Aero nabízí L-159 a L-39NG americkému letectvu
- 13. 6. 2018
- 64 komentářů
- Tisková zpráva
Největší český letecký výrobce s dlouholetými mezinárodními zkušenostmi v dodávkách vojenských lehkých proudových letounů, AERO Vodochody AEROSPACE a.s., a světový lídr ve vojenských technologických systémech, Israel Aerospace Industries Ltd., oznámili společný zájem o účast na programu OA-X vzdušných sil Spojených států.
Program OA-X je experimentem US Air Force, jenž má rozšířit americké vzdušné síly o třídu provozně levnějších, lehkých bitevních letadel. Americké letectvo poptává 300 letounů.
Rodina lehkých proudových bitevníků Aera Vodochody, kterou tvoří letouny L-159 a L-39NG, nabízí americkým vzdušným silám širokou škálu schopností, kterých dnes nedosahuje žádný jiný světový výrobce lehkých proudových letounů. Oba letouny splňují nebo převyšují požadavky OA-X programu z pohledu plnění leteckých misí a systémového vybavení.
L-159 je osvědčený a robustní letoun, jenž byl úspěšně ozkoušen a provozován v rámci společných operací NATO, v rámci Red Air cvičení amerického letectva i v rámci skutečných bojových misí. Prověřený lehký bitevník L-159 je vylepšený integrací inovativních a špičkových technologií s otevřenou architekturou avioniky od izraelské firmy IAI. Letoun nové generace L-39NG vedle toho nabízí americkému letectvu unikátní poměr provozního výkonu a efektivity nákladů v kategorii lehkých proudových letounů.
Giuseppe Giordo, President a generální ředitel Aera Vodochody řekl: „Dvojice našich letounů poskytne americkému letectvu výběr mezi nákladově vyšší a nižší nabídkou, schopnou vyhovět rozdílným požadavkům. Společně s IAI bude Aero připravené nabídnout letouny schopné plnit širokou škálu misí, vybavené aktuálně nejlepší dostupnou technologií na trhu s potenciálem pro další vývoj v budoucnu. Naše letouny, již využívané koaličními partnery, jsou pro Americké letectvo skutečným řešení jejich záměru plnit bojové mise s nízkým rizikem a nízkými náklady.“
Benjamin Cohen z divize LAHAV společnosti AIA řekl: „Naše spolupráce s Aerem Vodochody nabízí ověřený a výkonný letoun L-159 s novými inovativními systémy IAI, které dokáží skvěle splnit požadavky zákazníků na lehký bojový letoun. Rovněž náš systém pro virtuální výcvik na letounu L-39NG je světovou špičkou.“
Lehké proudové letouny z Aera Vodochody jsou provozovány vzdušnými silami na územích, která jsou pro Spojené státy strategicky významná. Letouny L-39 operují ve Východním Pacifiku, v Pobaltí, ve střední Evropě, řadě afrických zemí a dalších regionech. To výrazně usnadňuje provozování těchto letounů v partnerství s letectvy dalších států a umožňuje podporu jejich provozu za hranicemi Ameriky.
Oba letouny, L-159 i L-39NG, jsou k dispozici v souladu s časovým harmonogramem a výrobním tempem stanoveným USAF. Aero je rovněž schopné přesunout výrobu, finální montáž, výcvik a logistiku do Spojených států, což by vytvořilo stovky nových pracovních míst pro Američany. Aero a IAI nyní aktivně hledají amerického partnera pro program OA-X.
L-159
L-159 přináší dlouholeté zkušenosti Aera z vývoje vojenských proudových letadel, které řadí Aero mezi historicky největší výrobce této kategorie letounů na světě, s nejnovějšími pokroky v oblasti avioniky, motorů a systémů letounu. L-159 je navržen jako lehký bojový letoun optimalizovaný pro řadu úkolů typu vzduch-země, vzduch-vzduch a průzkumné mise. Letoun je vybaven bojem prověřenou pokročilou avionikou s otevřenou architekturou od Izraelské společnosti IAI.
