Aero a Draken: Nová šance pro L-159 ALCA

-
21. 7. 2014
-
11 komentářů
-
Jan Grohmann
Firmy AERO Vodochody a americká Draken International před pár dny podepsaly dohodu o široké spolupráci. V jejím rámci americká firma odkoupí až 28 cvičných a bitevních letoun L-159 ALCA z přebytků výzbroje Armády ČR.
Nový impuls pro program L-159 ALCA
Dohoda mezi AERO Vodochody a Draken International se však netýká jen prodeje samostatných letadel. Ba právě naopak. Obě společnosti chtějí široce spolupracovat v poskytování leteckých služeb armádám po celém světě a podporovat prodej L-159 ALCA zákazníkům po celém světě
"Tato akvizice byla vyjednávaná posledních 18 měsíců a odráží kvalitní spolupráci mezi americkým a českým obranným průmyslem. Tato letadla (L-159 ALCA – pozn. redakce), kromě doplnění rozlehlého leteckého parku firmy Draken, budou stát v čele vzrůstajícího průmyslu pro poskytování komerčních leteckých služeb ve Spojených státech i u našich spojenců v zahraničí," říká Jared Isaacman, generální ředitel Draken International.
Draken International získalo mimo jiné od Aera povolení provádět údržbu MRO (Maintenance, Repair and Overhaul) na letounech L-159 ALCA na své základně ve městě Lakeland, Florida. Američané se také postarají o marketing letounu L-159 a dalších strojů z produkce AERO Vodochody v Severní a Jižní Americe. Draken zde letouny nabídne jak státním, tak soukromým zájemcům.
"Jsme velmi rádi za toto historické partnerství s AERO Vodochody. Aero je světovým lídrem v oblasti výroby letadel a společně můžeme rozšířit výhody a možnosti platformy L-159, jakož i významně snížit náklady spojené s komerčními leteckým výcvikem ve Spojených státech a u mnoha našich zahraničních spojenců," komentuje spojenectví Jared Isaacman.
Pokud se Draken International podaří prodat L-159 ALCA na americkém trhu, může se také podílet na výrobě i servisu. Pro potenciální kupující Draken zajistí také letecké zkoušky, výcvik a integraci taktických a avionických systémů.
„Možná začátky L-159 z hlediska načasování nebyly nejlepší, ale my si myslíme, že drak letounu je pořád mimořádně slibný," řekl pro Český rozhlas Jared Isaacman. „Žádný jiný typ letadla téhle kategorie nemá takové náklady na provoz v poměru ke schopnostem stroje a jeho spolehlivosti. Myslím, že se pro L-159 najdou noví zákazníci. Draken může být prvním exportním klientem, ale dokážu si představit, že jich bude mnohem víc."
L-159 ALCA pro letecký výcvik
L-159 ALCA v Draken International však především poslouží k pokročilému výcviku vojenských pilotů, aktuálně ve Spojených státech, Kanadě a Německu. Americká a česká firma chtějí společně nabízet komerční letecké služby armádním letectvům po celém světě.
„S nástupem letadel 5. generace, jako je F-35, který byl představen na mezinárodní letecké show Farnborough 2014, potřeba spojenců pro taktických leteckých službách nebyla nikdy větší," dočteme se v tiskové zprávě Draken International.
Velkou výhodou strojů typu L-159 ALCA jsou nízké provozní náklady. V případě stíhacích letounů 5. generace využívajících technologii stealth, podle informací Draken International, dosahuje úspora až 50 000 dolarů za letovou hodinu.
L-159 ALCA umožní společnosti nabízet sofistikovaný výcvik vzdušného boje, kdy letouny simulují protivníka – tzv. „Red Air". Draken nabízí rovněž testování obranných schopností lodí nebo pozemních protiletadlových jednotek, případně nácvik elektronického boje.
„Budou se používat pro různé simulace ohrožení, pro výzkum a vývoj, ale i další podpůrné tréninkové programy amerického ministerstva obrany a našich spojenců. To jsou prvoplánové záměry. Máme ale takovou důvěru v drak letadla a jeho schopnosti, že L-159 nejspíš předčí naše původní očekávání. Snadno si umím představit, že stroje budou plnit různé služby v Evropě pro partnery z NATO," dodává Jared Isaacman.
Optimistické hlasy znějí také z AERO Vodochody. Podle Ladislava Šimka, prezidenta AERO Vodochody, jde o „skutečně nejvýznamnější marketingový tah vůbec v historii celého projektu".
„Počítáme skutečně se širokým partnerstvím, které bude obsahovat spolupráci v oblasti výcviku a samozřejmě i spolupráci v oblasti marketingu. Na amerických kontinentech má společnost Draken výrazně lepší pozici než naše společnost a toho chceme společně využít," říká Ladislav Šimek.
Podle Šímka jde spolupráce s Draken Interanional výrazně nad rámec samotného prodeje. Obchod s Drakenem považuje za průlomový a podotýká, že Aero je výrobu L-159 kdykoli připraveno obnovit.
Související články
Nová obrněná tatrovka TATRA 4 × 4 HMHD
Kopřivnická společnost TATRA TRUCKS představuje na probíhající vojenské výstavě Eurosatory 2014 nové ...
-
17.06.2014
-
6 komentářů
-
Jan Grohmann
ČZUB a EXCALIBUR otevírá na Slovensku nový závod
V úterý 15. července 2014 byl v prostorách areálu VOP Nováky, za přítomnosti premiérů České ...
