Aero L-39NG v číslech: 300 dodavatelů, 14 000 součástek, 31 000 hodin práce

Aero L-39NG v číslech: 300 dodavatelů, 14 000 součástek, 31 000 hodin práce
L-39NG / Aero Vodochody (Zvětšit)

Na výrobu letounu L-39NG společnosti Aero Vodochody je potřeba zhruba 14 000 součástek. Více jak polovinu z nich Aero dokáže vyrobit ve vlastních provozech. Komponenty pro cvičný proudový letoun z české produkce dodává celkem 300 českých a zahraničních firem. Přibližně 60 % dodavatelů jsou společnosti z České republiky. Sériová výroba s vysokou přidanou hodnotou je šancí i pro další tuzemské zástupce nejen z oblasti leteckého průmyslu.

Od září 2022 společnost Aero Vodochody zakládá jednu skořepinu trupu L-39NG pro sériovou výrobu měsíčně. Tradiční český výrobce letadel potřebuje na zkompletování jednoho letounu L-39NG přibližně 14 000 součástek. Přitom si dokáže sám vyrobit větší část potřebných dílů, což je asi 8 200 komponent. Na jeden cvičný letoun L-39NG je dále potřeba asi 8 500 metrů různých kabelů, 17 500 ks nýtů a 31 000 hodin lidské práce. První sériový kus Engéčka má být dokončen do konce letošního roku.

„Chceme, aby z produkce L-39NG dlouhodobě těžil celý český průmysl a tisíce zaměstnanců ve výrobě a dodavatelském řetězci. Snažíme se proto do dodávek zapojovat co nejvíce tuzemských firem. Plánované navyšování výrobních kapacit bude určitě příležitostí pro další místní dodavatele,“ uvedl Viktor Sotona, prezident a CEO společnosti Aero Vodochody.

Aero spustilo sériovou výrobu cvičného letounu L-39NG, který je vhodným řešením pro výcvik pilotů moderních vzdušných sil, před několika měsíci. Při sériové výrobě Engéčka a jeho komponent se kontroluje shoda s technickou dokumentací, dodržení výrobních postupů, rozměry, hmotnost, vzhled a funkčnost, u celého letounu pak ještě vlastnosti za letu.

Před zahájením sériové výroby ale letoun a jeho vybavení musely projít etapou vývoje a certifikace, jejíž součástí byly i mnohé speciální zkoušky. Jednalo se například o materiálové zkoušky, statické a únavové zkoušky, zkoušky klimatické odolnosti, zkoušky elektromagnetických interferencí, vibrační zkoušky, pádové zkoušky podvozků, zkoušky odolnosti konstrukce proti nárazu ptáka ve vysoké rychlosti, zkoušky záchranného systému pilotů atd.

Společnost Aero Vodochody uspořádala nedávno pro tuzemské i zahraniční dodavatele součástek na L-39NG speciální dodavatelskou konferenci. „Hlavním tématem setkání byla efektivita spolupráce, protože pro výrobu Engéčka potřebujeme tisíce součástek od dodavatelů z celého světa. V současnosti nám dodává komponenty asi 180 českých firem a z těch zahraničních spolupracujeme zejména s dodavateli z Velké Británie, Spojených států amerických, Itálie, Francie a Německa,“ řekl Josef Mašín, viceprezident pro nákup společnosti Aero Vodochody.

Mezi hlavní české dodavatele pro cvičný letoun L-39NG patří například firmy První brněnská strojírna Velká Bíteš, Jihlavan, MIKROTECHNA PRAHA, SPEEL PRAHA, MESIT, Primapol-Metal-Spot, Aircraft Industries, CHARVÁT Group, QUITTNER & SCHIMEK, Jihostroj, Technometra Český Brod, Rubena, VR Group, LPP, AEV spol. s r.o. nebo Compo Tech PLUS.

Nahlásit chybu v článku


Související články

L-39NG prošel aerodynamickými testy pro verzi Light Attack

Krátce po certifikaci cvičné verze letounu L-39NG byl dokončen také důležitý úvodní krok ...

L-39NG na hodnotících letech v Maďarsku

Letoun L-39NG navštívil 59. leteckou základnu maďarských ozbrojených sil v Kecskemétu, aby ...

Český letoun L-39NG pro vietnamský Výcvikový pluk 910 „Julius Fučík“

Česká společnost Omnipol dodá vietnamskému ministerstvu obrany komplexní letecký výcvikový systém ...

Aero chce podpořit slovenský průmysl. Nabízí spolupráci při výrobě letounu L-39NG

Společnost Aero Vodochody AEROSPACE (Aero) se v uplynulých dnech, jako dlouholetý partner ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • krllo
    20:49 21.10.2022

    Jsem zvědavý kolik desítek letadel se vyrobí a kolik se jich úspěšně prodá. Doby kdy Vodochody vyráběly tisíce letadel MIG-15, MIG-19, MIG-21, L-29 a L-39 jsou nenávratně pryč. A k ...Zobrazit celý příspěvek

    Jsem zvědavý kolik desítek letadel se vyrobí a kolik se jich úspěšně prodá. Doby kdy Vodochody vyráběly tisíce letadel MIG-15, MIG-19, MIG-21, L-29 a L-39 jsou nenávratně pryč. A k tomu maďarský majitelSkrýt celý příspěvek

    • krllo
      19:19 24.10.2022

      Jen doplňují, že letadel L-39 Albatros bylo vyrobeno 2900 ks. Kde asi ještě jsou ?

      Jen doplňují, že letadel L-39 Albatros bylo vyrobeno 2900 ks. Kde asi ještě jsou ?