V rámci upgradu bude letoun L-159 dovybaven nejmodernějším víceúčelovým IAI (Elta) radarem pro všechny druhy počasí, je vybaven pro denní a noční provoz a může nést širokou škálu standardní výzbroje NATO, včetně raket typu vzduch-vzduch a vzduch-země a laserem naváděných pum. Dvoumístný letoun L-159 vychází z konstrukce jednomístné verze L-159 a je primárně navržený pro pokračovací a operační výcvik. Konfigurace letounu L-159 může být přizpůsobena specifickým požadavkům zákazníka a adaptována na potřeby základního výcviku, stejně jako bojových misí zahrnující útoky na pozemní cíle či průzkumných a hlídkových misí.
L-39NG
Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39, avšak využívá soudobé technologie a vybavení. Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů.
Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost Omnipol, která se z 50 % finančně spolupodílí na vývoji letounu. Další podrobnosti o novém letounu zjistíte na webových stránkách L-39NG.
Redakčně upraveno
Související články
Aero zahájilo výrobu prvních letounů L-39NG
V uplynulých týdnech se v Aeru Vodochody naplno rozjela výroba nových dílů na letoun L-39NG, novou ...
- 20.07.2017
- 29 komentářů
- Tisková zpráva
Do České republiky zavítali uživatelé letounu L-39 Albatros
Čtvrtek 14. září 2017: Zástupci patnácti států, jejichž armády mají zkušenosti s provozem cvičných ...
- 15.09.2017
- 16 komentářů
- kapitán Tomáš Maruščák, 21. zTL
Táborským připravujícím se do mise poskytují leteckou podporu letouny L-159 ALCA
Listopadové vyvedení do vojenského újezdu Boletice zahájila 10. strážní rota BAF (Bagram Airfield) ...
- 24.11.2017
- 12 komentářů
- nadporučík Daniel PÍŠA
Český bitevník L-159 ALCA pro americký program OA-X
Generální ředitel Aero Vodochody Giuseppe Giordo nedávno v rozhovoru pro iDnes potvrdil zájem české ...
- 24.04.2018
- 64 komentářů
- Jan Grohmann
Skvele vyznamenani ceskym, par slovenskym a rumunskym pracovnikum Aera: Giordo says two L-159 production lines could be established – one building the latest version for the ...Zobrazit celý příspěvek
Skvele vyznamenani ceskym, par slovenskym a rumunskym pracovnikum Aera:
Giordo says two L-159 production lines could be established – one building the latest version for the transatlantic requirement with IAI and a possible US partner, and the existing facility near Prague focusing on the existing variant.
Samozrejme, ten fakt o necem vypovida a nepochybuji, ze v pripade uspechu by par mladasu rozbihalo vyrobu v USASkrýt celý příspěvek>> balm: len stále neviem čo ste chceli o T-50 (FA-50) v spojitosti s použitým F404-GE-102 naznačiť? Ešte by som dodal, že aj verzia JAS 39A/B Gripen používa motor Volvo Aero RM12 ...Zobrazit celý příspěvek
>> balm: len stále neviem čo ste chceli o T-50 (FA-50) v spojitosti s použitým F404-GE-102 naznačiť?
Ešte by som dodal, že aj verzia JAS 39A/B Gripen používa motor Volvo Aero RM12 s prídavným spaľovaním, ktorý je zlepšenou konštrukciou motora General Electric F404, vyrábaného v licencii pričom pri JAS 39C/D bola použitá jeho ďalšia vyvinutá verzia Volvo Aero RM12UP. RM12 oproti F404 disponuje vyšším ťahom 54 kN oproti 48,9 kN bez prídavného spaľovania a 80,5 kN oproti 78,7 kN s prídavným spaľovaním.
