601. skupina speciálních sil má dostat necertifikované a příliš těžké Peruny

Perun / Jan Grohmann

Prostějovským speciálům mají do výzbroje přibýt čtyři kusy vozidel Perun od přeloučské společnosti SVOS. I když na jaře minulého roku, kdy je ministerstvo obrany vybralo a objednalo, neexistoval Perun ani jako prototyp, podepsalo kontrakt za cenu 94,5 milionu korun. Teď ale může nastat situace, že zakázku napadne konkurence, a navíc hrozí, že vojáci dostanou přetížená, řádně neodzkoušená a v Česku necertifikovaná vozidla.

Peruny ministerstvo objednalo jako odolnější a výkonnější náhradu za dosud u prostějovské speciální jednotky používané vozy LR Defender 110 SOV II. Perun však podle všeho už nyní nesplňuje parametry, na základě kterých ministerstvo právě tento typ vybralo. Bude se opakovat situace z roku 2011, kdy se objevily zprávy o záměru pořídit vozidla kategorie odpovídající Perunu s vyšší balistickou ochranou i nosností pro nasazení v Afghánistánu, ale nic z toho nakonec nebylo?

Tehdy Vojenské zpravodajství, pod které 601. skupina speciálních sil spadala, požadovalo pro svou elitní jednotku tři vozidla Supacat HMT 400 za podobnou částku, za jakou se mají pořídit vozidla Perun, tedy 99 milionů korun. Jenže velení armády se záhy postavilo proti a považovalo takovouto investici za zbytečnou. Příslušníci prostějovské jednotky tak dosud používají lehké LR Defender SOV II, popřípadě typ Iveco LMV nebo velmi kritizovaná vozidla Dingo 2, která rovněž pořídilo Vojenské zpravodajství.

Nicméně záměr pořídit větší a odolnější vozidla pro 601. skupinu speciálních sil úplně nezapadl a po několika letech ministerstvo vyčlenilo sumu 134 milionů korun na nové stroje. Jak již víme, vybrán byl Perun od firmy SVOS, která za ně ve výběrovém řízení požadovala nejnižší částku, oněch už zmiňovaných 94,5 milionu korun. Ve srovnání s konkurencí je to opravdu až překvapivě nízká suma. Ministerští úředníci i výrobce zdůrazňovali, že Perun vznikl na přání a přesně podle parametrů prostějovských speciálů a také podle specifikací daných výběrovým řízením. Jednou z položek byla i maximální hmotnost činící 12 tun.

Perun však u podnikových a kontrolních zkoušek vážil 13 tun, a to poté, co na něj bylo instalována požadované vybavení a výzbroj. Už v této fázi tedy stroj nesplňoval jeden ze zásadních parametrů zadávací dokumentace pro výběrové řízení, tedy jeden z parametrů podmiňujících homologaci vozidla. U vojskových zkoušek se hmotnost Perunu zvýšila ještě o dalších více než 700 kg, to když vojáci vozidlo vybavili dalším požadovaným vybavením pro posádku. Komisi kontrolních a vojskových zkoušek toto porušení zadávacích podmínek pro výběrové řízení ale podle všeho nevadí.

Přitom právě váhový limit byl příčinou faktu, že se řada výrobců dané kategorie vozidel do soutěže vůbec nepřihlásila. Překročení váhového limitu a jeho přehlížení ze strany zkušebních a kontrolních úředníků teď nahrává tomu, že neúspěšní uchazeči kontrakt napadnou a celý proces přezbrojení elitní prostějovské jednotky se opět neúměrně potáhne, pokud vůbec dospěje ke zdárnému konci. Nehledě na to, že není možné měnit parametry předmětu zakázky během jejího plnění, naopak je zákonnou povinností je dodržovat. V případě vozidla Perun ve světle těchto skutečností je ale na místě se ptát na zákonný průběh této zakázky.

Jde však také o to, že k 601. skupině speciálních sil má přijít vozidlo, které je s velkou pravděpodobností už nyní konstrukčně přetížené a neodpovídá požadovaným parametrům a homologacím. To bude mít samozřejmě vliv na jízdní vlastnosti, chování v terénu, a především na nasazení v ostrých podmínkách, tedy na kvalitu vozidla a jeho schopnosti plnit úkoly, pro které je pořizováno.

