Advanced Super Hornet pro Polsko?

Foto: Modernizovaný F/A-18E Super Hornet alias Advanced Super Hornet / Boeing
Foto: Modernizovaný F/A-18E Super Hornet alias Advanced Super Hornet / Boeing

Nejvyšší zástupci Boeingu před pár dny nabídli Polsku širokou vojenskou spolupráci. Boeing nabízí Polsku jak nejmodernější stíhací letouny Advanced Super Hornet, tak i tankovací KC-46A Pegasus, ale i bitevní vrtulníky Apache a dopravní Chinook.

V pátek navštívili Polsko zástupci firmy Boeing Defense and Space - viceprezident pro mezinárodní rozvoj Jeffrey B. Kohler a viceprezident pro rozvoj a strategii Christopher Raymond. Oba pánové při setkání se zástupci polské ho odborného tisku řekli, že polské straně nabízí širokou škálu svých výrobku, především letadel, a také spolupráci s polským průmyslem.

Není se čemu divit, v Polsku se totiž schyluje ke gigantické vojenské zakázce. Polsko uvažuje o postupném vyřazení 32 bitevních a bombardovacích stíhaček Su-22 a nákupu 64 (!) víceúčelových stíhaček 5. generace. Ještě v roce 2012 přitom Polsko zvažoval o nákup pouze 16 strojů F-16C/D jako náhradu za stroje Su-22, ale nyní jsou jeho cíle ambicioznější.

Dodávky jsou naplánované mezi roky 2022 až 2030 a cena programu se odhaduje na 10 miliard dolarů ( téměř 2 00 miliard Kč). U našeho severního souseda se dokonce spekuluje o nákup u nejmodernějších víceúčelových strojů F-35A Lightning II.

Připomeňme, že cena jednoho stroje F-35A je přibližně 100 miliónů dolarů – bez motoru. Pokud se Polsko rozhodne pro F-35A, bude muset vybudovat rozsáhle logistické a výcvikové zázemí, což celý kontrakt dále prodraží.

Video: Advanced Super Hornet / YouTube

Zástupci firmy Boeing našim severním sousedům navrhují levnější řešení. M ísto F-35A nabízí modernizovanou stíhačku F/A-18E/F Super Hornet, označovanou jako Advanced Super Hornet.

Pro zástupce firmy Boeing jde o zásadní otázku, protože po roce 2016 již nemají pro své stroje F/A-18 odbyt. Hrozí tak riziko, že výrobní linka „hornetů“ se uzavře a o práci přijde tisíce lidí. Polský tendr je tak velkou šanci výrobní linku udržet o několik let déle v provozu.

Výhodou Advanced Super Hornet je především nízká cena oproti F-35A Lightning II. Americké námořnictvo například odebírá F/A-18E/F Super Hornet za 50 až 60 milionů dolarů – včetně dvou motorů. Výsledná cena však samozřejmě závisí na konfiguraci letounu.

Dlužno však dodat, že obří nákup 64 víceúčelových letounů vyvolal v polském odborném tisku „zvednutí obočí.“ Otázkou je, zda polský armádní rozpočet postačí na nákup tolika letounů – i když rozložený skoro do jedné dekády . Pokud se navíc americké lobby podaří protlačit „futuristické“ F-35A, cena za letouny a logistiku se může vyšplhat do astronomických výšek.

Zdroj: Altair

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Polské námořnictvo posiluje

Asi nejvíce opomíjený druh vojska v polské armáda – námořnictvo (Marynarka Wojenna), se může po několika letech úspor a rušení kontraktů těšit na nová plavidla. I když se prozatím jedná pouze o menší ...

Nakoupí polská armáda Tatry?

Polská armáda poptává 27 těžkých vyprošťovacích a odtahových vozidel a tři obrněné tahače valníků. Jedním z hlavních adeptů jsou vozidla od firmy Szczęśniak . Pro našince je především zajímavé, že ...

Polsko si ponechává bitevníky Su-22

Polské vojenské letectvo si prozatím ponechá stíhací bombardéry Su-22 „Fitter“ („Montér). Padá tak původní záměr nahradit letité sovětské stroje bezpilotními letouny. Avšak vzhledem k technickému ...

Spojené státy rozšiřují vojenskou spolupráci s Polskem a Pobaltím

Spojené státy posilují svou vojenskou spolupráci s Polskem a Baltskými státy v reakci na události na Krymu. Rozšíření spolupráce potvrdil 5. března americký ministr obrany Chuck Hagel.

