400 bojových letadel F-35 nalétalo 200 000 hodin

400 bojových letadel F-35 nalétalo 200 000 hodin
F-35A Lightning II / Public Domain (Zvětšit)

Program víceúčelového taktického stealth letadla F-35 Lightning II dosáhl dvou výrazných milníků. Výrobce Lockheed Martin dodal zákazníkům již 400 letoun. Zároveň celá flotila F-35 nalétala přes 200 000 hodin. Zpráv ze světa F-35 je ale více. Turecko je v případě F-35 stále více mimo hru a již je známa příčina zřícení japonské F-35.

Tento týden bylo kolem programu F-35 velmi živo. Jak bylo zmíněno v nadpisu i úvodu, firma Lockheed Martin dodala zákazníkům 400 letadel F-35 všech třech verzí, konkrétně 283 letounů s klasickým startem a přistáním F-35A, 87 strojů s krátkým vzletem a kolmým přistáním F-35B a 30 námořních strojů F-35C.

Zároveň letadla F-35 po celém světě nalétala přes 200 000 hodin ‒ F-35A 125 850 hodin, F-35B 52 410 hodin a námořní F-35C zůstala ve vzduchu 22 630 hodin. Letouny F-35 zatím provozuje deset zemí a osm z nich má už základny pro F-35 na svém území. V případě sedmi zemí, mimo jiné Spojených států, Itálie, Japonska, Velké Británia a USA, letouny dosáhly počáteční operační připravenosti (IOC) a lze je tedy v omezené míře nasadit do bojových akcí. Americké F-35A a izraelské F-35I letouny již podnikly první bojové operace.

Například Velká Británie převzala 17 F-35 a do konce roku 2023, kdy je naplánována výrobní dávka 13 (Lot 13), získá Británie 42 F-35, zejména pro své dvě nejnovější letadlové lodě třídy Queen Elizabeth ‒ 24 F-35B bude vyhrazeno pro bojové operace, 18 zbývajících poslouží k výcviku. Celkově Velká Británie nakoupí 138 F-35B.

K dnešnímu dni bylo na celém světě vycvičeno více než 800 pilotů a 7500 členů pozemního personálu. Letos zákazníci získají 131 letadel (o 40 % více než loni). Před par dny se navíc Pentagon, resp. kancelář Joint Program Office, dohodl s firmou Lockheed Martin na dodávce dalších 478 F-35 v rámci výrobní dávky 12 až 14 (pro roky 2020 až 2023), a to za 34 miliard dolarů. Jde o největší jednorázový kontrakt a zároveň o kontrakt s nejnižší jednotkovou cenou F-35.


Polský prezident Andrzej Duda sledoval první přelet F-35 (F-35B) nad Bílým domem. Polsko nakoupí 32 F-35A.

V plném rozběhu se má vyrábět 160 F-35 ročně, až do uspokojení poptávky po více než 3000 F-35. Navíc objednávky se budou dále rozšiřovat, protože o F-35 se zajímají Singapur, Řecko, Rumunsko, Španělsko a Polsko. 

Průměrná cena za F-35 poklesne z výrobní série 11 (Lot 11) k sérii 14 (Lot 14) o 15 %. Od výrobní dávky 13 navíc cena F-35A poklesne pod psychologickou hranici 80 milionů za letadlo (včetně motoru), údajně až k 76 milionům dolarům. Nyní (Lot 11) zákazník za F-35A zaplatí 89,2 milionu dolarů.

Současně pokračuje další rozšiřování schopností letounu. Pentagon nedávno uzavřel smlouvu s Lockheed Martin ve výši 1,8 miliardy dolarů na pokračování vývoje a testování palubního softwaru Block 4, včetně modernizace letounů na tuto verzi. Verze Block 4 dále rozšíří letovou obálku letounu, přinese nové funkcionality pro radiolokátor a palubní senzory, vylepší palubní prostředky elektronického boje a avioniku, fúzi dat, komunikaci nebo systémy řízení boje a umožní F-35 používat nejnovější generaci zbraní.

F-35 se softwarem Block 4 dokáže zejména ve vnitřních zbraňových šachtách přenášet dvojici taktických jaderných pum B61-12. Všechny F-35 mají přejít na software Block 4 do roku 2026.


Předletová příprava a start F-35

I když je F-35 považován za nejbezpečnější vojenský letoun na světě, došlo již ke dvěma fatálním nehodám. 28. srpna 2018 havaroval v důsledku vadného palivového rozvodu mariňácky F-35B, pilot se naštěstí stačil katapultovat. K druhé nehodě došlo 9. dubna letošního roku. Při incidentu se japonská F-35A zřítila do vod Tichého oceánu, zkušený 41 letý japonský pilot s náletem 3200 hodin bohužel zahynul. Podle vyšetřování byla chyba na straně pilota, který při prudkém klesání ztratil prostorovou orientaci.

Nehoda se stala během nočního výcviku, při kterém japonské F-35A ve spirále klesalo vysokou rychlostí 1100 km/h z výšky 9000 m. Poslední komunikace s pilotem proběhla 15 sekund před nárazem. Pilot přitom nehlásil žádné problémy. Podle vyšetřování zřejmě pilot neměl jasnou představu o své poloze, nadmořské výšce nebo o pohybu letadla. Dosud je celá flotila japonských F-35 uzemněna, ale brzy se má obnovit její provoz. Japonsko nakoupí 147 letounů F-35, z toho 63 F-35 A a 84 F-35B.

Zároveň pokračují tahanice s Tureckem ohledně dodávek ruských systémů protivzdušné obrany S-400. Pentagon se jasně vyjádřil, že pokud Turecko převezme S-400, žádné F-35 nedostane. Pentagon již zakázal šestici tureckých pilotů na americké základně Luke Air Force Base létat s F-35 a zakázal jim také přístup k samotným letounům. Dodejme, že Turecko plánovalo nakoupit až 100 F-35.

Programu F-35 nepomohlo ani snížení italských objednávek ze 131 letounů na 90. Na druhou stranu Polsko oznámilo zájem o 32 F-35.

Zdroj: ukjd, Air Force Mag

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Dánsko vybralo F-35A Lightning II

Dánská vláda doporučila nakoupit 28 stíhaček F-35A Lightning II. O tom, zda Dánsko skutečně F-35 ...

Program Harpyje: Stíhačky F-35A Lightning II pro Polsko

Podle deníku Defense News plánuje Polsko v roce 2025 v rámci programu Harpyje nakoupit stíhačky ...

Sloní chůze stíhaček F-35A Lightning II

Příslušníci 388. stíhacího křídla a přidruženého rezervního 419. stíhacího křídla ze základny Hill ...

Japonsko nakoupí norské stealth střely JSM pro stíhačky F-35A Lightning II

Norská společnost Kongsberg Defence & Aerospace potvrdila prodej unikátních protizemních a ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Tecka
    11:29 16.06.2019

    News. Zakup f35 finansowany spoza budżetu MON, „odgrzanie” ustawy przygotowanej do wcześniejszego zakupu f16

  • givicz
    19:54 15.06.2019

    Tak to je vážně lol... Číňané mají k dispozici podrobné schémata tišťěných spojů pro F35...

