Aero opraví 16 letounů L-159 pro českou armádu za 1,6 miliardy korun

Aero opraví 16 letounů L-159 pro českou armádu za 1,6 miliardy korun
L-159 ALCA / AERO Vodochody AEROSPACE (Zvětšit)

Aero Vodochody a Ministerstvo obrany ČR na veletrhu IDET v Brně oznámily, že firma pro českou armádu během čtyř let opraví 16 letounů L-159 v rámci takzvaných PP16, tedy periodických prací po šestnácti letech provozu. Celková hodnota zakázky je 1,6 miliardy korun.

Jde již o druhou střední opravu českých jednomístných letounů L-159, první, po osmi letech provozu, provádělo Aero v letech 2009–2013. Smlouva na PP16 zahrnuje obnovu provozní lhůty na dalších osm let, tedy předepsané práce, během kterých dochází k prověření všech letadlových částí včetně veškerých přístrojů, které Aero odesílá na kontrolu přímo k jejich výrobcům.

Kromě předepsaných prací ale nová dohoda obsahuje i několik vylepšení letounů. Jedná se například o jejich úpravu pro použití brýlí nočního vidění NVG, tedy přizpůsobení kabiny a instalaci souprav vnitřního a vnějšího osvětlení letounu (pozičních, antikolizních a formačních světel). Aero spolupracuje s českou armádou tak, aby byly v nejbližší době kompatibilní s NVG všechny L-159 létající v jejích službách. Pro noční vidění jsou už vybaveny stroje L-159T2, které Aero předá vzdušným silám v nejbližších dnech, úprava na noční vidění je také součástí modernizace L-159T1 na T1+.

Dalším vylepšením je pak instalace zařízení ESIS, tedy Electronic Standby Instrument System, záložního elektronického zobrazovače, který je schopný nahradit několik jiných záložních přístrojů a ukazatelů a poskytnout pilotovi nutné informace o údaje o poloze, vzdušné rychlosti, barometrické výšce, rychlosti, stoupání a klesání či kurzu v případě selhání běžných přístrojů. Aero již zařízení ESIS instalovalo pro českou armádu do letounů
L-159T1.

 „Aero je dlouholetým partnerem české armády. Společně pracujeme na tom, aby L-159 sloužící v českých vzdušných silách odpovídaly požadavkům na moderní letouny pro plnění vojenských operací i pokročilý výcvik pilotů a umožnily české armádě plnit její mezinárodní závazky. Díky úzké spolupráci s naším nejvýznamnějším zákazníkem můžeme dále zlepšovat a rozšiřovat schopnosti letounů L-159,“ popsal prezident Aera Dieter John.

Filip Říha, náměstek Ministerstva obrany ČR pro řízení sekce vyzbrojování a akvizic dodal: „Smlouva na předepsané práce a modernizaci letounů L-159 potvrzuje, jak důležitou roli hrají domácí firmy při budování a udržování našich vojenských schopností.“

L-159 ve Vzdušných silách Armády České republiky
Vzdušné síly AČR v současnosti provozují 16 jednomístných letounů L-159 a pět dvoumístných cvičných letounů L-159T1+. Kromě toho v nejbližších dnech předá Aero české armádě tři dvoumístné letouny L-159T2. Nové dvoumístné letouny typu T2 mají kompletně novou přední i střední část trupu a řadu významných vylepšení, převážně ve výbavě kabiny obou pilotů a v palivových systémech, a jsou plně kompatibilní s použitím brýlí pro noční vidění. Každý z kokpitů je vybaven novou verzí vystřelovacího sedadla VS-20. Letoun je také uzpůsoben pro tlakové čerpání paliva. Radar Grifo, běžně používaný v jednomístné verzi, je nyní integrován i do dvoumístné L-159T2 stejně tak jako systém vlastní ochrany (výstražný radiolokační přijímač a výmetnice klamných cílů).

L-159
L-159 spojuje dlouholeté zkušenosti Aera z vývoje vojenských proudových letadel, které řadí Aero mezi historicky největší výrobce této kategorie letounů na světě, s nejnovějšími pokroky v oblasti avioniky, motorů a systémů letounu. L-159 je navržen jako lehký bojový letoun optimalizovaný pro řadu úkolů typu vzduch-země, vzduch-vzduch a průzkumné mise. Letoun je vybaven víceúčelovým radarem pro všechny druhy počasí, denní a noční provoz a může nést širokou škálu standardní výzbroje NATO, včetně raket typu vzduch-vzduch a vzduch-země a laserem naváděných pum. Dvoumístný letoun L-159 vychází z konstrukce jednomístné verze L-159 a je primárně navržený pro pokračovací a operační výcvik. Konfigurace letounu L-159 může být přizpůsobena specifickým požadavkům zákazníka.

