A-29 Super Tucano pro Afghánistán

Foto: A-29 Super Tucano nad základnou Moody Air Force Base. Letadla a základna slouží pro výcvik afghánských pilotů; větší foto / Public domain
A-29 Super Tucano nad základnou Moody Air Force Base. Letadla a základna slouží pro výcvik afghánských pilotů; větší foto / Public domain

Během tohoto roku získá Afghánistán první útočné letouny A-29 Super Tucano. Dodávka letadel, a s ní spojený výcvik afghánského personálu, se však už několikrát opozdila. Podle vyjádření Pentagonu afghánské letectvo letos získá svůj první útočný letoun s pevným křídlem. Výcvik afghánských pilotů a pozemního personálu probíhá ve Spojených státech na základě Moody Air Force Base.

Super Tucano pro Afghánistán

Výcvik afghánského personálu a pilotů začal loni v únoru. V prosinci loňského roku ho úspěšně absolvovalo prvních devět afghánských pilotů. Podle vyjádření generálmajora Jamese Heckera z amerického letectva USAF (U.S. Air Force) trvá běžný výcvik pilotů dva až tři roky.

V případě Afghánců však musel být zkrácen a urychlen, neboť afghánská armáda akutně potřebuje piloty a stroje k poskytování vzdušné podpory pro své jednotky bojující proti Talibanu. Celkově bude na základně Moody v následujících letech vycvičeno dalších 21 afghánských pilotů.

Americké letectvo aktivně pracuje na obnově afghánských vzdušných sil již delší dobu. Roku 2012 bylo objednáno dvacet letadel A-29 Super Tucano s možnou obcí na dalších dvacet strojů od brazilské společnosti Embraer a jejího amerického partnera Sierra Nevada.

Hodnota celé zakázky dosahuje 428 milionů dolarů. Kontrakt však napadla společnost Beechcraft, která nabízela Spojeným státům pro afghánské vzdušné síly útočná letadla AT-6B Texan II. O výsledku sporu bylo rozhodnutu až v roce 2013, kdy byl potvrzen kontrakt se společností Embraer.

Prvních osm A-29 poputuje do Afghánistánu na počátku letošního roku, nejspíše do konce ledna. V afghánském letectvu A-29 doplní flotilu bitevních vrtulníků Mi-24, resp. Mi-35. A-29 také doplní v bitevních úkolech dosud používané Mi-17 vyzbrojené neřízenými raketami a kulomety a lehké vrtulníky MD 530F Cayuse Warrior americké výroby.

Výcvik afghánských pilotů na strojích super Tucano.

Čistokrevný bitevník

Útočné letouny Super Tucano jsou vyzbrojeny dvěma 12,7mm kulomety M3P ( 900 ran/min) instalovanými v křídlech. Pod trup lze podvěsit 20mm rychlopalný kanón M20A1 (650 ran/min) nebo pod každé křídlo kontejner s dalším kulometem M3P.

Super Tucano může také na čtyřech závěsných bodech pod křídly nést čtyři rotační kulomety ráže 7,62 mm M134 s kadencí 3000 ran za minutu.

Na celkově pěti závěsných bodech (jeden pod trupem, čtyři pod křídly) lze umístit výzbroj až do hmotnosti 1550 kg. Využít lze celou škálu řízených i neřízených raket, zbraní vzduch-vzduch nebo vzduch-země, řízených i neřízených pum nebo průzkumný kontejner.

Turbovrtulové stroje byly pro Afghánistán zvoleny zejména díky snadnější údržbě a malým provozním nákladům. Stejné důvody jsou příčinou popularity A-29 zejména mezi ne příliš bohatými zeměmi, které tyto letadla používají jednak jako bitevní, ale také pro průzkum a hlídkovou činnost.

Letouny  Super Tucano jsou zařazeny ve službě v Ghaně, Angole, Burkině Faso, Mauretánii, Senegalu, Brazílii, Chile, Kolumbii, Dominikánské Republice, Ekvádoru, Guatemale a Indonésii.

Přílet a uvitání Super Tucana na americké základně.

Výcvik afghánských pilotů

Dne 18. prosince, ve stejný den, kdy byl na základně Moody úspěšně ukončen výcvik prvních afghánských pilotů, byl na návštěvě Afghánistánu americký ministr obrany Ashton Carter.

Ten po setkání se svým afghánským protějškem prohlásil, že Afghánistán v následujících měsících díky zavedení A-29 do služby získá mohutnou palebnou sílu, která bude klíčová k získání převahy nad Talibanem. Podle Carter je zavedení A-29 významným krokem v budování akceschopného afghánského letectva.

Celý výcvikový program se však zkomplikoval v prosinci loňského roku těsně před jeho koncem, kdy ze základny zmizeli dva členové afghánského kontingentu. Oba nezvěstní prodělávali výcvik s americkou 81. stíhací letkou.

