Aero nabízí L-159 a L-39NG americkému letectvu

-
13. 6. 2018
-
64 komentářů
-
Tisková zpráva
Největší český letecký výrobce s dlouholetými mezinárodními zkušenostmi v dodávkách vojenských lehkých proudových letounů, AERO Vodochody AEROSPACE a.s., a světový lídr ve vojenských technologických systémech, Israel Aerospace Industries Ltd., oznámili společný zájem o účast na programu OA-X vzdušných sil Spojených států.
Program OA-X je experimentem US Air Force, jenž má rozšířit americké vzdušné síly o třídu provozně levnějších, lehkých bitevních letadel. Americké letectvo poptává 300 letounů.
Rodina lehkých proudových bitevníků Aera Vodochody, kterou tvoří letouny L-159 a L-39NG, nabízí americkým vzdušným silám širokou škálu schopností, kterých dnes nedosahuje žádný jiný světový výrobce lehkých proudových letounů. Oba letouny splňují nebo převyšují požadavky OA-X programu z pohledu plnění leteckých misí a systémového vybavení.
L-159 je osvědčený a robustní letoun, jenž byl úspěšně ozkoušen a provozován v rámci společných operací NATO, v rámci Red Air cvičení amerického letectva i v rámci skutečných bojových misí. Prověřený lehký bitevník L-159 je vylepšený integrací inovativních a špičkových technologií s otevřenou architekturou avioniky od izraelské firmy IAI. Letoun nové generace L-39NG vedle toho nabízí americkému letectvu unikátní poměr provozního výkonu a efektivity nákladů v kategorii lehkých proudových letounů.
Giuseppe Giordo, President a generální ředitel Aera Vodochody řekl: „Dvojice našich letounů poskytne americkému letectvu výběr mezi nákladově vyšší a nižší nabídkou, schopnou vyhovět rozdílným požadavkům. Společně s IAI bude Aero připravené nabídnout letouny schopné plnit širokou škálu misí, vybavené aktuálně nejlepší dostupnou technologií na trhu s potenciálem pro další vývoj v budoucnu. Naše letouny, již využívané koaličními partnery, jsou pro Americké letectvo skutečným řešení jejich záměru plnit bojové mise s nízkým rizikem a nízkými náklady.“
Benjamin Cohen z divize LAHAV společnosti AIA řekl: „Naše spolupráce s Aerem Vodochody nabízí ověřený a výkonný letoun L-159 s novými inovativními systémy IAI, které dokáží skvěle splnit požadavky zákazníků na lehký bojový letoun. Rovněž náš systém pro virtuální výcvik na letounu L-39NG je světovou špičkou.“
Lehké proudové letouny z Aera Vodochody jsou provozovány vzdušnými silami na územích, která jsou pro Spojené státy strategicky významná. Letouny L-39 operují ve Východním Pacifiku, v Pobaltí, ve střední Evropě, řadě afrických zemí a dalších regionech. To výrazně usnadňuje provozování těchto letounů v partnerství s letectvy dalších států a umožňuje podporu jejich provozu za hranicemi Ameriky.
Oba letouny, L-159 i L-39NG, jsou k dispozici v souladu s časovým harmonogramem a výrobním tempem stanoveným USAF. Aero je rovněž schopné přesunout výrobu, finální montáž, výcvik a logistiku do Spojených států, což by vytvořilo stovky nových pracovních míst pro Američany. Aero a IAI nyní aktivně hledají amerického partnera pro program OA-X.
L-159
L-159 přináší dlouholeté zkušenosti Aera z vývoje vojenských proudových letadel, které řadí Aero mezi historicky největší výrobce této kategorie letounů na světě, s nejnovějšími pokroky v oblasti avioniky, motorů a systémů letounu. L-159 je navržen jako lehký bojový letoun optimalizovaný pro řadu úkolů typu vzduch-země, vzduch-vzduch a průzkumné mise. Letoun je vybaven bojem prověřenou pokročilou avionikou s otevřenou architekturou od Izraelské společnosti IAI.
V rámci upgradu bude letoun L-159 dovybaven nejmodernějším víceúčelovým IAI (Elta) radarem pro všechny druhy počasí, je vybaven pro denní a noční provoz a může nést širokou škálu standardní výzbroje NATO, včetně raket typu vzduch-vzduch a vzduch-země a laserem naváděných pum. Dvoumístný letoun L-159 vychází z konstrukce jednomístné verze L-159 a je primárně navržený pro pokračovací a operační výcvik. Konfigurace letounu L-159 může být přizpůsobena specifickým požadavkům zákazníka a adaptována na potřeby základního výcviku, stejně jako bojových misí zahrnující útoky na pozemní cíle či průzkumných a hlídkových misí.
