601. skupina speciálních sil má dostat necertifikované a příliš těžké Peruny

Perun / Jan Grohmann

Prostějovským speciálům mají do výzbroje přibýt čtyři kusy vozidel Perun od přeloučské společnosti SVOS. I když na jaře minulého roku, kdy je ministerstvo obrany vybralo a objednalo, neexistoval Perun ani jako prototyp, podepsalo kontrakt za cenu 94,5 milionu korun. Teď ale může nastat situace, že zakázku napadne konkurence, a navíc hrozí, že vojáci dostanou přetížená, řádně neodzkoušená a v Česku necertifikovaná vozidla.

Peruny ministerstvo objednalo jako odolnější a výkonnější náhradu za dosud u prostějovské speciální jednotky používané vozy LR Defender 110 SOV II. Perun však podle všeho už nyní nesplňuje parametry, na základě kterých ministerstvo právě tento typ vybralo. Bude se opakovat situace z roku 2011, kdy se objevily zprávy o záměru pořídit vozidla kategorie odpovídající Perunu s vyšší balistickou ochranou i nosností pro nasazení v Afghánistánu, ale nic z toho nakonec nebylo?

Tehdy Vojenské zpravodajství, pod které 601. skupina speciálních sil spadala, požadovalo pro svou elitní jednotku tři vozidla Supacat HMT 400 za podobnou částku, za jakou se mají pořídit vozidla Perun, tedy 99 milionů korun. Jenže velení armády se záhy postavilo proti a považovalo takovouto investici za zbytečnou. Příslušníci prostějovské jednotky tak dosud používají lehké LR Defender SOV II, popřípadě typ Iveco LMV nebo velmi kritizovaná vozidla Dingo 2, která rovněž pořídilo Vojenské zpravodajství.

Nicméně záměr pořídit větší a odolnější vozidla pro 601. skupinu speciálních sil úplně nezapadl a po několika letech ministerstvo vyčlenilo sumu 134 milionů korun na nové stroje. Jak již víme, vybrán byl Perun od firmy SVOS, která za ně ve výběrovém řízení požadovala nejnižší částku, oněch už zmiňovaných 94,5 milionu korun. Ve srovnání s konkurencí je to opravdu až překvapivě nízká suma. Ministerští úředníci i výrobce zdůrazňovali, že Perun vznikl na přání a přesně podle parametrů prostějovských speciálů a také podle specifikací daných výběrovým řízením. Jednou z položek byla i maximální hmotnost činící 12 tun.

Perun však u podnikových a kontrolních zkoušek vážil 13 tun, a to poté, co na něj bylo instalována požadované vybavení a výzbroj. Už v této fázi tedy stroj nesplňoval jeden ze zásadních parametrů zadávací dokumentace pro výběrové řízení, tedy jeden z parametrů podmiňujících homologaci vozidla. U vojskových zkoušek se hmotnost Perunu zvýšila ještě o dalších více než 700 kg, to když vojáci vozidlo vybavili dalším požadovaným vybavením pro posádku. Komisi kontrolních a vojskových zkoušek toto porušení zadávacích podmínek pro výběrové řízení ale podle všeho nevadí.

Přitom právě váhový limit byl příčinou faktu, že se řada výrobců dané kategorie vozidel do soutěže vůbec nepřihlásila. Překročení váhového limitu a jeho přehlížení ze strany zkušebních a kontrolních úředníků teď nahrává tomu, že neúspěšní uchazeči kontrakt napadnou a celý proces přezbrojení elitní prostějovské jednotky se opět neúměrně potáhne, pokud vůbec dospěje ke zdárnému konci. Nehledě na to, že není možné měnit parametry předmětu zakázky během jejího plnění, naopak je zákonnou povinností je dodržovat. V případě vozidla Perun ve světle těchto skutečností je ale na místě se ptát na zákonný průběh této zakázky.

Jde však také o to, že k 601. skupině speciálních sil má přijít vozidlo, které je s velkou pravděpodobností už nyní konstrukčně přetížené a neodpovídá požadovaným parametrům a homologacím. To bude mít samozřejmě vliv na jízdní vlastnosti, chování v terénu, a především na nasazení v ostrých podmínkách, tedy na kvalitu vozidla a jeho schopnosti plnit úkoly, pro které je pořizováno.