AERO Vodochody AEROSPACE
AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj a výrobu civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky stovkám stále používaných letounů L-39 a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.
V oblasti civilního letectví je Aero partnerem největších leteckých výrobců v široké škále projektů. V posledních letech přitom přijalo zodpovědnost nejen za výrobu, ale i za vývoj strukturálních částí letounů díky několika risk-sharingovým programům.
 

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Thajsko se zajímá o česká letadla L-159 ALCA a L-39 NG

Aero Vodochody vede jednání s thajským ministerstvem obrany o náhradě thajských cvičných a bojových ...

Čáslavští piloti bitevníků L-159 ALCA proti vrtulníkům

Více jak dvoutýdenní mezinárodní cvičení HTIC (Helicopter Tactical Instuctor Course), které se ...

Americká mise bitevníků L-159 ALCA úspěšně pokračuje

Americká firma Draken International přesunula 11 lehkých bitevních a cvičných letadel L-159 ALCA na ...

Jak přesně bombardují české lehké bojové letouny L-159 ALCA v Iráku?

České lehké bojové letouny L-159 ALCA již více než rok používá irácké letectvo k úderům na pozice ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Charlie
    08:05 31.05.2019

    V okamžiku, kdy v USA začali hledat lehkej bitevník, kterej by umožnil low cost plnění úkolů a šetřil hodiny stíhačkám měla ČR poslat nabídku ve smyslu "klucí máme tu něco co hledáte, můžem vám poslat pár letadel a příslušnej personál na ozkoušení" a připravit si kontingent řekněme dvou jednomístnejch a jednoho dvoumístnýho éra, pár pilotů a nějakej technickej personál k odeslání na příslušnou základnu, ať ukážou co ALCA umí.

    Protože když si vezmeme co se v tý soutěži nacházelo, tak to bylo pár šudlavejch turbovrtuláků, který přes všechny vynikající vlastnosti nemaj výkony, jeden prototyp turbíny a varianta na čmeláka.

    Ony by tu turbovrtuláky stačily, koneckonců v jižní americe lítaj a spolehlivě plněj úkoly, jenže USAF je něco jinýho a ukazuje se, že neschopnost držet krok s rychlejšíma érama je dost problematická (i pomalý A-10 mají problém držet s nima formaci) stejně jako nízká nosnost a nedostatečná avionika (v tomhle je i zoufale zanedbaná ALCA strašlivě napřed).

    Jenže státní podpora byla veškerá žádná a místy i záporná a apolečná nabídka Aero/IMI přišla s křížkem po funuse. ALCA má navíc už částečně prošlapanou cestu, lítaj s nima borci od Drakenu, což sou všechno vysloužilí žokejové USAF a pokud vím panuje s nima sapokojenost.

    Navíc - nějaký alcy jsou pořád v uloženkách, takže se klidně mohlo nabídnout amíkům že jim půjčíme nějaký éra okamžitě a střelhbitě na ozkoušení s tím, že finálová verze bude víc vyvoněná, protože na druhou stranu USAF by se spíš líbila připravovaná verze s integrálníma nádržema a dalšíma upgradama, kterou Aero chystá.

    Totálně promarněná šance, protože podle posledních zpráv USAF celej program nechá umřít (protože umřel jeho hlavní propagátor), jelikož ty éra co v něm zbyly sou prostě příliš slabý.

    • Gibon
      10:13 31.05.2019

      Prepacte, ale Vasa predstava je naivna.

      • Charlie
        19:56 31.05.2019

        Možná je naivní, ale to že stát na ALCU sere jak na placatej kámen je smutná pravda, přitom to je podle mě dobře udělaný éro a za těch patnáct nebo kolik let, co je ve výzbroji, už mohla mít integrovanej balík zbraní od těžkejch kusů po lehký přesně naváděný včelky, za sebou modernizaci avioniky a bejt mnohem dál...

        Bez státní podpory má Aero hrozně omezený možnosti, protože prostě i když éra uměj, nejsou Boeing, Lockheed nebo jinej mamutí koncert s bambilionama dolarů na propagaci (a úplatky). Zejména v USA, který si hleděj svejch domácích výrobců a pustit do státních zakázek cizí výrobce se děje výjimečně (a stejně musí otevřít fabriku v USA).

        Třeba by to nevyšlo a Alcu stejně nevybrali, ale mohli sme to aspoň zkusit, co bychom ztratili? Pár milionů v penězích, přičemž by alespoň letci získali nějaký zkušenosti v cizím prostředí...

        • TF_HU
          20:41 31.05.2019

          Je to soukromý podnik...měl by se snažit.

          • logik
            15:58 01.06.2019

            Většinou s Tvým názorem dosti souhlasím, ale v tomto ne - nikde ve světě nefunguje zbrojní výroba na takovéto technologické úrovni bez podstatné podpory státu.

