Aero nabízí L-159 a L-39NG americkému letectvu

L-159 ALCA a L-39CW (technologický demonstrátor L-39NG); větší foto / aero Vodochody

Největší český letecký výrobce s dlouholetými mezinárodními zkušenostmi v dodávkách vojenských lehkých proudových letounů, AERO Vodochody AEROSPACE a.s., a světový lídr ve vojenských technologických systémech, Israel Aerospace Industries Ltd., oznámili společný zájem o účast na programu OA-X vzdušných sil Spojených států.

Program OA-X je experimentem US Air Force, jenž má rozšířit americké vzdušné síly o třídu provozně levnějších, lehkých bitevních letadel. Americké letectvo poptává 300 letounů.

 

 

Rodina lehkých proudových bitevníků Aera Vodochody, kterou tvoří letouny L-159 a L-39NG, nabízí americkým vzdušným silám širokou škálu schopností, kterých dnes nedosahuje žádný jiný světový výrobce lehkých proudových letounů. Oba letouny splňují nebo převyšují požadavky OA-X programu z pohledu plnění leteckých misí a systémového vybavení.

 

L-159 je osvědčený a robustní letoun, jenž byl úspěšně ozkoušen a provozován v rámci společných operací NATO, v rámci Red Air cvičení amerického letectva i v rámci skutečných bojových misí. Prověřený lehký bitevník L-159 je vylepšený integrací inovativních a špičkových technologií s otevřenou architekturou avioniky od izraelské firmy IAI. Letoun nové generace L-39NG vedle toho nabízí americkému letectvu unikátní poměr provozního výkonu a efektivity nákladů v kategorii lehkých proudových letounů.


Giuseppe Giordo, President a generální ředitel Aera Vodochody řekl: „Dvojice našich letounů poskytne americkému letectvu výběr mezi nákladově vyšší a nižší nabídkou, schopnou vyhovět rozdílným požadavkům. Společně s IAI bude Aero připravené nabídnout letouny schopné plnit širokou škálu misí, vybavené aktuálně nejlepší dostupnou technologií na trhu s potenciálem pro další vývoj v budoucnu. Naše letouny, již využívané koaličními partnery, jsou pro Americké letectvo skutečným řešení jejich záměru plnit bojové mise s nízkým rizikem a nízkými náklady.“ 


Benjamin Cohen z divize LAHAV společnosti AIA řekl: „Naše spolupráce s Aerem Vodochody nabízí ověřený a výkonný letoun L-159 s novými inovativními systémy IAI, které dokáží skvěle splnit požadavky zákazníků na lehký bojový letoun. Rovněž náš systém pro virtuální výcvik na letounu L-39NG je světovou špičkou.“

 

Lehké proudové letouny z Aera Vodochody jsou provozovány vzdušnými silami na územích, která jsou pro Spojené státy strategicky významná. Letouny L-39 operují ve Východním Pacifiku, v Pobaltí, ve střední Evropě, řadě afrických zemí a dalších regionech. To výrazně usnadňuje provozování těchto letounů v partnerství s letectvy dalších států a umožňuje podporu jejich provozu za hranicemi Ameriky.

 

Oba letouny, L-159 i L-39NG, jsou k dispozici v souladu s časovým harmonogramem a výrobním tempem stanoveným USAF. Aero je rovněž schopné přesunout výrobu, finální montáž, výcvik a logistiku do Spojených států, což by vytvořilo stovky nových pracovních míst pro Američany. Aero a IAI nyní aktivně hledají amerického partnera pro program OA-X.



L-159

L-159 přináší dlouholeté zkušenosti Aera z vývoje vojenských proudových letadel, které řadí Aero mezi historicky největší výrobce této kategorie letounů na světě, s nejnovějšími pokroky v oblasti avioniky, motorů a systémů letounu. L-159 je navržen jako lehký bojový letoun optimalizovaný pro řadu úkolů typu vzduch-země, vzduch-vzduch a průzkumné mise. Letoun je vybaven bojem prověřenou pokročilou avionikou s otevřenou architekturou od Izraelské společnosti IAI.

V rámci upgradu bude letoun L-159 dovybaven nejmodernějším víceúčelovým IAI (Elta) radarem pro všechny druhy počasí, je vybaven pro denní a noční provoz a může nést širokou škálu standardní výzbroje NATO, včetně raket typu vzduch-vzduch a vzduch-země a laserem naváděných pum. Dvoumístný letoun L-159 vychází z konstrukce jednomístné verze L-159 a je primárně navržený pro pokračovací a operační výcvik. Konfigurace letounu L-159 může být přizpůsobena specifickým požadavkům zákazníka a adaptována na potřeby základního výcviku, stejně jako bojových misí zahrnující útoky na pozemní cíle či průzkumných a hlídkových misí.

 

L-39NG

Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39, avšak využívá soudobé technologie a vybavení. Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů.

 

Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost Omnipol, která se z 50 % finančně spolupodílí na vývoji letounu. Další podrobnosti o novém letounu zjistíte na webových stránkách L-39NG.

Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Aero zahájilo výrobu prvních letounů L-39NG

V uplynulých týdnech se v Aeru Vodochody naplno rozjela výroba nových dílů na letoun L-39NG, novou ...

Do České republiky zavítali uživatelé letounu L-39 Albatros

Čtvrtek 14. září 2017: Zástupci patnácti států, jejichž armády mají zkušenosti s provozem cvičných ...

Táborským připravujícím se do mise poskytují leteckou podporu letouny L-159 ALCA

Listopadové vyvedení do vojenského újezdu Boletice zahájila 10. strážní rota BAF (Bagram Airfield) ...

Český bitevník L-159 ALCA pro americký program OA-X

Generální ředitel Aero Vodochody Giuseppe Giordo nedávno v rozhovoru pro iDnes potvrdil zájem české ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • balm
    22:15 17.06.2018

    @Arthur + @flanker.jirka

    Omlouvám se, ale končím s vysvětlováním a rozepisováním odpovědí.

  • tryskac
    14:17 16.06.2018

    Skvele vyznamenani ceskym, par slovenskym a rumunskym pracovnikum Aera:

    Giordo says two L-159 production lines could be established – one building the latest version for the transatlantic requirement with IAI and a possible US partner, and the existing facility near Prague focusing on the existing variant.

