Armáda ČR hledá nová vozidla: Šance pro VOP CZ a Ajban?

Vozidlo Ajban 440A s nákladní korbou a přívěsem. / VOP CZ

Armádu České republiky čeká v příštích letech výrazná obměna terénních a lehkých obrněných vozidel. Jedním z představených kandidátů je Ajban 440A 4×4. Vozidlo původem ze Spojených Arabských Emirátů (SAE), navržené firmou Nimr, je nabízeno českou státní společností VOP CZ.

Konec UAZů a Landroverů v Armádě ČR

Na konci února se ve Vyškově konaly takzvané Průmyslové dny. Akce pořádaná pod záštitou Ministerstva obrany České republiky a také Armády ČR měla dát příležitost širokému okruhu výrobců prezentovat svou nabídku lehkých terénních a lehkých obrněných vozidel.

Podle plánů AČR po roce 2020 začne s dlouho odkládaným procesem náhrady používaných vozidel UAZ a také vozidel Land Rover, kterým pomalu končí životnost.

Vozidla UAZ byla do výzbroje tehdejší Československé lidové armády postupně zaváděná od 70. let minulého století. Přestože se novější verze nakupovaly ještě v 90. letech, v současnosti jsou už morálně a technicky zcela zastaralá.

Land Rovery začala armáda nakupovat v roce 1995. Řada vozidel se účastnila zahraničních misí na Balkáně, v Afghánistánu nebo Iráku. Nejstarší Landrovery mají proto věk více než 20 let. Plánovanému nákupu dalších Landroverů zabránilo ukončení jejich výroby v prosinci minulého roku.

Podle zveřejněných údajů používá AČR v současnosti asi 1500 lehkých terénních vozidel s hmotností do 4 t. Z celkového počtu je Landroverů 740, UAZů 630 ks a vozidel značky Toyota 115 ks. Lehkých obrněných vozidel o hmotnosti mezi 7-9 t má Armáda 230, z toho 115 kusů jsou stroje Iveco LMV. AČR má stále ve výzbroji i letité 7t sovětské průzkumné transportéry BRDM-2.

Po roce 2020 AČR začne s obměnou prvních lehkých 700 terénních vozidel, náhradu pak začne hledat i za těžší vozy, včetně Iveco LMV. Připomeňme, že lehká obrněná vozidla Iveco LMV začala armáda dostávat v roce 2008.

„Musíme naplánovat obměnu vozového parku, protože máme pořád hodně UAZů. Celkem 630 opravdu starých aut a také přes sedm set Land Roverů, z nichž některé jsou z devadesátých let. My chceme být na obměnu, která musí nastat od roku 2020, připraveni. Nechceme se dostat do takové situace, kdy bychom třeba museli vybírat na poslední chvíli a pod tlakem, jak to kolikrát bývá. Pak se nenakupuje efektivně a s rozmyslem. Takže chceme být připraveni a k tomu nám poslouží i tyto Průmyslové dny. Jsem rád, že je tady tolik techniky, že si může tato auta armáda vyzkoušet a získat přesnější představu, co se dnes vyrábí a jaké jsou parametry (vozidel),“ uvedl ministr obrany Martin Stropnický. 

Ajban 440A s lafetovaným ruským kulometem PKB ráže 7,62 mm. / VOP CZ

VOP CZ Ajban

Jako náhradu za Land Rovery a UAZy nabízí český státní podnik VOP CZ vozidla Ajban od firmy Nimr z SAE.

Podle katalogu společnosti Nimr zahrnuje rodina vozidel Ajban několik různých variant. Typ předvedený ve Vyškově nese označení Ajban 440A. Prezentovaný je jako chráněné vozidlo se speciální úpravou zajišťující zvýšenou odolnost proti minám a IED.

Dle prospektů výrobce je prázdná hmotnost Ajban 440A 9,55 t a nosnot 1,2 t. Lehčí typ Ajban 440 má hmotnost 6,5 t a nosnost 2,5 t.

Nejvyšší možná ochrana korby Ajban 440A dosahuje stupně 4 dle normy NATO STANAG (náboje 14,5×114mm vystřelené z 200 m), ochrana podvozku pak stupně 3a a 3b (8kg nálož kdekoliv pod vozidlem).

Prezentace: Brožůrka vozidla Ajban 440A. / Nimr

Vůz je poháněn naftovým motorem Cummins ISBe 300 o obsahu 6,7 l s výkonem 221 kW a automatickou šestirychlostní převodovkou Allison 3000SP. Maximální rychlost je 110 km/h, dojezd 700 km (180l nádrž).

Výzbroj vozidla je variabilní, nejčastěji prezentovaná je lafeta s těžkým 12,7mm kulometem. Vozidlo lze osadit i robotickou zbraňovou stanicí. Osádku vozidla 440A tvoří čtyři lidé.

Při porovnávání s armádou používaným Ivecem LMV zjistíme, že vozidla Ajban 440A jsou o 2,5 t těžší a také rozměrnější. Vybavena jsou výkonnějším motorem (o zhruba 80 kW). V závislosti na verzi mohou mít také větší balistickou a protiminovou odolnost. Podobně jako Iveco lze i Ajban vybavit množstvím účelových nástaveb.

Státní podnik VOP CZ už do SAE několik let dodává Nimeru pancéřované kabiny, právě pro vozidla Ajban. Na letošní zbrojní výstavě IDEX 2017 obě společnosti podepsaly dohodu o spolupráci na prodeji a výrobě těchto vozidel pro státy Visegrádské čtyřky (Česko, Maďarsko, Polsko a Slovensko).

Produktová řada vozidel od firmy Nimr.

„Díky této dohodě VOP CZ získal možnost nabízet a vyrábět vozidla NIMR především pro oblast střední Evropy. Dohoda a umístění výroby do České republiky zvýší potenciál obou firem při prodeji těchto vozidel. Společně připravujeme také jejich úpravu pro užití v místních klimatických podmínkách včetně velmi chladných oblastí,“ řekl po podpisu smlouvy Marek Špok, ředitel VOP CZ.

Firma dle svého vyjádření předpokládá, že by měl v příštích třech až pěti letech vyrobit a prodat více než 1000 těchto vozidel, jejichž celková cena by měla překročit zhruba 500 milionů amerických dolarů (zhruba 12,7 miliardy korun).

Ajban 440A musí ale o přízeň AČR bojovat s celou řadou vozidel - lze jmenovat například ve Výškové předvedený švýcarský MOWAG EAGLE V, francouzský Renault Sherpa nebo Panhard PVP. Jako potenciální nástupci lehkých terénních vozidel byly představeny i Škoda Kodiaq, Jeep Wrangler, Mercedes Benz G-Wagon, Toyota Hilux, Dacia Duster, Volkswagen Amarok nebo čínské exportní BAIC BJ80.

Zdroj: Army Recognition

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Jaký bude nový maskovací vzor pro Armádu ČR?

Přímým předchůdcem dnešního českého maskovacího vz. 95, se dá považovat experimentální vz. 85V ...

Český nákladní dron CQ-100 Courier: Reálnější, než se zdá

Bezpilotní letecké prostředky UAV (Unmanned Aerial Vehicle) zažívají raketový rozmach. Poněkud ...

Československý 120mm samohybný minomet vz.85 – neprávem poražený šampion

120mm samohybný minomet vz.85 zavedený v Armádě ČR s projektovým názvem PRAM-S (PRAporní Minomet - ...

České L-159 ALCA proti stíhačkám F-35B Lightning II

Americká firma Draken International poprvé nasadila česká letadla L-159 ALCA (Advanced Light Combat ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • honzase
    16:40 21.03.2017

    V kategorii lehčí jsem jedině pro Jeep J8. Jeep je ve své třídě nejlepší resp. má na stejné úrovni rivala LR, vyrání se, je to již armádní verze a vzhledem k rozsáhle variabilitě nemá konkurenci. V kategorii těžší nemám svého favorita. Svůj názor bych změnil jedině v případě, že NATO nebo alespoň evropská část bude mít svůj produkt v dané kategorii otestován a zaveden. UNIFIKACE, to je totiž to co by mělo v rámci NATO všechny zajímat. A ta by měla platit pro pušky, uniformy, tanky, letadla atp. Třeba by to mohl být i Amarok, kdyby si ho NATO vylepšilo a v desitkách tisíc kusech vyrábělo / nechalo vyrábět. V počtech pro naší AČR to bude jen civilní verze natřená na zeleno, takže na nic.

  • skelet
    15:17 19.03.2017

    Moc bych se neohlížel na to co se zde ofiko prodává nebo jestli je to vyráběné mimo EU. Jsou to takové počty, které jsou zajímavé pro jakýkoliv model, jediné co model musí splňovat je Euro 3, ale to by měl zvládnout jakýkoliv výrobce, který dodává do Australie nebo USA. A clo je daň kterou platí stát státu, takže víceméně nezajímavý údaj.