    Chinese-owned company makes parts for British F-35 fighter jets, MoD reveals (Čínská společnost vyrábí díly pro stíhací letouny F-35)
    https://www.telegraph.co.uk/ne...
    Čínská společnost vyrábí obvodové desky pro letouny F-35, které létají v Británii a USA.
    Díly, vyrobené společností Exception PCB se sídlem v Gloucestershire, v jihozápadní Anglii, „kontrolují mnoho základních schopností F-35“,
    To zahrnuje "jeho motory, osvětlení, palivové a navigační systémy",

    Jinak :
    Supersonic speeds could cause big problems for the F-35′s stealth coating (Nadzvukové rychlosti by mohly způsobit velké problémy pro stealth nátěr F-35)
    https://www.defensenews.com/ai...
    V extrémně vysokých nadmořských výškách verze F-35B/C US Marines Corps a US Navy mohou letět nadzvukovou rychlostí jen po krátký časový úsek, jinak je riziko strukturálního poškození a ztráty stealth vlastností - problém, který může znemožnit F-35C provádět nadzvukové stíhání.
    Ministerstvo obrany také zavedlo časové limity na počet vteřin které F-35B a F-35C mohou létat při rychlostech přesahujících Mach 1.2 při zapnutém přídavném spalování.

    F-35C tak může letět Mach 1.3 s přídavným spalováním po dobu 50 kumulativních vteřin. Časový limit se resetuje až poté, co pilot sníží tah motoru na suchý tah (military power) po dobu tří minut. Zatímco F-35B může létat 80 kumulativních sekund při Mach 1.2 nebo 40 sekund při Mach 1.3 bez rizika poškození.

    • Shania
      21:20 15.06.2019
      Oblíbený příspěvek

      Mit schema tisteneho spoje jim pomuze jak?

      Ocekavam od tebe dalsi spam, az zjistis, ze defense news na tech clanku vic k 15 problemum...

      Ulehcim ti praci a zde je k tomu vyjadreni lm ke kazdemu problemu

      https://www.f35.com/news/detai...

      K nadzvukove rychlosti... Stalo se jim to jednou u B a C pri testovani na extremni hranici letove obalky a uz se jim to nepovedlo replikovat...

      Omezeni je jen pro normalni provoz.

      • darkstyle
        21:30 15.06.2019

        Zbytocne sa snazis.. on neodpoveda na konstruktivnu diskusiu..

        Alebo na odpovede jeho vymyslotin..

      • givicz
        21:47 15.06.2019

        Shania když pominu, že teď vylézají na světlo informace, že i Čínská firma vyrábí díly na F35 :) ... mají podrobné schémata tištěného spoje , kde přesně vědí jaký je šváb, součástka, odpor, kondenzátor, cívka bude napájen a kde, jaké to má stínění jaké materiálové složení atp. což jsou docela cenné informace...

        Ještě k těm informacím co jsou v článku výše k závěrům nehody japonského F35 ... do dnešních dnů NENALEZLI vrak letadla (nebyl zkoumán technický stav vraku letadla), tělo pilota (nebyla pitva pilota).... a uvádí toto:

        " Japonský ministr obrany Takeši Iwaya prohlásil, že za havárií japonského letounu F-35 byla prostorová dezorientace a ZÁVRAŤ!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 41letého pilota Akinoriho Hosomiho. "
        https://www.securitymagazin.cz...

        je známo z dřívější doby (minimálně v 35 případech), že piloti F35 si stěžovali na problémy s kyslíkem, systém podpory života atp....

        Takže mi to připadá, že je to velmi jednoduché to hodit na zkušeného pilota, který nereagoval na hlášení a signalizace elektronikou nabitého letadla, kterého navíc okusují ryby bůhví kde na dně oceánu takže možná dnes ani to tělo již neexistuje....

        • logik
          00:18 16.06.2019

          Prosimtě, k čemu jinýmu než onanování v diskusi může sloužit znalost schéma PCB, ty "cenná informace". Co konkrétně s tím můžou udělat, ty cenná informace....

        • Shania
          09:53 16.06.2019

          Spolecnost co tistene spoje vyrab8 byla koupena cinskou spolecnosti. Ale je fajn ze potvrzujes nebezpeci cinskych investic, natoz jejich hw /sw v nasi infastrukture.


          Cast pilota i stroje nasli... Stroj narazil do more pri rychlosti blizici se M1, takze z neho moc nezbylo.

          Pilot komunikoval 15s / 4500m pred narazem bez znamky stresu a v strmem sestupu menil smer. Ztrata orientace je proste nejpravdepodobnejsi pricina.
          Lidsky faktor je stale jeden z nejcastejsich pricin nehod...

          Pri ztrate orientace je stale nejlepsi stary umely horizont kde je modra nahore a ne hud/ mhds.

          Sprichodem AGCAS behem par mesicu by i takoveto nehody meli byt minulosti ... Stroj se vyrovna sam.


          Byl v rychlem sestupu

          • Shania
            14:27 16.06.2019

            "...Research from the United States National Transportation Safety Board (NTSB) shows pilots without an instrument rating are five times more likely to have accidents in degraded visual conditions than pilots with instrument ratings. By the NTSB’s reckoning, spatial disorientation is blamed for up to 20 per cent of fatal accidents in military aviation, and about 40 per cent of fatal crashes in general aviation...."

          • givicz
            19:42 16.06.2019

            Shania tak rozlišoval bych Čínské investice obecně na jedné straně a na druhé straně vlastnictví továrny, která vyrábí tištěné spoje pro jeden z nejdražších zbraňových systémů USA .... notabene, když tyto tištěné spoje následně ovládají klíčové součásti letadla .... motor, palivový systém nebo navigační systémy F35 (tzn. samé důležité věci v letadle) .... to je jako kdyby Američané vyráběli tištěné spoje pro elektroniku letadla Su57 nebo J20 ... něco naprosto nepředstavitelného .... (jestli se nepletu tak Su 57 je ze 100% Ruský)

            Pro představu takto vypadá výroba PCB v Číně :
            https://www.youtube.com/watch?...

            Máš pravdu našli část pilota (myslím, že z něho moc nezbylo) , jestli si dobře pamatuji směrovku F35... ale trup s motorem už ne... pátrání po-té ukončili.... jo ten pilot letěl do moře jako kamikaze, ikdyž mu elektronikou nabytý letoun musel zřejmě ukazovat správné informace.... u nedávno zříceného F35B měli k dispozici vrak letadla, kdy určili, že příčinou pádu byla vadná část palivového systému, která se následně u 20% letounů vyměňovala...

            Jinak zaregistroval jsi :
            Ministerstva nenašla zvýšenou hrozbu ze strany Huawei, firmu nechávají v tendrech
            14. června 2019
            Více na https://www.e15.cz/domaci/mini...