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

  • fant
    20:02 22.03.2014

    @David - W chwili gdy decydowano o wyborze F-16 C/D Block 52+, Gripen startujący w tym samym przetargu bardzo odstawał parametrami od Jastrzębia. W zasadzie dopiero wersję E będzie można porównać z polskimi F-16.
    Projekt Anders był autorkim projektem Bumaru (PHO) stworzonym bez konsultacji z Wojskiem Polskim. Na dzień dzisiejszy mamy ważniejsze programy niż WWO (czy tam lekki czołg). Mamy 590 KTO Rosomak i 300 kolejnych zamówionych, w tym wersje specjalistyczne pewnie również w odmianie z działem 120 mm (105 mm?).
    PHO niech najperw zajmie się modernizacją Leopardów, współparcacą z HSW przy armatohaubicach Krab, czy też BWP Borsuk

  • KOLT
    11:40 21.03.2014

    Záleží na tom, co Poláci po letounech chtějí. Pokud další víceúčelový stroj, tak asi nemá smysl nic jiného než F-16. Pokud by ale chtěli výkonější letoun schopný vybojovat vzdušnou převahu proti modernímu letectvu, tak musí koupit něco dvoumotorového. F-22 jim USA neprodají, čili na výběr je právě F-18, dále F-15, Eurofighter a Rafale. O Su-35 v Polsku rozhodně neuvažují ;-)

    Výhodou F/A-18E/F je, že jsou již v provozu a jsou standardně vybavené AESA radarem. Na druhou stranu jsou to spíš víceúčelová letadla, takové silnější F-16. F-15SE je naproti tomu typickým letounem k vybojování vzdušné převahy, jenže ještě nikde nelítá. Osobně trochu pochybuji, že by Polsko zavedlo evropské stroje. Navíc Eurofighter stále ještě nemá AESA radary (pravda, než dojde k obchodu, pravděpodobně je mít bude).

  • liberal shark
    10:21 21.03.2014

    Pořád si myslím, že je prostě neefektivní zavádět do armády další typ bojového letounu, pokud pro to není opravdu pádný důvod. Polské F-16C/D blok 52+ jsou dostatečné a bylo by chybou nasměrovat do letadel příliš veliké peníze na úkor výzbroje a ostatních druhů vojsk.

  • D.i.p
    07:42 21.03.2014

    Větší smysl pro Poláky by dával F-15 Silent Eagle.

  • David
    13:52 20.03.2014

    Osobně si ale myslím, že právě Turecko se může dostat do střetu s Ruskem. Nynější dění na Ukrajině má velice silný, převážně negativní ohlas ve státech střední Asie - Kazachstánu, Uzbekistánu atd. Tedy v oblasti obývané převážně turkojazyčným obyvatelstvem - a o kterou má Turecko zájem už od rozpadu SSSR. Ten zájem může být čím dál silnější vzhledem k tomu, jak se Turecko čím dál více vzdaluje Evropě - a jak čím dál víc se vymaňuje z vlivu USA (viz třebas nákup protiletadlových systémů z Číny). Islamistické Turecko pak pro tyto státy může být zajímavější než Rusko, ale i než USA. Takže je docela možné, že dojde k silnému střetu zájmů.

  • Adanedhel
    18:45 19.03.2014

    Turecko je dnes, dle mého názoru, členem NATO jen formálně a do Evropy vůbec nepatří. A to jen a jen kvůli chování premiéra Erdogana a jeho postoje, který je absolutně pro islámský, proti svobodný a demagogický. Vždyť před necelými 14 dny chtěl zakázat google a youtube, a to už něco vypovídá o řečeném člověku. Tohle dělá Severní Korea, Čína a Taliban, ať už se maskuje kdekoli a pod jakýmkoli názvem. Turecko by při nejlepším bylo buď neutrální nebo by postupovalo jen tam, kam by jeho síly stačily. A tam by také zůstalo. Turecko si chce okusit roli hegemona islámského světa, jako tomu po nějakou dobu bylo kdysi.

  • David
    14:00 19.03.2014

    To Vrata - souhlas. Turecko v posledních letech čím dál více jde svou vlastní cestou, nechce být pouhým přívažkem USA či Evropy - a spíše se snaží dosáhnout pozice regionální velmoci.
    K tomu srovnávání početních stavů - to je vždy problematické, co lze do nich započítat. Každopádně ze ale říci, že evropské státy spíše snižují stavy svých armád - a naopak Rusko je navyšuje. Tento trend má navíc čím dál víc stoupající tendenci. A rozhodně by se Rusku nemohlo např. postavit jen samotné Polsko.
    Rusku, resp. Putinovi přitom zjevně nechybí ochota ty zbraně použít
    A k tématu - pokud vím, tak F-16 mělo být také 64 (původní představy byly ještě vyšší) a nakonec jich bylo jen 48. Domnívám se, že pokud k nějakému nákupu dojde, pak půjde o nižší počet. A je také možné, že by byl realizován postupně.
    Jestli je Super Hornet vhodným řešením, to je hodně diskutabilní. Podle mne by nejjednodušším řešením byl nákup dalších F-16. Polsko ale zjevně cítí potřebu letounu s delším doletem -a v tom případě je Super Hornet vhodným kandidátem.
    Typhoony - v jejich případě by hodně záleželo, o jakou verzi by mělo jít (řekl bych, že poměrně levným řešením by byl nákup Typhoonů od Velké Británie, která se chce zbavit svých Typhoonů Tranch 1). Ale myslím, že bude velmi silný lobbing za nákup F-35 - a ten může být klíčový.