L-39NG
Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39, avšak využívá soudobé technologie a vybavení. Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů.
Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost Omnipol, která se z 50 % finančně spolupodílí na vývoji letounu. Další podrobnosti o novém letounu zjistíte na webových stránkách L-39NG.
Redakčně upraveno
Související články
Aero zahájilo výrobu prvních letounů L-39NG
V uplynulých týdnech se v Aeru Vodochody naplno rozjela výroba nových dílů na letoun L-39NG, novou ...
-
20.07.2017
-
29 komentářů
-
Tisková zpráva
Do České republiky zavítali uživatelé letounu L-39 Albatros
Čtvrtek 14. září 2017: Zástupci patnácti států, jejichž armády mají zkušenosti s provozem cvičných ...
-
15.09.2017
-
16 komentářů
-
kapitán Tomáš Maruščák, 21. zTL
Táborským připravujícím se do mise poskytují leteckou podporu letouny L-159 ALCA
Listopadové vyvedení do vojenského újezdu Boletice zahájila 10. strážní rota BAF (Bagram Airfield) ...
-
24.11.2017
-
12 komentářů
-
nadporučík Daniel PÍŠA
Český bitevník L-159 ALCA pro americký program OA-X
Generální ředitel Aero Vodochody Giuseppe Giordo nedávno v rozhovoru pro iDnes potvrdil zájem české ...
-
24.04.2018
-
64 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
TF_HU: zřejmě jsem to napsal nešikovně. Program OA-X pochopitelně nemá nic společného s hledáním letounu pro základní (pokračovací výcvik). Ale letouny, které se tohoto programu ...Zobrazit celý příspěvek
TF_HU: zřejmě jsem to napsal nešikovně. Program OA-X pochopitelně nemá nic společného s hledáním letounu pro základní (pokračovací výcvik). Ale letouny, které se tohoto programu účastní jsou odvozeny od cvičných letounů.Skrýt celý příspěvek
skelet
To asi ne, že...OAX rozhodně nebyl primárně určen pro základní výcvik.
Dokud neuvidím vyjádření USAF, že do projektu byl zapojen letoun z AERO je to jen bublina...skelet
To asi ne, že...OAX rozhodně nebyl primárně určen pro základní výcvik.
Dokud neuvidím vyjádření USAF, že do projektu byl zapojen letoun z AERO je to jen bublina...RiMr71, dovolím si Vám oponovat, prezident Zeman jako den z prvních a velmi mála politiků D.Trumpa ve volbách otevřeně podporoval, což se o drtivé většině našich "pravicových" ...Zobrazit celý příspěvek
RiMr71, dovolím si Vám oponovat, prezident Zeman jako den z prvních a velmi mála politiků D.Trumpa ve volbách otevřeně podporoval, což se o drtivé většině našich "pravicových" politiků říci nedá, ti měli významně jiné preference. A postoj prezidenta Zemana vůči izraeli je taká velmi jasný a silně pravicový.
Velmi mne mrzí, že pragmatismus je medii i některými jedinci nazýván rusofilství, je to velmi velké zjednodušování.