    Samozrejme, ten fakt o necem vypovida a nepochybuji, ze v pripade uspechu by par mladasu rozbihalo vyrobu v USA

  • Arthur
    11:38 16.06.2018

    >> balm: len stále neviem čo ste chceli o T-50 (FA-50) v spojitosti s použitým F404-GE-102 naznačiť?
    Ešte by som dodal, že aj verzia JAS 39A/B Gripen používa motor Volvo Aero RM12 s prídavným spaľovaním, ktorý je zlepšenou konštrukciou motora General Electric F404, vyrábaného v licencii pričom pri JAS 39C/D bola použitá jeho ďalšia vyvinutá verzia Volvo Aero RM12UP. RM12 oproti F404 disponuje vyšším ťahom 54 kN oproti 48,9 kN bez prídavného spaľovania a 80,5 kN oproti 78,7 kN s prídavným spaľovaním.


    >> flanker.jirka: pridám ešte M-346 do komparácie

    • Nadzvukový T-50 (FA-50) s hmotnosťou prázdneho lietadla: 6,5 t / max. vzletovou hmotnosťou: 12,4 t s jedným dvojprúdový motor General Electric F404-GE-102 so suchým ťahom: 53.07 kN a ťahom s forsážou 78.7 kN pričom maxmálka je tiež len 1 640 km/h so stúpavosťou 198 m/s.

    • Podzvukový M-346 Master s hmotnosťou prázdneho lietadla: 4,6 t / vzletová hmotnosť: 6,7 t / max. vzletovou hmotnosťou: 9,5 t má 2× dvouproudový motor Honeywell F124-GA-200 so suchým ťahom 28 kN pričom maxmálka je len 1 059 km/h so stúpavosťou len 107 m/s.

    • Podzvukový L-159 Alca s hmotnosťou prázdneho lietadla: 4,1 t / max. vzletovou hmotnosťou: 8 t má jeden dvouproudový motor Honeywell/ITEC F124GA-100 so suchým ťahom 28 kN pričom maxmálka je len 960 km/h so stúpavosťou len 68 m/s.

  • flanker.jirka
    08:51 16.06.2018

    balm: pokud by šlo o srovnání brokovnice - útočná puška, tak v případě, že by jste srovnával L 159 s FA 50.
    FA 50 a Gripen mají obdobnou nosnost, obdobný počet závěsníků a mají ve výzbroji i kanon, mimo spárku Gripenu, která kanon nemá.
    Spektrum AG výzbroje také podobné.
    Integace BVR střel s novými radary není problém, když by se chtělo, tak střely se SARH nebo ARH dokáže podporovat i Griffo na Alce. Ale u letadla, které s podvěsy má maximální rychlost blížící se vrtulovým strojům z druhé světové význam nemá.
    A radar EL/M 2032 FA 50 není vůbec špatný, mimo jiné jeho základ používají i izraelské F 16.
    Při vyčítání vašich teoretických scénářů nezapomeňte na to, že stejně jako Gripen i vše ostatní je prostě pomalé na to, aby dostihlo nad malým územím ČR vše co potřebují, na odletu je ten čas hodně krátký. K tomu by bylo zapotřebí mít v každém rohu republiky základnu s hotovostí, aby působila na vstříném kurzu.

  • balm
    07:00 16.06.2018

    @Arthur
    Jakkoliv to zní shodně, jedná se o faktický omyl obecného typového označení. Motory používané v F/A-18 Hornet vychází z obecné vnitřní konstrukce, přesto jde o odlišné uspořádání. Laicky řečeno, od počátku jsou konstruované ve snaze eliminovat pumpáži, která vzniká z mnoha důvodů (viz níže), ale také při odpalu řízených střel hrozilo přetažení kompresorů (nejen pro svou žíznivost bylo rozhodnuto nahradit původní uspořádání plánovaných motorů YF-101, ze kterých vznikl motor F404). Nesouhlasí ani rozměry uložení vnitřního uspořádání úhlové řízení statorů a další detaily. Zvětšením musela projít i palivová komora a nosná konstrukce uložení motorů s vyšší odolností proti vibracím a rázovým vlnám. Původně se konstrukce motorů pro použití na F/A-18 zabývala i elektronickým systém zabraňující pumpáži při nasátí zplodin z vypouštěné řízené střely (ostatně to dělali i s motorem F100 na F-16) .... několikrát se jim povedlo zastavit motory po odpalu střel. To není tajemství, od toho se zkoušky dělají. Nakonec od dodatečného vybavení škrcení přítoku paliva v okamžiku odpalu upustili (nebylo v bojových situacích žádoucí) a přidali variabilní nastavení úhlu statorových lopatek, které se mělo stejnou účinnost a mohli se věnovat lepší optimalizaci režimu motoru ve všech režimech. Tím, že změnili dopředné předsazení uzavření šíření pulzů a rázů ve dmychadlovém kanále (8, nebo 12 mm - míchá se mi to s motory F100, ale myslím že 8mm) a plaštěm, zamezili rázovým vlnám přídavného spalování dostat se do jádra motorů. Zkoušelo se použít rozdělovače, známého z motorů F-15, ale bez většího úspěchu a s negativy.

    Nelze uvažovat nahrazení motoru za např.: F414-39E (bude použitý na Gripenu NG, popř.: F414-KI pro Korejské KF-X) pro jednomotorové uspořádání, aniž by se muselo přistoupit k prodloužení a zvětšení draku letounu, respektive uložení motorů, což by významně zvýšilo cenu letounu. Musel byste chtě nechtě přidat profilované titanové nosníky, zabraňující přenosu silných vibrací na drak letounu apod. Nemůžete říci, dáme do toho silnější motor aniž byste musel předělat celou konstrukci letounu, mj. i zvětšit vstupní otvory ... letoun není sériový automobil, který koupíte v X motorových verzích.

  • Arthur
    02:52 16.06.2018

    balm: len faktická poznámka aj pôvodný aj McDonnell Douglas F/A-18C/D Hornet pri hmotnosti prázdneho lietadla: 10,4 t / vzletová hmotnosť: 16,7 t / max. vzletovou hmotnosťou 23,5 t používa dvojprúdový motor General Electric F404-GE avšak vo dvojici so suchým ťahom: 48,9 kN pre každý motor a ťah s forsážou 79,2 kN pre každý motor pričom maxmálka je tiež len 1 915 km/h so stúpavosťou 254 m/s.

    Naproti tomu ľahší T-50 s hmotnosťou prázdneho lietadla: 6,5 t / max. vzletovou hmotnosťou: 12,4 t stačí jeden dvojprúdový motor General Electric F404-GE so suchým ťahom: 53.07 kN a ťahom s forsážou 78.7 kN pričom maxmálka je tiež len 1 640 km/h so stúpavosťou 198 m/s.

    Ale áno určite by aj T-50 hodil aj General Electric F414 ako majú novšie Super Hornety F/A-18E/F...

