Aero předalo společnosti Draken první letoun L-159

L-159 Draken
L-159 Alca pro Draken International; větší fotoAERO Vodochody AEROSPACE

Ve středu 30. září 2015 AERO Vodochody AEROSPACE slavnostně předalo společnosti Draken International první letoun L-159 Alca za přítomnosti brig. gen. Libora Štefánika, velitele vzdušných sil ČR, náměstků ministra obrany Tomáše Kuchty a Pavla Berana, zástupců americké ambasády v ČR a řady zahraničních hostů. Kromě samotného letounu ve speciální kamufláži mohli hosté obdivovat i historický vůz značky Aero.

Do konce letošního roku by Aero mělo svému americkému partnerovi předat osm jednomístných letounů, které budou sloužit ke komerčním aktivitám například ve prospěch amerických ozbrojených sil. První zahraniční prodej L-159 Alca přitom trval téměř tři roky.

„Pro nás je to velice významný okamžik, protože poprvé v historii se podařilo umístit L-159 do zahraničí a Draken je seriózní partner, se kterým bychom rádi pokračovali v diskuzích o případných možných dodávkách i v budoucnosti,“ říká náměstek ministra obrany Tomáš Kuchta.

„Pro naše potřeby, což jsou komerční letecké služby a simulace hrozeb, je tento letoun optimální, což je také důvod, proč jsme o něj tolik stáli. Vyžádalo si to hodně času, ale o to jsme teď vice nadšení,” popisuje Jared Isaacman, CEO Draken International. Celkově Draken získá 21 letounů.

„Pro letoun L-159 je to veliká příležitost, protože díky Drakenům bude sloužit US Marine Corps, US Navy či US Air Force při výcviku, například jako agresor. A to má velkou referenční hodnotu,“ říká prezident AERO Vodochody AEROSPACE Ladislav Šimek.

L-159 Alca pro Draken International; větší foto / AERO Vodochody AEROSPACE

Díky dalšímu nedávno uzavřenému prodeji L-159 do Iráku tak budou tyto letouny v brzké době létat hned na třech kontinentech. „Mezi našimi piloty si tento stroj získal kredit a používáme ho denně nejen k výcviku, ale i k podpoře našich pozemních sil. Je to kvalitní letoun na výcvik leteckých návodčích, podporu leteckých jednotek a má skvěle vybavenou kabinu,“ ocenil letoun velitel vzdušných sil ČR Libor Štefánik. „Dnes je den, kdy se mění historie tohoto letounu,“ dodal.

Jared Isaacman přiblížil i další podrobnosti nového angažmá L-159: „Chtěli bychom letouny L-159 Alca vyslat na leteckou základnu Nellis, která je domovem Red Flag, mezinárodního cvičení bojových letounů, aby se staly součástí „letky agresorů". Takže budou mít velké jeviště.“

V letkách agresorů na tomto vysoce prestižním vojenském cvičení přitom slouží ti nejlepší piloti. Letouny L-159 si již někteří vynikající piloti vyzkoušeli. Přeškolením na L-159 prošel například Dale „Snort“ Snodgrass, nejzkušenější pilot F-14 Tomcat, i další piloti s bohatými zkušenostmi s vojenskými proudovými stroji F-4, F-15 a F-16.

S firmou Draken Aero navázalo úzké vztahy i v dalších oblastech. „Draken International pro nás není jen zákazník, je to pro nás strategický partner, který pro nás představuje významný marketingový zásah do Severní Ameriky i dále,“ popsal Šimek. Kromě letounů L-159 se může předmětem spolupráce stát i nový letoun Aera L-39NG. Akrobatický Black Diamond Jack Team, který je divizí Draken International, již projevil zájem o remotorizaci své letky L-39.

L-159 Alca pro Draken International; větší foto / AERO Vodochody AEROSPACE

L-159 Alca

L-159 spojuje dlouholeté zkušenosti Aera z vývoje vojenských proudových letadel, které řadí Aero mezi historicky největší výrobce této kategorie letounů na světě, s nejnovějšími pokroky v oblasti avioniky, motorů a systémů letounu. L-159 je navržen jako lehký bojový letoun optimalizovaný pro řadu úkolů typu vzduch-země, vzduch-vzduch a průzkumné mise.

Letoun je vybaven víceúčelovým radarem pro všechny druhy počasí, denní a noční provoz a může nést širokou škálu standardní výzbroje NATO, včetně raket typu vzduch-vzduch a vzduch-země a laserem naváděných pum. Dvoumístný letoun L-159 vychází z konstrukce jednomístné verze L-159 a je primárně navržený pro pokračovací a operační výcvik. Konfigurace letounu L-159 může být přizpůsobena specifickým požadavkům zákazníka.

