Aero nabízí L-159 a L-39NG americkému letectvu

-
13. 6. 2018
-
64 komentářů
-
Tisková zpráva
Největší český letecký výrobce s dlouholetými mezinárodními zkušenostmi v dodávkách vojenských lehkých proudových letounů, AERO Vodochody AEROSPACE a.s., a světový lídr ve vojenských technologických systémech, Israel Aerospace Industries Ltd., oznámili společný zájem o účast na programu OA-X vzdušných sil Spojených států.
Program OA-X je experimentem US Air Force, jenž má rozšířit americké vzdušné síly o třídu provozně levnějších, lehkých bitevních letadel. Americké letectvo poptává 300 letounů.
Rodina lehkých proudových bitevníků Aera Vodochody, kterou tvoří letouny L-159 a L-39NG, nabízí americkým vzdušným silám širokou škálu schopností, kterých dnes nedosahuje žádný jiný světový výrobce lehkých proudových letounů. Oba letouny splňují nebo převyšují požadavky OA-X programu z pohledu plnění leteckých misí a systémového vybavení.
L-159 je osvědčený a robustní letoun, jenž byl úspěšně ozkoušen a provozován v rámci společných operací NATO, v rámci Red Air cvičení amerického letectva i v rámci skutečných bojových misí. Prověřený lehký bitevník L-159 je vylepšený integrací inovativních a špičkových technologií s otevřenou architekturou avioniky od izraelské firmy IAI. Letoun nové generace L-39NG vedle toho nabízí americkému letectvu unikátní poměr provozního výkonu a efektivity nákladů v kategorii lehkých proudových letounů.
Giuseppe Giordo, President a generální ředitel Aera Vodochody řekl: „Dvojice našich letounů poskytne americkému letectvu výběr mezi nákladově vyšší a nižší nabídkou, schopnou vyhovět rozdílným požadavkům. Společně s IAI bude Aero připravené nabídnout letouny schopné plnit širokou škálu misí, vybavené aktuálně nejlepší dostupnou technologií na trhu s potenciálem pro další vývoj v budoucnu. Naše letouny, již využívané koaličními partnery, jsou pro Americké letectvo skutečným řešení jejich záměru plnit bojové mise s nízkým rizikem a nízkými náklady.“
Benjamin Cohen z divize LAHAV společnosti AIA řekl: „Naše spolupráce s Aerem Vodochody nabízí ověřený a výkonný letoun L-159 s novými inovativními systémy IAI, které dokáží skvěle splnit požadavky zákazníků na lehký bojový letoun. Rovněž náš systém pro virtuální výcvik na letounu L-39NG je světovou špičkou.“
Lehké proudové letouny z Aera Vodochody jsou provozovány vzdušnými silami na územích, která jsou pro Spojené státy strategicky významná. Letouny L-39 operují ve Východním Pacifiku, v Pobaltí, ve střední Evropě, řadě afrických zemí a dalších regionech. To výrazně usnadňuje provozování těchto letounů v partnerství s letectvy dalších států a umožňuje podporu jejich provozu za hranicemi Ameriky.
Oba letouny, L-159 i L-39NG, jsou k dispozici v souladu s časovým harmonogramem a výrobním tempem stanoveným USAF. Aero je rovněž schopné přesunout výrobu, finální montáž, výcvik a logistiku do Spojených států, což by vytvořilo stovky nových pracovních míst pro Američany. Aero a IAI nyní aktivně hledají amerického partnera pro program OA-X.
L-159
L-159 přináší dlouholeté zkušenosti Aera z vývoje vojenských proudových letadel, které řadí Aero mezi historicky největší výrobce této kategorie letounů na světě, s nejnovějšími pokroky v oblasti avioniky, motorů a systémů letounu. L-159 je navržen jako lehký bojový letoun optimalizovaný pro řadu úkolů typu vzduch-země, vzduch-vzduch a průzkumné mise. Letoun je vybaven bojem prověřenou pokročilou avionikou s otevřenou architekturou od Izraelské společnosti IAI.