Ve velmi mnoha věcech s naším současným prezidentem nesouhlasím, ale křik maisteamu, že nás vede na východ beru s rezervou, spíš bych řekl, že v hromadě nařízení z EU se nám ten východ pomalu vrací...Skrýt celý příspěvekmyslim ze vacsine je jasne ze ide o PR akciu aby sa AERO dostalo do povedomia. IAI je sice pomerne dobry partner a referencie od Drakenu mozu nieco zavazit, ale to by chcelo ...Zobrazit celý příspěvek
myslim ze vacsine je jasne ze ide o PR akciu aby sa AERO dostalo do povedomia. IAI je sice pomerne dobry partner a referencie od Drakenu mozu nieco zavazit, ale to by chcelo parnera tazsej vahy, ktory by zvladol upatit, teda myslel som poriadne lobovat u tych spravnych ludi. taky boeing by bol idealnym partnerom.Skrýt celý příspěvek
Flanker..."momentálně sedí v bílem domě pan, který se naučil pouze větu "america first" no a když se to spojí s tím, že na Hradě sedí, vlastně leží, pán který se naučil pouze větu ...Zobrazit celý příspěvek
Flanker..."momentálně sedí v bílem domě pan, který se naučil pouze větu "america first"
no a když se to spojí s tím, že na Hradě sedí, vlastně leží, pán který se naučil pouze větu "STB a Russia first", tak to dává pro kšeft s amíky dost neradostné vyhlídky... :(Skrýt celý příspěvekMíša:
Jako reklama je to určitě levný. :-)
Taky si nemyslím, že by to uspělo. Avšak oni na to budou spíš koukat jako na nabídku Izraelců než Čechů.Míša:
Jako reklama je to určitě levný. :-)
Taky si nemyslím, že by to uspělo. Avšak oni na to budou spíš koukat jako na nabídku Izraelců než Čechů.Nechci nikomu brát iluze, ale za vlády konzervativce (s intelektem porno herečky) v čele USA, zde není moc naděje na úspěch nějakého neznámého státu někde v Evropě. Přesto bych ...Zobrazit celý příspěvek
Nechci nikomu brát iluze, ale za vlády konzervativce (s intelektem porno herečky) v čele USA, zde není moc naděje na úspěch nějakého neznámého státu někde v Evropě. Přesto bych opak Aeru moc přál, větší šance na úspěch bych viděl určitě jinde a tato účast se pouze prodraží, škoda energie.Skrýt celý příspěvek
Arthur: Tak Korejci to používají nejvíc. Je to "jejich" letadlo. Pro Filipíny se jedná o nejlevnější supersonic na západním trhu (konečně si mohli něco takového dovolit). Tím to ...Zobrazit celý příspěvek
Arthur:
Tak Korejci to používají nejvíc. Je to "jejich" letadlo. Pro Filipíny se jedná o nejlevnější supersonic na západním trhu (konečně si mohli něco takového dovolit). Tím to končí.
Všichni ostatní, co to koupili (Irák, Indonésie, Thajsko), tak pouze cvičnou T-50. V Thajsku asi došli k názoru, že nepotřebují kombinaci cvičného letounu s bitevními schopnostmi, jako byla L-39Z/A. Kdyby ano, dost možná by si pořídili něco jiného. Třeba k tomu ještě dojde až budou nahrazovat Alpha Jety.
V porovnání F/A-50 s ostatními supersonicy to bude asi špatný. Asi dobrý jako podpora do počtu (Korea má spoustu dalšího a kupuje F35) a na zmíněný air-policing (finančně určitě fajn).
M346
Jediný Italové mají snad lehce militarizovanou verzi T-346A, ale že by si někdo pořizoval M-346FT nebo dokonce M-346FA (to je verze, která se výbavou rovná L-159, + má být trochu stealth) o tom nevím.
Ta Italská T-346A mi přijde spíš jen na vykoušení si vypálit ostrou munici.Skrýt celý příspěvekto D.i.p. : T-50, T-50B ako aj TA-50 používajú Korejske vzdušné sily (ROK) na výcvik presne tak ako používajú na výcvik aj KF-16C/D a KF-5E/F. Korejci bojovú verziu rodiny ...Zobrazit celý příspěvek
to D.i.p. :
T-50, T-50B ako aj TA-50 používajú Korejske vzdušné sily (ROK) na výcvik presne tak ako používajú na výcvik aj KF-16C/D a KF-5E/F.
Korejci bojovú verziu rodiny T-50 pouzivaju ako bojovú letku vo forme 60ks FA-50 Fighting Eagle ako Supersonic Multirole Fighter Combat Aircraft !
• 103rd Fighter Squadron flying F/A-50
• 203rd Fighter Squadron flying F/A-50
• 202nd Fighter Squadron flying FA-50
Obdobne Filipíny pouzivaju 12ks FA-50 PH Fighting Eagle ako Supersonic Multirole Fighter Combat Aircraft pričom najnovšie plánujú akvizovat ďalších 12ks.
zdroj: http://www.janes.com/article/8...
Takže napr. naše vzdušné sily OS SR by v prípade rodiny T-50 (FA-50) získali dve spôsobilosti v jednom 2in1 cvičné lietadlá a zároveň Supersonic Multirole Fighter Combat Aircraft tj. jedna platforma pre obe spôsobilosti = efektívnosť a hospodárnosť.
Podzvukové M346, L-159 sú min o kategóriu nizsie a ... L-39 NG min o dve nižšie...Skrýt celý příspěvekOno to úplně bez šance nebude, držím palce. Pomineme-li nabízené vrtuláky, tak je Alca přesně ten stroj co USAF hledá. Zásadní je spolupráce s IAI, pač Izrael s Amíkama jednat ...Zobrazit celý příspěvek
Ono to úplně bez šance nebude, držím palce.