-
15.07.2014
-
0 komentářů
-
Tisková zpráva
Nový český cvičný letoun L-39 Next Generation
AERO Vodochody představilo na probíhající výstavě Farnborough International Airshow nové cvičné ...
-
18.07.2014
-
33 komentářů
-
Jan Grohmann
Egypt získá 129 000 českých pistolí CZ 75 P-07 Duty
Česká zbrojovka před pár měsíci podepsala smlouvu na dodávku dalších 50 000 pistolí CZ 75 P-07 Duty. ...
-
18.07.2014
-
5 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Informace od pilota Alcy (nyní už na Gripenech): "...když dojde na manévrový souboj, tak s Alcou vymanévruju KOHOKOLIV!" Bezpochyby je v tom kus "sebevědomí" stíhacího pilota, ...Zobrazit celý příspěvek
Informace od pilota Alcy (nyní už na Gripenech): "...když dojde na manévrový souboj, tak s Alcou vymanévruju KOHOKOLIV!"
Bezpochyby je v tom kus "sebevědomí" stíhacího pilota, ale není to první informace kterou mám, že jde o velmi obratný stroj a že to při cvičných soubojích s partnery v rámci NATO bývá velmi (nepříjemné :) ) překvapení :)Skrýt celý příspěvekNo jestli je to pravda, jako že asi jo, tak bysme těm machometánům z IS vlastně měli poděkovat, protože nám pomohli alky udat :-) A ve slušném množství a přímo do bojové akce. Teď ...Zobrazit celý příspěvek
No jestli je to pravda, jako že asi jo, tak bysme těm machometánům z IS vlastně měli poděkovat, protože nám pomohli alky udat :-) A ve slušném množství a přímo do bojové akce. Teď ještě doufat, že se předvedou v dobrém světle, a třeba se je podaří prodat i jinam.Skrýt celý příspěvek
Draken si bude muset vystačit s menším počtem strojů (cca polovinou; smlouva s touto eventualitou počítá), protože Irák by měl dostat celkem 15 L-159: 2 L-159A a 2 L-159T1 z ...Zobrazit celý příspěvek
Draken si bude muset vystačit s menším počtem strojů (cca polovinou; smlouva s touto eventualitou počítá), protože Irák by měl dostat celkem 15 L-159: 2 L-159A a 2 L-159T1 z výzbroje letectva, 8 "uloženek" L-159A a další tři na náhradní díly.
Na facebooku 212. taktické letky se 20. září objevil tento příspěvek (originál obsahuje též foto):
"První Alcy stráží Irácké nebe.
Dlouho očekávané letouny L-159 konečně dorazili (sic) do Iráku a zanedlouho se plnohodnotně zapojí do probíhajících operací."
ODKAZ: https://www.facebook.com/media... Skrýt celý příspěvekTo nevím, Alca byla i v NATO nesnadným oříškem i pro F-16 a F-18,když měla být pro ně cvičným cílem. Alca dokázala prý na jednom cvičení mít s F-16 sestřely 1:1 a to je veliká ...Zobrazit celý příspěvek
To nevím, Alca byla i v NATO nesnadným oříškem i pro F-16 a F-18,když měla být pro ně cvičným cílem. Alca dokázala prý na jednom cvičení mít s F-16 sestřely 1:1 a to je veliká poklona,neb na to stavěná původně není.Skrýt celý příspěvek
Počítá se u L-159 s "mokrým křídlem" a další modernizací? Také se mluvilo v souvislosti L-169 o českých komponentech které by letadlo zlevnily, ale jestli to dobře chápu tak onen ...Zobrazit celý příspěvek
Počítá se u L-159 s "mokrým křídlem" a další modernizací? Také se mluvilo v souvislosti L-169 o českých komponentech které by letadlo zlevnily, ale jestli to dobře chápu tak onen L-169 byl pracovní název pro L-39NG, znamená to že Alca mokré křídlo nedostane?Skrýt celý příspěvek
Já plně souhlasím z provozem a využitím firmy Draken ohledně L-159. U nás za 15 let provozu nedokázali takřka nic. Ať někdo dokáže, že to zas tak velká věda není.
Já plně souhlasím z provozem a využitím firmy Draken ohledně L-159. U nás za 15 let provozu nedokázali takřka nic. Ať někdo dokáže, že to zas tak velká věda není.
Smirnov : "Pokud se Draken International podaří prodat L-159 ALCA na americkém trhu, může se také podílet na výrobě i servisu." Takže licenční výroba je zřejmě teoreticky ...Zobrazit celý příspěvek
Smirnov : "Pokud se Draken International podaří prodat L-159 ALCA na americkém trhu, může se také podílet na výrobě i servisu."
Takže licenční výroba je zřejmě teoreticky možná...Skrýt celý příspěvekTak já nevím, šance pro ALCu určitě, ale proč je z toho AERO tak nadšené mi není úplně jasné. Draken bude na levně nabytých letadlech tvrdě vydělávat a servisovat si je bude také ...Zobrazit celý příspěvek
Tak já nevím, šance pro ALCu určitě, ale proč je z toho AERO tak nadšené mi není úplně jasné. Draken bude na levně nabytých letadlech tvrdě vydělávat a servisovat si je bude také sám a Vodochody budou tak trochu mimo. Počítají snad s novými objednávkami?Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...