V rámci upgradu bude letoun L-159 dovybaven nejmodernějším víceúčelovým IAI (Elta) radarem pro všechny druhy počasí, je vybaven pro denní a noční provoz a může nést širokou škálu standardní výzbroje NATO, včetně raket typu vzduch-vzduch a vzduch-země a laserem naváděných pum. Dvoumístný letoun L-159 vychází z konstrukce jednomístné verze L-159 a je primárně navržený pro pokračovací a operační výcvik. Konfigurace letounu L-159 může být přizpůsobena specifickým požadavkům zákazníka a adaptována na potřeby základního výcviku, stejně jako bojových misí zahrnující útoky na pozemní cíle či průzkumných a hlídkových misí.
L-39NG
Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39, avšak využívá soudobé technologie a vybavení. Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů.
Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost Omnipol, která se z 50 % finančně spolupodílí na vývoji letounu. Další podrobnosti o novém letounu zjistíte na webových stránkách L-39NG.
Redakčně upraveno
Související články
Aero zahájilo výrobu prvních letounů L-39NG
V uplynulých týdnech se v Aeru Vodochody naplno rozjela výroba nových dílů na letoun L-39NG, novou ...
-
20.07.2017
-
29 komentářů
-
Tisková zpráva
Do České republiky zavítali uživatelé letounu L-39 Albatros
Čtvrtek 14. září 2017: Zástupci patnácti států, jejichž armády mají zkušenosti s provozem cvičných ...
-
15.09.2017
-
16 komentářů
-
kapitán Tomáš Maruščák, 21. zTL
Táborským připravujícím se do mise poskytují leteckou podporu letouny L-159 ALCA
Listopadové vyvedení do vojenského újezdu Boletice zahájila 10. strážní rota BAF (Bagram Airfield) ...
-
24.11.2017
-
12 komentářů
-
nadporučík Daniel PÍŠA
Český bitevník L-159 ALCA pro americký program OA-X
Generální ředitel Aero Vodochody Giuseppe Giordo nedávno v rozhovoru pro iDnes potvrdil zájem české ...
-
24.04.2018
-
64 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
balm ... takže Aermacchi M-346 Master ma lepší letové vlastnosti ale je dražší na údržbu a provoz... Moc mi v tom případě neleze do hlavy proč si Poláci a třeba i takový Izrael, ...Zobrazit celý příspěvek
balm ... takže Aermacchi M-346 Master ma lepší letové vlastnosti ale je dražší na údržbu a provoz...
Moc mi v tom případě neleze do hlavy proč si Poláci a třeba i takový Izrael, Itálie jako výcvikový a lehký bitevní letoun vybrali Aermacchi M-346 Master.... u těch Italů to nějak chápu ale u Poláků moc ne ... přitom zrovna ti Poláci mají výrobní závod za kopcem .. :)
M-346 v Polsku: Další letouny i úvahy nad pořízením bojové varianty
https://www.securitymagazin.cz... Skrýt celý příspěvek@givicz Proč nabývám pocitu, že nechcete rozumět. Tak především cena za letovou hodinu započítává i náklady na údržbu a zde se dostáváme k dobrému příkladu opravy křídla (velký ...Zobrazit celý příspěvek
@givicz
Proč nabývám pocitu, že nechcete rozumět. Tak především cena za letovou hodinu započítává i náklady na údržbu a zde se dostáváme k dobrému příkladu opravy křídla (velký nepřehlédnutelný a celkem důležitý konstrukční prvek).
