Aero L-39NG v číslech: 300 dodavatelů, 14 000 součástek, 31 000 hodin práce
- 20. 10. 2022
- 21 komentářů
- Tisková zpráva
Na výrobu letounu L-39NG společnosti Aero Vodochody je potřeba zhruba 14 000 součástek. Více jak polovinu z nich Aero dokáže vyrobit ve vlastních provozech. Komponenty pro cvičný proudový letoun z české produkce dodává celkem 300 českých a zahraničních firem. Přibližně 60 % dodavatelů jsou společnosti z České republiky. Sériová výroba s vysokou přidanou hodnotou je šancí i pro další tuzemské zástupce nejen z oblasti leteckého průmyslu.
Od září 2022 společnost Aero Vodochody zakládá jednu skořepinu trupu L-39NG pro sériovou výrobu měsíčně. Tradiční český výrobce letadel potřebuje na zkompletování jednoho letounu L-39NG přibližně 14 000 součástek. Přitom si dokáže sám vyrobit větší část potřebných dílů, což je asi 8 200 komponent. Na jeden cvičný letoun L-39NG je dále potřeba asi 8 500 metrů různých kabelů, 17 500 ks nýtů a 31 000 hodin lidské práce. První sériový kus Engéčka má být dokončen do konce letošního roku.
„Chceme, aby z produkce L-39NG dlouhodobě těžil celý český průmysl a tisíce zaměstnanců ve výrobě a dodavatelském řetězci. Snažíme se proto do dodávek zapojovat co nejvíce tuzemských firem. Plánované navyšování výrobních kapacit bude určitě příležitostí pro další místní dodavatele,“ uvedl Viktor Sotona, prezident a CEO společnosti Aero Vodochody.
Aero spustilo sériovou výrobu cvičného letounu L-39NG, který je vhodným řešením pro výcvik pilotů moderních vzdušných sil, před několika měsíci. Při sériové výrobě Engéčka a jeho komponent se kontroluje shoda s technickou dokumentací, dodržení výrobních postupů, rozměry, hmotnost, vzhled a funkčnost, u celého letounu pak ještě vlastnosti za letu.
Před zahájením sériové výroby ale letoun a jeho vybavení musely projít etapou vývoje a certifikace, jejíž součástí byly i mnohé speciální zkoušky. Jednalo se například o materiálové zkoušky, statické a únavové zkoušky, zkoušky klimatické odolnosti, zkoušky elektromagnetických interferencí, vibrační zkoušky, pádové zkoušky podvozků, zkoušky odolnosti konstrukce proti nárazu ptáka ve vysoké rychlosti, zkoušky záchranného systému pilotů atd.
Společnost Aero Vodochody uspořádala nedávno pro tuzemské i zahraniční dodavatele součástek na L-39NG speciální dodavatelskou konferenci. „Hlavním tématem setkání byla efektivita spolupráce, protože pro výrobu Engéčka potřebujeme tisíce součástek od dodavatelů z celého světa. V současnosti nám dodává komponenty asi 180 českých firem a z těch zahraničních spolupracujeme zejména s dodavateli z Velké Británie, Spojených států amerických, Itálie, Francie a Německa,“ řekl Josef Mašín, viceprezident pro nákup společnosti Aero Vodochody.
Mezi hlavní české dodavatele pro cvičný letoun L-39NG patří například firmy První brněnská strojírna Velká Bíteš, Jihlavan, MIKROTECHNA PRAHA, SPEEL PRAHA, MESIT, Primapol-Metal-Spot, Aircraft Industries, CHARVÁT Group, QUITTNER & SCHIMEK, Jihostroj, Technometra Český Brod, Rubena, VR Group, LPP, AEV spol. s r.o. nebo Compo Tech PLUS.
Související články
L-39NG prošel aerodynamickými testy pro verzi Light Attack
Krátce po certifikaci cvičné verze letounu L-39NG byl dokončen také důležitý úvodní krok ...
- 05.11.2020
- 23 komentářů
- Tisková zpráva
L-39NG na hodnotících letech v Maďarsku
Letoun L-39NG navštívil 59. leteckou základnu maďarských ozbrojených sil v Kecskemétu, aby ...