  • Vrata
    11:35 19.03.2014

    Jiri40:
    omlouvam se, zapomnel jsem dodat, ze jsem nebral vubec v uvahu ozbrojene sily Turecka a take Kanady. V pripade Turecka mam dojem, ze by se ve valce v Evrope asi moc neangazovalo (proto jsem take zvlast vypichl pocet tanku Recka - ti maji svych problemu dost a nevim jak moc by byli schopni valcit, a dale Rumunske a Polske tanky, ktere jsou sice velmi pocetne ale jde vetsinou o starsi typy ze SSSR). Konec koncu, Turecko povazuji za Asijsky stat.
    Data jsou vzata z Wikipedie.en pro jednotlive staty a pro Evropske staty NATO (bez Turecka) je to secteno.

  • liberal shark
    08:00 19.03.2014

    Souhlasím s Lukas
    Podle mého amatérského názoru už ruský útok na Gruzii ukázal vysokou důležitost PVO a moderního dělostřelectva. V podmínkách funkční dvou až třívrstvé PVO si drahá letadla nikdo nasadit nedovolí a větší pozemní jednotky se bez převahy ve vzduchu taky neprosadí. ČR v podstatě nemá žádnou PVO a dělostřelectvo je beznadějně zastaralé s nekompatibilní municí. Nákup ojetých AS-90 od GB a přestavba RM70 na HIMARS/modular by problém na dlouho vyřešila. Dany múžeme poslat na Ukrajinu :-). PVO se musí vybudovat úplně znova.

  • Lukas
    22:12 18.03.2014

    Tak króciutko

    Nie będzie żadnych F/A-18 dla Polski
    Polska kupi albo F-16 albo maszyne LEPSZĄ niz F-16...
    F/A-18 nie jest lepszy (wręcz peciwnie - jest gorszy bo droższy w eksploatacji - dwa silniki)

    US NAVY zamówiła 22 Growlery - więc linia produkcyjna pociagnie conajmniej rok dłużej... :)

    Prawdą jest że Boening ostatnio ostro promuje swoje produkty w PL
    Ale szans na sprzedaż samolotów nie ma...

    Polska nie kupi nowych samolotów teraz bo nie ma kasy - na dizś chcemy kupic systemy przeciwlotnicze SHORAD i MRAD
    A to kosztuje powazne kwoty...

    Nie Gripen C nie jest lepszy od F-16 bl52+ (choćby systemy WRE)
    Nataomiast porównie do Gripena E jest nie na miejscu - kiedy powstał bl 52+ a kiedy powstanie E?

    Po co nam myśliwce przewagi powietrznej?
    Nie lepiej zniszczyć lotniska - by myśliwce nie miały gdzie wylądować/ skąd operować?
    Zamiast EF-2000 czy F-15 bardziej potrzebne nam są JASSM, JSOW, oraz HIMARS z ATAMCS i GMLRS...

    Rozwazanie konfliktu Rosja - Zachód jest bez sensu...
    Rosja nie szuka konfliktu z zachodem - czyli Niemcami, Francją czy Wielką Brytanią...
    Rosje interesuję Polska, Litwa,, Czechy - byłe kraje "komunistyczne"
    Jeśli zakładamy jakiś konflikt z Rosją to tylko przy zalożeniu że Rosji uda się rozbić jednośc w NATO...
    Dopiero gdo FR będzie pewna, że sojusz w praktyce nie działa - podejmnie działania zbrojne...
    Proste...

  • Matesaax
    22:08 18.03.2014

    Než se Poláci rozhoupou k nákupu,tak se už F-16 nebude vyrábět,takže F-18 je poměrně rozumná varianta,oproti předraženému F-35.Navíc si enmyslím,že by Eurofighter nějak vynikal oproti F-18 myslím,že ty letadla jsou si docela rovnocená.Nakonec myslím,že stejně Polsko ještě zruší jednu základnu a těch letadel koupí max 32.

