US Army nakupuje izraelské systémy Trophy pro tanky Abrams

Americký tank Abrams s APS Trophy; větší foto / US Army

Americká armáda (US Army) udělila první smlouvu ve výši 193 milionů dolarů americké firmě Leonardo DRS na dodávky aktivních systémů ochrany APS (Active Protection System) pro tanky Abrams. Bojem ověřený Trophy ochrání tanky především před reaktivními granátomety (RPG), protitankovými řízením střelami (PTŘS) a před kumulativní tankovou municí (HEAT).

Pentagon počítá v první fázi s nákupem 261 (do roku 2020) sad izraelských APS Trophy pro tanky M1A2 Abrams (SEPv2). Postupně ale armáda APS začlení do celé flotily svých obrněných vozidel, především půjde o tanky Abrams, BVP Bradley a vozidla Stryker. Zda půjde o izraelský Trophy nebo jiný systém (ideálně čistě americké konstrukce) není známo. O APS má velmi vážný zájem také americká námořní pěchota.

 

 

V úvodu zmíněná smlouva o dodávce Trophy byla uzavřena s americkou společností Leonardo DRS, která ve Spojených státech zastupuje výrobce APS Trophy – izraelskou společnost Rafael. Montáž APS Trophy na tanky Abrams zajistí ve svých výrobních zařízeních firma General Dynamics Land Systems (GDELS), která vyrábí a modernizuje Abramsy. S firmou GDELS byla uzavřena samostatná smlouva o integraci a testování Trophy.
 

„Rafael poskytuje bezpečnostní řešení americkým ozbrojeným silám více než dvě desetiletí, a to prostřednictvím pasivní i reaktivní ochrany na vozidlech Bradley, Stryker a AAV7. Jsme nadšeni tím, že budeme pokračovat v práci s Trophy,“ řekl Moshe Elazar,vedoucí divize pro pozemní a námořní systémy ve společnosti Rafael. „Většina komponentů Trophy vyrábí americký obranný průmysl a jsme nadšení příležitostí zvýšit výrobu v USA, protože USA poptávají další systémy.“

 

Nebylo oficiálně uvedeno kolik tanků bude v rámci prvotní smlouvy s Leonardo DRS vylepšeno. Dříve ruská stránka BMPD informovala (s odkazem na americké zdroje) o odhadované částce 150 milionů dolarů za modernizaci jednoho obrněného bojového týmu ABCT (Armor Brigade Combat Team) s 87 tanky Abrams.

 

Na druhou stranu, cena za jednu sadu Trophy je 300 000 dolarů, takže 261 sad teoreticky stojí necelých 80 milionů dolarů. Není však jasné, co je součástí smlouvy, zda je nutné vybudovat podpůrnou infrastrukturu, servisní a výcviková střediska, nakoupit náhradní díly, zajistit si mnohaleté servisní a logistické smlouvy, testování, atd. atd. Je také možné, že prvotní náklady u první brigády jsou vyšší (kvůli novosti systému) a výzbrojení dalších brigád bude již levnější.

 

Informace o nákup APS Trophy se v amerických médiích objevovaly od roku 2017. „Právě teď existují pouze dvě země, jejichž průmysl vyrábí tyto kompletní systémy ... jedna z nich je přátelská a jedna není tak přátelská,“ uvedl s odkazem na Rusko a Izrael v červnu 2017 náčelník štábu americké armády generál Mark Milley s tím, že „armáda pracuje s ‚přátelskou zemí‘, aby otestovala systém a zjistila, zda se hodí pro americká obrněná vozidla.“
 

Základní popis fungování APS Trophy. / Leonardo DRS

  

V současné době izraelské obranné síly mají na tancích Merkava a bojových vozidlech Namer umístěno více než 1000 sad APS Trophy. Jde zřejmě o jediný vícenásobně bojem ověřený (zejména v městském boji) a v bojových podmínkách testovaný APS. Ostatně v roce 2014 v rámci nasazení tanků Merkava v Gaze bylo na video zachyceno několik případů, kdy Trophy úspěšně zlikvidoval palestinské RPG a PTŘS.

 

Tanky Abrams (jedna ABCT) s APS Trophy se v roce 2020 přesunou do Evropy. Přímá hrozba se neočekává od ruských tanků, ale v rámci „hybridních válek“ je možný následující scénář – propašování moderních ruských pancéřovek, jako je RPG-29 nebo RPG-30, k proruským skupinám v Evropě a možné jednorázové demonstrativní útoky na americkou obrněnou techniku.

