Aero ukázalo nový český proudový letoun L-39NG představující budoucnost vojenského leteckého výcviku
- 12. 10. 2018
- 128 komentářů
- Tisková zpráva
V pátek 12. října přesně v 11:50 AERO Vodochody AEROSPACE představilo světu první letoun L-39NG. Roll-out, tedy slavnostní vyjetí prvního předsériového letounu z hangáru, je pro projekt dalším důležitým milníkem, jenž potvrzuje, že vývoj a výroba nového letounu L-39NG pokračují podle plánu. Dalším krokem je příprava letoun na první let, který by měl proběhnout ještě před koncem letošního roku.
Roll-outu přihlížela řada významných hostů, vojenští představitelé několika států, již potvrzení zákazníci a potenciální zájemci o letoun spolu s politickými a diplomatickými delegacemi, včetně předsedy vlády České republiky Andreje Babiše. „Letecký průmysl měl v České republice vždy silnou tradici. Projekt L-39NG ukazuje, že u nás máme výrobní schopnosti stále na vysoké úrovni. Je důležité, že česká vláda tento projekt podporuje, protože má pro český export velkou přidanou hodnotu z hlediska technologií a posiluje konkurenceschopnost českého průmyslu," řekl předseda vlády ČR Andrej Babiš.
Aero Vodochody je s celkovým počtem 6700 proudových letadel historicky největším výrobcem lehkých proudových letounů v Evropě a jedním z největších na světě. Od roll-outu L-159 ale uběhlo již více než dvacet let. „Když jsme v roce 2006 Aero kupovali, firmě se nedařilo dobře a začít vyvíjet nový vlastní letoun nebylo reálné. Proto jsme zvolili strategii, aby Aero budovalo svou pozici jako přímý dodavatel největších světových leteckých výrobců. Zároveň jsme si ale udrželi důležité členy vývojového týmu, abychom zachovali know-how Aera. Jak dnes můžeme vidět, bylo to správné rozhodnutí," popsal Marek Dospiva, zakládající partner skupiny Penta Investments.
V roce 2016 Aero oznámilo svůj plán posílit svou vojenskou výrobu a vrátit se mezi hlavní světové výrobce cvičných a lehkých bojových letounů. Úspěch nové generace legendárních L-39, letounů L-39NG, je při dosahování tohoto cíle klíčový.
„L-39NG představuje budoucnost českého leteckého průmyslu. Staví na kombinaci toho nejlepšího z tradice české letecké výroby s moderními technologiemi a nabízí nejlepší řešení pro výcvik pilotů i pro lehké bojové mise. Již nyní si letoun L-39NG získal velkou mezinárodní pozornost i první zákazníky a komunita uživatelů našich letounů tak dále poroste," řekl prezident a CEO Aera Vodochody Giuseppe Giordo.
Strategickým partnerem projektu nového proudového cvičného letounu je česká společnost Omnipol. „Dnešní roll-out je pro L-39NG důležitým krokem. Jsme hrdí, že Omnipol v červnu 2015 vstoupil do tohoto projektu jako strategický partner a poloviční investor spolu s našimi kolegy s Aero Vodochody Aerospace" vyjádřil se prezident společnosti Omnipol Jiří Podpěra.
L-39NG je vysoce efektivní proudový cvičný letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku. Jde o jednomotorový dvoumístný letoun s vyspělým digitálním kokpitem, který zahrnuje sofistikovaný palubní virtuální výcvikový systém a přilbový zaměřovač HMD (Helmet Mounted Display). Letoun L-39NG je klíčovou součástí inovativního konceptu výcviku vyvinutého v Aeru, jenž nabízí nejmodernější vybavení pro pozemní školení, nové učební metody a prostředí a rozsáhlé využívání technologií virtuální reality a umělé inteligence. Letoun L-39NG je navržený tak, aby mohl spolehlivě sloužit desítky let při zachování snadné údržby.
Vývoj letounu L-39NG v posledních dvou letech významně zrychlil, aby bylo možné dodržet termín dodání prvního letounu zákazníkovi již v roce 2020. V roce 2017 začala fáze industrializace a předsériová výroba, ve stejném roce Aero dokončilo dohody se všemi významnými dodavateli a partnery projektu, mezi kterými je 40 českých firem a řada zahraničních společností. Na konci roku 2017 Aero získalo certifikaci pro avioniku a instalaci motoru, plné certifikace nového letounu chce Aero dosáhnout do konce roku 2019.
