Aero ukázalo nový český proudový letoun L-39NG představující budoucnost vojenského leteckého výcviku

L-39NG, větší foto / AERO Vodochody AEROSPACE

V pátek 12. října přesně v 11:50 AERO Vodochody AEROSPACE představilo světu první letoun L-39NG. Roll-out, tedy slavnostní vyjetí prvního předsériového letounu z hangáru, je pro projekt dalším důležitým milníkem, jenž potvrzuje, že vývoj a výroba nového letounu L-39NG pokračují podle plánu. Dalším krokem je příprava letoun na první let, který by měl proběhnout ještě před koncem letošního roku.

Roll-outu přihlížela řada významných hostů, vojenští představitelé několika států, již potvrzení zákazníci a potenciální zájemci o letoun spolu s politickými a diplomatickými delegacemi, včetně předsedy vlády České republiky Andreje Babiše. „Letecký průmysl měl v České republice vždy silnou tradici. Projekt L-39NG ukazuje, že u nás máme výrobní schopnosti stále na vysoké úrovni. Je důležité, že česká vláda tento projekt podporuje, protože má pro český export velkou přidanou hodnotu z hlediska technologií a posiluje konkurenceschopnost českého průmyslu," řekl předseda vlády ČR Andrej Babiš.

Aero Vodochody je s celkovým počtem 6700 proudových letadel historicky největším výrobcem lehkých proudových letounů v Evropě a jedním z největších na světě. Od roll-outu L-159 ale uběhlo již více než dvacet let. „Když jsme v roce 2006 Aero kupovali, firmě se nedařilo dobře a začít vyvíjet nový vlastní letoun nebylo reálné. Proto jsme zvolili strategii, aby Aero budovalo svou pozici jako přímý dodavatel největších světových leteckých výrobců. Zároveň jsme si ale udrželi důležité členy vývojového týmu, abychom zachovali know-how Aera. Jak dnes můžeme vidět, bylo to správné rozhodnutí," popsal Marek Dospiva, zakládající partner skupiny Penta Investments.

V roce 2016 Aero oznámilo svůj plán posílit svou vojenskou výrobu a vrátit se mezi hlavní světové výrobce cvičných a lehkých bojových letounů. Úspěch nové generace legendárních L-39, letounů L-39NG, je při dosahování tohoto cíle klíčový.

„L-39NG představuje budoucnost českého leteckého průmyslu. Staví na kombinaci toho nejlepšího z tradice české letecké výroby s moderními technologiemi a nabízí nejlepší řešení pro výcvik pilotů i pro lehké bojové mise. Již nyní si letoun L-39NG získal velkou mezinárodní pozornost i první zákazníky a komunita uživatelů našich letounů tak dále poroste," řekl prezident a CEO Aera Vodochody Giuseppe Giordo.

Strategickým partnerem projektu nového proudového cvičného letounu je česká společnost Omnipol. „Dnešní roll-out je pro L-39NG důležitým krokem. Jsme hrdí, že Omnipol v červnu 2015 vstoupil do tohoto projektu jako strategický partner a poloviční investor spolu s našimi kolegy s Aero Vodochody Aerospace" vyjádřil se prezident společnosti Omnipol Jiří Podpěra.

L-39NG je vysoce efektivní proudový cvičný letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku. Jde o jednomotorový dvoumístný letoun s vyspělým digitálním kokpitem, který zahrnuje sofistikovaný palubní virtuální výcvikový systém a přilbový zaměřovač HMD (Helmet Mounted Display). Letoun L-39NG je klíčovou součástí inovativního konceptu výcviku vyvinutého v Aeru, jenž nabízí nejmodernější vybavení pro pozemní školení, nové učební metody a prostředí a rozsáhlé využívání technologií virtuální reality a umělé inteligence. Letoun L-39NG je navržený tak, aby mohl spolehlivě sloužit desítky let při zachování snadné údržby.