Pomineme-li nabízené vrtuláky, tak je Alca přesně ten stroj co USAF hledá.
Zásadní je spolupráce s IAI, pač Izrael s Amíkama jednat umí.
A USA first? Přenesení výroby je zcela jasné, tamních partnerů může být dost. Třeba umírající Northrop by měl konečně nějaký program, Raytheon má s IAI taky mnoho společného.
Pro mě je zásadní že se o letadlu mluví, projde po 20 letech modernizací (třeba i mokré křídlo), současná munice a avionika u které se nemusíte ptát, zda to můžete vyvézt tam nebo onam.Skrýt celý příspěvekTomik: všechny letouny OA-X byly primárně určené pro základní výcvik. A L-39 se používá jako lehký bitevník od zrodu verze ZO, verze NG je další level.
Tomik: všechny letouny OA-X byly primárně určené pro základní výcvik. A L-39 se používá jako lehký bitevník od zrodu verze ZO, verze NG je další level.
Clanek je reklamou na letadla, nijak nerika jak se chce Aero zapojit do jiz beziciho programu, ktery je ve sve druhe fazi. Testovani vyzbroje u dvou finalnich typu. K tomu se nejak ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek je reklamou na letadla, nijak nerika jak se chce Aero zapojit do jiz beziciho programu, ktery je ve sve druhe fazi. Testovani vyzbroje u dvou finalnich typu. K tomu se nejak nevyjadrili?Skrýt celý příspěvek
givicz: M346, T-50 jsou primárně vyvinutý na výcvik. A každý kdo tyto letadla koupil, tak výlučně jako výcviková, ne jako lehký bitevní letoun. U T-50 se počítá s bojovou verzí ...Zobrazit celý příspěvek
givicz: M346, T-50 jsou primárně vyvinutý na výcvik. A každý kdo tyto letadla koupil, tak výlučně jako výcviková, ne jako lehký bitevní letoun.
U T-50 se počítá s bojovou verzí vhodnou leda tak pro levný air-policing.
M346 se pro bitevník hodí určitě více, ale jeho bitevní verze snad ani prodaná ještě nebyla. To, že poláci přemýšlí nahradit SU-22 tímhle letadlem, bych považoval za plácnutí do vody.
Každopádně, ani jedno z těchto dvou letadel ještě nic nepředvedlo.Skrýt celý příspěvekL-39 se do OA-X prece nehodi. Do bitvy se hodi bitevnik - L-159 ne cvicne letadlo. Alca ma navic spoustu vybavy do boje, ktere L-39 nema a pokud to do ni zacnete pridavat, delate z ...Zobrazit celý příspěvek
L-39 se do OA-X prece nehodi. Do bitvy se hodi bitevnik - L-159 ne cvicne letadlo. Alca ma navic spoustu vybavy do boje, ktere L-39 nema a pokud to do ni zacnete pridavat, delate z ni L-159. Jde napr. o: pancerovani kabiny, plneni nadrzi dusikem, varovny system ozareni, vymetnice klamnych cilu, zalohovanou hydrauliku, radar, balisticky pocitac, znatelne vyssi rychlost.... a mozna jsem na neco zapomnel. Poslat nekoho do boje s L-39 je nezodpovednost.Skrýt celý příspěvek
Pokud tu chcete řešit něco co má trochu bitevní vlastnosti, tak osobně mi přijde zajímavá korejská FA 50, příznivá cena, je to sice už nadzvuk, ale o to líp, standardně má i kanon. ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud tu chcete řešit něco co má trochu bitevní vlastnosti, tak osobně mi přijde zajímavá korejská FA 50, příznivá cena, je to sice už nadzvuk, ale o to líp, standardně má i kanon. A existuje icvičná verze.
https://www.defenseindustrydai...
Například jako náhrada níže zmiňované SU 22 M4 by to bylo pěkné.
...vybavení radarem je spíše vhodnější pro nadzvukový stroj, aby se jen nekoukal jak mu na radaru ulétne i civilní linkaSkrýt celý příspěvekZajímavé by bylo znát konkrétní názor od firmy Draken z provozu L 159 v USA, mohlo by to být výhodou či nevýhodou pro výběr. Ale, momentálně sedí v bílem domě pan, který se ...Zobrazit celý příspěvek
Zajímavé by bylo znát konkrétní názor od firmy Draken z provozu L 159 v USA, mohlo by to být výhodou či nevýhodou pro výběr.