To však není vše, úředníci přehlížejí i nejasnosti kolem balistické a protiminové ochrany vozidel Perun. Ministerstvo u pozemní techniky vybavené pancéřováním vždy důsledně vyžadovalo reálné zkoušky úrovně balistické a protiminové ochrany a prověřovalo důvěryhodnost a relevantnost certifikačních dokumentů. Ovšem v případě Perunu se výrobce vykazuje dokumenty o provedení zkoušek v zahraničí, přestože akreditovaná zkušebna funguje v Česku, a navíc jejím zřizovatelem je právě ministerstvo obrany. Přitom relevantním posuzovatelem odolnosti a parametrů tohoto druhu pozemní techniky musí být česká národní autorita.

Jakékoliv protokoly o zkouškách či certifikáty vydané v zahraničí, navíc založené na výpočtech, nikoliv však podložené reálnými zkouškami s použitím výbušnin a balistického postřelování na vozidle jako celku, nemohou být akceptovatelné. Dosud bylo běžné a zvykem, že česká armáda zaváděla do výzbroje pouze techniku, jejíž parametry a certifikáty byly podloženy reálnými a ostrými zkouškami u domácí zkušební autority.

Právě u Perunu jsou speciální balistické testy ověřující plnění normy STANAG 4659 zvlášť důležité, protože se nejedná o vozidlo s uzavřenou kabinou. Posádka tohoto vozidla je vystavena daleko širšímu spektru ohrožení než v případě uzavřených typů stejné kategorie. Proto není akceptovatelné, aby byly provedeny jen dílčí zkoušky některých částí vozidla, je bezpodmínečně nutné vozidlo testovat jako celek, a to včetně působení různých vlivů na posádku i pomocí testovacích figurín a příslušných senzorů.

Je tedy dosti těžko pochopitelné, že se ministerští úředníci v případě vozidla Perun, které má sloužit u nejelitnější jednotky české armády, spokojili u kontrolních a vojskových zkoušek pouze s certifikací vydanou v zahraničí, navíc bez podrobné dokumentace o jejím přesném průběhu.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Pandur II FSV – univerzální platforma pro palebnou podporu

Indonéská armáda v současnosti hledá nové vozidlo palebné podpory, tedy rychlou obrněnou platformu s ...

Ukrajinská minometná baterie na platformě Bars-8 a její bojové možnosti

Od roku 2015 byl na Ukrajině nastartován proces hluboké modernizace vojenské techniky, případně ...

Zaměřovací a průzkumné kontejnery pro české stíhačky Gripen

Vzdušné síly Armády České republiky (VzS AČR) 30. října převzaly poslední dva kusy ozařovacích a ...

Rumunsko nakupuje nové tanky

Rumunská armáda chystá akvizici nových hlavních bojových tanků MBT (Main Battle Tank), které nahradí ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Zbrojir
    09:23 04.12.2018

    Aniž bych se chtěl příliš zapojovat do diskuse: Dle známého, který je s problémy těchto vozidel velmi dobře obeznámen, zveřejněné informace zahrnují jen menší část skutečných ...Zobrazit celý příspěvek

    Aniž bych se chtěl příliš zapojovat do diskuse:

    Dle známého, který je s problémy těchto vozidel velmi dobře obeznámen, zveřejněné informace zahrnují jen menší část skutečných potíží.

    Je to prý takový kolový CZ 805 Bren, i modus operandi je prý v podstatě totožný.
    Jak říká, oni (úředníci MO ČR) s tím jezdit a bojovat nebudou….

    Kdo zná prostředí a pozadí armádních kontraktů, tak není příliš překvapen.

    Mj. MO ČR své vlastní předpisy pro nákup majetku porušuje celkem často, samozřejmě především u kontraktů, na kterých mají zájem vlivné lobby (v médiích se tím logicky nechlubí...).

    Dokud bude podpora vyvolených firem postavena nad povinnost řádně hospodařit se svěřeným majetkem (ze zákona sice není, v zadávací praxi MO ČR evidentně existuje), a úřednictvo MO ČR neobyčejně tvárné, chcete-li, lokajsky poslušné vůči přáním politicko-ekonomických lobby, neschopné postavit se za skutečné potřeby armády i za hospodárnost procesů, tak se vysoké neefektivity výdajů nezbavíme a armáda bude nadále černou dírou. A tady jde „pouze“ o necelých 100 Mega.