          • logik
            21:19 16.06.2019

            "když tyto tištěné spoje následně ovládají klíčové součásti letadla ."
            Víš, u Vás v Rusku možná ještě ovládají věci tištěné spoje a programování "drátováním", tak Tě to mate, ale svět je dnes trochu jinde. V morderní technice je vše důležité schované uvnitř integrovaných čipů a hlavně software, na PCB jsou jen věci okolo napájení a s tím souvisejícími věcmi.

            Divil by ses, od kolika zařízení mají hackeři naprosto přesné schéma PCB motherboardů - výrobci je běžně uveřejňují - a přesto kupodivu ještě nebyl hlášen ani jeden případ, kdy by někdo pro to hacknul nějaký server...

            ".. jo ten pilot letěl do moře jako kamikaze"
            Jen ukazuješ svoji neznalost... nebo zaujatost? Lidí, kteří to s proudovým letadlem naprali do země není zrovna málo, není to nic, co by nepotkalo snad každý typ proudového letadla. Chceš snad tvrdit, že např. L-29 je problémový letoun?
            https://www.idnes.cz/zpravy/ce...
            Zkušený armádní pilot...

          • Marw
            09:29 17.06.2019

            Givi:
            A teraz si predstav ze sa na tu dosku vyrobenu v cine nasledne v USA osadia nejaky procesor co ma niekolko sto pinov vyrobeny tak isto v USA na zakazku pre Lockheed, o ktorom v Cine nemaju ani sajnu a ani sa im nikdy nedostane do ruk - nevedia ani len to, aky ma pin-out, nie to este ako je naprogramovany. Zaroven je tam x prepojeni na ine dosky o ktorych vyzname a specifikaciach nemaju ani sajnu. V drvivej vacsine pripadov nebudu mat ani sajnu ani len o tom, aky typ signalu sa tam vlastne prenasa, nie to este jeho vyznam akym sposobom je spracovany. Tak maximalne mozu odhadnut co je analog a co je digital a mozno s akou frekvenciou to pracuje.

          • Jirosi
            14:57 17.06.2019

            "Shania tak rozlišoval bych Čínské investice obecně na jedné straně a na druhé straně vlastnictví továrny,"

            Jaký je v tom rozdíl podle tebe?
            Bez investic se nemůžeš stát vlastníkem... investuješ za cílem vlastnit.

  • givicz
    21:46 14.06.2019

    Tak jelikož se v článku o F35 zmiňuje Turecko a zvyšující se tlak USA a vyhrožování, tak zde máme nové zprávičky ... jakožto druhá nejsilnější Armáda v NATO a desátá nejsilnější na světě si zřejmě od Amíků nenechájí XXXX na hlavu .. :)

    Turkey reiterates deal with Russia on S-400 systems remains in place
    https://tass.com/defense/10635...
    ANKARA, 12. června / TASS /. Během veřejného projevu v hlavním městě Ankara turecký prezident Recep Tayyip Erdogan zopakoval, že dohoda o nákupu raketových systémů S-400 z Ruska byla uzavřena.

    Neříkám, že Turecko kupuje systémy S-400. Říkám, že Turecko je již koupilo, a to je hotová dohoda. Budou dodány příští měsíc," řekl turecký lídr ve svém projevu. kanálem NTV Turecka"


    Turkey: Opposition Good Party backs Erdogan over S-400
    https://www.aa.com.tr/en/polit...

    Vedoucí představitel turecké opozice podpořil vládu při nákupu ruských systémů protiraketové obrany S-400.

    Nikdo nebude dávat Turecku ultimátum, vzkazuje Američanům Ankara ohledně nákupu ruských protivzdušných kompletů
    https://www.securitymagazin.cz...

    • dusan
      08:18 15.06.2019

      Tiež nové správičky:

      https://spravy.pravda.sk/ekono...

      Ľuďom je treba dať hry a chlieb .... a ak nebude čo do úst, tak "hry" čo nakúpi turecká armáda už nebude doma nikoho veľmi zaujímať ....

      • givicz
        20:04 15.06.2019

        susan je ti známo, že nějaké sankcičky zaváděly USA na Turecko již v roce 2018 a teď hrozí dalšími ... jakákoliv země po zavedení sankcí ze strany USA by měla problémy.... zavést např. takové sankcičky např. na Slovensko tak končíte tak budete mít problémy také ... ale možná se dočkáte USA hrozí sankcemi i EU údajně by to dost citelně zasáhlo i Slovensko (i ČR) :)

        • givicz
          20:06 15.06.2019

          oprava dusan... sorry neúmyslný překlep...

        • dusan
          21:48 15.06.2019
          Oblíbený příspěvek

          Turecko má ekonomické problémy pár rokov ... už v čase, keď boli i s Amíkmi zadobre. Zhoršilo sa to po neúspešnom prevrate. Ale nie pre sankcie, ale preto, že Erdogan si podosadzoval "spoľahlivých" ľudí i na ekonomické funkcie ... bez ohľadu na ich (ne)schopnosti ....

          https://tradingeconomics.com/t...

          • givicz
            22:11 15.06.2019

            dusan tak se asi shodneme, že sankce zavedené ze strany USA na Turecko v roce 2018 ekonomice země neprospívají .... navíc v tvém odkaze výše se píše cituji :

            " Podľa tureckej vlády však nie je zníženie ratingu v súlade s hospodárskymi ukazovateľmi krajiny. „Toto rozhodnutie nezodpovedá základným ekonomickým indikátorom, takže vyvoláva otázniky ohľadom objektívnosti a nezaujatosti analýz tejto inštitúcie,“ uviedlo turecké ministerstvo financií. Poukázalo napríklad na klesajúcu infláciu a rastúce príjmy z turistiky. "

            Takže bych ten rating bral s rezervou (je známo z dřívějška, že s tím pěkně čarují)

            Jinak viděl jsi toto :
            урки превзошли китайцев - Строительство самого большого аэропорта в мире (Turci předčili Číňany - budování největšího letiště na světě)
            https://www.youtube.com/watch?...

          • logik
            18:40 16.06.2019

            "tak se asi shodneme, že sankce zavedené ze strany USA na Turecko v roce 2018 ekonomice země neprospívají ..."
            Je krásný, jak jednou sankce žádný podstatný vliv nemají (např. na Rusko), podruhé je to to, co poslalo zem do kolen (Venezuela, Turecko). Jojo, konzistence a objektivita....

            A ad klesající inflace - že už je "jen" 18% - to jako chceš tvrdit, že investice do země s dvoucifernou inflací není velmi riziková, že kritizuješ změnu ratingu?

          • logik
            18:41 16.06.2019

            PS: A ad letiště - ano diktátorské režimy se zpravidla vyžívají v ekonomicky nesmyslných monstrprojektech. A?

