601. skupina speciálních sil má dostat necertifikované a příliš těžké Peruny

Perun / Jan Grohmann

Prostějovským speciálům mají do výzbroje přibýt čtyři kusy vozidel Perun od přeloučské společnosti SVOS. I když na jaře minulého roku, kdy je ministerstvo obrany vybralo a objednalo, neexistoval Perun ani jako prototyp, podepsalo kontrakt za cenu 94,5 milionu korun. Teď ale může nastat situace, že zakázku napadne konkurence, a navíc hrozí, že vojáci dostanou přetížená, řádně neodzkoušená a v Česku necertifikovaná vozidla.

Peruny ministerstvo objednalo jako odolnější a výkonnější náhradu za dosud u prostějovské speciální jednotky používané vozy LR Defender 110 SOV II. Perun však podle všeho už nyní nesplňuje parametry, na základě kterých ministerstvo právě tento typ vybralo. Bude se opakovat situace z roku 2011, kdy se objevily zprávy o záměru pořídit vozidla kategorie odpovídající Perunu s vyšší balistickou ochranou i nosností pro nasazení v Afghánistánu, ale nic z toho nakonec nebylo?

Tehdy Vojenské zpravodajství, pod které 601. skupina speciálních sil spadala, požadovalo pro svou elitní jednotku tři vozidla Supacat HMT 400 za podobnou částku, za jakou se mají pořídit vozidla Perun, tedy 99 milionů korun. Jenže velení armády se záhy postavilo proti a považovalo takovouto investici za zbytečnou. Příslušníci prostějovské jednotky tak dosud používají lehké LR Defender SOV II, popřípadě typ Iveco LMV nebo velmi kritizovaná vozidla Dingo 2, která rovněž pořídilo Vojenské zpravodajství.

Nicméně záměr pořídit větší a odolnější vozidla pro 601. skupinu speciálních sil úplně nezapadl a po několika letech ministerstvo vyčlenilo sumu 134 milionů korun na nové stroje. Jak již víme, vybrán byl Perun od firmy SVOS, která za ně ve výběrovém řízení požadovala nejnižší částku, oněch už zmiňovaných 94,5 milionu korun. Ve srovnání s konkurencí je to opravdu až překvapivě nízká suma. Ministerští úředníci i výrobce zdůrazňovali, že Perun vznikl na přání a přesně podle parametrů prostějovských speciálů a také podle specifikací daných výběrovým řízením. Jednou z položek byla i maximální hmotnost činící 12 tun.

Perun však u podnikových a kontrolních zkoušek vážil 13 tun, a to poté, co na něj bylo instalována požadované vybavení a výzbroj. Už v této fázi tedy stroj nesplňoval jeden ze zásadních parametrů zadávací dokumentace pro výběrové řízení, tedy jeden z parametrů podmiňujících homologaci vozidla. U vojskových zkoušek se hmotnost Perunu zvýšila ještě o dalších více než 700 kg, to když vojáci vozidlo vybavili dalším požadovaným vybavením pro posádku. Komisi kontrolních a vojskových zkoušek toto porušení zadávacích podmínek pro výběrové řízení ale podle všeho nevadí.

Přitom právě váhový limit byl příčinou faktu, že se řada výrobců dané kategorie vozidel do soutěže vůbec nepřihlásila. Překročení váhového limitu a jeho přehlížení ze strany zkušebních a kontrolních úředníků teď nahrává tomu, že neúspěšní uchazeči kontrakt napadnou a celý proces přezbrojení elitní prostějovské jednotky se opět neúměrně potáhne, pokud vůbec dospěje ke zdárnému konci. Nehledě na to, že není možné měnit parametry předmětu zakázky během jejího plnění, naopak je zákonnou povinností je dodržovat. V případě vozidla Perun ve světle těchto skutečností je ale na místě se ptát na zákonný průběh této zakázky.

Jde však také o to, že k 601. skupině speciálních sil má přijít vozidlo, které je s velkou pravděpodobností už nyní konstrukčně přetížené a neodpovídá požadovaným parametrům a homologacím. To bude mít samozřejmě vliv na jízdní vlastnosti, chování v terénu, a především na nasazení v ostrých podmínkách, tedy na kvalitu vozidla a jeho schopnosti plnit úkoly, pro které je pořizováno.