>> flanker.jirka: pridám ešte M-346 do komparácie
• Nadzvukový T-50 (FA-50) s hmotnosťou prázdneho lietadla: 6,5 t / max. vzletovou hmotnosťou: 12,4 t s jedným dvojprúdový motor General Electric F404-GE-102 so suchým ťahom: 53.07 kN a ťahom s forsážou 78.7 kN pričom maxmálka je tiež len 1 640 km/h so stúpavosťou 198 m/s.
• Podzvukový M-346 Master s hmotnosťou prázdneho lietadla: 4,6 t / vzletová hmotnosť: 6,7 t / max. vzletovou hmotnosťou: 9,5 t má 2× dvouproudový motor Honeywell F124-GA-200 so suchým ťahom 28 kN pričom maxmálka je len 1 059 km/h so stúpavosťou len 107 m/s.
• Podzvukový L-159 Alca s hmotnosťou prázdneho lietadla: 4,1 t / max. vzletovou hmotnosťou: 8 t má jeden dvouproudový motor Honeywell/ITEC F124GA-100 so suchým ťahom 28 kN pričom maxmálka je len 960 km/h so stúpavosťou len 68 m/s.Skrýt celý příspěvekbalm: pokud by šlo o srovnání brokovnice - útočná puška, tak v případě, že by jste srovnával L 159 s FA 50. FA 50 a Gripen mají obdobnou nosnost, obdobný počet závěsníků a mají ...Zobrazit celý příspěvek
balm: pokud by šlo o srovnání brokovnice - útočná puška, tak v případě, že by jste srovnával L 159 s FA 50.
FA 50 a Gripen mají obdobnou nosnost, obdobný počet závěsníků a mají ve výzbroji i kanon, mimo spárku Gripenu, která kanon nemá.
Spektrum AG výzbroje také podobné.
Integace BVR střel s novými radary není problém, když by se chtělo, tak střely se SARH nebo ARH dokáže podporovat i Griffo na Alce. Ale u letadla, které s podvěsy má maximální rychlost blížící se vrtulovým strojům z druhé světové význam nemá.
A radar EL/M 2032 FA 50 není vůbec špatný, mimo jiné jeho základ používají i izraelské F 16.
Při vyčítání vašich teoretických scénářů nezapomeňte na to, že stejně jako Gripen i vše ostatní je prostě pomalé na to, aby dostihlo nad malým územím ČR vše co potřebují, na odletu je ten čas hodně krátký. K tomu by bylo zapotřebí mít v každém rohu republiky základnu s hotovostí, aby působila na vstříném kurzu.Skrýt celý příspěvek@Arthur Jakkoliv to zní shodně, jedná se o faktický omyl obecného typového označení. Motory používané v F/A-18 Hornet vychází z obecné vnitřní konstrukce, přesto jde o odlišné ...Zobrazit celý příspěvek
@Arthur
Jakkoliv to zní shodně, jedná se o faktický omyl obecného typového označení. Motory používané v F/A-18 Hornet vychází z obecné vnitřní konstrukce, přesto jde o odlišné uspořádání. Laicky řečeno, od počátku jsou konstruované ve snaze eliminovat pumpáži, která vzniká z mnoha důvodů (viz níže), ale také při odpalu řízených střel hrozilo přetažení kompresorů (nejen pro svou žíznivost bylo rozhodnuto nahradit původní uspořádání plánovaných motorů YF-101, ze kterých vznikl motor F404). Nesouhlasí ani rozměry uložení vnitřního uspořádání úhlové řízení statorů a další detaily. Zvětšením musela projít i palivová komora a nosná konstrukce uložení motorů s vyšší odolností proti vibracím a rázovým vlnám. Původně se konstrukce motorů pro použití na F/A-18 zabývala i elektronickým systém zabraňující pumpáži při nasátí zplodin z vypouštěné řízené střely (ostatně to dělali i s motorem F100 na F-16) .... několikrát se jim povedlo zastavit motory po odpalu střel. To není tajemství, od toho se zkoušky dělají. Nakonec od dodatečného vybavení škrcení přítoku paliva v okamžiku odpalu upustili (nebylo v bojových situacích žádoucí) a přidali variabilní nastavení úhlu statorových lopatek, které se mělo stejnou účinnost a mohli se věnovat lepší optimalizaci režimu motoru ve všech režimech. Tím, že změnili dopředné předsazení uzavření šíření pulzů a rázů ve dmychadlovém kanále (8, nebo 12 mm - míchá se mi to s motory F100, ale myslím že 8mm) a plaštěm, zamezili rázovým vlnám přídavného spalování dostat se do jádra motorů. Zkoušelo se použít rozdělovače, známého z motorů F-15, ale bez většího úspěchu a s negativy.