  • strikehawk
    21:48 18.03.2014

    Nákup letadel kategorie F-18 nedává vůbec smysl. Polsko ma 48 ks F-16 C/D se slušnou vybavou a smysluplnější by bylo posílit počet min o 2 letky. Ani F-16 ani F-18 nejsou letadla primárně určena k vybojování vzdušné nadvlády a nemohou byt protiváhou Su-35 resp PAK-FA. Polsko by potřebovalo jediná dostupná letadla schopna se postavit ruským cistokrevnym stihacim letadlům v hypotetickem konfliktu a tím jsou Eurofighter Typhoon. Navíc neznám jedinou armádu, která by u letectva provozovala dohromady F-16 a F-18. Souhlasím s Jiri40 ze se jedna o vyloženě nátlak USA na uchování vyrobnich kapacit.

  • J.Vraja
    21:44 18.03.2014

    Pánové mám s Ruska strach,ale na druhé straně si myslím,že jak znám poláky,tak Ti by se jim tvrdě postavili (viz moje zkušenost z bývalých cvičení VS,kde byla obrovská averze mezi důstojníky polské armády a armády SSSR)západ se doufám také poučil.Bývalé NDR,by už rusové nedostali.A otázka zní jak dlouho by Rusko vydrželo ekonomicky vést válku?Kromě zbraní,plynu a ropy,nevím o ničem,co by bylo Rusko schopno světu nabídnout.Z druhé strany si dovedu představit,že se svět poučí a za pár let po dnešních zkušenostech se bude snažit být nezávislý na ruském plynu a ropě.Tím pádem bude Rusko odříznuto od zdrojů tvrdé měny-viz jak se svět poučil s ropné krize v 70 letech minulého století.To ale ukáže až čas,zda se politici poučili?
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    O.Bismark:“S bodáky můžeš dělat téměř všechno,jen na nich nesmíš sedět“

  • jiri40
    21:17 18.03.2014

    Vrata: odkud jsou ty čísla? Jaké státy jsou tam započítané?
    NATO (staty Evropy):
    1740 bojovych letadel.
    4800 tanků + 900 rezerva (z toho Polsko 900ks, Recko 1200ks, Rumunsko 1200ks)
    28000 BVP& OT + dalsi

    Vždyt jen třeba Turecko má 4 500 tanků a 4500 obrněných vozidel...

  • Jecchus
    20:57 18.03.2014

    Já bych byl dost opatrný na takovéto "nám se nic nemlže stát, jsme v NATO" apod.

    To je absolutní nepochopení mezinárodních vztahů a mezinárodního práva jako takového. Jestli NATO k něčemu bude nebo ne se rozhodne až v té dané situaci, kdy by mělo bojovat. Pak si jednotliví členové spočítají, jak moc je blížící se průšvih i jejich průšvihem a bude-li půjdou do toho. Jinak ne ! Rusko je ve výhodě tím, že je to jeden stát stojící proti případné mezinárodní koalici (jež je ze své podstaty v odhodlání a možném koncentrovaném nasazení prostředků slabší).

    To se takhle jednou sejdou v Dubaji nebo někde zástupci Ruska, USA, Francie, Británie a Německa, kde Rusko sdělí, že si bere, co mu historicky patří, ale tyhle uvedené státy, že nechce a chtít nebude, a že přeci nebude megaválka, kvůli nějakým Rumunům, Bulharům, Slovákům, Čechům atd. Páni se na sebe podívají, řeknou si, že to tak vlastně už jednou bylo a proč jít do války (náklady, oběti, politické dopady, kolaps ekonomiky...). No a bude po NATO a my můžem na Rusáky tak akorát mávat papírem s mezinárodní dohodou o vzájemné obraně. Vyklouznou z toho tak možná Poláci, protože nejsou vemena a na armádu se totálně nevyklašlali jako my ostatní ve střední Evropě.

    Taky nelze zapomínat, že NATO není o tom, že v případě napadení jednoho jdou do války všichni, ale že se napadení jednoho považuje za napadení všech. A to je kurva rozdíl ! Takže až se tu budou prohánět ruské tanky a z Francie pošlou 150. ostrou prosbu, aby toho nechali, že to považují za vlastní napadení, tak nám to bude taky prd platný. Vzpomeňme na horečnou "aktivitu" armád Británie a Francie poté, co (tuším) 3. 9. 1939 vyhlásili Německu válku kvůli přepadení Polska.

    Takže jo, NATO nám možná pomůže, ale musíme si být schopni pomoct hlavně sami, protože až dojde na lámaní chleba, může se ukázat, že NATO je historický přežitek a spíše nástroj odstrašení než nástroj akce v případě, kdy to odstrašení nezafunguje... Tím nechci říct, že bysme měli sami proti Rusku vojensky šanci, ale součet vojenských schopností dejme tomu Polska, Česka, Slovenska a Maďarska se musí počítat 8 + 2 + 1 + 1 a ne 2 +1 + 0 + 0...