 

Účelem takového útoku je šokovat a paralyzovat evropskou společnost (resp. mediální prostředí) a donutit evropskou společnost k povolnosti. Pro Spojené státy je jen hrozba takového scénáře nepřijatelná, bez ohledu na jeho reálnost nebo nereálnost.

 

Izraelské tanky Merkava získaly Trophy v roce 2010 a těžké obrněné transportéry Namer v roce 2014. Ve verzi pro těžká vozidla Trophy (Trophy HV) má hmotnost 820 kg a pro střední vozidla (Trophy MV) 520 kg. Trophy chrání tank před PTŘS a municí pancéřovek, a to zejména v městských bojích na velmi krátkou vzdálenost.

 

Trophy je bojem ověřený a neustále bojově testovaný APS.

 

Zjištění a sledování blížících se hrozeb obstarává malý radiolokátor firmy ELTA se čtveřicí plochých antén s 360° pokrytím. Trophy chrání vozidlo i proti útokům z vyvýšených pozic (např. z oken nebo balkonů ve městech). Navíc po zachycení výstřelu posádka okamžitě získá informace o poloze útočníka a lze tímto směrem automaticky natočit dálkově ovládaný modul s kulometem nebo granátometem.

 

Samotné zneškodnění hrozby posléze provádí jeden ze dvou pohyblivě umístěných destrukčních modulů, který ničí blížící se objekt (PTŘS, RPG, HEAT) směrově řízenou explozí. Vzhledem k omezeném prostorovému efektu směrové exploze není ohrožena vlastní pěchota jako u starších sovětských systémů Arena a Drozd, které jsou navíc určeny zejména pro otevřený prostor klasického frontového bojiště, nikoliv do městských ulic.

 

Na zavádění aktivní ochrany samozřejmě reaguje i průmysl, který vyvíjí systémy schopné překonat APS. Například ruský průmysl vyvinul pancéřovku RPG-30 s klamnou a bojovou hlavicí. „RPG-30 posílá na cíl dva kusy munice současně,“ řekl zástupce ruského průmysl tiskové agentuře TASS. „První je klamná munice ráže 42 mm [pro odlákaní APS - pozn. red.], která je o něco později následována hlavní municí ráže 105 mm.“

 

Izraelská společnost Rafael však již v roce 2012 uvedla, že pro APS Trophy připravila rozšíření „Trench Coat“ , které dokáže pomocí „brokového efektu“ zničit i tandemovou munici pancéřovky RPG-30.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Bojové vozidlo pěchoty BMP-3 s 57mm automatickým kanónem

Ruská společnost Uralvagonzavod (UVZ) nedávno uveřejnila video s průzkumnou variantou bojového ...

Klíčové modernizační projekty Armády ČR

Náčelník Generální štábu (GŠ) generálporučík Aleš Opata představil ambiciózní program modernizace ...

Americká armáda získá protiletadlové Strykery

Americká armáda (US Army) pracuje na posílení svých schopností na poli protivzdušné obrany (PVO) ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Al Capone
    07:27 11.07.2018

    A co radar pouze "zahltit" a né přímo rušit. Např. vytvořením oblaka odrazivých tělísek.
    Něco na způsob rušení radarů ve WWII vypouštěním ALU pásků.

  • KOLT
    21:05 10.07.2018

    balm, díky za info. Mmchd, optické kabely, to myslíte Optokon? Netušil jsem, že jsou až tak slavní.

  • KOLT
    20:56 10.07.2018

    flanker.jirka, z RAM to umí minimálně R :-) Jestli to zvládne i AM, záleží hlavně na rychlosti střely. Problém je, že zatímco v případě ATM její destrukce působí relativně malé okolní škody (neb její síla je v kumulativním paprsku, který pořádně či vůbec nevznikne), u HE munice do děl a minometů jejich "odpálení" kousek od tanku není o tolik lepší, než když dopadnou. Respektive, lepší to samozřejmě je, dostat přímý zásah 155mm granátem z houfnice je fatální i pro tank. Jenže když takový granát exploduje dva metry od tanku, pravděpodobně bude tento vyřazen z boje. Posádka má ovšem mnohem větší šanci přežít. Pro okolo se pohybující pěchotu to nicméně rozdíl nebude :-(

    Ohledně EMP vám balm odpověděl mnohem lépe, než bych svedl já. Já jsem tedy to EMP myslel pouze jako lokální záležitost, ne, že by se odpálila malá JZ k jeho vyvolání ;-) Spíše něco na způsob té RPG-75. Ideálně, pokud by byl výbuch směrovaný na anténu AO. Nemusel by ji ani zničit, stačilo by ji dočasně zahltit.