Draken International

Draken International, sídlící v Lakelandu na Floridě, nastavuje nový standard v taktické podpoře letu. Společnost vlastní a provozuje největší soukromě vlastněnou letku bývalých vojenských letounů na světě, čítající přes sedmdesát letadel. Své letouny společnost používá k podpoře mnoha druhů vojenského výcviku po celém světě při garanci významné úspory prostředků.  

Zdroj: AERO Vodochody AEROSPACE

Nahlásit chybu v článku


Související články

Aero a Draken: Nová šance pro L-159 ALCA

Firmy AERO Vodochody a americká Draken International před pár dny podepsaly dohodu o široké ...

Thajsko se zajímá o česká letadla L-159 ALCA a L-39 NG

Aero Vodochody vede jednání s thajským ministerstvem obrany o náhradě thajských cvičných a bojových ...

Zaměřovací kontejnery pro L-159 ALCA a JAS-39 Gripen

Ministerstvo obrany České republiky objednalo 200 laserem naváděných pum GBU-12/16 Paveway II pro ...

Kladivo na Islámský stát: Bitevníky L-159 ALCA letí do Iráku

První české bitevníky L-159 ALCA dorazí do Iráku v první polovině záři. Informaci potvrdil iráckým ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • D.i.p
    10:49 07.10.2015

    72 L-159 je asi počet který by byl adekvátní k ČR. To že pozdější vlády potom rezignovaly na obranu státu je věc druhá. 72 není naddimenzovaný počet, ale současný stav letectva je ...Zobrazit celý příspěvek

    72 L-159 je asi počet který by byl adekvátní k ČR. To že pozdější vlády potom rezignovaly na obranu státu je věc druhá. 72 není naddimenzovaný počet, ale současný stav letectva je hrubě poddimenzovaný.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    19:19 03.10.2015

    Spíše jí byl vnucen rozpočet, který umožňoval provoz jen části objednaných L-159. To samé následovalo se stíhačkami apod.

    Spíše jí byl vnucen rozpočet, který umožňoval provoz jen části objednaných L-159. To samé následovalo se stíhačkami apod.

  • Matesaax
    17:21 03.10.2015

    Ale ten počet 72 kusů bylo armádě vnuceno at si s tím nějak poradí.

    Ale ten počet 72 kusů bylo armádě vnuceno at si s tím nějak poradí.

  • skelet
    08:53 03.10.2015

    Číslo 36 se začalo zmiňovat až v pozdějších obdobích po vstupu do NATO. O něch 72 vycházelo z koncepce rozvoje AČR, z roku 1993.

    Číslo 36 se začalo zmiňovat až v pozdějších obdobích po vstupu do NATO. O něch 72 vycházelo z koncepce rozvoje AČR, z roku 1993.

  • D.i.p
    23:47 02.10.2015

    Matesaax: Ale, prosím vás.... nechte si ty dohady...

    Matesaax: Ale, prosím vás.... nechte si ty dohady...

  • Matesaax
    18:22 02.10.2015

    Armáda od začátku chtěla pouze 36 kusů L-159,ale nakonec bylo armádě vnuceno 72 kusů,aby Aero mělo co vyrábět.

    Armáda od začátku chtěla pouze 36 kusů L-159,ale nakonec bylo armádě vnuceno 72 kusů,aby Aero mělo co vyrábět.

  • Muž, co zírá na kozy
    14:23 02.10.2015

    Charlie: Dodávka nových strojů (především ve dvoumístné verzi L-159B plus několika uložených, jednomístných) se týkala první smlouvy, dohodnuté někdy před třemi lety, která ale ...Zobrazit celý příspěvek

    Charlie: Dodávka nových strojů (především ve dvoumístné verzi L-159B plus několika uložených, jednomístných) se týkala první smlouvy, dohodnuté někdy před třemi lety, která ale byla rok na to stornována ze strany Iráku.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    10:41 02.10.2015

    Objednávka na L-159 vznikla v době, kdy se seriozně uvažovalo, že letectvo AČR bude tvořeno 108 bojovými letouny. (72kusů L-159 a 36 nadzvukovými letouny).

    Objednávka na L-159 vznikla v době, kdy se seriozně uvažovalo, že letectvo AČR bude tvořeno 108 bojovými letouny. (72kusů L-159 a 36 nadzvukovými letouny).

