Aero ukázalo nový český proudový letoun L-39NG představující budoucnost vojenského leteckého výcviku

L-39NG, větší foto / AERO Vodochody AEROSPACE

V pátek 12. října přesně v 11:50 AERO Vodochody AEROSPACE představilo světu první letoun L-39NG. Roll-out, tedy slavnostní vyjetí prvního předsériového letounu z hangáru, je pro projekt dalším důležitým milníkem, jenž potvrzuje, že vývoj a výroba nového letounu L-39NG pokračují podle plánu. Dalším krokem je příprava letoun na první let, který by měl proběhnout ještě před koncem letošního roku.

Roll-outu přihlížela řada významných hostů, vojenští představitelé několika států, již potvrzení zákazníci a potenciální zájemci o letoun spolu s politickými a diplomatickými delegacemi, včetně předsedy vlády České republiky Andreje Babiše. „Letecký průmysl měl v České republice vždy silnou tradici. Projekt L-39NG ukazuje, že u nás máme výrobní schopnosti stále na vysoké úrovni. Je důležité, že česká vláda tento projekt podporuje, protože má pro český export velkou přidanou hodnotu z hlediska technologií a posiluje konkurenceschopnost českého průmyslu," řekl předseda vlády ČR Andrej Babiš.

Aero Vodochody je s celkovým počtem 6700 proudových letadel historicky největším výrobcem lehkých proudových letounů v Evropě a jedním z největších na světě. Od roll-outu L-159 ale uběhlo již více než dvacet let. „Když jsme v roce 2006 Aero kupovali, firmě se nedařilo dobře a začít vyvíjet nový vlastní letoun nebylo reálné. Proto jsme zvolili strategii, aby Aero budovalo svou pozici jako přímý dodavatel největších světových leteckých výrobců. Zároveň jsme si ale udrželi důležité členy vývojového týmu, abychom zachovali know-how Aera. Jak dnes můžeme vidět, bylo to správné rozhodnutí," popsal Marek Dospiva, zakládající partner skupiny Penta Investments.

V roce 2016 Aero oznámilo svůj plán posílit svou vojenskou výrobu a vrátit se mezi hlavní světové výrobce cvičných a lehkých bojových letounů. Úspěch nové generace legendárních L-39, letounů L-39NG, je při dosahování tohoto cíle klíčový.

„L-39NG představuje budoucnost českého leteckého průmyslu. Staví na kombinaci toho nejlepšího z tradice české letecké výroby s moderními technologiemi a nabízí nejlepší řešení pro výcvik pilotů i pro lehké bojové mise. Již nyní si letoun L-39NG získal velkou mezinárodní pozornost i první zákazníky a komunita uživatelů našich letounů tak dále poroste," řekl prezident a CEO Aera Vodochody Giuseppe Giordo.

Strategickým partnerem projektu nového proudového cvičného letounu je česká společnost Omnipol. „Dnešní roll-out je pro L-39NG důležitým krokem. Jsme hrdí, že Omnipol v červnu 2015 vstoupil do tohoto projektu jako strategický partner a poloviční investor spolu s našimi kolegy s Aero Vodochody Aerospace" vyjádřil se prezident společnosti Omnipol Jiří Podpěra.

L-39NG je vysoce efektivní proudový cvičný letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku. Jde o jednomotorový dvoumístný letoun s vyspělým digitálním kokpitem, který zahrnuje sofistikovaný palubní virtuální výcvikový systém a přilbový zaměřovač HMD (Helmet Mounted Display). Letoun L-39NG je klíčovou součástí inovativního konceptu výcviku vyvinutého v Aeru, jenž nabízí nejmodernější vybavení pro pozemní školení, nové učební metody a prostředí a rozsáhlé využívání technologií virtuální reality a umělé inteligence. Letoun L-39NG je navržený tak, aby mohl spolehlivě sloužit desítky let při zachování snadné údržby.

Vývoj letounu L-39NG v posledních dvou letech významně zrychlil, aby bylo možné dodržet termín dodání prvního letounu zákazníkovi již v roce 2020. V roce 2017 začala fáze industrializace a předsériová výroba, ve stejném roce Aero dokončilo dohody se všemi významnými dodavateli a partnery projektu, mezi kterými je 40 českých firem a řada zahraničních společností. Na konci roku 2017 Aero získalo certifikaci pro avioniku a instalaci motoru, plné certifikace nového letounu chce Aero dosáhnout do konce roku 2019.

Aero Vodochody očekává, že celosvětová poptávka po cvičných letounech dosáhne v příštích 10-15 letech až 3000 strojů. Většina dnes používaných cvičných letounů se blíží ke konci své životnosti, navíc neodpovídají současným požadavkům na výcvik pilotů pro bitevníky čtvrté a páté generace. Konzervativní odhad Aera je, že by v příštích deseti letech mohlo dodat kolem 150 letadel.

Krátce před roll-outem proběhla v Aeru 3. konference uživatelů letounů L-39, na které se sešli zástupci 18 států, které mají zkušenosti s provozováním těchto legendárních cvičných strojů. Většina účastníků konference využila příležitosti zúčastnit se roll-outu a seznámit se s novou generací letounů, která má ambici navázat na úspěchy svého předchůdce.


Slavnostní roll-out L-39NG

L-39NG

Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39, avšak využívá soudobé technologie a vybavení. Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů.

Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost Omnipol, která se z 50 % finančně spolupodílí na vývoji letounu. Další podrobnosti o novém letounu zjistíte na www.l-39ng.aero.

AERO Vodochody AEROSPACE

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj a výrobu civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky stovkám stále používaným letounů L-39 a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.

V oblasti civilního letectví je Aero partnerem největších leteckých výrobců v široké škále projektů. V posledních letech přitom přijalo zodpovědnost nejen za výrobu, ale i za vývoj strukturálních částí letounů díky několika risk-sharingovým programům.

OMNIPOL

OMNIPOL a.s. je spolehlivým globálním systémovým integrátorem a dodavatelem obraných, bezpečnostních a leteckých systémů již od roku 1934. Omnipol se kromě letecké techniky a leteckých cvičných systémů soustředí především na obrannou a bezpečnostní elektroniku. Omnipol stál u zrodu nové etapy jejího rozvoje, když vstupem do pardubické ERY vytvořil podmínky pro rozmach unikátních pasivních (neviditelných) sledovacích a rozpoznávacích systémů nové generace nesoucích značku VERA-NG. Tento systém doplňují další typy pasivních systémů (např. SDD) a poskytují tak komplexní řešení kontroly vzdušného, námořního i pozemního prostoru na principu „vidět a nebýt viděn". Omnipol je také dodavatelem technologických výrobních celků a služeb pro obranný, ale i potravinářský průmysl.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Do České republiky zavítali uživatelé letounu L-39 Albatros

Čtvrtek 14. září 2017: Zástupci patnácti států, jejichž armády mají zkušenosti s provozem cvičných ...

Aero nabízí L-159 a L-39NG americkému letectvu

Největší český letecký výrobce s dlouholetými mezinárodními zkušenostmi v dodávkách vojenských ...

Roll-out prvního L-39NG v říjnu letošního roku

Výroba prvního letounu L-39NG v Aeru Vodochody pokračuje podle stanoveného harmonogramu. Všechny ...

Rakousko se zajímá o české cvičné letouny L-39NG

Podle rakouského deníku Kurier česká firma Aero Vodochody nabízí rakouskému letectvu cvičná proudová ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Jozef Bencel
    21:55 29.10.2018

    Novemu L-39 NG prajem aby sa stal dôstojným nástupcom pôvodného L-39. Bohužiaľ narodil sa do špatnej doby. Vo svete je viacero výkonnejších strojov tejto kategórie. Určite sa nebude jednať o viac tisícovu výrobu, nakoľko vypadol veľký hráč a tým je Rusko.

  • D.i.p
    11:14 19.10.2018

    PavolR: Dobrej důvod, aby si ostatní nechali vyměnit alespoň ten starej ukrajinskej motor. Když ne rovnou novou NG.

  • Jura99
    11:00 19.10.2018

    PavolR: spíš je divné, že nepadají častěji, v provozu jich je asi 800 a průměrné stáří tipuju na 30let. Je to prostě držák.

  • PavolR
    21:52 18.10.2018

    L-39 nemajú dobrý mesiac: https://svet.sme.sk/c/20941212...

  • Nesher
    20:01 17.10.2018

    Nákup L 39 NG Ministerstvem obrany, potažmo LOMem je potvrzen, v první fázi by se mělo jednat o 4 letadla s opcí na pozdější nákup dalších dvou.

    https://zpravy.idnes.cz/l-39ng... ... r_nato_inc

    Luky
    Trochu jsem se poptal a ty "sprosťárny" mají být stylizované lipové listy. Osobně bych řekl, že někdy je méně více, ale já o tom nerozhoduji :-)

  • Arten
    21:36 15.10.2018

    Luky má pravdu,
    iná cesta pre európske krajiny ako spoločné projekty nie je. Samostatný vývoj si už nikto nemôže dovoliť, ani Francúzi si už nebudú môcť dovoliť ďalšiu generáciu vyvíjať samostatne.

    Pričom Európa má dlhú a úspešnú tradíciu spoločných projektov, ani o EF sa nedá povedať, že by bol neúspešný, naopak - aj exportne je veľmi úspešný.

  • Luky
    17:18 15.10.2018

    Mě se to líbí, trochu připomíná sportovní kombinézu (rychlobrusle, skoky na lyžích)....akorát se tu a tam vyskytne i něco sprostýho :)

  • RiMr71
    16:54 15.10.2018

    Éro se mi líbí, ale ten prezentovaný vzhled se mi čistě subjektivně zdá teda naprosto hrozný...

  • stirling
    15:12 15.10.2018

    Asi to bude i tím zbarvením, ale to letadlo od pohledu je krásné a moderní. Moc nechápu zdejší odepisování předem. Podle mě to letadlo má velkou šanci uspět a utvrzuje mě v tom fakt, že to není jen produkt státní zakázky, ale naopak projekt s velkým objemem soukromých peněz, takže spousta schopných lidí tomu věří.
    Když porovnám s M345 tak bych řekl, že je to naprosto vyrovnaný soupeř navíc je možné, že bude levnější a když to bude malý zákazník, který z toho bude chtít mít i lehký bitevník, tak tam bych řekl, že naopak bude mít L39NG výhodu.
    Už se těším na porovnání trupu oproti původní L39C, už od pohledu je vidět, že to není pouze nově vyrobeno.