          • givicz
            20:07 16.06.2019

            logik tak trošku bych rozlišoval .... Venezuele bylo ukradeno zlato, devizové rezervy v zahraničí a navíc i zavedeny sankce na export ropy... nicméně zatím se Venezuela drží, kdy sleduji, že v poslední době na demonstrace samozvance Guaidó chodí nějak méně lidí ... na to tedy, že ho uznala půlka světa včetně Zemana :)

            Riskovali všechno pro Guaidó. Venezuelští dezertéři jsou nyní ztraceni :) :) :)
            https://edition.cnn.com/2019/0...

            Na druhé straně je třeba Rusko u kterého rostou raketově zlaté rezervy, rekordních hodnot dosahují devizové rezervy, mají nízkou inflaci a růst minulý rok o 2,3 % letos na začátku roku byl predikovaný nižší růst nicméně již teď se ukazuje, že by to mělo být lepší a to vše přes sankce...

          • Jirosi
            14:22 17.06.2019

            "Venezuele bylo ukradeno zlato, "

            Takže si ho Rusové fakt odvezli, no dost by to vysvětlovalo ten nárůst. Ze stavem svých financích přece jen nemohou rozdávat vojenskou techniku jako za SSSR..

  • Clanek
    20:22 13.06.2019

    Koukam, uz se nastavovalo zrcadlo...

    • Roland
      06:48 14.06.2019

      zrovna jsem se chtěl zeptat - dík, můžu jít s klidem do práce :)

  • PetrTechnik
    18:50 13.06.2019

    Uvidíme jak bude vypadat spolehlivost F-35 v dlouhodobějším horizontu, to znamená až budou mít letouny za sebou řádově tisíce hodin. To ,že po uvedení do provozu letoun zaznamenal při takovém množství vyrobených kusů malou nehodovost, mě moc nepřekvapuje. Je třeba si uvědomit, že jsme oproti počátkům programu F-16, celé generace dál ve výpočetní technice. Dnes je k dispozici významné množství dat a o mnoho řádů větší výpočetní výkon, umožňující v reálném čase provádět simulace provozu letadla v krátkodobém časovém horizontu. Teď tu ještě napíši zatím kacířský názor, pokud bude program F-35 úspěšný, myslím si ,že by AČR měla více investovat do rozvoje svých leteckých sil právě nákupem těchto letounů a zcela opustit myšlenku nákupu MBT typu Leopard. Důvody: 1. Náš podíl při 30-60 tancích bude mít na obraně Evropy minimální podíl. 2. Logistika je pro MBT v ČR velmi komplikovaná, v podstatě by bylo lepší nechat naše tanky v Polsku nebo v Německu. 3. Letecký průmysl má u nás pořád základnu a tradici. 4. Při vnitrostátních nepokojích a teroristických útocích jsou lepší pohyblivá BVP s početnějším výsadkem, vrtulníky, speciální jednotky.
    Myslím si ,že AČR by byla pro svoje spojence takto mnohem zajímavější. My budeme muset spojence vždy hledat, protože území ČR je samostatně prakticky neubránitelné. Úvahy o opuštění NATO jsou mimo mísu , ať chceme nebo ne. NATO můžeme opustit jedině tak ,že nás z něj vyhodí. Spíš bych to viděl na nějaký způsob transformace s větším podílem evropských států na vlastní obraně. Tedy pokud Evropa má mít nějakou pro nás přijatelnou budoucnost.

    • Miroslav
      19:42 13.06.2019

      V podstate neuvažuješ zle ale uvediem príklad od nás.

      Bolo rozhodnuté, že tankové vojsko úplne zanikne k 1.1.2012 pretože IS SR už nebude vševojskovou armádou ale úzko špecializovanou. Vyradzovali sa a rozpredávali tanky. No v poslednej chvíli sa nariadenie zrušilo a tankové vojsko sa zachovalo a dokonca sa v bielej knihe píše o nákupe nových tankov. Odôvodnili to tým, že ak by sa raz istá organizačná zložka zrušila, jej prípadné zavedenie v prípade potreby by bolo takmer nemožné

      • PetrTechnik
        20:08 13.06.2019

        Já právě nechci úzce specializované vojsko. Já si jen myslím ,že nemá cenu provozovat malé a drahé útvary , jakým by byl vyzbrojený tanky Leopard. Kam se takovým monstrem v ČR lze dostat, jen do VVP na cvičení. V případě konfliktu , s 60ks tanků uděláme co? Rozvezeme po republice ? Postavíme do řady čelem k nepříteli? Nakonec budou pro parádu generálům a politikům, on je MBT Leo dost fotogenický ….
        Já myslím, že AČR potřebuje co kvalitní a mobilní pěchotu, dělostřelectvo, PVO, letectvo, speciální výsadkové jednotky, chemiky, kybernetické specialisty, logistiku schopnou zásobovat jak vojsko, tak i povolané zálohy. A to všechno musí být , pokud možno vyváženě financováno. Jako malý stát budeme mít vždy rozpočet omezený i a tak velká investice do MBT v tom udělá pořádnou sekeru.

        • MeV6
          21:06 13.06.2019

          V podstatě s vámi souhlasím v tom, co by AČR potřebovala.
          Trochu se rozcházíme v tom letectvu - asi bych tolik netlačil na pilu s F35. Spíš bych náležitou pozornost věnoval transportním a bojovým vrtulníkům, transportním letounům a průzkumným kapacitám v podobě dronů. Tím ale netvrdím, že by se F35ky neměly koupit, pokud nepřijde správná nabídka. Jen mi přijde, že NATO můžeme lépe přispět jinak než v podobě bojových strojů.

          A co se těch tanků týče, on takový prapor moderních tanků, s kvalitními a dobře vycvičenými posádkami a náležitou podporou, dokáže napáchat docela velké škody.

          • Lukas
            22:11 13.06.2019

            Czechy nie są "małym państwem'
            Zobacz - Finlandia - 5,5 miliona ludzi, i...
            280 tysięcy żołnierzy i 200 czołgów i BWP, 64 myśliwce - nowoczesne
            Można? Można wszystko zależy od modelu armii, oraz modelu wydawania pieniędzy...

            Moim zdaniem jakieś czołgi musi mieć ACR - holenderski eksperyment raczej nie jest 'udany'.

            Czy muszą być to Leopardy - to kwestia dyskusji...

