55 let od prvního vzletu L-39 Albatros: 7 zajímavostí o legendárním letounu

55 let od prvního vzletu L-39 Albatros: 7 zajímavostí o legendárním letounu
L-39 Albatros / AERO Vodochody AEROSPACE a.s. (Zvětšit)

Před 55 lety, konkrétně 4. listopadu 1968, se na obloze objevil první letoun L-39 Albatros. Letový prototyp X02 pilotoval Rudolf Duchoň. Toto výročí přináší možnost připomenout si 7 zajímavostí spojených s legendárním letounem, který významně přispěl a stále přispívá k výcviku tisíců vojenských pilotů v řadě zemí světa.

Výcvik pro další generace: L-39 Albatros zůstává ikonou leteckého světa a jeho odkaz a vývoj pokračují díky cvičnému letounu L-39NG. „L-39NG je výsledkem našeho neustálého úsilí posunout hranice v leteckém výcviku stíhacích pilotů. Jsme hrdí na to, že můžeme pokračovat v dědictví L-39 Albatros a celého českého leteckého průmyslu a přenést je v podobě nové výcvikové platformy L-39NG do 21. století," uvedl Viktor Sotona, prezident a CEO Aero.

Nejpoužívanější výcvikový letoun: Letoun L-39 se stal nejpoužívanějším proudovým výcvikovým letounem na světě. V průběhu let bylo vyrobeno téměř 3000 strojů, které sloužily k výcviku pilotů vzdušných sil desítek států. Mnohé z těchto strojů jsou dodnes stále v provozu a jejich údržba a modernizace neustále v Aero probíhá, například v minulých měsících pro čtyři zákazníky z Afriky a střední Asie nebo v současnosti pro angolské a bulharské vzdušné síly.

Účelná všestrannost: L-39 byl koncipován jako výcvikový letoun, ale svou všestranností si získal i pozornost jako lehký bitevní stroj a je také schopný čelit vzdušným cílům. Jeho schopnost operovat z nezpevněných ploch a odolat nepříznivým podmínkám je výsledkem promyšleného designu české konstruktérské školy, který zahrnuje vysoko umístěné vstupy vzduchu, chráněné křídlo a zakryté podvozkové šachty.

Česká konstruktérská škola: Klíčovou osobností pro letoun L-39 Albatros byl jeho hlavní konstruktér Jan Vlček. Ctil klasické postupy konstrukce, ale nebál se využít inovativní technická řešení a energicky je prosazoval. Na odkaz Jana Vlčka, zvláště jeho kreativní přístup a vysokou profesionalitu pak plynule navázal Jaromír Lang, konstruktér sériově vyráběného letounu L-39NG, který z L-39 vychází.

Přeborník v akrobacii: L-39 Albatros rychle získal na oblibě díky svým skvělým letovým vlastnostem a snadné ovladatelnosti, což z něj dělá ideální volbu i pro leteckou akrobacii. Pro svá vystoupení tento letoun využívaly například slovenská akrobatická skupina Biele Albatrosy a francouzský Breitling Jet Team. V současnosti s ním vystupuje například americký Patriots Jet Team.

Domácí vystřelovací sedadlo: Letoun L-39 Albatros byl vybaven vystřelovacím sedadlem domácí konstrukce VS-1 BRI. Jednalo se o první československé vystřelovací sedadlo, které umožňovalo pilotům opustit letoun v kritických situacích. Bylo vyvíjeno přímo pro letoun L-39. Československo se tímto zařadilo mezi pět zemí na světě, které zvládly vývoj a sériovou výrobu vystřelovacích sedadel pro proudové letouny.

Filmová a televizní hvězda: L-39 Albatros se objevil hned v několika filmech, včetně českého filmu „Pod nohama nebe" (1983), známé bondovky „Zítřek nikdy neumírá" (1997), a nového pokračování legendárního TOP Gunu z roku 2022, kdy sloužil především pro samotné natáčení letových záběrů a výcvik herců.

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a modernizace civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly. V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj.

Galerie

L-39 Albatros / AERO Vodochody AEROSPACE a.s. L-39 Albatros / AERO Vodochody AEROSPACE a.s. L-39 Albatros / AERO Vodochody AEROSPACE a.s.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Slovensko hledá nástupce cvičných letadel L-39 Albatros

Vzdušné síly Slovenské republiky v souvislosti s nákupem 14 nových víceúčelových taktických letadel ...

L-39NG na hodnotících letech v Maďarsku

Letoun L-39NG navštívil 59. leteckou základnu maďarských ozbrojených sil v Kecskemétu, aby ...

Český letoun L-39NG pro vietnamský Výcvikový pluk 910 „Julius Fučík“

Česká společnost Omnipol dodá vietnamskému ministerstvu obrany komplexní letecký výcvikový systém ...

Kazašské letectvo převzalo modernizované L-39

Před několika dny výcvikové středisko kazašského letectva v Balchaši převzalo první ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Splasher
    17:14 01.11.2023

    To je hezké. Aeru gratuluji. L-39 tady bude ještě min. 30-40 let jako NG. Ale zajímaly by mě další plány. Zda Omnipol a HU majitel se budou snažit rozvíjet nějak výrobu letadel. Ať ...Zobrazit celý příspěvek

    To je hezké. Aeru gratuluji. L-39 tady bude ještě min. 30-40 let jako NG. Ale zajímaly by mě další plány. Zda Omnipol a HU majitel se budou snažit rozvíjet nějak výrobu letadel. Ať už pilotovaných nebo především nepilotovaných.

    Bude to chtít nový program, aby se za čas Aero nestalo jen subdodavatelem velkých výrobců. Určitě by měli využít synergie výrob a potenciálu AERO + LET a přijít opět jak s civilní, tak i s novinkou vojenskou. Když může fungovat např. výrobce Pilatus v tak malé zemi jako Švýcarsko, tak si myslím, že naši výrobci mají vetší potenciál...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...