  • Adanedhel
    20:32 18.03.2014

    No jo, počty jsou papírově na straně NATO, ale v Rusku je jaksi větší vůle je použít a to naplno a bez slitování a bez konvencí, protože pokud Putin řekne vpřed, tak prostě půjdou, se strachem, nebo bez, ale tady nemůže jen tak někdo říct na ně. Prostě Rusové jsou větší hovada, laicky řečeno. Ale je pravda, že pokud by se do toho NATO pustilo a za podpory USA, tak by teoreticky mělo být to lepší na naší straně. Ale pkud by se začlo bojovat na Ukrajině, tak letecké bitvy se budou vést nad našimi hlavami, a nepochybuji, že by Rusko zkusilo raketami zaútočit na slabší články NATO, aby odstrašili Němce + ty státy dál na západ a zároveň aby ukázali svým bývalým satelitům, že když se k Rusku přidají, tak Rusové je už budou jen a jen ochraňovat. A že ty rakety poslali jen kvůli tomu, že dle hlášení rozvědky se na místech úderů shromažďovalo bůhví co. Prostě vojensko propagandistická akce, kterou Rusáci hráli celé 20. století a tak nějak si to evidentně chtějí zopakovat.

  • Matesaax
    20:30 18.03.2014

    Jedná se o modernizovaný Advanced Super Hornet,který se ještě ani nevyrábí,takže není důvod se bát bude zastaralý.

  • Mossback
    20:23 18.03.2014

    Omlouvám se za off-topic, ale jak tak čtu Putinovy výroky o tom, že "Krym vždy byl a zůstane nedělitelnou součástí Ruska", koukám, že na dvojce teď dávají další díl Velké vlastenecké války. A zrovna to vyšlo na díl Obrana Sevastopolu :D

  • Vrata
    20:05 18.03.2014

    to Anandhel: malinko k pomeru sil.

    Rusko:
    1200 bojovych letadel (Su 27, 30, 35 = 225, 25, 34 ks; Mig 29, 31 = 254, 190 ks; Su 24, 25, 34 = 280, 195, 38 ks) - bez stategickych bombarderu.
    3000 tanku (T90, 72 = 740, 2250) + 12500 v rezerve (T80, T72 = 4500, 8000).
    6000 BVP & OT+ 21000 v rezerve.

    NATO (staty Evropy):
    1740 bojovych letadel.
    4800 + 900 rezerva (z toho Polsko 900ks, Recko 1200ks, Rumunsko 1200ks)
    28000 BVP& OT + dalsi

    USA:
    2240 bojovych letadel US Air Force + 900 F18 US Navy. Bez strategickych bombarderu.
    8300 tanku Abrams.
    18500 BVP & OT + dalsi, 7000 v rezerve.

  • jiri40
    19:54 18.03.2014

    Boeing měl již téměř jistý tendr na F/A-18E/F v Brazílii, jenže po té, co se provalilo, ze USA špehuje Brazilskou vládu, tak vybrali gripen E/F, tak Boeing přišel o zakázku za 4,5 miliadry usd a ted mu stojí výrobní linky. Nyní vzledem k současné situaci na Ukrajině se snaží navnadit Poláky.
    Jinak najivní přestavy některých lidí, že slabší Rusko napadne Nato je asi pravděpodobná, jako že vyraju ve sportce 100 milionů, kdo má jen trochu přehled o Ruské armádě a Nato, tak ví, že Nato má několikrát silnější armádu a že sebevražedný útok Ruska na Nato je naprostý nesmysl...
    Koupit 64 letounů naráz značně zatíží armádní rozpočet, navíc za 15-20 let budou F18 již zastarelé, budou vyžadovat nákladnou modernizaci, daleko lepší by bylo koupit každých 5-10 let jednu letku nových strojů.

  • Adanedhel
    19:53 18.03.2014

    to Takeda

    To co jste napsal se mi moc líbí, ale podle mně potřebuje Evropa zase nakopat do vajec aby se něco dělo. Asi doopravdy není příznivců Ruska nijak mnoho, ale jsou to tak ukřičení jedinci, že vyvolají dojem Nas mnogo. Doufám že se historie nebude opakovat. Každopádně z konfliktu NATO vs Rusko může profitovat jedině Čína nebo muslimové. A to je jedno horší než druhé.

  • Takeda
    19:09 18.03.2014

    To Adanedhel: Jeden ze sloganů z 38: Dejte nám zbraně, dali jsme si na ně! Tak uvažoval tehdejší čech, pravda zpracován propagandou.