  • PavolR
    20:37 10.07.2018

    Rase:
    Však preto hovorím, že 30 miliard thaywanských dolárov je to vcelku dobrá cena za 108 ks M1A2 (The exchange rate as of July 2018 is NT$30.56 per US$).
    V článku sa sekli o jedno desatinné miesto. :-)

    A mimochodom, po zrušení kontraktu na tie M1A1 padlo rozhodnutie upgradovať M60A3 na 120mm kanón a pod. (+- úroveň Sabra), takže tých potrebných 500+ tankov by potom povedzme aj mali.

  • Rase
    20:12 10.07.2018

    PavolR:
    V roce 2015 měli chtít nakoupit 120 tanků Abrams M1A1 za 1,08 mld dolarů

    balm:
    hodně zajímavé, je vidět, že tady vzniká spousta zajímavých dílů / celků

  • Jara
    19:48 10.07.2018

    Balm
    Diky za velice zajímavou informaci ohledně českých optických kabelů.

  • balm
    18:51 10.07.2018
    Oblíbený příspěvek

    @flanker.jirka

    Omylem jsem opomenul dodat příklad moderního tanku Type 10 (Japonsko), pro který se navrhovaly optické kabeláže a převodníky v Jihlavě. Práce zabrala 6 let a jsou mimořádně odolné, plus náležitě testované a chyby se nepromíjejí. Nejde jen o obrněná vozidla, nebo klíčové systémy jako Chu-SAM Type 03, též hlavní Japonské vojenské sítě používají naší technologii, kterou vyvážíme do celého světa. Mimořádně úspěšně se prodává pyrometrie - což je naše vlastní technologie vysoce citlivých optických kabelů, které reagují na jakékoliv vjemy např.: vibrace a jsou vhodné pro sebevíce nepříznivé podmínky, včetně radiací zamořených oblastí např.: Fukušima. Vyváží se do celého světa a něco málo zůstává i v ČR, protože do modernizace Pandurů - datové sítě a svazky interních optických kabelů.

    Když se chce, jde vymyslet a vyrobit vše, jen si prostě nemůžete myslet, že levná civilní elektronika bude srovnatelná s vojenskou. Laické názory občas mají tendence sklouzávat k jednoduchých srovnáním.

  • balm
    18:29 10.07.2018

    @flanker.jirka

    Nikoliv nezbytně, protože moderní bojová vozidla jsou konstruována a testována vůči vlivům elektromagnetického záření a pulsů. Například moderní tanky i obrněná vozidla se se staví jako Faradayova klec a vozidla jsou protkána optickou kabeláží s optickými převodníky (nestávají se anténami indukujícím vysoké napětí a proud), přičemž bloky modulární elektroniky s citlivými polovodiči se dodatečně chrání např.: feritovou ochranou (samotné železo je též účinným stupněm ochrany). Ostatně i malá hlavice Mk54 (pěchotní systém Davy Crockett vstoupil do výzbroje v roce 1961) z doby studené války likvidovala vzdálenou elektroniku silným EMP, jakožto vedlejší a ničivá doprovodná vlastnosti výbuchu. Zkušenosti s EMP zbraněmi máme i v naší ČR, protože v rámci zkoušek se některé protitankové RPG-75 předělávala konvenční hlavice právě na jednorázové EMP, odpalované z ramena pěšáka. V současnosti se používají pro testování EMP zbraní v rámci projektu Champ, které lze integrovat do prostoru hlavic běžné konvenční munice a střel např.: Tomahawk.

    U anténních soustav radarů se situace výrazně komplikuje, ale nejedná se o neřešitelný problém. Ostatně s podobnými projevy se setkávají i kosmická zařízení a fungují.

    Nezpochybňuji efektivitu EMP, ale rozhodně to neznamená, že by velmi nákladná technika byla úplně bezbranná. Tak to prostě není.