          • PetrTechnik
            22:35 13.06.2019

            To zase ne, nejsem obchodník s F-35, ale uvažuji pragmaticky a ekonomicky. V podstatě jsou dnes USA jediné schopné dotáhnout takový projekt jako je F-35. Rusové na Su57 nemají dostatek financí, Čína je velké riziko. Pokud se spojí ruské znalosti s čínským kapitálem , no radši nemyslet. Já myslím, že program F-35 se stane pro NATO jakousi platformou, kde bude možné si sestavit letadlo podle potřeb a možností. Jinak nebude možné vývoj dál financovat. Leč mohu se mýlit a svět se bude ubírat jinudy.
            Co se týká MBT , nezpochybňuji jejich účinnost, ale zase je tu otázka. Na koho či na co bude našich 60Leo střílet, já pro ně v reálném konfliktu nevidím pro AČR využití a tahat je na mise , to je pro nás hodně velký luxus.
            Můj osobní názor je ,že větší konflikty se v budoucnu budou odehrávat na jižním a jihovýchodním okraji Evropy , a lokální konflikty teroristického charakteru uvnitř. My jako ČR , potažmo AČR nejlépe přispějeme letectvem a řekněme týlovým zabezpečením. K tomu je potřeba vícedruhová sofistikovaná armáda. Mimochodem z geografického hlediska jsme jako týl nejvhodnější stát, s Rakouskem. Pro těžké a drahé tanky, tady moc místa není a v případě potřeby , sem stačí dislokovat třeba 20Leo z Německa. Pro ochranu strategických objektů nejsou tanky potřeba, mnohem lepší je elektronika, vycvičené oddíly , s podporou BVP (to jak pancéřovaných, tak i rychlých ozbrojených čtyřkolek) a vrtulníků.
            Ještě z jiného soudku, takto koncipovaná armáda, s sebou nese v době míru množství ekonomických příležitostí. Armáda by se tak de fakto z části financovala sama, byť to zní v ČR jako utopie.

          • Jirosi
            23:16 13.06.2019

            ACR je tu prvně k obraně CR. Až v druhé fázi k misím a řešením zahraničí.

            K vyhnání nepřítele z domu prostě potřebuješ klacek. V pozemním boji prostě není větší klacek než "MBT". Ne, z důvodu ráže, palebnou sílu dokáže dodat letectvo, dělostřelectvo. Ale ani jedna složka nedokáže dojet na místo a obsadit ho vedle postupující pěchoty.

            Analogicky, nikdy neubráníte svůj dům proti ostatním obyvatelům vesnice, města, ale je to důvod nekoupit si dveře?
            Zámek ve dveřích profesionál otevře za pár sekund. Ale psychologický efekt je, že bytová kriminalita je jen okrajová záležitost.

        • Lukas
          22:54 13.06.2019

          Pro PetrTechnik
          "Můj osobní názor je ,že větší konflikty se v budoucnu budou odehrávat na jižním a jihovýchodním okraji Evropy , a lokální konflikty teroristického charakteru uvnitř. My jako ČR , potažmo AČR nejlépe přispějeme letectvem a řekněme týlovým zabezpečením. "

          Tak samo myśleli Holendrzy... A dziś "odtwarzają zdolności'

          Ja nie mówię że ACR ma kupić nowe czołgi - może trzeba modernizować T-72 (wymiana stabilizacji z 2E28M na eps-72/91, armaty itp )
          Może trzeba kupić BWP z armatom 120/130mm

          Dobrze uzbrojeni żołnieże na 'quadach' czy lekkich pojazdach 4x4 wcale nie są 'tańsi' (lekka broń przeciwpancerna, środki łączności i inne kosztują bardzo dużo - to nie początek XX wieku)

    • Jirosi
      23:05 13.06.2019

      CR je malí stát kde lidé nejsou ochotni vydávat peníze na obranu. Podle toho vypadá ACR..
      Nikdy nebudeme mít stovky kusů techniky. Ale to neznamená, že ji nepotřebujeme.

      Ono sice 30-60 MBT je málo, ale i 14x F-35(Jas-39) je málo, stejně jako je málo 24x houfnic, atd.
      Každý kus má v sestavě svoje místo a nelze ho jen tak vypustit. I to málo má větší význam než "0" raketometů pro příklad.
      Nejde o to, kde na bojišti ta technika bude nasazena. Jde o to, aby si nepřítel nebyl jist zda nebude zrovna tam, kde mu uškodí.
      Do dnes měli BVP 2-4 rakety a bylo to ok, po nástupu APS jich budou muset vozit 10+, aby měli šanci uspět. To už je logistický problém, kde je uložit ve vozidle, atd.

    • danny
      13:35 14.06.2019

      PetrTechnik: tvoje myšlenka mi nepříjde vůbec kacířská. Ale v tom případě by se mi víc líbila kombinace většího počtu 4++ a bitevních vrtulníků, než F-35. Jejich hlavní přínos vidím v případě, že jsou součástí digitálního bojiště a jsou jedním z jeho nejpodstatnějších článků. A současná situace v AČR je prostě taková, že by F-35 neměla s čím spolupracovat. Tak by to bylo jen trochu lepší, trochu neviditelnější a na provoz a pozemní vybavení dost dražší letadlo.
      Co se týče MBT, tak těch diskusí, jestli jo, nebo něco lehčího se silnější výzbrojí, už se tady vedla řada. Rase měl vždy v rukávu pár zajímavých kombinací.

      • logik
        14:52 14.06.2019

        Tím "trochu neviditelnější" myslíš to, že když se face to face potká 4++++++++g a 5g, tak je ta 4+++++++++g dole a ani neví proč?

        " líbila kombinace většího počtu 4++ a"
        A kde za stejné peníze seženeš o tolik větší počet 4+++? Pokud bude stát F-35 (bez zázemí) 70melounů? Za kolik si představíš, že ty 4++++ gen éra seženeme. Za kolik to koupilo Slovensko F-16?

        " současná situace v AČR je prostě taková, že by F-35 neměla s čím spolupracovat."
        Takže budem dál kupovat "šrot", co se neumí sesíťovat a říkat: nemá smysl kupovat moderní bojové systémy, stejně je nemáme s čím sesíťovat. Jo, to fakt dává smysl. Potřebujem vlastně ty nový BVPčka? Vždyť by šlo levně repasovat starý sovětský zásoby.

        Letadla nekupujeme pro teď. Vydrží nám 40+ let....

  • givicz
    18:02 13.06.2019
    • (15)

    Очевидные и неочевидные проблемы истребителя F-35 (Zřejmé a neobvyklé problémy stíhačky F-35)
    https://topwar.ru/158284-ochev...

    Stealth stíhač páté generace F-35 je často kritizován za délku projektu, překročení nákladů, jeho technická řešení a vlastnosti.
    Rozsah novinářů a leteckých nadšenců však často zahrnuje pouze určitý formální seznam nedostatků, pohybující se od článku k článku. "Военное обозрение" se rozhodlo podívat se na seznam několika nevídaných nevýhod tohoto bojovníka.

    Kolik stojí program F-35?
    Oficiální náklady programu jsou do roku 2044 406 miliard dolarů. Do tohoto data, Spojené státy doufají, že získá 2,470 letadla. A náklady na nákup samotného letadla jsou 270,3 miliardy dolarů - zbytek jsou související náklady.
    Zpočátku Spojené státy doufaly, že do roku 2019 budou mít 2 000 letadel, ale do konce roku 2019 jich bude jen něco málo přes 500. A tady jedeme k jednomu z prvních a nejdůležitějších problémů F-35.