Aero Vodochody očekává, že celosvětová poptávka po cvičných letounech dosáhne v příštích 10-15 letech až 3000 strojů. Většina dnes používaných cvičných letounů se blíží ke konci své životnosti, navíc neodpovídají současným požadavkům na výcvik pilotů pro bitevníky čtvrté a páté generace. Konzervativní odhad Aera je, že by v příštích deseti letech mohlo dodat kolem 150 letadel.
Krátce před roll-outem proběhla v Aeru 3. konference uživatelů letounů L-39, na které se sešli zástupci 18 států, které mají zkušenosti s provozováním těchto legendárních cvičných strojů. Většina účastníků konference využila příležitosti zúčastnit se roll-outu a seznámit se s novou generací letounů, která má ambici navázat na úspěchy svého předchůdce.
Slavnostní roll-out L-39NG
L-39NG
Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39, avšak využívá soudobé technologie a vybavení. Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů.
Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost Omnipol, která se z 50 % finančně spolupodílí na vývoji letounu. Další podrobnosti o novém letounu zjistíte na www.l-39ng.aero.
AERO Vodochody AEROSPACE
AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj a výrobu civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky stovkám stále používaným letounů L-39 a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.
V oblasti civilního letectví je Aero partnerem největších leteckých výrobců v široké škále projektů. V posledních letech přitom přijalo zodpovědnost nejen za výrobu, ale i za vývoj strukturálních částí letounů díky několika risk-sharingovým programům.
OMNIPOL
OMNIPOL a.s. je spolehlivým globálním systémovým integrátorem a dodavatelem obraných, bezpečnostních a leteckých systémů již od roku 1934. Omnipol se kromě letecké techniky a leteckých cvičných systémů soustředí především na obrannou a bezpečnostní elektroniku. Omnipol stál u zrodu nové etapy jejího rozvoje, když vstupem do pardubické ERY vytvořil podmínky pro rozmach unikátních pasivních (neviditelných) sledovacích a rozpoznávacích systémů nové generace nesoucích značku VERA-NG. Tento systém doplňují další typy pasivních systémů (např. SDD) a poskytují tak komplexní řešení kontroly vzdušného, námořního i pozemního prostoru na principu „vidět a nebýt viděn". Omnipol je také dodavatelem technologických výrobních celků a služeb pro obranný, ale i potravinářský průmysl.
Související články
Do České republiky zavítali uživatelé letounu L-39 Albatros
Čtvrtek 14. září 2017: Zástupci patnácti států, jejichž armády mají zkušenosti s provozem cvičných ...
- 15.09.2017
- 16 komentářů
- kapitán Tomáš Maruščák, 21. zTL
Aero nabízí L-159 a L-39NG americkému letectvu
Největší český letecký výrobce s dlouholetými mezinárodními zkušenostmi v dodávkách vojenských ...
- 13.06.2018
- 64 komentářů
- Tisková zpráva
Roll-out prvního L-39NG v říjnu letošního roku
Výroba prvního letounu L-39NG v Aeru Vodochody pokračuje podle stanoveného harmonogramu. Všechny ...
- 15.08.2018
- 33 komentářů
- Tisková zpráva
Rakousko se zajímá o české cvičné letouny L-39NG
Podle rakouského deníku Kurier česká firma Aero Vodochody nabízí rakouskému letectvu cvičná proudová ...
- 23.09.2018
- 40 komentářů
- Jan Grohmann
No, po Nesherových uhlazených asociacích s bolševiky (opakovaně) teď Skeletovy bábovičky. :) LM dělal F-35 jako slepenec třech národních a mnoha mezinárodních subjektů. Když ...Zobrazit celý příspěvek
No, po Nesherových uhlazených asociacích s bolševiky (opakovaně) teď Skeletovy bábovičky. :)
LM dělal F-35 jako slepenec třech národních a mnoha mezinárodních subjektů.
Když chtějí evropské země stíhač, nemají nutně rozdílnější požadavky (LHD výtahy, kolmost, přistávání s hákem, USAF...atd..).