  • Nesher
    14:57 15.10.2018

    gangut
    Zatím to, zdá se stačí. první zákazník je z Afriky (který z nějakého důvodu čínský K 8 nechce) a tři další jsou civilní, případně paramilitární organizace (LOM), které dělají výcvik na kšeft. Letadlo ještě ani nevzlétlo a Aero má zákazníky na cca třetinu odhadované produkce 150 kusů.
    Na světě jsou desítky leteckých sil, které si nic moc drahého nemohou dovolit, proč myslíš, že Leonardo nyní pracuje na modernizaci M 345? Prostě pro potřeby mnoha menších států je M 346 prostě "over budget" A ne každý chce turbovrtulové letadlo. A pak už zbývá jen čínský K 8.

  • gangut
    14:49 15.10.2018

    Nesher
    Verzia C v podstate nie je verzia. Je to základný typ, z ktorého boli odvodené vlečné a ozbrojené verzie. Bol určený pre základný a pokračovací výcvik v dobách, keď mali jeho zákazníci stovky a tisíce lietadiel. Dnes je doba trochu inde. Napríklad české alebo slovenské letectvo má niekoľko kusov lietadiel, požiadavka na výcvik nových pilotov je minimálna. Výhodnejšie je zaplatiť si výcvik v súkromnom sektore alebo v cudzine. Myslím, že pre takéto letectvá je vhodnejšie trochu zložitejšie lietadlo, ktoré popri pokročilom zbraňovom výcviku a kondičnom lietaní umožní plniť aj bojové úlohy. A zákazníkov niekde v Afrike skor oslovia Činania. NG može ťažiť z mena L-39, ale obávam sa, že to stačiť nebude.

  • Nesher
    14:33 15.10.2018

    Flader
    Ona jednoúčelová verze C vznikla hlavně kvůli největšímu zákazníkovi, SSSR. Ten její vývoj inicioval a také odebral většinu produkce. Ozbrojené verze vznikly z potřeb menších odběratelů, pro které bylo C pořád trochu drahé (právě pro svoji jednoúčelovost). Tedy abych byl přesný, ona i verze C dokáže nosit nějakou výzbroj, ale to vždy sloužilo jen pro výcvikové úkoly. Verze ZO/ZA zvládne to samé co C a ještě něco navíc.
    Takže o NG se dá mluvit jako o letadle s primárním určením pro výcvik (včetně zbraňového), se sekundární rolí lehkého bitevníku v podmínkách nízké nebo žádné PLO.

  • Flader
    14:15 15.10.2018

    Lebo stále s atu o ňom vraví len ako o cvičnom stroji. Ale tá možnosť pôsobiť aj ako ľahký bitevník môže byť zaujímavá pre malé krajiny. Takto v jednej cene sú vlastne dve lietadlá.

  • skelet
    14:05 15.10.2018

    NG je nástupcem celé řady L-39

  • Flader
    13:59 15.10.2018

    Nemá byť náhodou NG práve nástupcom verzie ZA, než neozbrojenej C?

  • Luky
    12:39 15.10.2018

    Nerozumím, končím. Snad bude mít Balm něco k té zádi.

    -----------
    Mimochodem okupované Německo bez ústavy je pro mě v současné podobě pátou kolonou Evropy. Řešením ale není se od Němců odstřihnout, ale podpořit jejich emancipaci. Možná nepopulární....

  • skelet
    12:33 15.10.2018

    odmítáš zkratkovité názory, přičemž se opřeš o svůj vlastní zkratkovitý názor? kličkuj kličkuj :))

  • Luky
    11:59 15.10.2018

    Nekličkuju a není mým cílem pomlouvat nebo shazovat Boeing.
    Je mi jedno, jakou formu spolupráce má - jestli Airbus nebo nová firma. Odmítám naskočit na zkratkovité názory o Skopčácích, kteří to vždy všem politicky zkazí (možná něco ňáká špageta blbě spočítala)....

  • RiMr71
    11:47 15.10.2018

    Díky Balme, velmi zajímavé, musí být velká výzva i zábava na takových řešeních pracovat.

  • skelet
    11:41 15.10.2018

    s Boeingem to nevyšlo, tak hurá k F-35? :D

    a já po něčem volám? Fakt? Začínáš kličkovat jak zajíc :)

  • Luky
    11:38 15.10.2018

    No, po Nesherových uhlazených asociacích s bolševiky (opakovaně) teď Skeletovy bábovičky. :)
    LM dělal F-35 jako slepenec třech národních a mnoha mezinárodních subjektů.

    Když chtějí evropské země stíhač, nemají nutně rozdílnější požadavky (LHD výtahy, kolmost, přistávání s hákem, USAF...atd..).
    Samozřejmě, že je super si všechno dělat sám, že je fajn, že na novým Albíkovi nemá podíl ještě Francie a Němci. Řeč je ale o projektech, které vyžadují nadnárodní spolupráci. Vdyť ty vlastně nepřímo voláš po té federalizaci a silném jednotném vedení....tfuj.

  • skelet
    11:27 15.10.2018

    Luky měl bys ubrat ve svém evropanství. Chápu, že ti ěnkdo šáhnul na bábovičky, ale tvé argumenty jsou podivné.
    Je absolutně jedno kolik má USA států, neb administrativu mají jen jednu. Firma Boeing je jen jedna a konstruktéři se tam bijí s obchodním oddělením. Konstruktéři vymyslí hyperkrychli, obchoďáci jim chtějí povolit jen krychli, neb stojí o 2% méně, než navrhovaná hyperkrychle. O tom co se použije rozhodně šéf celého projektu. Prostě standardní proces ve firmě.
    Eurofighter GmbH je oproti tomu účelový slepenec několika leteckých firem z různých států s různými zájmy. Takže zde vstupuje politika, rivalita jednotlivých leteckých firem a dokonce i osobní animozita jednotlivých oddělení.
    Zkrátka jinak bude fungovat jednolité firmy jako je Aero, Boeing a Airbus a jinak Eurofighter GmbH (která je slepencem několika nezávislých firem)

  • Luky
    10:47 15.10.2018

    A to, že jsi psal, že Boeing je homogenní firma bez větších tlaků ve srovnání s Euroslepencem....z toho vyplývá vlastně co?
    USA je slepencem několika desítek států a mají tam pár velkých leteckých firem (které v nedávné době notně sfůzovaly).

    V Evropě je také několikleteckých firem a asi zde lidem došlo, že řešit samostatně 3 stroje 5.-6. generace je nesmysl. Zbývá tedy spolupracovat nebo nakupovat zvenčí.

  • Luky
    10:41 15.10.2018

    Dobře, ale shazuje myšlenku spolupráce.

    Teď jsem si vlastně uvědomil, že onehdá proběhlo tiskem, že EFT má strukturální problémy v konečníku (trhá se mu řiť). Byl to najzávažnější problém, který jsem zachytil. Myslím, že ve výsledku došli k nějakému omezení životnosti s tím, že je to špatně řešitelné.

    A kdopak nám stojí za zádí?
    Leonardo (left wing, outboard flaperons, rear fuselage sections).
    A teď jestli za tím rozhodnutím nepřijmout jejich řešení (které myslím obsahovalo i náběžnou hranu, kterou má řešit EADS) nebylo ještě něco jiného....?

    Víš, já taky oceňuju Balmovy technické příspěvky o vrtání do vrstvení, ale nezaujatý samozřejmě není. Tím nepopírám politické pakárny, které nakousl.

  • skelet
    10:32 15.10.2018

    Nepochopil jsi co jsem napsal. Nikdo neshazuje výkony a vlastnosti Typhoonu.
    To ostatně nedělá ani Balm ;)

  • Luky
    10:01 15.10.2018

    Skelet
    Výsledkem toho dle tebe "jednúčelového politického slepence" je špičkový stíhač. Celkovou koncepcí stále konzervativní, ale špičkový. Vyzbrojil celou řadu evropských států "domácí" mašinou.
    Nad tím nelze lámat hůl, spíš získané zkušenosti využít v dalších podobných projektech. Máme 30 let po revoluci, po všech těch arbitrážích a dalších vychcávkách bychom měli být dostatečně otužilí a schopní si sepsat smlouvy tak, aby s námi neorali (pokud se něčeho zůčastníme).

  • D.i.p
    09:50 15.10.2018

    marfolodej: Ono kloudnej radar do takovýho letadla nacpat, by byl asi hodně těžkej úkol. Hlavně zbytečnej. To je mimochodem hlavní dlišení od L-159, která je větší a radar má. Mnoho lidí ty letadla není pořád schopno odlišit.

  • Nesher
    09:47 15.10.2018

    martofolodej
    Radar neumí nic neb ho L 39NG, stejně jako všechny ostatní cvičná letadla této kategorie nemá, k čemu taky?

  • marfolodej
    09:23 15.10.2018

    borci, mám takovej dotaz, alfa omega letadla je radar. Co umí radar L-39NG?

  • skelet
    09:20 15.10.2018

    to co zde balm popisuje je krutý střet s realitou. Nelze porovnávat jednolitou společnost typu Boeing se slepencem několika firem typu Eurofighter GmbH. Ty tlaky a třenice budou jiné.
    To že někdo zašlape funkční řešení, aby pak vytáhl své řešení téhož problému o notnou chvíli později se děje často. Že je to retardované? No je..
    Takže žádné knížecí rady, jen onen člověk vidí do rozhodovacích procesů těchto jednoúčelových (politických) slepenců více, než většina z nás.

  • Olivav
    08:16 15.10.2018

    Balme,

    mám spíše to co tvrdíte - přeměnu elektromagnetické energie na kinetickou - chápat jako konetickou energii jako tepelný pohyb molekul tedy to co snižuje RCS, ale kinetickou jak by si někdo mohl představit to co má F1 pro přeměnu brzdění na navýšení výkonu, ne?

    No skoro to vypadá, že je lepší mt komplexněji vybavené letectvo nebo spíše mít přesnou roli v rámci spojeneckých sil a tím směrem se rozvíjet. Na samostatné letectvo bychom se jako v ozemní technice museli vrátit k vševojskové koncepci a tedy mít ode všeho něco. Stíhač, stíhací bombardér apod... plus vrtulníkové letectvo atd.