    VÝROVA STÍHAČKY ZAČALA v roce 2007. Do roku 2018 bylo vyrobeno 357 letadel....... A teď VĚTŠINA Z NICH bude POTŘEBOVAT další UPGRADY, aby se vešly na nejnovější stíhací série. Navíc, některé stíhačky jsou TAK ODLIŠNÉ OD SOUČASNÝCH MODELŮ, ŽE NEBUDOU MODERNIZOVÁNY !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    V nedávné době tvořila část těchto „starých“ letounů F-35 tzv. „Agresorskou“ squadronu - výcvikovou letku zobrazující nepřítele. Důvodem je to, že JE příliš drahé jejich upgrade na NEJNOVĚJŠÍ verzi „bloku 4“, v některých případech je to PRAKTICKY NEMOŽNÉ !!!!!!!!!!!!!!!!!! Modernizace zbytku letadel, vyrobených před rokem 2018, bude v příštích 6 letech stát 10,5 miliardy dolarů !!!!!!!!!!!!!!!!

    Problémy s výrobou a dodací lhůtou
    Dalším problémem je dodací lhůta. Každé DRUHÉ letadlo přijde pozdě. To je samozřejmě pokrok ve srovnání s rokem 2012, kdy VŠECHNA objednaná letadla DORAZILA POZDĚ, ale pouze 58 procent strojů, které byly včas uvolněny, ukázalo, že výroba má STÁLE PROBLÉMY.

    Nově se vyvíjejícím trendem bylo v roce 2018 opět zlepšit situaci. Pak Lockheed Martin přiznal, že má problémy s rostoucí produkcí. Od prosince 2018 si společnost najala více než 900 nových zaměstnanců vyžadujících školení. To vedlo ke zpoždění ve výrobě F-35B a F-35C.
    Kromě toho přetrvávají problémy s kvalitou vyráběných dílů a objemem jejich výroby a dodávek. Zpoždění v dodávkách donutilo velitele letky F-35 uchýlit se k tzv. " KANIBALIZACI - tj. demontáž dílů z některých letadel a jejich instalace na jiné.... Ke konci dubna 2019 bylo pouze 27% F-35 v plném pohotovosti. 52% bylo schopno vykonávat pouze jednu bojovou misi. Zatímco uvedený cíl do konce roku je 80%. Hlavním problémem je nedostatek náhradních dílů a logistické obtíže spojené s jejich dodávkou do různých částí světa.

    Logistika - F-35 Achillova pata
    Systém automatického objednávání a distribuce náhradních dílů je obecně jedním z nejméně inzerovaných, ale nejbolestivějších problémů programu JFS. Aby bylo možné vyhrát vítězství ve vzduchu, je nutné především zajistit účinný systém údržby a podpory letadel.
    nformační systém autonomní logistiky (ALIS, ALIS) byl navržen tak, aby minimalizoval náklady a vytvořil efektivnější systém pro dodávky a distribuci dílů. Zejména musí shromažďovat informace z letadel a provádět nezbytné šetření, aby je udržel v bojové pohotovosti. Systém však často jednoduše visí, nebo poskytuje informace, že součást může být dodávána až po několika desetiletích . Kromě toho systém "nevidí" část letadla na zemi a část je ve vzduchu, pracuje se zpožděním na letadlových lodích. Problémem je skutečnost, že v tuto chvíli musí servisní personál ručně zadávat část dat a telefonicky řešit některé důležité otázky. Neefektivnost systému vedla ke zpoždění v dodávkách 4 300 dílů, z nichž mnohé musí čekat šest měsíců nebo déle.

    ZŘEJMÉ A ZJEVNÉ NEDOSTATKY
    Zmínili se o problémech F-35, často připomínají systém podpory života pilota. Ve skutečnosti však studie provedená v USA ukazuje, že navzdory 35 zaznamenaným případům neúspěchů ve své práci „nebyly zjištěny žádné systémové nedostatky“. Zdá se, že 35 případů v USA není klasifikováno jako „systémové“. Kolik případů v tomto případě je nezbytné, aby byly chyby rozpoznány jako systémové?

    Ukázalo se, že životnost pneumatik je omezena pouze na 10 přistání. A tento problém byl uveden ve zprávě zveřejněné v dubnu tohoto roku. Testování nových, odolných na 20 přistání, začne teprve letos.

    Problémem je mimo jiné i systém tankování za letu. Od dubna 2014 bylo zaznamenáno více než 20 případů, kdy bylo přerušeno tankování. Problém se týká typů F-35B a F-35C.

    Displej helmy nemůže zobrazit čisté černé během nočních misí. Zelená záře, která se objeví, když je obrázek zobrazen, může někdy ztěžovat vidění a způsobovat únavu očí. Výrobce helmy, izraelská společnost Elbit, v roce 2019 slíbil, že předloží aktualizovanou verzi hrdla displeje. Cena jedné takové helmy je více než 400 tisíc dolarů. Původně se jednalo o 700 tisíc.

    Byl problém s palivovými trubkami: to byla ona, kdo vedl k havárii F-35B. Letadla byla po celou dobu, kdy byly tyto části vyměněny, připoutána k zemi. A samozřejmě, problém se stealth nátěrem - více než 20 případů bylo zaznamenáno, když se začal odlupovat po méně než 100 letových hodin.

    V současné době pouze 4 z 8 kritérií, která určují plnou připravenost letadla, plně nebo částečně splňují stanovené cíle. V současné době je v první kategorii 17 nedostatků (4 z nich byly identifikovány v uplynulém roce). První kategorie znamená, že v dlouhodobém horizontu může závada představovat hrozbu pro životy pilotů. Nevýhody druhé kategorie (mohou bránit realizaci mise) jsou mnohem více - asi 900 z nich

    • Riiiederner
      19:14 13.06.2019
      • (3)
      Oblíbený příspěvek

      givicz
      kopíruješ to vždycky všechno nebo to bez čtení a vlastního názoru prostě hodíš do google translator a řekneš si mám hotovo ?

      • logik
        11:54 14.06.2019
        Oblíbený příspěvek

        Myslíš, že ty miliony vykřičníků odněkud kopíruje?
        IMHO ty texty ještě dotváří, což té hrůze dodává nový rozměr....

        • Poly
          16:52 14.06.2019

          To hodí jen tak na blinda za nějakou větu. Vykřičníky má obvykle na konci odstavce, tak se nemusí párat s formátováním. Poslední dobou tu tak blije, že začínám mít pocit, že někdo hodně zapracoval na UI, která dokáže plus minus trefit vhodný článek + ctr C/V. Třeba ten magor ani neexistuje. A nebo existuje a mezitím co klopí pivko a čumí do bedny a přemýšlí nad svým neúspěšným životem, automat maká za něj na armadninoviny...

    • MeV6
      20:50 13.06.2019
      Oblíbený příspěvek

      @Riiiederner

      Spíš to druhé. Už zase "bojovník" místo "stíhač" nebo aspoň " bojový letoun".

    • RiMr71
      22:27 13.06.2019
      Oblíbený příspěvek

      ...nečtu, jen mínusuju a jedu dál, k nějakému příspěvku co někdo psal a ne opsal a ještě blbě...

  • Starec
    17:38 13.06.2019

    Koukám, že pan Duda vůbec nepotřebuje lubrikant.