Vývoj letounu L-39NG v posledních dvou letech významně zrychlil, aby bylo možné dodržet termín dodání prvního letounu zákazníkovi již v roce 2020. V roce 2017 začala fáze industrializace a předsériová výroba, ve stejném roce Aero dokončilo dohody se všemi významnými dodavateli a partnery projektu, mezi kterými je 40 českých firem a řada zahraničních společností. Na konci roku 2017 Aero získalo certifikaci pro avioniku a instalaci motoru, plné certifikace nového letounu chce Aero dosáhnout do konce roku 2019.

Aero Vodochody očekává, že celosvětová poptávka po cvičných letounech dosáhne v příštích 10-15 letech až 3000 strojů. Většina dnes používaných cvičných letounů se blíží ke konci své životnosti, navíc neodpovídají současným požadavkům na výcvik pilotů pro bitevníky čtvrté a páté generace. Konzervativní odhad Aera je, že by v příštích deseti letech mohlo dodat kolem 150 letadel.

Krátce před roll-outem proběhla v Aeru 3. konference uživatelů letounů L-39, na které se sešli zástupci 18 států, které mají zkušenosti s provozováním těchto legendárních cvičných strojů. Většina účastníků konference využila příležitosti zúčastnit se roll-outu a seznámit se s novou generací letounů, která má ambici navázat na úspěchy svého předchůdce.


Slavnostní roll-out L-39NG

L-39NG

Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39, avšak využívá soudobé technologie a vybavení. Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů.

Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost Omnipol, která se z 50 % finančně spolupodílí na vývoji letounu. Další podrobnosti o novém letounu zjistíte na www.l-39ng.aero.

AERO Vodochody AEROSPACE

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj a výrobu civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky stovkám stále používaným letounů L-39 a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.

V oblasti civilního letectví je Aero partnerem největších leteckých výrobců v široké škále projektů. V posledních letech přitom přijalo zodpovědnost nejen za výrobu, ale i za vývoj strukturálních částí letounů díky několika risk-sharingovým programům.

OMNIPOL

OMNIPOL a.s. je spolehlivým globálním systémovým integrátorem a dodavatelem obraných, bezpečnostních a leteckých systémů již od roku 1934. Omnipol se kromě letecké techniky a leteckých cvičných systémů soustředí především na obrannou a bezpečnostní elektroniku. Omnipol stál u zrodu nové etapy jejího rozvoje, když vstupem do pardubické ERY vytvořil podmínky pro rozmach unikátních pasivních (neviditelných) sledovacích a rozpoznávacích systémů nové generace nesoucích značku VERA-NG. Tento systém doplňují další typy pasivních systémů (např. SDD) a poskytují tak komplexní řešení kontroly vzdušného, námořního i pozemního prostoru na principu „vidět a nebýt viděn". Omnipol je také dodavatelem technologických výrobních celků a služeb pro obranný, ale i potravinářský průmysl.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Do České republiky zavítali uživatelé letounu L-39 Albatros

Čtvrtek 14. září 2017: Zástupci patnácti států, jejichž armády mají zkušenosti s provozem cvičných ...

Aero nabízí L-159 a L-39NG americkému letectvu

Největší český letecký výrobce s dlouholetými mezinárodními zkušenostmi v dodávkách vojenských ...

Roll-out prvního L-39NG v říjnu letošního roku

Výroba prvního letounu L-39NG v Aeru Vodochody pokračuje podle stanoveného harmonogramu. Všechny ...

Rakousko se zajímá o české cvičné letouny L-39NG

Podle rakouského deníku Kurier česká firma Aero Vodochody nabízí rakouskému letectvu cvičná proudová ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 3
  • Jozef Bencel
    21:55 29.10.2018

    Novemu L-39 NG prajem aby sa stal dôstojným nástupcom pôvodného L-39. Bohužiaľ narodil sa do špatnej doby. Vo svete je viacero výkonnejších strojov tejto kategórie. Určite sa nebude jednať o viac tisícovu výrobu, nakoľko vypadol veľký hráč a tým je Rusko.

  • D.i.p
    11:14 19.10.2018

    PavolR: Dobrej důvod, aby si ostatní nechali vyměnit alespoň ten starej ukrajinskej motor. Když ne rovnou novou NG.