  • royal
    14:42 19.03.2017

    U lehči kategori jsem pro Amarok-m nebo Jeep J8 (slouží např. v Izraeli a hodně si ho pochvalují - i vojáci AČR si ho při Průmyslových dnech chválili)

    V težší kategorii by mě zajímal 440A od Nimru, ale je otázka jak je na tom funkčně..
    Nevíte někdo nějakej odkaz na jeho test??

  • Rase
    12:57 19.03.2017

    Maximus: díky za recenzi
    Taky jsem pro Amarok-M, přeci jen se jedná o Evropské vozidlo, tak by se jednalo o podporu místního průmyslu, navíc je to zakázka pro koncern, který je v ČR velice aktivní (škodovky, subdodávky pro VW atd.). Navíc při dovozu mimoevropského vozidla, musíme připočítat i clo. Prvním zákazníkem, byla holandská královská armáda, která v roce 2014 objednala celkem 1667 vozidel Amarok M. Zde mají nahradit postarší vozidla Land Rover a Mercedes G-Wagen. Tedy mi přijde Amarok M jako ideální náhrada za ona vozidla první (lehké) kategorie. V druhé (těžké) kategorii bych byl pro AJBAN 440A - hlavně ale kvůli podpoře VOP CZ, ale netuším jak si vedl v testech, tak snad to není šmejd :D

  • CerVus
    09:27 19.03.2017

    Maximus: A lezl jsi ve full gearu i dozadu? Tam bude spíše problém v místě díky menším dveřím a obecně menšímu místu. V tomhle směru by stál za zvážení i F150. Sice se tu oficiálně neprodává, ale místem bude bezkonkurenční, technika se nebude nijak zvlášť odlišovat a cena by neměla nijak moc vyčnívat. Akorát asi bude problém s motory.
    https://s-media-cache-ak0.pini...

  • KOLT
    20:53 18.03.2017

    Maximus, není velikostním ekvivalentem Amaroku spíš Land Cruiser než Hilux?

  • Maximus
    19:43 18.03.2017

    Včera jsem měl možnost porovnat vedle sebe nové vozy - Toyotu Hilux a VW Amarok. Obojí jsou skutečné off- roady s žebřinovým rámem a nikoliv SUV ala Kodiaq vhodna maximálně tak na šotolinovou cestu.

    Co se týká porovnaní obou zmíněných aut, tak jasně vítězí koncernový vůz. Mám něco lehce přes 190cm a s těžkou balistikou a přilbou se nasoukat do Hiluxu byl docela problém a přilba už se opírala o "tapecirung" nad hlavou. Prostoru pro ostatní části těla také nebylo nazbyt.

    V Amaroku bylo podstatně více prostoru na všechny strany a vystupovaní i nastupovaní bylo mnohem snažší.
    Co se týká jízdních vlastností, tak obě auta v terénu jsou výborná, jen u Amaroku je potřeba zvolit tu správnou verzi 4x4. Kamarád z Eonu, kde mají Amarok jako služební auto a dostávají se často až na krajní limity auta mohl porovnat různé verze 4x4 náhonu a rozdíl prý je jednoznačně poznat.

    U Amaroku se uvádí v řadě testů i nejlepší jízní vlastnosti na silnici v kategorii terénních pick-upů, což kamarád od Eonu rovněž potvrdi, protože měl možnost otestovat v ostrem provozu celou škálu terénních pick-upů, vč. Fordů i Hiluxů.

    Nicméně ať už se zvolí Hilux nebo Amarok, tak určitě to bude kvalitní náhrada LR. Vzhledem k stále výškově rostoucí populaci a rezervě pro použití balistiky bych radji volil militarizovanou verzi Amaroku.

  • JiriR
    18:36 18.03.2017

    Na prum. dnech predstavil vop ajban, svos cinsky djain, stv jeep, skoda codiaq, dacia duster, renault sherpu atd. Ale kde zustala csg s t-kat?

  • sgtlk
    23:05 13.03.2017

    601skss ma par Hiluxu, snad to jsou ty podedene po SOGu. Kazdopadne je stale pouzivaji, maji poustni camo.

    Ted se omlouvam za OT, ale trochu se to tyka vyberovych rizeni u ACR obecne. Navic soude dle nekterych komentaru jsou tu lide, kterych se to take primo tyka. Opet se nam uz po nekolikate rozbehl priber vyberoveho rizeni na pusku pro presnou strelbu pro ACR. Zadavaci dokumentace zde.
    https://www.tenderarena.cz/pro...
    Ve zkratce se kupuje 238 pusek samonabijecich pusek pro presnou strelbu v razi 7,62 x 51 mm vcetne dennich puskohledu, kolimatoru, noktoviznich predsadek a prislusenstvi. Je vydefinovana konkretni zbran LM308MWSE, i kdyz "je mozne nabidnout pusku, ktera disponuje stejnymi nebo lepsimi uzivatelskymi parametry nez vydefinovana LM308MWSE s ukoncenym vyvojem". Puskohled a kolimator jmenovan neni, noktak jmenovany je a to sice AN/PVS-22.
    Treba se na AN docteme vice, hlavne jak to dopadne.

  • KOLT
    19:48 13.03.2017

    CerVus, typické problémy britských aut :-) Nicméně od lidí, kteří s LandRovery jezdí, jsem obecně slyšel, že když člověk pomine tyhle "detaily", tak ty skutečně důležité části vydrží skutečně hodně. Dám příklad – převodovky na LR Discovery začnou po pár desetitisících "mlátit". Je to opruz, u Škodovky by to člověk řešil, protože by to pravděpodobně znamenalo vadnou převodovku, která se brzy vysype. U Discovery je to normální a převodovka vydrží dalších 200 kkm. Nicméně jak to popisujete, mám dojem, že vaše Defendry jsou v dost hrozném stavu :-/ Ono už jen to, že jsou to předělané pravovolanty, je poněkud podezřelé... zajímalo by mě, z jaké garáže je vytahli a renovovaly, než jako nové šly do AČR.

    Každopádně souhlasím, že jako bojová auta jsou dnes už mimo mísu. Jen mě překvapilo to s Toyotami u Šestky. Já měl dojem, že tam měli také Defendry. A Toyoty že měl svého času SOG. Toyota by každopádně jako vojenský nebojový teréňák byla určitě OK. A do boje buď ve výsadkářském speciálu typu Flyer nebo v něčem obrněnějším typu JLTV.

  • CerVus
    11:15 12.03.2017

    KOLT: Jako nevím kolik toho to auto vydrží při brutálním zacházení, ale z toho vzorku nějakých 12ti, se kterými přicházím do kontaktu vím, že se se**u neuvěřitelným způsobem i při ježdění po silnicích nebo mírném terénu. A to na nich přestávají fungovat i věci o kterých by člověk řekl, že v dnešní době musí vydržet celou dobu životnosti auta.
    Blbne elektrika, zlobí uzávěrky (buď nejde zařadit nic nebo se to zasekne v jedné z poloh ba to dokonce za jízdy vypadne a auto je jak želva na zádech), nefungují kliky, zámky na těch směšných šoupacích oknech, odlepuje se těsnění kolem dveří. Je to až neuvěřitelné. Obecně jich máme zhruba polovinu nepojízdnou a neustále se točí v servise. Pak se člověk nediví, že se i v Top Gearu smáli kvalitě výroby Britských aut - stojí za prd.
    Co se velikosti týče tak to je tragédie úplně všude v tom autě. Ne jen u řidiče, který má o polovinu místa méně než spolujezdec, protože to auto je překopané z GB verze. Když to je štábní verze 5D, tak ti co sedí vzadu mají vražená kolena do předních sedaček. Pokud to je 3D - s lavicemi vzadu, tak tam máš za havou trubku ochranného rámu. Něco jako pásy se tam neřeší - armáda má výjimku. Ten ochranný rám by ti stejně rozbil hlavu :)
    Prostě je to příšerné auto. Ty Amaroky nebo něco podobného by byly mnohem lepší. Neuveze tolik lidí jako LR s lavicemi pro, ale těch "5" má vzadu spoustu úložného prostoru a v případě menší dopravní nehody nehrozí, že skončí na JIPce. Jen by mohly mít větší kabinu - myšleno zadní pár dveří, aby se z toho člověk s výstrojí dostal.
    Každopádně ten, kdo to bude vybírat se doufám zeptá u 601 na jejich zkušenosti s Land Cruisery a Hiluxy nebo jaké pick-upy to mají. Ti budou mít nejlepší praktický pohled jelikož mají zkušenosti snad se vším co konstrukčně připadá v úvahu a že to nevybere nějaký trouba v Praze od stolu jak už se stalo tolikrát.

  • KOLT
    10:18 12.03.2017

    Ještě k Defenderům – to jsou skutečně takový průšvih ohledně velikosti? Sice jsem slyšel nějaké výtky, ale ty se týkaly spíš toho, že šest lidí je na Kajmana už prostě moc, což mě nepřekvapuje. Ale to jde o celkovou velikost a nosnost (aneb kam dát ty tři p*dele vybavení pro šest chlapů). Netušil jsem, že je to problém i ve smyslu "jak se mám kruci vmáčknout v plné polní na sedačku spolujezdce".

