Aero nabízí L-159 a L-39NG americkému letectvu

L-159 ALCA a L-39CW (technologický demonstrátor L-39NG); větší foto / aero Vodochody

Největší český letecký výrobce s dlouholetými mezinárodními zkušenostmi v dodávkách vojenských lehkých proudových letounů, AERO Vodochody AEROSPACE a.s., a světový lídr ve vojenských technologických systémech, Israel Aerospace Industries Ltd., oznámili společný zájem o účast na programu OA-X vzdušných sil Spojených států.

Program OA-X je experimentem US Air Force, jenž má rozšířit americké vzdušné síly o třídu provozně levnějších, lehkých bitevních letadel. Americké letectvo poptává 300 letounů.

 

 

Rodina lehkých proudových bitevníků Aera Vodochody, kterou tvoří letouny L-159 a L-39NG, nabízí americkým vzdušným silám širokou škálu schopností, kterých dnes nedosahuje žádný jiný světový výrobce lehkých proudových letounů. Oba letouny splňují nebo převyšují požadavky OA-X programu z pohledu plnění leteckých misí a systémového vybavení.

 

L-159 je osvědčený a robustní letoun, jenž byl úspěšně ozkoušen a provozován v rámci společných operací NATO, v rámci Red Air cvičení amerického letectva i v rámci skutečných bojových misí. Prověřený lehký bitevník L-159 je vylepšený integrací inovativních a špičkových technologií s otevřenou architekturou avioniky od izraelské firmy IAI. Letoun nové generace L-39NG vedle toho nabízí americkému letectvu unikátní poměr provozního výkonu a efektivity nákladů v kategorii lehkých proudových letounů.


Giuseppe Giordo, President a generální ředitel Aera Vodochody řekl: „Dvojice našich letounů poskytne americkému letectvu výběr mezi nákladově vyšší a nižší nabídkou, schopnou vyhovět rozdílným požadavkům. Společně s IAI bude Aero připravené nabídnout letouny schopné plnit širokou škálu misí, vybavené aktuálně nejlepší dostupnou technologií na trhu s potenciálem pro další vývoj v budoucnu. Naše letouny, již využívané koaličními partnery, jsou pro Americké letectvo skutečným řešení jejich záměru plnit bojové mise s nízkým rizikem a nízkými náklady.“ 


Benjamin Cohen z divize LAHAV společnosti AIA řekl: „Naše spolupráce s Aerem Vodochody nabízí ověřený a výkonný letoun L-159 s novými inovativními systémy IAI, které dokáží skvěle splnit požadavky zákazníků na lehký bojový letoun. Rovněž náš systém pro virtuální výcvik na letounu L-39NG je světovou špičkou.“

 

Lehké proudové letouny z Aera Vodochody jsou provozovány vzdušnými silami na územích, která jsou pro Spojené státy strategicky významná. Letouny L-39 operují ve Východním Pacifiku, v Pobaltí, ve střední Evropě, řadě afrických zemí a dalších regionech. To výrazně usnadňuje provozování těchto letounů v partnerství s letectvy dalších států a umožňuje podporu jejich provozu za hranicemi Ameriky.

 

Oba letouny, L-159 i L-39NG, jsou k dispozici v souladu s časovým harmonogramem a výrobním tempem stanoveným USAF. Aero je rovněž schopné přesunout výrobu, finální montáž, výcvik a logistiku do Spojených států, což by vytvořilo stovky nových pracovních míst pro Američany. Aero a IAI nyní aktivně hledají amerického partnera pro program OA-X.



L-159

L-159 přináší dlouholeté zkušenosti Aera z vývoje vojenských proudových letadel, které řadí Aero mezi historicky největší výrobce této kategorie letounů na světě, s nejnovějšími pokroky v oblasti avioniky, motorů a systémů letounu. L-159 je navržen jako lehký bojový letoun optimalizovaný pro řadu úkolů typu vzduch-země, vzduch-vzduch a průzkumné mise. Letoun je vybaven bojem prověřenou pokročilou avionikou s otevřenou architekturou od Izraelské společnosti IAI.

V rámci upgradu bude letoun L-159 dovybaven nejmodernějším víceúčelovým IAI (Elta) radarem pro všechny druhy počasí, je vybaven pro denní a noční provoz a může nést širokou škálu standardní výzbroje NATO, včetně raket typu vzduch-vzduch a vzduch-země a laserem naváděných pum. Dvoumístný letoun L-159 vychází z konstrukce jednomístné verze L-159 a je primárně navržený pro pokračovací a operační výcvik. Konfigurace letounu L-159 může být přizpůsobena specifickým požadavkům zákazníka a adaptována na potřeby základního výcviku, stejně jako bojových misí zahrnující útoky na pozemní cíle či průzkumných a hlídkových misí.

