A-29 Super Tucano pro Afghánistán

Foto: A-29 Super Tucano nad základnou Moody Air Force Base. Letadla a základna slouží pro výcvik afghánských pilotů; větší foto / Public domain
A-29 Super Tucano nad základnou Moody Air Force Base. Letadla a základna slouží pro výcvik afghánských pilotů; větší foto / Public domain

Během tohoto roku získá Afghánistán první útočné letouny A-29 Super Tucano. Dodávka letadel, a s ní spojený výcvik afghánského personálu, se však už několikrát opozdila. Podle vyjádření Pentagonu afghánské letectvo letos získá svůj první útočný letoun s pevným křídlem. Výcvik afghánských pilotů a pozemního personálu probíhá ve Spojených státech na základě Moody Air Force Base.

Super Tucano pro Afghánistán

Výcvik afghánského personálu a pilotů začal loni v únoru. V prosinci loňského roku ho úspěšně absolvovalo prvních devět afghánských pilotů. Podle vyjádření generálmajora Jamese Heckera z amerického letectva USAF (U.S. Air Force) trvá běžný výcvik pilotů dva až tři roky.

V případě Afghánců však musel být zkrácen a urychlen, neboť afghánská armáda akutně potřebuje piloty a stroje k poskytování vzdušné podpory pro své jednotky bojující proti Talibanu. Celkově bude na základně Moody v následujících letech vycvičeno dalších 21 afghánských pilotů.

Americké letectvo aktivně pracuje na obnově afghánských vzdušných sil již delší dobu. Roku 2012 bylo objednáno dvacet letadel A-29 Super Tucano s možnou obcí na dalších dvacet strojů od brazilské společnosti Embraer a jejího amerického partnera Sierra Nevada.

Hodnota celé zakázky dosahuje 428 milionů dolarů. Kontrakt však napadla společnost Beechcraft, která nabízela Spojeným státům pro afghánské vzdušné síly útočná letadla AT-6B Texan II. O výsledku sporu bylo rozhodnutu až v roce 2013, kdy byl potvrzen kontrakt se společností Embraer.

Prvních osm A-29 poputuje do Afghánistánu na počátku letošního roku, nejspíše do konce ledna. V afghánském letectvu A-29 doplní flotilu bitevních vrtulníků Mi-24, resp. Mi-35. A-29 také doplní v bitevních úkolech dosud používané Mi-17 vyzbrojené neřízenými raketami a kulomety a lehké vrtulníky MD 530F Cayuse Warrior americké výroby.

Výcvik afghánských pilotů na strojích super Tucano.

Čistokrevný bitevník

Útočné letouny Super Tucano jsou vyzbrojeny dvěma 12,7mm kulomety M3P ( 900 ran/min) instalovanými v křídlech. Pod trup lze podvěsit 20mm rychlopalný kanón M20A1 (650 ran/min) nebo pod každé křídlo kontejner s dalším kulometem M3P.

Super Tucano může také na čtyřech závěsných bodech pod křídly nést čtyři rotační kulomety ráže 7,62 mm M134 s kadencí 3000 ran za minutu.

Na celkově pěti závěsných bodech (jeden pod trupem, čtyři pod křídly) lze umístit výzbroj až do hmotnosti 1550 kg. Využít lze celou škálu řízených i neřízených raket, zbraní vzduch-vzduch nebo vzduch-země, řízených i neřízených pum nebo průzkumný kontejner.

Turbovrtulové stroje byly pro Afghánistán zvoleny zejména díky snadnější údržbě a malým provozním nákladům. Stejné důvody jsou příčinou popularity A-29 zejména mezi ne příliš bohatými zeměmi, které tyto letadla používají jednak jako bitevní, ale také pro průzkum a hlídkovou činnost.

Letouny  Super Tucano jsou zařazeny ve službě v Ghaně, Angole, Burkině Faso, Mauretánii, Senegalu, Brazílii, Chile, Kolumbii, Dominikánské Republice, Ekvádoru, Guatemale a Indonésii.