To však není vše, úředníci přehlížejí i nejasnosti kolem balistické a protiminové ochrany vozidel Perun. Ministerstvo u pozemní techniky vybavené pancéřováním vždy důsledně vyžadovalo reálné zkoušky úrovně balistické a protiminové ochrany a prověřovalo důvěryhodnost a relevantnost certifikačních dokumentů. Ovšem v případě Perunu se výrobce vykazuje dokumenty o provedení zkoušek v zahraničí, přestože akreditovaná zkušebna funguje v Česku, a navíc jejím zřizovatelem je právě ministerstvo obrany. Přitom relevantním posuzovatelem odolnosti a parametrů tohoto druhu pozemní techniky musí být česká národní autorita.

Jakékoliv protokoly o zkouškách či certifikáty vydané v zahraničí, navíc založené na výpočtech, nikoliv však podložené reálnými zkouškami s použitím výbušnin a balistického postřelování na vozidle jako celku, nemohou být akceptovatelné. Dosud bylo běžné a zvykem, že česká armáda zaváděla do výzbroje pouze techniku, jejíž parametry a certifikáty byly podloženy reálnými a ostrými zkouškami u domácí zkušební autority.

Právě u Perunu jsou speciální balistické testy ověřující plnění normy STANAG 4659 zvlášť důležité, protože se nejedná o vozidlo s uzavřenou kabinou. Posádka tohoto vozidla je vystavena daleko širšímu spektru ohrožení než v případě uzavřených typů stejné kategorie. Proto není akceptovatelné, aby byly provedeny jen dílčí zkoušky některých částí vozidla, je bezpodmínečně nutné vozidlo testovat jako celek, a to včetně působení různých vlivů na posádku i pomocí testovacích figurín a příslušných senzorů.

Je tedy dosti těžko pochopitelné, že se ministerští úředníci v případě vozidla Perun, které má sloužit u nejelitnější jednotky české armády, spokojili u kontrolních a vojskových zkoušek pouze s certifikací vydanou v zahraničí, navíc bez podrobné dokumentace o jejím přesném průběhu.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Pandur II FSV – univerzální platforma pro palebnou podporu

Indonéská armáda v současnosti hledá nové vozidlo palebné podpory, tedy rychlou obrněnou platformu s palebnou silou na úrovni moderních hlavních bojových tanků. Ve výzbroji indonéské armády a námořní pěchoty existuje několik takových vozidel, ale jsou většinou zastaralá a je nutné je nahradit modernějšími stroji.

Ukrajinská minometná baterie na platformě Bars-8 a její bojové možnosti

Od roku 2015 byl na Ukrajině nastartován proces hluboké modernizace vojenské techniky, případně vývoj nových zbraňových systémů a technologií dle zkušeností ukrajinské armády z bojů na východě Ukrajiny. Jedním z nových zbraňových systémů je minometná baterie na platformě Bars-8.

Zaměřovací a průzkumné kontejnery pro české stíhačky Gripen

Vzdušné síly Armády České republiky (VzS AČR) 30. října převzaly poslední dva kusy ozařovacích a průzkumných kontejnerů LDP (Laser Designator Pod) Litening 4i. Celkově čtyři kontejnery Litening 4i umožní českým stíhačkám JAS-39 Gripen provádět přesné údery na pozemní cíle.

Rumunsko nakupuje nové tanky

Rumunská armáda chystá akvizici nových hlavních bojových tanků MBT (Main Battle Tank), které nahradí zastaralé tanky TR-85 a TR-85M1. Modernizační plán oznámil podplukovník Valentin Torcica z rumunského ministerstva obrany v průběhu listopadové konference Armoured Vehicles Survivability v Londýně. Všechny nové MBT chce Rumunsko získat do roku 2024.

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 9
  • D.i.p
    19:56 05.12.2018

    Nemyslím si, že se s Perunem počítá jako s vozidlem, co se má "vyhodit" rovnou do akce. Takže převoz výzbroje zvlášť mi nepřijde zas tak strašný. Přikláním se k domněnce, že hmotnost byla zadána bez výzbroje. Nebo, a to by bylo na tom hodně špatný, že to MO chybně zadalo.