  • Luky
    08:14 15.10.2018

    D.i.p
    Nepochopil jsi. Tady nejde o žádnou programovou Eurofilii, ale střet s realitou. A ta je taková, že jsme v Evropě a obzvlášť v Německu zakousnuti a provázání je veliké.
    Proto od člověka, který je sám světoběžník a tyje z globálních příležitostí, beru vyhraněná antievropská prohlášení jako "knížecí rady".
    Když podobné věci říkají vlastenečtí burani, kteří jsou solí země, tak to beru.
    Od Balma je to laciný.

    Pořád mi ale nevysvětlil, jakou verzi příběhu si mám vybrat, buď že chce Německo EFT zaříznout a stahnout ostatní ke dnu, nebo investuje předražené částky do modernizací. Obojí jaksi nelze.

  • flanker.jirka
    22:46 14.10.2018

    balm: a toto má fungovat na jaké bázi? "Pokročilé letouny jsou vybavené ještě další vrstvou s elektronikou (např.: NRD), která reaguje na aktivní velmi úzké frekvenční pásma a působí proti schopnostem radaru a jeho rozlišovacích schopností."

    ...u současných radarů se využívá pro dobrou rozlišovací schopnost a energetický zisk signálů komprese impulzů, nejen frekvnečně intrapulsně rozmítaných, ale s fázovými a jinými kódy

  • balm
    21:55 14.10.2018

    @RiMr71

    Nikoliv. Přeměna elektromagnetické energie na kinetickou se děje v elastických vrstvách, které odpovídají rezonančním frekcencím a obsahují přesné nanočástice (hmotnost, velikost a vhodný tvar i hustotu). Tím dochází k rozkmitání předem definovaných nanočástic elestatické vrstvy RAM materiálu (též povrchovému RAM nátěru), které se postupně zbavují kinetické energie. Vzniká tak dynamický RCS management s proměnnými bistatickými i monostackými odrazy. Problémy s RAM materiály začínají v okamžiku návrhu. Totiž neexistuje univerzální RAM materiál, který by se hodil pro všechny kmitočty vojenských radarů a jejich rezonančních frekvencí. Zvolené materiály se musí používat v kompozitním celku, složených z mnoha vrstev tvořených s přesným tvarováním a hustotou nanočástic (oxidy india, polymery a feritová vlákna bývají základem) a tady se to trochu komplikuje. Nejen, že RAM materiály jsou velmi vrtošivé a citlivé na teploty (intenzivně se zahřívají vlivem tření), ale též dochází k ohřevu materiálu vlivem rozptýlení elektromagnetického záření, jež se přeměňuje na teplo a kinetickou energii (důležitý je i elastický nátěr nanočástic pro vybíjení energie). Pokročilé letouny jsou vybavené ještě další vrstvou s elektronikou (např.: NRD), která reaguje na aktivní velmi úzké frekvenční pásma a působí proti schopnostem radaru a jeho rozlišovacích schopností.

    Velmi intenzivně se zahřívají a letoun se stává snáze detekovatelný v IR/UV spektru na velmi dlouhou vzdálenost. Z toho důvodu musí být absorbční materiál vrstvený a musí počítat s přebytkem tepelné energie. Proč USA nesvolí prodat letoun F-22? Jde právě o materiálovou vyspělost na takové úrovni, že se nesmí dostat do nesprávných rukou ani nátěrový materiál, který obsahuje přesné vrstvy elastických nanočástic a působí jako další vrstva snižující možnosti detekce letounu. Aplikovat odklánění elektromagnetického záření na náběžné hraně nelze, musí se vždy vyrobit materiály, schopné absorbce.

  • D.i.p
    21:43 14.10.2018

    Luky:
    Pro Eurofili musí být velmi obtížné se denně vyrovnávat se svědectvími o tom, jak jejich utopie nefunguje a dokonce škodí.

  • D.i.p
    21:37 14.10.2018

    Karlos73: AČR ještě provozuje L-39ZA, což nejsou zrovna cvičný verze. Brzy je nahradí L-159T2. Čistě cvičný verze pro základní výcvik u nás armáda neprovozuje. To dělá centrum leteckého výcviku, který provozuje státní podnik (skutečně s.p. nikoli a.s. se 100% vlastnictví), který spadá pod správu ministerstva obrany. LOM provozuje, mimo jiné, několik L-39 a myslím, že to jsou už dost olítaný stroje. Ty se mají nahradit vovými L--39NG. Neviděl bych v tom jiný spekulace. AČR prostě neprovozuje žádný nemilitarizovaný letadla, takže nebude kupovat ani L-39NG. Prostě to tak je rozdělený.
    Militarizovaný L-39NG AČR nepotřebuje, protože má výkonější L-159. Což by asi duplikovalo roli.

  • skelet
    21:16 14.10.2018

    Tryskac: tezko lze zapominat prakticky na primou konkurenci

  • RiMr71
    21:11 14.10.2018

    Balm: "elastickými materiály pro proměnu elektromagnetické energie na kinetickou"

    Zajímavé, mám tamu rozumět tak, že při pohlcování, resp. přeměně elmg. záření se interní k tomu určená část konstrukce rozkmitá, či jinak kineticky projeví? Neuvolňuje se při tom teplo?

  • tryskac
    21:07 14.10.2018

    Co sa konkurentov NGcka týka, nezabúdajte na pilatus pc9 a najmä supertucano, to sú tiež podstatni konkurenti. Vlastne firma pilatus mi veľmi imponuje, porovnajte komerčný úspech pc12 vs ae170... A keď si pozriete kto kúpil pc9 tiež to nie sú nepodstatne mena.

  • skelet
    20:44 14.10.2018

    Aha.. uz chapu.. kluci vy si pletete kategorie letadel.

  • tryskac
    20:40 14.10.2018

    Nesher, ako zainteresovaní osoba by si nám mohol poskytnúť nejaké zaujímavosti, ktoré by pre nás, technických nadšencov vedeli byť zaujímavé.Sam som zvedavý na vplyv posilňovaca priečneho riadenia (taliansky výrobca) na roll-rate. FBW nie je na poradu dne. Pravda ale je, že L39NG je cizelovanie niečoho už známeho, priestor na ďalšie zlepšovanie sa zmenšuje, aj keď stále je. (tankovanie za letu, integrácia izr. systémov) Prirovnal by som to pre vás ako modernizácia bvp sakal vs Puma...
    Možno to vyznie kyslo, ale práce na perspektívnom projekte - úplne novom, ktorý by bol pripravený tak za 10 rokov ak viem správne - neprebiehaju, a tam práve odjizdi vlak,konkurencia nespi a zaspať na vavrínoch môže byť nebezpečné.

  • skelet
    20:24 14.10.2018

    Pardon. Jmenovalo se to Novi Avion

  • skelet
    20:22 14.10.2018

    Karlos: letouny kategorie L-39 a nizsi ACR nema. Nakupuje sluzby statniho leteckeho podniku, ktery je ma a ktery je bude i v brzke dobe nakupovat. OSSR je na rozdil od ACR ma a tedy je bude nakupovat primo nebo si bude po vyrazeni L-39 nakupovat tuto schopnost u nekoho jineho.

    MAKO? A dostalo se to dal nez k makete? To se mozna dal dostali i Jugoslavci se svym zmensenym Rafale a la Novi Aviacion

  • Jura99
    20:20 14.10.2018

    Gibon: 1,2m2 RCS sviti na radaru na stovky km. K neviditelnosti potrebujes o dva rady mensi cislo a to F16 mit nikdy nebude. Kazdy upgrade taky stoji penize.

  • Nesher
    20:19 14.10.2018

    Gibon
    Ty jsi vážně neuvěřitelný, takže já protože o tom projektu něco vím (zdaleka ne vše) jsem neobjektivní kdežto ty, který o tom nevíš nic ano?
    Ale ok, shrňme si to, je to jen takové letadélko (tvoje tvrzení), o nové letadlo se v žádném případě nejedná (opět tvoje tvrzení) a je to taková hra na velmoc (opět tvoje tvrzení), jen nevím hra čí hra, Čechů nebo jen Aera? A nějaký reálný (podložený argument) by nebyl? To vážně nejsou kyselé hrozny, v tom jediném máš pravdu, to je celá štoudev.

  • Rase
    20:10 14.10.2018

    Karlos73:
    máš recht, Mako byl hodně zajímavý letoun a je velká škoda že jej utípli. Rychlost 1.5 machu (1600 km/h) je hodně slušná. Osobně si myslím že tohle je typ který bysme mohli zvládnout vyrábět v Aeru spolu s L-39NG. Řekněme jako takovou náhradu za Alcy. Původně byla těch potenciálních zákazníků hodně a EADS by se třeba dalo ukecat na obnovení prací (v tuzemsku).

  • Gibon
    20:02 14.10.2018

    Vygoogli si Silent Viper/ Silent F16.
    Rozdiel RCS F16 a F16C je 5m2 ku 1,2m2 (podla udajov co som nasiel)
    Zmenami nasavania, nabehovych hran kridiel, specialnym naterom,... by to dokazali este stlacit. Samozrejme bombovnice nevyrobia... Obchodovatelny upgrade to vsak o 15 rokov bude.

  • Karlos73
    19:55 14.10.2018

    Gibon, presne tak, AČR ho kupovať nebude, potrebuje ho ako mŕtvy zimník, vystačí si so L-159 ALCA, ktorá je výkonnostne na úrovni zmieňovaných Alpha Jet, Hawk a Aermacchi MB-339 a hravo im pokryje výcvik stíhacích pilotov. Ak by chceli AERO Vodochody AEROSPACE konkurovať v segmente Advanced Pilot Training System pre budúce stíhačky, bolo by pre nich ideálane ísť do spolupráce s EDAS a napríklad zakúpiť licenciu na EADS Mako/HEAT, ktoré išlo k ladu...