    Je jedno, jestli jde o nákup formou přímého přidělení zakázky, nebo cestou výběrového řízení. Každý informovanější z praxe ví, jak výběrová řízení na MO ČR vypadají…

    Na MO ČR i GŠ jsem doposud však nezaregistroval autoritu, která by stávající, vskutku neutěšenou praxi chtěla radikálně změnit. Jistě, některá jména jsou v tisku občas vyzdvihována, když ale zjistíte, že jim nedělá potíže přebírat od soukromých firem dary, či čerpat výhody, je třeba nepodlehnout PR a v očekáváních zůstat oběma nohama na zemi.

    601. skss si bude muset tento boj o kvalitní a pro reálné nasazení skutečně vhodná vozidla vybojovat patrně sama....Únik části informací o problémech naznačuje, že ne všichni se s přidělením zcela nevhodných vozidel Perun smířili....už se toho kolem této zakázky prý událo tolik, že je to na vyšetřování... otázka je, zda o něj bude někdo z mocných stát....Skrýt celý příspěvek

  • GAVL
    08:45 04.12.2018

    Myslím, že to opět nevybočuje z běžného postupu při jakékoli zakázce MO. Vše to společně s případem střeleb na Libavě zapadá do celkového stavu v AČR a na MO jako dílky v puzzle. ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím, že to opět nevybočuje z běžného postupu při jakékoli zakázce MO.
    Vše to společně s případem střeleb na Libavě zapadá do celkového stavu v AČR a na MO jako dílky v puzzle.
    Očekával bych , pokud 601. skss něco požaduje k plnění svých úkolů, že to i dostane bez větších okolků.

    "Jenže velení armády se záhy postavilo proti a považovalo takovouto investici za zbytečnou." To to je velmi vypovídající o prioritách našich generálů. Nic se nezměnilo na rozhodnutí zjevně ani v letech 2012-2015 a pokud budou v nejvyšších hodnostech lidé jací tam byli a jsou tak se ani nic nezmění.

    Škoda , že nemáme důstojníky ve vyšších funkcích jako byl Brigádní Generál William L. Mitchell.Skrýt celý příspěvek

  • lemkin
    08:20 04.12.2018

    Článek možná sestavený na míru, kde se řeší nějaká jedna tuna........ Nikde se neřeší podstata, tedy jestli to vozidlo je dobré nebo nikoliv. :-) Nikdo se neptá vojáků, nikde ...Zobrazit celý příspěvek

    Článek možná sestavený na míru, kde se řeší nějaká jedna tuna........

    Nikde se neřeší podstata, tedy jestli to vozidlo je dobré nebo nikoliv. :-)
    Nikdo se neptá vojáků, nikde vyjádření nebo otázka pro SVOS.

    Přijde mi, že vozidlo je dobré a české a to přeci v podpoře průmyslu jde ne? ;-)Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    08:19 04.12.2018

    Tak on to taky není žádný drobeček, nejen hmotností ale i rozměrově to je normální náklaďák, který klame svým tvarem džípu. Vedle auta stojící postava má hlavu na úrovni volantu ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak on to taky není žádný drobeček, nejen hmotností ale i rozměrově to je normální náklaďák, který klame svým tvarem džípu. Vedle auta stojící postava má hlavu na úrovni volantu ;).
    Starlight: CH-47 má external payload 12,7t, pokud se do této hmotnosti Perun vejde, proč by nešel přepravovat v podvěsu ?Skrýt celý příspěvek

  • Snownomad
    01:54 04.12.2018

    video sem mohl hodit autor článku, by ho neubylo
    https://www.youtube.com/watch?...

    PS. když to chtěli, tak to mají, zase řešíte kokotiny

    video sem mohl hodit autor článku, by ho neubylo
    https://www.youtube.com/watch?...

    PS. když to chtěli, tak to mají, zase řešíte kokotiny

  • Starlight
    01:22 04.12.2018

    Je úplně jedno, jestli je pohotovostní hmotnost 10 400 kg nebo více a jestli je maximální hmotnost 13 000 kg nebo více. Perun byl nakoupen s tím, že má bít přepravitelný vrtulníky ...Zobrazit celý příspěvek

    Je úplně jedno, jestli je pohotovostní hmotnost 10 400 kg nebo více a jestli je maximální hmotnost 13 000 kg nebo více. Perun byl nakoupen s tím, že má bít přepravitelný vrtulníky CH-47. Jak uvnitř, tak i v podvěsu. Proto je maximální pohotovostní hmotnost MO ČR stanovena na 10 400 kg. Toto v kupní smlouvě podepsalo jak MO, tak i dodavatel.