 

L-39NG

Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39, avšak využívá soudobé technologie a vybavení. Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů.

 

Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost Omnipol, která se z 50 % finančně spolupodílí na vývoji letounu. Další podrobnosti o novém letounu zjistíte na webových stránkách L-39NG.

Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku


Související články

Aero zahájilo výrobu prvních letounů L-39NG

V uplynulých týdnech se v Aeru Vodochody naplno rozjela výroba nových dílů na letoun L-39NG, novou ...

Do České republiky zavítali uživatelé letounu L-39 Albatros

Čtvrtek 14. září 2017: Zástupci patnácti států, jejichž armády mají zkušenosti s provozem cvičných ...

Táborským připravujícím se do mise poskytují leteckou podporu letouny L-159 ALCA

Listopadové vyvedení do vojenského újezdu Boletice zahájila 10. strážní rota BAF (Bagram Airfield) ...

Český bitevník L-159 ALCA pro americký program OA-X

Generální ředitel Aero Vodochody Giuseppe Giordo nedávno v rozhovoru pro iDnes potvrdil zájem české ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • skelet
    13:44 14.06.2018

    TF_HU: zřejmě jsem to napsal nešikovně. Program OA-X pochopitelně nemá nic společného s hledáním letounu pro základní (pokračovací výcvik). Ale letouny, které se tohoto programu ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU: zřejmě jsem to napsal nešikovně. Program OA-X pochopitelně nemá nic společného s hledáním letounu pro základní (pokračovací výcvik). Ale letouny, které se tohoto programu účastní jsou odvozeny od cvičných letounů.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    13:25 14.06.2018

    skelet
    To asi ne, že...OAX rozhodně nebyl primárně určen pro základní výcvik.

    Dokud neuvidím vyjádření USAF, že do projektu byl zapojen letoun z AERO je to jen bublina...

    skelet
    To asi ne, že...OAX rozhodně nebyl primárně určen pro základní výcvik.

    Dokud neuvidím vyjádření USAF, že do projektu byl zapojen letoun z AERO je to jen bublina...

  • stronger.p
    12:57 14.06.2018

    RiMr71, dovolím si Vám oponovat, prezident Zeman jako den z prvních a velmi mála politiků D.Trumpa ve volbách otevřeně podporoval, což se o drtivé většině našich "pravicových" ...Zobrazit celý příspěvek

    RiMr71, dovolím si Vám oponovat, prezident Zeman jako den z prvních a velmi mála politiků D.Trumpa ve volbách otevřeně podporoval, což se o drtivé většině našich "pravicových" politiků říci nedá, ti měli významně jiné preference. A postoj prezidenta Zemana vůči izraeli je taká velmi jasný a silně pravicový.
    Velmi mne mrzí, že pragmatismus je medii i některými jedinci nazýván rusofilství, je to velmi velké zjednodušování.
    Ve velmi mnoha věcech s naším současným prezidentem nesouhlasím, ale křik maisteamu, že nás vede na východ beru s rezervou, spíš bych řekl, že v hromadě nařízení z EU se nám ten východ pomalu vrací...Skrýt celý příspěvek

  • lorgarius
    12:12 14.06.2018

    myslim ze vacsine je jasne ze ide o PR akciu aby sa AERO dostalo do povedomia. IAI je sice pomerne dobry partner a referencie od Drakenu mozu nieco zavazit, ale to by chcelo ...Zobrazit celý příspěvek

    myslim ze vacsine je jasne ze ide o PR akciu aby sa AERO dostalo do povedomia. IAI je sice pomerne dobry partner a referencie od Drakenu mozu nieco zavazit, ale to by chcelo parnera tazsej vahy, ktory by zvladol upatit, teda myslel som poriadne lobovat u tych spravnych ludi. taky boeing by bol idealnym partnerom.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    11:57 14.06.2018

    Flanker..."momentálně sedí v bílem domě pan, který se naučil pouze větu "america first" no a když se to spojí s tím, že na Hradě sedí, vlastně leží, pán který se naučil pouze větu ...Zobrazit celý příspěvek

    Flanker..."momentálně sedí v bílem domě pan, který se naučil pouze větu "america first"
    no a když se to spojí s tím, že na Hradě sedí, vlastně leží, pán který se naučil pouze větu "STB a Russia first", tak to dává pro kšeft s amíky dost neradostné vyhlídky... :(Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    11:45 14.06.2018

    Míša:
    Jako reklama je to určitě levný. :-)
    Taky si nemyslím, že by to uspělo. Avšak oni na to budou spíš koukat jako na nabídku Izraelců než Čechů.

