Aero nabízí L-159 a L-39NG americkému letectvu

L-159 ALCA a L-39CW (technologický demonstrátor L-39NG); větší foto / aero Vodochody

Největší český letecký výrobce s dlouholetými mezinárodními zkušenostmi v dodávkách vojenských lehkých proudových letounů, AERO Vodochody AEROSPACE a.s., a světový lídr ve vojenských technologických systémech, Israel Aerospace Industries Ltd., oznámili společný zájem o účast na programu OA-X vzdušných sil Spojených států.

Program OA-X je experimentem US Air Force, jenž má rozšířit americké vzdušné síly o třídu provozně levnějších, lehkých bitevních letadel. Americké letectvo poptává 300 letounů.

 

 

Rodina lehkých proudových bitevníků Aera Vodochody, kterou tvoří letouny L-159 a L-39NG, nabízí americkým vzdušným silám širokou škálu schopností, kterých dnes nedosahuje žádný jiný světový výrobce lehkých proudových letounů. Oba letouny splňují nebo převyšují požadavky OA-X programu z pohledu plnění leteckých misí a systémového vybavení.

 

L-159 je osvědčený a robustní letoun, jenž byl úspěšně ozkoušen a provozován v rámci společných operací NATO, v rámci Red Air cvičení amerického letectva i v rámci skutečných bojových misí. Prověřený lehký bitevník L-159 je vylepšený integrací inovativních a špičkových technologií s otevřenou architekturou avioniky od izraelské firmy IAI. Letoun nové generace L-39NG vedle toho nabízí americkému letectvu unikátní poměr provozního výkonu a efektivity nákladů v kategorii lehkých proudových letounů.


Giuseppe Giordo, President a generální ředitel Aera Vodochody řekl: „Dvojice našich letounů poskytne americkému letectvu výběr mezi nákladově vyšší a nižší nabídkou, schopnou vyhovět rozdílným požadavkům. Společně s IAI bude Aero připravené nabídnout letouny schopné plnit širokou škálu misí, vybavené aktuálně nejlepší dostupnou technologií na trhu s potenciálem pro další vývoj v budoucnu. Naše letouny, již využívané koaličními partnery, jsou pro Americké letectvo skutečným řešení jejich záměru plnit bojové mise s nízkým rizikem a nízkými náklady.“ 


Benjamin Cohen z divize LAHAV společnosti AIA řekl: „Naše spolupráce s Aerem Vodochody nabízí ověřený a výkonný letoun L-159 s novými inovativními systémy IAI, které dokáží skvěle splnit požadavky zákazníků na lehký bojový letoun. Rovněž náš systém pro virtuální výcvik na letounu L-39NG je světovou špičkou.“

 

Lehké proudové letouny z Aera Vodochody jsou provozovány vzdušnými silami na územích, která jsou pro Spojené státy strategicky významná. Letouny L-39 operují ve Východním Pacifiku, v Pobaltí, ve střední Evropě, řadě afrických zemí a dalších regionech. To výrazně usnadňuje provozování těchto letounů v partnerství s letectvy dalších států a umožňuje podporu jejich provozu za hranicemi Ameriky.

 

Oba letouny, L-159 i L-39NG, jsou k dispozici v souladu s časovým harmonogramem a výrobním tempem stanoveným USAF. Aero je rovněž schopné přesunout výrobu, finální montáž, výcvik a logistiku do Spojených států, což by vytvořilo stovky nových pracovních míst pro Američany. Aero a IAI nyní aktivně hledají amerického partnera pro program OA-X.



L-159

L-159 přináší dlouholeté zkušenosti Aera z vývoje vojenských proudových letadel, které řadí Aero mezi historicky největší výrobce této kategorie letounů na světě, s nejnovějšími pokroky v oblasti avioniky, motorů a systémů letounu. L-159 je navržen jako lehký bojový letoun optimalizovaný pro řadu úkolů typu vzduch-země, vzduch-vzduch a průzkumné mise. Letoun je vybaven bojem prověřenou pokročilou avionikou s otevřenou architekturou od Izraelské společnosti IAI.

V rámci upgradu bude letoun L-159 dovybaven nejmodernějším víceúčelovým IAI (Elta) radarem pro všechny druhy počasí, je vybaven pro denní a noční provoz a může nést širokou škálu standardní výzbroje NATO, včetně raket typu vzduch-vzduch a vzduch-země a laserem naváděných pum. Dvoumístný letoun L-159 vychází z konstrukce jednomístné verze L-159 a je primárně navržený pro pokračovací a operační výcvik. Konfigurace letounu L-159 může být přizpůsobena specifickým požadavkům zákazníka a adaptována na potřeby základního výcviku, stejně jako bojových misí zahrnující útoky na pozemní cíle či průzkumných a hlídkových misí.

 

L-39NG

Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39, avšak využívá soudobé technologie a vybavení. Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů.