    Jinak asi netřeba debatovat, že DF byly obecně dost předražené. Platilo se z velké části za jméno. Co se kvality týče, tak tam je to sporné. Nicméně Defíci byly prostě britská auta se vším všudy, dost se toho na nich se*e, byť to jsou často "drobnosti". Nicméně ve výsledku to přežije vcelku brutální zacházení, ty hlavní součásti jsou zpravidla udělané poměrně poctivě. Nevím, co konkrétně měla AČR za problémy. Slyšel jsem ovšem, že původ jejích DF byl drobet pochybný, podrobnosti ale neznám. Rád se nechám poučit.

  • KOLT
    10:03 12.03.2017

    psovod, tak ono to podobně funguje všude – pokud nenakupuje ten, kdo používá, je to vždy na prdlačky. Ale u nás je "nikdo neodpovídá za nic" skutečně děsné, navíc kombinované s obrovskou mírou alibismu (kdo nic nedělá, nic nezkazí). Když i ministr pak říká, že radši vrátí miliardy do rozpočtu, než aby náhodou byl obviněn z korupce, nedá se divit tomu, že to vypadá jak to vypadá.

    Kar.C, krom linkovaného článku jsem si prošel ještě asi dva další. A musím říct, že autor neprojevuje ani náznak objektivity. A, upřímě řečeno, mám dojem, že příliš ani erudovanosti. Čímž netvrdím, že v tomto konkrétním případě nemá pravdu. Jen je mi divné, že by Šestka šla do takového průšvihu. Tedy alespoň dobrovolně. Ale co my víme, kdo za tím stojí.

  • psovod
    09:36 12.03.2017

    proč se nevybralo dřív? a proč se přilby a balistická ochrana nakupuje až když je prošlá a lidi nemají co na sebe ani do mise? a proč spousta lidí jde vyměnit doklady až když je týden před koncem výměny? proč chodí tolik lidí na finančák s přiznáním až nejlépe poslední dva dny? přece času dost,navíc v armádě nikdo neodpovídá za nic,nikdo není potrestán za podělané nákupy,ti kteří nakupují ty věci nepoužívají,tudíž je to nepálí,však kluci v těch uazech a tatrách to nějak ještě udělají,když to jezdí tolik let,tak to ještě pár let vydrží,ve skladu není výstroj? nevadí,vojáci si to seženou za svoje,atd,prostě žijeme v čr

  • Márten
    23:06 11.03.2017

    Že se měli nakoupit LR jsem napsal proto, že jsem měl z článků v médiích dojem jakoby ministerstvo překvapil konec výroby.

    S LR osobní zkušenost nemám a pokud je opravdu pro vojáky tak nevhodný, pak nechápu proč výběr nástupce neproběhl už dávno. Asi byl zas někdo na dodávkách finančně zainteresován...

  • Kar.C
    14:34 11.03.2017
  • CerVus
    11:44 11.03.2017

    skelet: Hele to nebylo snad ani na tebe. Tady je prostě šílené, že někdo volá proč se nenakoupili LR dokud se vyráběly, když to jsou auta navržená pro boj v době, kdy vojáci nechodili ověšení jak vánoční stromečky.

  • skelet
    11:30 11.03.2017

    jestli narážíš na mě, tak já po Defíku nevolám. A pokud se někdo nevleze do Defíku, tak se těžko vleze do LC70, G-klasse apod (zmíněný Auverland alias Avia A11 je ještě menší). To jsou rozměrově stejná auta. A HMMWV má zase horší průchodnost. Zkrátka nejde uspokojit každý požadavek. Vždy je to o kompromisech.

  • CerVus
    10:58 11.03.2017

    Ty, kteří tu tak volají po LR110 bych nejraději navlékl do neprůstřelky, nasadil plně vybavenou taktiku, na hlavu dal škopek, pod nohy kosu a nechal je v té popelnici jet třeba jen 10km. Ono by je to přešlo. Se nedá ani pořádně točit volantem jak je tam člověk napresovaný. To ani nemluvím o tom z toho rychle vylézt. To auto bylo zoufale zastaralé už v době, kdy ho u nás zavedli. Jestli je fakt, že vyhrálo tu pochybnou soutěž jen dílky o 1 cm vyšší brodivosti než konkurence jen dokazuje, že si ten obchod někdo moc pěkně připravil. V Uazu jsem v plné výbavě nejel, takže netuším jak to je tam. U toho mi stačila jízda sama o sobě.

  • wlko
    09:28 11.03.2017

    Skelet: áno práve na rok 1983 som narážal :) zmena series III na 90-110-130 radu bola v rámci pomerov u výrobcu skôr revolúcia ako iba evolúcia :)
    A Defender je dosť neštastné vozidlo... nechápem ako niekto môže zaplatiť také peniaze za niečo tak primitívne a navyše aj dosť nekvalitne vyrobené. Proste väčšia Lada Niva za niekoľko desiatok tisíc euro.
    Istý čas som svoje nádeje upieral k Santane ps-10 alebo Ivecu Massif čo sú prakticky klony Defendera s motorom Iveco ktorý je o niečo lepší (aspoň diely sa dajú kúpiť ľahšie a lacnejšie) avšak tam je zas tragédiou podvozok. Známy to mal ale už nemá - viete prečo? Kúpil si totiž Hiluxa

    Rase: ked už kupovať z číny tak radšej to G-čko ako pickupa. Tie civilné karosérie sú náročné na opravy.

  • PavolR
    22:28 10.03.2017

    Unifikácia je dobrá vec z hľadiska logistiky a iste aj z hľadiska finančnej efektivity obstarávania, ale pýtam sa - aké je bežné "mierové" tempo výroby týchto vozidiel?
    A čím ťažšie a zložitejšie bojové prostriedky, tým pomalšie sa vyrábajú. Pokiaľ nestaviame armády iba na vojenské prehliadky a občasné napínanie svalov, ale sa reálne pripravujeme na potenciálnu krízovú situáciu, tak je mať zavedených v rôznych armádach viacero typov vozidiel tej istej kategórie (spolu s príslušným logistickým zázemím), ktorých straty môže priebežne nahrádzať viacero rôznych výrobných liniek rýchlejšie.

  • KOLT
    22:20 10.03.2017

    Hlavně doufám, že se to udělá koncepčně. Tzn. ne stylem: "Máme 700 UAZů a 700 DF, tak koupíme 1400 teréňáků. První otázka, kterou si (doufám) velení položilo, je, k čemu ta auta vlastně chce.

    Část aut bude sloužit k ježdění mezi posádkami, tam stačí obyčejná civilní auta. Spoustu z nich si státní složky pořizují tak, že je koupí od jiných státních složek, když ty už je nechtějí – MZV či MF už nechce 4 roky starou Fábii, tak ji musí nejdřív nabídnout k odkoupení ostatním státním složkám, než ji prodá do frcu, a tak ji nakoupí MO, MŠMT nebo MŽP, které s nimi pak ještě deset let jezdí. To jen jako informace, proč má MO a AČR takovou spoustu různých typů civilních aut. Je to sice trochu složitější na "obsluhu", ale je to levnější než mít jeden model, od kterého se kupují nová auta. Čili tady není problém. A některé z dnešních teréňáků půjde tímto způsobem nahradit či prostě doplnit. Jízda z Prahy do Vyškova v DF je a) neekonomická, b) drobet záděr.

    Část těch teréňáků půjde nahradit pomocí SUV nebo terénní úpravy civilních aut (Octavia 4x4, Volvo XC.., Kodiak ap.), protože jejich účelem bude převážně jízda po silnici, maximálně pak po nezpevněných cestách někde ve VP při kontrolách ap.

    Konečně se dostáváme k "vojenským autům". Určitě je potřeba lehké obrněné vozidlo na způsob JLTV. U nás toto momentálně plní především LMV a pár Ding. Obojí zastarává a opotřebovává se, takže není od věci začít vybírat nástupce. A že je z čeho vybírat. Tzn. určitě by to chtělo pořádné VŘ.

    Tam, kde dnes slouží DF jako bojová vozidla (102. prpr, 43. vpr, , 601. skss), by bylo nejlepší přejít na speciály k tomu určené (Flyer, SOV ap.). Nevím, co přesně kupuje teď Šestka, ale je možné, že už si začínají vybírat nástupce DF.

    A nakonec zbývá kategorie podpůrných vozidel, která budou vozit zásoby, raněné, vzkazy, velitele ap. Tzn. musí být schopná projet i nějaký ten terén, vydržet špatné zacházení a nebýt obecně náročná (na palivo, údržbu, opravy). A tady civilní teréňák může stačit. Jen to nesmí být SUV nebo nějaká voňavka. Nicméně Toyota Hilux či Land Cruiser by to asi vcelku v klidu zvládly.