            Soukromá firma nemá šanci to zvládnout sama. Samozřejmě, to neznamená, že by se měli dít takové vopičárny, jako třeba kolem Brenu, ale to, že naši politici
            Alce nejenže nepomáhali, ale dokonce ji cíleně zabíjeli...

          • TF_HU
            06:55 02.06.2019

            logik

            Souhlas. Primárně jde o to, jak má taková podpora vypadat. Pokud nakupujeme "off-the-shelf" nemá to smysl. Dopadá to pak tak, že naše firmy vyvíjí již vyvinuté a my to sponzorujeme. Kdybychom si zadali vývoj, jako například různé projekty v USA, pak to chápu.

    • TF_HU
      20:40 31.05.2019

      Hm...účast Aera v těchto výběrech byla jen teorie, kterou tu prezentovalo Aero. Američané o nějakém L39NG nebo snad L159 ani neslyšeli. (v souvislosti s projektem).

      ...nejsem si jist zda to už odpískali.

      • logik
        16:00 01.06.2019

        To nebyla ani teorie, jen čistý promo. Reálně Aero nemělo ani náhodou kapacity na výrobu potřebného počtu letadel. Vždyť nechala plavat i o dost menší tendr v Polsku.

  • tryskac
    00:02 31.05.2019

    Ad "modernizacia": cena modernizacie /lietadlo je cca 5 mil USD - je to cena primerana? Nie je. Je to cena za ake-take udrzanie zamestnanosti v stredoceskom kraji s nejasnou (ziadnou) vidinou navratnosti. Civilne programy Aera si na seba dokazu zarobit aj same a prave tam je skutocne moderne know-how(bombardier, embraer) , nie vo vojenskej casti, ktora recykluje 50 rocne L39(a ich derivaty) aj v 21.storoci. V skutocnosti voj. casti Aera nechybaju vedomosti a skusenosti, ale chyba najma odvaha ist do rizika, ktore by vyvoj posunulo podstatne dopredu. Uz koncom 20.stor bol vypracovany projekt noveho profilu kridla, ktory by dane lietadlo posunul na vyssiu uroven. Takto sa tam (L159) pouziva recyklovane kridlo z L39 coho nasledlom je vysoke plosne zatazenie(kedze vzlet hmot L159 je podstatne vyssia nez L39) , vysoke aerodyn odpory nad M0.7, rychla strata rychlosti pri manevrovani a pod. Preco by taka L159 mala konfiguraciu klapiek tkz. manevrovacie s uhlom vysunutia tusim 16deg... No a preco to teda nie je realita aspon vyvoja? Lebo kompetentni nemaju "gule".
    Ad strikehawk: vy ste teda cislo, ked si trufate spochybnovat kompetentnost USAF,aj ked nepopieram, ze v niektorych odstavcoch mate pravdu.
    Ale raz darmo, vy si zijete svoju pravdu uzavreti v jednej bytovke v Odolenej vode, ale svet uteka milovymi krokmi,rychlejsie ako autobus z Kobylis :)

    • logik
      16:02 01.06.2019

      "A preco to teda nie je realita aspon vyvoja? Lebo kompetentni nemaju "gule"."
      Takhle to fakt nechodí. Reálně na ten vývoj nebyly peníze ani náhodou, a v situaci, v který byl zbrojní trh spolu s postojem české vlády k Aeru by to byly jen vyhozený peníze.

      IMHO lidi v Aeru vědí, co by to letadlo potřebovalo - jen prostě to maj zároveň zasazený do ekonomický reality.

      • tryskac
        12:49 02.06.2019

        Vyvoj vo firme kde ma skuseny ing plat cca 40t Kc nie je az tak drahy tobôž ked licencie na sw su nakupene. Ale ano, na peniaze sa da vyhovorit vzdy,... Za penize v Praze dúm... Vy si to aero ako hi-tech spicku ozaj idealizujete.

  • strikehawk
    11:27 30.05.2019

    Ukazuje se, že L-159 byl nadčasový letoun naprosto přesně odpovídající asymetrickým bojištím jako je Irák, Afghanistán, Lybie, Syrie tedy bojištím s omezenou působností PVO, kde většina operací je ze středních výšek.
    Koncepce se prokázala jako životaschopná a účinná. Z rozborů nasazení totiž vyplynulo, že pro splnění drtivé většiny misí bohatě stačí 2 x 227 kg Paveway nebo 2 x ŘS Maverick a to je schopná L-159 bez problémů nést při 20% provozních nákladech ve srovnání s F-16.