Přílet a uvitání Super Tucana na americké základně.

Výcvik afghánských pilotů

Dne 18. prosince, ve stejný den, kdy byl na základně Moody úspěšně ukončen výcvik prvních afghánských pilotů, byl na návštěvě Afghánistánu americký ministr obrany Ashton Carter.

Ten po setkání se svým afghánským protějškem prohlásil, že Afghánistán v následujících měsících díky zavedení A-29 do služby získá mohutnou palebnou sílu, která bude klíčová k získání převahy nad Talibanem. Podle Carter je zavedení A-29 významným krokem v budování akceschopného afghánského letectva.

Celý výcvikový program se však zkomplikoval v prosinci loňského roku těsně před jeho koncem, kdy ze základny zmizeli dva členové afghánského kontingentu. Oba nezvěstní prodělávali výcvik s americkou 81. stíhací letkou.

Podle vyjádření mluvčího základny byli oba vojáci součástí pozemního personálu. Nejedná se tedy o piloty, jak naznačovaly dřívější zprávy. Po obou mužích je vyhlášené zatím bezúspěšné pátrání.

Není to poprvé, kdy členové afghánských bezpečnostních sil prodělávající výcvik v USA zběhli. Podobný případ se odehrál v září 2014. Tři afghánští důstojníci v té době absolvovali výcvik na základně Národní gardy v Cape Cod ve státě Massachusetts a nevrátili se z nákupu v místním obchodním centru.

Byli zadrženi až kanadskou pohraniční stráží poblíž Niagarských vodopádů, když se snažili přejít do Kanady. Jeden z dezertérů získal v USA azyl a zbylí dva byli deportováni zpět do Afghánistánu.

Zdroj: Military.com

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

V Afghánistánu eskaluje tajná válka speciálních jednotek

Oficiálně mise ISAF skončila v Afghánistánu na konci minulého roku. Bojová iniciativa spojenců však ...

Taliban útočí na severu Afghánistánu

Letošní ofenziva Talibanu je zaměřená zejména na dosud poměrně klidné severní oblasti Afghánistánu. ...

Vojáci 5. strážní roty jsou připravení na Afghánistán

5. strážní rota BAF (Bagram Air Field) v operaci Resolut Support se již 6 měsíců intenzivně ...

Airbus dodal první dva vrtulníky H145M německé armádě

Airbus Helicopters včera dodal první dva lehké vojenské víceúčelové vrtulníky H145M (LUH SOF) ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • RiMr71
    14:14 12.01.2016

    Ha, skoro stejná videa... :)

  • RiMr71
    14:13 12.01.2016

    Tady jsou krásné záběry nejen L39 při kanonové zteči, ale i (a hlavně) PC-p
    Myslím, že to dává až luxusní představu o rychlost a obratnosti těchto turbvrt. strojů...
    Na mě osobně to moc velký dojem neudělalo, ale asi jsem zhýčkaný A-1 Skyraiderem...

  • skelet
    14:08 12.01.2016

    tady pro změnu stojí ve vzduchu L-159 :)
    https://youtu.be/oLryt-ssJzM...

  • RiMr71
    14:05 12.01.2016

    ...ještě dodám třeba:
    https://www.youtube.com/watch?...
    a takových záběrů se dá najít víc.

    Asi Syřani nečetli zdejší diskuzi od místních znalců "taknějakvšeho"...

  • RiMr71
    14:00 12.01.2016

    "Stačí vzpomenout na výkonově podobnou L-39ZA,která se jako bitevník moc neosvědčila.Např. při střelbě s kanonu GS-23 se letoun ve vzduchu pomalu zastaví."