  • Jura99
    11:00 19.10.2018

    PavolR: spíš je divné, že nepadají častěji, v provozu jich je asi 800 a průměrné stáří tipuju na 30let. Je to prostě držák.

  • PavolR
    21:52 18.10.2018

    L-39 nemajú dobrý mesiac: https://svet.sme.sk/c/20941212...

  • Nesher
    20:01 17.10.2018

    Nákup L 39 NG Ministerstvem obrany, potažmo LOMem je potvrzen, v první fázi by se mělo jednat o 4 letadla s opcí na pozdější nákup dalších dvou.

    https://zpravy.idnes.cz/l-39ng... ... r_nato_inc

    Luky
    Trochu jsem se poptal a ty "sprosťárny" mají být stylizované lipové listy. Osobně bych řekl, že někdy je méně více, ale já o tom nerozhoduji :-)

  • Arten
    21:36 15.10.2018

    Luky má pravdu,
    iná cesta pre európske krajiny ako spoločné projekty nie je. Samostatný vývoj si už nikto nemôže dovoliť, ani Francúzi si už nebudú môcť dovoliť ďalšiu generáciu vyvíjať samostatne.

    Pričom Európa má dlhú a úspešnú tradíciu spoločných projektov, ani o EF sa nedá povedať, že by bol neúspešný, naopak - aj exportne je veľmi úspešný.

  • Luky
    17:18 15.10.2018

    Mě se to líbí, trochu připomíná sportovní kombinézu (rychlobrusle, skoky na lyžích)....akorát se tu a tam vyskytne i něco sprostýho :)

  • RiMr71
    16:54 15.10.2018

    Éro se mi líbí, ale ten prezentovaný vzhled se mi čistě subjektivně zdá teda naprosto hrozný...

  • stirling
    15:12 15.10.2018

    Asi to bude i tím zbarvením, ale to letadlo od pohledu je krásné a moderní. Moc nechápu zdejší odepisování předem. Podle mě to letadlo má velkou šanci uspět a utvrzuje mě v tom fakt, že to není jen produkt státní zakázky, ale naopak projekt s velkým objemem soukromých peněz, takže spousta schopných lidí tomu věří.
    Když porovnám s M345 tak bych řekl, že je to naprosto vyrovnaný soupeř navíc je možné, že bude levnější a když to bude malý zákazník, který z toho bude chtít mít i lehký bitevník, tak tam bych řekl, že naopak bude mít L39NG výhodu.
    Už se těším na porovnání trupu oproti původní L39C, už od pohledu je vidět, že to není pouze nově vyrobeno.

  • Nesher
    14:57 15.10.2018

    gangut
    Zatím to, zdá se stačí. první zákazník je z Afriky (který z nějakého důvodu čínský K 8 nechce) a tři další jsou civilní, případně paramilitární organizace (LOM), které dělají výcvik na kšeft. Letadlo ještě ani nevzlétlo a Aero má zákazníky na cca třetinu odhadované produkce 150 kusů.
    Na světě jsou desítky leteckých sil, které si nic moc drahého nemohou dovolit, proč myslíš, že Leonardo nyní pracuje na modernizaci M 345? Prostě pro potřeby mnoha menších států je M 346 prostě "over budget" A ne každý chce turbovrtulové letadlo. A pak už zbývá jen čínský K 8.

  • gangut
    14:49 15.10.2018

    Nesher
    Verzia C v podstate nie je verzia. Je to základný typ, z ktorého boli odvodené vlečné a ozbrojené verzie. Bol určený pre základný a pokračovací výcvik v dobách, keď mali jeho zákazníci stovky a tisíce lietadiel. Dnes je doba trochu inde. Napríklad české alebo slovenské letectvo má niekoľko kusov lietadiel, požiadavka na výcvik nových pilotov je minimálna. Výhodnejšie je zaplatiť si výcvik v súkromnom sektore alebo v cudzine. Myslím, že pre takéto letectvá je vhodnejšie trochu zložitejšie lietadlo, ktoré popri pokročilom zbraňovom výcviku a kondičnom lietaní umožní plniť aj bojové úlohy. A zákazníkov niekde v Afrike skor oslovia Činania. NG može ťažiť z mena L-39, ale obávam sa, že to stačiť nebude.

