Aero ukázalo nový český proudový letoun L-39NG představující budoucnost vojenského leteckého výcviku
- 12. 10. 2018
- 128 komentářů
- Tisková zpráva
V pátek 12. října přesně v 11:50 AERO Vodochody AEROSPACE představilo světu první letoun L-39NG. Roll-out, tedy slavnostní vyjetí prvního předsériového letounu z hangáru, je pro projekt dalším důležitým milníkem, jenž potvrzuje, že vývoj a výroba nového letounu L-39NG pokračují podle plánu. Dalším krokem je příprava letoun na první let, který by měl proběhnout ještě před koncem letošního roku.
Roll-outu přihlížela řada významných hostů, vojenští představitelé několika států, již potvrzení zákazníci a potenciální zájemci o letoun spolu s politickými a diplomatickými delegacemi, včetně předsedy vlády České republiky Andreje Babiše. „Letecký průmysl měl v České republice vždy silnou tradici. Projekt L-39NG ukazuje, že u nás máme výrobní schopnosti stále na vysoké úrovni. Je důležité, že česká vláda tento projekt podporuje, protože má pro český export velkou přidanou hodnotu z hlediska technologií a posiluje konkurenceschopnost českého průmyslu," řekl předseda vlády ČR Andrej Babiš.
Aero Vodochody je s celkovým počtem 6700 proudových letadel historicky největším výrobcem lehkých proudových letounů v Evropě a jedním z největších na světě. Od roll-outu L-159 ale uběhlo již více než dvacet let. „Když jsme v roce 2006 Aero kupovali, firmě se nedařilo dobře a začít vyvíjet nový vlastní letoun nebylo reálné. Proto jsme zvolili strategii, aby Aero budovalo svou pozici jako přímý dodavatel největších světových leteckých výrobců. Zároveň jsme si ale udrželi důležité členy vývojového týmu, abychom zachovali know-how Aera. Jak dnes můžeme vidět, bylo to správné rozhodnutí," popsal Marek Dospiva, zakládající partner skupiny Penta Investments.
V roce 2016 Aero oznámilo svůj plán posílit svou vojenskou výrobu a vrátit se mezi hlavní světové výrobce cvičných a lehkých bojových letounů. Úspěch nové generace legendárních L-39, letounů L-39NG, je při dosahování tohoto cíle klíčový.
„L-39NG představuje budoucnost českého leteckého průmyslu. Staví na kombinaci toho nejlepšího z tradice české letecké výroby s moderními technologiemi a nabízí nejlepší řešení pro výcvik pilotů i pro lehké bojové mise. Již nyní si letoun L-39NG získal velkou mezinárodní pozornost i první zákazníky a komunita uživatelů našich letounů tak dále poroste," řekl prezident a CEO Aera Vodochody Giuseppe Giordo.
Strategickým partnerem projektu nového proudového cvičného letounu je česká společnost Omnipol. „Dnešní roll-out je pro L-39NG důležitým krokem. Jsme hrdí, že Omnipol v červnu 2015 vstoupil do tohoto projektu jako strategický partner a poloviční investor spolu s našimi kolegy s Aero Vodochody Aerospace" vyjádřil se prezident společnosti Omnipol Jiří Podpěra.
L-39NG je vysoce efektivní proudový cvičný letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku. Jde o jednomotorový dvoumístný letoun s vyspělým digitálním kokpitem, který zahrnuje sofistikovaný palubní virtuální výcvikový systém a přilbový zaměřovač HMD (Helmet Mounted Display). Letoun L-39NG je klíčovou součástí inovativního konceptu výcviku vyvinutého v Aeru, jenž nabízí nejmodernější vybavení pro pozemní školení, nové učební metody a prostředí a rozsáhlé využívání technologií virtuální reality a umělé inteligence. Letoun L-39NG je navržený tak, aby mohl spolehlivě sloužit desítky let při zachování snadné údržby.
Vývoj letounu L-39NG v posledních dvou letech významně zrychlil, aby bylo možné dodržet termín dodání prvního letounu zákazníkovi již v roce 2020. V roce 2017 začala fáze industrializace a předsériová výroba, ve stejném roce Aero dokončilo dohody se všemi významnými dodavateli a partnery projektu, mezi kterými je 40 českých firem a řada zahraničních společností. Na konci roku 2017 Aero získalo certifikaci pro avioniku a instalaci motoru, plné certifikace nového letounu chce Aero dosáhnout do konce roku 2019.