Samozřejmě, že je super si všechno dělat sám, že je fajn, že na novým Albíkovi nemá podíl ještě Francie a Němci. Řeč je ale o projektech, které vyžadují nadnárodní spolupráci. Vdyť ty vlastně nepřímo voláš po té federalizaci a silném jednotném vedení....tfuj.Skrýt celý příspěvekLuky měl bys ubrat ve svém evropanství. Chápu, že ti ěnkdo šáhnul na bábovičky, ale tvé argumenty jsou podivné. Je absolutně jedno kolik má USA států, neb administrativu mají jen ...Zobrazit celý příspěvek
Luky měl bys ubrat ve svém evropanství. Chápu, že ti ěnkdo šáhnul na bábovičky, ale tvé argumenty jsou podivné.
Je absolutně jedno kolik má USA států, neb administrativu mají jen jednu. Firma Boeing je jen jedna a konstruktéři se tam bijí s obchodním oddělením. Konstruktéři vymyslí hyperkrychli, obchoďáci jim chtějí povolit jen krychli, neb stojí o 2% méně, než navrhovaná hyperkrychle. O tom co se použije rozhodně šéf celého projektu. Prostě standardní proces ve firmě.
Eurofighter GmbH je oproti tomu účelový slepenec několika leteckých firem z různých států s různými zájmy. Takže zde vstupuje politika, rivalita jednotlivých leteckých firem a dokonce i osobní animozita jednotlivých oddělení.
Zkrátka jinak bude fungovat jednolité firmy jako je Aero, Boeing a Airbus a jinak Eurofighter GmbH (která je slepencem několika nezávislých firem)Skrýt celý příspěvekA to, že jsi psal, že Boeing je homogenní firma bez větších tlaků ve srovnání s Euroslepencem....z toho vyplývá vlastně co? USA je slepencem několika desítek států a mají tam pár ...Zobrazit celý příspěvek
A to, že jsi psal, že Boeing je homogenní firma bez větších tlaků ve srovnání s Euroslepencem....z toho vyplývá vlastně co?
USA je slepencem několika desítek států a mají tam pár velkých leteckých firem (které v nedávné době notně sfůzovaly).
V Evropě je také několikleteckých firem a asi zde lidem došlo, že řešit samostatně 3 stroje 5.-6. generace je nesmysl. Zbývá tedy spolupracovat nebo nakupovat zvenčí.Skrýt celý příspěvekDobře, ale shazuje myšlenku spolupráce. Teď jsem si vlastně uvědomil, že onehdá proběhlo tiskem, že EFT má strukturální problémy v konečníku (trhá se mu řiť). Byl to ...Zobrazit celý příspěvek
Dobře, ale shazuje myšlenku spolupráce.
Teď jsem si vlastně uvědomil, že onehdá proběhlo tiskem, že EFT má strukturální problémy v konečníku (trhá se mu řiť). Byl to najzávažnější problém, který jsem zachytil. Myslím, že ve výsledku došli k nějakému omezení životnosti s tím, že je to špatně řešitelné.
A kdopak nám stojí za zádí?
Leonardo (left wing, outboard flaperons, rear fuselage sections).
A teď jestli za tím rozhodnutím nepřijmout jejich řešení (které myslím obsahovalo i náběžnou hranu, kterou má řešit EADS) nebylo ještě něco jiného....?
Víš, já taky oceňuju Balmovy technické příspěvky o vrtání do vrstvení, ale nezaujatý samozřejmě není. Tím nepopírám politické pakárny, které nakousl.Skrýt celý příspěvekSkelet Výsledkem toho dle tebe "jednúčelového politického slepence" je špičkový stíhač. Celkovou koncepcí stále konzervativní, ale špičkový. Vyzbrojil celou řadu evropských států ...Zobrazit celý příspěvek
Skelet
Výsledkem toho dle tebe "jednúčelového politického slepence" je špičkový stíhač. Celkovou koncepcí stále konzervativní, ale špičkový. Vyzbrojil celou řadu evropských států "domácí" mašinou.