Podle vyjádření mluvčího základny byli oba vojáci součástí pozemního personálu. Nejedná se tedy o piloty, jak naznačovaly dřívější zprávy. Po obou mužích je vyhlášené zatím bezúspěšné pátrání.

Není to poprvé, kdy členové afghánských bezpečnostních sil prodělávající výcvik v USA zběhli. Podobný případ se odehrál v září 2014. Tři afghánští důstojníci v té době absolvovali výcvik na základně Národní gardy v Cape Cod ve státě Massachusetts a nevrátili se z nákupu v místním obchodním centru.

Byli zadrženi až kanadskou pohraniční stráží poblíž Niagarských vodopádů, když se snažili přejít do Kanady. Jeden z dezertérů získal v USA azyl a zbylí dva byli deportováni zpět do Afghánistánu.

Zdroj: Military.com

Nahlásit chybu v článku


Související články

V Afghánistánu eskaluje tajná válka speciálních jednotek

Oficiálně mise ISAF skončila v Afghánistánu na konci minulého roku. Bojová iniciativa spojenců však ...

Taliban útočí na severu Afghánistánu

Letošní ofenziva Talibanu je zaměřená zejména na dosud poměrně klidné severní oblasti Afghánistánu. ...

Vojáci 5. strážní roty jsou připravení na Afghánistán

5. strážní rota BAF (Bagram Air Field) v operaci Resolut Support se již 6 měsíců intenzivně ...

Airbus dodal první dva vrtulníky H145M německé armádě

Airbus Helicopters včera dodal první dva lehké vojenské víceúčelové vrtulníky H145M (LUH SOF) ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • skelet
    22:03 10.01.2016

    Jedna L-39ZA vystřelila salvu 57mm po americkém AH-1. Údajně ji s velkou pravděpodobností zasáhla.

    Jedna L-39ZA vystřelila salvu 57mm po americkém AH-1. Údajně ji s velkou pravděpodobností zasáhla.

  • kazd
    20:34 10.01.2016

    L39, Mi 24 se na tehdejší analogii air policingu používaly už za socíku. Migy měly na civilní letadýlka, která testovala hranici od rakouska moc vekou rychlost a byly ...Zobrazit celý příspěvek

    L39, Mi 24 se na tehdejší analogii air policingu používaly už za socíku.
    Migy měly na civilní letadýlka, která testovala hranici od rakouska moc vekou rychlost a byly nepoužitelné. Před sestřelem totiž musíte udělat pár úkonů, nikoli to jen zmáčknout.
    Ta vysoká rychlost byla i ofiko výmluva, když prchal i s rodinou v trenéru jeden akrobat a nesejmuli ho (údajně z kolegiálnosti).
    Tahle služba taky odhalila slabé stránky, kdy to jedna Mi 24 zapíchla, když neuvisela jedno své zrcadlo na druhé straně čáry v německu.
    BTW na konci 80 let se i v tehdejším Moravanu vážně kalkulovala možná služba Z 142 atd. na takovém poli. Zejména v střední americe. Fabrika totiž byla z hlediska produkce velmi špatná (Z 50 zastaralé, turbo čmelák bez zákazníků).Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    22:20 09.01.2016

    potvrdil jsem si to .. tyto úkoly plní 212.taktická letka, která má ve výzbroji L-159

    potvrdil jsem si to .. tyto úkoly plní 212.taktická letka, která má ve výzbroji L-159

  • skelet
    22:16 09.01.2016

    Tyto úkoly by i nadále měly plnit L-39 a L-159

    Tyto úkoly by i nadále měly plnit L-39 a L-159

  • mattea
    21:36 09.01.2016

    pánové, děkuji. Moje myšlenka šla směrem k možnému doplnění Gripenů nikoliv nahrazení. o ekonomičnosti takového nápadu ale zřejmě někdo erudovanější už zauvažoval a máme tedy jen ...Zobrazit celý příspěvek

    pánové, děkuji.
    Moje myšlenka šla směrem k možnému doplnění Gripenů nikoliv nahrazení. o ekonomičnosti takového nápadu ale zřejmě někdo erudovanější už zauvažoval a máme tedy jen Gripeny.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    21:10 09.01.2016

    A-29 se pro air policing běžně používá na džunglí, kde sestřelují letadla pašeráků. U nás se krom Mi-24 za tímto účelem používaly i L-39ZA.

    A-29 se pro air policing běžně používá na džunglí, kde sestřelují letadla pašeráků. U nás se krom Mi-24 za tímto účelem používaly i L-39ZA.

  • CerVus
    20:07 09.01.2016

    MeVik: Jo, s tím souhlasím. To jsem psal i úplně dole. Ale postavit na nich ochranu vzdušného prostoru nejde.