  • Nesher
    14:33 15.10.2018

    Flader
    Ona jednoúčelová verze C vznikla hlavně kvůli největšímu zákazníkovi, SSSR. Ten její vývoj inicioval a také odebral většinu produkce. Ozbrojené verze vznikly z potřeb menších odběratelů, pro které bylo C pořád trochu drahé (právě pro svoji jednoúčelovost). Tedy abych byl přesný, ona i verze C dokáže nosit nějakou výzbroj, ale to vždy sloužilo jen pro výcvikové úkoly. Verze ZO/ZA zvládne to samé co C a ještě něco navíc.
    Takže o NG se dá mluvit jako o letadle s primárním určením pro výcvik (včetně zbraňového), se sekundární rolí lehkého bitevníku v podmínkách nízké nebo žádné PLO.

  • Flader
    14:15 15.10.2018

    Lebo stále s atu o ňom vraví len ako o cvičnom stroji. Ale tá možnosť pôsobiť aj ako ľahký bitevník môže byť zaujímavá pre malé krajiny. Takto v jednej cene sú vlastne dve lietadlá.

  • skelet
    14:05 15.10.2018

    NG je nástupcem celé řady L-39

  • Flader
    13:59 15.10.2018

    Nemá byť náhodou NG práve nástupcom verzie ZA, než neozbrojenej C?

  • Luky
    12:39 15.10.2018

    Nerozumím, končím. Snad bude mít Balm něco k té zádi.

    -----------
    Mimochodem okupované Německo bez ústavy je pro mě v současné podobě pátou kolonou Evropy. Řešením ale není se od Němců odstřihnout, ale podpořit jejich emancipaci. Možná nepopulární....

  • skelet
    12:33 15.10.2018

    odmítáš zkratkovité názory, přičemž se opřeš o svůj vlastní zkratkovitý názor? kličkuj kličkuj :))

  • Luky
    11:59 15.10.2018

    Nekličkuju a není mým cílem pomlouvat nebo shazovat Boeing.
    Je mi jedno, jakou formu spolupráce má - jestli Airbus nebo nová firma. Odmítám naskočit na zkratkovité názory o Skopčácích, kteří to vždy všem politicky zkazí (možná něco ňáká špageta blbě spočítala)....

  • RiMr71
    11:47 15.10.2018

    Díky Balme, velmi zajímavé, musí být velká výzva i zábava na takových řešeních pracovat.

  • skelet
    11:41 15.10.2018

    s Boeingem to nevyšlo, tak hurá k F-35? :D

    a já po něčem volám? Fakt? Začínáš kličkovat jak zajíc :)

  • Luky
    11:38 15.10.2018

    No, po Nesherových uhlazených asociacích s bolševiky (opakovaně) teď Skeletovy bábovičky. :)
    LM dělal F-35 jako slepenec třech národních a mnoha mezinárodních subjektů.

    Když chtějí evropské země stíhač, nemají nutně rozdílnější požadavky (LHD výtahy, kolmost, přistávání s hákem, USAF...atd..).
    Samozřejmě, že je super si všechno dělat sám, že je fajn, že na novým Albíkovi nemá podíl ještě Francie a Němci. Řeč je ale o projektech, které vyžadují nadnárodní spolupráci. Vdyť ty vlastně nepřímo voláš po té federalizaci a silném jednotném vedení....tfuj.

  • skelet
    11:27 15.10.2018

    Luky měl bys ubrat ve svém evropanství. Chápu, že ti ěnkdo šáhnul na bábovičky, ale tvé argumenty jsou podivné.
    Je absolutně jedno kolik má USA států, neb administrativu mají jen jednu. Firma Boeing je jen jedna a konstruktéři se tam bijí s obchodním oddělením. Konstruktéři vymyslí hyperkrychli, obchoďáci jim chtějí povolit jen krychli, neb stojí o 2% méně, než navrhovaná hyperkrychle. O tom co se použije rozhodně šéf celého projektu. Prostě standardní proces ve firmě.
    Eurofighter GmbH je oproti tomu účelový slepenec několika leteckých firem z různých států s různými zájmy. Takže zde vstupuje politika, rivalita jednotlivých leteckých firem a dokonce i osobní animozita jednotlivých oddělení.
    Zkrátka jinak bude fungovat jednolité firmy jako je Aero, Boeing a Airbus a jinak Eurofighter GmbH (která je slepencem několika nezávislých firem)