  • Kozlus
    21:18 10.03.2017

    Nj, nebylo by od veci, kdyby NATO (treba jen evropska cast) udelalo vyberovy rizeni na nejakej terenak, na takovy to bezny domaci zvejkani:)

  • Rase
    20:57 10.03.2017

    Mno ti Poláci by mě vlastně taky zajimali. Pokud ale půjdeme dál, tak Ukrajinci je nahrazují čínskými pickupy - po faceliftu je pojmenovali Bogdan, který je hodně podobný na Amarok M. Jasně, je to čína, ale co už, nemusí řešit emise, je to relativně levný stroj a hlavně jich můžou pořídit hodně i když mají hluboko do kapsy. Zajímavé je, že i na Západě nahrazují starší vojenské automobily. Holanďané kupříkladu nakoupili Amaroky M, kvantum ojeté techniky prodali (za hubičku) do pobaltí atd. bylo by fajn, kdyby se našlo nějaké evropské řešení, ale to asi nehrozí a každý státeček si bude kupovat co chce

  • skelet
    20:54 10.03.2017

    wlko: Land Rover se dělá s menšími změnami od roku 1948, řada Defender, respektive řada 90,110,130 od roku 1983 ;)
    a je to takový šrot , že se Land Rover chlubí tím, že nadpoloviční většina všech vyrobených aut, od roku 48, furt jezdí. Proto je Defík etalon ;)
    To že je na dnešní poměry out je pochopitelné, proto se také čeká na jeho nástupce.

  • wlko
    20:48 10.03.2017

    Rase: pardon preklep

    Skelet: ja nič viac nechcem :) a 70 rokov to fakt nebolo ;)

    Ono možno by bolo fajn pozrieť sa na to či to neplánujú riešiť Poliaci ktorí sa časom budú snažiť unifikovať vozový park kedže momentálne majú zavedené všetko možné napriek tomu že vyrábajú vlastný Honker ktorý bude zrejme časom nahradený.
    http://auto.dziennik.pl/aktual...

  • skelet
    18:43 10.03.2017

    wlko: nic netrvá věčně, ani výroba auta. Defík se přestal vyrábět po takřka sedmdesáti letech a dvacet let od zavedení AČR. Co by chtěl člověk víc? :))

  • Rase
    17:59 10.03.2017

    wlko:
    jenom opravím, že čínskou kopii G-wagenu nabízí SVOS. VOP CZ nabízí právě Ajbana. Zmíněný Auverland / Panhard se dokoce zůčastnil i té předváděčky, s obrněným vozidlem PVP, je docela škoda, že tehdy to s tou Avií nevyšlo, PVP by byl pěkný doplněk.

  • wlko
    16:49 10.03.2017

    Najvážnejší problém je koniec výroby Defendera. Ak ho niekto chce teda nahradiť iným komerčným civilným vozidlom stane sa mu že o pár rokov bude tento problém riešiť zas.

    Inak taká perlička z nedávnej histórie...v polovici 90-tych rokov sa v česku Defenderu snažila konkurovať Avia tým že od francúzskeho Auverlandu kúpila licenciu na typ a3.

    Takže montovať fejkový čínsky Gelandenwagen niekde vo VOP z dovezených dielov nemusí byť tak odveci nápad. Ak chce niekto argumentovať kvalitou nech si teda pozrie ten Defender keď to je vraj etalón...

  • liberal shark
    15:12 10.03.2017

    Soudím, že ve třídě "obyčejných terénních vozů" nemá Toyota Hilux srovnatelnou konkurenci. Překvapuje mně chladné hodnocení OA Iveco v diskusi. Znamená to snad, že jejich zavedení do AČR byla chyba ?

  • psovod
    20:20 09.03.2017

    ačr má prostě farmářskou verzi,pokud sedíš vzadu,nemáš kam dát nohy,atd,pokud tomu nevěříš,ověř si to u nějakých vojáků,platí vše co popsal CerVus,bylo by hodně zoufalé kupovat zrovna tohle,naštěstí se to už nevyrábí

  • skelet
    19:44 09.03.2017

    jasně, LR je příšerné auto, a proto to bylo jedno z nerozšířejnějších off road aut světa.
    O zemědělské verzi se psalo hned z kraje v devadesátých letech, takže mám pochybnost, že se to týká všech 740kusů co má AČR.

  • CerVus
    19:26 09.03.2017

    Jako LR je příšerné auto, když zohledníme jejich průměrnou cenu. Což je nějakých 1,3 mega. Za ty prachy dostala armáda pokoutně překopané britské farmářské verze, co kus to orginál, jak to do vás na silnici někdo napere tak jste jednou nohou v hrobě. V létě je v tom vedro, v zimě zima. Prší do toho i když to má pevnou střechu. Balistickou ochranu měl lepší už i favorit. Po 30tisících to je zralé pomalu na generálku. Jejich pořízení byl nehorázný tunel. Je jen dobře, že se jich nekoupilo více. To, že je ve stavech ještě UAZ je věc druhá teda.

  • Gorn
    19:21 09.03.2017

    skelet: jasně, proti tomu žádná, jenže dává smysl postupovat tak jak MO postupuje? (promrháme příležitost nahradit všechny UAZy Defíkama-počkáme rok- necháme si ukázat nový auta- počkáme tři roky - začneme to řešit) jak správně říkáte ta cena není závratná a ty auta jsou na trhu pořád takže o co jde?
    Já tvrdím, že hlavní důvod proč se to uspořádalo, je že Škodovka chtěla tvrdit že má o Kodiaq zájem AČR a získat pár fotek s uniformama. To dává smysl daleko víc než že se MO, který na ten vozovej park OA evidentně kašle, najednou vzbudilo a s hrůzou zjistili že už za tři roky budou muset kupovat teréňáky a přitom nikdo z armády neví jak to vypadá, tak si je musí nechat ukázat.

    Navíc většinou je problém v přípravě a provedení těch zakázek, tedy není úplně relevantní kolik to celkově stojí a odkud půjdou peníze. Babiš i Stropnický kolikrát tvrdili že neni problém na obranu něco přidat, je problém to efektivně utratit, prej. Podívejte se na ty menší tendry poslední doby jako helmy, nebo neprůstřelný vesty, nejde o velikost tendru, zmrvit se dá všechno, neni to jen o cenovce. A není to jen o tom že na MO jsou prudce inteligentní lidi, občas i z armády vylezou požadavky nad kterejma zůstává rozum stát, nebo firma která nedostane zakázku zmobilizuje právníky.

    Prostě existuje milion důvodů proč to nenechávat na později a je špatně že se stav vozového parku řeší tak jak se řeší, nakonec jsou to vždycky na útvarech který to odnesou, už jen třeba tim že se na těch autech pořád něco sype a když jsou náhodou vpořádku tak s tim jet na silnici je taky za trest. Mě kdyby dal zamětsnavatel na služebku třicet let starou káru tak ho pošlu... a to že se nějakej pohlavár povozil v novym a za tři roky nám je koupí, to bych asi bral spíš jako provokaci než dobrou zprávu.

  • Márten
    18:50 09.03.2017

    Myslím že ministerstvo zde zaspalo.

    Pokud měli nějakou rámcovou smlouvu na nákup Defendrů (a vzhledem k tomu, že proběhlo jen jedno výběrko před dvaceti lety a pak už jen nakupovali, tak asi měli) a vědělo se o konci jejich výroby, tak měli nakoupit 700ks a nemuseli by aspoň vracet tolik peněz do státní kasy.

    Jenže co čekat od herce, který je předem připo... z každého rozhodnutí a jen pořád dokola představuje vize jak se někdy v budoucnu bude modernizovat.

  • skelet
    17:00 09.03.2017

    můžeme se hádat o tom jestli se Defíky dodávají průěbžně nebo nárazově, ale prostě se k AČR dostávají od roku 2005, a celkem jich má 740. Ukončení výroby Defíků bylo oficiálně oznámeno v roce 2015, předtím se to neoficiálně říkalo a neustále odkládalo. Ale i toto je nepodstatné.
    Pokud si teď budeme hrát na to, že prioritně budeme nahrazovat 630kusů "469" nějakým militarizovaným civilem, tak to vypadá asi takto.
    Velký civilní pickup (Amarok, LC70 atd.) stojí v našlapané verzi okolo 1,6mil. Kč, včetně DPH. Což je cca 1,264 mil.Kč bez DPH. Množstevní slevu zanedbáme, protože tu sežerou armádní úpravy v podobě bezpečnostních nárazníků, navijáků a radiostanic. Ale i tak pro jistotu nákupní cenu zaokrouhlím na 1,3mil.Kč.
    V tomto hypotetickém příkladu nás tedy čeká tendr za 819mil.Kč (bez DPH).
    Předpokládejme, že AČR bude chtít Uazy nahradit tempem 158 vozů za rok, což znamená, že po dobu čtyř let musí vyčlenit částku 204,75 mil. Kč (bez DPH). Opravdu je to tak závratná suma pro ministerstvo, které má rozpočet ve výši 47mld.Kč?

    btw.Velké tendry jako BVP se nenakupují z rozpočtu ministerstva obrany, ale jsou vyčleněny speciálně vládou.