  • PavolR
    18:13 10.07.2018

    Rase:
    Dostať taký tank pod 10M dolárov za kus (pri nutnosti vybudovať kompletné zázemie) mi nepríde ako až taká veľká páka. Skôr je otázka, či sa im tie tanky fakt odklepnú a nie je to iba nástroj nátlaku na Čínu. Kvalitatívne by to bol pre Tchaj-wan pekný skok.

  • flanker.jirka
    17:48 10.07.2018

    KOLT: podle toho píšete, by to mohlo umět i ochránit samotný tank proti RAM munici.
    Elektronicky zarušit lze vše, bez ohledu jakou anténu to používá, systém se sám prozrazuje svým vysíláním jako jaký koliv radar. EMP může být cesta, dnes jsou v módě polovodičové prvky, ale když EMP, tak jediné co pak na bojišti bude fungovat bude starý UAZ, který má elektriku pouze na světla a AK 47 a RPG 7.

  • balm
    17:38 10.07.2018

    @kolt

    Kdyby se jednalo o debatu vášnivých zahrádkářů a zemědělců ... ale takhle? Jasně, občas pravopis ujede a není třeba upozorňovat (polovina lidí nepozná rozdíl mezi standard(em) a standart(em). Budiž, jenže babYčka, lYška, vYset, vÝtězi apod. už je krapet přes hranici tolerance.

  • Rase
    15:36 10.07.2018

    Ministerstvo obrany Tchaj-wanu (Čínská republika), má zájem o nákup 108 amerických tanků Abrams M1A2. Ty nahradí část provozovaných tanků M60A3 TTS (480) a M48 Patton známé jako CM-11 Brave Tiger (450). Zprávu zveřejnily dnes, 10. července 2018, noviny Taipei Times na své webové stránce. Cena kontraktu se má pohybovat ve výši 30 mld TWD - nový tchajwanský dolar, v přepočtu to vychází na 9,87 mld dolarů (220 mld Kč). Stroje budou určené pro dva tankové prapory 6. Armády na severu ostrova. Experti tvrdí, že pro udržení parity s kontinentální Čínou, ale tchaj-wanská armáda bude muset pořídit né 100, ale minimálně 500 nových tanků. Ještě můj názor. Nepřijde vám ta cena poněkud přepálená. Ono pokud to je 220 mld Kč za 108 tanků, tak je to docela pálka.

    https://defence-blog.com/army/...

  • KOLT
    13:28 10.07.2018

    Ntvl, hlavně že já jsem si dal pozor...

  • KOLT
    13:28 10.07.2018

    balm, jed drobná, vyset lze napsat i takto ;-) Jen to znamená něco zcela jiného než viset :-) Ale jinak souhlas, není od věci si dát alespoň elementární pozor na gramatiku (a vypnout automatické opravy :-) ). A nepsat "by jsem"...

  • KOLT
    13:25 10.07.2018

    Laci, to je nás víc, ale hodně z toho bude asi v šuplíku s nápisem tajné :-) Každopádně, chápu-li to správně, minimálně některé systémy by měly být schopné reagovat i na průbojnou munici z tankových kanónů, byť účinek jedna nebude tak spolehlivý, jednak pouze, pokud neletí příliš rychle, tzn. jen když už část rychlosti ztratila během letu. Na AP střelu ze 120/125mm kanónu "kousek" od hlavně tuším žádný z dnešních AO systémů není schopen spolehlivě zareagovat.

    Ohledně schopnosti krýt techniku z různých úhlů má Trophy tu výhodu, že poskytuje 360° krytí horizontálně a cca 180° vertikálně, čili není možné ho "obejít" výstřelem zezadu či shora – stačí se podívat, jak jsou na Merkavě natočené antény a je to jasné. Zarušit AESA radar také asi nebude tak snadné jako klasické dopplerovské.

    Odolnost antén a samotného destrukčního modulu by mě také zajímala. Nicméně minimálně ty antény vypadají překryté něčím vcelku odolným, takže na poškození pomocí AK bych moc nesázel.

    A také by mě zajímalo, jak je to se střelami s explozí tvarovanými projektily. Trophy se ubrání klasickým střelám útočícím shora. Nicméně střely s EFP letí docela vysoko nad cílem. Systém by tedy jednak musel vzít do úvahy, že střela nesměřující přímo na něj je hrozba, a k tomu ji sestřelit na relativně velkou vzdálenost.