  • Jura99
    19:48 14.10.2018

    M-346 neni konkurence, je to prilis silne letadlo na zakladni vycvik a s drahym provozem. Pokud letectvo ma sparku bojoveho stroje, tak je dvoumotorovy nadzvukovy trener neprilis potrebny. F-35 sparky nema, tam je to jasne.
    Gibon: jak snizi RCS F-16 upgradem? Vymeni mu drak za F-35 ? ;)

  • Gibon
    19:08 14.10.2018

    Jura99: Ale ja predsa nepopieram, ze L39 je dobre kvalitne lietadlo. Rovnako ako NG.
    Ja len tvrdim, ze nie je nove. A uplne rovnako to tvrdim pri F-16Block70. Byt rozdielov A verzie a C block 70 je viac, ako pri C/NG.
    Na F35 Slovensko nema a najblizsich 15 rokov mat nebude. CR na neho nema tiez a dlho mat nebude, kym sa nerozhodne zmenit svoj socialny system.
    Osobne si, ale myslim, ze hned ako LM zasyti trh F35, vyjde dalsi upgrade na F16, na znizenie RCS. Ale to je len moj obchodnicky odhad.

    Karlos: AČR L39 nepotrebuje, kedze maju L159. Cely medzikrok s LOM mi aj tak pride ako figel poskytnutia nedovolenej financnej pomoci.
    Nejaky cvicny stroj OSSR budu predsalen potrebovat. Vybrat by vsak mali take, aby mohlo sluzit aj na rutinne lety pilotov, tak ako sluzia u USAF T38.

    Nesher: kysele hrozny? Z L39NG? To snad nie... ale kedze si sa priznal ako insider, si zaujaty a jasne ze budes dane lietadielko vydvihovat do výšin. Debata teda nie je nestranna.

  • skelet
    18:48 14.10.2018

    Karlos73: AČR letouny L-39 neprovozuje. Ty provozuje státní podnik LOM, který obstarává základní výcvik pilotů. A ten si objednal, respektive chce si objednat šest kousků L-39NG. Z nich budou čeští piloti přecházet na L-159 a z těch na Gripeny (případně na budoucí F-16V, či F-35) :)
    Jinak máš pravdu s tím, že L-39NG nedosahuje výkonů M346, ale to není jeho cílem, neb to jsou vody L-159.

  • Karlos73
    18:40 14.10.2018

    Priatelia, chystá sa AČR kupovať L-39NG? Pokiaľ viem tak nie. Možno by bolo dobré, ak by si OSSR nechali modernizovať zvyšných 5ks L-39, na NG, ale do kúpi nových by som nešiel, nevidím zmysel ich využitia. (mám ale obavu z previazanosti finančných žralokov na slovenskú vládu, a dopadne to presne tak ako kúpe L-410 Turbolet) . Písal som to už v minulosti, L-39NG je pekné lietadlo, a súhlasím s článkami AN, že je určené pre nenáročného zákaznika, prajem mu komerčný úspech. Ale, nie je to cvičné lietadlo určené pre pokročilý výcvik pre stíhacích pilotov, pre lietadlá 4+ a 5.generácie. Vychádza zo starého dizajnu, výkonnostne je na úrovni turbovrtulových lietadiel, nedosahuje (ani sa nepribližuje) k výkon zastaralých Dassault/Dornier Alpha Jet, Hawk 200-9, Aermacchi MB-339, moderných M-346 Master (čo sú v EU hlavní konkurenti). Rozumné armády si počkajú na konkurenciu nových cvičných prúdových lietadiel, a z nich budú vyberať...(tak ako Poliaci , ktorý kúpili M-346 Master).

  • Nesher
    17:42 14.10.2018
    Oblíbený příspěvek

    Rase
    Zase tak do hloubky do toho nevidím, pracuji pro jednoho z mnoha dodavatelů jako projekťák (odpověď i pro Tryskáče). Takže mám jakous takous představu co vše se na letadle oproti původnímu modelu měnilo, ale do marketingových úvah Aera, Penty a Omnipolu vážně nevidím.
    Osobně se domnívám, že tím odkazují na zavedenou značku a cílí především na stávající a asi i bývalé uživatele. Přeci jen Albatros byl a někde stále je něco jako legenda (ve své třídě). Prostě tady máte letadlo, které je sice nové a moderní (proto NG), ale zároveň si ponechalo všechny klady původního modelu. Ostatně co má poslední Boeing 737 Max společného s první verzi? Až má základní koncepci téměř nic, ale pořád je to 737. Ale to je vážně jen moje domněnka.

  • Jura99
    17:20 14.10.2018

    Gibon: kdyz to ma zakazniky, at vyrabi treba stary dvouplosnik. Take se divim, ze se najdou staty, ktere Americanum zaplati ohromne penize za 45let starou F-16, byt poupravenou a s pismenkem V ;-). To je samozrejme vtip, ale obe firmy usetrily na vyvoji letadla, kdyz pouzily stary dizajn, byl v dobe vzniku nadcasovy. U trenera je to jedno, ale stihacka s radarovym odrazem jak vrata od stodoly je uz hendikep (F-35 ma odraz asi jako moucha).

  • tryskac
    17:13 14.10.2018

    Nesher: co to znamená "castecny insider"? Ak sa teda smiem spýtať..

  • tryskac
    17:13 14.10.2018

    Nesher: co to znamená "castecny insider"? Ak sa teda smiem spýtať..

  • Rase
    16:31 14.10.2018

    Nesher:
    nevíš proč nebyl zvolen nějaký jiný název? přeci jen marketingově by to mohlo pomoct (tedy pokud jde o potenciální prodej na Západě)

    balm:
    moc pěkné srovnání - díky

  • Luky
    16:30 14.10.2018

    Balm napsal:
    "Německo používá nejvykastrovanější verze, bez snahy dál systém rozvíjet (pouze zarazit ostatní a stáhnout je na stejné dno)."

    "A vidíte, všechno co jsme v AA (dnes Leonardo) vymysleli, skopčák navrhnul a testuje na 1. prototypu Tranche 4 (číslo ZJ6993) a náklady se navýšili o celých 23%. To prošlo, protože spolehlivý euroskopčák vydává nápad za svůj vlastní. "
    ----------
    Co z toho si mám vybrat?

  • Nesher
    16:00 14.10.2018

    Gibon
    Sny o velmoci? A to jsem proboha řekl kde? Obávám se, že mám o L 39 NG jako částečný insider poněkud lepší informace než-li ty. Takže trvám na tom, že je to jiné letadlo, byť s původním aerodynamickým konceptem, ale těch změn je tolik, že je to prostě nové letadlo. To je v letectví celkem běžné, že se osvědčená koncepce používá desítky let, nic méně změny jsou v průběhu let takové, že původní verze s tou aktuální má společný už jen ten název. Znovu opakuji, že opravdu původních je jen necelých 15% dílů, ten zbytek je buď úplně nových, nebo překonstruovaných. Možná, to pro tebe bude překvapení, ale to, že změním materiál z něhož je díl vyroben, v drtivé většině případů znamená, že ten díl musím alespoň trochu změnit.
    Jinak ta tvá poznámka o "vlhký snech o velmoci", kterými tu rozhodně nikdo netrpí mě přivádí k myšlence, že tyto tvoje řeči jsou spíš "kyselé hrozny" než-li snaha o konstruktivní diskuzi. Čekal bych to spíše od Tryskáče, ale evidentně v tom není sám.

  • Snownomad
    15:54 14.10.2018

    Jak souvisí tajfun s L-39NG?
    Mě by víc od odborníků zajímalo zhodnocení L-39NG.

    Letadla jako L-39NG jsou stejně pro nadcházející válku s mohazmrdy v UWC (united western caliphates) vhodnější než stíhačky vyvinuté pro boj ve vysokých výškách.

  • balm
    15:36 14.10.2018

    @Matesaax

    Neřekl bych podobné, protože Rafale bylo od svého počátku navrhováno do role multifunkčního bojového letounu se schopností plnit všechny úkoly letectva z pozemních základen i letadlových lodí, včetně jaderných zbraní. Dassault od počátku přemýšlel a upřednosňoval letoun, který bude kompromisem ve všech bojových výškách a rychlostech (ve vyšších výškách a středních - vyšších bojových rychlostech získává převahu Typhoon) s cílem nahradit všechny ostatní stroje francouzkého letectva. Eurofighter Typhoon šel svou vlastní cestou a měl se stát prvořadě výkonným stíhačem schopným ubránit vzdušný prostor s možností útoku na pozemní cíle, ale prvořadě čistokrevný výkonný stíhač s výbornou stoupavostí a schopný využívat automatizaci a pokročilou elektroniku. Zatímco Rafale bylo navrhováno jako všestranný letoun, Typhoon svou multifunkčnost pomalu získává, ovšem nikdy nebude schopen operovat z palub letadlových lodí. Prostě a zkrátka proto, že takový letoun nebyl potřeba (s ohledem na situaci v době vývoje a zavádění do výzbroje).

    Dassaut zavedl inovativní výrobní řetězce a postupy, které používají sdílené konstrukční modely pro vývoj, výrobu, servis, výcvik a budoucí modifikace. Novinka, kterou před Dassault nikdo nepoužil (... a tak vznikla Catia). Dassault šel ještě dál a začal redukovat hmotnost použitím nejmodernějších kompozitních materiálů (pozn.: kompozitní materiál neznamená vždy uklíková nebo skelná vlákna) s oxidy kovů např.: oxidu titaničitého (TiO2), oxidu zlatitého (Au2O3) ... a dalších prvků, které bylo možné vyrábět až s dalším vývojem v oblasti pokročilých materiálů. Tzn. výroba přesných struktur vyžadovala další enormní vývoj. Přesné složení zůstává tajemstvím a celou pravdu o struktuře materiálů se dozvíme nejdříve za 20 - 30 let. Takové informace na věřejnost nepatří a pro uspokojení hladu po informacích stačí sdělit např.: náběžná hrana je z titanu. Což je polovina pravdy, ačkoliv samozřejmě může být celá z kompozitních složek, jejichž hlavní součástí bude titan, ale nikdo vám neřekne, zda náběžná hrana obsahuje dalších 10 vrstev, které jsou přesně vyrobené z různých kovových oxidů, protkány feritovými vlákny, elastickými materiály pro proměnu elektromagnetické energie na kinetickou, .... a další elektronické vrstvy, které mají za úkol absorbovat elektromagnetické záření. Třeba u F-22 a F-35 by měla být také "titanová", ale to není dost dobře možné, protože se jedná o stealth letouny s dynamickým RCS a nábežná hrana s kořenem křídla patří k nejexponovanějším částem, kde nelze pouze odklánět, ale rovnou absorbovat a klamat elektromagnetické vysílače (radary). Takové informace na veřejnost napatří.