Aero Vodochody očekává, že celosvětová poptávka po cvičných letounech dosáhne v příštích 10-15 letech až 3000 strojů. Většina dnes používaných cvičných letounů se blíží ke konci své životnosti, navíc neodpovídají současným požadavkům na výcvik pilotů pro bitevníky čtvrté a páté generace. Konzervativní odhad Aera je, že by v příštích deseti letech mohlo dodat kolem 150 letadel.
Krátce před roll-outem proběhla v Aeru 3. konference uživatelů letounů L-39, na které se sešli zástupci 18 států, které mají zkušenosti s provozováním těchto legendárních cvičných strojů. Většina účastníků konference využila příležitosti zúčastnit se roll-outu a seznámit se s novou generací letounů, která má ambici navázat na úspěchy svého předchůdce.
Slavnostní roll-out L-39NG
L-39NG
Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39, avšak využívá soudobé technologie a vybavení. Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů.
Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost Omnipol, která se z 50 % finančně spolupodílí na vývoji letounu. Další podrobnosti o novém letounu zjistíte na www.l-39ng.aero.
AERO Vodochody AEROSPACE
AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj a výrobu civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky stovkám stále používaným letounů L-39 a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.
V oblasti civilního letectví je Aero partnerem největších leteckých výrobců v široké škále projektů. V posledních letech přitom přijalo zodpovědnost nejen za výrobu, ale i za vývoj strukturálních částí letounů díky několika risk-sharingovým programům.
OMNIPOL
OMNIPOL a.s. je spolehlivým globálním systémovým integrátorem a dodavatelem obraných, bezpečnostních a leteckých systémů již od roku 1934. Omnipol se kromě letecké techniky a leteckých cvičných systémů soustředí především na obrannou a bezpečnostní elektroniku. Omnipol stál u zrodu nové etapy jejího rozvoje, když vstupem do pardubické ERY vytvořil podmínky pro rozmach unikátních pasivních (neviditelných) sledovacích a rozpoznávacích systémů nové generace nesoucích značku VERA-NG. Tento systém doplňují další typy pasivních systémů (např. SDD) a poskytují tak komplexní řešení kontroly vzdušného, námořního i pozemního prostoru na principu „vidět a nebýt viděn". Omnipol je také dodavatelem technologických výrobních celků a služeb pro obranný, ale i potravinářský průmysl.
Související články
Do České republiky zavítali uživatelé letounu L-39 Albatros
Čtvrtek 14. září 2017: Zástupci patnácti států, jejichž armády mají zkušenosti s provozem cvičných ...
- 15.09.2017
- 16 komentářů
- kapitán Tomáš Maruščák, 21. zTL
Aero nabízí L-159 a L-39NG americkému letectvu
Největší český letecký výrobce s dlouholetými mezinárodními zkušenostmi v dodávkách vojenských ...
- 13.06.2018
- 64 komentářů
- Tisková zpráva
Roll-out prvního L-39NG v říjnu letošního roku
Výroba prvního letounu L-39NG v Aeru Vodochody pokračuje podle stanoveného harmonogramu. Všechny ...
- 15.08.2018
- 33 komentářů
- Tisková zpráva
Rakousko se zajímá o české cvičné letouny L-39NG
Podle rakouského deníku Kurier česká firma Aero Vodochody nabízí rakouskému letectvu cvičná proudová ...
- 23.09.2018
- 40 komentářů
- Jan Grohmann
Zamyslenie sa nad potenciálnym nákupom L-39NG Maďarskom a o jeho konkurencii (pokiaľ ešte vôbec platí zámer nákupu prúdových cvičných lietadiel v rámci programu Zrínyi 2026) : ...Zobrazit celý příspěvek
Zamyslenie sa nad potenciálnym nákupom L-39NG Maďarskom a o jeho konkurencii (pokiaľ ešte vôbec platí zámer nákupu prúdových cvičných lietadiel v rámci programu Zrínyi 2026) : https://jogalappal.hu/ami-a-zr... Skrýt celý příspěvek
Pár letošních novinek kolem L-39NG 15. 1. 2019 - Video sestřih prvního letu letounu L-39NG 22. 12. ...Zobrazit celý příspěvek
Pár letošních novinek kolem L-39NG
15. 1. 2019 - Video sestřih prvního letu letounu L-39NG 22. 12. 2018
https://www.airzone.tv/video-s...