  • KOLT
    13:09 10.07.2018

    jj284b, souhlasím. Proti každé zbrani je protizbraň (obranný systém pro tuhle chvíli považuji za zbraň). Nicméně poslední dobou to vypadalo, že s rozšířením moderních PTŘS to mají tanky dost nahnuté. Se zavedením AO naopak hodně stoupla jejich odolnost proti sesednuvší pěchotě i proti různým BVP a stíhačům tanků používající PTŘS. Znovu se do popředí jakožto protitankový prostředek dostává tankový kanón s podkaliberní průbojnou střelou :-)

    Rušit AO určitě půjde (je zcela závislé na radaru, byť i to se může časem změnit, respektive se detekce může posunout do více částí EM spektra). Otázkou je, jak na to. Při klasickém frontovém boji mohou být použity "plošné" rušičky (se všemi nevýhodami z toho pramenícími), nicméně pro povstalce nebo i obyčejnou pěchotu bez podpory takového systému (patřičně velkého a drahého) to bude docela problém. Napadá mě speciální střela, která by svým výbuchem oslepovala radar (EMP, generátor EM ruchu či tak něco). Nicméně je to opět o tom, že musíte unést více a zaplatit více, abyste měl stejnou šanci, jakou máte dnes. Nehledě na to, že se zaváděním systémů, které detekují směr střelby a automaticky natáčí tím směrem nespřažený kulomet/granátomet, bude vůbec dost naprd se kolem takové techniky motat a zkoušet ji zničit... Ale i proti tomu se určitě najde řešení (napadají mě "flashbangy", jen ve větším měřítku – taktická sluchátka pro obsluhu nutná ;-) ).

    Ve válce je to prostě jako s šachovou královnou – musíte běžet, abyste zůstali stát na místě :-/ Tanky trochu zaostávaly, teď přidaly a jdou do vedení. Dlouho jim nevydrží.

  • Laci
    13:08 10.07.2018

    Zajímala by mě škála projektilů, na kterou to APS reaguje. Jestli to reaguje například na 20/30/35 kanón a jestli to reaguje pouze na raketovou munici, kinetickou nebo oboje, případně jestli se to dá uživatelsky v bojových podmínkách upravit, je-lu možnost si s tímto hrát..

  • Roland
    12:21 10.07.2018

    to co píše Kozlus jsem už četl před pár rokama - když se potká slabší takn se silnějším a má štěstí, že stihne vystřelit první, tak první náboj je v podstatě brokovnice která ten silnější tank očeše na holý základ. Pak se teprve nasadí munice, která je schopná ho zničit.

  • flanker.jirka
    21:55 09.07.2018

    Zajímalo by mně jak velká je zóna do které by neměli vstupovat pěšáci okolo techniky s APS, rusové zkoušeli Drozd již v Afghanistánu a problém tam byl, možná i díky jinému směrování náloží.
    A na kolik hrozí případné poškození vlastní hlavně kanonu, v případě útoku z čela.
    A konečně, funguje to i na PTŘS útočí shora?

  • balm
    19:58 09.07.2018

    @Czertik

    Nejsem přehnaně citlivý, ale zkus si zapamatovat, že vidět (viset, vítat, vítězit) se píše vždy s měkkým I. "

  • danny
    18:31 09.07.2018

    Czertik: šlo mi o městské bojiště. Střelbu na cca 200 - 400 metru z úkrytu. Proto přemýšlím, jak velký a jak odolný je radiolokátor. Protože dvoučlenný tým RPG+puška pro přesnou střelbu dá dohromady ledaskdo

  • Kozlus
    17:41 09.07.2018

    Slo by udelat hlavici RPG tak, ze by pred sebe vymrstila "oblak" treba wolframovych kulicek a nicila tak prave senzory? Odpal submunice samozrejme za predpokladanou vzdalenosti ucinnosti APS.