Každý vyrobený stroj se pevně váže na konstrukční limity a servisní intervaly konstrukce. Například: vyžaduje prohlídku výztuh křídla a kořene křídla každých 1000 letových hodin, nebo 200 bojových letových hodin. Jde samozřejmě o příklad intervalů, nicméně platí, že v bojovém režimu se konstrukce namáhá mnohem intenzivněji a servisní intervaly se zkracují. Řekněme, že chápeš a vraťme se proto k prohlídce křídla. Tradiční letecká konstrukce používá nýtování a rozebíratelné spojení konstrukčních prvků (příčné nosníky, potah, výztuhy nosníků závěsů ...), které tvoří zpravidla slitiny hliníku s minimálním použitím kompozitních materiálů pro sekundární prvky (např.: klapky, překryty podvozku atd. ) V principu jde o skutečnost, že výměnu opotřebených, či bojem poškozených prvků, lze vyměnit po částech v podmínkách vzdálených ideálnímu zázemí. Kovové součásti jsou náchylnější na únavové trhliny, nýtování zvyšuje hmotnost už tak těžkých komponent apod. Přesto, lze podstoupit operativní výměnu dílu v relativně krátkém čase a s minimálními náklady. Konkurenční letoun Aermacchi M-346 používá z větší části kompozitní konstrukci mokrého křídla (ostatně i L-159 používá mokré křídlo) - palivo v křídle, ale v rámci redukce dílů a hmotnosti využívají hlavní nosníky křídla (3) a pomocné nosníky (2) s lepenými přepážkami - pevné nerozebíratelné spojení. S každým opotřebením/poškozením musíte vyměnit prakticky celé křídlo a to se neobejde bez speciálního zázemí, protože oddělení křídla od letounu musí být oboustranné z důvodu převážení letadla a jeho poškození. V jednoduchém jazyce: spadlo by na druhé křídlo a podepřít ho nemůžete. Musí dolů obě křídla i kdyby se jednalo o poškození nepatrné části např.: výztuhy závěsníku, který může poškodit/opotřebit odhoz munice. Části z hliníkových slitin vyztužené uhlíkovými kompozitními prvky jsou stejně náchylné na únavové i rázové poškození, ale mohou být o něco lehčí. Některé části potahu, kompozit/skelné vlákna zase nelze operativně měnit po relativně malých částech (rychlé přeplátování), nýbrž musí celý potah např.: kýlové plochy pryč a celý se přeplátovat s tlakovými expanzními spoji.
Kompozitní materiály přináší obrovské výhody, ale také výrazně navyšují nároky na servisní zázemí a dramaticky zvyšují ceny letounu, protože náhrada klasických materiálů vyžaduje dvakrát pečlivě vybírat kompozitní materiály pro konkrétní součástku ... a výsledkem jsou zvýšené pořizovací i provozní náklady uživatele.
Výběr záleží na kritériích uživatele, pro někoho se hodí více A, druhý volí B ... z hlediska konstrukce a letových vlastností jsou nesrovnatelné už jen při pohledu na tvar křídla, které udává vlastnosti. Přímé křídlo s vzepětím konců dává jasné výhody z hlediska vztlaku a obratnosti v nízké rychlosti. Z toho vyplývají nejen letové vlastnosti, kdy se letadlo otáčí "na pětníku", ale také požadavky na délku přistávací dráhy. M-346 je především výcvikový, než bojový letoun a disponuje přednostmi ve středních operačních výškách a vyšších rychlostech.Skrýt celý příspěvekJak-130 není obdobné letadlo jako M346, ale je jeho dvojče :-) v programu OA-X na deriváty TA-50/T-X zapomeň, to už si Amíci mohou rovnou v Nevadské poušti oprášit F-16A/B a ...Zobrazit celý příspěvek
Jak-130 není obdobné letadlo jako M346, ale je jeho dvojče :-)
v programu OA-X na deriváty TA-50/T-X zapomeň, to už si Amíci mohou rovnou v Nevadské poušti oprášit F-16A/B a modernizovat je.
Program OA-X chce jednoduchý, blbuvzdorný, nízkonákladový letoun a jestli se nepletu, tak i letoun schopný působit z polních letišť. Tedy to co umí turbovrtuláky, ale i L-39 a L-159. L-159 bude nákladově na horní hranici toho co Amíci chtějí. Bude mít největší náklady, ale taky nabízí nejvíce. Otázkou je jestli to budou Amíci chtít. Oproti tomu L-39NG je na to co chtějí přímo šitá.