    MeVik: Jo, s tím souhlasím. To jsem psal i úplně dole. Ale postavit na nich ochranu vzdušného prostoru nejde.

  • MeVik
    19:39 09.01.2016

    4CerVus No, myslím, že se mýlíte. Existují situace (a rozhodně ne nereálné), kdy by ALCA, případně Tucano byly lepším řešením než Gripen. Ono to není jenom o té maximální ...Zobrazit celý příspěvek

    4CerVus

    No, myslím, že se mýlíte. Existují situace (a rozhodně ne nereálné), kdy by ALCA, případně Tucano byly lepším řešením než Gripen. Ono to není jenom o té maximální rychlosti, ale třeba i o té minimální.
    Ve Francii slouží hotovost proti nízko letícím a pomalým cílům, jako jsou třeba různá sportovní letadla nebo ultralighty, lehké vrtulníky Ecureil. Ty jsou vyzbrojeny 20mm kanonem (ale možná taky ne, nejsem si jistý) a součástí jejich posádky jsou i odstřelovači cvičení v přesné střelbě právě na takovéto cíle. V Itálii svého času úplně stejný druh hotovosti držely vrtulníky HH-3F. A pro další příklad nemusíme chodit daleko - v rámci systému NAPOSY (NÁrodní POsilový SYstém) pro stejné účely používá minimálně v případě potřeby vrtulníky Mi-24 i Česká Republika.
    I takovéto malé "papíráky" jako jsem zmínil výše totiž můžou zabloudit, případně se dají použít ke "zlým věcem". A právě proti takovým je ALCA, Tucano nebo vrtulník rozhodně lepší volbou.
    Jistě, pokud jde o dopravák, který letí v 30,000ft rychlostí 900km/h a se kterým ŘLP nemá spojení, pak není co řešit, Gripen je jasnou volbou. Chci tím říct, že záleží na situaci. Pro některé z nich se v rámci air-pollicingu víc hodí Gripen, pro některé zase ALCA, Tucano nebo i vrtulník.

    Mimochodem, v jednom z nedávných čísel časopisu ATM byl o použití vrtulníků k hotovostním účelům velmi povedený článek.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    18:02 09.01.2016

    Pro air policing je nepoužitelná i Alca, která je rychlostně na úrovni business jetů. Pro takovou práci je potřeba stroj s nadzvukovou rychlostí. Další parametry už nehrají takovou ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro air policing je nepoužitelná i Alca, která je rychlostně na úrovni business jetů. Pro takovou práci je potřeba stroj s nadzvukovou rychlostí. Další parametry už nehrají takovou roli.Skrýt celý příspěvek

  • petr.svetr
    17:54 09.01.2016

    Tucano by dopravní letadlo dohnalo leda by mu letělo naproti a ani by se nestačilo otočit a dopravák by byl fuč,přeci jenom tady hraje jedinou roli rychlost.

    Tucano by dopravní letadlo dohnalo leda by mu letělo naproti a ani by se nestačilo otočit a dopravák by byl fuč,přeci jenom tady hraje jedinou roli rychlost.

  • Kozlus
    17:47 09.01.2016

    Takovej zasah potrebujes pokud mozno okamzite, takze neco s maximalkou 590 km/h asi nebude to nejlepsi.

    Takovej zasah potrebujes pokud mozno okamzite, takze neco s maximalkou 590 km/h asi nebude to nejlepsi.

  • mattea
    16:49 09.01.2016

    Dalo by se letadlo z kategorie A-29 použít pro Air-policing? Protože vyslat gripen ke každému letadélku, které zaletělo do zóny, kde nemá nic dělat, odchýlilo se z ohlášeného kurzu ...Zobrazit celý příspěvek

    Dalo by se letadlo z kategorie A-29 použít pro Air-policing? Protože vyslat gripen ke každému letadélku, které zaletělo do zóny, kde nemá nic dělat, odchýlilo se z ohlášeného kurzu a neodpovídá, ... je přeci jen hodně drahý špás. Může mi prosím někdo načrtnout hrubé náklady na provoz a údržbu Gripenů, L159 a A-29? Pro srovnání...Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    11:21 09.01.2016

    Tak v Jižní Americe je používají hlavně proto, že moderní stíhací letouny jsou nepoužitelné pro "boj" nebo spíš dohled nad malými, nízko letícími letadly, které používá narkomafie. ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak v Jižní Americe je používají hlavně proto, že moderní stíhací letouny jsou nepoužitelné pro "boj" nebo spíš dohled nad malými, nízko letícími letadly, které používá narkomafie. K útokům na pozemní cíle, kterými jsou plantáže a různe guerillové tábory také není třeba rychlý stroj.
    Je to prostě perfektní stroj pro práci, kte které byl vyvinut a jen málo co mu v ní může konkurovat.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2