  • skelet
    16:11 05.12.2018

    Nemyslím si, že by to bylo pro ně likvidační. Navíc pochybuju, že by nedodrželi požadavky AČR. Jen zřejmě prostě nějaká chytrá hlava zapomněla do hmotností započítat výstroj a výzbroj. Ta se holt bude muset s takovou tahat v jiném vrtulníku (nejspíše v tom, kde bude i osádka Perunu).

  • KOLT
    12:26 05.12.2018

    skelet, a o tom to právě je, jestli MO bude mít ty koule říct SVOS, že nesplnili, tak mají smůlu. 100M v luftu pro tu firmu může být likvidační. A ta firma má docela dlouhé prsty...

  • skelet
    10:37 05.12.2018

    tož jako guntruck to své místo najde.. holt to bude lehčí verze T815 SOT
    navíc.. pokud to nesplní podmínky ve smlouvě, tak to prostě nemusí převzít, že..

  • Slavoslav
    09:09 05.12.2018

    pritom vo svete su zname pripady kedy prave nerespektovanim specifikacii vznikli lepsie produkty. Len u nas ci u vas to bohuzial vacsinou dopadne inak

  • KOLT
    20:27 04.12.2018

    Jara, Clanek, Longsword – souhlas, podepisuji ;-)

    Rase, a deset let nato budou mít buď něco zcela jiného, než chtěli, nebo vůbec nic... Vaše litanie na naprostou neschopnost MO cokoliv koupit byla velmi výstižná, co dodat... :-(

  • Jirosi
    17:05 04.12.2018

    Ona i ta závěsná technika bude něco vážit....

  • Starlight
    16:41 04.12.2018

    Edit. Mám tam překlep v šířce Peruna. Dle smluvní specifikace je 2 300 ± 5 mm, tedy 2 295 - 2 305 mm.

  • Longsword
    16:33 04.12.2018

    2 Clanek: Jo, tohle bych i podepsal. Pokud je vypsáno výběrko (a to vypsáno bylo, pokud vím), pak je doslova povinností výherce výběrka podmínky splnit.
    Tedy alespoň je iure.
    De facto se u nás zavedl pojem "vícepráce", které tento postup prasácky (opak od elegantně) obchází. Soutěž vyhraje ten "nejlevnější". Samozřejmě, že podmínky splnit nemůže, protože jsou obyčejně daleko za hranicí limitujících faktorů (často včetně fyzikálních zákonů), ale vyřeší to tím, že během provádění prací si řekne o víc (nebo změní parametry, jako v tomto případě)... a protože je obyčejně už příliš pozdě s tím couvnout, tak se zacáluje (za-toleruje).
    Takže to bude stát víc, než by stál konkurenční výrobek s reálnou cenou a normální marží (+ normálním všimným, nic si nenalhávejme), nebo to bude horší krám (myšleno obecně, tady je problém spíše s parametry, než kvalitou).
    Jenže protože tohle se nikdy neděje "na vlastním", tak se to řeší "z cizího krev neteče", tedy většinou, maximálně se tak "vyšetřuje" a tím to skončí.
    V tomto případu, bohužel, to znamená, že pokud se ozve někdo proti (a že už to začíná), tak se rozběhne "rušící kolečko" .... a bití na tom budou chlapi z 601..
    Ministerští úředníci ne, ti naopak budou rádi, protože budou moci vykázat další činnost, vyrobit další report, další zbytečné lejstro, další zbytečný "opravný postup".
    A úplně největší pecka by byla, kdyby došlo k situaci, že jsou ty autíčka potřeba rychle, tak se (za dalších 100+M) koupí z ciziny za ještě víc peněz (protože "rychlostní přirážka", viz helmy a další), než stály ty první (i druhé a třetí a čtvrté ve výběrovém řízení).

  • Rase
    16:29 04.12.2018

    KOLT:
    myslím že nejvýstižnější je začátek článku:
    "Vojenské zpravodajství, pod které 601. skupina speciálních sil spadala (2011), požadovalo pro svou elitní jednotku tři vozidla Supacat HMT 400..."
    už tehdy chtěli v podstatě produkt s ukončeným vývojem, zavedený v armádě NATO, místo toho dostali Perun u kterého si můžou akorát tak upravit usazení sedadel, kde bude jaká bedýnka a podobně :-)) ale co, místo tří dostanou čtyři vozidla, a to se vyplatí :-D

Stránka 1 z 9