  • Rase
    14:13 09.03.2017

    Gorn:
    taky se toho roku 2020 dost děsím. Přeci jen, tak jako u vrtulníků, jde i u těch stovek automobilů jen o jednotky miliard. Nedovedu si představit, jak může chtít MO vypisovat tendr na nákup nových BVP v hodnotě více jak 50 miliard, když neumí zorganizovat ani řádově menší nákupy. Očividně ale zakázky, co se mají začít uskutečňovat v roce 2020, začínají rozjíždět už letos, tak snad to půjde. Neumím si ale představit, že by MO vyvíjelo novou techniku...
    Zatím pořád jen porovnávají již existující stroje.

  • Gorn
    13:53 09.03.2017

    skelet: tak jednak Defendery nikdo průběžně nenakupoval, což je asi jasné vzhledem k tomu kolik UAZů potřebujeme nahradit, a druhak ta výroba Defenderů dobíhala pozvolna a už minimálně v roce 2014 se vědělo že výroba skončí. Samostatná kapitola je to že rok po uzavření výrobní linky na Defendery se udělá nezávazná předváděčka (na které se promenáduje Kodiaq) a to má nějakým způsobem být adekvátní tomu že AČR používá stovky UAZů, které jsou jednak neskutečně staré a druhak to není žádná nadčasová konstrukce vyrobená s německou precizností. Největší gól je očekávat že někdo dá nabídku na zakázku ke které bude specifikace v roce 2020, tzn. dodávky tak 2021-2022, to už rovnou můžete napsat že to dostane firma která dá největší úplatek.
    Pochopitelně není důvod to hrotit, v roce 2020 všechno půjde jak po másle, to už víme. Ony ty důležité investice, které tam odkládají jak kdyby to byl rok kdy ten účet za nás zatáhne někdo jinej, půjdou naprosto hladce a určitě se nebude nic protahovat. Po roce 2020 se má dokonce znovu zvážit nákup raketomentů, až tak super rok to bude. Však oni na útvarech ty třicetileté UAZy nějak v provozu udrží, to není problém, vždyť jezdí jen po krásně rovných cestách

  • juhelak
    13:31 09.03.2017

    Me se to auto líbi..sice je o dost těžší než auta která ted používáme..ale musí se brát v potaz ze je obecně postup k težším formam prostředku..i v USA je Oshkosh o dost těžší než humvie.
    Nové bvp bude určitě o dost težší nez staré bvp1.

    Uaze by tim nenahrazovali..ale iveca klidne...

  • Rase
    11:22 09.03.2017

    Nejlepší vozidlo / vozidla z těch armádních testů, mají být známy v horizontu týdnů, tak snad bude co nejdřív následovat něco víc oficiálního, případně rovnou objednávka. Snad se s tím nebudou párat až někdy po roce 2018... jak ale píše Gorn, dneska je lepší nepočítat s ničím.
    Jak tady bylo psáno níže, ono to Iveco není žádná hitparáda a zdá se že by nebylo špatné nahradit i je... akorát by to stálo nemálo financí, které "armáda neumí utratit"

  • CerVus
    11:16 09.03.2017

    Vždyť se v podstatě hledá náhrada armádního "osobáku" na přepravu z bodu A do bodu B převážně na běžných silnicích nebo nezpevněných cestách.
    Tady nenahrazujeme Dingo nebo Iveco. Přeci nebudou lidi jezdit do výstrojáku nebo na kurzy přes půl republiky opancéřovaným "náklaďákem". To by armádu na servise zrujnovalo. Nehledě na to, že se dnes jezdí kolikrát 100km vyzvednout prasklou žárovku za pár korun. 601sk používá Land Cruisery (jak s přídavnou ochranou tak bez), VP má různé modely pickupů. Oboje se dá používat na drtivou většinu úkolů, kde dnes slouží LR. Hlavně ať to nemá samonosnou karoserii (takže žádná Škoda). U bojovek může část těch aut být nahrazena něčím odolnějším klidně i tím Ajbanem, ale i ty budou potřebovat "normální" offroady pro běžný provoz.
    Takže tu nepůjde o koupi 1500ks vozidel typu Ajban, ale těch tam bude maximálně třetina. A to už se tu určitě nevyplatí licencovat.
    Kdyby ve Škodě potažmo VW trochu mysleli, tak na toho Amaroka dají znak potrefené slepice, přejmenují ho a hned by měli větší šance.

  • skelet
    11:16 09.03.2017

    Gorn: začalo se s tím kvůli tomu, že od roku 2016 se nevyrábí Land Rover Defender. tedy ministerstvo obrany ho už nemůže průběžně nakupovat. Takže se teď udělala nezávazná předváděčka, pak přijdou nabídky a něco se vybere. Nehrotil bych to

  • fenri
    10:08 09.03.2017

    Nějak postrádám rozlišení:
    -lehké levné offroady pro v podstatě servisní činnost a činnost mimo blízkost bojiště. Tam stačí civilní pick-up, off-road, možná i drsnější SUV. Přecijenom na odvezení várnice s polívkou hlídce u mostu v případě stanného práva není potřeba pětitunová mrcha s balistickou ochranou.
    -automobil s balistickou ochranou pro činnost na "horké půdě". Zde mi přijde nelogické kupovat pár desítek (až stovek) kousků několika různých tipů. LVM není v řadě ohledů žádná hitparáda (ale už je 2. gen), tak bych s tím pokračoval.

  • Gorn
    10:00 09.03.2017

    Řešit tuhle hmotnostní kategorii je obecně celkem úlet, zvláště pod součastným vedením MO které vesele odložilo všechny důležité výměny historické techniky (BVP-2, UAZ, Mi-35) na 2020 a později. Naprosto nechápu proč se už nevysoutěžilo nové teréní auto místo UAZu, pokud do toho nezačnete plácat SUV a obrněné speciály tak je to přeci naprosto jednoduché. Zvláště v souvislosti s prohlášeními typu "více peněz nezvládneme utratit" to působí dojmem že to někdo záměrně komplikuje.

  • Shotas
    09:12 09.03.2017

    Jenom drobná poznámka. Už se to tu objevilo i u předešlého článku o Ajbanu a VOP CZ.

    Spojené arabské emiráty (SAE) nejsou Saudská arábie (SA). Stejně jako Česko není Čečensko. :-)

  • Jura99
    09:01 09.03.2017

    Ajban vypadá dobře, akorát mi uniká nutnost spolupráce se SA při výrobě podobného auta, když podvozek je vyvinutý v tuzemsku, motor je subdodávka a krabici svařují ve VOP CZ. Samozřejmě svařovat zcela stejnou krabici by asi kvůli licenci nešlo, ale namalovat to trochu jinak a může to VOP CZ vyrábět zcela sama. Zmíněný Aligator II Master je podobná hmotnostní kategorie, tendru by se asi měl účastnit, subjektivně vypadá Ajban líp, progresivněji, moderněji, víceúčelověji.

  • PavolR
    07:33 09.03.2017

    Inak, existujú špekulácie, že ak by Land Rover nakoniec predsa len znova oživil koncept Defendera, ten by sa už zrejme vyrábal vo fabrike v Nitre, lebo v Británii na to už nemá výrobné kapacity.

  • skelet
    06:55 09.03.2017

    Aldus: první generaci Nimr vyvíjel ruský GAZ, který z něj následně odvodil svůj Tiger. A nápravy pro tuto první generaci vyvíjela kopřivnická Talosa.
    V dnešní době je plno konstrukčních firem, které ti vyvinou prakticky cokoliv (Porsche, Ricardo, Talosa apod.). Jen na to musíš mít peníze.

  • Aldus
    22:34 08.03.2017

    "Dle prospektů výrobce je prázdná hmotnost Ajban 440A 9,55 t a nosnot 1,2 t. Lehčí typ Ajban 440 má hmotnost 6,5 t a nosnost 2,5 t"

    Bečvář to vysvětloval, hledá se auto pod 5t jako náhrada za UAZ a LR jako klasický teréňák bez zvláštních požadavků a pak nad 5t, které už mají modulárně unést balistickou ochranu a výzbroj. Správně tu říkáte, že pořízení i údržba (ND) seriově vyráběného vozu jsou řádově levnější, než u malosériovky na koleně.

    Tohle ale není kandidát za UAZ a LR. To má někdy možná nahradit LOV nebo BRDM-2 (to fakt ještě někde jezdí?). Zatímco montáž Tatrovek, resp. SOR busů se přesouvá do Saudské Arábie, resp. Iranu, tady to jde opačným směrem.
    Kdo to vlastně těm Arabům vyvíjel? Že by sami?
    Jmenoval tu někdo problémy s LOV, tak se mi nechce věřit, že bez jakékoliv strojírenské tradice vyvinou vůz, který bude bez chybičky a zajímalo by mě, kdo je má už ve výzbroji a jaké jsou s tím zkušenosti aspoň na tom písku. To nám ovšem tento spíš PR článek neřekne ...
    Taky by mě zajímalo, kde se dělá cena (v Emirátech nebo CZ) a kam putuje zisk.
    Vzhledem k tomu, že stát chce vše vyrábět doma a ideálně ve státním podniku, tak mají výborné šance, ikdyž jsem si dosud myslel, že se LOV víceméně osvědčilo.