Nelze uvažovat nahrazení motoru za např.: F414-39E (bude použitý na Gripenu NG, popř.: F414-KI pro Korejské KF-X) pro jednomotorové uspořádání, aniž by se muselo přistoupit k prodloužení a zvětšení draku letounu, respektive uložení motorů, což by významně zvýšilo cenu letounu. Musel byste chtě nechtě přidat profilované titanové nosníky, zabraňující přenosu silných vibrací na drak letounu apod. Nemůžete říci, dáme do toho silnější motor aniž byste musel předělat celou konstrukci letounu, mj. i zvětšit vstupní otvory ... letoun není sériový automobil, který koupíte v X motorových verzích.Skrýt celý příspěvekbalm: len faktická poznámka aj pôvodný aj McDonnell Douglas F/A-18C/D Hornet pri hmotnosti prázdneho lietadla: 10,4 t / vzletová hmotnosť: 16,7 t / max. vzletovou hmotnosťou 23,5 t ...Zobrazit celý příspěvek
balm: len faktická poznámka aj pôvodný aj McDonnell Douglas F/A-18C/D Hornet pri hmotnosti prázdneho lietadla: 10,4 t / vzletová hmotnosť: 16,7 t / max. vzletovou hmotnosťou 23,5 t používa dvojprúdový motor General Electric F404-GE avšak vo dvojici so suchým ťahom: 48,9 kN pre každý motor a ťah s forsážou 79,2 kN pre každý motor pričom maxmálka je tiež len 1 915 km/h so stúpavosťou 254 m/s.
Naproti tomu ľahší T-50 s hmotnosťou prázdneho lietadla: 6,5 t / max. vzletovou hmotnosťou: 12,4 t stačí jeden dvojprúdový motor General Electric F404-GE so suchým ťahom: 53.07 kN a ťahom s forsážou 78.7 kN pričom maxmálka je tiež len 1 640 km/h so stúpavosťou 198 m/s.
Ale áno určite by aj T-50 hodil aj General Electric F414 ako majú novšie Super Hornety F/A-18E/F...Skrýt celý příspěvekzacatek clanku je usasne vlastenecky, plny chvaly, ale kdyz se clovek zamysly, tak zcela neodpovida realite. kdyby l-159 bylo tak uzasne, tak by prece jenom bylo daleko vice ...Zobrazit celý příspěvek
zacatek clanku je usasne vlastenecky, plny chvaly, ale kdyz se clovek zamysly, tak zcela neodpovida realite.
kdyby l-159 bylo tak uzasne, tak by prece jenom bylo daleko vice rozsirene v ozbrojenych silach, a nebylo by jen v cr.
nebo se pletu ?Skrýt celý příspěvek@Sokrates O aerodynamické konfiguraci konstrukce jsem už psal, nízký výkon motorů zejména v ostrých bojových zatáčkách a stoupavosti, nebo něco zcela jiného? Totiž vlastní ...Zobrazit celý příspěvek
@Sokrates
O aerodynamické konfiguraci konstrukce jsem už psal, nízký výkon motorů zejména v ostrých bojových zatáčkách a stoupavosti, nebo něco zcela jiného?
