Aero a Omnipol úspěšně předaly prvních šest letounů L-39NG vzdušným silám Vietnamu
- 16. 8. 2024
- 10 komentářů
- Tisková zpráva
U prvního zákazníka, kterým je Vietnam, byl úspěšně dokončen tzv. SAT (Site Acceptance Test) cvičných letounů L-39NG. Šest letounů L-39NG tak úspěšně prošlo finálním převzetím u vietnamských vzdušných sil, během kterého byly kompletně smontovány, ověřeny všechny jejich funkce a zalétány továrním pilotem přímo v místě. Vietnam je prvním uživatelem letounů L-39NG, kterému byly letouny dodány ve spolupráci se společností Omnipol, akcionářem Aera.
„Poslední krok předání letounů tzv. SAT se koná přímo u zákazníka a je v režii přibližně desetičlenného společného týmu specialistů Aero a Omnipol,“ uvádí Viktor Sotona, CEO a předseda představenstva Aero, a dodává: „Jsem nesmírně rád, že finální kompletace i zálet šestice L-39NG dopadly na výbornou a naše letouny teď mohou plně sloužit jako výcviková platforma pro trénink stíhacích pilotů a zároveň jako taktická platforma plnící širokou škálu misí vietnamského letectva.“
Doručení hotových letounů L-39NG zákazníkovi má několik předepsaných fází a kroků. Po splnění všech stanovených požadavků v rámci tzv. FAT (Factory Acceptance Test), což znamená test akceptace na tovární úrovni v závodu Aero, může být letoun dopraven na místo určení. Zde se provádí tzv. SAT (Site Acceptance Test), což je proces, při kterém se stroj testuje a přejímá u zákazníka. Účelem SAT je zajistit, aby byl letoun správně nainstalován a nakonfigurován a byl připraven k provozu.
Zákazník dostává k hotovým letounům L-39NG také příslušnou sadu teoretického a praktického školení, která obsahuje také simulační výcvikový systém nebo manuály pro piloty a mechaniky. Příručka pro letoun L-39NG má desítky tisíc stran a slouží technikům jako průvodce při opravách, včetně informací o potřebném nářadí a jeho použití. Piloti mají k dispozici stejně obsáhlý manuál, který detailně popisuje postupy při různých leteckých manévrech a situacích.
Na výrobě L-39NG se podílí přibližně 400 dodavatelských společností, přičemž asi 65 % dodavatelů pochází z České republiky. Sestavení jednoho letounu L-39NG vyžaduje zhruba 14 000 součástek, 17 500 nýtů a 31 000 hodin práce.
Platforma L-39NG kombinující moderní avionické systémy, účinný proudový motor a vynikající letové vlastnosti v současné době umožňuje západní i východní konfiguraci a splňuje podmínky komplexního a nákladově efektivního výcviku budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace, jako jsou například letouny F-16 a F-35. Kromě tréninku pilotů je L-39NG vhodná také pro lehké bojové a průzkumné mise. Kontrakt na nákup 12 strojů L-39NG uzavřela skupina Omnipol, jež Aero spoluvlastní, v roce 2021 s Vietnamem, který je tak prvním zákazníkem.
AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a modernizace vojenských a civilních letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly. V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj.
Související články
Český letoun L-39NG pro vietnamský Výcvikový pluk 910 „Julius Fučík“
Česká společnost Omnipol dodá vietnamskému ministerstvu obrany komplexní letecký výcvikový systém ...
- 16.02.2021
- 126 komentářů
- Jan Grohmann
Komunismus nepřekáží: Víceúčelové stíhačky F-16 pro Vietnam
Administrativa Joe Bidena vyjednává s Vietnamem o potenciální dodávce amerických víceúčelových ...
- 26.09.2023
- 39 komentářů
- Jan Grohmann
PREMIUM Pragmatičtí vietnamští komunisté: Sbližování s USA ano, ale hlavně nerozzlobit Čínu
Zářijová návštěva amerického prezidenta Joea Bidena ve Vietnamu předznamenává novou éru ...