    Míša:
    Jako reklama je to určitě levný. :-)
    Taky si nemyslím, že by to uspělo. Avšak oni na to budou spíš koukat jako na nabídku Izraelců než Čechů.

  • Míša
    11:41 14.06.2018

    Nechci nikomu brát iluze, ale za vlády konzervativce (s intelektem porno herečky) v čele USA, zde není moc naděje na úspěch nějakého neznámého státu někde v Evropě. Přesto bych ...Zobrazit celý příspěvek

    Nechci nikomu brát iluze, ale za vlády konzervativce (s intelektem porno herečky) v čele USA, zde není moc naděje na úspěch nějakého neznámého státu někde v Evropě. Přesto bych opak Aeru moc přál, větší šance na úspěch bych viděl určitě jinde a tato účast se pouze prodraží, škoda energie.Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    10:50 14.06.2018

    Arthur: Tak Korejci to používají nejvíc. Je to "jejich" letadlo. Pro Filipíny se jedná o nejlevnější supersonic na západním trhu (konečně si mohli něco takového dovolit). Tím to ...Zobrazit celý příspěvek

    Arthur:
    Tak Korejci to používají nejvíc. Je to "jejich" letadlo. Pro Filipíny se jedná o nejlevnější supersonic na západním trhu (konečně si mohli něco takového dovolit). Tím to končí.

    Všichni ostatní, co to koupili (Irák, Indonésie, Thajsko), tak pouze cvičnou T-50. V Thajsku asi došli k názoru, že nepotřebují kombinaci cvičného letounu s bitevními schopnostmi, jako byla L-39Z/A. Kdyby ano, dost možná by si pořídili něco jiného. Třeba k tomu ještě dojde až budou nahrazovat Alpha Jety.

    V porovnání F/A-50 s ostatními supersonicy to bude asi špatný. Asi dobrý jako podpora do počtu (Korea má spoustu dalšího a kupuje F35) a na zmíněný air-policing (finančně určitě fajn).


    M346
    Jediný Italové mají snad lehce militarizovanou verzi T-346A, ale že by si někdo pořizoval M-346FT nebo dokonce M-346FA (to je verze, která se výbavou rovná L-159, + má být trochu stealth) o tom nevím.
    Ta Italská T-346A mi přijde spíš jen na vykoušení si vypálit ostrou munici.Skrýt celý příspěvek

  • Arthur
    09:27 14.06.2018

    to D.i.p. : T-50, T-50B ako aj TA-50 používajú Korejske vzdušné sily (ROK) na výcvik presne tak ako používajú na výcvik aj KF-16C/D a KF-5E/F. Korejci bojovú verziu rodiny ...Zobrazit celý příspěvek

    to D.i.p. :

    T-50, T-50B ako aj TA-50 používajú Korejske vzdušné sily (ROK) na výcvik presne tak ako používajú na výcvik aj KF-16C/D a KF-5E/F.

    Korejci bojovú verziu rodiny T-50 pouzivaju ako bojovú letku vo forme 60ks FA-50 Fighting Eagle ako Supersonic Multirole Fighter Combat Aircraft !

    • 103rd Fighter Squadron flying F/A-50
    • 203rd Fighter Squadron flying F/A-50
    • 202nd Fighter Squadron flying FA-50

    Obdobne Filipíny pouzivaju 12ks FA-50 PH Fighting Eagle ako Supersonic Multirole Fighter Combat Aircraft pričom najnovšie plánujú akvizovat ďalších 12ks.
    zdroj: http://www.janes.com/article/8...

    Takže napr. naše vzdušné sily OS SR by v prípade rodiny T-50 (FA-50) získali dve spôsobilosti v jednom 2in1 cvičné lietadlá a zároveň Supersonic Multirole Fighter Combat Aircraft tj. jedna platforma pre obe spôsobilosti = efektívnosť a hospodárnosť.

    Podzvukové M346, L-159 sú min o kategóriu nizsie a ... L-39 NG min o dve nižšie...Skrýt celý příspěvek

  • lemkin
    09:04 14.06.2018

    Ono to úplně bez šance nebude, držím palce. Pomineme-li nabízené vrtuláky, tak je Alca přesně ten stroj co USAF hledá. Zásadní je spolupráce s IAI, pač Izrael s Amíkama jednat ...Zobrazit celý příspěvek

    Ono to úplně bez šance nebude, držím palce.

    Pomineme-li nabízené vrtuláky, tak je Alca přesně ten stroj co USAF hledá.
    Zásadní je spolupráce s IAI, pač Izrael s Amíkama jednat umí.