    Líbí se mi váš příměr k Sársku a Porýní, nicméně opakování scénáře z 38 roku nehrozí. NATO může spálit Rusko na nukleární prach a popel taky, jen to nikde nemusí vytrubovat, jako rusové.

    Jen jsme za tím jaderným deštníkem zlenivěli a nemůžeme prosazovat své zájmy mimo deštník. Naštěstí nás Vladimír Vladimorovič ve své nekonečné moudrosti varoval a Evropu to postrčí k tomu, aby se zase začala chovat jako velmoc.

  • lorgarius
    19:02 18.03.2014

    Len na okraj krajiny mozno ovladnut tak vojensky ako aj ekonomicky, tak sa pozrime kto to ovlada velke energeticke, ale aj ine firmy v nasich krajinach a to bez jedineho vystrelu.

  • Adanedhel
    18:38 18.03.2014

    Mimochodem, ten kdo by chtěl dobýt zbytek východní a střední evropy, potažmo možná západní, má to teď nejlehčí, protože vojáků je málo, letadel a tanků taky a morálka vojáků je mizerná.

  • KOLT
    18:10 18.03.2014

    Adanedhel: To si buďte jistý, že děsí. Zvlášť, když rétorika Putina až neskutečně připomíná Hitlera. Obrana ruských občanů v zahraničí, kteří tam jsou utiskování a málem vražděni. Nepřipomíná vám to něco? Hitler taky tvrdil, že v Československu dochází k vraždění sudetských Němců, a musí je proto ochránit. Máme 75. výročí obsazení ČS nacistickým Německem, možná bychom se při té příležitosti mohli zamyslet, jestli si něco podobného chceme zopakovat.

    Ale to jsme drobet mimo téma. K němu nezbývá než říci, že držím Polsku palce. Kéž by si tak někdo v ČR chtěl uvědomit, že by nebylo od věci kupříkladu rozšířit pronájem Gripenů o dalších 14 kusů. Radši budu jezdit po hrbolaté D1 s vědomím, že na ní má v případě potřeby co přistávat, než si vozit zadek v pohodlí nové dálnice – a mít ho stažený strachy, kdy přijdou ruské síly bránit své občany do Karlových Varů...

  • Adanedhel
    16:36 18.03.2014

    to Nesher

    Poslední dobou si nelze nevšimnout, že výsledky různých analytiků, ať už analyzují cokoli, vůbec neodpovídají jakýmkoli skutečnostem. Já nepopírám že odklon od Ruska by byl zadarmo. Ale to jak by pak celá ekonomika fungovala, to nikdo neví. Pokud ano, tak by takový člověk měl Nobelovu cenu a udusil se pod vahou peněz. Škoda že se nedochovaly reakce obyvatelstva před rokem 1938 a z roků 1938 a 1939, co si ti lidé mysleli, jak reagovali . Bylo li jim to jedno, kam se svět ubírá, nebo snad ne. Mně osobně by to ukrutně zajímalo. Víte, jeden můj známý řekl že žádná válka nebude, že není důvod. Že to Putin nedopustí. Ony se děly nedobré věci ze strany tzv. Západních mocností i před Mnichovským diktátem. S rukou na srdce, ono není nikdy nic bez vady na kráse. Kosovo byla chyba, to je dnes nesporné. Ale doprdele, je tedy správné aby se chyby dělaly pořád dokolečka ? Tím odsuzuji postoj mnohým kteří říkají, když Kosovo, tak proč ne Krym ? A hlavně, ať si už o Kosovských a Srbech myslím osobně co chci, jak vyřešit to, co tam bylo, to jest vzájemná genocida ? Vyvraždit Srby, nebo pobít všechny Kosovské ? To ani jedno nejde, to se už doufám nevrátí, taková doba. Ale na Krymu se objektivně nikomu nic nedělo. Teď může Rusko triumfovat a udržet se na svém, a mnozí ho budou obdivovat a bát se ho a strašit s ním ty ostatní. To je to samé, jako když žena dobrovolně souloží a žije s chlapem který ji bije, ale je to prostě silný chlapák. Žena ho z části obdivuje a hlavně se ho bojí. Také rusko se tak tváří, že je silné, přesouvá svoje nejlepší letadla na západ, vypouští bombastické zprávy o Vojevodách, Bulavách a o Ratnikovi a nových tancích. Tady je celková paralela s Nacistickým Německem a i ty časy přibližně sedí. V roce 91 se rozpadlo SSSR, zdánlivě bez příčiny, pak se potácelo a pak se objevil Putin, a ztěžka se některé věci zlepšují. Také německé císařství se najednou vzdalo, pak se docela dlouho na Němce pohlíželo jako na párie, pak přišel Onkel Adolf a všechno to postavil do latě. Vás ta paralela neděsí ? Vy ji nevidíte ? A jako teď odešel "dobrovolně" Krym, tak stejně v roce 1936 odešlo s Německými vojáky na ulicích dobrovolně v referendu Sársko a Porýní. Nevím jak vy, ale mně se tohle vůbec nelíbí. Áda měl taky plnou kušnu míru a spravedlnosti. To samé má Putin. A jinak k letadlům, Polákům držím palce a trošku jim závidím, I když si myslím, že když bude letadel tak půlka, okolo 30 a třetina z nich F 35 nebo i žádné, tak to bude pecka kterou uslyší až v Rusku, protože takto moderní a výkonné stroje nemá na hranicích ruského molochu nikdo.