  • tryskac
    22:21 08.03.2017

    nevykoristujete ;) len nas skratka moc nemusite. nastastie ale bude za chvilu slovek premier CR a vsetko bude v poriadku. uz sa tesim, budem mat z toho neskryvanu skodo-radost (skodolibost). kolegovia v praci si to nalezite uziju ;)

  • Kozlus
    22:04 08.03.2017

    No jo, uz zase chudinku Slovensko vykoristujeme.

  • tryskac
    21:58 08.03.2017

    ad Argonaut.CZ: Preco si myslite, zeby Slovensko malo kupovat stroje prave Ceske? Ponuka je dostatocne siroka, staci si vybrat. Zatial som nevidel ani naznak reciprocity, napriklad OSSR kupili neviem kolko 100ks BRENov a co by ste si kupili vy? Staci sa pozriet na prispevky tu diskutujucich, ktore neraz zavanaju tvrdenim slovenske=smejd. Vlastne vam cechom su dobre len slovenske peniaze, ak nejake su.

  • Rase
    21:44 08.03.2017

    Technicky vzato se pořád neví, co všechno se má nahradit a není jisté, zda se zadání ještě nezmění. Včera jsem na internetu narazil na soupis civilních vozidel, které využívá AČR a bylo to nepřeberné množství civilních vozidel, od všelijakých Octávií, Fábií, dalších Škodovek, VW, Mercedesy a prakticky všechny možné značky a nepřeberné množství typů. Tohle ať klidně nahradí Kodiaq. Pokud jde o náhradu UAZů a Roverů, mělo by to být jiné vozidlo. To samé potencionální náhrada za LMV. Problém ale té předváděčky ve Vyškově vidím v tom, že tam byla vozidla všech tří kategorií (!) Oficiálně sice jen dvě kategorie, ale byly tam i civilní vozy, které se nehodí jako náhrada za UAZy atd.

  • Argonaut.CZ
    20:54 08.03.2017

    pokud celá předváděčka posloužila tomu, že na běžné ježdění nakoupí "seriový" pickup, který zvládne to samé co UAZ nebo Defender, tak jedině dobře.

    U obrněnějšího dopravního prostředku by bylo dobré, kdyby byl vyráběn u nás. Stejnou úlohu přece musí řešit Slováci i Maďaři. Poláci si půjdou vlastní cestou. Takže těch kousků by mohly být nakonec tisíce.

  • psovod
    19:27 08.03.2017

    celé vojenské řidičáky jsou akorát k ho...,ale prostě je dost lidí hlavně ve Vyškově,kteří z toho žijí,co odrazuje lidi od řízení vojenských vozidel? stav vozového parku ačr,když posadíte člověka,který v civilu řídil kamion do 30 let starého uazu nebo tatry,což je běžný věk vozidel ačr,je zděšen,tahle auta,postrádající základní prvky jakékoliv bezpečnosti-jak pasivní tak aktivní -už dávno nemají co dělat na silnicích,rychlejší obnovy vozového parku se dočkáme až tehdy,až se stane nějaký velký průser s mrtvými

  • Tomáš Procházka
    18:46 08.03.2017

    Jak tak pročítám diskuzi, tak to vypadá, že někteří si myslí že se hledá adekvátní náhrada za UAZ a LRD. Jenže u spousty jednotek jsou tyto vozidla zavedené jako "nouzovka" bez zjevného pochopení toho co by v boji měla dělat. Myslím že u bojových jednotek a jednotek bojové podpory je jediná varianta a to obrněné-zodolněné-chráněné vozidlo s vlastní výzbrojí. Pro mírové zabezpečení chodu by pak nad rámec tabulkových počtů pro boj mělo být zavedeno "civilní" vozidlo (např. TOYOTA HILUX 4dveře), které bude vozit vojáky po služebních cestách, službách a povodních a občas zajede po polní cestě s velitelem na kontrolu výcviku.
    Né každé vozidlo (UAZ, LRD) by tak bylo nahrazené vozidlem nad 3,5t.
    Vojenský řidičák V-C, bych jako přežitek nejraději zrušil, a nahradil jej týdenním kurzem parkové služby, s přeškolením na konkrétní řadu vozidel.

  • skelet
    18:15 08.03.2017

    Cervus: řidičák fakt neřeš, to je čistě administrativní záležitost. Moc se mi nezdá, že by vojenská autoškola nemohla udělat zkoušky i pro civilní provoz. Když to umí policie a hasiči? A i kdyby to neuměla, tak je to otázkou jedné vyhlášky příslušného ministerstva. A pak třítydenní kurz.. šlus.
    Cenzor: i ta nejlehčí T810, tedy 4x4 má celkovou hmotnost 13tun. Na lehčí vozidla bude CSG útočit přes Avii.

  • PavolR
    18:14 08.03.2017

    Aligátor II Master je 12-tonové vozidlo s parametrami menšieho obrneného transportéra. Tak 200-300 ks by síce mohlo nájsť v AČR uplatnenie (keby sa napr. nekupovali Titusy), ale na mnohé z úloh, ktoré majú nahradzované vozidlá plniť, je už možno trocha predimenzovaný:
    http://www.teraz.sk/magazin/al...
    Čo je zrejme dôvod, prečo sa neobjavil medzi vozidlami, ktoré prichádzajú do úvahy.

  • Cenzor
    17:22 08.03.2017

    Dotaz neznalého:

    Někde jsem zahlédl, že podvozek na Ajban se vyvýjel u nás, tuším Talosa. Podvozek ruského Tygra má mít stejné kořeny. Tuším, že slovenský Aligátor II má podvozek vyvinutý v ČR, Arm 7soft také český podvozek. Nejsou to jen v podstatě varianty téhož na obdobném podvozku? Něco jako spousta modelů posazená na jeden "koncernový" podvozek?

    Jinak, pokud by se chtěla udělat opravdová unifikace podvozku cca 10t vozidel, tak je tu podvozek Tatry T810 4x4 ...

  • CerVus
    17:20 08.03.2017

    Ještě mě tak napadá. Máme 18tisic vojáků z povolání. Budu to brát hodně optimisticky. 6tisic z nich má C. Vojenské autoškoly zvládnou proškolit řekněme 100 lidí za měsíc. Naberou se tam lidi a zvedne se to řekněme na 200. To je za rok 2400. Takže 5 let by trvalo než by byla armáda znovu schopna normálně fungovat. A to nepočítám občanské zaměstnance. V dnešní době každý voják musí mít B tudíž je schopný řídit základní vozidla. Pokud by se koupila místo LR nějaká pancerovani bestie, tak by se ta stala základním vozidlem armády. Takže C by byla nutnost pro všechny bez výjimky.
    Z tohohle konkurzu prostě musí vzejít auto do 3,5t, které bude moci řídit každý. A na které bude v určitých verzích mozne návěsit speciální výzbroj a ochranu na což bude třeba C.

  • Sorge-227
    17:05 08.03.2017

    slovensky Aligator?

  • CerVus
    17:00 08.03.2017

    skelet: No já to řeším, protože u nás má ze 100 lidi C asi tak 15. Dělá se na dvou místech a kapacita obou je dost omezena. A teď to převést na celou armádu, kde rázem bude C jako základní potřeba. Navíc se nejdříve musí udělat civilní a až potom vojenské. To jsou 3 až 4 týdny krát 15 tisíc. Takže by se ta civilní musela dělat prostřednictvím civilních autoškol, aby na ty vojenské byla kapacita. To by byla solidní darda na fakturach.

  • skelet
    16:05 08.03.2017

    Cervus: řidičák neřeš, ten si AČR dělá sama, takže jí to stojí akorát tak naftu
    Charlie: offroadů je stále dost, jen se neprodávají v Evropě. Jinak nezapomínej, že Niva je taky SUV ;)

  • CerVus
    15:55 08.03.2017

    Rase: To je ale opět vozidlo na které je třeba řidičák na C.

  • Pepin Nešpor
    15:26 08.03.2017

    Kdyz se bavite o Amaroku tak nevim. Uz jen zakladni verze do terenu proste neni veskere pick upy je nestastna volba do terenu. Radeji bych volil takzvane vagon.