  • stirling
    09:49 02.10.2015

    Podle mě ani Irák nedostane nové, ale také uložené. Dokonce Draket musel na základě ceny co dal Irák ještě něco doplatit. Těch 50 miliard bylo opravdu hodně, ale každý dělá občas ...Zobrazit celý příspěvek

    Podle mě ani Irák nedostane nové, ale také uložené. Dokonce Draket musel na základě ceny co dal Irák ještě něco doplatit. Těch 50 miliard bylo opravdu hodně, ale každý dělá občas chybu a teď už nemá cenu spekulovat.
    Ohledně prodeje jak do Iráku tak Drakenu, tak si myslím, že v danou dobu je to nejlepší co jsme mohli udělat a dává to aspoň malou šanci na znovu vzkříšení tohoto letadla. Zavřená v hangáru by jinak už jen dožila. Takže držme palce a nemusím za každou cenu hledat negativa na všem co se stane.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    08:41 02.10.2015

    Padousek: za 50mld máme kromě 24bitevníků existující podnik Aero, dnes už soukromý, který má perspektivu udržet leteckou výrobu a zaměstnávat kvalifikované lidi. Jestli to je cena ...Zobrazit celý příspěvek

    Padousek: za 50mld máme kromě 24bitevníků existující podnik Aero, dnes už soukromý, který má perspektivu udržet leteckou výrobu a zaměstnávat kvalifikované lidi. Jestli to je cena vysoká či nízká, ať si zhodnotí každý sám.
    Jinak je celkem paradoxní, že se ta letadla za 15let neprodaly a teď, když může hrozit vojenský konflikt, se jich armáda zbaví za pár šupů.Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    07:56 02.10.2015

    Radek: vy byste si koupil auto rok výroby řekněme 2000, (uložené a ne moc provozované) za cenu, za jakou se prodávalo v roce 2000? Irák dostane fungl nový stroje. Navíc, ...Zobrazit celý příspěvek

    Radek: vy byste si koupil auto rok výroby řekněme 2000, (uložené a ne moc provozované) za cenu, za jakou se prodávalo v roce 2000?

    Irák dostane fungl nový stroje.

    Navíc, tehdy se ještě počítalo s úplně jinými počty techniky provozované AČR, radikální řez přišel až pak.Skrýt celý příspěvek

  • Padousek
    23:46 01.10.2015

    Za 50 miliard by armáda mola komplet vyzbrojit dvě pozemní brigády. Místo toho máme 24 bitevníků a munici do nich na dva dny bojového nasazení.. Je to smutná realita.

    Za 50 miliard by armáda mola komplet vyzbrojit dvě pozemní brigády. Místo toho máme 24 bitevníků a munici do nich na dva dny bojového nasazení.. Je to smutná realita.

  • D.i.p
    22:50 01.10.2015

    radek3057: Jak může být někdo tak nechápavý jako Vy? Prodej Drakenu a Iráku je za úplně jiných podmínek vč. služeb. Ano ve srovnání s kupovanými letouny AČR je to velmi nízká ...Zobrazit celý příspěvek

    radek3057: Jak může být někdo tak nechápavý jako Vy? Prodej Drakenu a Iráku je za úplně jiných podmínek vč. služeb.

    Ano ve srovnání s kupovanými letouny AČR je to velmi nízká cena. Částečně asi i díky blbosti politiků, ale také za jiných podmínek, v tu dobu výbava letounu byla výrazně modernější (je to už téměř 15 let) než je tomu dnes. A taky to nejsou nový stroje.Skrýt celý příspěvek

  • radek3057
    14:58 01.10.2015

    21 letadel prodáno v ceně nákupu jednoho pro AČR .. to je kšeft snů a zcela jistě to udělá výbornou reklamu pro L-159 .. to až se dozví ti Iráčané tak je všem snad jasné že tolik ...Zobrazit celý příspěvek

    21 letadel prodáno v ceně nákupu jednoho pro AČR .. to je kšeft snů a zcela jistě to udělá výbornou reklamu pro L-159 .. to až se dozví ti Iráčané tak je všem snad jasné že tolik peněz za ty Aera nikdy nezaplatíSkrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    13:48 01.10.2015

    ...to éro má nejslabší místo v nepodpoře a mizerném marketingu, LuftJardovy hlášky jsou už legendární.
    Kdyby to byla iAlca, tak už lítá všude... :)

    ...to éro má nejslabší místo v nepodpoře a mizerném marketingu, LuftJardovy hlášky jsou už legendární.
    Kdyby to byla iAlca, tak už lítá všude... :)

Načítám diskuzi...