Totiž vlastní konstrukce Kai T-50 se přibližuje osvědčené konstrukci F-16 až na podstatné rozdíly. Snažili se o snížení hmotnosti draku letounu ve snaze získat vyšší úhlové rychlosti v zatáčkách, jenže chybí důležitý parametr akcelerace opírající se o aktuální výkon motor, bohužel nedostatečný v zatáčkách v úhlech náběhu do 28° s úhlem vybočení 8 - 12° a je tu další omezení, protože sací otvory způsobují rozrušení proudění vzduchu ve snaze kompenzovat úhel proudění vzduchu do vstupů před 1. stupeň kompresoru s vyšším úhlem než 15° (což platí pro hodnotu úhlu náběhu 25°). Parametry axiálního motoru GE-F404 se počítají jako ideální motory pro vysoké podzvukové rychlosti s použitím třístupňového a sedmistupňové uspořádání, což je ideální pro vysoké podzvukové uspořádání s plynulým dávkováním poměru paliva a vzduchu, ale velmi neefektivní při vyšších rychlostech a ostrých bojových zatáčkách. Požadavky vzdušného boje jsou zcela odlišné. Prudké změny pracovního režimu motoru nesvědčí životnosti motorů (zejména lopatky na prvním stupni doslova trpí na únavové opotřebení), dochází ke stagnačnímu přetažení kompresoru, ke kterému dochází při prudkých změnách a překročení úhlu náběhu proudění, rázové vlny při rozrušení toku na 1. stupeň ... a dalším problémem zůstává i přídavné spalování, které často u testování GE-F404 vedlo k pumpáži při tvrdých startu (krátkodobé nahromadění nepoměru paliva ku vzduchu ve spalovací komoře a následné vznícení, nebo naopak zhasnutí hořáku) vyvolávající rázové vlny s následným poškozením motoru. Pokročilé motory pro bojová letadla používají odlišnou a zodolněnou konstrukci při snížených teplotách, disponují většími rozměry se zvýšenou vzdáleností cesty mezi plášti dmychadel, protože snižují doprovodné rázové vlny a pulzy přídavného spalování obzvláště při vysokých úhlů náběhů. Použití výborného GE-F404 má své praktické dopady - ekonomické důvody, životnost, vysoký konstantní výkon bez nebezpečně vysokého zbytkového tahu. Pokročilé motory pro bojové stíhací letouny stejné generace používají 2/3/9, nebo 2/3/10 apod. protože vyžadují masivní zátah (akceleraci) nezbytnou při ostrých bojových obratech, stoupavosti a akcelerace v zatáčkách. Všechno se podepisuje na ceně a hmotnosti dodatečných systému, které musí škrtit motory i na volnoběh, protože výkon motorů jako F-100 (dokáže na volnoběh rozjet F-16 na rychlost 130km/h), nebo P&W F-119 jsou obrovské. Po GE-F404 nikdo nic takového nežádá.
Problém je, že celá debata by byla velmi komplexní rozepsání znalostí a zkušeností ... a hned bych se zase dostal k tomu, jak moc je důležité zakřivení, úhel a délka přechodu na rozrušení proudu ve vztahu k použitému/zamýšlenému motoru. Všechno souvisí se vším, nepatrně se zvýší překryt kabiny a už se mění proměnlivé zakřivení ....Skrýt celý příspěvekbalm: mňa by celkom zaujímalo, aké sú ďalšie argumenty v neprospech FA-50 ako lietadla pre Air Policing. Ak teda opomenieme dosť závažný fakt, že ten stroj nemá zatiaľ integrované ...Zobrazit celý příspěvek
balm: mňa by celkom zaujímalo, aké sú ďalšie argumenty v neprospech FA-50 ako lietadla pre Air Policing. Ak teda opomenieme dosť závažný fakt, že ten stroj nemá zatiaľ integrované žiadne BVR strely a jeho rádiolokátor patrí medzi tie menej pokročilé dopplerovské radary.