    Opravdu? Opravdu se ten Albík s GS-23 POMALU ZASTAVÍ? :)

  • skelet
    13:59 12.01.2016

    btw. L-159 je stejně "podmotorovaná" jako BAe Hawk

  • skelet
    13:49 12.01.2016

    Už u L-159 se počítalo s tím, že kanón bude pouhým doplňkem, který bude používán jen za určitých okolností (sumasumárum proti povstalcům, kteří mají maximálně DšKm). Hlavní výzbrojí měly být řízené střely (Brimstone, Maverick).

  • CerVus
    21:55 11.01.2016

    Tak já počítám, že do militarizované verze použijí jiný motor a přidají nějakou tu ochranu. Je mi jasné že ani 159 se nemůže moc vyskakovat, ale její modernizace se pomalu rovna kompletní přestavbě, tu nikdo financovat nebude a 39NG bude to jediné co nám tu zůstane. Beztak bych fungování toho stroje viděl jen jako nosič řízených střel a munice pro LUH nebo letecké návodčí. V podstatě by zastával podobnou úlohu jako drony (na které nemáme) v Americké armádě.

  • Matesaax
    19:59 11.01.2016

    Já mám pocit,že L-169 se původně označoval projekt L-39NG.Militarizovaná verze tohoto stroje jako náhrada Alcy není moc dobrý nápad.Už L-159 je vyčítán relativně malý výkon a vylepšená L-39 na tom bude mnohem hůře.Stačí vzpomenout na výkonově podobnou L-39ZA,která se jako bitevník moc neosvědčila.Např. při střelbě s kanonu GS-23 se letoun ve vzduchu pomalu zastaví.

  • mattea
    19:43 11.01.2016

    CerVus: spíš než nahrazení L159 L39NG bych to viděl nahrazením L169 (pokud se toho téměř mytického projektu dočkáme).

  • CerVus
    18:59 11.01.2016

    U nás by to nejspíš nebyl dobrý nápad. 159 do toho nepočítám, ty půjdou za pár let do kopru, ale věřím, že armáda nakoupí nejakou militarizovanou verzi 39NG a ty by se na spolupráci s LUH mohly používat téměř se stejným výsledkem jako a-29.
    Horší je to, že vše směřuje k nákupu Venomů a ty se jako LUH rozhodně použít nedají.
    Takže krapet začarovaný kruh.

  • Matesaax
    18:44 11.01.2016

    Za situace,kdy máme ve výzbroji stroje L-159 by byl nákup letounů jako Tucano výsměch danovým poplatníkům,i když na druhou stranu u nás by mě už opravdu nepřekvapilo nic.Navíc konkurenční americký AT-6C se u nás poslední dobou předvádí poměrně dost včetně reklamní kampaně a výrobce se netají tím,že by letoun rád ve střední Evropě prodal.

  • pjek
    15:57 11.01.2016

    Super Tukany v ČR? Jen jako další způsob přivést tuto zemi na buben.

  • pjek
    15:54 11.01.2016

    Obávám se, že Tukányse svou "mohutnou palebnou silou" budou snadným cílem pro (nejen) osobní protiletadlové zbraně Talibanu a jiných islamistických militantů, před nimiž má slabou ochranu oproti ruským MILům.

  • Shania
    15:48 11.01.2016

    Problém je, že L-119 nebo A-29 budou mít velké problémy operovat v prostředí, kde bude nějaká protivzdušná obrana. Vrtulníky můžou v podobném prostředí přežít déle, pokud se správně nasadí.

    Takže je otázka, na co by jsme je vlastně měli, asi nás moc nezajímá dělat s nimi proti povstalecké operace a měli by jsme se soustředit na naši obranu, kde zcela jistě budeme čelit nějaké protivzdušné obraně.