    Už jsme to na Armádních novinách nebo na Palbě psal. Naposledy letos v květnu: http://www.palba.cz/viewtopic....

    Rozměry i hmotnosti Perunu dle kupní smlouvy ale zcela vylučují prakticky proveditelnou přepravitelnost vrtulníkem CH-47. Tedy celé je to ze strany obou stran zcela zásadní neznalost problematiky a současný zmatek a nejasnosti ohledně výkladu TTP a jejich průkazu jsou jen špičkou ledovce.

    Na Peruna by byl potřeba mnohem větší vrtulník jako je nový CH-53K a to jen v podvěsu. Pod CH-47F se dá realisticky podvěsit americké JLTV v přepravní konfiguraci.

    Dovnitř CH-47 se vejde právě britský Jackal, který kvůli tomu má nejen nízkou hmotnost, výšku, ale hlavně šířku a rozchod podvozku. Jackal je při své výšce (motor je uprostřed, vysoko lafetované střeliště) více náchylný na převrácení na bok, což je daň za jeho vrtulníkovou přepravitelnost. Technické parametry vozidla Supacat HMT 400 „Jackal“ včetně fotek z velmi těsného nakládání vozidlo dovnitř vrtulníku CH-47 jsou na této stránce výrobce: https://supacat.com/products/h... Skrýt celý příspěvek

  • tomas.kotnour
    22:32 03.12.2018

    Když se podíváme do dostupných částí smlouvy (https://smlouvy.gov.cz/smlouva... přesněji do zveřejněné přílohy, dočteme se, že "Maximální pohotovostní hmotnost je definována ...Zobrazit celý příspěvek

    Když se podíváme do dostupných částí smlouvy (https://smlouvy.gov.cz/smlouva... přesněji do zveřejněné přílohy, dočteme se, že "Maximální pohotovostní hmotnost je definována přepravními možnostmi leteckého prostředku CH-47 a bude činit maximálně 10 400 kg. Vozidlo musí být přepravitelné leteckými prostředky NATO typu CH-47 a C-130 v nákladovém prostoru (u obou leteckých prostředků), a nebo v podvěsu pod CH-47, a musí být letecky přepravitelné bez nutnosti zásadních úprav (pouze úpravy proveditelné osádkou bez použití dílenských prostředků a speciálního vybavení a následně po leteckém přesunu s připraveností k boji vlastní osádkou do max. 30 minut). Užitná hmotnost (váha osádky a nákladu): 2 600 kg při balistické ochraně Level 1 a při protiminové ochraně Level 2 dle STANAG 4569, Ed. 3." Můžeme tady pochybovat situacích, ve kterém má Chinook odpovídající nosnost. Spíše bych se soustředil na udávané hmotnosti, protože ve smlouvě není uvedena bojová ani maximální hmotnost vozidla. Logicky se nabízí sečíst 10 400 + 2 600 kg a dostat se k těm 13 tunám. U vozidla Pandur II nebo Supacat HMT 400 je uváděna bojová hmotnost bez osádky. (Jackal 5 500 + 2 100 kg užitečné). Člověk by logicky uvažoval, že těch 10 400 kg bude tomuto údaji odpovídat tak, aby operátoři mohli odpojit lana, nasednout a začít působit, jenomže si dovedu představit několik dalších interpretací, které nebudou k představám našich speciálů tak nakloněny.

    Existuje ozbrojená složka, která je schopna vrtulníkem přepravit dva kusy nákladního automobilu a v místě přistání je spojit do funkčního celku. (Což jde snáze, když nemusíte šroubovat centrální nosnou troubu za sestupem.) Takže se klidně mohlo stát, že výrobce vnímal 10 400 kg jako limit, ze kterého musí být vozidlo nastrojeno během 30 minut do bojové podoby. Takže dle tohoto příkladu letí vozidlo očesané o co to jen jde, s minimem paliva a všechno vybavení, zbrané, munice a palivo poletí spolu s operátory druhým strojem. Pokud dále vnímal 2 600 kg užitečného zatížení i pro munici, palivo, zbraně a další vybavení, mohlo se lehce stát, že se speciálové chtěli mít toto všechno ve vozidle a k tomu mít pořád ještě 2 600 kg rezervu. (Obdobně jako je tomu v případě 2 100 kg u Jackalu). Otázkou tedy je, co přesně znamená těch 2 600, 10 400, 12 000, 13 000 a 13 700 kg, které se tu objevují.