    Tvrdím, že právě neexistence tohoto low cost letounu podobné kategorie v kampaních v Iráku a Afghanistánu stálo Američany zbytečně desítky miliard USD a v podstatě si zruinovali flotilu F-16C a F-15E. Ostatně dnešní programy s křížkem po funuse nehledají nic jiného...a opět - nepustí nás do tendru a radši budou vymýslet kraviny s turbovrtuláky Super Tucano a Texanem za dvojnásobnou pořizovací cenu než L-159 !!!!!

    Důvodů neúspěchu na světovém trhu je několik - kromě již zmiňované nedostupnosti západních trhů je to neexistující vůle provést politický marketing a poslat L-159 do ostré akce v Afghanistánu nebo Syrii v počtu 4-6 letadel a se 2-4 liteningy. Prostě shodit pár Paveway na prázdný stodoly a marketingově z nich udělat sklady zbraní IS, prověřit systémy v nasazení a v prostoru působení USAF a po půl roce na L-159 nalepit "combat-tested" pro trhy jako je Střední východ, Afrika, jižní Asie, LATAM

    Pokud tohle Aero ve spolupráci s AČR nedokáže pak budeme navždy paběrkovat

    • strikehawk
      11:51 30.05.2019

      A vůbec bych se nebál do toho naroubovat elektroniku ve spolupráci s IAI z nějakýho izraelskýho dronu a uďělat z toho low cost UCAV, párkrát s tím oblítnout Afghanistán a tenhle polotovar prodat nějakýmu kreténovi v zálivu jako je MBS a za utržené peníze zafinancovat vývoj vlastního systému řízení a pod.....

    • satai
      12:13 30.05.2019

      Takže chceš říct, že Alča řeší úplně jiný problém, než kvůli kterému ji AČR provozuje? ;-)

      • strikehawk
        13:48 30.05.2019

        Nevím za jakým účelem ji AČR teď provozuje ale v uplynulých 15 letech podstatě rezignovala na jakýkoliv další vývoj.

    • RiMr71
      14:08 30.05.2019

      neexistující vůle provést politický marketing a poslat L-159 do ostré akce v Afghanistánu nebo Syrii

      https://youtu.be/137OThBUktw...
      https://www.presstv.com/Detail...

      • Gibon
        16:26 30.05.2019

        To malo prist v roku 2003.

    • flanker.jirka
      21:00 31.05.2019

      Strikehawk
      Opatrně s úvahou o nasazení v Afghánistánu, letiště jsou tam ve velké nadmořské výšce, letadlo by bylo omezeno buď palivem ( které za letu neumí docerpat) nebo municí.
      Radar na alce je italskou kopii izraelského radaru, podobný měl prototyp Fa 50.
      Při doletu Alcy by bylo zajímavé vidět útok přes Středozemní moře na Libyí. V Iráku hlavní tíhu vzdušné podpory táhnou ruské vrtulníky a SU 25.

  • Aja1984
    09:44 30.05.2019

    Vedle integrace NVG by bylo vhodné taky podotknout modifikaci palivového systéme pro budoucí integraci tankování za letu. Pokud se za dalších 16 let se najdou peníze na tuto drobnost, tak pak bude ALCA mnohem použitelnější letoun.

  • Kichot
    09:21 30.05.2019

    Možná bychom se měli smířit s tím , že L 159 byla slepá ulička. Ledacos to naznačuje...

    • Warnost
      09:31 30.05.2019
      Oblíbený příspěvek

      Letoun samotný asi nemá špatný koncept, spíš neschopnost našeho letectva letoun vybavit a vyzbrojit ho degraduje na nesmysl.

      • Miroslav
        10:45 30.05.2019
        Oblíbený příspěvek

        Hlavným dôvod prečo je L-159 neúspešný je skôr politický. Na západe o to lietadlo proste nie je záujem. V USA o ne nie je záujem lebo sa orientujú na domácu produkciu a v západnej Európe sa orientujú na firmy ako Alenia, BAE či Airbus. Na východe je zase problém s tým, že časti lietadla je z produkcie USA ktoré taký vývoz proste nepovolia.

        • logik
          16:01 30.05.2019

          Dal jsem plus za první větu, se zbytkem se ale souhlasit nedá.

          Problém je to politický, ale nikoli zahraničněpolitický. Problém byl čistě v tom, jak se k Alce chovala naše politická reprezentace. Žádná vojenská technika se neprodá bez aktivní podpory domácí politické reprezentace. Naši politici ale ALCE jen škodily. Jednak - jak je tu zmíněno - naprostou rezignací na rozvoj toho letadla, jednak "antimarketingem", kterým zabilo několik rozjednaných obchodů.

    • Scotty
      10:17 30.05.2019

      Pokud by ho hned od začátku vyráběli v současné verzi T2, jako letoun primárně pro výcvik se schopnostmi lehkého bitevníku, mohl být zájem větší. Jednomístná varianta se ale ukázala jako špatný koncept.