To však není vše, úředníci přehlížejí i nejasnosti kolem balistické a protiminové ochrany vozidel Perun. Ministerstvo u pozemní techniky vybavené pancéřováním vždy důsledně vyžadovalo reálné zkoušky úrovně balistické a protiminové ochrany a prověřovalo důvěryhodnost a relevantnost certifikačních dokumentů. Ovšem v případě Perunu se výrobce vykazuje dokumenty o provedení zkoušek v zahraničí, přestože akreditovaná zkušebna funguje v Česku, a navíc jejím zřizovatelem je právě ministerstvo obrany. Přitom relevantním posuzovatelem odolnosti a parametrů tohoto druhu pozemní techniky musí být česká národní autorita.

Jakékoliv protokoly o zkouškách či certifikáty vydané v zahraničí, navíc založené na výpočtech, nikoliv však podložené reálnými zkouškami s použitím výbušnin a balistického postřelování na vozidle jako celku, nemohou být akceptovatelné. Dosud bylo běžné a zvykem, že česká armáda zaváděla do výzbroje pouze techniku, jejíž parametry a certifikáty byly podloženy reálnými a ostrými zkouškami u domácí zkušební autority.

Právě u Perunu jsou speciální balistické testy ověřující plnění normy STANAG 4659 zvlášť důležité, protože se nejedná o vozidlo s uzavřenou kabinou. Posádka tohoto vozidla je vystavena daleko širšímu spektru ohrožení než v případě uzavřených typů stejné kategorie. Proto není akceptovatelné, aby byly provedeny jen dílčí zkoušky některých částí vozidla, je bezpodmínečně nutné vozidlo testovat jako celek, a to včetně působení různých vlivů na posádku i pomocí testovacích figurín a příslušných senzorů.

Je tedy dosti těžko pochopitelné, že se ministerští úředníci v případě vozidla Perun, které má sloužit u nejelitnější jednotky české armády, spokojili u kontrolních a vojskových zkoušek pouze s certifikací vydanou v zahraničí, navíc bez podrobné dokumentace o jejím přesném průběhu.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Pandur II FSV – univerzální platforma pro palebnou podporu

Indonéská armáda v současnosti hledá nové vozidlo palebné podpory, tedy rychlou obrněnou platformu s ...

Ukrajinská minometná baterie na platformě Bars-8 a její bojové možnosti

Od roku 2015 byl na Ukrajině nastartován proces hluboké modernizace vojenské techniky, případně ...

Zaměřovací a průzkumné kontejnery pro české stíhačky Gripen

Vzdušné síly Armády České republiky (VzS AČR) 30. října převzaly poslední dva kusy ozařovacích a ...

Rumunsko nakupuje nové tanky

Rumunská armáda chystá akvizici nových hlavních bojových tanků MBT (Main Battle Tank), které nahradí ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Kichot
    13:39 04.12.2018

    K Perunu: SVOS patří k Omnipolu. A tím pádem jsou na nože s CSG (Tatra) . Takže je otázka odkud pan Grohman čerpá info, neboli čí chléb jíš toho píseň zpívej ;-) Nakonec to nemusí ...Zobrazit celý příspěvek

    K Perunu: SVOS patří k Omnipolu. A tím pádem jsou na nože s CSG (Tatra) . Takže je otázka odkud pan Grohman čerpá info, neboli čí chléb jíš toho píseň zpívej ;-) Nakonec to nemusí být špatné vozidlo....Skrýt celý příspěvek

  • pks_
    13:37 04.12.2018

    ch47 by mělo mít limity rozměrů 91"(231,14cm) na šířku a 78" (198.12cm) na výšku (podle http://www.combatreform.org/US... Perun má rozměry ...Zobrazit celý příspěvek

    ch47 by mělo mít limity rozměrů 91"(231,14cm) na šířku a 78" (198.12cm) na výšku (podle http://www.combatreform.org/US...

    Perun má rozměry šíře 2.3m a výška 2.6m (podle https://www.janes.com/article/...