  • Czertik
    17:29 09.07.2018

    danny
    v principu kazda strela co by znicila radar ci jiny senzor aps ,tak bude mit aps velke problemy aby fungovala, ale problem bude se do nich trefit, at uz gulometem, granatem ci necim jinym.
    je to tak rok, co se m cetl clanek o delevstolectvu vs tanky (z 90 tych let, max zacatek 2000) - a tam to bylo krasne napsano, presto ze dnesni (tehdy) delestrolectvo nedokaze neprimoou palbou tanky primo zasahnout a tak je natvdo vyradit z boje/presunu, blizkymy zasahy jde jejich vybaveni a senzory natolik "ocesat" ze 40% jich po tom co dorazi do cile nebude bojeschopna.
    a to v te dobe nebyly tanky tak onserovovane jako dnes.
    a z logiky veci senzory nejdou byt kryty pancerovanim, nebo by jinak vydely prave jen to pancerovani.
    takze ano, ocesat tanky delostrelbou ci jakymykoliv jinymy streipami a pak je dorazit raketou je velmi realny zpusob. otazka je kolik rebelu nebo armad by na takovy boj mela prostredky.

  • PavolR
    17:13 09.07.2018

    Vyjadrenie generála Milleya, že APS vyrábajú iba dve krajiny je už neaktuálne - minulý rok predvádzali Číňania na prezentácii svojej novej bojovej techniky vlastný systém.

    danny:
    Áno, to ma napadlo tiež - aj v súvislosti s tým, že na AN už viackrát prepukla debata na tému BVP s PTRS vs tank.

  • danny
    16:13 09.07.2018

    Nevíte někdo, jak je Trophy chráněn proti střepinám nebo palbě z ručních zbraní? Přemýšlím, jak se např. radiolokátor vyrovná např. s dávkou z AK. Kombinace dávky vypálené současně s odpalem RPG mi speciálně v městském bojišti nepřipadá úplně nepravděpodobné

  • jj284b
    14:24 09.07.2018

    Czertik: zalezi od kadencie toho systemu.. alebo bude protimunicia vacsia, alebo sa jej odpali viac na jednu hrozbu, pripadne sa zabezpeci vacsi dosah crepin, takze to zasiahne ako prekurzor tak aj hlavnu strelu... na kazdu zbran je protizbran.. no osobne si myslim ze najucinnejsia zbran na APS bude prave rusenie..

  • Czertik
    14:10 09.07.2018

    a jeste sem zapomel jj248b

    to rozsirovani "zaberu" protimunice u aps sice dokaze pokryt vetsi prostor, ale nejde to delat do nekonecna, jednak by si tim snizoval pocet strepin v danem smeru a sanci, ze strelu dokazes jiste vyradit a druhak, musis myslet na svoji pechotu ktera je kolem tanku a strepiny moc dobre nesnasi.

  • Czertik
    14:07 09.07.2018

    rase
    je jasne ze nebudes strilet 10 atgm na 1 tank, abys prekonal jeho aps. u tech to bude o hlavici, resp strele aby se vylepsila natolik aby dokazala "prebit" ci oklamat aps.
    vicero strel bude vzdy omezeno na pancerovky a podobne systemy.

  • Clanek
    13:46 09.07.2018

    Rase:
    Osobně se mi líbí Izraelský koncept budoucnosti, kdy drahý APS nebudou mít všechna vozidla, ale mezi skupinou vozidel bude něco jako mobilní "iron dome", který bude likvidovat tyto hrozby v jistém okolí. Osobně by se mi to líbilo proti těžkým ATGM, minometné munici a raketám. Na vozidlech byl ale dál nechal ERA a třeba levné systémy APS, jako je tuzemská KOSA (nebo jak se jmenuje teď). Tedy systémy na ochranu boků vozidla, které jsou vystavené levnějším zbraním - tankové střely, protitankové střely s plochou dráhou (RPG) atd.

    No uprimne si nedovedu predstavit nasazeni neceho takoveho jinak nez jako doplnek soucasnych obrannych prostredku, pripadne s tim, ze by se po vzoru iron dome slo jen o dalsi, vyssi vrstvu ochrany. Precijen zvlast Izrael bojuje casto ve meste a tam, v uzkych koridorech a obklicen budovama, se spolehnout na vozidlo stojici treba az jako osme v kolone, nedejboze jeste nekde za rohem... to dost dobre nepujde.

  • Bender
    13:32 09.07.2018

    Děkuji za odpovědi "čertíkovi" a člověku s divným nickem "jj284b".