    Z hlediska plnění všech současných misí se Rafale dá označit za pokročilejší letoun, kterým se pomalu a jistě snaží býti i Eurofighter Typhoon (motorem pokroku zůstává Británie a Itálie, které neustále rozvíjí schopnosti - multifunkčnost Typhoon. Bohužel, některé starší Tranche nelze modernizovat na současné verze (Tranche 3A) a budoucí Tranche 4, která by měla dostat L-Band a kompletně dokončený systém 360° Pirate společně s novými výkonějšími motory (více energie pro elektronické systémy se zachováním hmotnosti, těžiště a spotřeby), pro které se bude muset upravit i celý titanový segment (plynem tvarované profilované titanové pouzdra). Co by se hodilo pro AČR více? Typhoon, protože jde především o kontrolu a ovládnutí vzdušného prostoru a příliš se nepočítá, že bychom si vyrazili s nákladem bomb někam na střední východ. Na druhou stranu, s Typhoonem se velmi obtížně dostanete na kobylku nízkoletícím pomalým cílům (to za vás vyřeší moderní střely 4. a 5. generace), protože aerodynamický profil Typhoonu ukrývá nedostatky při letu v malé výšce a minimální rychlosti (daň za jeho exceletní parametry ve středních a vysokých výškách od středních bojových rychlostí). Představte si úzký kaňon a nějakou Cessnu naloženou výbušninami směřující k jaderné elektrárně, která by dokázala potrápit Typhoon více, než Rafale. Rafale zase není schopné takové manévrovatelnosti a ostrých stoupání ve vysoké nadzvukové rychlosti, ve kterých exceluje Typhoon. Rafale disponuje (logicky) i jinými motory, které jsou navržené pro jiné použití, než na Typhoonu a bude-li se jednat o vzdušný boj moderních letadel, tak bude mít Rafale výrazně vyšší servisní nároky, protože motry Typhoonu jsou prostě stavěné na tvrdé změny a tedy i výrazně odolnější. Na druhou stranu, nejsou tak dobré v nízkých výškách (stlačitelnost) a vykazují vyšší míru opotřebení.

    Ono je to těžké srovnání, ale co se týče multifunkčnosti a nákladu, je Rafale o notný kus dále než Typhoon, který svou multifunkčnost teprve získá (plánuje se s příchodem Tranche 4 a novými motory RR). Typhoon zase výrazně vede v oblasti automatizace avioniky, pokročilé selekce informací, rozhraní člověk - stroj a schopnosti véct manévrový boj na krátkou až velmi dlouhou vzdálenost současně na více cílů, ačkoliv Rafale se v poslední generace téměř dotáhlo na úroveň Typhoon, výkonem a parametry by vyhrál právě Typhoon, který byl navržen jako plnokrevný stíhací letoun.

    @Flanker
    Pouze pro budoucí Tranche 4 a součané nové verze 3A (omezeně). Nová generace (dojde-li k realizaci), by měla být konečně opravdu poslední velkou inovací a zájem mají současní uživatelé, pro které se další rozvoj nestal sprostým slovem. Určitě je bude chtít Itálie, Velká Británie, Katar, Saudové a další uživatelé, které financují podpůrné vývojové projekty.

  • Gibon
    15:11 14.10.2018

    Nesher: ano funkcne pre koncept daneho lietadla, je to stale ta ista suciastka.
    Zvacsa sa menili ferozliatiny za kompozity. Suciastky su lahsie, cim sa podarilo usetrit na hmotnosti. Cast suciastok sa uplne vynechala vdaka novemu motoru.
    Ale zakladne parametre ako rychlost, stupavost, maximalne pretazenie, spravanie pocas letu a podobne to nijako neovplyvnuje. Aerodynamicky koncept je stale rovnaky. Co meni parametre je americky motor.

    Prikladas tymto zmenam vacsiu dolezitost nez skutocne su. Len skrz vhlke sny o velmoci.
    Samozrejme to lietadlo je kvalitativne uplne inde ako povodny L39C. Ale to po 50 rokoch od prve letu by aj mal byt. Ci parafrazujem tu diskutujuceho: LOM si objednal skutocneho dedečka.

  • Matesaax
    14:23 14.10.2018

    balm:Občas tu nakousnete porovnání Eurofighteru s Rafale,zajímalo by mě vaše srovnání těchto dvou relativně podobných letadel...

  • fenri
    14:15 14.10.2018

    Já jsem rád za nové éro a doufám, že super nízkonákladový jet trainer uspěje. Moc to Aeru přeji. Ale bez těch vřetenových nádrží na konci je to takové vykastrované....:-(

  • Luky
    13:56 14.10.2018

    Ale kdepak Neshere. Ať si Balm v Americe prodá své znalosti z ČVUT třeba mimozemšťanům (Boeing mu přirozeně přestane stačit).

    Měl jsem pouze potřebu rýpnout do jeho antiunijního antiSkopčáctví, které ale nepramení z vlastenectví, protože národem trenérů a brouků pytlíků přirozeně pohrdá.

  • Nesher
    13:55 14.10.2018

    gibon
    Takže když vyrobím "starou" součástku z nového materiálu, tak je pořád stará? Myslím, že si nerozumíme, cca 50% procent dílů je zcela nových, dalších cca 35% je upravených, opravdu původních, tj. bez jakékoliv úpravy je jen cca 15%. Prostě ať se ti to líbí nebo ne, je to opravdu nové letadlo.

  • Clanek
    13:45 14.10.2018

    @balm
    Diky za zajimavou cetbu i s insider info a hodne stesti do nove prace.

  • flanker.jirka
    13:21 14.10.2018

    balm: díky, to už jsou dost podstatné změny křídla, připomíná mi to, co udělali rusové na poslední verzi nebo derivátů migu 29/35.
    Resila se možnost úpravy křídla se streakem v současné tranche?
    Jak je to s instalací radaru v náběžné hraně, to už u eft, přece existuje?
    Pirate dotaženy do konce bude luxusní. Jak to pak bude s cenou stroje, najde si nové zákazníky? Přece jen je k dispozici F 35.

  • Gibon
    13:12 14.10.2018

    Nesher: vyrobca vo svojom videu uvadza nieco ine. Verim vyrobcovi.

    Z 3600 suciastok je privlblizne polovica uplne novych, z nich je rozdiel hlavne v pouzitych materialoch. Cize aj z tych novych su suciastky tvarovo rovnake, rozdiel je v pouziti novych materialov. Co je logicke.
    Novy nos a tvar skla kokpitu nerobi z lietadla nove. Je to evokucia L39. To este aj L159 je viac rozdielne.

  • Nesher
    13:11 14.10.2018
    Oblíbený příspěvek

    Fakt to tu nechci odvádět od tématu, takže naposledy. Vadí mi ta tvoje útočnost, prostě někdo má, na základě osobní zkušenosti jiný názor a ty na něj začneš útočit poukazováním na nedostatek vlastenectví, případně na to, že za české peníze vystudoval a pak ty znalosti prodá "zlým" Američanům. Jaký rozdíl když své za "české" peníze nabité znalosti prodá Italům? Mimochodem podobný argument měli bolševici, jen ty peníze nebyly české potažmo evropské, ale dělnické.
    A pak když tě slušně upozorním na to, že je to za čárou, tak začneš útočit i na mě naprosto argumentačními fauly typu "dablované cíťovství". Prostě i nesouhlas se dá vyjádřit slušně, bez osobních útoků a podobných podpásovek. Mám-li být upřímný, vypadá to, že ti chybí argumenty a tak to nahrazuješ tímto způsobem komunikace, který běžně používají "absolventi vysoké školy" života někde na facebooku. Čímž nechci říci, že mezi ně patříš, jen to, že tvůj způsob diskuze není úplně košer. A tímto vážně končím.

  • Luky
    12:54 14.10.2018

    Vás asi pobouřilo tohle:
    "No víš Balme, když je někde problém, jsou vždy dvě možnosti - snažit se ho řešit nebo od něj utýct. Když od něj ale utíkáš, většinou ho jen nahradíš větším problémem (tady např. nákup hotového F-35 nebo to nechat Francouzům a platit vše jim)."

    To ale špatně čtete pánové (já to nenapsal nejlíp). Evropa (ne Balm) by utekla od problému kooperace na stíhači k americkému, případně čistě francouzskému. A to je dle mě mnohem větší problém, než těžkosti společného vývoje, příp. uražená ega několika konstruktérů.

  • Luky
    12:49 14.10.2018

    Neshere, abyste se teď z toho dablovanýho cíťovství nezačai moc dojímat. Moje drzost:
    "Takže teď jdeš k Evropské konkurenci vlastenče, oportunisticky za lepším."

    Co je na tom tak strašnýho? Balm už jednou odešel za lepším (odsud do Itálie), je to prostě světoběžník.

    A teď Balmův výlev (skopčáky fakt neřeším, mě jde o podstatu):
    "Jen doufám, že ČR nebude tak hloupá a nezapojí se do do katastrof jako euroarmáda, eurotank, euro ... cokoliv. Astronomické náklady s nulovou hodnotou a statusem podlidí."
    Jsem teď taky proti Euru, ale jednou, kdo ví? Má hroznou péči o to, aby se ČR náhodou nezapojila do nějaké evropské kooperace, ale sám jde k Boeingu. Do federativní země hmm....

  • Nesher
    12:48 14.10.2018

    Gibon, nikoliv, ten poměr nových součástek je daleko vyšší, jen na draku je to 90 v 10. Dále nové křídlo, avionika, motor, sedačka, překryt kokpitu...…
    Mezi L 39 NG a L 39 C je opravdu velký rozdíl.

  • Gibon
    12:43 14.10.2018

    A dodatok: podla hodnotenie Starlight-a na palba.cz pouzitelnost zazemia pre L39C a L39 NG bude prakticky nulova.

  • Gibon
    12:40 14.10.2018

    Podla udajov vyrobcu je novych 50% suciastok, takze sa akutocne neda povedat, ze by to bolo uplne ine lietadlo.