  • Czertik
    02:24 16.06.2018

    zacatek clanku je usasne vlastenecky, plny chvaly, ale kdyz se clovek zamysly, tak zcela neodpovida realite.
    kdyby l-159 bylo tak uzasne, tak by prece jenom bylo daleko vice rozsirene v ozbrojenych silach, a nebylo by jen v cr.
    nebo se pletu ?

  • balm
    19:44 15.06.2018

    @Sokrates

    O aerodynamické konfiguraci konstrukce jsem už psal, nízký výkon motorů zejména v ostrých bojových zatáčkách a stoupavosti, nebo něco zcela jiného?

    Totiž vlastní konstrukce Kai T-50 se přibližuje osvědčené konstrukci F-16 až na podstatné rozdíly. Snažili se o snížení hmotnosti draku letounu ve snaze získat vyšší úhlové rychlosti v zatáčkách, jenže chybí důležitý parametr akcelerace opírající se o aktuální výkon motor, bohužel nedostatečný v zatáčkách v úhlech náběhu do 28° s úhlem vybočení 8 - 12° a je tu další omezení, protože sací otvory způsobují rozrušení proudění vzduchu ve snaze kompenzovat úhel proudění vzduchu do vstupů před 1. stupeň kompresoru s vyšším úhlem než 15° (což platí pro hodnotu úhlu náběhu 25°). Parametry axiálního motoru GE-F404 se počítají jako ideální motory pro vysoké podzvukové rychlosti s použitím třístupňového a sedmistupňové uspořádání, což je ideální pro vysoké podzvukové uspořádání s plynulým dávkováním poměru paliva a vzduchu, ale velmi neefektivní při vyšších rychlostech a ostrých bojových zatáčkách. Požadavky vzdušného boje jsou zcela odlišné. Prudké změny pracovního režimu motoru nesvědčí životnosti motorů (zejména lopatky na prvním stupni doslova trpí na únavové opotřebení), dochází ke stagnačnímu přetažení kompresoru, ke kterému dochází při prudkých změnách a překročení úhlu náběhu proudění, rázové vlny při rozrušení toku na 1. stupeň ... a dalším problémem zůstává i přídavné spalování, které často u testování GE-F404 vedlo k pumpáži při tvrdých startu (krátkodobé nahromadění nepoměru paliva ku vzduchu ve spalovací komoře a následné vznícení, nebo naopak zhasnutí hořáku) vyvolávající rázové vlny s následným poškozením motoru. Pokročilé motory pro bojová letadla používají odlišnou a zodolněnou konstrukci při snížených teplotách, disponují většími rozměry se zvýšenou vzdáleností cesty mezi plášti dmychadel, protože snižují doprovodné rázové vlny a pulzy přídavného spalování obzvláště při vysokých úhlů náběhů. Použití výborného GE-F404 má své praktické dopady - ekonomické důvody, životnost, vysoký konstantní výkon bez nebezpečně vysokého zbytkového tahu. Pokročilé motory pro bojové stíhací letouny stejné generace používají 2/3/9, nebo 2/3/10 apod. protože vyžadují masivní zátah (akceleraci) nezbytnou při ostrých bojových obratech, stoupavosti a akcelerace v zatáčkách. Všechno se podepisuje na ceně a hmotnosti dodatečných systému, které musí škrtit motory i na volnoběh, protože výkon motorů jako F-100 (dokáže na volnoběh rozjet F-16 na rychlost 130km/h), nebo P&W F-119 jsou obrovské. Po GE-F404 nikdo nic takového nežádá.

    Problém je, že celá debata by byla velmi komplexní rozepsání znalostí a zkušeností ... a hned bych se zase dostal k tomu, jak moc je důležité zakřivení, úhel a délka přechodu na rozrušení proudu ve vztahu k použitému/zamýšlenému motoru. Všechno souvisí se vším, nepatrně se zvýší překryt kabiny a už se mění proměnlivé zakřivení ....

  • Sokrates
    17:43 15.06.2018

    balm: mňa by celkom zaujímalo, aké sú ďalšie argumenty v neprospech FA-50 ako lietadla pre Air Policing. Ak teda opomenieme dosť závažný fakt, že ten stroj nemá zatiaľ integrované žiadne BVR strely a jeho rádiolokátor patrí medzi tie menej pokročilé dopplerovské radary.
    Každopádne, vďaka aj za to stručné zhrnutie. Inak, s dátami, ktoré spomínate som sa zatiaľ nikde nestretol. Vedeli by ste mi poskytnúť aj zdroje? Ďakujem

  • balm
    14:24 15.06.2018

    @flanker.jirka


    Špatně ... přirovnání v tématice ručních palných zbraní by bylo srovnání brokovnice se standardní útočnou puškou. Brokovnici si voják zvolí při obsazování budovy, vystřelování dveří z pantů (speciální munice) popř.: čistění zákopů a jeskyní. I když bude automatická, stále nebude ničím jiným, než brokovnicí. Moderní standardizované útočné pušky operují v celém spektru činností. Zvládají stejně dobře úkoly při obsazování budovy, zajistit krytí v městském prostředí, svádět účinný boj na střední až dlouhé vzdálenost v otevřeném prostoru, nebo v kombinaci s optikou i přesnou bodovou střelbu na větší vzdálenost. Můžete kombinovat různé doplňky (granátomet, optika, ..) i typy munice.


    Jak chcete plnit úkoly vzdušného boje (např..: Air Policing)? Neznám jméno génia, jež započal hloupost s Air Policing. Čti: při pátečním odpoledne jsem líný hledat dotyčného génia. Jedna z dalších hloupostí, jež se ujala a rozvíjela. Nad rámec problémů konstrukce - aerodynamické řešení letounu, chybí další klíčové faktory. Akcelerace, stoupavost a vlastní rychlost letounu, nezbytné pro zachycení relativně rychlého aerodynamického cíle. Velmi rychlý a manévrující cíl (např.: nepřátelský stíhací letoun) je už spíše z říše snů. Letoun bude mít co dělat, aby zachytil běžné dopravní letadlo při cestovní rychlosti a cestovní výšce (pro příklad 10000m s rychlostí 800 - 900km/h ve vzdálenosti 200 - 300km). Řekněme, že piloti budou ve vzduchu do 15 minut od vyhlášení poplachu (Alfa Scramble). V mezičase se musí navléknout do výstroje, otestovat masky, projít zrychlenou přípravou před letem, ... komunikovat s řídícím stanovištěm, které musí nejen navádět letouny, ale také vyklidit vzdušný prostor v plánované dráze letu. Odlepí se od startovací dráhy a nastává problém s akcelerací - stoupavostí do plánované výšky s plným plynem (forsáží), při které se spotřebovává velmi mnoho paliva. Počítám-li správně, úbytek paliva bude činit +/- 627 litrů za minutu vzhledem k nezbytné výzbroji (tzn. minimálně 2 střely vzduch - vzduch pro krátkou vzdálenost). Letoun dosáhne maximální rychlosti Mach 1.5 ... a pokud nepoletí proti sobě, horko těžko vyjde s palivem, protože se musí počítat rezerva i palivo potřebné pro předepsaný postup (sestřel je až to poslední). Druhý problém týkající se paliva a výkonu je ten, že letoun nemá žádné přídavné nádrže schopné letu nadzvukovou rychlosti. Teoreticky může nést až 1710 litrů externího paliva ve třech nádržích, které naneštěstí nedovolují letounu let nadzvukovou rychlostí a udaný cíl zmizí z prostoru dříve, než k němu vůbec doletí. Málokdo si uvědomuje, že technické údaje jsou kalkulovány v ideální konfiguraci (bez zátěže a s interně neseným palivem).