- 23.11.2020
- 101 komentářů
- Tisková zpráva
Český letoun L-39NG pro vietnamský Výcvikový pluk 910 „Julius Fučík“
Česká společnost Omnipol dodá vietnamskému ministerstvu obrany komplexní letecký výcvikový systém ...
- 16.02.2021
- 126 komentářů
- Jan Grohmann
Aero chce podpořit slovenský průmysl. Nabízí spolupráci při výrobě letounu L-39NG
Společnost Aero Vodochody AEROSPACE (Aero) se v uplynulých dnech, jako dlouholetý partner ...
- 12.05.2022
- 127 komentářů
- Tisková zpráva
Jsem zvědavý kolik desítek letadel se vyrobí a kolik se jich úspěšně prodá. Doby kdy Vodochody vyráběly tisíce letadel MIG-15, MIG-19, MIG-21, L-29 a L-39 jsou nenávratně pryč. A k ...Zobrazit celý příspěvek
Jsem zvědavý kolik desítek letadel se vyrobí a kolik se jich úspěšně prodá. Doby kdy Vodochody vyráběly tisíce letadel MIG-15, MIG-19, MIG-21, L-29 a L-39 jsou nenávratně pryč. A k tomu maďarský majitelSkrýt celý příspěvek
Jen doplňují, že letadel L-39 Albatros bylo vyrobeno 2900 ks. Kde asi ještě jsou ?
Jen doplňují, že letadel L-39 Albatros bylo vyrobeno 2900 ks. Kde asi ještě jsou ?
Opravdu je L-39NG vhodným řešením pro výcvik pilotů moderních vzdušných sil? Obávám se, aby se neopakovala blamáž s L-159.
Opravdu je L-39NG vhodným řešením pro výcvik pilotů moderních vzdušných sil? Obávám se, aby se neopakovala blamáž s L-159.
Pokud Američani uznají nalétané hodiny na L-39 při výcviku pro F-35 tak to přínos bude.
Pokud Američani uznají nalétané hodiny na L-39 při výcviku pro F-35 tak to přínos bude.
A kdyz ne... tam MO vyhodilo oknem prostředky v ceně jedné F35...
A kdyz ne... tam MO vyhodilo oknem prostředky v ceně jedné F35...
Blamáž jako s L-159 se opakovat už nebude. Jen porovnejte počet prodaných letounů do zaraničí L-159 - 0 ks, L-39NG - 24ks
Blamáž jako s L-159 se opakovat už nebude. Jen porovnejte počet prodaných letounů do zaraničí L-159 - 0 ks, L-39NG - 24ks
LOM nakoupí 4 L-39NG za 2,1 miliardy.
https://www.e15.cz/domaci/lom-...LOM nakoupí 4 L-39NG za 2,1 miliardy.
https://www.e15.cz/domaci/lom-...Z čehož 1,3mld bude tvořit pořízení vlastních letounu.
Tzn. 325mil/ks(13mil USD), a to se vyplatí...Z čehož 1,3mld bude tvořit pořízení vlastních letounu.
Tzn. 325mil/ks(13mil USD), a to se vyplatí...a co by sis představoval? :))
Cena T-6 Texan je zcela srovnatelná. Irák zaplatil za kus 14 mil. USD
Za Super Tucano se platí v až 23 megaa co by sis představoval? :))
Cena T-6 Texan je zcela srovnatelná. Irák zaplatil za kus 14 mil. USD
Za Super Tucano se platí v až 23 megaZajímalo by mě jak je na tom simulátor. Taková PC-21 nabízí kompletní a hlavně prověřený balík.
Zajímalo by mě jak je na tom simulátor. Taková PC-21 nabízí kompletní a hlavně prověřený balík.
To byla cena jen za letouny.
Z ceny celku je to 525mil./ks (21mil UDS). A to je v současnosti dolar za 25Kc.. při normálnejsich cenách cca 21Kc by to vycházel na 25mil USD.To byla cena jen za letouny.
Z ceny celku je to 525mil./ks (21mil UDS). A to je v současnosti dolar za 25Kc.. při normálnejsich cenách cca 21Kc by to vycházel na 25mil USD.
Načítám diskuzi...