    Jenom nějaké nápady:
    13 700 = Bojová včetně 2 600 kg užitečného zatížení , tedy je GVW vyšší o 700 kg.
    13 700 = Bojová s posádkou, tedy GVW s užitečným zatížením 15 500 kg.
    13 700 = Bojová bez posádky, tedy GVW s užitečným zatížením 16 300 kg.
    12 000 = Plánované GVW, prázdná bojová měla být 9 400 kg.
    12 000 = Plánovaná GVW, prázdná měla být 9 400 kg.
    Zda se, že to bude další chaos z dílny MO.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    22:30 03.12.2018

    Už to sem dal Gibon, ale ten Flyer od General Dynamics se mi moc líbí. Je to sice jiná kategorie než Perun, ale je pěkně vidět, jak má vypadat lehký (2,3 t) výsadkový automobil. ...Zobrazit celý příspěvek

    Už to sem dal Gibon, ale ten Flyer od General Dynamics se mi moc líbí. Je to sice jiná kategorie než Perun, ale je pěkně vidět, jak má vypadat lehký (2,3 t) výsadkový automobil.
    Našim vojákům jsem přál Jackal 2 (6,6 t) a vlastně přeju i dál - byl by to takový britský styl (což je cool). Ty čtyři Peruny můžou klidně zůstat po půl roce služby někde v afghánské škarpě a jedna půjde do technického muzea. Kvůli čtyřem kusům fakt nemělo smysl pořádat balistické zkoušky. Moc ale nechápu ochotu kupovat vozidlo známé jen z 3D modelu, zvlášť když si výrobce vycucal některé informace z prstu (nepřesná váha atd.). Vlastně nemělo smysl ani pořádat tendr - měli oslovit výrobce přímo, že chtějí speciální vozítko.
    Až se budou kupovat obrněná vozidla 4x4 pro výsadkáře, ve větším počtu, tak doufám že bude MO konat úplně jinak, byť tomu nevěřím...Skrýt celý příspěvek

  • pks_
    22:02 03.12.2018

    Rozhodně nejsem nijak spojen s SVOS. Jen se mi líbí ta myšlenka, že vojáci něco konkrétního potřebují a jsou schopni si to vyspecifikovat a česká firma jim to navrhne a v dohledné ...Zobrazit celý příspěvek

    Rozhodně nejsem nijak spojen s SVOS. Jen se mi líbí ta myšlenka, že vojáci něco konkrétního potřebují a jsou schopni si to vyspecifikovat a česká firma jim to navrhne a v dohledné době vyrobí a že to vůbec proleze standardním byrokratickým procesem (nebo jej obejde).

    Možnost útoku ze shora ale vidím jako pravděpodobnou. Jednak tam jsou všude hory a jednak pokud už je v nějaké vesničce, tak se bojovníci (možná) mohou pohybovat po střechách. Ale takto otevřené auto si vojáci poptali a také jej dostali.

    Zřejmě si vyhodnotili, že je pro ně lepší nepřítele včas uvidět a odpovědět palbou, než se spoléhat na plechovku, ve které jedou.

    Pro testování výbuchu miny by stejně těch aut museli rozbít aspoň 10, protože účinky budou vždy jiné v závislosti na tom, kde to bouchne.Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    21:18 03.12.2018

    Myslím, že SVOSu trochu křivdíte. On prostě vyrobil na zakázku vůz, tak jako pro jakéhokoliv zákazníka. Nemyslím, že by při každý zakázce vyrobili auto dvakrát, aby jedno mohli ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím, že SVOSu trochu křivdíte. On prostě vyrobil na zakázku vůz, tak jako pro jakéhokoliv zákazníka. Nemyslím, že by při každý zakázce vyrobili auto dvakrát, aby jedno mohli před zákazníkem rozstřílet. A pokud si to armáda představovala jinak (což vypadá, že ne), měla to říct předem.