    A mohl bych pokračovat dále, třeba v odlišných scénářích, jenže proč se namáhat, když posvícení na problémy nic nezmění.

  • D.i.p
    11:49 15.06.2018

    Matesaax: Thajsko má ale ještě hromadu F-16 a F-5 (ty pomalu asi nahrazuje Gripeny).

    Arthur:
    Máte pravdu. Ta Thajská T-50TH je opravdu militarizovaná jako lehký bitevník. I když všude vidím označení bez "TA". Asi to bude nějaká speciální verze u které se s ostrým nasazením moc nepočítá, spíš jen pro výcvik - odpálit si ostrou.


    Porovnávat FA-50 s Gripenem je trochu mimo. Gripen převyšuje výrazně téměř ve všech vlastnostech, Max. rychlost, stoupavost, nosnost, dolet. Navíc jsem nikdy neviděl jednosedadlou FA-50 (asi není).
    Vždycky ale hlavně záleží s jakým záměrem se to letadlo pořizuje.

  • skelet
    07:28 15.06.2018

    Flanker.jirka: AČR by se především měla probrat a certifikovat pro L-159 výzbroj, tak jak pro ní byla plánovaná.

  • flanker.jirka
    23:16 14.06.2018

    Matesaax: co by jste si pořídil vy, Alcy? Pevně doufám, že se AČR probere a Alcy zůstanou pro výcvik a pořídí se skutečně bojové letadla.

  • flanker.jirka
    23:13 14.06.2018

    Balm: je mi jedno zda mi na cil dopraví munici kedlubna nebo mrkev. Má to křídla, letí to, unese to 4,5 tuny. Liší se to elektronikou a aerodynamickou koncepcí, ale účel to dokáže splnit také.
    V hadech se nevyznám, použil bych jiné přirovnání, klasickou útočnou pušku a pušku se závěrem bull-pup, obě svůj účel splní i když je vyrobite každou v jiné části světa.

  • Arthur
    20:27 14.06.2018

    to D.i.p. ,,Všichni ostatní, co to koupili (Irák, Indonésie, Thajsko), tak pouze cvičnou T-50. V Thajsku asi došli k názoru, že nepotřebují kombinaci cvičného letounu s bitevními schopnostmi, jako byla L-39Z/A. Kdyby ano, dost možná by si pořídili něco jiného. Třeba k tomu ještě dojde až budou nahrazovat Alpha Jety. ,,

    Zabudli ste na Thajsko už má 4ks T-50TH a objednalo ďalších 8ks, ale pozor aj plneniu bojových úloh nakoľko TA-50 je aj ľahký bitevnik.
    Advanced trainer (T-50),
    Lead-in fighter trainer/Light combat aircraft (TA-50),
    Multirole fighter (FA-50)

    to Matesaax : viac ako polovičná cena oproti Gripenov C/D a nižšie provozne naklady predsa !

  • balm
    18:42 14.06.2018

    Jak můžeš použít slovo "srovnání", když se jedná o dva od sebe vzdálené světy? Jednoduchá srovnání na základě hmotnosti jsou možná užitečné při nákupu balení mrkve a brambor, nikoliv však u letadel. Letmý pohled na konstrukční řešení letounů poskytují velkorysou nápovědu k jejich aerodynamickým charakteristikám. Zejména pak definování klíčových proměnných např.: šípovitost, zakřivení a vlastní profil křídla (definují poměr vztlaku a vlnového odporu). Přechodové vytvarování přechodové části trup - křídlo, tvar vstupních otvorů motorů s aerodynamickými brzdami prvního stupně kompresoru (brání překročení hranice zvuku přitékajícího vzduchu a brání přetečení motoru a následné pumpáži), profil, tvar a umístění ovládacích ploch i kachních křídel (pouze Gripen) ... včetně profilace proti třepotání (fluttering) namáhaného uchycení a nosné části křídla, které vzniká na koncích křídel ve vysokých podzvukových rychlostech (typická operační rychlost Mach 0.7 - 0.9) ve středních výškách, intenzivněji při silném zatížení křídla a vysokých násobcích. To všechno ovlivňuje letové výkony, protože bude-li při zmiňovaném air patrolingu letoun ve výšce okolo 10 - 11 000 metrů při rychlosti Mach 0.8, bude potřebovat mnohem vyšší poměr vztlaku křídla vůči poměru vlnového odporu. Klesne-li níže a započne ostré zatáčky, zatížení křídla a vztlakový přebytek se negativně projeví na vlnovém odporu. Při vyšších rychlostech se klade ještě vyšší důraz na minimalizaci vlnového odporu, zatímco ve běžné bojové rychlosti (Mach 0.7 - 0.9) se hraje na poměr vlnového odporu, vztlaku, vzepětí atd. s vyvrcholením maximálních úhlech náběhu, akceleraci, .... komplexní letové charakteristiky.

    Obě letadla jsou natolik rozdílná, že je nemožné je srovnávat na základě objektivních parametrů. Natož napsat stejné váhové ... nelze a stavět se na hlavu nepomůže. Zmije je velikostí, jedovou zásobou i hmotností může srovnat s taipanem, ale když tě rafne taipan, máš to prakticky na beton. Celé "strašně zajímavé srovnání" kulhá na obě nohy.

  • Matesaax
    18:39 14.06.2018

    Co se týká Thajska, tak nějak nechápu smysl proc k pár Gripenum koupili výkonné cvičné T-50,ktere jsou výkonové pomalu na stejné úrovni jako Gripeny.