      • skelet
        11:33 30.05.2019

        Špatný koncept to nebyl, problém byla politika, která:
        a) zamítla vývoj dvoumístné verze, takže Aero muselo vyvíjet L-159B za své (na což nemělo prachy)
        b) zařízla certifikace pro L-159A, takže krom radaru neměla další přidanou hodnotu.

        • Scotty
          11:52 30.05.2019

          Vám se zdá že 50 miliard které stál projekt L-159 je málo? Zdá si mi že na vývoj měli peněz dost.
          Za mě celí projekt L-159 jen odsál peníze které mohla armáda použít mnohem účelněji. Například na nákup použitelného počtu víceúčelových nadzvukových letadel.

          • skelet
            13:42 30.05.2019

            1) koncepce podle které L-159 vznikla počítala s 36 nadzvuky a 72 podzvuky
            máte pocit, že ty nadzvuky někde jsou?
            2) koncepce L-159 vznikla na základě zkušeností z let osmdesátých a devadesátých (viz. LK ročník 93). Koncepce L-159 není žádné novum a české specifikum.
            3) L-159 měla být analogem britského Hawk, tedy L-159A analogem Hawk 200, L-159B analogem Hawk 100
            4) L-159A zaškrtila vláda nedotažeností certifikací výzbroje a palubní výstroje , v rámci úsporných škrtů, které zdevastovaly celou armádu. Ze stejného důvodu utnula podporu L-159B, která v indickém kontraktu dokázala zdárně sekundovat Hawku, ale neměla takovou politickou a ekonomickou podporu jako Hawk (viz. tehdejší indicka fora té doby)
            5) Ve své době měla koncipovanou avioniku a výzbroj na výši, ale s tím co z toho udělal Tvrdík a nástupci lze směle říci, že nákup italských AMX by byl lepší cestou.
            6) L-39NG je moderní variantou L-139, která byla v té době nabízena také. Ale v té době byly mezi uživateli populární turbovrtulové cvičné letouny a cvičné letouny vyšší kategorie jako L-59 a Hawk.

        • Kichot
          13:02 30.05.2019

          Myslím, že větší smysl ma l39 ng + výzbroj. Tímhle směrem měli jít už před léty a né utápět mld korun v malém bitevníku. Za těch 50mld mohly být komplet nové vrtulníky, nebo plnotučné stíhačky i s plným zbrojním arsenálem ve skladech...

          • RiMr71
            13:57 30.05.2019

            ...bohužel, s největší pravděpodobností by za těch 50 mld akorát stálo víc vil na francouzské Riviéře s českými majiteli...

          • Charlie
            20:05 31.05.2019

            Jenže takhle se udržel jeden z mála fungujících velkejch výrobců letadel, což je v týhle republice jeden z opravdu hi-tech výrobců co zbyli. Pořád se brečí jak sme montovna pro němce a jediný co tu je sou automobilky, ale bez státních zakázek domácím výrobcům se takováhle produkce drží hrozně blbě. A to že má Alcu naše armáda je obrovská páka při jejím nabízení dalším zákazníků. A bez Alcy a její produkce už tu Aero nemuselo bejt a nebylo by ani L-39NG a možná by chcípli i další producenti jako Jihostroj, Jihlavan a další...

    • twistrabbit
      13:57 30.05.2019

      Bohužel..
      to jakou zvolila armáda úpravu - tedy téměř nic, svědčí o tom, že se s tímto letounem někdy okolo roku 2030 skončí. Názory na to, zdali se mělo cenu letoun upgradovat nebo to bylo od začátku nešťastné rozhodnutí po starém křídle chtít unést zbraňový systém na který nemá, se vždycky budou lišit...

      • skelet
        14:51 30.05.2019

        v době vývoje se počítalo, že L-159 bude provozována s PTŘS Brimstone, AGM-65 Maverick (certifikována je jen prehistorická AGM-65B), laserem naváděné bomby GBU-12 a GBU-16 (obé používá). Dále kontejnery pro průzkum a REB a střelecký kontejner TIALD. Spekulovalo se tehdy i střele Alarm pro boj s radiolokátory.

        toliko k tomu "na který nemá"

        • Gibon
          16:30 30.05.2019

          A nieco z toho moze pouzivat?

          • skelet
            16:38 30.05.2019

            Po certifikaci AIM-9P(M?), GBU-12/16, Plamenu a AGM-65B to armada utnula. Sidewindery a Mavericky jsme dostali darem, jinak by Alca nemela certifikovany ani ty. Mimochodem certifikace na Mavericky se provedla na verzi, jejiz vyroba skoncila v roce 1978. Takze jak to rict slusne.. vyhozeni penez oknem?