  • Rase
    15:19 08.03.2017

    Kompromisem by mohl být i francouzský Panhard PVP, který na té předváděčce taky byl. Francouzi zaplatili za 1073 vozidel 242,7 mil.euro (6,5 mld.Kč), jednotková cena vycházela na 167 000 euro (4,5 mil.Kč) v základní verzi, nebo 226 000 euro v dražší verzi. Délka je pouze 4,6m, šířka 2,3m, a výška 2,2m. Váha je zhruba 4,4 tuny. Vozidlo PVP má modulární konstrukci, je možno jej různě upravovat a to jak z vnějšku, tak i zevnitř. Může být měněn počet sedadel, nebo může fungovat jako lehký náklaďák. pancéřování je vyrobeno z oceli a hliníku, proti palným zbraním poskytuje ochranu jak osádce i motoru, na levelu 2 dle normy STANAG 4569, tedy proti zbraním do ráže 10mm. Podlaha je odolná proti pěchotním minám, jako DM 31. Pohon zajišťuje turbo-diesel IVECO 8140 o objemu 2,8 litru a výkonu 160 hp. Vozidlu uděluje rychlost až 120 km/h a dojezd činí až 800 km.
    Na první pohled je to nevýrazná krabička, ale je to snad nejmenší pancéřové vozidlo, které se ve Vyškově objevilo

    http://www.palba.cz/album/disp...

  • Charlie
    15:06 08.03.2017

    Mimochodem před pár lety Australané kupovali stovky kusů těch příšerně drahých offroadů od mercedesu. Důvod byl, aby jednotky mohly doma jezdit a cvičit za rozumné peníze a šetřily drahé pancéřáky do ostrého nasazení.

    Čili pokud armáda hledá náhradu za UAZy a LandRovery, tak by neměla koukat po třítunovém pancéřovaném mosntru, ale nakoupit primárně nějaký opancéřovaný offroad, který se může prohánět po Libavě a Boleticích bez ztráty kytičky, jenže ono už skoro nikdo pořádnej offroad nevyrábí, všechno jsou to přerostlý, těžký SUV s problematickou průchodností.

    Za UAZ mě napadá akorát Wrangler a Niva, za LandRovera pak buďto Hilux nebo podobnej pickup od Forda, nebo již zmíněnej Mercedes G.

    No a potom koupit náhradu za Iveca, což ať je klidně velký, panceřovaný mostrum.

  • skelet
    14:51 08.03.2017

    1) Kodiak je vhodný leda pro vojenskou policii a jako náhrada za civilní vozy, které armáda provozuje - Felicie, Octavie, Fabie. Jinak vůbec
    2) LC70 má oproti Amaroku výhodu - prověřenost, obrovské rozšíření, a z toho vyplývající servisní zázemí. Obrazně řečeno LC70 opraví i afghánský kovář, Amarok už ne
    3) furt čekám, kdy se objeví Humvee verze Avie D75, s pohonem 4x4

  • Rase
    14:47 08.03.2017

    Záleží na výbavě, jakou si zákazník zvolí. Ty pro holandskou armádu nebyly moc upravené, nevím co přesně, ale tam tlačili cenu co nejníž, na úkor výbavy, tedy nic extra oproti sériovému Amaroku.
    Když koukneme na tu hodnotu vozidel AJBAN, co se mají vyrobit u VOP CZ, tak cena za vozidlo vychází na 12,7 mil.Kč / kus. Speciály co armáda kupuje (Arm 7-Soft Top) vyšly i se zázemím, vývojem atd. kompletně, lehce nad 47 mil.Kč / kus. Za kolik armáda kupovala LMV nebo LR je otázka ?

  • kazd
    14:20 08.03.2017

    - pro civil dělané auto nelze sériovou výrobou vyrobit ve formě použitelné pro AČR za původní cenu (myšleno na škodovku) - to je čistě o tom, že se pár maníků v AČR chce vozit v Kodiaqu a směřují to tam - kdo nevěří ať si tu lisovnu a svařovnu škodovky projde.
    Samozřejmě, že pokud si někdo myslí, že armádní auto má mít haldex, pár držáků a jinou barvu tak mu to nevymluvím

    - máme zde čerstvou zkušenost naší policie na Balkáně s hyundai - kdy se nezvládala ani patrola na polní cestě. Co víc chcete ?

    - Amarok třeba, ale kolik stála ta úprava Rheinmetall Defence ?

  • Rase
    14:13 08.03.2017

    Amakor zmiňuju hlavně kvůli tomu, že je hodně podobný Toyotě, ale vzhledem k tomu, že se jedná o evropské vozidlo, výrobce (VW), tak bysme nemuseli platit clo, což nemusí být úplně zanedbatelná částka. Navíc je Škodovka součástí stejného koncernu. Akorát jsem na té předváděčce Amarok neviděl, ale pár vozidel tam od VW bylo, možná jsem ho jenom přehlédl.

  • stirling
    13:48 08.03.2017

    Rase: souhlas, ale toyota přece bude schopná také dodat bez problému 700 aut. Je pravda že třeba v případě konceronového auta, může pocházet nějaký ten díl od domácích dodavatelů, ale určitě to není nic podstatného, takže bych na tohle nekoukal a porovnal jen poměr cena výkon a podle toho vybral slušný plnokrevný offroad bez nutnosti cokoliv z toho vyrábět doma. Buďme realisté, prostě vše se vyrábět doma nedá kór při velikosti naší ekonomiky a armády...

  • Márten
    13:47 08.03.2017

    Rase:
    Toyotu jsem použil jen jako příklad a Amarok je taky fajn.
    Myslím si, že v zájmu armády je nakoupit za přidělené peníze radši 1500 sériových vozů, než polovinu nějak upravených u nás, jen abychom podpořili naše podnikatele.

  • Rase
    13:23 08.03.2017

    Márten:
    Ta schopnost poměrně masivní výroby je hodně důležitá. Když jsem mluvil o Amaroku M co nabízí společnost Rheinmetall MAN Military Vehicles GmbH (RMMV) - upravený pick-up Volkswagen Amarok. Prvním zákazníkem, byla holandská královská armáda, která roku 2014 objednala celkem 1667 vozidel Amarok M, zde mají nahradit vozidla Land Rover a Mercedes G-Wagen. Tedy nemají problém vyrobit a dodat více jak 1500 vozidel. Ač se mi Ajban líbí, tak tohle je na VOP CZ moc, radši ať dodávají nová BVP, než aby se zasekali na několik let s výrobou Ajbanu.
    ps. snad nebudeme kupovat Mercedes G, když je ostatní vyřazují :D

  • pjek
    13:23 08.03.2017

    Ruský Volk se jeví jako velmi účinná konstrukce založená na Tigru, když už jsme u těch náhrad UAZů a LR. Za výhodu považuji modulární stavebnicový systém, který umožní i mnohem širší nástavby a výzbroj. Zkusme se na to dívat nezaujatě.

  • Márten
    13:21 08.03.2017

    Jěště k dodavateli: celý rozvojový svět válčí na pickupech od Toyoty, protože jsou levné a skoro nezničitelné, tak myslím že by našim vojákům pro obyčejnou přepravu z bodu A do B taky stačil.

    Velkosériově vyráběný vůz také bude mít levnější ND, protože nepůjde o kusovou spec. výrobu a možná budou dostupné i kvalitní díly z dabl výroby.

    Nákup najednou také zajistí, že díly budou u všech aut stejné a nebudou se muset objednávat podle roku výroby každého vozu.

  • CerVus
    13:21 08.03.2017

    U tohoto vozu vidím jeden závažný problém. Váhu.
    Terénní vůz s ŘP skupiny B nahradí v podstatě nákladní skupiny C. To jako armáda pošle nějakých 10 tisíc lidí na řidičák? Navíc kolik to bude stát na servise, když uvážíme že velká většina najetých km těch současných byla najeta na běžných silnicích a část z nich zažila nejtěžší terén v podání prašné cesty.
    Nehledá se přeci náhrada Iveca nebo Dinga, ale Uazu a LR. Nejblíže tomu je vzhledem k možnostem úprav a množství verzí Jeep.

  • pjek
    13:14 08.03.2017

    ->sgtik: Díky chlape, z toho, co je mi známo, jsem to tušil.

  • Gorn
    13:07 08.03.2017

    Swooby: Protože Škodovka má nový auto který chce prodat AČR?

  • Josef
    13:07 08.03.2017

    To Swooby: je to jen má domněnka, ale pokud se bude respektovat stávající proces nákupu materiálu v souladu se zákonem o veřejných zakázkách, tak pro nákup v roce 2020 musí podrobná specifikace zahájit svou procesní cestu nejpozději v roce 2018. Smutné, ale je to tak.

  • Márten
    12:59 08.03.2017

    Myslím že pokud chce armáda nahradit UAZ a koupit obyčejný offroad v khaki barvě, tak by si měli vybrat vhodné typy (ne Kodiak) a oslovit výrobce ať se ukážou za kolik jsou schopni dodat sérii cca 700ks.

    Jakékoli licence, domácí úpravy a nakupování po pár kusech ročně je pouze způsob jak zvednout cenu, aby se kamarádi napakovali a nebylo to tak okaté.

    Malosériová výroba nikdy nedosáhne efektivity velkých producentů a kvůli 700 kusové sérii by byli určitě ochotni udělat případné menší úpravy už na výrobní lince.

    viz. březnové ATM a článek o Tatrách pro minomety. Cena 15 mega za náklaďák s pancéřovanou kabinou mi přijde dost vysoká...