  • flanker.jirka
    17:02 14.06.2018

    D.i.p: zajímavé může být srovnání z Thajska, mají Gripeny a TA 50, letadla stejné hmotnostní kategorie a motorem. I nosnost výzbroje mají podobnou.

  • flanker.jirka
    16:59 14.06.2018

    RiMr 71: máte někde nějaké konkrétní poznatky o tom, že by Zeman škodil Aeru a jeho aktivitách, nebo jejich případné spolupráci a IAI z Izraele?
    Pokud vím, tak prezident je velkým přítelem Izraele a zastáncem společně armády EU.

  • Sokrates
    16:16 14.06.2018

    D.i.p.: "M346, T-50 jsou primárně vyvinutý na výcvik. Každopádně, ani jedno z těchto dvou letadel ještě nic nepředvedlo."
    Ja teda rozhodne nepatrím medzi fanúšikov T-50 a nechcem sa ani hádať, či je lepšie ako M-346. Avšak tvrdenie, že T-50 ešte nič nepredviedlo, je značne zavádzajúce. Filipínske FA-50PH minulý rok nalietali viac ako 70 bojových misií, pri ktorých poskytovali vzdušnú podporu pozemným jednotkám. Filipínsky prezident je s nimi natoľko spokojný, že sa rozhodol kúpiť ďalších 12 lietadiel:
    https://www.leteckymagazin.sk/...
    Takže minimálne v tomto ohľade sú podstatne ďalej ako M-346.

  • skelet
    13:44 14.06.2018

    TF_HU: zřejmě jsem to napsal nešikovně. Program OA-X pochopitelně nemá nic společného s hledáním letounu pro základní (pokračovací výcvik). Ale letouny, které se tohoto programu účastní jsou odvozeny od cvičných letounů.

  • TF_HU
    13:25 14.06.2018

    skelet
    To asi ne, že...OAX rozhodně nebyl primárně určen pro základní výcvik.

    Dokud neuvidím vyjádření USAF, že do projektu byl zapojen letoun z AERO je to jen bublina...

  • stronger.p
    12:57 14.06.2018

    RiMr71, dovolím si Vám oponovat, prezident Zeman jako den z prvních a velmi mála politiků D.Trumpa ve volbách otevřeně podporoval, což se o drtivé většině našich "pravicových" politiků říci nedá, ti měli významně jiné preference. A postoj prezidenta Zemana vůči izraeli je taká velmi jasný a silně pravicový.
    Velmi mne mrzí, že pragmatismus je medii i některými jedinci nazýván rusofilství, je to velmi velké zjednodušování.
    Ve velmi mnoha věcech s naším současným prezidentem nesouhlasím, ale křik maisteamu, že nás vede na východ beru s rezervou, spíš bych řekl, že v hromadě nařízení z EU se nám ten východ pomalu vrací...

  • lorgarius
    12:12 14.06.2018

    myslim ze vacsine je jasne ze ide o PR akciu aby sa AERO dostalo do povedomia. IAI je sice pomerne dobry partner a referencie od Drakenu mozu nieco zavazit, ale to by chcelo parnera tazsej vahy, ktory by zvladol upatit, teda myslel som poriadne lobovat u tych spravnych ludi. taky boeing by bol idealnym partnerom.

  • RiMr71
    11:57 14.06.2018

    Flanker..."momentálně sedí v bílem domě pan, který se naučil pouze větu "america first"
    no a když se to spojí s tím, že na Hradě sedí, vlastně leží, pán který se naučil pouze větu "STB a Russia first", tak to dává pro kšeft s amíky dost neradostné vyhlídky... :(

  • D.i.p
    11:45 14.06.2018

    Míša:
    Jako reklama je to určitě levný. :-)
    Taky si nemyslím, že by to uspělo. Avšak oni na to budou spíš koukat jako na nabídku Izraelců než Čechů.

  • Míša
    11:41 14.06.2018

    Nechci nikomu brát iluze, ale za vlády konzervativce (s intelektem porno herečky) v čele USA, zde není moc naděje na úspěch nějakého neznámého státu někde v Evropě. Přesto bych opak Aeru moc přál, větší šance na úspěch bych viděl určitě jinde a tato účast se pouze prodraží, škoda energie.

  • D.i.p
    10:50 14.06.2018

    Arthur:
    Tak Korejci to používají nejvíc. Je to "jejich" letadlo. Pro Filipíny se jedná o nejlevnější supersonic na západním trhu (konečně si mohli něco takového dovolit). Tím to končí.

    Všichni ostatní, co to koupili (Irák, Indonésie, Thajsko), tak pouze cvičnou T-50. V Thajsku asi došli k názoru, že nepotřebují kombinaci cvičného letounu s bitevními schopnostmi, jako byla L-39Z/A. Kdyby ano, dost možná by si pořídili něco jiného. Třeba k tomu ještě dojde až budou nahrazovat Alpha Jety.

    V porovnání F/A-50 s ostatními supersonicy to bude asi špatný. Asi dobrý jako podpora do počtu (Korea má spoustu dalšího a kupuje F35) a na zmíněný air-policing (finančně určitě fajn).


    M346
    Jediný Italové mají snad lehce militarizovanou verzi T-346A, ale že by si někdo pořizoval M-346FT nebo dokonce M-346FA (to je verze, která se výbavou rovná L-159, + má být trochu stealth) o tom nevím.
    Ta Italská T-346A mi přijde spíš jen na vykoušení si vypálit ostrou munici.

  • Arthur
    09:27 14.06.2018

    to D.i.p. :

    T-50, T-50B ako aj TA-50 používajú Korejske vzdušné sily (ROK) na výcvik presne tak ako používajú na výcvik aj KF-16C/D a KF-5E/F.

    Korejci bojovú verziu rodiny T-50 pouzivaju ako bojovú letku vo forme 60ks FA-50 Fighting Eagle ako Supersonic Multirole Fighter Combat Aircraft !

    • 103rd Fighter Squadron flying F/A-50
    • 203rd Fighter Squadron flying F/A-50
    • 202nd Fighter Squadron flying FA-50

    Obdobne Filipíny pouzivaju 12ks FA-50 PH Fighting Eagle ako Supersonic Multirole Fighter Combat Aircraft pričom najnovšie plánujú akvizovat ďalších 12ks.
    zdroj: http://www.janes.com/article/8...

    Takže napr. naše vzdušné sily OS SR by v prípade rodiny T-50 (FA-50) získali dve spôsobilosti v jednom 2in1 cvičné lietadlá a zároveň Supersonic Multirole Fighter Combat Aircraft tj. jedna platforma pre obe spôsobilosti = efektívnosť a hospodárnosť.