Ale, momentálně sedí v bílem domě pan, který se naučil pouze větu "america first" což může hrát dost velkou roli.Skrýt celý příspěvekbalm píšeš cituji: "kdežto L-159 poskytuje optimální letové parametry specifického bitevního letounu, který neplní stejné mise, jako čistokrevný stíhač. Nebo-li pokrytí více ...Zobrazit celý příspěvek
balm píšeš cituji:
"kdežto L-159 poskytuje optimální letové parametry specifického bitevního letounu, který neplní stejné mise, jako čistokrevný stíhač. Nebo-li pokrytí více režimů a možností výcviku budoucích pilotů, protože si nakoupili především cvičné letouny určené výhradně k výcviku pilotů, což platí i pro Polsko."
citace z niže uvedeného článku:
"M-346FA jako náhrada za Su-22
Svým způsobem by tak mohl být M-346FA částečnou náhradou za polské Su-22 – vzhledem k nákladům na pořízení, ekonomičnosti provozu i faktu, že Polsko bude i tak dost možná provozovat dvanáct nebo dokonce šestnáct těchto letounů ve cvičné variantě.
S úvahou přichází také přední polský armádní server Defence24, který zmiňuje jako široké spektrum podporovaných zbraňových systémů tak možnost nahrazení Su-22 v roli blízké podpory pozemních vojsk."Skrýt celý příspěvekgivicz: To je práve ten rozdiel, keď niekto zbrojí proti silnejšiemu súperovi na zhruba porovnateľnej technologickej úrovni, proti ktorému by musel nasadiť s maximálnou ...Zobrazit celý příspěvek
givicz:
To je práve ten rozdiel, keď niekto zbrojí proti silnejšiemu súperovi na zhruba porovnateľnej technologickej úrovni, proti ktorému by musel nasadiť s maximálnou efektivitou všetko, čo dokáže poslať do vzduchu a iný zasa zbrojí na čo najlacnejšie šikanovanie protivníka disponujúceho zanedbateľnými prostriedkami.Skrýt celý příspěvek@givicz Důvodů, proč si zákazník zvolil produkt může být celá řada a souvisí s nastavenými kritérii. Bohužel se do pragmatického rozhodování mísí ekonomické i politické zájmy, ...Zobrazit celý příspěvek
@givicz
Důvodů, proč si zákazník zvolil produkt může být celá řada a souvisí s nastavenými kritérii. Bohužel se do pragmatického rozhodování mísí ekonomické i politické zájmy, ale ty nechme pro potřeby debaty u ledu.
Proč si Izrael zvolil právě Aermacchi M-346 Master mohu jen odhadovat. Izrael se potýká se specifickými problémy a své omezené lidské zdroje kompenzuje výzbrojí s cílem zajistit maximální ochranu a přežití posádky. Logicky si zvolil dvoumotorový cvičný stroj, protože v případě vysazení jednoho motoru letoun nehrozí bezprostřední zřícení - ztráta letounu spojené se ztrátou či zraněním posádky. Podobně uvažují i další národy, např.: Švýcarsko letadlové lodě stavět na jezerech nebude, ale jeho terénní podmínky vyžadují dvoumotorové řešení i za cenu vyšších nákladů a proto si zvolili dvoumotorové F/A-18 Hornet. Stačí jeden opeřenec a v horském terénu už letadlo nikdo nezachrání. Nabízí odlišné letové vlastnosti, bližší (univerzálnější) pro přechod na jiný typ strojů např.: F-15 Eagle, nebo F-16 Fighting Falcon, které Izrael vlastní a které létají odlišné bojové lety (střední až vysoké bojové rychlosti 800 - 900km/h od velmi nízkých až po velmi vysoké letové hladiny), kdežto L-159 poskytuje optimální letové parametry specifického bitevního letounu, který neplní stejné mise, jako čistokrevný stíhač. Nebo-li pokrytí více režimů a možností výcviku budoucích pilotů, protože si nakoupili především cvičné letouny určené výhradně k výcviku pilotů, což platí i pro Polsko.
Nebo hlavní důvod leží v dohodě, že Izrael koupí letouny a Itálie si od Izraele koupí průzkumné prostředky pro svá letadla a satelity :-) Než napíšeš svou další odpověď, přemýšlej před odesláním poněkud intenzivněji, protože pomalu ztrácím sílu a víru do dalších odpovědí.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...