- 29.09.2023
- 0 komentářů
- Jan Buchar
PREMIUM První české cvičné letouny L-39NG ve Vietnamu
Letectvo Vietnamské lidové osvobozenecké armády převzalo první české proudové cvičné letouny L-39NG ...
- 20.03.2024
- 3 komentářů
- Jan Grohmann
Veľkú chybu spravilo Aero, že nedarovalo všetky svoje staršie L-39 na UA aby zostrelovali Ruské drony. Mohla to byť reklama ako hrom pre budúce predaje nového typu L-39N.
Veľkú chybu spravilo Aero, že nedarovalo všetky svoje staršie L-39 na UA aby zostrelovali Ruské drony. Mohla to byť reklama ako hrom pre budúce predaje nového typu L-39N.
Toto nedává smysl z mnoha důvodu. Jednak zdroje, které by bylo nutné alokovat na samotný provoz a ochranu stroje násobně převyšují jeho potenciální přínos pro válečné úsilí. A ...Zobrazit celý příspěvek
Toto nedává smysl z mnoha důvodu. Jednak zdroje, které by bylo nutné alokovat na samotný provoz a ochranu stroje násobně převyšují jeho potenciální přínos pro válečné úsilí. A troufám si tvrdit, že původní L39 už ani nebudou efektivní jako cvičné stroje, a to zejména kvůli kombinaci jejich opotřebení a naprosto zastaralé avioniky, které už zdaleka neodpovídají současnému stavu, tj. by na dostupných strojích nejprve musela proběhnout údržba a modernizace na glass cockpit. Ale i toto nedává smysl, kde ukrajinské piloty na F-16, Mirage či potenciálně Gripen dané donorské země vyškolí sami u sebe a mnohem účinněji. Je třeba se konečně zbavit nostalgie minulých dob a jít dál.Skrýt celý příspěvek
Netuší někdo, jak to vypadá s plánovanou akvizicí cvičných letounů na Slovensku (a případně i v Rakousku), kde je aktivní i Aero Vodochody? Už asi dva roky se mluví o tom, že bude ...Zobrazit celý příspěvek
Netuší někdo, jak to vypadá s plánovanou akvizicí cvičných letounů na Slovensku (a případně i v Rakousku), kde je aktivní i Aero Vodochody? Už asi dva roky se mluví o tom, že bude vybráno brzy, a dodnes je ticho po pěšině...Skrýt celý příspěvek
Rakousko s největší pravděpodobností půjde cestou M-346, líbí se jim možnost to využívat i jako lehký ...Zobrazit celý příspěvek
Rakousko s největší pravděpodobností půjde cestou M-346, líbí se jim možnost to využívat i jako lehký bitevník.
https://militaeraktuell.at/leo...
https://www.oe24.at/oesterreic... Skrýt celý příspěvekČlověk by řekl, že nesmyslnost konceptu kombinace cvičný/lehký bitevník už pochopili i ti největší ignoranti. V každém případě to nemění nic na tom že M-346 se ukázal být velmi ...Zobrazit celý příspěvek
Člověk by řekl, že nesmyslnost konceptu kombinace cvičný/lehký bitevník už pochopili i ti největší ignoranti. V každém případě to nemění nic na tom že M-346 se ukázal být velmi dobrým cvičným strojem.Skrýt celý příspěvek
Na to, ze mají problém ufinancovat z rozpočtu službu těch par EF a piloti nějaký čas dokonce drželi pohotovost jen od 6-14 si Rakousko vybralo poměrně drahé vycvikové letouny.
Na to, ze mají problém ufinancovat z rozpočtu službu těch par EF a piloti nějaký čas dokonce drželi pohotovost jen od 6-14 si Rakousko vybralo poměrně drahé vycvikové letouny.
Načítám diskuzi...