    Perun má podvozek se schopností měnit světlou výšku a pokud to zvládne o 63cm, tak se vleze (po odstrojení) - viz supacat hmt400 (http://www.amgeneral.com/wp-co... Skrýt celý příspěvek

  • JiriR
    13:26 04.12.2018

    Tak zadání se dá upravit, pokud je to v zájmu zadavatele, popř. to nějak omlouvá zhotovitele..Můj názor (oproti článku) je: pancíř výborný, ale obával bych se podvozku- chybí ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak zadání se dá upravit, pokud je to v zájmu zadavatele, popř. to nějak omlouvá zhotovitele..Můj názor (oproti článku) je: pancíř výborný, ale obával bych se podvozku- chybí zkušenost s vývojem…Skrýt celý příspěvek

  • Kichot
    13:26 04.12.2018

    Rase: Souhlas i za málo peněz jde udělat dost muziky. No a ta domobrana by byla řešením. Stejně zas vlezem do zadele tomu kdo udělá víc bu bu bu. A Breny na kozomrdy budou stačit ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase: Souhlas i za málo peněz jde udělat dost muziky. No a ta domobrana by byla řešením. Stejně zas vlezem do zadele tomu kdo udělá víc bu bu bu. A Breny na kozomrdy budou stačit (zatím)Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    13:18 04.12.2018

    Je to velice jednoduché produkt nesplňuje zadání, co na tom že třeba dobře jezdí a funguje? Nesplnil zadání a dokud se s nim nevznese CH47 je to tedy nevyhovující produkt/šrot ...Zobrazit celý příspěvek

    Je to velice jednoduché produkt nesplňuje zadání, co na tom že třeba dobře jezdí a funguje? Nesplnil zadání a dokud se s nim nevznese CH47 je to tedy nevyhovující produkt/šrot tečkaSkrýt celý příspěvek

  • Rase
    13:10 04.12.2018

    Kichot: pokud je vůle, tak se dá i za "malý" peníz vytvořit malá ale schopná armáda. Stačí se podívat na Pobaltské státy, Finsko. Zdá se že brzy bude i ta policie bojeschopnější ...Zobrazit celý příspěvek

    Kichot:
    pokud je vůle, tak se dá i za "malý" peníz vytvořit malá ale schopná armáda. Stačí se podívat na Pobaltské státy, Finsko. Zdá se že brzy bude i ta policie bojeschopnější než AČR, tak možná bude nejlepší MO a AČR zrušit, speciály zase vrátit pod MV a vlastně sem přesunout i tu naši lehkou pěchotu (transformovat na speciály). Pandury doslouží na skladě, jako pořádková vozidla pro případ nepokojů (jako dřív SKOTy, když stály před Svobodnou Evropou).

    Nevzpomínám si už čísla, ale nedávno se psalo, kolik T-72M4CZ je bojeschopných a kolik houfnic. Nechci si to cucat z prstu, ale myslím že to bylo něco jako 8 a 4... V roce 2027 skončí pronájem Gripenů, Alcy taky už nějak doslouží. Tímhle tempem, budeme moct do roku 2030 armádu v klidu odpískat. Navíc tím obejdeme závazek vůči NATO - jak taky dávat 2% HDP na armádu, když žádnou nebudeme mít :-DSkrýt celý příspěvek

  • Jura99
    13:05 04.12.2018

    Chybí vyjádření SVOS a někoho od 601. Pochybuju, že by objednali velký náklaďák, kdyby chtěli nějakou lehkou čtyřkolku. SVOS by jim nespíš stejně tak dobře poskládal poloviční ...Zobrazit celý příspěvek

    Chybí vyjádření SVOS a někoho od 601. Pochybuju, že by objednali velký náklaďák, kdyby chtěli nějakou lehkou čtyřkolku. SVOS by jim nespíš stejně tak dobře poskládal poloviční auto, s poloviční výbavou.

    tryskáč: v první části souhlas, ale nebudeme snad srovnávat dodávku 4 aut za 100mil. Kč s dodávkami BOV 8x8 a BVP-M v částce mnohonásobně vyšší. Těch 100mil. Kč je prakticky malicherná záležitost.Skrýt celý příspěvek

  • JiriR
    13:04 04.12.2018

    Zajímavá diskuze..že by SVOS, dvacet let specialista na pancéřování osobních vozidel a autor mnoha inovativních řešení nevěděl co dělá anebo šidil s kvalitou :-) ? Nesmysl, naopak ...Zobrazit celý příspěvek