  • Jan Grohmann
    15:24 18.03.2014

    Dovolím přijít ještě s jednu teorii. Pro příznivce (resp. pro význmaný počet) Ruska je spíše důležité, že Rusko tvoří protiváhu k ním nenáviděnému západu, než to, jak se Rusko chová. Ze stejného důvodu mají rádi Čínu, Írán atd.
    Něco jako starý citát :"Nepřítel, mého nepřítele je můj přítel".
    Je to prostě spíše účelové spojení.
    Ale pozor, může to fungovat i obráceně. Není rozdíl.

  • Vrata
    15:03 18.03.2014

    To Hubna: mate pravdu, ze tady urcite nemale mnozstvi Ruskych sympatizantu je. S okupaci Krymu souhlasilo podle jakehosi pruzkumu cca 15% respondentu, 66% bylo proti a 19% to bylo jedno. Vetsi cast priznivcu okupace se rekrutuje z volicu KSCM. Dle jineho pruzkumu je tez priznacne, ze 18% obyvatel si nepreje demokraticky system a patri mezi ne 75% volicu KSCM. Jinak pocet zastancu totality v Cesku se dlouhou dobu celkem nemeni i kdyz v poslednich letech vzrostl, konkretni cisla si bohuzel nepamatuji.

  • Hubňa
    14:31 18.03.2014

    David:

    Otázkou je, zda se vůbec bránit chceme. Poslední dobou zaznamenávám v souvislosti s Ruskou expanzí na Krym spoustu pozitivních ohlasů vůči Rusku...je tu stále zřejmě spousta lidí, a to i mezi mladými, kterým by silnější vliv Ruska ve střední Evropě vůbec nevadil...abychom je tu pak opět nevítali jako osvoboditele, tentokrát od zhoubného kapitalismu a imperialismu EU, resp. USA.

  • David
    14:01 18.03.2014

    To Jura 99 - Gripeny má ve výzbroji Maďarsko, patrně je bude mít Slovensko. Takže my jsme v klubu. Podle mne zásadní chybou bylo to, že se státy V4 nedokázaly domluvit na společném postupu a především společném nákupu, mohlo tak dojít k poměrně výraznému snížení jednotkové ceny.
    A jinak - už delší dobu vydává Polsko poměrně vysoké výdaje na zbrojení. Ano, podle mne ne vždy zcela efektivně, výčet kontroverzních programů by vydal asi na hodně dlouho (např. plánovaný nákup ponorek vnímám jako nadbytečný, chybné bylo podle mne zrušení programu Anders atd.). Nicméně předpokládám, že nynější dění na Ukrajině přiměje Polsko k ještě vyšší ochotě uvolňovat peníze na zbrojní akvizice. Podobný přístup předpokládám třeba i u pobaltských států - jde o malé země, ale rozhodně bych je nepodceňoval.
    To Nesher - naprostý souhlas. Bohužel, většina české společnosti má tendenci čekat, až Rusko spolkne celou východní Evropu -a bránit se, až tedy dojde na naši hranici. Škoda jen, že potom už bude opravdu pozdě

  • Nesher
    13:44 18.03.2014

    to Adanedhel
    Máte pravdu, ale nelze se divit. Průměrný český občan dohlédne max. ke své příští výplatě a hlavním úkolem státu je dle něho to, že stát se má starat se o jeho sociální status.
    Ostatně např. dnešní článek na titulní straně IDNES - Ekonomické sankce by znamenaly ztrátu až 40 000 pracovních míst hovoří za vše. A politici místo, aby veřejnosti vysvětlovali, že pokud tohle Rusům projde, tak následky budou v budoucnu mnohem horší než-li jen 40 tis. lidí bez práce a tedy, že bude nezbytné na úkor sociálních výdajů posilovat obranyschopnost, tak veřejnosti populistikcky nadbíhají s tím, že pracovní místa a sociální stát jsou nade vše a že nám nic teď a ani v budoucnu nehrozí.
    Jenže až Putin půjde "osvobozovat" ubohé Rusy např. do Estonska, tak Sobotka si uniformu oblékat nebude. A část veřejnosti se bude divit jak je možné, že je válka a dokonce, že do ní musí rukovat.