Každopádne, vďaka aj za to stručné zhrnutie. Inak, s dátami, ktoré spomínate som sa zatiaľ nikde nestretol. Vedeli by ste mi poskytnúť aj zdroje? ĎakujemSkrýt celý příspěvek@flanker.jirka Špatně ... přirovnání v tématice ručních palných zbraní by bylo srovnání brokovnice se standardní útočnou puškou. Brokovnici si voják zvolí při obsazování ...Zobrazit celý příspěvek
@flanker.jirka
Špatně ... přirovnání v tématice ručních palných zbraní by bylo srovnání brokovnice se standardní útočnou puškou. Brokovnici si voják zvolí při obsazování budovy, vystřelování dveří z pantů (speciální munice) popř.: čistění zákopů a jeskyní. I když bude automatická, stále nebude ničím jiným, než brokovnicí. Moderní standardizované útočné pušky operují v celém spektru činností. Zvládají stejně dobře úkoly při obsazování budovy, zajistit krytí v městském prostředí, svádět účinný boj na střední až dlouhé vzdálenost v otevřeném prostoru, nebo v kombinaci s optikou i přesnou bodovou střelbu na větší vzdálenost. Můžete kombinovat různé doplňky (granátomet, optika, ..) i typy munice.
Jak chcete plnit úkoly vzdušného boje (např..: Air Policing)? Neznám jméno génia, jež započal hloupost s Air Policing. Čti: při pátečním odpoledne jsem líný hledat dotyčného génia. Jedna z dalších hloupostí, jež se ujala a rozvíjela. Nad rámec problémů konstrukce - aerodynamické řešení letounu, chybí další klíčové faktory. Akcelerace, stoupavost a vlastní rychlost letounu, nezbytné pro zachycení relativně rychlého aerodynamického cíle. Velmi rychlý a manévrující cíl (např.: nepřátelský stíhací letoun) je už spíše z říše snů. Letoun bude mít co dělat, aby zachytil běžné dopravní letadlo při cestovní rychlosti a cestovní výšce (pro příklad 10000m s rychlostí 800 - 900km/h ve vzdálenosti 200 - 300km). Řekněme, že piloti budou ve vzduchu do 15 minut od vyhlášení poplachu (Alfa Scramble). V mezičase se musí navléknout do výstroje, otestovat masky, projít zrychlenou přípravou před letem, ... komunikovat s řídícím stanovištěm, které musí nejen navádět letouny, ale také vyklidit vzdušný prostor v plánované dráze letu. Odlepí se od startovací dráhy a nastává problém s akcelerací - stoupavostí do plánované výšky s plným plynem (forsáží), při které se spotřebovává velmi mnoho paliva. Počítám-li správně, úbytek paliva bude činit +/- 627 litrů za minutu vzhledem k nezbytné výzbroji (tzn. minimálně 2 střely vzduch - vzduch pro krátkou vzdálenost). Letoun dosáhne maximální rychlosti Mach 1.5 ... a pokud nepoletí proti sobě, horko těžko vyjde s palivem, protože se musí počítat rezerva i palivo potřebné pro předepsaný postup (sestřel je až to poslední). Druhý problém týkající se paliva a výkonu je ten, že letoun nemá žádné přídavné nádrže schopné letu nadzvukovou rychlosti. Teoreticky může nést až 1710 litrů externího paliva ve třech nádržích, které naneštěstí nedovolují letounu let nadzvukovou rychlostí a udaný cíl zmizí z prostoru dříve, než k němu vůbec doletí. Málokdo si uvědomuje, že technické údaje jsou kalkulovány v ideální konfiguraci (bez zátěže a s interně neseným palivem).
A mohl bych pokračovat dále, třeba v odlišných scénářích, jenže proč se namáhat, když posvícení na problémy nic nezmění.Skrýt celý příspěvekMatesaax: Thajsko má ale ještě hromadu F-16 a F-5 (ty pomalu asi nahrazuje Gripeny). Arthur: Máte pravdu. Ta Thajská T-50TH je opravdu militarizovaná jako lehký bitevník. I ...Zobrazit celý příspěvek
Matesaax: Thajsko má ale ještě hromadu F-16 a F-5 (ty pomalu asi nahrazuje Gripeny).