 

Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost Omnipol, která se z 50 % finančně spolupodílí na vývoji letounu. Další podrobnosti o novém letounu zjistíte na webových stránkách L-39NG.

Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Aero zahájilo výrobu prvních letounů L-39NG

V uplynulých týdnech se v Aeru Vodochody naplno rozjela výroba nových dílů na letoun L-39NG, novou ...

Do České republiky zavítali uživatelé letounu L-39 Albatros

Čtvrtek 14. září 2017: Zástupci patnácti států, jejichž armády mají zkušenosti s provozem cvičných ...

Táborským připravujícím se do mise poskytují leteckou podporu letouny L-159 ALCA

Listopadové vyvedení do vojenského újezdu Boletice zahájila 10. strážní rota BAF (Bagram Airfield) ...

Český bitevník L-159 ALCA pro americký program OA-X

Generální ředitel Aero Vodochody Giuseppe Giordo nedávno v rozhovoru pro iDnes potvrdil zájem české ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

UPOZORNĚNÍ: Zeleně budou vždy označeny nejnovější příspěvky za 24 hodin. Podobu diskuze stále ladíme a snažíme se vyjít vstříc všem konstruktivním připomínkám.

Stránka 2 z 2
  • Flader
    18:50 13.06.2018

    givicz, ale etn program je primárne o tých nákladoch. Keby išlo o kvality lietadiel, tak by ich stále F-16 strčila do vrecka. Toto je program ktorý hľadá lietadlo presne na ten účel na aký bola vlastne ALCA vyvinutá a vyrobená.
    Bohužiaľ v tomto projekte bude dosť rozhodovať politika. Keby šlo len o parametre tak by to bolo presne šité na L-159.

  • givicz
    18:33 13.06.2018

    madrabbit v článku výše je napsáno, že poptávají lehká bitevní letadla 300 ks.. sám připouštíš, že parametrově je konkurence lepší nicméně ne z pohledu nákladů... ted by to chtělo se ještě rozepsat (dohledat) kolik stojí letová hodina u L159 a u konkurence...

  • madrabbit
    18:20 13.06.2018

    givicz:
    OA-X je primárně o lehkém letadlu s malými provozními náklady se schopnostmi pro bojiště nízké intenzity - IMHO L-159 je ok, M346, T-50 a další jsou sice "lepší", ale ne z pohledu nákladů na jednoduché mise.

  • Jara
    18:14 13.06.2018

    Všichni se Aeru smáli šle v tomhle programu má opravdu šanci a případný úspěch by mohl zaplatit vývoj úplně nového letadla držím palce

  • givicz
    18:08 13.06.2018

    skelet já nerozmět jazyku tvého kmene ... v jakých parametrech je lepší Aero jako letadla stejné kategorie, která jsou vyjmenovaná v odkazovaném článku ... ???

  • skelet
    18:03 13.06.2018

    žádné to jo, prostě jiná výběrovka. A T-50, či ten kousek od Boeingu je ve stejné kategorii jako L-159? V kterém vesmíru, i tam je M346 do počtu....

  • givicz
    17:57 13.06.2018

    to jo ale přece to jsou letadla stejné kategorie namátkou L39NG a Aermacchi M-346 s tím rozdílem, že ten Aermacchi M-346 /Jak 130 jsou konstrukčně novější letadla...

  • skelet
    17:50 13.06.2018

    givicz: ale zde se jedná o soutěž OA-X, a ne T-X

  • givicz
    17:22 13.06.2018

    jo a jako důkaz že nekecám tak jsem dám i odkaz :)
    http://www.armadninoviny.cz/nove-cvicne-letadlo-pro-americke-letectvo.html
    citace:
    "O úspěch v programu soutěží čtyři týmy - tým Lockheed Martin/KAI nabízí letadlo T-50A, Northrop Grumman modernizovaný T-38, italská Alenia Aermacchi M-346 a Boeing/SAAB letoun označovaný prozatím jako Boeing T-X."

    podívejte se na ty stroje a potom to srovnejte se zastaralým AERO... :)

  • givicz
    17:12 13.06.2018

    v 90s bych to možná ještě sežral ale dnes při pohledu jaká konkurence existuje v dané kategorii letadel ve světě tak musím byť nerad konstatovat, že konkurence nabízí lepší letadla...

  • Flader
    16:51 13.06.2018

    Kdesi som čítal, že v rámci upgradu projektu L-159 by mala ALCA dostať možnosť tankovania za letu. Vedel by k tomu niekto niečo bližšie? Prípadne je možné, že by tento systém mohla v prípade záujmu dostať aj L-39NG?

  • liberal shark
    16:42 13.06.2018

    Tak to by byl skutečný úspěch ...

  • Flader
    16:37 13.06.2018

    Držím palce

Stránka 2 z 2