    A USA first? Přenesení výroby je zcela jasné, tamních partnerů může být dost. Třeba umírající Northrop by měl konečně nějaký program, Raytheon má s IAI taky mnoho společného.

    Pro mě je zásadní že se o letadlu mluví, projde po 20 letech modernizací (třeba i mokré křídlo), současná munice a avionika u které se nemusíte ptát, zda to můžete vyvézt tam nebo onam.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    08:13 14.06.2018

    Tomik: všechny letouny OA-X byly primárně určené pro základní výcvik. A L-39 se používá jako lehký bitevník od zrodu verze ZO, verze NG je další level.

    Tomik: všechny letouny OA-X byly primárně určené pro základní výcvik. A L-39 se používá jako lehký bitevník od zrodu verze ZO, verze NG je další level.

  • TF_HU
    05:49 14.06.2018

    Clanek je reklamou na letadla, nijak nerika jak se chce Aero zapojit do jiz beziciho programu, ktery je ve sve druhe fazi. Testovani vyzbroje u dvou finalnich typu. K tomu se nejak ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek je reklamou na letadla, nijak nerika jak se chce Aero zapojit do jiz beziciho programu, ktery je ve sve druhe fazi. Testovani vyzbroje u dvou finalnich typu. K tomu se nejak nevyjadrili?Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    00:10 14.06.2018

    givicz: M346, T-50 jsou primárně vyvinutý na výcvik. A každý kdo tyto letadla koupil, tak výlučně jako výcviková, ne jako lehký bitevní letoun. U T-50 se počítá s bojovou verzí ...Zobrazit celý příspěvek

    givicz: M346, T-50 jsou primárně vyvinutý na výcvik. A každý kdo tyto letadla koupil, tak výlučně jako výcviková, ne jako lehký bitevní letoun.
    U T-50 se počítá s bojovou verzí vhodnou leda tak pro levný air-policing.
    M346 se pro bitevník hodí určitě více, ale jeho bitevní verze snad ani prodaná ještě nebyla. To, že poláci přemýšlí nahradit SU-22 tímhle letadlem, bych považoval za plácnutí do vody.
    Každopádně, ani jedno z těchto dvou letadel ještě nic nepředvedlo.Skrýt celý příspěvek

  • tomik
    23:24 13.06.2018

    L-39 se do OA-X prece nehodi. Do bitvy se hodi bitevnik - L-159 ne cvicne letadlo. Alca ma navic spoustu vybavy do boje, ktere L-39 nema a pokud to do ni zacnete pridavat, delate z ...Zobrazit celý příspěvek

    L-39 se do OA-X prece nehodi. Do bitvy se hodi bitevnik - L-159 ne cvicne letadlo. Alca ma navic spoustu vybavy do boje, ktere L-39 nema a pokud to do ni zacnete pridavat, delate z ni L-159. Jde napr. o: pancerovani kabiny, plneni nadrzi dusikem, varovny system ozareni, vymetnice klamnych cilu, zalohovanou hydrauliku, radar, balisticky pocitac, znatelne vyssi rychlost.... a mozna jsem na neco zapomnel. Poslat nekoho do boje s L-39 je nezodpovednost.Skrýt celý příspěvek

  • givicz
    22:29 13.06.2018

    flanker.jirka... Draken si mne ruce protože L 159 dostal prakticky zadarmo :)

    flanker.jirka... Draken si mne ruce protože L 159 dostal prakticky zadarmo :)

  • flanker.jirka
    22:28 13.06.2018

    Pokud tu chcete řešit něco co má trochu bitevní vlastnosti, tak osobně mi přijde zajímavá korejská FA 50, příznivá cena, je to sice už nadzvuk, ale o to líp, standardně má i kanon. ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud tu chcete řešit něco co má trochu bitevní vlastnosti, tak osobně mi přijde zajímavá korejská FA 50, příznivá cena, je to sice už nadzvuk, ale o to líp, standardně má i kanon. A existuje icvičná verze.
    https://www.defenseindustrydai...
    Například jako náhrada níže zmiňované SU 22 M4 by to bylo pěkné.