Arthur:
Máte pravdu. Ta Thajská T-50TH je opravdu militarizovaná jako lehký bitevník. I když všude vidím označení bez "TA". Asi to bude nějaká speciální verze u které se s ostrým nasazením moc nepočítá, spíš jen pro výcvik - odpálit si ostrou.
Porovnávat FA-50 s Gripenem je trochu mimo. Gripen převyšuje výrazně téměř ve všech vlastnostech, Max. rychlost, stoupavost, nosnost, dolet. Navíc jsem nikdy neviděl jednosedadlou FA-50 (asi není).
Vždycky ale hlavně záleží s jakým záměrem se to letadlo pořizuje.Skrýt celý příspěvekMatesaax: co by jste si pořídil vy, Alcy? Pevně doufám, že se AČR probere a Alcy zůstanou pro výcvik a pořídí se skutečně bojové letadla.
Matesaax: co by jste si pořídil vy, Alcy? Pevně doufám, že se AČR probere a Alcy zůstanou pro výcvik a pořídí se skutečně bojové letadla.
Balm: je mi jedno zda mi na cil dopraví munici kedlubna nebo mrkev. Má to křídla, letí to, unese to 4,5 tuny. Liší se to elektronikou a aerodynamickou koncepcí, ale účel to dokáže ...Zobrazit celý příspěvek
Balm: je mi jedno zda mi na cil dopraví munici kedlubna nebo mrkev. Má to křídla, letí to, unese to 4,5 tuny. Liší se to elektronikou a aerodynamickou koncepcí, ale účel to dokáže splnit také.
V hadech se nevyznám, použil bych jiné přirovnání, klasickou útočnou pušku a pušku se závěrem bull-pup, obě svůj účel splní i když je vyrobite každou v jiné části světa.Skrýt celý příspěvekto D.i.p. ,,Všichni ostatní, co to koupili (Irák, Indonésie, Thajsko), tak pouze cvičnou T-50. V Thajsku asi došli k názoru, že nepotřebují kombinaci cvičného letounu s bitevními ...Zobrazit celý příspěvek
to D.i.p. ,,Všichni ostatní, co to koupili (Irák, Indonésie, Thajsko), tak pouze cvičnou T-50. V Thajsku asi došli k názoru, že nepotřebují kombinaci cvičného letounu s bitevními schopnostmi, jako byla L-39Z/A. Kdyby ano, dost možná by si pořídili něco jiného. Třeba k tomu ještě dojde až budou nahrazovat Alpha Jety. ,,
Zabudli ste na Thajsko už má 4ks T-50TH a objednalo ďalších 8ks, ale pozor aj plneniu bojových úloh nakoľko TA-50 je aj ľahký bitevnik.
Advanced trainer (T-50),
Lead-in fighter trainer/Light combat aircraft (TA-50),
Multirole fighter (FA-50)
to Matesaax : viac ako polovičná cena oproti Gripenov C/D a nižšie provozne naklady predsa !Skrýt celý příspěvekJak můžeš použít slovo "srovnání", když se jedná o dva od sebe vzdálené světy? Jednoduchá srovnání na základě hmotnosti jsou možná užitečné při nákupu balení mrkve a brambor, ...Zobrazit celý příspěvek
Jak můžeš použít slovo "srovnání", když se jedná o dva od sebe vzdálené světy? Jednoduchá srovnání na základě hmotnosti jsou možná užitečné při nákupu balení mrkve a brambor, nikoliv však u letadel. Letmý pohled na konstrukční řešení letounů poskytují velkorysou nápovědu k jejich aerodynamickým charakteristikám. Zejména pak definování klíčových proměnných např.: šípovitost, zakřivení a vlastní profil křídla (definují poměr vztlaku a vlnového odporu). Přechodové vytvarování přechodové části trup - křídlo, tvar vstupních otvorů motorů s aerodynamickými brzdami prvního stupně kompresoru (brání překročení hranice zvuku přitékajícího vzduchu a brání přetečení motoru a následné pumpáži), profil, tvar a umístění ovládacích ploch i kachních křídel (pouze Gripen) ... včetně profilace proti třepotání (fluttering) namáhaného uchycení a nosné části křídla, které vzniká na koncích křídel ve vysokých podzvukových rychlostech (typická operační rychlost Mach 0.7 - 0.9) ve středních výškách, intenzivněji při silném zatížení křídla a vysokých násobcích. To všechno ovlivňuje letové výkony, protože bude-li při zmiňovaném air patrolingu letoun ve výšce okolo 10 - 11 000 metrů při rychlosti Mach 0.8, bude potřebovat mnohem vyšší poměr vztlaku křídla vůči poměru vlnového odporu. Klesne-li níže a započne ostré zatáčky, zatížení křídla a vztlakový přebytek se negativně projeví na vlnovém odporu. Při vyšších rychlostech se klade ještě vyšší důraz na minimalizaci vlnového odporu, zatímco ve běžné bojové rychlosti (Mach 0.7 - 0.9) se hraje na poměr vlnového odporu, vztlaku, vzepětí atd. s vyvrcholením maximálních úhlech náběhu, akceleraci, .... komplexní letové charakteristiky.