    Zajímavá diskuze..že by SVOS, dvacet let specialista na pancéřování osobních vozidel a autor mnoha inovativních řešení nevěděl co dělá anebo šidil s kvalitou :-) ? Nesmysl, naopak (proti Dajbych)- tady čekej špičkové pancéřování, ale tomu odpovídající hmotnost.
    Tohle jo oproti LR či Gepardu úplně něco jiného- už na první pohled. Nic podobného tady není k dispozici- takhle to chce 601. Určitě to nepoletí Casou a nebude přepravováno vrtulníkem v podvěsu. To je ale to co operátory myslím fakt netrápí. Pokud se osvědčí – tak smlouva na min. 24 ks pro 601.Skrýt celý příspěvek

  • Kichot
    12:48 04.12.2018

    Rase: Možná se politici probudí. Když už je neprobraly aktivity Ruska za poslednich 5-10 let. Tak snad zvýšené výdaje na armády v Polsku, Slovensku i Německu by mohly...

    Rase: Možná se politici probudí. Když už je neprobraly aktivity Ruska za poslednich 5-10 let. Tak snad zvýšené výdaje na armády v Polsku, Slovensku i Německu by mohly...

  • hurvo
    12:40 04.12.2018

    Lemkin> Bren je taky masivny uspech, az ho skrtli, odpisali straty a urobili radsej bren 2 aby sa distancovali od 805. Tryskac: SK sa naozaj nema preco posmievat CZ za vyber ...Zobrazit celý příspěvek

    Lemkin> Bren je taky masivny uspech, az ho skrtli, odpisali straty a urobili radsej bren 2 aby sa distancovali od 805.
    Tryskac: SK sa naozaj nema preco posmievat CZ za vyber techniky, u nas je tych casovanych bomb tiez hodne, preto do lotysska zbierali radsej vsetky aspon trochu funkcne BVP2 a neposlali slovensky vyvoj aby nebola hamba. Tak ale verim ze Janusek a Stefanov boli len prve lastovicky.Skrýt celý příspěvek

    • Gibon
      11:48 05.12.2018

      V Lotyssku bol/je aj BVP-M.
      Hanba sa pise s N, zaklad slova je hanit.

      V Lotyssku bol/je aj BVP-M.
      Hanba sa pise s N, zaklad slova je hanit.

  • Longsword
    12:23 04.12.2018

    Měl jsem možnost si tu věc prohlédnout a protože nejsem až takový expert, tak se zdržím komentářů typu "úplný šrot". Místo toho pár poznámek: - souhlasím, že vzduchový podvozek je ...Zobrazit celý příspěvek

    Měl jsem možnost si tu věc prohlédnout a protože nejsem až takový expert, tak se zdržím komentářů typu "úplný šrot". Místo toho pár poznámek:
    - souhlasím, že vzduchový podvozek je sice komfortní, ale 1) zvyšuje váhu proti tradičnějším řešením 2) zvyšuje komplikovanost systému, více přímých dílů, více podpůrných agregátů, případné záložní systémy. Já chápu, že pohodlnost jízdy je obrovskou prioritou v případě bojové operace (viz pocity prostředního vzadu v IVECO po oněch pěti hodinách), ovšem jaké budou pocity, když to pak nepojede vůbec kvůli "drobné" závadě?
    - velikost vozu je dána tím, jakou specifikaci udělalo MO, na jednu stranu tak může dojít k tomu, že "vozí vzduch", na druhou, že to bude "akce sardinka", na třetí, pokud se to má (mělo) někam vlézt, tak tento faktor měl být beze zbytku dodržen tak, aby existovala "manipulační rezerva".
    - dtto s váhou. Měl bych na to téma hned několik velmi sarkastických a trefných poznámek, ale velké množství zde už více méně zaznělo. Nenechat si dostatečnou rezervu ve váze je amatérismus. Kdyby to nešlo, pak chápu, ale očividně to jde, když jsou i jiné vozidla v této kategorii.
    - balistická ochrana je strašně super věc, dá se na ní "čarovat" s čísly jedna báseň. Dokonce i "reálný" test je alchymie. Ale má rozhodně hezčí vypovídající hodnotu, než hromada vzorečků a obrázků v 3D, takové pěkné ka-boom, to je prostě něco! Na druhou stranu, ty SW měření mohou být neskutečně přesné, materiálové modelování dnes dokáže zázraky o kterých se nám smrtelníkům ani nezdá. Navíc se dají provádět třeba miliónkrát na miliónu různých míst (myšleno umístění a síla nálože atd.), záleží jen na zadání od zákazníka. A v tom může být zakopaný pes. Pokud se "našolíchají" testy s reálnými výbušninami, má to stejný efekt, jako když se "zaokrouhlí" testy v rámci SW.
    - asi je to jen můj pocit, ale nahradí-li tohle LR, pak je to tak trochu jako místo pinče si pořídit vlkodava, totálně to mění parametry "hry". Je to přesně to, co 601. chtěla, nebo to bylo něco, co bylo "chtěno" pro ni od někoho jiného?