  • Luky
    10:47 15.10.2018

    A to, že jsi psal, že Boeing je homogenní firma bez větších tlaků ve srovnání s Euroslepencem....z toho vyplývá vlastně co?
    USA je slepencem několika desítek států a mají tam pár velkých leteckých firem (které v nedávné době notně sfůzovaly).

    V Evropě je také několikleteckých firem a asi zde lidem došlo, že řešit samostatně 3 stroje 5.-6. generace je nesmysl. Zbývá tedy spolupracovat nebo nakupovat zvenčí.

  • Luky
    10:41 15.10.2018

    Dobře, ale shazuje myšlenku spolupráce.

    Teď jsem si vlastně uvědomil, že onehdá proběhlo tiskem, že EFT má strukturální problémy v konečníku (trhá se mu řiť). Byl to najzávažnější problém, který jsem zachytil. Myslím, že ve výsledku došli k nějakému omezení životnosti s tím, že je to špatně řešitelné.

    A kdopak nám stojí za zádí?
    Leonardo (left wing, outboard flaperons, rear fuselage sections).
    A teď jestli za tím rozhodnutím nepřijmout jejich řešení (které myslím obsahovalo i náběžnou hranu, kterou má řešit EADS) nebylo ještě něco jiného....?

    Víš, já taky oceňuju Balmovy technické příspěvky o vrtání do vrstvení, ale nezaujatý samozřejmě není. Tím nepopírám politické pakárny, které nakousl.

  • skelet
    10:32 15.10.2018

    Nepochopil jsi co jsem napsal. Nikdo neshazuje výkony a vlastnosti Typhoonu.
    To ostatně nedělá ani Balm ;)

  • Luky
    10:01 15.10.2018

    Skelet
    Výsledkem toho dle tebe "jednúčelového politického slepence" je špičkový stíhač. Celkovou koncepcí stále konzervativní, ale špičkový. Vyzbrojil celou řadu evropských států "domácí" mašinou.
    Nad tím nelze lámat hůl, spíš získané zkušenosti využít v dalších podobných projektech. Máme 30 let po revoluci, po všech těch arbitrážích a dalších vychcávkách bychom měli být dostatečně otužilí a schopní si sepsat smlouvy tak, aby s námi neorali (pokud se něčeho zůčastníme).

  • D.i.p
    09:50 15.10.2018

    marfolodej: Ono kloudnej radar do takovýho letadla nacpat, by byl asi hodně těžkej úkol. Hlavně zbytečnej. To je mimochodem hlavní dlišení od L-159, která je větší a radar má. Mnoho lidí ty letadla není pořád schopno odlišit.

  • Nesher
    09:47 15.10.2018

    martofolodej
    Radar neumí nic neb ho L 39NG, stejně jako všechny ostatní cvičná letadla této kategorie nemá, k čemu taky?

  • marfolodej
    09:23 15.10.2018

    borci, mám takovej dotaz, alfa omega letadla je radar. Co umí radar L-39NG?

  • skelet
    09:20 15.10.2018

    to co zde balm popisuje je krutý střet s realitou. Nelze porovnávat jednolitou společnost typu Boeing se slepencem několika firem typu Eurofighter GmbH. Ty tlaky a třenice budou jiné.
    To že někdo zašlape funkční řešení, aby pak vytáhl své řešení téhož problému o notnou chvíli později se děje často. Že je to retardované? No je..
    Takže žádné knížecí rady, jen onen člověk vidí do rozhodovacích procesů těchto jednoúčelových (politických) slepenců více, než většina z nás.

  • Olivav
    08:16 15.10.2018

    Balme,

    mám spíše to co tvrdíte - přeměnu elektromagnetické energie na kinetickou - chápat jako konetickou energii jako tepelný pohyb molekul tedy to co snižuje RCS, ale kinetickou jak by si někdo mohl představit to co má F1 pro přeměnu brzdění na navýšení výkonu, ne?