    • Lukas
      18:49 13.06.2019

      Dokładnie :/
      Szkoda tylko że to JA będę płacił za takie "imprezy'
      Długo będę płacił...

  • givicz
    17:25 13.06.2019
    • (11)

    Konec spolupráce USA s Tureckem ohrozí dodávky objednaných F-35 spojencům
    https://www.novinky.cz/zahrani...
    „Turecký průmysl vyrábí 937 dílů,“ uvedla na konci minulého týdne tajemnice amerického ministerstva obrany Ellen Lordová, která má na starosti pořizování vybavení armády a jeho údržbu. „U více než 400 dílů je jediným výrobcem. "


    Idea společného letounu pro letectvo a námořnictvo se neosvědčila, následovník F-35 nebude
    https://www.novinky.cz/zahrani...
    " Americké letectvo a námořnictvo nebudou spolupracovat při vývoji budoucí náhrady právě zaváděných bojových letounů páté generace F-35 Lightning II. "

    • dusan
      19:31 13.06.2019
      Oblíbený příspěvek

      Určite neohrozí dodávky ... "len" termíny dodávok...

      Už mesiace, ak nie roky pracujú Amíci na "vyšachovaní" Turkov, takže to zdržanie určite bude ... ale zrejme nebude veľmi veľké ....

    • Jirosi
      22:42 13.06.2019
      Oblíbený příspěvek

      "Idea společného letounu pro letectvo a námořnictvo se neosvědčila"

      F-4 Phantom II....

  • givicz
    17:21 13.06.2019
    • (11)

    Tak nejenom že Amíci vydírají Turky co se týče nákupu F35 oni to už zkoušejí i na Indii .... :)

    Zrušte kontrakt na dodávku protivzdušných kompletů S-400, můžete dostat letouny F-35, ,,lákají" USA Indii
    https://www.securitymagazin.cz...

    " Podobně jako v případě Turecka učinily USA nabídku Indii, že jí mohou dodat letouny F-35, pokud ale zruší kontrakt na dodávku ruských protivzdušných systémů S-400. Uvedl to server economictimes.com. "

    • dusan
      19:29 13.06.2019
      Oblíbený příspěvek

      A ?

      Americká vláda pretlačuje americké stroje a snaží sa vyšachovať ruskú konkurenciu .... a to by mala robiť ako niečo iné ? : )

      • givicz
        21:57 14.06.2019

        dusan ale robiť férovo ....... né, vyhrožováním, vydíráním, že pokud si zakoupí armádní techniku od konkurence budou na ně uvaleny sankce atp.. (viděli jsme to v poslední době u Egypta , Indonésie atp.) ...Jak v poslední době USA kolem sebe kopou ... neustále vyhrožují tak docela reálně hrozí, že si velmi draze u nich nějaká země koupí F35 a nebude v budoucnu poslouchat tak ta letadla můžou také potom zůstat uzemněné na zemi.... (software, servis atp.)

        • Jirosi
          19:51 15.06.2019

          Givicz: Vzhledem k tomu co sem pokaždé nakopíruješ za "hnůj", by si o férovosti měl mlčet!

  • Karlos73
    10:52 13.06.2019

    Tá cena F-35A v ďaľších tranžiach už začína byť veĺmi zaujímavá - 76 mil US dollarov za lietadlo , čo znamená že s vybavením, výcvikom, zázemým, náhradnými dielmi, zbraňami sa bude blížiť k cene 100 až 120 mil. US dollárov za kus. Poliaci prejavili záujem o 32 F-35A dodajú im ich po viac ako 15 rokoch služby F-16 C/D Block 52+. Verím, že aj OSSR sa časom vydajú podobnou cestou ako Polské letectvo...

    • kisam
      11:03 13.06.2019

      Ešte sa ani nezačali vyrábať naše nové F-16 a už teraz ich kúpa vyvoláva otázky či to nebol unáhlený krok. Áno, zo začiatku by bola prevádzka F-35 o niečo drahšia ako prevádzka F-16, ale čo o takých 20 rokov keď bude aktívne lietať (možno) pár sto kusov F16 a pár tisíc kusov F35? A to ani vôbec nespomíname bojový potenciál.

      • Karlos73
        11:11 13.06.2019

        Osobne považujem kúpu F-16 Block 70/72 za dobré a výhodné riešenie pre OSSR, aj po finančnej stránke. Ani Poliaci nerušia, nevyraďujú svoje 48x F-16 C/D Block 52+, skôr uvažujú o modernizácii časti svojich F-16 na F-16V (úroveň Block 70/72). Preto som napísal, že si viem predstaviť , že po 10-15 ročnom užívani našich F-16 Block 70/72, prípadne podľa geopolitického stavu v EU a vo svete, bz sa doplnili novými F-35A BlockX (?)....

        • Jirosi
          23:42 13.06.2019

          Karlos73: V Polsku už F-16 mají, takže je dolétají. Ale nové nekupují, to je ten rozdíl.
          Vy dnes kupujete nové a bavíte se o tom co bude za 15.let, to už je klidně mohou v Polsku měnit.

          • Karlos73
            10:09 14.06.2019

            Jirosi, v Polsku riešia program Harpia, ktorý má nahradiť Mig-29 a Su-22. Oni kúpou F-35A nenahrádzajú svoje F-16 C/D Block 52+, ale tie sovietské, ktoré ešte majú v prevádzke...

          • Jirosi
            12:25 14.06.2019

            Karlos73: Napsal si, že PL neruší svoje F-16. To je pravda. Ale i SR svoje F-16 neruší, žádné nemá!

            Oba státy vyřazují zbývající sovětskou techniku (mig-29, poslko na víc Su). Teď je ten rozdíl: SR = F-16, PL = F-35, čas nákupu skoro stejný.

      • Poly
        12:39 13.06.2019

        No s F-35 by se vám údržba pořádně prodražila. Už jen ty steahl prvky a nový monstr pohon... Až F-16 olítáte a ekonomická situace bude příznivá, tak pak může F-35 dávat smysl. Za 20 roků bude F-35 pořád lítat a nebo se objeví něco nového levného á la stávající Gripen E/F. Ona ta F-16 se vyrábí už 40 let a myslím si, že F-35 se bude dohromady těch 25 let určitě vyrábět.

        • tryskac
          13:55 13.06.2019

          Na margo GripenE/F. Takto ich poslali domov zo Svajciarska:

          https://www.ainonline.com/avia...

        • logik
          16:08 13.06.2019
          Oblíbený příspěvek

          Co má být na tom pohonu tak drahé? Jasně, je to výkonnější stroj, tak to bude stát o něco více, ale F-135 je designovanej na resurs po 8000-TAC. Kterej jinej motor to umí? Pravda nejnovější F110 tohoto čísla dosahujou taky, ale to právě proto, že sdílej technologie. Takže pokud budou problémy s F135, budou i s F110 a naopak.