  • Nesher
    12:34 14.10.2018

    No a o tom právě mluvím. Já se třeba jako Evropan necítím, Evropa je kontinent a nikoliv má vlast, ale nikomu to nepředhazuji. Proto mně ta tvoje narážka na vlastenectví přišla za čarou. balm má prostě nějakou zkušenost, kterou tu prezentuje, že v tom vidíš útok na tvůj světonázor je tvůj problém.

  • balm
    12:33 14.10.2018
    Oblíbený příspěvek

    @Luky

    Stručně? Vaše osobní drzost soudit ostatní bez elementárních znalostí vyžaduje hodně silný žaludek. Výhradní odpovědnost a kompetence za vývoj, výrobu a dodání křídel nesou Itálie a Španělsko. Německo odpovídá za vývoj a výrobu středového segmentu (výrábí, ale do dalšího rozvoje se nehrne). Mimochodem, stačilo číst poněkud pečlivěji, protože souvětí o odpovědnosti a kompetencím křídlových segmentů (nebo chcete-li sestav) se v odpovědi nachází.

    Ale rozumím. V ČR se nachází největší koncentrace soudců, odborníků, trenérů, ... Vaše představy o spolupráci se nezakládají na faktech, nýbrž na pocitu soudcovské nadřazenosti. Komické, ale naprosto běžné. Mimochodem, konstrukčním pracím a sestavám (PLM systémy) mají přístup a možnost přispívat všechny zůčastněné strany, protože pokud navrhnete např.: nové křídlo, tak musí všechna data doputovat i k výrobci manipulačního vozíku, na které se křídlo upíná, výrobci montážních trnů i vrtaček. Jakmile se změní jedna část, musí se změnit i celý navazující řetězec, protože byste neměl ani možnost křídlo popotlačit upnout do vrtací šablony, která musí naprosto přesně provrtat 4 různé typy materiálu s odlišnými vlastnostmi současně.

    P.S.: LM a Boeing společně vyrábí např.: F-35 Lightning II. Firma Boeing zajišťuje výrobu křídela a LM se svými zkušenostmi v oblasti RAM materiálů zajišťuje výrobu kritických segmentu např.: náběžné hrany.

  • Luky
    12:23 14.10.2018

    Já mu to vůbec nevyčítám (kromě toho výlevu hlavně nic jako Eurotank atd..), stejně jako lidem, co šli po vystudování za český, případně evropský peníze dělat do států.

    Sorry možná jsem vyvrhel, ale cítím se jako Evropan. Po tom co se cítím jako Čech a Středočech a náš vesničan - to víš, ve výsledku jsem jen prostý pobíječ much, takže mám k těm prostým Texasanům blízko

  • Luky
    12:17 14.10.2018

    jen jsem narychlo kouknul na wiky:

    "The Eurofighter Typhoon is unique in modern combat aircraft in that there are four separate assembly lines. Each partner company assembles its own national aircraft, but builds the same parts for all aircraft (including exports); Premium AEROTEC (main centre fuselage[41]), EADS CASA (right wing, leading edge slats), BAE Systems (front fuselage (including foreplanes), canopy, dorsal spine, tail fin, inboard flaperons, rear fuselage section) and Leonardo (left wing, outboard flaperons, rear fuselage sections)."

    Pravděpodobně to rozdělení má hlubší smysl, ale koukám, že EADS pravý křídlo, Leonardo levý křídlo.. :-D Nechce se mi to hledat, ale Němčouři ovládli EADS a krz něj sabotovali vaši iniciativu? S různými křídly by to asi lítalo blbě....

  • Nesher
    12:16 14.10.2018
    Oblíbený příspěvek

    Luky
    Vážně by si měl někdy ubrat, co je proboha nevlastenecké (zvláště u Čecha) na tom odejít od italské společnosti a jít pracovat k americké?
    Mám-li být upřímný, kromě informace, že nemáš rád USA, v tvém příspěvku žádnou další informaci nevidím.

  • Luky
    12:08 14.10.2018

    Si třeba představ, že by Lokhíd a Bojing dělali na společný stíhačce, jeden by dělal trup, druhý křídla a ten druhý ti začne povídat, že přes víkend zamakal na tvojí části ať se na to koukneš a že by to dělal taky....

    Jak si někoho pustíš do kšeftu, končíš. To zná každý zkušený, jediné schůdné řešení je podojit, vyždímat, přisvojit (Němci jsou v tom dobří BTW). Tak to funguje i ve státech, to se neboj.
    Samozřejmě je fajn vnášet do společnýho projektu i trochu zdravé rivality, aby ti kooperant nemrvil výsledek....vše jde ošetřit a spolupráce vždycky trochu bolí.

  • Luky
    11:50 14.10.2018

    No víš Balme, když je někde problém, jsou vždy dvě možnosti - snažit se ho řešit nebo od něj utýct. Když od něj ale utíkáš, většinou ho jen nahradíš větším problémem (tady např. nákup hotového F-35 nebo to nechat Francouzům a platit vše jim).

    Možná by ses divil, kolik žije po Americe farmářů a Čaků Norisů v kockatejch košilích, pro které je federální vláda a uspořádání největším zlem světa (mají pravdu:). Akorát by bez federace cucali páráto pod vrzajícím větrníkem a maximálně něco pásli.

    To co píšeš mě moc nepřekvapuje, ale nevyplývá z toho ani že Němci neumí letadla a ani že spolupráce nemá smysl. Je třeba si uvědomit, že celoevropská kooperace na společných projektech je mladá záležitost a že je určitě vystavena zrádcovským tlakům zevnitř.

    Musí se vše jen ošetřit správným rozdělením kompetencí, aby ti ta druhá strana nesabotovala tvůj díl koláče, není na tom nic neřešitelnýho. Proč Němci mohli odmítnout něco, na čem jste makali? Dělali jste to pro zábavu, lezli jste jim do jejich části??....atd atd. Takže teď jdeš k Evropské konkurenci vlastenče, oportunisticky za lepším.

  • logik
    10:36 14.10.2018

    flader: F16V nemá taky s F16A v podstatě společného nic, a jmenuje se stejně, protože je to "dobrý jméno". A to platí i o 39.

    Navíc pro starý 39 se některý části NGčka dodávali jako "upgrade", takže nějaké společné komponenty tam jsou a primárníma zákazníkama budou právě uživatelé "starých" 39, kdy alespoň nějaká část logistiky u starých "upgradovaných" a nově koupených letounů by měla být stejná. Takže to jméno je vcelku logické, byť samozřejmě je NGčko obrovskej skok dopředu.

  • logik
    10:30 14.10.2018

    kolt, balm: Co jsem viděl do jiných obchodů (ať už v malejch nebo velkejch věcech), tak takovýdle totální nesmysly byly a budou, i ve firmách, který nejsou "mezinárodní konsorcia" (a to i když do toho nekecali politici, dosti často stačí jen "vnitrofiremní rivalita" nebo blbej šéf).
    Abych nechodil daleko, tak právě např. L-159 "chcípla" právě na politice a "zájmech" a totálně se zabil životaschopnej projekt: a tam šlo o státní firmu vyrábějící pro stát, čili situace, kde by to ještě mohlo fungovat jakžtakž rozumně.

    Ale tím zas nijak nechci zpochybňovat balmovo svědectví o tom, že zrovna EFT na politikaření hodně dojíždí a že je to z toho pohledu katastrofa (koneckonců to málo, co o projektu vím, tomu jen nasvědčuje), jen bych to prostě nestavěl tak striktně černobíle, že to je specifikum evropských projektů. Situace, kdy o dobrém projektu rozhodují úplně jiná kritéria, než kvalita samotného projektu, je bohužel častější, než by si člověk myslel...

  • Flader
    09:21 14.10.2018

    Keď vidím konečnú reálnu podobu tohto stroja, tak si myslím, že to odkazovanie na Albatros mu skôr ubližuje. Okrem konceptu s ním nakoniec spoločný má už len ten názov. Inak je to v podstate novy stroj, tak si mohli dať prácu a dať mu aj nový názov :D

  • Nesher
    09:19 14.10.2018

    Doplňuji informace k objednávce CLV (viz níže), má se jednat o 6 kusů a smlouva má být podepsána do konce roku.

  • balm
    23:02 13.10.2018
    Oblíbený příspěvek

    @flanker

    Především uvolnění prostoru odebráním tří přebytečných nosníků (redukce 12 -> 9 + odstranění nezbytných těžkých tlakových spojů) pro plánovanou zástavbu vybavení pasivních elektrooptických systému (PIRATE) a antén radaru. Nebudu a nemohu být konkrétní, ale Německo nepatří mezi průkopníky systému sledovacího Pirate, který doufám jednou bude s výkonějším bloky kompletně srovnatelný s F-35. Ano, hlavní podíl na vývoji Pirate mají Selex (Leonardo - Itálie), Thales (VB) a TECNOBIT (Španělsko). Shodou okolností, křídla se vyrábí výhradně v Itálii a Španělsku. Německo používá nejvykastrovanější verze, bez snahy dál systém rozvíjet (pouze zarazit ostatní a stáhnout je na stejné dno). Pirate (doufám) bude poskytovat pasivní útočný, průzkumný a obranný 360° systém s fúzí dat, né nepodobné F-35 společně s novou generací přileb BAE. Dále se počítá s instalací CFT a to se neobejde bez přetvarování přechodů a změny vlastního křídla např.: úhel šípu, náběžná hrana apod. Přetvarování přechodu a křídla mj. zvyšuje schopnosti operovat v nižších rychlostech a v malých výškách (skryté před dálkovým PVO) - nízké rychlosti a nízké letové hladiny nejsou silnou stránkou současného Typhoonu (Rafale je v tomto ohledu výrazně lepší), změny směru při odpalech s přímím řízením bez nutnosti změnit úhel náběhu a odolávat rázům a přetížení při odhozech těžké munice s dálkovým dosahem... apod. Británie chce nadále vývoj posouvat kupředu a udělat EFT to, čím původně měl být a udává směr dalších modernizací, které se neobejdou bez zásahů do vnitřní konstrukce (včetně vnější) a změny v paletě možné výzbroje (redukovaná 9 nosníková konstrukce totiž výrazně zvyšuje i nosnost a zatížení křídel). S CFT a trojicí nově vyvíjených podvěšených nádrží bude mít výrazně vyšší dolet s možností nést těžké řízené střely vzduch - země na dlouhé vzdálenosti.