A co víc L-39 se v této roli rozsáhle používá a stejně tak i L-159. S kterou mají navíc Amíci vlastní zkušenost díky Drakenu.Skrýt celý příspěvekFlader nemá ale je rychlejší, více unese (zbraní, bomb) má větší dolet, vyšší dostup .. je pravda, že má dva motory (možná dokonce podobné) nicméně jsi si opravdu jistý, že to ...Zobrazit celý příspěvek
Flader nemá ale je rychlejší, více unese (zbraní, bomb) má větší dolet, vyšší dostup .. je pravda, že má dva motory (možná dokonce podobné) nicméně jsi si opravdu jistý, že to dvojnásobně žere ???Skrýt celý příspěvek
Tak 2 motory vs. 1, kto bude mať nižšie náklady? Dokonca, čo sa mi marí (opravte ma ak sa mýlim) majú ALCA a Master rovnaké motory. Takže 2 motory = dvojnásobná spotreba paliva, ...Zobrazit celý příspěvek
Tak 2 motory vs. 1, kto bude mať nižšie náklady? Dokonca, čo sa mi marí (opravte ma ak sa mýlim) majú ALCA a Master rovnaké motory. Takže 2 motory = dvojnásobná spotreba paliva, dvojnásobné náklady na servis motorov. Má teda Master aj dvojnásobnú nosnosť?Skrýt celý příspěvek
balm když se podívám na parametry dle wiki (jestli nekecá)tak : Alenia Aermacchi M-346 Master Maximální rychlost: 1 059 km/h Hmotnost: 4 610 kg Dolet 2076 km Dostup: 13 500 ...Zobrazit celý příspěvek
balm když se podívám na parametry dle wiki (jestli nekecá)tak :
Alenia Aermacchi M-346 Master
Maximální rychlost: 1 059 km/h
Hmotnost: 4 610 kg
Dolet 2076 km
Dostup: 13 500 m
Maximální vzletová hmotnost : 9500 kg
L159
Rychlost letu: 935 km/h
Hmotnost: 4 350 kg
Dolet: 1 570 km
Dostup: 13 200 m
Maximální vzletová hmotnost: 8 000 kg
jako, že Aermacchi M-346 má dvojnásobnou cenu za letovou hodinu jako L159 ???
Jinak i ti sousední Poláci si vybrali místo Aera Aermacchi M-346.... pro zajímavost Rusové například hledali náhradu za cvičné letadlo Aero ve svých vzdušných silách a vyhrál to Jak 130, což je podobné letadlo jako Aermacchi M-346... používají ho jako cvičné letadlo i jako lehký bitevník...Skrýt celý příspěvek@givicz ... za dvojnásobnou cenu letové hodiny a servisu. O cenu jde až na prvním místě, protože potřebují letadlo, které jim doveze nad cíl velký objem munice za 1/10 ceny. V ...Zobrazit celý příspěvek
@givicz
... za dvojnásobnou cenu letové hodiny a servisu. O cenu jde až na prvním místě, protože potřebují letadlo, které jim doveze nad cíl velký objem munice za 1/10 ceny. V praxi nebude potřeba vyslat nad velbloudí park F-35 Lightning II s cenou $35 000 za letovou hodinu, protože se stejnými náklady pošlete 10 letadel L-159 Alca s cenou $3 500 za letovou hodinu, které poberou mnohem větší množství munice a doručí jí na stejný cíl. Velmi důležitým faktorem ve výběru zůstává cena za výcvik personálu, vycvičení - přeškolení pilotů a náklady na zázemí. Astronomické náklady, jež L-159 nevyžaduje, protože bylo konstruováno pro polní podmínky. Létá a pracuje i bez ideálních podmínek.
Další výhodou proti konkurentům tvoří rovné křídlo, jež dodává letounu vysokou obratnost v malé výšce a rychlosti (podobně jako A-10 Thunderbolt II. Konstrukce snese vysoký počet bojových letových hodin s minimální opravou (např.: opravit poškozený kompozit F-35 stojí nemalé prostředky a čas). Využití modulární koncepce elektroniky a avioniky poskytuje snadné integrování bloků. Levné, přesné, osvědčené, modulární .... a používá přímé křídlo, které poskytuje ideální manévrovací schopnosti v nízké výšce při letu malou rychlostí.