    ...vybavení radarem je spíše vhodnější pro nadzvukový stroj, aby se jen nekoukal jak mu na radaru ulétne i civilní linkaSkrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    22:23 13.06.2018

    Zajímavé by bylo znát konkrétní názor od firmy Draken z provozu L 159 v USA, mohlo by to být výhodou či nevýhodou pro výběr. Ale, momentálně sedí v bílem domě pan, který se ...Zobrazit celý příspěvek

    Zajímavé by bylo znát konkrétní názor od firmy Draken z provozu L 159 v USA, mohlo by to být výhodou či nevýhodou pro výběr.
    Ale, momentálně sedí v bílem domě pan, který se naučil pouze větu "america first" což může hrát dost velkou roli.Skrýt celý příspěvek

  • givicz
    22:15 13.06.2018

    balm píšeš cituji: "kdežto L-159 poskytuje optimální letové parametry specifického bitevního letounu, který neplní stejné mise, jako čistokrevný stíhač. Nebo-li pokrytí více ...Zobrazit celý příspěvek

    balm píšeš cituji:

    "kdežto L-159 poskytuje optimální letové parametry specifického bitevního letounu, který neplní stejné mise, jako čistokrevný stíhač. Nebo-li pokrytí více režimů a možností výcviku budoucích pilotů, protože si nakoupili především cvičné letouny určené výhradně k výcviku pilotů, což platí i pro Polsko."

    citace z niže uvedeného článku:

    "M-346FA jako náhrada za Su-22

    Svým způsobem by tak mohl být M-346FA částečnou náhradou za polské Su-22 – vzhledem k nákladům na pořízení, ekonomičnosti provozu i faktu, že Polsko bude i tak dost možná provozovat dvanáct nebo dokonce šestnáct těchto letounů ve cvičné variantě.
    S úvahou přichází také přední polský armádní server Defence24, který zmiňuje jako široké spektrum podporovaných zbraňových systémů tak možnost nahrazení Su-22 v roli blízké podpory pozemních vojsk."Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    22:04 13.06.2018

    givicz: To je práve ten rozdiel, keď niekto zbrojí proti silnejšiemu súperovi na zhruba porovnateľnej technologickej úrovni, proti ktorému by musel nasadiť s maximálnou ...Zobrazit celý příspěvek

    givicz:
    To je práve ten rozdiel, keď niekto zbrojí proti silnejšiemu súperovi na zhruba porovnateľnej technologickej úrovni, proti ktorému by musel nasadiť s maximálnou efektivitou všetko, čo dokáže poslať do vzduchu a iný zasa zbrojí na čo najlacnejšie šikanovanie protivníka disponujúceho zanedbateľnými prostriedkami.Skrýt celý příspěvek

  • balm
    21:57 13.06.2018

    @givicz Důvodů, proč si zákazník zvolil produkt může být celá řada a souvisí s nastavenými kritérii. Bohužel se do pragmatického rozhodování mísí ekonomické i politické zájmy, ...Zobrazit celý příspěvek

    @givicz

    Důvodů, proč si zákazník zvolil produkt může být celá řada a souvisí s nastavenými kritérii. Bohužel se do pragmatického rozhodování mísí ekonomické i politické zájmy, ale ty nechme pro potřeby debaty u ledu.

    Proč si Izrael zvolil právě Aermacchi M-346 Master mohu jen odhadovat. Izrael se potýká se specifickými problémy a své omezené lidské zdroje kompenzuje výzbrojí s cílem zajistit maximální ochranu a přežití posádky. Logicky si zvolil dvoumotorový cvičný stroj, protože v případě vysazení jednoho motoru letoun nehrozí bezprostřední zřícení - ztráta letounu spojené se ztrátou či zraněním posádky. Podobně uvažují i další národy, např.: Švýcarsko letadlové lodě stavět na jezerech nebude, ale jeho terénní podmínky vyžadují dvoumotorové řešení i za cenu vyšších nákladů a proto si zvolili dvoumotorové F/A-18 Hornet. Stačí jeden opeřenec a v horském terénu už letadlo nikdo nezachrání. Nabízí odlišné letové vlastnosti, bližší (univerzálnější) pro přechod na jiný typ strojů např.: F-15 Eagle, nebo F-16 Fighting Falcon, které Izrael vlastní a které létají odlišné bojové lety (střední až vysoké bojové rychlosti 800 - 900km/h od velmi nízkých až po velmi vysoké letové hladiny), kdežto L-159 poskytuje optimální letové parametry specifického bitevního letounu, který neplní stejné mise, jako čistokrevný stíhač. Nebo-li pokrytí více režimů a možností výcviku budoucích pilotů, protože si nakoupili především cvičné letouny určené výhradně k výcviku pilotů, což platí i pro Polsko.


    Nebo hlavní důvod leží v dohodě, že Izrael koupí letouny a Itálie si od Izraele koupí průzkumné prostředky pro svá letadla a satelity :-) Než napíšeš svou další odpověď, přemýšlej před odesláním poněkud intenzivněji, protože pomalu ztrácím sílu a víru do dalších odpovědí.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 4