    A co se týká tý hmotnosti. Přijde mi divný zadávat požadavek na hmotnost i s výzbrojí, když může být určitě různá. Nebo se může v budoucnu měnit za modernější. Jste si jisti, že těch 12 tun v zadání je vč. výzbroje?Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    21:09 03.12.2018

    na jednu stranu je ten článek alarmující, na druhou stranu jsou v AN často články vychvalující CSG. Než si udělám závěr, tak si počkám na další zdroje. Diskuze je tu fajn, jdu si ...Zobrazit celý příspěvek

    na jednu stranu je ten článek alarmující, na druhou stranu jsou v AN často články vychvalující CSG. Než si udělám závěr, tak si počkám na další zdroje. Diskuze je tu fajn, jdu si pro popcorn.Skrýt celý příspěvek

  • Padousek
    20:54 03.12.2018

    Na tu 5 hodinovou testovací jízdu na polygonu u Jaroměře měli vozidlo zapůjčené chrudimáci a dle slov SVOS byli s vozidlem spokojeni na jedničku s hvězdičkou. Na fcb SVOS jsou ...Zobrazit celý příspěvek

    Na tu 5 hodinovou testovací jízdu na polygonu u Jaroměře měli vozidlo zapůjčené chrudimáci a dle slov SVOS byli s vozidlem spokojeni na jedničku s hvězdičkou. Na fcb SVOS jsou fotky... Nemám informace, ale tipuji že kluci od 601. skss měli na testování o něco více času.Skrýt celý příspěvek

  • technik
    20:49 03.12.2018

    Měl jsem možnost si tohle auto důkladně prosmejdit. Zajímal mě především podvozek a motorprevodove ústrojí a nemám k němu žádné výhrady, to auto je velmi bytelné a konstrukčně ...Zobrazit celý příspěvek

    Měl jsem možnost si tohle auto důkladně prosmejdit. Zajímal mě především podvozek a motorprevodove ústrojí a nemám k němu žádné výhrady, to auto je velmi bytelné a konstrukčně promyšlené. Rozhodně se nějakého blátíčka nezalekne. Překvapil mě vzduchový podvozek s okamžitou reakci na změnu světle výšky který jistě přidá na komfortu ale v případě závady má fatální následky na jízdní vlastnosti. Motory MTU jsou osvědčené a stojí za nimy kvalitní konstrukční kancelář, převodovka ZF je asi nejlepší volba. Bohužel v případě tak malého počtu vozidel zásobit dily jednotku u které je předpoklad nasazení po celém světě bude vcelku logistický oříšek, to nemluvím o udržení bojeschopnosti 4 vozidel určeny do první linie u kterých je velký předpoklad poškození.

    Jinak otázka do plena, nevíte jak to vypadá s novým vyprostovaku? V listopadu minulého roku měl být zařazen a do dneška pořád nic. To s tím stotisícovým penalem za den by už měly být zadarmo:)Skrýt celý příspěvek

  • Czertik
    19:55 03.12.2018

    pks PRAVE proto ze je to vozidlo pro afghant tak to tu homologaci na balistickou odolnosti KRITICKY potrebuje, hlavne to, aby bylo overena prakticky a ne jen vypocty. Skutecne by ...Zobrazit celý příspěvek

    pks
    PRAVE proto ze je to vozidlo pro afghant tak to tu homologaci na balistickou odolnosti KRITICKY potrebuje, hlavne to, aby bylo overena prakticky a ne jen vypocty.
    Skutecne by me zajimalo, jak by pak ta zahranicni certtifikovana labrator okomentvala situaci, kdy by pod nim vybuchla mina a ona zabila/zranila vojaky a pritom podle papiru by ten vehikl ji mel prestat bez jakehokoliv zraneni posadky.
    Nebo misto miny si dej palbu z pechotnich zbrani.

    A ne, 5 hodin jizdy v terenu je skutecne velmi malo, kdyz bezne certifikacni testy vyzaduji jizdy pres 100 hodin.
    Navic to bezobsazne vyjadreni nerika nic o tom, v jakem ze to terenu to 5 hod testovani probihalo.

    A ZADNE plne destikcni testy na nem provedeny NEBYLY. Dle clanku sou to vse jen teoreteticke vypocty, ne prakticke testy.

    A k tomu ze to nema strechu...a proc by ji to jako melo byt ? Vsak to neni vehikl co by byl planovan pouzivat ve mestech ci jinde kde by byla sance aby se nepritel dostal nad tebe.Skrýt celý příspěvek

  • Torong
    19:53 03.12.2018

    @pks_: "Destrukční testy: ochrana má primárně zajistit bezpečnost posádky a pokud byly použity plně testované komponenty/materiály - mělo by to na 80% fungovat i ...Zobrazit celý příspěvek

    @pks_:

    "Destrukční testy: ochrana má primárně zajistit bezpečnost posádky a pokud byly použity plně testované komponenty/materiály - mělo by to na 80% fungovat i naostro."