    No skoro to vypadá, že je lepší mt komplexněji vybavené letectvo nebo spíše mít přesnou roli v rámci spojeneckých sil a tím směrem se rozvíjet. Na samostatné letectvo bychom se jako v ozemní technice museli vrátit k vševojskové koncepci a tedy mít ode všeho něco. Stíhač, stíhací bombardér apod... plus vrtulníkové letectvo atd.

  • Luky
    08:14 15.10.2018

    D.i.p
    Nepochopil jsi. Tady nejde o žádnou programovou Eurofilii, ale střet s realitou. A ta je taková, že jsme v Evropě a obzvlášť v Německu zakousnuti a provázání je veliké.
    Proto od člověka, který je sám světoběžník a tyje z globálních příležitostí, beru vyhraněná antievropská prohlášení jako "knížecí rady".
    Když podobné věci říkají vlastenečtí burani, kteří jsou solí země, tak to beru.
    Od Balma je to laciný.

    Pořád mi ale nevysvětlil, jakou verzi příběhu si mám vybrat, buď že chce Německo EFT zaříznout a stahnout ostatní ke dnu, nebo investuje předražené částky do modernizací. Obojí jaksi nelze.

  • flanker.jirka
    22:46 14.10.2018

    balm: a toto má fungovat na jaké bázi? "Pokročilé letouny jsou vybavené ještě další vrstvou s elektronikou (např.: NRD), která reaguje na aktivní velmi úzké frekvenční pásma a působí proti schopnostem radaru a jeho rozlišovacích schopností."

    ...u současných radarů se využívá pro dobrou rozlišovací schopnost a energetický zisk signálů komprese impulzů, nejen frekvnečně intrapulsně rozmítaných, ale s fázovými a jinými kódy

  • balm
    21:55 14.10.2018

    @RiMr71

    Nikoliv. Přeměna elektromagnetické energie na kinetickou se děje v elastických vrstvách, které odpovídají rezonančním frekcencím a obsahují přesné nanočástice (hmotnost, velikost a vhodný tvar i hustotu). Tím dochází k rozkmitání předem definovaných nanočástic elestatické vrstvy RAM materiálu (též povrchovému RAM nátěru), které se postupně zbavují kinetické energie. Vzniká tak dynamický RCS management s proměnnými bistatickými i monostackými odrazy. Problémy s RAM materiály začínají v okamžiku návrhu. Totiž neexistuje univerzální RAM materiál, který by se hodil pro všechny kmitočty vojenských radarů a jejich rezonančních frekvencí. Zvolené materiály se musí používat v kompozitním celku, složených z mnoha vrstev tvořených s přesným tvarováním a hustotou nanočástic (oxidy india, polymery a feritová vlákna bývají základem) a tady se to trochu komplikuje. Nejen, že RAM materiály jsou velmi vrtošivé a citlivé na teploty (intenzivně se zahřívají vlivem tření), ale též dochází k ohřevu materiálu vlivem rozptýlení elektromagnetického záření, jež se přeměňuje na teplo a kinetickou energii (důležitý je i elastický nátěr nanočástic pro vybíjení energie). Pokročilé letouny jsou vybavené ještě další vrstvou s elektronikou (např.: NRD), která reaguje na aktivní velmi úzké frekvenční pásma a působí proti schopnostem radaru a jeho rozlišovacích schopností.

    Velmi intenzivně se zahřívají a letoun se stává snáze detekovatelný v IR/UV spektru na velmi dlouhou vzdálenost. Z toho důvodu musí být absorbční materiál vrstvený a musí počítat s přebytkem tepelné energie. Proč USA nesvolí prodat letoun F-22? Jde právě o materiálovou vyspělost na takové úrovni, že se nesmí dostat do nesprávných rukou ani nátěrový materiál, který obsahuje přesné vrstvy elastických nanočástic a působí jako další vrstva snižující možnosti detekce letounu. Aplikovat odklánění elektromagnetického záření na náběžné hraně nelze, musí se vždy vyrobit materiály, schopné absorbce.