Snad uspěje, dobré letadlo s nízkou cenou.Skrýt celý příspěvekgivicz, ale etn program je primárne o tých nákladoch. Keby išlo o kvality lietadiel, tak by ich stále F-16 strčila do vrecka. Toto je program ktorý hľadá lietadlo presne na ten ...Zobrazit celý příspěvek
givicz, ale etn program je primárne o tých nákladoch. Keby išlo o kvality lietadiel, tak by ich stále F-16 strčila do vrecka. Toto je program ktorý hľadá lietadlo presne na ten účel na aký bola vlastne ALCA vyvinutá a vyrobená.
Bohužiaľ v tomto projekte bude dosť rozhodovať politika. Keby šlo len o parametre tak by to bolo presne šité na L-159.Skrýt celý příspěvekmadrabbit v článku výše je napsáno, že poptávají lehká bitevní letadla 300 ks.. sám připouštíš, že parametrově je konkurence lepší nicméně ne z pohledu nákladů... ted by to chtělo ...Zobrazit celý příspěvek
madrabbit v článku výše je napsáno, že poptávají lehká bitevní letadla 300 ks.. sám připouštíš, že parametrově je konkurence lepší nicméně ne z pohledu nákladů... ted by to chtělo se ještě rozepsat (dohledat) kolik stojí letová hodina u L159 a u konkurence...Skrýt celý příspěvek
givicz: OA-X je primárně o lehkém letadlu s malými provozními náklady se schopnostmi pro bojiště nízké intenzity - IMHO L-159 je ok, M346, T-50 a další jsou sice "lepší", ale ne z ...Zobrazit celý příspěvek
givicz:
OA-X je primárně o lehkém letadlu s malými provozními náklady se schopnostmi pro bojiště nízké intenzity - IMHO L-159 je ok, M346, T-50 a další jsou sice "lepší", ale ne z pohledu nákladů na jednoduché mise.Skrýt celý příspěvekskelet já nerozmět jazyku tvého kmene ... v jakých parametrech je lepší Aero jako letadla stejné kategorie, která jsou vyjmenovaná v odkazovaném článku ... ???
skelet já nerozmět jazyku tvého kmene ... v jakých parametrech je lepší Aero jako letadla stejné kategorie, která jsou vyjmenovaná v odkazovaném článku ... ???
žádné to jo, prostě jiná výběrovka. A T-50, či ten kousek od Boeingu je ve stejné kategorii jako L-159? V kterém vesmíru, i tam je M346 do počtu....
žádné to jo, prostě jiná výběrovka. A T-50, či ten kousek od Boeingu je ve stejné kategorii jako L-159? V kterém vesmíru, i tam je M346 do počtu....
to jo ale přece to jsou letadla stejné kategorie namátkou L39NG a Aermacchi M-346 s tím rozdílem, že ten Aermacchi M-346 /Jak 130 jsou konstrukčně novější letadla...
to jo ale přece to jsou letadla stejné kategorie namátkou L39NG a Aermacchi M-346 s tím rozdílem, že ten Aermacchi M-346 /Jak 130 jsou konstrukčně novější letadla...
jo a jako důkaz že nekecám tak jsem dám i odkaz :) http://www.armadninoviny.cz/no... citace: "O úspěch v programu soutěží čtyři týmy - ...Zobrazit celý příspěvek
jo a jako důkaz že nekecám tak jsem dám i odkaz :)
http://www.armadninoviny.cz/no...
citace:
"O úspěch v programu soutěží čtyři týmy - tým Lockheed Martin/KAI nabízí letadlo T-50A, Northrop Grumman modernizovaný T-38, italská Alenia Aermacchi M-346 a Boeing/SAAB letoun označovaný prozatím jako Boeing T-X."
podívejte se na ty stroje a potom to srovnejte se zastaralým AERO... :)Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...