      • skelet
        21:31 24.10.2022

        Nejvíc jich je v USA

        Nejvíc jich je v USA

  • Profesor
    14:01 21.10.2022

    Opravdu je L-39NG vhodným řešením pro výcvik pilotů moderních vzdušných sil? Obávám se, aby se neopakovala blamáž s L-159.

    Opravdu je L-39NG vhodným řešením pro výcvik pilotů moderních vzdušných sil? Obávám se, aby se neopakovala blamáž s L-159.

    • skelet
      14:13 21.10.2022

      spojovat cvičné letadlo L-39NG s L-159A? :)

      spojovat cvičné letadlo L-39NG s L-159A? :)

    • Scotty
      16:29 21.10.2022

      Pokud Američani uznají nalétané hodiny na L-39 při výcviku pro F-35 tak to přínos bude.

      Pokud Američani uznají nalétané hodiny na L-39 při výcviku pro F-35 tak to přínos bude.

      • Jirosi
        18:47 21.10.2022

        A kdyz ne... tam MO vyhodilo oknem prostředky v ceně jedné F35...

        A kdyz ne... tam MO vyhodilo oknem prostředky v ceně jedné F35...

        • Scotty
          19:52 21.10.2022

          Bez nich (nebo obdobného letadla) by to CLV mohlo rovnou zabalit. Takže celkem nebylo na vybranou.

          Bez nich (nebo obdobného letadla) by to CLV mohlo rovnou zabalit. Takže celkem nebylo na vybranou.

      • skelet
        18:55 21.10.2022

        Prakticky všechny lectva, která vlastní F-35 se o základní výcvik starají samy. A L-39NG patří k základnímu výcviku.

        Prakticky všechny lectva, která vlastní F-35 se o základní výcvik starají samy. A L-39NG patří k základnímu výcviku.

    • Padousek
      19:20 21.10.2022

      Blamáž jako s L-159 se opakovat už nebude. Jen porovnejte počet prodaných letounů do zaraničí L-159 - 0 ks, L-39NG - 24ks

      Blamáž jako s L-159 se opakovat už nebude. Jen porovnejte počet prodaných letounů do zaraničí L-159 - 0 ks, L-39NG - 24ks

      • krllo
        19:06 24.10.2022

        To je fakt bomba.

        To je fakt bomba.

  • Scotty
    13:32 20.10.2022

    LOM nakoupí 4 L-39NG za 2,1 miliardy.
    https://www.e15.cz/domaci/lom-...

    LOM nakoupí 4 L-39NG za 2,1 miliardy.
    https://www.e15.cz/domaci/lom-...

    • Jirosi
      06:39 21.10.2022

      Z čehož 1,3mld bude tvořit pořízení vlastních letounu.

      Tzn. 325mil/ks(13mil USD), a to se vyplatí...

      Z čehož 1,3mld bude tvořit pořízení vlastních letounu.

      Tzn. 325mil/ks(13mil USD), a to se vyplatí...

      • skelet
        09:59 21.10.2022

        a co by sis představoval? :))
        Cena T-6 Texan je zcela srovnatelná. Irák zaplatil za kus 14 mil. USD
        Za Super Tucano se platí v až 23 mega

        a co by sis představoval? :))
        Cena T-6 Texan je zcela srovnatelná. Irák zaplatil za kus 14 mil. USD
        Za Super Tucano se platí v až 23 mega

        • CerVus
          12:06 21.10.2022

          Zajímalo by mě jak je na tom simulátor. Taková PC-21 nabízí kompletní a hlavně prověřený balík.

          Zajímalo by mě jak je na tom simulátor. Taková PC-21 nabízí kompletní a hlavně prověřený balík.

          • Scotty
            13:17 21.10.2022

            Simulátor je na tom tak že ho dodává VR Group.

            Simulátor je na tom tak že ho dodává VR Group.

        • Jirosi
          12:52 21.10.2022

          To byla cena jen za letouny.
          Z ceny celku je to 525mil./ks (21mil UDS). A to je v současnosti dolar za 25Kc.. při normálnejsich cenách cca 21Kc by to vycházel na 25mil USD.

          To byla cena jen za letouny.
          Z ceny celku je to 525mil./ks (21mil UDS). A to je v současnosti dolar za 25Kc.. při normálnejsich cenách cca 21Kc by to vycházel na 25mil USD.

          • Jirosi
            12:56 21.10.2022

            Ps: Odhadovaná cena stroje byla 10mil UDS. Reálná je 15mil, a jako dodávka systému bude 21-25mil.

            Ps: Odhadovaná cena stroje byla 10mil UDS. Reálná je 15mil, a jako dodávka systému bude 21-25mil.

          • skelet
            13:38 21.10.2022

            však ano, jedná se o běžnou cenu v této kategorii. Je třeba se s tím smířit.

            však ano, jedná se o běžnou cenu v této kategorii. Je třeba se s tím smířit.

          • Jirosi
            18:52 21.10.2022

            Skelet:: Jaké rozpětí je pro vás "Běžná" cena.
            Z o trošku větším rozsahem by se vám do "bezne" ceny cvicneho stroje vlezla F35.

            Skelet:: Jaké rozpětí je pro vás "Běžná" cena.
            Z o trošku větším rozsahem by se vám do "bezne" ceny cvicneho stroje vlezla F35.

          • skelet
            18:55 21.10.2022

            Již jsem to psal.
            Cena L-39NG nevybočuje cenově z řady.

            Již jsem to psal.
            Cena L-39NG nevybočuje cenově z řady.

Načítám diskuzi...