  • D.i.p
    21:43 14.10.2018

    Luky:
    Pro Eurofili musí být velmi obtížné se denně vyrovnávat se svědectvími o tom, jak jejich utopie nefunguje a dokonce škodí.

  • D.i.p
    21:37 14.10.2018

    Karlos73: AČR ještě provozuje L-39ZA, což nejsou zrovna cvičný verze. Brzy je nahradí L-159T2. Čistě cvičný verze pro základní výcvik u nás armáda neprovozuje. To dělá centrum leteckého výcviku, který provozuje státní podnik (skutečně s.p. nikoli a.s. se 100% vlastnictví), který spadá pod správu ministerstva obrany. LOM provozuje, mimo jiné, několik L-39 a myslím, že to jsou už dost olítaný stroje. Ty se mají nahradit vovými L--39NG. Neviděl bych v tom jiný spekulace. AČR prostě neprovozuje žádný nemilitarizovaný letadla, takže nebude kupovat ani L-39NG. Prostě to tak je rozdělený.
    Militarizovaný L-39NG AČR nepotřebuje, protože má výkonější L-159. Což by asi duplikovalo roli.

  • skelet
    21:16 14.10.2018

    Tryskac: tezko lze zapominat prakticky na primou konkurenci

  • RiMr71
    21:11 14.10.2018

    Balm: "elastickými materiály pro proměnu elektromagnetické energie na kinetickou"

    Zajímavé, mám tamu rozumět tak, že při pohlcování, resp. přeměně elmg. záření se interní k tomu určená část konstrukce rozkmitá, či jinak kineticky projeví? Neuvolňuje se při tom teplo?

  • tryskac
    21:07 14.10.2018

    Co sa konkurentov NGcka týka, nezabúdajte na pilatus pc9 a najmä supertucano, to sú tiež podstatni konkurenti. Vlastne firma pilatus mi veľmi imponuje, porovnajte komerčný úspech pc12 vs ae170... A keď si pozriete kto kúpil pc9 tiež to nie sú nepodstatne mena.

  • skelet
    20:44 14.10.2018

    Aha.. uz chapu.. kluci vy si pletete kategorie letadel.

  • tryskac
    20:40 14.10.2018

    Nesher, ako zainteresovaní osoba by si nám mohol poskytnúť nejaké zaujímavosti, ktoré by pre nás, technických nadšencov vedeli byť zaujímavé.Sam som zvedavý na vplyv posilňovaca priečneho riadenia (taliansky výrobca) na roll-rate. FBW nie je na poradu dne. Pravda ale je, že L39NG je cizelovanie niečoho už známeho, priestor na ďalšie zlepšovanie sa zmenšuje, aj keď stále je. (tankovanie za letu, integrácia izr. systémov) Prirovnal by som to pre vás ako modernizácia bvp sakal vs Puma...
    Možno to vyznie kyslo, ale práce na perspektívnom projekte - úplne novom, ktorý by bol pripravený tak za 10 rokov ak viem správne - neprebiehaju, a tam práve odjizdi vlak,konkurencia nespi a zaspať na vavrínoch môže byť nebezpečné.

  • skelet
    20:24 14.10.2018

    Pardon. Jmenovalo se to Novi Avion

  • skelet
    20:22 14.10.2018

    Karlos: letouny kategorie L-39 a nizsi ACR nema. Nakupuje sluzby statniho leteckeho podniku, ktery je ma a ktery je bude i v brzke dobe nakupovat. OSSR je na rozdil od ACR ma a tedy je bude nakupovat primo nebo si bude po vyrazeni L-39 nakupovat tuto schopnost u nekoho jineho.

    MAKO? A dostalo se to dal nez k makete? To se mozna dal dostali i Jugoslavci se svym zmensenym Rafale a la Novi Aviacion

  • Jura99
    20:20 14.10.2018

    Gibon: 1,2m2 RCS sviti na radaru na stovky km. K neviditelnosti potrebujes o dva rady mensi cislo a to F16 mit nikdy nebude. Kazdy upgrade taky stoji penize.