      • Charlie
        20:11 31.05.2019

        Jenže to křídlo nejni ani starý, ani nedostatečný. Nízké schopnosti ALCY co se týče výzbroje sou způsobený neochotou armády integrovat munici krom pár základních kusů. S moderní municí typu APKWS, SDB nebo podobných by jeho možnosti byly o světelnej rok dál a AČR mohla mít opravdu slušnou schopnost poskytování letecký podpory. Jenže to by se musel pustit chlup a nezbylo by na odměny pro ministerský úředníky a podržtašky na GŠ, musela by bejt vypracovaná solidní koncepce rozvoje armády (a ne ta debilní Bílá kniha, která víceméně redukovala armádu na takovej drsnější policejní sbor), a v neposlední řadě by se nesměl státní důchod rozhazovat do všech stran za nesmyslný projekty a nákupy vil všude možně po světě...

  • cejkis
    22:37 29.05.2019

    Jediný smysl tohoto stroje je ochrana hranic.

    Až bude mít L159 na podvěsu Litening 4i s přenosem obrazu skrze datalink, tak tento stroj začne dávat smysl.

    • Aja1984
      09:48 30.05.2019

      Myslíte si, že síly provozující tento letoun budou někdy potřebovat sofistikovanější systém, než neřízené rakety vrhané na zemljanku v horách?

      • skelet
        11:27 30.05.2019

        dneska mají řízenou výzbroj COIN letouny odvozené od práškovacích letadel (AT-802), od lehkých dopraváků (AC-208), mají je i A-29. Řízenou výzbroj mají i letouny Hawk, Jak-130, M346 apod.
        Takže ano. myslíme si to. A myslí si to všichni krom AČR.

        • Charlie
          08:07 31.05.2019

          Ona si to nejspíš myslí i část AČR, ale nikdo jí nedá prachy na pořádný upgrade a integraci širší palety zbraní. Naváděné "neřízenky", SDB, Hellfiry a další "lehká" výzbroj sou přitom pro tenhle typ éra uplně ideální...

  • Flader
    22:20 29.05.2019

    Tak pokiaľ do T2 dokázali dostať radar, tak by z L-159 nakoniec mohol vzniknúť aj dvojmiestny bitevník. V Izraeli sa im dvojmiestne stroje osvedčili.

  • faraonamumu
    17:01 29.05.2019
    • (11)

    Modernizace stávajících a nákup dalších L-159 by měl větší smysl, než předražené vrtulníky z USA, navíc si myslím, že o tento stroj by měly zájem i další země, jen je třeba ukázat světu, že L-159 má ještě perspektivu

    • Scotty
      17:21 29.05.2019
      • (0)
      Oblíbený příspěvek

      Tak až do L159 naskládáte 8 vojáků výsadku můžeme o tom uvažovat.....

      • faraonamumu
        17:26 29.05.2019
        • (10)

        Jenže AČR chce všechno, náhradu bitevních vrtulníků víceúčelovým nejde. Sice příjdeme o možnost transportu vojáků, ale na to AČR stačí MI-171. Pokud by došlo k nákupu dalších L-159 získali bychom nejen stroj na podporu pozemních jednotek, ale i v omezené míře k ochraně vzdušného prostoru a to při dnešní faktické absenci PVO není k zahození

        • Scotty
          17:38 29.05.2019
          • (1)
          Oblíbený příspěvek

          L159 se naprosto nehodí k ochraně vzdušného prostoru. Navržen byl jako podzvukový bitevník a přesně tím taky je.
          Armáda chce víceúčelový vrtulník se schpností přepravy osmi vojáků. Náhradu bitevních vrtulníků chce řešit po roce 2024.

          • skelet
            18:39 29.05.2019
            Oblíbený příspěvek

            proto také napsal v omezené míře. A v sekundární roli je L-159 schopna boje s pomalu a nízkoletícími cíli.

          • faraonamumu
            18:39 29.05.2019

            Letoun je vybaven pro bojovou činnost proti pozemním i vzdušným cílům a je schopen plnění bojových úkolů ve dne, v noci a za ztížených povětrnostních podmínek. Hlavním určením letounu je přímá letecká podpora. Je rovněž schopen vedení taktického vzdušného průzkumu a vzdušného boje na krátkou vzdálenost.

          • Scotty
            19:25 29.05.2019

            V sekundární roli je boje s pomalími a nízkoletícími cíli schopný každý bitevní vrtulník. Viper má například integrovanou nejnovější verzi střely Sidewinder.

          • skelet
            20:02 29.05.2019

            a tobě někdo popírá? :)

          • Scotty
            20:38 29.05.2019

            No je tu naznačováno že výhoda L159 proti vrtulníku je v možnosti omezeně působyt při ochraně vzdušného prostoru. Toho je ale vrtulník schopen také.