    Budoucí Typhoon dokáže pokrýt pasivními systémy 360° s dosahem 45 - 60km, doletět s těžkým nákladem zbraní i paliva s nižším logistickýcm zabezpečením operace (např.: tankovací letouny) a odpalovat stealth munici dlouhého dosahu skrytý za horizontem a terréními překážkami v nízkých výškách. Stane se opravdu pokročilým multifunkčním letounem 4,5. generace.

  • balm
    22:07 13.10.2018
    Oblíbený příspěvek

    @logik

    Politikaření a politici přirozenou součástí vojenských projektů (např.: M-346), bohužel to co se dělo okolo částí sestav EFT prostě se vymklo veškeré kontrole a představivosti, natož běžnému průměru svérázné politické rozmanitosti Itálie. Kulantní označení pro přesměrování finančních prostředků státního rozpočtovu vyšší úrovně. EFT byl a bude navždy politickou katastrofou, kde se vše umocňuje národními i osobními zájmy. Sama spolupráce není špatné, jen by u toho neměli být politici.

    Od bývalých budoucích kolegů vím, že další taková situace nenastane, ačkoliv se změnilo a zmení kormidelníci (Republikán/Demokrat). Jen doufám, že ČR nebude tak hloupá a nezapojí se do do katastrof jako euroarmáda, eurotank, euro ... cokoliv. Astronomické náklady s nulovou hodnotou a statusem podlidí. V projektu EFT si umí dupnout pouze Británie. Skepse ze zkušenosti a nedivil bych se, kdyby u tanku řešili 10 let Euro7, základovou barvu pásů a průlezy pro těhotné tankistky (nadsázka)

  • flanker.jirka
    21:58 13.10.2018

    balm: co považujete za mílový krok v porovnání se současným křídlem eft? Co vím, tak lítají prodloužením kořene křídel a i takový detail je dost účinný.
    Pokrok by to chtělo v RCS křídla, i když v něm chtějí mít i RL anténu.

  • KOLT
    21:55 13.10.2018

    @balm, díky!

    @logik, to je jasné, ale čím víc "podílníků" v projektu, tím jsou tyhle problémy prostě větší. Nestačí, že mezi sebou soupeří jednotlivé části firmy a jednotlivé firmy "generálního vlastníka". Ještě se k tomu přidává mezinárodní rivalita, která je zpravidla mnohem silnější. Pokud není hned od počátku jasně rozdělená zodpovědnost a partneři neprojeví dostatek ochoty, je na průser zaděláno... Jsem zvědavý, jak dopadne nový evropský letoun. Zatím to vypadá, že hlavní slovo má mít Dessault, což je asi jedině dobře.

  • logik
    21:36 13.10.2018

    balm: obávám se, že budete poměrně zklamán, protože zamítání dobrých nápadů je staré jak lidstvo samo. V mezinárodním projektu jako EFT je zcela jistě politických tlaků více, ale "politikaření", kdy více než to, jaká je kvalita návrhu, je důležité, kdo a jak ho prezentuje, se nevyhnete v žádné korporaci...

  • balm
    21:08 13.10.2018
    Oblíbený příspěvek

    @pfninja

    Vojenský letoun není iPhone, kterému odstraníte 3.5mm jack jen proto, že to nevypadá hezky a dostatečně moderně. Musíte se dívat z pohledu aerodynamiky a účelnosti, protože vzhled opravdu neprodává.

    Stačí pohled na nová křídla a nelze si nevšimnout, že konstruktéři se snažili poskytnout dostatečný vztlak při nízkých rychlostek v malých výškách a zachovat maximální obratnost. To není zase taková novinka, ale nové křídlo zahrnuje i efektivní eliminaci aerodynamického vzepětí tzn.: dochází k intenzivnímu samovolnému růstu podélného sklonu a přetížení za účelem snížit náročnost pilotáže, které musí pilot kompenzovat povolem řídícího systému, protože se zákony vlivu stlačitelnosti prostředí se negativně podílejí na ovladatelnosti stroje a zejména na přetížení. Kdyby mělo "futuristický desing a šípová křídla" L-39NG, docházelo by k ještě větší intezitě aerodynamického vzepětí a nemožnost letounu fungovat v malých výškách a rychlostech s plným zatížením, které by pilot/řídící program dokázal kompenzovat prostým potlačením.

    Vyvinuté v 60/70/80/90. letech neznamená zastaralé, nebo nepoužitelné. Fyzikální zákony platí neustále a letoun se navrhují s ohledem na prostou efektivitu a funkčnost. Nikoliv proto, aby se líbili v médiích.

  • Arthur
    20:49 13.10.2018

    By ma zaujímalo, ktorá tunajšia vláda by mala nato gule to kúpiť od päťpísmenkových?

  • balm
    20:47 13.10.2018

    @Jara

    Existují tři omezení, se kterými nelze bojovat. FPF, nebo-li Fyzika-Politika-Finance a můžete si být jistý, že jakmile jde o partnerství, tak finance podrazí nohy a partner stojící za vámi bodá do zad.

    Při vývoji modernizace křídel pro Eurofighter Typhoon jsme měli spousty zajímavých, řekl bych někdy až futuristických, nápadů, které by letoun posunuli o další mílový krok kupředu. Ze zadání i vlastní iniciativi (přesčasy placené zápalem a nadšením) jsme v AA postavili komplexní model křídel, na kterých jsme ověřovali vize budoucího Tranche 4 - jednak počítačovým modelováním, ale také stavbou dvou modelů a testování v aerodynamickém tunelu. S mírným navýšením výrobní ceny křídla (2% oproti stávající ceně) se povedlo vyvinout nové materiály a vnitřními strukturami se povedlo zvýšit zatížení křídla (8%) s navýšením paliva o dalších 5%, včetné nového palivového systému a vyvažování. Odlečené křídlo bylo konstruováno i s úmyslem prodloužit životnost křídel a snížení nákladů na údržbu. To vše s pomocí nově navržených pryskyřic a kombinovaných vláken a kokových oxidů. Celkem jsme na návrhu náběžné hrany strávili 14 měsíců a povedlo se zakomponovat i dynamické RAM materiály a elektronické vrstvy (pravda, vývoj speciálního elastického nátěru s tvarovanými nanočásticemi nebyl ještě hotov - zpoždění 5 měsíců) pro celou náběžnou hranu křídla (snížení čelního RCS). Nakonec se to celé hodilo do koše s oficiálním odůvodněním zvýšení nákladů. Neoficiálním a pravým důvodem bylo, že skopčák nesouhlasil. A vidíte, všechno co jsme v AA (dnes Leonardo) vymysleli, skopčák navrhnul a testuje na 1. prototypu Tranche 4 (číslo ZJ6993) a náklady se navýšili o celých 23%. To prošlo, protože spolehlivý euroskopčák vydává nápad za svůj vlastní.

    Docela se těším na práci u Boeing, protože žádné zasranéeuropartnerství. Omlouvám se za výraz, ale slušnějí nelze. Doufám, protože hlavním důvodem odchodu z Alenia Aeronautica bylo právě "partnerství". Že kradou, podvádí, ... svéráz Itálie, ale jak do toho zamícháte povýšené skopčáky, tak se neudělá nic. Každá země disponuje úžasným potenciálem, který zabíjí jen a jen politici.

  • pfninja
    20:30 13.10.2018

    No neviem, ten dizajn my pripada ako 80-te roky minuleho storocia (1980). Inak povedane slabota a daleko za modernymi dizajnami.

  • Jara
    19:46 13.10.2018

    Balm

    Tak to máte pravdu, že si složitost zástavby sedadla plně neuvědomuji a ano samozřejmě je mi jasné, že platit vývoj sedadla pro pár kusů je nesmysl, ale přijde mi hezké že to u nás umíme;) jinak jsem rád že stále přispíváte na AN Vaše příspěvky si vždy rád přečtu

  • balm
    16:51 13.10.2018
    Oblíbený příspěvek

    @Jara

    Logické důsledky, které nemají co dělat se schopností, ale s omezenými prostředky. Vývoj vlastního sedadla u letounu jako L-39NG odčerpává drahocené zdroje. Vývoj vlastního sedáku by měl smysl, pokud byste plánoval unikátní řešení (např.: automatické sklápění sedadla dle přetížení) a plánoval vyšší produkci s dostatečně zajištěným rozpočtěm. Výběr již hotového sedáku ušetří ohromné prostředky, protože pokud byste se dostal s vlastním vývojem do slepé uličky, musíte prakticky znovu projektovat celý letoun. Zástavba zní triviálně, ve skutečnosti může znamenat přeprojektování celé konstrukce. Z vlastních zkušenostích vím, jaké usilí bylo nezbytné vyvinout v roce 1997 a celý projekt upravit. Původně, ještě ve spolupráci s Yakovlev, se počítalo se špikovými ruskými sedáky NPP Zvezda K-36Di (v době projektování ještě ve fázi vývoje a úprav z verze D). Namísto toho se při přeprojektování letounu začalo počítat s Martin Baker Mk.IT16D. Mou specializací zůstává (a byla v dopě vývoje) vztlaková mechanize, nicméně změny se dotýkali i aerodymaniků a muselo se změnit prakticky všechno.

  • flanker.jirka
    16:11 13.10.2018

    Konečně něco, co by mohlo mít úspěch, na rozdíl od L 159. Uvidíme na kolik bude nebude vadit spousta komponent z USA.

  • bredy
    10:07 13.10.2018

    Tak jako vystavené auto v autosalónu se ukazuje v co nejlepší výbavě pro lepší prodej. České prvky jsou a budou součástí možné výbavi. Cca možné dvě varianty. Jedna pro bohatého a náročného zákazníka. A druhá pro chudšího zákazníka a nebo pod omezeními. A pak vše mezi tím.

  • D.i.p
    10:02 13.10.2018

    astor: Není to ono. To co se nabízí Američanům, tak je letadlo co vychází z L-159, jeho název je F/A 259 Striker. Uvidíme jestli se skutečně vývoje toho letadla dočkáme i přesto, že neuspěje v tom americký tendru. Ono nebylo ani včas přihlášený, protože ten americkej program běží už nějakej ten rok.

  • Nesher
    09:52 13.10.2018

    Jura
    Celkem ano, tady máš video z testování, navíc Aero několikrát použití MB sedaček deklarovalo.
    https://www.youtube.com/watch?...