Nad tím nelze lámat hůl, spíš získané zkušenosti využít v dalších podobných projektech. Máme 30 let po revoluci, po všech těch arbitrážích a dalších vychcávkách bychom měli být dostatečně otužilí a schopní si sepsat smlouvy tak, aby s námi neorali (pokud se něčeho zůčastníme).Skrýt celý příspěvekmarfolodej: Ono kloudnej radar do takovýho letadla nacpat, by byl asi hodně těžkej úkol. Hlavně zbytečnej. To je mimochodem hlavní dlišení od L-159, která je větší a radar má. ...Zobrazit celý příspěvek
marfolodej: Ono kloudnej radar do takovýho letadla nacpat, by byl asi hodně těžkej úkol. Hlavně zbytečnej. To je mimochodem hlavní dlišení od L-159, která je větší a radar má. Mnoho lidí ty letadla není pořád schopno odlišit.Skrýt celý příspěvek
to co zde balm popisuje je krutý střet s realitou. Nelze porovnávat jednolitou společnost typu Boeing se slepencem několika firem typu Eurofighter GmbH. Ty tlaky a třenice budou ...Zobrazit celý příspěvek
to co zde balm popisuje je krutý střet s realitou. Nelze porovnávat jednolitou společnost typu Boeing se slepencem několika firem typu Eurofighter GmbH. Ty tlaky a třenice budou jiné.
To že někdo zašlape funkční řešení, aby pak vytáhl své řešení téhož problému o notnou chvíli později se děje často. Že je to retardované? No je..
Takže žádné knížecí rady, jen onen člověk vidí do rozhodovacích procesů těchto jednoúčelových (politických) slepenců více, než většina z nás.Skrýt celý příspěvekBalme, mám spíše to co tvrdíte - přeměnu elektromagnetické energie na kinetickou - chápat jako konetickou energii jako tepelný pohyb molekul tedy to co snižuje RCS, ale ...Zobrazit celý příspěvek
Balme,
mám spíše to co tvrdíte - přeměnu elektromagnetické energie na kinetickou - chápat jako konetickou energii jako tepelný pohyb molekul tedy to co snižuje RCS, ale kinetickou jak by si někdo mohl představit to co má F1 pro přeměnu brzdění na navýšení výkonu, ne?
No skoro to vypadá, že je lepší mt komplexněji vybavené letectvo nebo spíše mít přesnou roli v rámci spojeneckých sil a tím směrem se rozvíjet. Na samostatné letectvo bychom se jako v ozemní technice museli vrátit k vševojskové koncepci a tedy mít ode všeho něco. Stíhač, stíhací bombardér apod... plus vrtulníkové letectvo atd.Skrýt celý příspěvekD.i.p Nepochopil jsi. Tady nejde o žádnou programovou Eurofilii, ale střet s realitou. A ta je taková, že jsme v Evropě a obzvlášť v Německu zakousnuti a provázání je ...Zobrazit celý příspěvek
D.i.p
Nepochopil jsi. Tady nejde o žádnou programovou Eurofilii, ale střet s realitou. A ta je taková, že jsme v Evropě a obzvlášť v Německu zakousnuti a provázání je veliké.
Proto od člověka, který je sám světoběžník a tyje z globálních příležitostí, beru vyhraněná antievropská prohlášení jako "knížecí rady".
Když podobné věci říkají vlastenečtí burani, kteří jsou solí země, tak to beru.
Od Balma je to laciný.
Pořád mi ale nevysvětlil, jakou verzi příběhu si mám vybrat, buď že chce Německo EFT zaříznout a stahnout ostatní ke dnu, nebo investuje předražené částky do modernizací. Obojí jaksi nelze.Skrýt celý příspěvekbalm: a toto má fungovat na jaké bázi? "Pokročilé letouny jsou vybavené ještě další vrstvou s elektronikou (např.: NRD), která reaguje na aktivní velmi úzké frekvenční pásma a ...Zobrazit celý příspěvek
balm: a toto má fungovat na jaké bázi? "Pokročilé letouny jsou vybavené ještě další vrstvou s elektronikou (např.: NRD), která reaguje na aktivní velmi úzké frekvenční pásma a působí proti schopnostem radaru a jeho rozlišovacích schopností."