  • Swooby
    12:42 08.03.2017

    Zdravím, mohl by mi prosím někdo jako laikovi objasnit (pokud to tedy jde) proč se průmyslové dny pořádají nyní a ne až výběr bude aktuální?
    Vyjádření pana Stropnického, že chtějí být připraveni mi nějak nestačí. Když jinde byly uváděny dvě etapy. (po 2020 a druhá 2025), to za 8 let nebude na trhu úplně něco jiného?

    A ještě jeden dotaz. Nevíte prosím někdo jak to vypadá s vozidlem z Jihoafrické republiky, který AČR mám za to taky testovala? (bohužel jméno si nevybavím, ale bylo prezentováno i v ATM)

  • Rase
    12:36 08.03.2017

    Připomenu, že UAZy hodlají nahrazovat i Ukrajinci. Tak jako SVOS i oni se spojili s číňany, ale na rozdíl od nás využili pickupovou platformu Wingle 5. Ukrajinský Bogdan 2351 je opticky taková levná náhrada za WV Amarok M nebo Toyotu Hilux. Tyto podvozky se prodávají v Austrálii jako V-Series a v Evropě jako Steed. Netvrdím, že má pro nás nás Bogdan (Steed) smysl, nebo že by se mi líbily pickupy ale rozhodně by bylo lepší, kdyby se SVOS domluvil na výrobě obdobného čínského podvozku, než ten S80 co představili. Asi ty podvozky Great Wall Wingle 5 nevyrábí BAIC...

    http://palba.cz/viewtopic.php?...

    Pokud nám jde o více jak tisíc vozidel, není problém nakoupit, tak jako třeba holanďané, Amarok-M, který je hodně v pohodě. AJBAN je sice těžší kategorie, ale je velice šikovný a mě osobně se líbí víc než LMV (taky jednou skončí životnost). Pro klasické ježdění by se hodilo kvantum Amaroků + ostré naszení pár stovek Ajbanů.

  • skelet
    12:28 08.03.2017

    stran náhrady jistě nebude problém domluvit montážní linku (nikoliv výrobní) v ČR. Je to přeci jen obrovské množství, které nikoho nenechá chladným.
    A mimochodem zapomínáte na jednu znovurodící se českou automobilku, přičemž rozměry podvozku nejmenšího modelu jsou velmi podobné rozměrům AM General HMMWV. Nový kapotáž, motor Cummins a dokážu si představit, že tato staronová automobilka od jednoho nejmenovaného zbrojaře po této zakázce půjde :)

  • sgtlk
    12:22 08.03.2017

    to pjek: osobni zkusenosti s LMV. Nejsou "vojakuodolne", nemaji radi vetsi zimu ( ve vetsim mrazu elektronika vypovida sluzbu ), nemaji radi moc blata ( zanasi se chladic a motor se pak prehriva ). Maji slaby motor ( a tim padem horsi prostupnost v terenu ), automaticka prevodovka je otresna a brzdy jsou naprosto poddimenzovane. Ohledne tech brzd si soferi musi davat skutecne bacha, jinak to konci spatne. Druha generace LMV pry nektere nedostatky odstranuje, ale to nemuzu potvrdit.

    Jinak tohle je takovy jako PR clanek za Ajban. No, nez nekdo rozhodne o jeho nakupu pro ACR ( aby podporil domaci prumysl - jako obvykle ), tak doufam, ze dojde na poradny zkousky, a to hlavne v zime. Protoze kdyz uvazim, kdo to auto vymyslel a pro jake prostedi ho vymyslel ( viz promo video z nejake pouste ), tak mam velke obavy, co se stane, az ho nekdo vezme na Libavou nebo Boletice v prosinci. Uz jsem to tu psal, oficialne uvadena nejnizsi provozni teplota toho auta je -19°C. VOP sice slibuje upravy na nase klimaticke podminky, ale zname to. Aby to nezkoncilo jednim bufikem navic.

  • Gorn
    12:15 08.03.2017

    pjek: Takže vylepšení které IVECO zapracovalo do LMV 2 oproti původnímu LMV si výrobce komplet vymyslel, bez jakéhokoliv zohledňování zkušeností uživatelů? Páni, tak to maji vážně výborný tým.
    To že výrobce nepřichází s novou verzí vojenského speciálu každý rok ještě neznamená že ignoruje zkušenosti svých zákazníků

  • stirling
    11:55 08.03.2017

    ChemicalBrother: díky za link. Obrázek vypadá dobře, na vývoji se podílí vojáci, svos má určitě dost zkušeností s balistickou ochranou tak v tom také problém nebude, jen mám trochu strach z toho unikátního českého podvozku , ale třeba naopak to bude něco dobrého. Pokud by to mělo AČR stát jen těch 100 mega tak za pokus to stojí. Držím palce

  • pjek
    11:39 08.03.2017

    SVOS má slušný potenciál. Iveca mají problém, že se u nich nepostupuje tak jako u Arm-7, tj. zapracováním zkušeností kvalifikovaných uživatelů. Iveco má své terénní limity a způsob řešení elektroniky také nevykazuje skvělou odolnost. Jsou tu nějaké osobní nebo napřímo zprostředkované zkušenosti s Ivecy? Já mám za to, že stárnou rychleji než kdo kdy předpokládal...

  • pjek
    11:34 08.03.2017

    Ať se snažím jak chci, tak NIMR (Abjan) je dobrý tak leda pro Saudy.

  • ChemicalBrother
    11:11 08.03.2017

    Tak konec dohadů o tom, co SVOS dodá armádě pro 601. SkSS.

    http://www.euro.cz/byznys/v-ce...

  • Nesher
    11:04 08.03.2017

    Ale vždyť to tak asi dopadne.
    VOP (jako státní firma vlastněná MO) má velmi slušnou šanci nahradit Iveca.
    A co se klasických off roadů týče, máme tu SVOS s jeho čísnkou kopií MB G, případně CSG by se určitě dokázala dohodnout na montáži (nikoli výrobě) s Toyotou, Jeepem či třeba s Francouzi.
    Ostatně včerejší kontrakt se SVOS na 4 kusy speciálních aut pro 601. SkSS to jen potvrzuje.

  • kazd
    10:56 08.03.2017

    A já tvrdím něco jiného ?

    To co předvádí MO začíná smrdět tím, že ve výsledku se zjistí, že vlastně stačí 200 škodovek atd.. takže nakonec staré, ruské a britské, ale vojenské auta se přemění na všehochuť.

    Licence je i to že se tu "dodělávají" pandury atd. Já přece nechci stavět fabriku na auta.
    Je ale třeba jasně říct shora, že tenhle typ, s takovým podílem v česku ...jinak si zase některé zelené mozky začnou vymýšlet, že potřebují něco speciálního a skončí to nákupy po par kusech s přidanou hodnotou v ČR na úrovni nula = zopakujem si DINGA.

  • Nesher
    10:35 08.03.2017

    Kazd
    Gorn má pravdu, kde byste to chtěl vyrábět?
    To si jako koupíme licenci na Toyotu či Jeep jako náhradu UAZ a LR, postavíme automobilku, vyrobíme 700 aut a pak ji zase zavřeme?
    Škoda ani Hyundai nevyrábí nic, co by mohli nabídnout (Kodiaq jako náhrada UAZ a LR je vtip) a kvůli pár stovkám speciálních aut pro AČR rozhodně nebudou nic vymýšlet. Vývoj nového auta stojí několik mld!
    Jediné, co se dá udělat je právě to co nabízí VOP či SVOS, dohodnou se s někým kdo něco podobného už dělá a bude se to montovat z dovážených dílů, tak trochu na koleně, v ČR.

  • kazd
    10:23 08.03.2017

    říkat na jedné straně, že podporuji český průmysl a
    - údajně sem převádět část výroby kvůli radarům MADR
    - "kupovat" servisní licenci kvůli 10 vrtulníkům pro LOM

    a současně
    koupit 1500 aut venku v situaci kdy vyrábíme po slovensku nejvíc aut na hlavu

    je mimo mé chápání.
    To je vše co jsem chtěl říct

  • Gorn
    10:17 08.03.2017

    kazd: Ono české řešení neexistuje - VOP CZ je v jiné kategorii (a je značně diskutabilní jaký smysl má kupovat v této kategorii cokoliv jiného než IVECO LMV), Škoda je taky v jiné kategorii (samonosná karoserie, takže na nějaké velké úpravy se konat nebudou) atd.

    A to že vláda si odsouhlasí řešení formou licence je naprostá utopie, co s tou licencí jako budeme dělat? Nacpeme jí Škodovce ať to vyrábí? Nebo si tu postavíme státní automobilku?

  • kazd
    09:55 08.03.2017

    S ohledem na pozici ČR ve výrobě aut je tohle přesně ten případ, kdy měl být Stropnický dávno na vládě a nechat si odsouhlasit české řešení (třeba i formou licence).

    Kupovat toyotu nebo Iveco pokud mám před sebou náhradu 1500 ks je ekonomická šílenost a navíc technologicky neopodstatněná.

    Zajímavé, že s RBS nebo vrtullníkama (Omnipol, LOM, běží na vládu hned)...