    Podzvukové M346, L-159 sú min o kategóriu nizsie a ... L-39 NG min o dve nižšie...

  • lemkin
    09:04 14.06.2018

    Ono to úplně bez šance nebude, držím palce.

    Pomineme-li nabízené vrtuláky, tak je Alca přesně ten stroj co USAF hledá.
    Zásadní je spolupráce s IAI, pač Izrael s Amíkama jednat umí.

    A USA first? Přenesení výroby je zcela jasné, tamních partnerů může být dost. Třeba umírající Northrop by měl konečně nějaký program, Raytheon má s IAI taky mnoho společného.

    Pro mě je zásadní že se o letadlu mluví, projde po 20 letech modernizací (třeba i mokré křídlo), současná munice a avionika u které se nemusíte ptát, zda to můžete vyvézt tam nebo onam.

  • skelet
    08:13 14.06.2018

    Tomik: všechny letouny OA-X byly primárně určené pro základní výcvik. A L-39 se používá jako lehký bitevník od zrodu verze ZO, verze NG je další level.

  • TF_HU
    05:49 14.06.2018

    Clanek je reklamou na letadla, nijak nerika jak se chce Aero zapojit do jiz beziciho programu, ktery je ve sve druhe fazi. Testovani vyzbroje u dvou finalnich typu. K tomu se nejak nevyjadrili?

  • D.i.p
    00:10 14.06.2018

    givicz: M346, T-50 jsou primárně vyvinutý na výcvik. A každý kdo tyto letadla koupil, tak výlučně jako výcviková, ne jako lehký bitevní letoun.
    U T-50 se počítá s bojovou verzí vhodnou leda tak pro levný air-policing.
    M346 se pro bitevník hodí určitě více, ale jeho bitevní verze snad ani prodaná ještě nebyla. To, že poláci přemýšlí nahradit SU-22 tímhle letadlem, bych považoval za plácnutí do vody.
    Každopádně, ani jedno z těchto dvou letadel ještě nic nepředvedlo.

  • tomik
    23:24 13.06.2018

    L-39 se do OA-X prece nehodi. Do bitvy se hodi bitevnik - L-159 ne cvicne letadlo. Alca ma navic spoustu vybavy do boje, ktere L-39 nema a pokud to do ni zacnete pridavat, delate z ni L-159. Jde napr. o: pancerovani kabiny, plneni nadrzi dusikem, varovny system ozareni, vymetnice klamnych cilu, zalohovanou hydrauliku, radar, balisticky pocitac, znatelne vyssi rychlost.... a mozna jsem na neco zapomnel. Poslat nekoho do boje s L-39 je nezodpovednost.

  • givicz
    22:29 13.06.2018

    flanker.jirka... Draken si mne ruce protože L 159 dostal prakticky zadarmo :)

  • flanker.jirka
    22:28 13.06.2018

    Pokud tu chcete řešit něco co má trochu bitevní vlastnosti, tak osobně mi přijde zajímavá korejská FA 50, příznivá cena, je to sice už nadzvuk, ale o to líp, standardně má i kanon. A existuje icvičná verze.
    https://www.defenseindustrydai...
    Například jako náhrada níže zmiňované SU 22 M4 by to bylo pěkné.

    ...vybavení radarem je spíše vhodnější pro nadzvukový stroj, aby se jen nekoukal jak mu na radaru ulétne i civilní linka

  • flanker.jirka
    22:23 13.06.2018

    Zajímavé by bylo znát konkrétní názor od firmy Draken z provozu L 159 v USA, mohlo by to být výhodou či nevýhodou pro výběr.
    Ale, momentálně sedí v bílem domě pan, který se naučil pouze větu "america first" což může hrát dost velkou roli.

  • givicz
    22:15 13.06.2018

    balm píšeš cituji:

    "kdežto L-159 poskytuje optimální letové parametry specifického bitevního letounu, který neplní stejné mise, jako čistokrevný stíhač. Nebo-li pokrytí více režimů a možností výcviku budoucích pilotů, protože si nakoupili především cvičné letouny určené výhradně k výcviku pilotů, což platí i pro Polsko."

    citace z niže uvedeného článku:

    "M-346FA jako náhrada za Su-22

    Svým způsobem by tak mohl být M-346FA částečnou náhradou za polské Su-22 – vzhledem k nákladům na pořízení, ekonomičnosti provozu i faktu, že Polsko bude i tak dost možná provozovat dvanáct nebo dokonce šestnáct těchto letounů ve cvičné variantě.
    S úvahou přichází také přední polský armádní server Defence24, který zmiňuje jako široké spektrum podporovaných zbraňových systémů tak možnost nahrazení Su-22 v roli blízké podpory pozemních vojsk."

  • PavolR
    22:04 13.06.2018

    givicz:
    To je práve ten rozdiel, keď niekto zbrojí proti silnejšiemu súperovi na zhruba porovnateľnej technologickej úrovni, proti ktorému by musel nasadiť s maximálnou efektivitou všetko, čo dokáže poslať do vzduchu a iný zasa zbrojí na čo najlacnejšie šikanovanie protivníka disponujúceho zanedbateľnými prostriedkami.

  • balm
    21:57 13.06.2018

    @givicz

    Důvodů, proč si zákazník zvolil produkt může být celá řada a souvisí s nastavenými kritérii. Bohužel se do pragmatického rozhodování mísí ekonomické i politické zájmy, ale ty nechme pro potřeby debaty u ledu.

    Proč si Izrael zvolil právě Aermacchi M-346 Master mohu jen odhadovat. Izrael se potýká se specifickými problémy a své omezené lidské zdroje kompenzuje výzbrojí s cílem zajistit maximální ochranu a přežití posádky. Logicky si zvolil dvoumotorový cvičný stroj, protože v případě vysazení jednoho motoru letoun nehrozí bezprostřední zřícení - ztráta letounu spojené se ztrátou či zraněním posádky. Podobně uvažují i další národy, např.: Švýcarsko letadlové lodě stavět na jezerech nebude, ale jeho terénní podmínky vyžadují dvoumotorové řešení i za cenu vyšších nákladů a proto si zvolili dvoumotorové F/A-18 Hornet. Stačí jeden opeřenec a v horském terénu už letadlo nikdo nezachrání. Nabízí odlišné letové vlastnosti, bližší (univerzálnější) pro přechod na jiný typ strojů např.: F-15 Eagle, nebo F-16 Fighting Falcon, které Izrael vlastní a které létají odlišné bojové lety (střední až vysoké bojové rychlosti 800 - 900km/h od velmi nízkých až po velmi vysoké letové hladiny), kdežto L-159 poskytuje optimální letové parametry specifického bitevního letounu, který neplní stejné mise, jako čistokrevný stíhač. Nebo-li pokrytí více režimů a možností výcviku budoucích pilotů, protože si nakoupili především cvičné letouny určené výhradně k výcviku pilotů, což platí i pro Polsko.