          • skelet
            07:15 30.05.2019

            Schopnost působení proti nízkoletícím a pomalým cílům (což nejsou jen letouny do 300km/h, které může obsloužit vrtulník) měl L-159 lepší. Už jen díky lepší skladbě výzbroje, než má většina vrtulníků, a taky díky své avionice.
            Podotýkám měl, protože armáda do L-159 neinvestuje, a tak zamrzl v době před patnácti lety.

        • Nesher
          21:32 29.05.2019

          Mi 171 na to rozhodně nestačí, není jich dost a navíc část je jich v rámci roje SOATU vyčleněna pro potřeby speciálních sil. Takže vzhledem k budování nového výsadkového pluku VS AČR skutečně potřebují navýšit transportní kapacitu.

        • balm
          22:40 29.05.2019
          Oblíbený příspěvek

          Nedokáže a to ani v omezené míře (ačkoliv můžete argumentovat flexibilním výkladem). K ochraně vzdušného prostoru potřebujete výkonný nadzvukový stíhací letoun pro včasné zachycení cíle. Primárně potřebujete výkon a tím L-159 bohužel nedisponuje a disponovat nikdy nebude. Ačkoliv může pro útok či obranu použít řízené střely s IR navedením (do výzbroje zavedený AIM-9 Sidewinder), nesplňuje základní kritérium, tedy výkon.

          Představte si situaci (celkem reálnou pro naše prostředí v relativně blízké budoucnosti), kdy se nízko letící civilní letoun s Helmutáláhem za berany, pokusí doručit obohacující zásilku výbušnin např.: na Dukovanskou jadernou elektrárnu (Alfa Scramble). Hotovostní stíhací letouny Jas-39 Gripen z 21. základny taktického letectva v Čáslavi už jsou v operační výšce a na plné forsáži se velice rychle přibližují k cíli (v případě nejvyšší nouze mohou použít střely AIM-120 C-5 AMRAAM), zatímco L-159 ještě stoupá. Prostě nemůže, stejně tak nemohli naše Gripeny chránit z Čáslavské základny Slovensko, protože by zkrátka nedoletěli včas.

          Závěr zní jasně, L-159 nemůže chránit vzdušný prostor a to ani v omezené míře.

          • skelet
            07:18 30.05.2019

            balm: nikdo to po L-159 nechce, a ani nikdy nechtěl (zapomněl jsem na novináře). L-159 měl a má stejnou schopnost jakou mělo pro RAF Hawk Mk.1A. Tedy sekundární podpůrnou stíhací roli proti letadlům typu L-410, Cessna 172 apod (v době míru).
            Není to žádné novum, ale odzkoušená věc snad všemi letectvy světa.

          • Jura99
            08:09 30.05.2019

            V tomto nemáte pravdu. Už za socíku, kdy nesporně nebyl nedostatek nadzvuků, používali L-39ZA proti pomalu letícím cílům a dokonce došlo několikrát ke střetu s americkými vrtulníky. Nikdo asi netvrdí, že L-159 dostihne dopravní letadlo natož stíhačku, ale proti pomalu letícím cílům je naopak s výhodou.

          • balm
            20:21 30.05.2019

            @Jura99 08:09 30.05.2019

            V dobách onoho slavného socialismu, kde se na obloze proháněla podřadná letadla sovětské produkce, určená svým satelitům, byl velký problém nevyklepat radar během vzletu a přistání (např.: Mig-21 MF), nebo vodorovný let v malé výšce a velice nespolehlivý autopilot Mig-23 ML. Nesmíme zapomínat na technickou neschopnost a schopnost vidět "maximálně metr před čumák". Technika byla prostě šrot a i když jsme měli výborné piloty a létalo se u PVOS hodně, technika byla prostě šrotem, který nezvládal plnit úkoly na ně kladené. Nebyl nedostatek nadzvukových strojů, problém byl v tom, že se jednalo o šrot a neúčinnou výzbroj např.: střely s IR navedením krátkého dosahu R-3 (modifikace z prototypů K-13) ... štěstí, že se nestřílelo, protože na jednu Cessnu by spálily polovinu Šumavy. A kanónem to nešlo ... ono přímé křídlo má řadu výhod v malých výškách a rychlostech, jenže přímé křídla se nehodí pro nadzvukové stíhací letouny. To jsou základy aerodynamiky.

            Vytahujete prostě něco, co plně nechápete. Podobné to bylo s vyřazováním Mig-29A. Každý si myslí, že Mig-29A za doby socialismu byl to samé, co Mig-29SMT. Nebyl, 29A byla zastaralá verze s podřadnou avionikou, problematickými motory s neúměrně vysokou spotřebou. I když se to jmenovalo Mig-29, byl to prostě křáp a zbavit se jich bylo dobré rozhodnutí (rozhodnutí, nikoliv realizace ...).

            Na faktu to nic nemění, L-159 není letounem schopným plnit úkoly ochrany vzdušného prostoru.