Obě letadla jsou natolik rozdílná, že je nemožné je srovnávat na základě objektivních parametrů. Natož napsat stejné váhové ... nelze a stavět se na hlavu nepomůže. Zmije je velikostí, jedovou zásobou i hmotností může srovnat s taipanem, ale když tě rafne taipan, máš to prakticky na beton. Celé "strašně zajímavé srovnání" kulhá na obě nohy.Skrýt celý příspěvekCo se týká Thajska, tak nějak nechápu smysl proc k pár Gripenum koupili výkonné cvičné T-50,ktere jsou výkonové pomalu na stejné úrovni jako Gripeny.
Co se týká Thajska, tak nějak nechápu smysl proc k pár Gripenum koupili výkonné cvičné T-50,ktere jsou výkonové pomalu na stejné úrovni jako Gripeny.
D.i.p: zajímavé může být srovnání z Thajska, mají Gripeny a TA 50, letadla stejné hmotnostní kategorie a motorem. I nosnost výzbroje mají podobnou.
D.i.p: zajímavé může být srovnání z Thajska, mají Gripeny a TA 50, letadla stejné hmotnostní kategorie a motorem. I nosnost výzbroje mají podobnou.
RiMr 71: máte někde nějaké konkrétní poznatky o tom, že by Zeman škodil Aeru a jeho aktivitách, nebo jejich případné spolupráci a IAI z Izraele? Pokud vím, tak prezident je ...Zobrazit celý příspěvek
RiMr 71: máte někde nějaké konkrétní poznatky o tom, že by Zeman škodil Aeru a jeho aktivitách, nebo jejich případné spolupráci a IAI z Izraele?
Pokud vím, tak prezident je velkým přítelem Izraele a zastáncem společně armády EU.Skrýt celý příspěvekD.i.p.: "M346, T-50 jsou primárně vyvinutý na výcvik. Každopádně, ani jedno z těchto dvou letadel ještě nic nepředvedlo." Ja teda rozhodne nepatrím medzi fanúšikov T-50 a nechcem ...Zobrazit celý příspěvek
D.i.p.: "M346, T-50 jsou primárně vyvinutý na výcvik. Každopádně, ani jedno z těchto dvou letadel ještě nic nepředvedlo."
Ja teda rozhodne nepatrím medzi fanúšikov T-50 a nechcem sa ani hádať, či je lepšie ako M-346. Avšak tvrdenie, že T-50 ešte nič nepredviedlo, je značne zavádzajúce. Filipínske FA-50PH minulý rok nalietali viac ako 70 bojových misií, pri ktorých poskytovali vzdušnú podporu pozemným jednotkám. Filipínsky prezident je s nimi natoľko spokojný, že sa rozhodol kúpiť ďalších 12 lietadiel:
https://www.leteckymagazin.sk/...
Takže minimálne v tomto ohľade sú podstatne ďalej ako M-346.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...