          • Poly
            16:23 13.06.2019

            Když P&W F135 pracuje na turbíně s teplotou o 700 stupňů vyšší než je tomu u General Electric F110, tak zákonitě bude servisování nákladnější. Navíc je to novinka. F110 se vyrábí 30 let, což taky zlevní údržbu. No a konečně samotná spotřeba paliva...

          • Jirosi
            07:22 14.06.2019

            Poly: Cena dílu není jen dána jeho kvalitou, ale i technologii výroby, počtem vyráběných kusů, atd.

          • logik
            12:17 14.06.2019

            A to chceš tvrdit, že ty motory nebudou fungovat těch 8000 TAC, než budou potřeba měnit podstatnější díly?
            Anebo chceš tvrdit, že ten o něco dražší díl při resursu jednou za nemálo let bude podstatnou položkou v provozu éra?

      • darkstyle
        16:05 13.06.2019

        Hlavny problem je cena letovej hodiny..

        Pri f-16 sa da lietat aj za 8000 dolarov za hodinu (ani us army lieta za viac, ale tam 50% ceny tvoria platy pilotov a technikov)
        Pri f-35 si nad 30 000 za letovu hodinu a pod 20 000 ani realne neuvazuju ze sa dostanu..

        Orsr planuju rocny nalet 2000 hodin napriec vsetkymi lietadlami..
        Ono to za 20 rokov robi rozdiel cca miliardu dolarov..

        Takze ziadne otazky to nevyvolava..
        Taktiez nasa cena je aj so zazemim, vycvikom a municiou.. cena f-35 je bez toho..
        Vsade sa pise, ze pri vojenskych najupovh je len 50% priama cena vyrobku a 50% tvori vycvik, vyzbroj, udzba.. nas by to teda stalo dvojnasobok..

        O 20 rokov bude nie 5000 f-16 lietat ako dnes, ale okolo 1000 to sa nemusis bat.. uz len americania si planuju cca 500-1000 prerobit z f-16 na q-16..

        • kisam
          16:28 13.06.2019

          Najskôr si po sebe prečítaj čo si napísal, oprav tie hlúposti a potom môžeme diskutovať.

        • Shania
          18:15 13.06.2019
          Oblíbený příspěvek

          30k usd/h u F-35 -eq 25k usd/h u F-16

          • logik
            12:19 14.06.2019

            Navíc u F-35 jde o cenu zaváděného typu, kde je to vždy dočasně dražší - a ještě do toho počítaj trénování novejch lidí u pozemního personálu (teda věc, která u zavedeného typu není).

          • darkstyle
            18:19 15.06.2019

            Shania a Kisa
            Prepacte pisal som to velmi narychlo a zbrklo.. Nastupoval som do lietadla a nedalo sa to inak..

            Ano cena letovej hodiny pri amikoch za zastaravajuce f-16 sa postupne zvysuje a priblizuje sa cene letovej hodiny novej f-35..

            Sam si tu vsak pisal, ze ceny u inych armad je ovela nizsia, kedze pri f-16 v niektorom roku X tvorilo az 50% cenu letovej hodiny odmena pilotov a technikov..

            Je mi uplne jasne, ze asi pri f-35 by nasi technici boli zapojeni v ovela nizsej miere ako pri f-35..
            A ze nase f-16 budu mat drahsiu letovu hodinu kedze maju dost podobny radar ako f-35 v porovnani s inymi blockmi f-16, ale nemaju ram materialy a natery, ktore treba udrziavat a aj nahradne diely budu o kapicku lacnejsie.. a asi aj tie skolenia budu kratsie a tym padom lacnejsie..

            Ono stihacky sa kupuju mimo rozpoctu ministerstva obrany, ale ministerstvo ich musi zo svojho rozpoctu zivit..
            Kazdych par desiatok milionov rocne usetrenych bodne nasej armade..

    • Miroslav
      16:45 13.06.2019

      To vieš, to nie je zavárací hrniec. Samotný vývoj a testovanie, technologické postupy a výrobné zariadenia tvoria podstatnú časť konečnej ceny produktu. Čím ďalej, tým viac bude cena klesať. Možno až k jednotkovej cene 50M/kus. Investor proste nechce riskovať a čakať na návrat investície a tak tieto ceny premieta do prvých sérií. V každom prípade myslím, že dnes ešte pre nás nie je výhodné uvažovať o F-35. Verím, že sa ich dočkáme niekde okolo roku 2035-2040

      • kisam
        20:41 13.06.2019

        To budú mať naše F-16ky zhruba 15 rokov. Neexistuje aby sme ich po takom krátkom čase vyradili. A že by sme doplnili 14 F-16 ďalšími 12-14 F-35? To by sme najskôr museli zrušiť pozemné vojsko.

  • Laci
    10:08 13.06.2019

    “I když je F-35 považován za nejbezpečnější vojenský letoun na světě”?
    Na základě čeho? Nebo je to nějaký PR typu “to naše je neskvělejší na světě bla bla bla...”? Protože je řada moderních stíhaček, které mají mezi nehodami nalétáno mnohem víc při mnohem větším počtu vyrobených kusů..

    • Slavoslav
      10:13 13.06.2019

      konkretne ktorých?

    • Miroslav
      10:16 13.06.2019
      Oblíbený příspěvek

      Si myslím, že 200 tisíc letových hodín je už pomerné slušný štatistický súbor na vyhodnotenie bezpečnosti. Aj keď údaje iných konkurenčný strojov nepoznám.

    • logik
      11:02 13.06.2019
      Oblíbený příspěvek

      Např. proto, že měla za tak velký nálet hodin jen dvě nehody. To je u nově zaváděných typů rarita. Tady máš např. seznam průšvihů legendární F16:
      http://www.f-16.net/aircraft-d...
      V roce 80 - kdy bylo vyrobeno méně F-16 než je teď F-35, a nálet měli ještě menší (létaly podstatně kratší dobu), už bylo dole asi 8 F-16.

      • technik
        15:55 13.06.2019

        Logik to nemůžeš myslet vážně. V 80, 90 letech nebyla možnost takových simulaci, rozboru nehod a možnosti přípravy pilotů. Dnes je doba úplně někde jinde, nehody letadel měly na svědomí zejména chyby pilotů a ne tak spolehlivost letadel ikdyz díky novým simulačním technologiím dokáží dnes dřív odhalit potencionální problém. To nemluvím o tom že letová hodina je finančně někde jinde u F35 což se projevuje i v nehodovosti. Tady se nabízí srovnání např s gripenen popřípadě s modely F16 od doby vzniku F35.

    • Shania
      18:14 13.06.2019
      Oblíbený příspěvek

      mas dve ztraty, jedna je u VTOL verze, takze porovnatelny pouze s harrierem, kde je ztrat hodne.
      druha ztrata je pravdepodobne zapricenena ztratou orientace pilota


      Takže a 200000h je to dobra statistika, obzvlast u noveho stroje s velkou komplexitou.
      A v podstate vsechny ostatni moderni zapadni stihace jsou velmi bezpecne a ten rozdil je tam velmi maly.