  • RiMr71
    15:14 11.01.2016

    Otázka je, co by SUperTucana oproti L-159 přinesly a jaké náklady by SuperTucana apod. sebou do armády "přitáhly"...
    Abychom nakonec místo hluboce pod cenou prodaných L-159 (na které máme infrastrukturu, systém výcviku a prostě vše) nekupovali (třeba) SUperTucana v několikanásobné ceně prodaných L-159 a k tomu zázemí které nemáme.
    Ve zkratce:
    Prodáme přebytečné L-159 a místo nich koupíme SuperTucana, které jsou sice několikanásobně dražší než prodané L-159, ale na druhou stranu jsou pomalejší, navíc toho míň unesou, nikdo u nás (ani kolem) s nimi nic neumí a jako bonbónek jsou dražší...

  • kazd
    14:07 11.01.2016

    Dovoluji si dlouhodobě zastávat názor, že prioritní pří výběru techniky je kompatibilita v NATO.
    Od munice až po schopnost přeškolení pilota.
    V tomto ohledu považuji Tucano za neefektivní.
    Samozřejmě lze vymyslet situaci kdy bude Tucano nejlepší řešení (lepší než vrtulník, nebo L159), ale takhle se to prostě nehraje.

  • Deutschmann
    10:37 11.01.2016

    Bitevní vrtulník může být částečně nahrazen turbovrtulovým strojem. Ale toto nahrazení není na 100%.
    Stejně tak může být Bitevní vrtulník částečně nahrazen L159 s odpovídající výzbrojí.

    Pokud bude vyřazen plnokrevní bitevní vrtulník z AČR, tak nejlepší náhrada bude dovybavit L159 (dokoupit výzbroj a zaměřovací kontejnery) a nakoupit LUH s výzbrojí.
    Výzbroj pro LUH a L159 by měla být pokud možno stejná, ať se netříští typy munice a nakupuje se větší množství.
    Ale ani tato kombinace na 100% nenahradí specializovaný bitevní vrtulník.

  • skelet
    10:23 11.01.2016

    Jelikož máme ve výzbroji nejvyšší level této výzbroje, tak mi to přijde jako zbytečné. U L-159 stačí doladit rozsah použitelné munice (Hellfire, Brimstone, SDB, AKPWS apod.). Plus do výbavy AČR časem půjdou L-39NG.
    Prostor pro turbovrtulové letouny v AČR nevidím.

  • Jan Grohmann
    09:54 11.01.2016

    Pánové, co si myslíte o nahrazení bitevních vrtulníků například turbovrtulovými letadly, jako je Super Tucano. Armáda ČR stále zvažuje nakoupení bitevních vrtulníků... takže? :)

  • skelet
    22:03 10.01.2016

    Jedna L-39ZA vystřelila salvu 57mm po americkém AH-1. Údajně ji s velkou pravděpodobností zasáhla.

  • kazd
    20:34 10.01.2016

    L39, Mi 24 se na tehdejší analogii air policingu používaly už za socíku.
    Migy měly na civilní letadýlka, která testovala hranici od rakouska moc vekou rychlost a byly nepoužitelné. Před sestřelem totiž musíte udělat pár úkonů, nikoli to jen zmáčknout.
    Ta vysoká rychlost byla i ofiko výmluva, když prchal i s rodinou v trenéru jeden akrobat a nesejmuli ho (údajně z kolegiálnosti).
    Tahle služba taky odhalila slabé stránky, kdy to jedna Mi 24 zapíchla, když neuvisela jedno své zrcadlo na druhé straně čáry v německu.
    BTW na konci 80 let se i v tehdejším Moravanu vážně kalkulovala možná služba Z 142 atd. na takovém poli. Zejména v střední americe. Fabrika totiž byla z hlediska produkce velmi špatná (Z 50 zastaralé, turbo čmelák bez zákazníků).

  • skelet
    22:20 09.01.2016

    potvrdil jsem si to .. tyto úkoly plní 212.taktická letka, která má ve výzbroji L-159

  • skelet
    22:16 09.01.2016

    Tyto úkoly by i nadále měly plnit L-39 a L-159

  • mattea
    21:36 09.01.2016

    pánové, děkuji.
    Moje myšlenka šla směrem k možnému doplnění Gripenů nikoliv nahrazení. o ekonomičnosti takového nápadu ale zřejmě někdo erudovanější už zauvažoval a máme tedy jen Gripeny.