    P.S. slyšel jsem zajímavou hlášku, že Perun je pomsta za Vegu ... ;-)Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    11:59 04.12.2018

    Kichot: souhlasím, situace za posledních X let se nekoupilo nic smysluplného. Nevím jak tomu bylo za Nečease, ale myslím že se nic nekoupilo už za vlády Rusnoka (polovina 2013) a ...Zobrazit celý příspěvek

    Kichot:
    souhlasím, situace za posledních X let se nekoupilo nic smysluplného. Nevím jak tomu bylo za Nečease, ale myslím že se nic nekoupilo už za vlády Rusnoka (polovina 2013) a později mělo na starost resort ANO. Výsledkem je jen prodloužení pronájmu Gripenů a dál nic. Občas se koupí nějaká drobnost, náklaďák, kuchyň... všechno nebojová technika (podpůrná). Bojová technika pro boj žádná, ta stávající zastaralá a nefunkční. Z AČR tak zbyla jen lehká pěchota co se může opřít akorát tak o Pandury...
    hlavně že premiér, prezident a ministři mají pořád řeči o podpoře armády, nákupech, ale skutek utek. Slova nic nestojí. Za stávající politické reprezentace se nezmění vůbec nic. Ministrů obrany za ANO se vystřídalo už dost a výsledek pořád stejný - nicSkrýt celý příspěvek

  • lemkin
    11:49 04.12.2018

    Zbrojíř, Jára: Kluci pláčete hezky srovnáváte s BRENem........ Ale BREN byl také v limitované sérii, plný dětských bolestí.......a nakonec je z něj masivní úspěch. O to ...Zobrazit celý příspěvek

    Zbrojíř, Jára:

    Kluci pláčete hezky srovnáváte s BRENem........

    Ale BREN byl také v limitované sérii, plný dětských bolestí.......a nakonec je z něj masivní úspěch.

    O to samé jde asi u PERUNu - že to není přesně podle předpisů - na to jste si už asi na MO zvykly ne? :D

    Dělá se to tak ale všude. Jen u nás se zavede, v USA se firmám poskytnou peníze na prototypy a projekt se pak klidně zahodí - no u nás tolik peněz nemáme.Skrýt celý příspěvek

  • tryskac
    11:43 04.12.2018

    Takze ja to zhrniem: To vozidlo nie je ani lahke, ani rychle, ani pancierovane, ani zavedene v ACR, ani prepravitelne vrtulnikom, dokonca nie je ani seriovo vyrabane. Jedine je + ...Zobrazit celý příspěvek

    Takze ja to zhrniem: To vozidlo nie je ani lahke, ani rychle, ani pancierovane, ani zavedene v ACR, ani prepravitelne vrtulnikom, dokonca nie je ani seriovo vyrabane. Jedine je + je, ze je ceske. Skor to vyzera ako "cena utechy" pre SVOC, kedze v poslednych dnoch boli v mediach clanky ako ACR nakupuje vozidla zn. Tatra. Pocet 4ks by tomu napovedal. Pritom Tatra by pri navrhu nemusela pouzit podvozok s centralnou rurou, maju v zasobe aj T810 4x4.