          • skelet
            11:39 31.05.2019

            balm: a u RAF používali taky šrot, když Hawk T.Mk1A používali jako stíhač proti pomalu letícím cílům, stejně jako u nás L-39ZA?
            A Němci Alpha Jet B?
            Co tak říct.. "sorry, myslel jsem si, že dáváte rovnítko mezi nadzvuky a lehké bojové letouny, tak jako se tomu děje na novinky.cz a u novinářů obecně?"

    • Miroslav
      06:44 30.05.2019

      Načo by česká armáda kupovala ďalšie L-159? Museli ich odobrať 72 ak sa nemýlim a nebolo pre ne využitie. Ťažko ste sa ich zbavovali v rôznych pochybných bartrových obchodoch alebo pod cenu a teraz by ste kúpili ďalšie? To nedáva zmysel vôbec.

      • otecko
        10:20 30.05.2019

        zaryl jste do naši bolavé rány, jak se posametoví politici chovali k AČR, bohužel, dodnes si neseme následky různých "Armádních koncepcí" ( spíše antikoncepcí) či "Bílých knih" tehdejších velení MO... jedním z jejich "hlubokých myšlenek" byl nesmyslný nákup 72 ks L159...

        • skelet
          11:29 30.05.2019

          koncepce "72" vznikla v roc 1993 (respektive před rokem 1993), kdy se počítalo s mnohem většími ozbrojenými silami. Takže těch "72" mělo být součástí "108" bojových letounů. A k nim se měli přidat 2-3x C-130, 6x An-26, 4x L-410 apod.

  • Warnost
    16:42 29.05.2019

    Budou už moct nést zaměřovací kontejnery?

    • TF_HU
      20:52 31.05.2019

      ne... :-)

  • Gibon
    16:26 29.05.2019

    L159 ma len výstražný radiolokačny prijmač?
    Laserový výstražný prijmač LWR ani system vystrahy typu AN/AAR-57 CMWS nema?

    • Gibon
      22:54 29.05.2019

      No dostal som sice minus, ale odpoved nie. :D
      Ak to vystrazne systemy nema, tak L159 je este vacsia zbytočnosť ako som si myslel.

    • skelet
      07:19 30.05.2019
      Oblíbený příspěvek

      L-159 vznikla před dvaceti lety, a v takovém stavu také zůstala, neb do ní armáda neinvestuje ani korunu.

      • Gibon
        11:00 30.05.2019

        Skelet sorry, ale prave som si precital, ze investuje. Na co idu robit opravy 16ks? Aby mali v hangaroch 16 nezmyslov?
        Tak urobim opravy 8ks a zvysnych 800mil vrazim do zvysenia schopnosti, aby som mal lietadlo, ktore aj pouzijem.
        Proste toto je cele zle.

        • skelet
          11:30 30.05.2019

          Celé zlé to je zhruba od Tvrdíkovi vlády, který seškrtal celý projekt na minimum. A další v tom jen setrvali.

        • TF_HU
          23:13 31.05.2019

          Bože, to jste vůbec nepochopil co znamená a k čemu slouží PP16...to nejsou "opravy" jak je znáte vy, když se vám něco rozbije. Tohle je prohlídka a servis po 16 letech provozu. Jako servisní prohlídka, je to podmínkou k dalšímu provozu. Nemůžete ji udělat jen u několika a zbytek nechat být. To byste si je téměř vyřadil z provozu...

    • otecko
      10:24 30.05.2019

      Všecko bude,

      http://czechairforce.com/news/...

      co chcete, když se na éro s modernizací celou dobu nesáhlo...

      • Gibon
        10:55 30.05.2019
        Oblíbený příspěvek

        Aha, takze o osem rokov pri dalsej oprave. Aj to mozno.

        InvesticIa do NVG, miesto ochranych systemov pre lietadlo pre ulohy CAS.... Dalsia z radu skvelych koncepcii AČR.

        Skoda. A take dobre lietadlo to mohlo byt.

        • Charlie
          20:15 31.05.2019

          Jenže NVG mají v současný době větší smysl - po Alcách aktuálně nikdo nestřílí a nejspíš ještě nějakou dobu střílet nebude, ale lítat v noci se hodí při výcviku návodčích. Jiná situace by byla, dkyby armáda plánovala nasadit Alcy v zahraniční misi třebas proti IS nebo tak.

        • TF_HU
          06:58 02.06.2019

          Způsob jak Armáda využívá, vnímá tento letoun je daleko od vašeho přání či představy. Chcete hodnotit koncepci...a přitom neznáte realitu, vycházíte u hodnocení ze svých představ. Což je blbost, že?

          • Al Capone
            08:15 07.06.2019

            Můžete prosím napsat jaká je tedy realita?