14. 3. 2019 - Výměna prezidenta akciové společnosti AERO
https://www.airzone.tv/news/it...
29. 4. 2019 - Testování nové vystřelovací sedačky Martin Baker.
https://www.airzone.tv/testova...
17. 7. 2019 - V Aeru Vodochody vyrábí čtvrtý předseriový stroj letounu L-39NG.
https://ct24.ceskatelevize.cz/...
19. 7. 2019 - Statické zkoušky tj. simulace vybírání střemhlavého letu, schopnosti omezit nebezpečné vibrace, únavové zkoušky, zvládání srážky s ptákem bez poškození atd.
https://www.idnes.cz/ekonomika... Skrýt celý příspěvekNovemu L-39 NG prajem aby sa stal dôstojným nástupcom pôvodného L-39. Bohužiaľ narodil sa do špatnej doby. Vo svete je viacero výkonnejších strojov tejto kategórie. Určite sa ...Zobrazit celý příspěvek
Novemu L-39 NG prajem aby sa stal dôstojným nástupcom pôvodného L-39. Bohužiaľ narodil sa do špatnej doby. Vo svete je viacero výkonnejších strojov tejto kategórie. Určite sa nebude jednať o viac tisícovu výrobu, nakoľko vypadol veľký hráč a tým je Rusko.Skrýt celý příspěvek
L-39 nemajú dobrý mesiac: https://svet.sme.sk/c/20941212...
L-39 nemajú dobrý mesiac: https://svet.sme.sk/c/20941212...
Nákup L 39 NG Ministerstvem obrany, potažmo LOMem je potvrzen, v první fázi by se mělo jednat o 4 letadla s opcí na pozdější nákup dalších ...Zobrazit celý příspěvek
Nákup L 39 NG Ministerstvem obrany, potažmo LOMem je potvrzen, v první fázi by se mělo jednat o 4 letadla s opcí na pozdější nákup dalších dvou.
https://zpravy.idnes.cz/l-39ng... ... r_nato_inc
Luky
Trochu jsem se poptal a ty "sprosťárny" mají být stylizované lipové listy. Osobně bych řekl, že někdy je méně více, ale já o tom nerozhoduji :-)Skrýt celý příspěvekLuky má pravdu, iná cesta pre európske krajiny ako spoločné projekty nie je. Samostatný vývoj si už nikto nemôže dovoliť, ani Francúzi si už nebudú môcť dovoliť ďalšiu generáciu ...Zobrazit celý příspěvek
Luky má pravdu,
iná cesta pre európske krajiny ako spoločné projekty nie je. Samostatný vývoj si už nikto nemôže dovoliť, ani Francúzi si už nebudú môcť dovoliť ďalšiu generáciu vyvíjať samostatne.
Pričom Európa má dlhú a úspešnú tradíciu spoločných projektov, ani o EF sa nedá povedať, že by bol neúspešný, naopak - aj exportne je veľmi úspešný.Skrýt celý příspěvekAsi to bude i tím zbarvením, ale to letadlo od pohledu je krásné a moderní. Moc nechápu zdejší odepisování předem. Podle mě to letadlo má velkou šanci uspět a utvrzuje mě v tom ...Zobrazit celý příspěvek
Asi to bude i tím zbarvením, ale to letadlo od pohledu je krásné a moderní. Moc nechápu zdejší odepisování předem. Podle mě to letadlo má velkou šanci uspět a utvrzuje mě v tom fakt, že to není jen produkt státní zakázky, ale naopak projekt s velkým objemem soukromých peněz, takže spousta schopných lidí tomu věří.
Když porovnám s M345 tak bych řekl, že je to naprosto vyrovnaný soupeř navíc je možné, že bude levnější a když to bude malý zákazník, který z toho bude chtít mít i lehký bitevník, tak tam bych řekl, že naopak bude mít L39NG výhodu.
Už se těším na porovnání trupu oproti původní L39C, už od pohledu je vidět, že to není pouze nově vyrobeno.Skrýt celý příspěvekgangut Zatím to, zdá se stačí. první zákazník je z Afriky (který z nějakého důvodu čínský K 8 nechce) a tři další jsou civilní, případně paramilitární organizace (LOM), které ...Zobrazit celý příspěvek
gangut
Zatím to, zdá se stačí. první zákazník je z Afriky (který z nějakého důvodu čínský K 8 nechce) a tři další jsou civilní, případně paramilitární organizace (LOM), které dělají výcvik na kšeft. Letadlo ještě ani nevzlétlo a Aero má zákazníky na cca třetinu odhadované produkce 150 kusů.