    V porovnani s tymto vyzera nakup BvPM ako nieco co naozaj poskytne bojovu hodnotu, a Vydry jakbysmet.
    Vela stastia susedia s podobnymi experimentami.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    11:26 04.12.2018

    Mossback: dvojice C295 je de facto náhradou za dvojici vyřazovaných Jak-40. Krom vojclů budou převážet i VIPky. Takže tady obrana zvětší svou transportní kapacitu využitím náhrady ...Zobrazit celý příspěvek

    Mossback: dvojice C295 je de facto náhradou za dvojici vyřazovaných Jak-40. Krom vojclů budou převážet i VIPky. Takže tady obrana zvětší svou transportní kapacitu využitím náhrady VIP letounů.Skrýt celý příspěvek

  • Kichot
    11:22 04.12.2018

    Mossback: Může to taky být snaha udržet armádu v tristním stavu schválně. Rudotrenkařských vlastizrádců a modrotrenkařských kolaborantů je na MO i mezi politikama dost. Slabá ...Zobrazit celý příspěvek

    Mossback: Může to taky být snaha udržet armádu v tristním stavu schválně. Rudotrenkařských vlastizrádců a modrotrenkařských kolaborantů je na MO i mezi politikama dost. Slabá armáda vyhovuje všem okolo. Viz. článek o Mimars v Polsku.Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    10:55 04.12.2018

    No pokud to má být taková kráva tak mě naopak přijde škoda, že nepoužili jako základ patriot/tatru, ale spíše souhlas, že to vozidlo mohlo být o třetinu hmotnosti lehčí. Asi to ...Zobrazit celý příspěvek

    No pokud to má být taková kráva tak mě naopak přijde škoda, že nepoužili jako základ patriot/tatru, ale spíše souhlas, že to vozidlo mohlo být o třetinu hmotnosti lehčí.
    Asi to neodkáží vyrobit s požadovanou balistickou ochranou a za tu cenu, ale tak třeba vznikne perun 2, co bude vážit jen 9 tun a bude pouze jednou tak drahý..Skrýt celý příspěvek

  • Mossback
    10:48 04.12.2018

    Perun "nastavuje zrcadlo" celému akvizičnímu systému na ministerstvu, který nejenže vygeneruje směšný počet vozidel neodpovídajících požadavkům na leteckou přepravu, ale v podobném ...Zobrazit celý příspěvek

    Perun "nastavuje zrcadlo" celému akvizičnímu systému na ministerstvu, který nejenže vygeneruje směšný počet vozidel neodpovídajících požadavkům na leteckou přepravu, ale v podobném duchu také například "vyřeší" potřebu navýšit kapacitu transportního letectva objednáním dalších C-295 místo slibovaných letounů kategorie C-130, takže v případě krize kdy nebude dostatek aliančních sdílených kapacit, bude onen výsadkový pluk nebo jiné síly rychlé reakce bez techniky... Už se "těším" na peripetie akvizic BVP, pseudotanků (FSV), vrtulníků, raket PVO, radarů, SH děl a minometů, Titusů, džípů nebo LOV, vozidel pro výsadkáře, atd.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    10:29 04.12.2018

    Jara tohle nemá s Tatrou nic společného.

    Jara tohle nemá s Tatrou nic společného.

  • Jara
    10:22 04.12.2018

    Lemkin Nemám nic proti podpoře domácího půmyslu, ale tuzemský dodavatel musí postavit vozidlo podle specifikace MO a ne aby se absolutně ignorovali požadavky AČR, kdyby například ...Zobrazit celý příspěvek

    Lemkin
    Nemám nic proti podpoře domácího půmyslu, ale tuzemský dodavatel musí postavit vozidlo podle specifikace MO a ne aby se absolutně ignorovali požadavky AČR, kdyby například dodržely specifikaci a byl přepravitelný chinookem mohl ho zavést i nový výsadkový pluk a možná by byl i vážným soupeřem jackalu v jiných tendrech, teď tady máme šrot jehož max potenciál jsou ty 4 kusy a ty náš průmysl nespasí....
    Jak psal zbrojíř tady bylo hned jasné že někdo maže,specifikace nespecifikace, jinak si neumím vysvětlit, že pro něco co má být přepravitelné chinookem použiji jako základ Tatru!Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 5