  • Jura99
    08:58 13.10.2018

    Jste si jistí, že tam je Martin Baker? V pátek kdosi ve zpravodajství o prezentaci L-39NG mluvil s tím, že tam je české sedadlo (asi VS-20?). Předpokládám, že konfiguraci si určí zákazník, např. AČR má VS-20, dát je i do L-39NG by bylo logické.

  • Nesher
    08:43 13.10.2018

    Jara
    Jenže by to dost komplikovalo obchod, přeci jen jsou naše sedačky trochu exotika a oschopnosti globální podpory jakou má Martin Baker si můžeme nechat leda zdát. Ale jak píšu níže, vývoj stále probíhá a nové L 159T2, které Aero momentálně vyrábí dostanou vylepšenou verzi VS 20.

  • Jara
    08:11 13.10.2018

    Ten Martin baker mě trochu mrzí, jsme jedna z pěti zemí zemí co umí vystřelovací sedačky vyvinout a vyrobit, VS 2 a její modernizace s elektrickou iniciací pyropatron by NG slušela více.

  • astor
    23:27 12.10.2018

    Moc pěkný,úplně nové éro... To je to, jak ho chtějí po stovkách nakupovat Američani pro své letectvo? Slyšel jsem, že se snad i chystá výroba přímo v Americe. Úžasný úspěch! Gratuluji!

  • Starlight
    23:05 12.10.2018

    @Larry Datum: 12.10.2018 Čas: 20:28 „K té sedačce Martin Baker, asi tolik. Plánoval se vývoj nového typu, který měl vycházet z původní VS 2. Pro licenční výrobu Martina Bakera se skončilo na materiálových zkouškách."

    Můžeš nějak rozvinout tu informaci s licenční výrobou sedaček Martin-Baker?

  • D.i.p
    22:43 12.10.2018

    Argonaut.CZ:
    Ono taky zkrácený čumák má. Na tom draku je mnohem víc změn, než jen odebrání nádrží na konci křídel.

  • Nesher
    21:50 12.10.2018

    Gibon
    Aero, stejně jako všechny české firmy (zřízené podle českého práva) platí daně v ČR. Stačí se podívat na justice.cz, každá firmy musí zveřejňovat výroční zprávu včetně účetní závěrky, tam se lze dočíst i kolik ta která firma zaplatila na dani z příjmu. V roce 2016 to bylo v případě Aero Vodochody Aerospace. 150 mil. Kč
    Myslím, že tyto nesmysly mají místo tak možná v Parlamentních listech, tady by se mělo diskutovat na základě faktů. Stejně tak ty řeči o úplatcích, největšími zákazníky jsou prozatím soukromé firmy řízené vlastníky, tam úplatky nehrají roli.
    Dále, srovnání s L 159 není úplně správné, v době roll-outu Alcy mělo Aero jen jednoho zákazníka, české letectvo. Nyní jich má několik a ta česká objednávka zatím není oficiálně potvrzená.
    Tady je k úspěchu skutečně nakročeno. Ostatně lidé z Penty a Omnipolu nejsou blázni, aby investovali do něčeho co nemá na trhu šanci.

  • Argonaut.CZ
    21:38 12.10.2018

    Jsem rád, že se zase bude nějaká technika vyrábět v CZ. Pokud by se jich pár desítek, nebo stovek vyrobilo, byla by to paráda.

    Akorát mi přijde nějaký kraťounký čumák. A ten design kosočtverců není můj šálek kávy.

  • Gibon
    21:11 12.10.2018

    semtam: exportu pomoze hlavne Penta. Ta sa nikdy nestitila pouzivat vreckove. Len skoda, ze "zdanene" to bude na Cypre, ci v Holandsku, ci kde maju aktualne sidlo.

    Rovnako bola aj L159 predurcena na uspech. Pamatam si dobre vtedajsie vyjadrenia. Len cas ukaze, ci toto lietadlo bude uspesne.
    Objednavka z MO CR je povinna jazda...

  • Nesher
    20:50 12.10.2018
    Oblíbený příspěvek

    Martin Baker je největší firma v oboru, na jejich sedačky jsou zvyklí téměř všude, mechanici tyto systémy znají, podpora je globální. To se o našich VS bohužel říci nedá.
    Jinak vývoj řady VS stále probíhá, L 159T2, které momentálně Aero vyrábí pro VS AČR budou vybaveny poslední variantou VS 20.

  • semtam
    20:39 12.10.2018

    Larry

    Děláš z toho komedii, první roll out a hned tu mluvíš o vyšší pilotáži. Neboj na tu taky dojde, tohle hlavně potěší ty zákazníky, co mají objednávky a také upozorní, že je již zde, plus objednávka od ČR. Je jasný, že tu trochu tak hejtuješ, ale úspěch to je. Co se týče sedaček, tak konfigurátor nemám, ale zákazník si všeobecně může navolit vybavení dle jeho vůle. A je dosti možné, že nové české celky se v letadle časem objeví.

  • Molle
    20:33 12.10.2018

    Říká se,že letadlo,které dobře vypadá,i dobře lítá ...
    A tohle vypadá seksakra dobře ... :D

  • Larry
    20:28 12.10.2018

    No po více jak 20ti letech nicnedělání ve vývoji si docela věří. :-)))
    Představení techniky vyšší pilotáže v reálu má trochu jiný efekt na případné zákazníky,
    než roll out alias parta techniku tlačí "éro" na podiu. Chybí jen roztleskávačky.
    K té sedačce Martin Baker, asi tolik. Plánoval se vývoj nového typu, který měl vycházet.
    z původní VS 2.
    Pro licenční výrobu Martina Bakera se skončilo na materiálových zkouškách.

  • semtam
    20:19 12.10.2018

    Gibon

    Tak exportu L-39NG určitě pomůže to, že v dobách studené války se exportoval do X zemí celého světa (L-39) a jeho současní uživatelé budou hledat náhradu. Nejen to, nyní může dokonce uspět i v Evropě, což vlastně již uspěl (Portugalsko) a také bude zajímavý handl v rámci pořízení nových BVP. Je možné, že L-39NG uvidíme ve švédských či rakouských barvách, skopčáci tuším cvičí v USA? Když tak mě opravte.

    skelet

    Tak to je v pytli, časem mimo embargo bude snad jen Izrael, Rijád a Vatikán. Samozřejmě vtípek.

  • skelet
    20:13 12.10.2018
    Oblíbený příspěvek

    Larry to už tak v leteckém průmyslu bývá, že mají zakázky ještě před vzletem prototypu

  • Larry
    20:11 12.10.2018

    Aero jsou takoví obchodníci s deštěm. Letedlo udělalo "roll out" a už to nabízejí. No, sebevědomí jim nechybí. Pořádná PR masáž k tomu, sezvaní ministří, velení armády a letečtí přidělenci v ČR.
    Dfm, že nezapomněli rozdávat při odchodu z prezentace tučné obálky.
    Nepřevracel bych se z toho. Avionika od Rockwella, motor Williams, na mokré křídlo si museli vzít "výpomoc zvenku" protože to je úkol který v ČR nikdo nikdy neřešil.
    Zesílení draku a kosmetické úpravy k tomu
    A palubní počítač s predikcí výměny oleje a dalších provozních věcí má i moje auta.
    Není to sice TAP Blue, ale má to konektor OBD2 . To L-39 jistě nemá...... :-)))
    +++++++++
    A proto Rusům trvá vše tak dlouho při vývoji letecké techniky. Řeší si sami svá letadla ze svých zdrojů.

  • gangut
    20:09 12.10.2018

    Motor by mohol byť výkonnejší. Snáď sa to tentoraz Aeru podarí.

  • Nesher
    20:04 12.10.2018
    Oblíbený příspěvek

    Nejen motor, např. i vystřelovací sedačku. Martin Baker je dnes americká firma, byť s britskými kořeny.
    Ono dnes udělat letadlo bez US potažmo zahraničních komponentů je takřka nemožné, zvlášť pro zemi naší velikosti.

    Jinak Aero má pro NG zřejmě dalšího téměř jistého zákazníka, dle dnešního vyjádření ministra obrany pro Události ČT už bylo rozhodnuto, že L 39NG nahradí nyní používané L 39C ve výbavě CLV státní společnosti LOM. Nyní se řeší údajně řeší technikálie a uzavření smlouvy mezi Aerem a LOM (MO?) se dá čekat brzy.

  • skelet
    19:56 12.10.2018
    Oblíbený příspěvek

    Maco: ale komerční, který nepodléhá souhlasu americké administrativy. Takže pokud objednatel není pod americkým embargem..

  • Maco
    19:53 12.10.2018

    DuPo nechcem ti kazit radost ale moter to ma americky.

  • lemkin
    19:31 12.10.2018

    Letadlo přišlo ve správný čas, po cvičných strojích je nyní poptávka a na počet bohatých armád máme tak akorát prstů na rukou......

    Má potenciál i u soukromých nadšenců a škol. Spousta států navíc bude muset řešit náhradu právě tohoto konkrétního typu (když to padá už i Slovákům).

    Je hezké vidět na nebi něco Českého, ještě tak ten Evektor a jsme zase velmoc :)

  • DuPo
    19:08 12.10.2018

    Len dúfam, že tam nie sú nejaké subdodávky Made in USA, skúsenosti s L-159 ako aj nedávno z Francúzska sú myslím dostatočne varujúce.

  • Gibon
    18:50 12.10.2018

    Tak tato "73 reinkarnacia" L39 bude snat uspesna aj bez RVHP a bez zarucenych odberatelov. Lietadlo je to pekne.
    Tretinovou cenou oproti konkurencii, si urcite najde cestu do chudobnych zemi a takych, ktore chcu v prvomrade na letectve usetrit. Trh na to urcite je.

  • IS-3
    18:40 12.10.2018

    Pořád se otvírá kokpit do strany a ručně?

  • Jura99
    18:22 12.10.2018

    Tipuju to na bestseler, jednu dobu se zdálo, že dvoumotorové cvičné, lehce nadzvukové stroje jsou správná cesta, ale nejsou. Provozní náklady jsou násobné a nejsou vhodné pro základní výcvik. Rusové dokonce zvažují oprášit Mig-AT, protože Jak-130 je na základní výcvik moc, ale i Mig-AT má dva motory. L-39NG s komerčním motorem je mimořádně dobrý nápad.