    "Mělo by"? " na 80%"? To si děláš prdel? Jako ty by sis vybral na misi, kde jde o život auto, které "by mělo" fungovat?
    A jinak ne, to že byly použité certifikované komponenty fakt neznamená, že že to stejně funguje jako celek. Ono totiž sakra záleží i na tom, jak dané věci namontuješ a kam je namontuješ.
    A ty jsi zaměstnanec SVOS, že tak zuřivě obhajuješ jejich výrobek?Skrýt celý příspěvek

  • Márten
    19:44 03.12.2018

    Nejsem odborník na balistiku, ale předpokládám že pokud vím, že nějaký plech neprostřelí kulomet a pak z něj udělám dveře od auta, tak ty dveře asi taky neprostřelí. Přijde mi ...Zobrazit celý příspěvek

    Nejsem odborník na balistiku, ale předpokládám že pokud vím, že nějaký plech neprostřelí kulomet a pak z něj udělám dveře od auta, tak ty dveře asi taky neprostřelí.
    Přijde mi zbytečné střílet na auto, ale je jasné že s protiminovou odolností je to asi složitější.Skrýt celý příspěvek

  • Czertik
    19:42 03.12.2018

    zvedavec
    Ono perun je vyloucen pro vysadkare i z prosteho faktu, ze je to neskutecne velka krava. Viz ony postle linky na obrazky.

    zvedavec
    Ono perun je vyloucen pro vysadkare i z prosteho faktu, ze je to neskutecne velka krava. Viz ony postle linky na obrazky.

  • pks_
    19:39 03.12.2018

    Je to speciální vozidlo pro Afghánistán (homologaci v ČR nepotřebuje). 4 kusy. Je na vojácích, zda si to přeberou, vyzkouší a budou to používat nebo se raději vrátí ke stávajícímu ...Zobrazit celý příspěvek

    Je to speciální vozidlo pro Afghánistán (homologaci v ČR nepotřebuje). 4 kusy. Je na vojácích, zda si to přeberou, vyzkouší a budou to používat nebo se raději vrátí ke stávajícímu vozidlu. Je pravděpodobné, že se tam objeví problémy a doufám, že bude možné je operativně vyřešit. Pokud je někomu 5 hodin jízdy málo - tak ano spolehlivost se projeví mnohem později, ale jízdní vlastnosti vyjdou najevo hned při prvním průjezdu testovacím úsekem.

    Destrukční testy: ochrana má primárně zajistit bezpečnost posádky a pokud byly použity plně testované komponenty/materiály - mělo by to na 80% fungovat i naostro.

    To vozidlo je ale především otevřené, takže nemá smysl se spoléhat na superneprůstřelná dvířka, když nad nimi máte díru, kterou můžete sice vést palbu, ale také dostat zásah.

    PS: nevím proč tady chtějí aspoň 4 znaky v uživatelském jménu ;-)Skrýt celý příspěvek

  • Márten
    19:39 03.12.2018

    Ministerstvo vyčlenilo 134 milionů, ale díky výběrovému řízení nakoupilo za 94,5 milionů. Může mi někdo vysvětlit kde je to zdražení?
    Já ho tam nevidím...

    Ministerstvo vyčlenilo 134 milionů, ale díky výběrovému řízení nakoupilo za 94,5 milionů. Může mi někdo vysvětlit kde je to zdražení?
    Já ho tam nevidím...

  • Jara
    19:23 03.12.2018

    Czertik Zaplatili víc, protože dostali víc, objednávka zněla do 12 tun a teď mají přes čtrnáct..... No a pak ať mi zas nějáký lampasák tvrdí, že na MO pracují kvalitní a ...Zobrazit celý příspěvek

    Czertik
    Zaplatili víc, protože dostali víc, objednávka zněla do 12 tun a teď mají přes čtrnáct.....

    No a pak ať mi zas nějáký lampasák tvrdí, že na MO pracují kvalitní a vzdělání lidé, mě to spíš přijde na stádo negramotných, zlodějských dementů....
    nejenže nejsou schopni naspecifikovat jedinou zakázku, ale nepořídí ani čtyři obrněnce pro malou jednotku, bez toho aby se chtěli napakovatSkrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 5