    Nebo hlavní důvod leží v dohodě, že Izrael koupí letouny a Itálie si od Izraele koupí průzkumné prostředky pro svá letadla a satelity :-) Než napíšeš svou další odpověď, přemýšlej před odesláním poněkud intenzivněji, protože pomalu ztrácím sílu a víru do dalších odpovědí.

  • skelet
    21:37 13.06.2018

    Givicz: ale přeci nikdo nepopírá, že je M346 lepší, než L-159 :))
    Ale zde nejde o T-X, ale o OA-X

  • givicz
    21:22 13.06.2018

    balm ... takže Aermacchi M-346 Master ma lepší letové vlastnosti ale je dražší na údržbu a provoz...

    Moc mi v tom případě neleze do hlavy proč si Poláci a třeba i takový Izrael, Itálie jako výcvikový a lehký bitevní letoun vybrali Aermacchi M-346 Master.... u těch Italů to nějak chápu ale u Poláků moc ne ... přitom zrovna ti Poláci mají výrobní závod za kopcem .. :)

    M-346 v Polsku: Další letouny i úvahy nad pořízením bojové varianty
    https://www.securitymagazin.cz...

  • balm
    20:55 13.06.2018

    @givicz

    Proč nabývám pocitu, že nechcete rozumět. Tak především cena za letovou hodinu započítává i náklady na údržbu a zde se dostáváme k dobrému příkladu opravy křídla (velký nepřehlédnutelný a celkem důležitý konstrukční prvek).

    Každý vyrobený stroj se pevně váže na konstrukční limity a servisní intervaly konstrukce. Například: vyžaduje prohlídku výztuh křídla a kořene křídla každých 1000 letových hodin, nebo 200 bojových letových hodin. Jde samozřejmě o příklad intervalů, nicméně platí, že v bojovém režimu se konstrukce namáhá mnohem intenzivněji a servisní intervaly se zkracují. Řekněme, že chápeš a vraťme se proto k prohlídce křídla. Tradiční letecká konstrukce používá nýtování a rozebíratelné spojení konstrukčních prvků (příčné nosníky, potah, výztuhy nosníků závěsů ...), které tvoří zpravidla slitiny hliníku s minimálním použitím kompozitních materiálů pro sekundární prvky (např.: klapky, překryty podvozku atd. ) V principu jde o skutečnost, že výměnu opotřebených, či bojem poškozených prvků, lze vyměnit po částech v podmínkách vzdálených ideálnímu zázemí. Kovové součásti jsou náchylnější na únavové trhliny, nýtování zvyšuje hmotnost už tak těžkých komponent apod. Přesto, lze podstoupit operativní výměnu dílu v relativně krátkém čase a s minimálními náklady. Konkurenční letoun Aermacchi M-346 používá z větší části kompozitní konstrukci mokrého křídla (ostatně i L-159 používá mokré křídlo) - palivo v křídle, ale v rámci redukce dílů a hmotnosti využívají hlavní nosníky křídla (3) a pomocné nosníky (2) s lepenými přepážkami - pevné nerozebíratelné spojení. S každým opotřebením/poškozením musíte vyměnit prakticky celé křídlo a to se neobejde bez speciálního zázemí, protože oddělení křídla od letounu musí být oboustranné z důvodu převážení letadla a jeho poškození. V jednoduchém jazyce: spadlo by na druhé křídlo a podepřít ho nemůžete. Musí dolů obě křídla i kdyby se jednalo o poškození nepatrné části např.: výztuhy závěsníku, který může poškodit/opotřebit odhoz munice. Části z hliníkových slitin vyztužené uhlíkovými kompozitními prvky jsou stejně náchylné na únavové i rázové poškození, ale mohou být o něco lehčí. Některé části potahu, kompozit/skelné vlákna zase nelze operativně měnit po relativně malých částech (rychlé přeplátování), nýbrž musí celý potah např.: kýlové plochy pryč a celý se přeplátovat s tlakovými expanzními spoji.

    Kompozitní materiály přináší obrovské výhody, ale také výrazně navyšují nároky na servisní zázemí a dramaticky zvyšují ceny letounu, protože náhrada klasických materiálů vyžaduje dvakrát pečlivě vybírat kompozitní materiály pro konkrétní součástku ... a výsledkem jsou zvýšené pořizovací i provozní náklady uživatele.

    Výběr záleží na kritériích uživatele, pro někoho se hodí více A, druhý volí B ... z hlediska konstrukce a letových vlastností jsou nesrovnatelné už jen při pohledu na tvar křídla, které udává vlastnosti. Přímé křídlo s vzepětím konců dává jasné výhody z hlediska vztlaku a obratnosti v nízké rychlosti. Z toho vyplývají nejen letové vlastnosti, kdy se letadlo otáčí "na pětníku", ale také požadavky na délku přistávací dráhy. M-346 je především výcvikový, než bojový letoun a disponuje přednostmi ve středních operačních výškách a vyšších rychlostech.

  • skelet
    20:36 13.06.2018

    Jak-130 není obdobné letadlo jako M346, ale je jeho dvojče :-)

    v programu OA-X na deriváty TA-50/T-X zapomeň, to už si Amíci mohou rovnou v Nevadské poušti oprášit F-16A/B a modernizovat je.
    Program OA-X chce jednoduchý, blbuvzdorný, nízkonákladový letoun a jestli se nepletu, tak i letoun schopný působit z polních letišť. Tedy to co umí turbovrtuláky, ale i L-39 a L-159. L-159 bude nákladově na horní hranici toho co Amíci chtějí. Bude mít největší náklady, ale taky nabízí nejvíce. Otázkou je jestli to budou Amíci chtít. Oproti tomu L-39NG je na to co chtějí přímo šitá.
    A co víc L-39 se v této roli rozsáhle používá a stejně tak i L-159. S kterou mají navíc Amíci vlastní zkušenost díky Drakenu.

  • givicz
    20:13 13.06.2018

    Flader nemá ale je rychlejší, více unese (zbraní, bomb) má větší dolet, vyšší dostup .. je pravda, že má dva motory (možná dokonce podobné) nicméně jsi si opravdu jistý, že to dvojnásobně žere ???