  • Nesher
    20:19 14.10.2018

    Gibon
    Ty jsi vážně neuvěřitelný, takže já protože o tom projektu něco vím (zdaleka ne vše) jsem neobjektivní kdežto ty, který o tom nevíš nic ano?
    Ale ok, shrňme si to, je to jen takové letadélko (tvoje tvrzení), o nové letadlo se v žádném případě nejedná (opět tvoje tvrzení) a je to taková hra na velmoc (opět tvoje tvrzení), jen nevím hra čí hra, Čechů nebo jen Aera? A nějaký reálný (podložený argument) by nebyl? To vážně nejsou kyselé hrozny, v tom jediném máš pravdu, to je celá štoudev.

  • Rase
    20:10 14.10.2018

    Karlos73:
    máš recht, Mako byl hodně zajímavý letoun a je velká škoda že jej utípli. Rychlost 1.5 machu (1600 km/h) je hodně slušná. Osobně si myslím že tohle je typ který bysme mohli zvládnout vyrábět v Aeru spolu s L-39NG. Řekněme jako takovou náhradu za Alcy. Původně byla těch potenciálních zákazníků hodně a EADS by se třeba dalo ukecat na obnovení prací (v tuzemsku).

  • Gibon
    20:02 14.10.2018

    Vygoogli si Silent Viper/ Silent F16.
    Rozdiel RCS F16 a F16C je 5m2 ku 1,2m2 (podla udajov co som nasiel)
    Zmenami nasavania, nabehovych hran kridiel, specialnym naterom,... by to dokazali este stlacit. Samozrejme bombovnice nevyrobia... Obchodovatelny upgrade to vsak o 15 rokov bude.

  • Karlos73
    19:55 14.10.2018

    Gibon, presne tak, AČR ho kupovať nebude, potrebuje ho ako mŕtvy zimník, vystačí si so L-159 ALCA, ktorá je výkonnostne na úrovni zmieňovaných Alpha Jet, Hawk a Aermacchi MB-339 a hravo im pokryje výcvik stíhacích pilotov. Ak by chceli AERO Vodochody AEROSPACE konkurovať v segmente Advanced Pilot Training System pre budúce stíhačky, bolo by pre nich ideálane ísť do spolupráce s EDAS a napríklad zakúpiť licenciu na EADS Mako/HEAT, ktoré išlo k ladu...

  • Jura99
    19:48 14.10.2018

    M-346 neni konkurence, je to prilis silne letadlo na zakladni vycvik a s drahym provozem. Pokud letectvo ma sparku bojoveho stroje, tak je dvoumotorovy nadzvukovy trener neprilis potrebny. F-35 sparky nema, tam je to jasne.
    Gibon: jak snizi RCS F-16 upgradem? Vymeni mu drak za F-35 ? ;)

  • Gibon
    19:08 14.10.2018

    Jura99: Ale ja predsa nepopieram, ze L39 je dobre kvalitne lietadlo. Rovnako ako NG.
    Ja len tvrdim, ze nie je nove. A uplne rovnako to tvrdim pri F-16Block70. Byt rozdielov A verzie a C block 70 je viac, ako pri C/NG.
    Na F35 Slovensko nema a najblizsich 15 rokov mat nebude. CR na neho nema tiez a dlho mat nebude, kym sa nerozhodne zmenit svoj socialny system.
    Osobne si, ale myslim, ze hned ako LM zasyti trh F35, vyjde dalsi upgrade na F16, na znizenie RCS. Ale to je len moj obchodnicky odhad.

    Karlos: AČR L39 nepotrebuje, kedze maju L159. Cely medzikrok s LOM mi aj tak pride ako figel poskytnutia nedovolenej financnej pomoci.
    Nejaky cvicny stroj OSSR budu predsalen potrebovat. Vybrat by vsak mali take, aby mohlo sluzit aj na rutinne lety pilotov, tak ako sluzia u USAF T38.

    Nesher: kysele hrozny? Z L39NG? To snad nie... ale kedze si sa priznal ako insider, si zaujaty a jasne ze budes dane lietadielko vydvihovat do výšin. Debata teda nie je nestranna.

Stránka 1 z 3