  • JP--
    13:29 09.07.2018

    Sem zvědav zda a jaký APS budou mít nový bevka doufam, že Trophy bude v nabídce. Pandur by si APS taky zasloužil alespoň ve formě slibované Kosy. btw střílet více raket v ceně cca 30-40tis. USD na jeden cíl je dost utopie a opakovaný výstřel je jistá sebevražda, když se i nepříliš bystrá Syrská armáda naučila zasypat místo odpalu PTŘS odvetnou palbou nemluvě o možnostech moderních zbraní s automatickým natočením hlavně správným směrem.

  • Rase
    13:11 09.07.2018

    Czertik:
    tak ony ty moderní ATGM jsou dost drahá věc a osádky se musí pohybovat dost rychle a nenápadně. Dostat tedy na jedno místo dost systémů je prakticky nereálné a hrozí že si jich osádka vozidla všimne (a rozstřílí je dřív než stihnou vystřelit). Když už, tak reálněji vidím palbu z více stran z nějakého úkrytu. Desítky protitankových střel vypálených na jeden tank, je neproveditelné. Přeci jen nebude tam sám

  • jj284b
    13:10 09.07.2018

    v podstate, v buducnosti len co sa APS systemy rozsiria, budu sa skor prekonavat rusenim ako klamnymi cielmi... predsa len.. klamne ciele nieco stoja.

  • jj284b
    13:09 09.07.2018

    Trophy ma dva odpalovace a cca 20-30 projektilov na odpalovac.. takze 5 RPG rozhodne nepredstavuje problem.. navyse, reakcny cas sa stale skracuje, takze system dokaze zasiahnut aj viacere hrozby naraz.

    no a nasadzovanie roznych klamnych cielov sa da lahko neutralizovat vacsim ucinkom fragmentacnej hlavice ktora bude nicit vsetko v okoli vacsim poctom crepin.. pripadne odpalenim projektilov v davke.

  • Czertik
    13:04 09.07.2018

    to kolika strelam se dokaze ubranit rozhoduje to, kolik protistrel dotycny system ma, pocet protistrel u trophy sem nenasel, ale podobny system arena/drozd ma 26 odpalovacu, kdy kazdy si hlida svuj sektor. takze k jeho prekonani (areny/drozda) by stacilo odpalit vicero strel z velmi podobneho smeru. holt by si vyplival protistrely a uz by vic nemel.
    otazka je jak je postaveny trophy, jestli taky na segmentech co si hlidaji svoje sektory, nebo jich ma par, co hlida 360.
    v kazdem pripade, tatika jak prekonat aps je velmi jedoducha - vypalit vic strel nez ma tank protistrel a pak uz je to o jeho pancerovani.
    a dabel se takrijajic skryva v tom vedet kolik strel je potreba k prekonani konkretniho aps :).

  • Rase
    13:00 09.07.2018

    Osobně se mi líbí Izraelský koncept budoucnosti, kdy drahý APS nebudou mít všechna vozidla, ale mezi skupinou vozidel bude něco jako mobilní "iron dome", který bude likvidovat tyto hrozby v jistém okolí. Osobně by se mi to líbilo proti těžkým ATGM, minometné munici a raketám. Na vozidlech byl ale dál nechal ERA a třeba levné systémy APS, jako je tuzemská KOSA (nebo jak se jmenuje teď). Tedy systémy na ochranu boků vozidla, které jsou vystavené levnějším zbraním - tankové střely, protitankové střely s plochou dráhou (RPG) atd.

  • petris
    12:40 09.07.2018

    Bender
    To by bolo dosť ťažko realizovateľné, dostať sa k abramsu na vzdialenosť dostrelu RPG, dokonca v počte 5 kusov je samovražedná misia. Skôr by som povedal že ATGM dostanú nejaký predstupeň na raketu, ktorý sa pred tankom rozdelí na niekoľko klamných projektilov aby vyplytval alebo zarušil kapacitu deštrukčných modulov resp. ich senzorov, pred dopadom samotnej strely. Príp. vzniknú jednoúčelové klamné strely s takými "volavkami".

  • Bender
    11:52 09.07.2018

    Kolik obranných výstřelů má tento systém k dispozici? Docela mě zajímá, co kdyby v jednom okamžiku ( třeba v deseti vteřinách) vystřelil protivník 5 RPG. Ubrání se? Vím, že zde píšou bývalí tankáni, kteří o těch věcech mají přehled. Rád se dovím, jak to funguje. Děkuji