  • Flader
    20:03 13.06.2018
    Oblíbený příspěvek

    Tak 2 motory vs. 1, kto bude mať nižšie náklady? Dokonca, čo sa mi marí (opravte ma ak sa mýlim) majú ALCA a Master rovnaké motory. Takže 2 motory = dvojnásobná spotreba paliva, dvojnásobné náklady na servis motorov. Má teda Master aj dvojnásobnú nosnosť?

  • givicz
    19:53 13.06.2018

    balm když se podívám na parametry dle wiki (jestli nekecá)tak :

    Alenia Aermacchi M-346 Master
    Maximální rychlost: 1 059 km/h
    Hmotnost: 4 610 kg
    Dolet 2076 km
    Dostup: 13 500 m
    Maximální vzletová hmotnost : 9500 kg

    L159
    Rychlost letu: 935 km/h
    Hmotnost: 4 350 kg
    Dolet: 1 570 km
    Dostup: 13 200 m
    Maximální vzletová hmotnost: 8 000 kg

    jako, že Aermacchi M-346 má dvojnásobnou cenu za letovou hodinu jako L159 ???

    Jinak i ti sousední Poláci si vybrali místo Aera Aermacchi M-346.... pro zajímavost Rusové například hledali náhradu za cvičné letadlo Aero ve svých vzdušných silách a vyhrál to Jak 130, což je podobné letadlo jako Aermacchi M-346... používají ho jako cvičné letadlo i jako lehký bitevník...

  • Flader
    19:53 13.06.2018

    Už len to že ponúkajú a že sa teda o tomto lietadle hovorí je veľké plus.

  • Proxy
    19:46 13.06.2018

    Že nabízí se tu už opakuje a je to hezké, Američané ale testují dva finalisty, Beechcraft AT-6 a A-29 Super Tucano...

  • balm
    19:25 13.06.2018

    @givicz

    ... za dvojnásobnou cenu letové hodiny a servisu. O cenu jde až na prvním místě, protože potřebují letadlo, které jim doveze nad cíl velký objem munice za 1/10 ceny. V praxi nebude potřeba vyslat nad velbloudí park F-35 Lightning II s cenou $35 000 za letovou hodinu, protože se stejnými náklady pošlete 10 letadel L-159 Alca s cenou $3 500 za letovou hodinu, které poberou mnohem větší množství munice a doručí jí na stejný cíl. Velmi důležitým faktorem ve výběru zůstává cena za výcvik personálu, vycvičení - přeškolení pilotů a náklady na zázemí. Astronomické náklady, jež L-159 nevyžaduje, protože bylo konstruováno pro polní podmínky. Létá a pracuje i bez ideálních podmínek.

    Další výhodou proti konkurentům tvoří rovné křídlo, jež dodává letounu vysokou obratnost v malé výšce a rychlosti (podobně jako A-10 Thunderbolt II. Konstrukce snese vysoký počet bojových letových hodin s minimální opravou (např.: opravit poškozený kompozit F-35 stojí nemalé prostředky a čas). Využití modulární koncepce elektroniky a avioniky poskytuje snadné integrování bloků. Levné, přesné, osvědčené, modulární .... a používá přímé křídlo, které poskytuje ideální manévrovací schopnosti v nízké výšce při letu malou rychlostí.

    Snad uspěje, dobré letadlo s nízkou cenou.

  • Tondda
    19:14 13.06.2018
  • Flader
    18:50 13.06.2018

    givicz, ale etn program je primárne o tých nákladoch. Keby išlo o kvality lietadiel, tak by ich stále F-16 strčila do vrecka. Toto je program ktorý hľadá lietadlo presne na ten účel na aký bola vlastne ALCA vyvinutá a vyrobená.
    Bohužiaľ v tomto projekte bude dosť rozhodovať politika. Keby šlo len o parametre tak by to bolo presne šité na L-159.

  • givicz
    18:33 13.06.2018

    madrabbit v článku výše je napsáno, že poptávají lehká bitevní letadla 300 ks.. sám připouštíš, že parametrově je konkurence lepší nicméně ne z pohledu nákladů... ted by to chtělo se ještě rozepsat (dohledat) kolik stojí letová hodina u L159 a u konkurence...

  • madrabbit
    18:20 13.06.2018

    givicz:
    OA-X je primárně o lehkém letadlu s malými provozními náklady se schopnostmi pro bojiště nízké intenzity - IMHO L-159 je ok, M346, T-50 a další jsou sice "lepší", ale ne z pohledu nákladů na jednoduché mise.

  • Jara
    18:14 13.06.2018

    Všichni se Aeru smáli šle v tomhle programu má opravdu šanci a případný úspěch by mohl zaplatit vývoj úplně nového letadla držím palce

  • givicz
    18:08 13.06.2018

    skelet já nerozmět jazyku tvého kmene ... v jakých parametrech je lepší Aero jako letadla stejné kategorie, která jsou vyjmenovaná v odkazovaném článku ... ???

  • skelet
    18:03 13.06.2018

    žádné to jo, prostě jiná výběrovka. A T-50, či ten kousek od Boeingu je ve stejné kategorii jako L-159? V kterém vesmíru, i tam je M346 do počtu....

  • givicz
    17:57 13.06.2018

    to jo ale přece to jsou letadla stejné kategorie namátkou L39NG a Aermacchi M-346 s tím rozdílem, že ten Aermacchi M-346 /Jak 130 jsou konstrukčně novější letadla...

  • skelet
    17:50 13.06.2018

    givicz: ale zde se jedná o soutěž OA-X, a ne T-X

  • givicz
    17:22 13.06.2018

    jo a jako důkaz že nekecám tak jsem dám i odkaz :)
    http://www.armadninoviny.cz/no...
    citace:
    "O úspěch v programu soutěží čtyři týmy - tým Lockheed Martin/KAI nabízí letadlo T-50A, Northrop Grumman modernizovaný T-38, italská Alenia Aermacchi M-346 a Boeing/SAAB letoun označovaný prozatím jako Boeing T-X."

    podívejte se na ty stroje a potom to srovnejte se zastaralým AERO... :)

  • givicz
    17:12 13.06.2018

    v 90s bych to možná ještě sežral ale dnes při pohledu jaká konkurence existuje v dané kategorii letadel ve světě tak musím byť nerad konstatovat, že konkurence nabízí lepší letadla...

  • Flader
    16:51 13.06.2018

    Kdesi som čítal, že v rámci upgradu projektu L-159 by mala ALCA dostať možnosť tankovania za letu. Vedel by k tomu niekto niečo bližšie? Prípadne je možné, že by tento systém mohla v prípade záujmu dostať aj L-39NG?

  • liberal shark
    16:42 13.06.2018

    Tak to by byl skutečný úspěch ...

  • Flader
    16:37 13.06.2018

    Držím palce