Na světě jsou desítky leteckých sil, které si nic moc drahého nemohou dovolit, proč myslíš, že Leonardo nyní pracuje na modernizaci M 345? Prostě pro potřeby mnoha menších států je M 346 prostě "over budget" A ne každý chce turbovrtulové letadlo. A pak už zbývá jen čínský K 8.Skrýt celý příspěvekNesher Verzia C v podstate nie je verzia. Je to základný typ, z ktorého boli odvodené vlečné a ozbrojené verzie. Bol určený pre základný a pokračovací výcvik v dobách, keď mali ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher
Verzia C v podstate nie je verzia. Je to základný typ, z ktorého boli odvodené vlečné a ozbrojené verzie. Bol určený pre základný a pokračovací výcvik v dobách, keď mali jeho zákazníci stovky a tisíce lietadiel. Dnes je doba trochu inde. Napríklad české alebo slovenské letectvo má niekoľko kusov lietadiel, požiadavka na výcvik nových pilotov je minimálna. Výhodnejšie je zaplatiť si výcvik v súkromnom sektore alebo v cudzine. Myslím, že pre takéto letectvá je vhodnejšie trochu zložitejšie lietadlo, ktoré popri pokročilom zbraňovom výcviku a kondičnom lietaní umožní plniť aj bojové úlohy. A zákazníkov niekde v Afrike skor oslovia Činania. NG može ťažiť z mena L-39, ale obávam sa, že to stačiť nebude.Skrýt celý příspěvekFlader Ona jednoúčelová verze C vznikla hlavně kvůli největšímu zákazníkovi, SSSR. Ten její vývoj inicioval a také odebral většinu produkce. Ozbrojené verze vznikly z potřeb ...Zobrazit celý příspěvek
Flader
Ona jednoúčelová verze C vznikla hlavně kvůli největšímu zákazníkovi, SSSR. Ten její vývoj inicioval a také odebral většinu produkce. Ozbrojené verze vznikly z potřeb menších odběratelů, pro které bylo C pořád trochu drahé (právě pro svoji jednoúčelovost). Tedy abych byl přesný, ona i verze C dokáže nosit nějakou výzbroj, ale to vždy sloužilo jen pro výcvikové úkoly. Verze ZO/ZA zvládne to samé co C a ještě něco navíc.
Takže o NG se dá mluvit jako o letadle s primárním určením pro výcvik (včetně zbraňového), se sekundární rolí lehkého bitevníku v podmínkách nízké nebo žádné PLO.Skrýt celý příspěvekLebo stále s atu o ňom vraví len ako o cvičnom stroji. Ale tá možnosť pôsobiť aj ako ľahký bitevník môže byť zaujímavá pre malé krajiny. Takto v jednej cene sú vlastne dve ...Zobrazit celý příspěvek
Lebo stále s atu o ňom vraví len ako o cvičnom stroji. Ale tá možnosť pôsobiť aj ako ľahký bitevník môže byť zaujímavá pre malé krajiny. Takto v jednej cene sú vlastne dve lietadlá.Skrýt celý příspěvek
Nerozumím, končím. Snad bude mít Balm něco k té zádi. ----------- Mimochodem okupované Německo bez ústavy je pro mě v současné podobě pátou kolonou Evropy. Řešením ale není se ...Zobrazit celý příspěvek
Nerozumím, končím. Snad bude mít Balm něco k té zádi.
-----------
Mimochodem okupované Německo bez ústavy je pro mě v současné podobě pátou kolonou Evropy. Řešením ale není se od Němců odstřihnout, ale podpořit jejich emancipaci. Možná nepopulární....Skrýt celý příspěvekNekličkuju a není mým cílem pomlouvat nebo shazovat Boeing. Je mi jedno, jakou formu spolupráce má - jestli Airbus nebo nová firma. Odmítám naskočit na zkratkovité názory o ...Zobrazit celý příspěvek
Nekličkuju a není mým cílem pomlouvat nebo shazovat Boeing.
Je mi jedno, jakou formu spolupráce má - jestli Airbus nebo nová firma. Odmítám naskočit na zkratkovité názory o Skopčácích, kteří to vždy všem politicky zkazí (možná něco ňáká špageta blbě spočítala)....Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...