  • skelet
    21:10 09.01.2016

    A-29 se pro air policing běžně používá na džunglí, kde sestřelují letadla pašeráků. U nás se krom Mi-24 za tímto účelem používaly i L-39ZA.

  • CerVus
    20:07 09.01.2016

    MeVik: Jo, s tím souhlasím. To jsem psal i úplně dole. Ale postavit na nich ochranu vzdušného prostoru nejde.

  • MeVik
    19:39 09.01.2016

    4CerVus

    No, myslím, že se mýlíte. Existují situace (a rozhodně ne nereálné), kdy by ALCA, případně Tucano byly lepším řešením než Gripen. Ono to není jenom o té maximální rychlosti, ale třeba i o té minimální.
    Ve Francii slouží hotovost proti nízko letícím a pomalým cílům, jako jsou třeba různá sportovní letadla nebo ultralighty, lehké vrtulníky Ecureil. Ty jsou vyzbrojeny 20mm kanonem (ale možná taky ne, nejsem si jistý) a součástí jejich posádky jsou i odstřelovači cvičení v přesné střelbě právě na takovéto cíle. V Itálii svého času úplně stejný druh hotovosti držely vrtulníky HH-3F. A pro další příklad nemusíme chodit daleko - v rámci systému NAPOSY (NÁrodní POsilový SYstém) pro stejné účely používá minimálně v případě potřeby vrtulníky Mi-24 i Česká Republika.
    I takovéto malé "papíráky" jako jsem zmínil výše totiž můžou zabloudit, případně se dají použít ke "zlým věcem". A právě proti takovým je ALCA, Tucano nebo vrtulník rozhodně lepší volbou.
    Jistě, pokud jde o dopravák, který letí v 30,000ft rychlostí 900km/h a se kterým ŘLP nemá spojení, pak není co řešit, Gripen je jasnou volbou. Chci tím říct, že záleží na situaci. Pro některé z nich se v rámci air-pollicingu víc hodí Gripen, pro některé zase ALCA, Tucano nebo i vrtulník.

    Mimochodem, v jednom z nedávných čísel časopisu ATM byl o použití vrtulníků k hotovostním účelům velmi povedený článek.

  • CerVus
    18:02 09.01.2016

    Pro air policing je nepoužitelná i Alca, která je rychlostně na úrovni business jetů. Pro takovou práci je potřeba stroj s nadzvukovou rychlostí. Další parametry už nehrají takovou roli.

  • petr.svetr
    17:54 09.01.2016

    Tucano by dopravní letadlo dohnalo leda by mu letělo naproti a ani by se nestačilo otočit a dopravák by byl fuč,přeci jenom tady hraje jedinou roli rychlost.

  • Kozlus
    17:47 09.01.2016

    Takovej zasah potrebujes pokud mozno okamzite, takze neco s maximalkou 590 km/h asi nebude to nejlepsi.

  • mattea
    16:49 09.01.2016

    Dalo by se letadlo z kategorie A-29 použít pro Air-policing? Protože vyslat gripen ke každému letadélku, které zaletělo do zóny, kde nemá nic dělat, odchýlilo se z ohlášeného kurzu a neodpovídá, ... je přeci jen hodně drahý špás. Může mi prosím někdo načrtnout hrubé náklady na provoz a údržbu Gripenů, L159 a A-29? Pro srovnání...

  • CerVus
    11:21 09.01.2016

    Tak v Jižní Americe je používají hlavně proto, že moderní stíhací letouny jsou nepoužitelné pro "boj" nebo spíš dohled nad malými, nízko letícími letadly, které používá narkomafie. K útokům na pozemní cíle, kterými jsou plantáže a různe guerillové tábory také není třeba rychlý stroj.
    Je to prostě perfektní stroj pro práci, kte které byl vyvinut a jen málo co mu v ní může konkurovat.