...u současných radarů se využívá pro dobrou rozlišovací schopnost a energetický zisk signálů komprese impulzů, nejen frekvnečně intrapulsně rozmítaných, ale s fázovými a jinými kódySkrýt celý příspěvek@RiMr71 Nikoliv. Přeměna elektromagnetické energie na kinetickou se děje v elastických vrstvách, které odpovídají rezonančním frekcencím a obsahují přesné nanočástice (hmotnost, ...Zobrazit celý příspěvek
@RiMr71
Nikoliv. Přeměna elektromagnetické energie na kinetickou se děje v elastických vrstvách, které odpovídají rezonančním frekcencím a obsahují přesné nanočástice (hmotnost, velikost a vhodný tvar i hustotu). Tím dochází k rozkmitání předem definovaných nanočástic elestatické vrstvy RAM materiálu (též povrchovému RAM nátěru), které se postupně zbavují kinetické energie. Vzniká tak dynamický RCS management s proměnnými bistatickými i monostackými odrazy. Problémy s RAM materiály začínají v okamžiku návrhu. Totiž neexistuje univerzální RAM materiál, který by se hodil pro všechny kmitočty vojenských radarů a jejich rezonančních frekvencí. Zvolené materiály se musí používat v kompozitním celku, složených z mnoha vrstev tvořených s přesným tvarováním a hustotou nanočástic (oxidy india, polymery a feritová vlákna bývají základem) a tady se to trochu komplikuje. Nejen, že RAM materiály jsou velmi vrtošivé a citlivé na teploty (intenzivně se zahřívají vlivem tření), ale též dochází k ohřevu materiálu vlivem rozptýlení elektromagnetického záření, jež se přeměňuje na teplo a kinetickou energii (důležitý je i elastický nátěr nanočástic pro vybíjení energie). Pokročilé letouny jsou vybavené ještě další vrstvou s elektronikou (např.: NRD), která reaguje na aktivní velmi úzké frekvenční pásma a působí proti schopnostem radaru a jeho rozlišovacích schopností.
Velmi intenzivně se zahřívají a letoun se stává snáze detekovatelný v IR/UV spektru na velmi dlouhou vzdálenost. Z toho důvodu musí být absorbční materiál vrstvený a musí počítat s přebytkem tepelné energie. Proč USA nesvolí prodat letoun F-22? Jde právě o materiálovou vyspělost na takové úrovni, že se nesmí dostat do nesprávných rukou ani nátěrový materiál, který obsahuje přesné vrstvy elastických nanočástic a působí jako další vrstva snižující možnosti detekce letounu. Aplikovat odklánění elektromagnetického záření na náběžné hraně nelze, musí se vždy vyrobit materiály, schopné absorbce.Skrýt celý příspěvekKarlos73: AČR ještě provozuje L-39ZA, což nejsou zrovna cvičný verze. Brzy je nahradí L-159T2. Čistě cvičný verze pro základní výcvik u nás armáda neprovozuje. To dělá centrum ...Zobrazit celý příspěvek
Karlos73: AČR ještě provozuje L-39ZA, což nejsou zrovna cvičný verze. Brzy je nahradí L-159T2. Čistě cvičný verze pro základní výcvik u nás armáda neprovozuje. To dělá centrum leteckého výcviku, který provozuje státní podnik (skutečně s.p. nikoli a.s. se 100% vlastnictví), který spadá pod správu ministerstva obrany. LOM provozuje, mimo jiné, několik L-39 a myslím, že to jsou už dost olítaný stroje. Ty se mají nahradit vovými L--39NG. Neviděl bych v tom jiný spekulace. AČR prostě neprovozuje žádný nemilitarizovaný letadla, takže nebude kupovat ani L-39NG. Prostě to tak je rozdělený.
Militarizovaný L-39NG AČR nepotřebuje, protože má výkonější L-159. Což by asi duplikovalo roli.Skrýt celý příspěvekBalm: "elastickými materiály pro proměnu elektromagnetické energie na kinetickou" Zajímavé, mám tamu rozumět tak, že při pohlcování, resp. přeměně elmg. záření se interní k tomu ...Zobrazit celý příspěvek
Balm: "elastickými materiály pro proměnu elektromagnetické energie na kinetickou"
Zajímavé, mám tamu rozumět tak, že při pohlcování, resp. přeměně elmg. záření se interní k tomu určená část konstrukce rozkmitá, či jinak kineticky projeví? Neuvolňuje se při tom teplo?Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...