  • flanker.jirka
    12:19 18.03.2014

    Pro Laci: Už mají švédové alespoň dva demonstrátory s novým motorem a funkčím radarem AESA spolu s IRST?

  • Laci
    21:14 17.03.2014

    Nejmodernější současné verze F-16 sice svými celkovými výkony předčí JAS 39C/D, ale v porovnání s JAS 39E/F už ztrácejí ve všech parametrech, nemluvě o provozních nákladech a nákladech na udržbu (finanční i časovou).

  • Matesaax
    20:39 17.03.2014
    Oblíbený příspěvek

    Neřekl bych,že F-16 bude horší než Gripen,spíše naopak.Gripen je sice modernější stroj,levný a provozně nenáročný,ale co se týká bojových schopností,tak ho nejnovější F-16 překonávají.
    Na druhou stranu v našem případě bych neřešil typ letounu,ale spíše ten směšný počet 14 letadel,který krásně ukazuje úpadek naší armády za poslední roky.

  • Adanedhel
    19:39 17.03.2014

    A jen my to zase švejkujeme... to je na pěst.

  • Jura99
    19:27 17.03.2014

    Naší chybou jsme vzali gripeny, sice jsou dobré, ale vyčleňuje nás to do jisté míry z "kolektivu". Vzít třeba horší F-16 by odstartovalo vzájemně výhodnou spolupráci a podporu USA. Rusáci v posledních týdnech ukázali bez obalu, co jsou zač. Vrcholem je prohlášení toho podivína Dmitrije Kiseljova šéfa státní agentury Russia Today, že z USA zbude radioaktivní popel. Měli bychom víc spolupracovat s USA a hlavně začít pořádně zbrojit.

  • pepe420
    19:24 17.03.2014

    Polsko sousedí s tzv. "celní unií" (alias SSSR 2.0) a vzhledem k tomu, že ho v minulosti ta stejná země rozparcelovala, poté napadla, pak znovu napadla a pak celé Polsko jednou přesunula, tak se nedivím, že Poláci budují silnou armádu a zvažují nákup těch nejlepších letounů (a to nemluvím o gulazích, Katyni, brutálních represích v 50. letech atd atd). Poláci by si měli vybrat F-35 i přes všechny problémy, v dlouhodobém horizontu budou problémy vychytány, je to letoun 5. generace a ty budou hrát v následujících desetiletích stěžejní roli, Rusko se ukázalo jako agresor (ruské vedení má de facto stejné myšlení jako za SSSR), tzn. Rusové rozumí jen síle, slabost se nesmí ukázat, takže nákupem F-35 by vyslali Rusku zároveň silný signál, že si nenechají nic líbit. A během posledních dní bude polská veřejnost více nakloněna nákupu moderních letounů, vzhledem k tomu, co se děje jen kousek od nich na východě. Pokud bych byl Polák, tak bych rozhodně nečekal, až budou na mém území pochodovat po zuby ozbrojení "slušní lidé"...

  • flanker.jirka
    19:00 17.03.2014

    Možná nakonec objeví kouzlo ekonomiky provozu v Gripenu. Jako náhrada SU 22M4 je to více než dobrá volba. I když je fakt, že za verzi NG chtějí švédové nehorázné peníze.

  • lorgarius
    18:21 17.03.2014

    nedúfaju poliaci tak trocha, ze im to zaplatia amici v ramci vojenskej pomoci ?

  • Matesaax
    15:52 17.03.2014

    Američané nabízí každou chvíli někomu něco,druhá věc je kdo to zaplatí.U Poláků bych tomu moc nevěřil..navíc ty jejich plány se každou chvíli mění.

  • David
    15:33 17.03.2014

    Tak těch 48 F-16 opravdu nestačí. MiGy-29 a Su-22 i v případě modernizace nebudou sloužit věčně. Takže řešením je nákup dalších F-16 - a nebo nového letounu. A tak vzhledem k problémům F-35 by Super Hornet byl poměrně dobrým řešením

  • mu7705
    15:07 17.03.2014

    Pěkné letadlo, ale drahé jak na nákup, tak na provoz. Nevím, jestli mají Amíci šanci uspět s touto mašinou, když s financovám Hornetů má problém i Švýcarsko a rozpočty na obranu evropských zemí jsou obvykle podhodnocené.
    Mimochodem, už tu byl přeci článek, že se uvažovalo o nahrazení minimálně části Su-22 pomocí bezpilotních prostředků.

  • liberal shark
    14:45 17.03.2014

    A jaký by byl důvod pro zavedení dalšího typu bojového letounu k již provozovaným F-16 ?