Aero ukázalo nový český proudový letoun L-39NG představující budoucnost vojenského leteckého výcviku
- 12. 10. 2018
- 128 komentářů
- Tisková zpráva
V pátek 12. října přesně v 11:50 AERO Vodochody AEROSPACE představilo světu první letoun L-39NG. Roll-out, tedy slavnostní vyjetí prvního předsériového letounu z hangáru, je pro projekt dalším důležitým milníkem, jenž potvrzuje, že vývoj a výroba nového letounu L-39NG pokračují podle plánu. Dalším krokem je příprava letoun na první let, který by měl proběhnout ještě před koncem letošního roku.
Roll-outu přihlížela řada významných hostů, vojenští představitelé několika států, již potvrzení zákazníci a potenciální zájemci o letoun spolu s politickými a diplomatickými delegacemi, včetně předsedy vlády České republiky Andreje Babiše. „Letecký průmysl měl v České republice vždy silnou tradici. Projekt L-39NG ukazuje, že u nás máme výrobní schopnosti stále na vysoké úrovni. Je důležité, že česká vláda tento projekt podporuje, protože má pro český export velkou přidanou hodnotu z hlediska technologií a posiluje konkurenceschopnost českého průmyslu," řekl předseda vlády ČR Andrej Babiš.
Aero Vodochody je s celkovým počtem 6700 proudových letadel historicky největším výrobcem lehkých proudových letounů v Evropě a jedním z největších na světě. Od roll-outu L-159 ale uběhlo již více než dvacet let. „Když jsme v roce 2006 Aero kupovali, firmě se nedařilo dobře a začít vyvíjet nový vlastní letoun nebylo reálné. Proto jsme zvolili strategii, aby Aero budovalo svou pozici jako přímý dodavatel největších světových leteckých výrobců. Zároveň jsme si ale udrželi důležité členy vývojového týmu, abychom zachovali know-how Aera. Jak dnes můžeme vidět, bylo to správné rozhodnutí," popsal Marek Dospiva, zakládající partner skupiny Penta Investments.
V roce 2016 Aero oznámilo svůj plán posílit svou vojenskou výrobu a vrátit se mezi hlavní světové výrobce cvičných a lehkých bojových letounů. Úspěch nové generace legendárních L-39, letounů L-39NG, je při dosahování tohoto cíle klíčový.
„L-39NG představuje budoucnost českého leteckého průmyslu. Staví na kombinaci toho nejlepšího z tradice české letecké výroby s moderními technologiemi a nabízí nejlepší řešení pro výcvik pilotů i pro lehké bojové mise. Již nyní si letoun L-39NG získal velkou mezinárodní pozornost i první zákazníky a komunita uživatelů našich letounů tak dále poroste," řekl prezident a CEO Aera Vodochody Giuseppe Giordo.
Strategickým partnerem projektu nového proudového cvičného letounu je česká společnost Omnipol. „Dnešní roll-out je pro L-39NG důležitým krokem. Jsme hrdí, že Omnipol v červnu 2015 vstoupil do tohoto projektu jako strategický partner a poloviční investor spolu s našimi kolegy s Aero Vodochody Aerospace" vyjádřil se prezident společnosti Omnipol Jiří Podpěra.
L-39NG je vysoce efektivní proudový cvičný letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku. Jde o jednomotorový dvoumístný letoun s vyspělým digitálním kokpitem, který zahrnuje sofistikovaný palubní virtuální výcvikový systém a přilbový zaměřovač HMD (Helmet Mounted Display). Letoun L-39NG je klíčovou součástí inovativního konceptu výcviku vyvinutého v Aeru, jenž nabízí nejmodernější vybavení pro pozemní školení, nové učební metody a prostředí a rozsáhlé využívání technologií virtuální reality a umělé inteligence. Letoun L-39NG je navržený tak, aby mohl spolehlivě sloužit desítky let při zachování snadné údržby.
Vývoj letounu L-39NG v posledních dvou letech významně zrychlil, aby bylo možné dodržet termín dodání prvního letounu zákazníkovi již v roce 2020. V roce 2017 začala fáze industrializace a předsériová výroba, ve stejném roce Aero dokončilo dohody se všemi významnými dodavateli a partnery projektu, mezi kterými je 40 českých firem a řada zahraničních společností. Na konci roku 2017 Aero získalo certifikaci pro avioniku a instalaci motoru, plné certifikace nového letounu chce Aero dosáhnout do konce roku 2019.
Aero Vodochody očekává, že celosvětová poptávka po cvičných letounech dosáhne v příštích 10-15 letech až 3000 strojů. Většina dnes používaných cvičných letounů se blíží ke konci své životnosti, navíc neodpovídají současným požadavkům na výcvik pilotů pro bitevníky čtvrté a páté generace. Konzervativní odhad Aera je, že by v příštích deseti letech mohlo dodat kolem 150 letadel.
Krátce před roll-outem proběhla v Aeru 3. konference uživatelů letounů L-39, na které se sešli zástupci 18 států, které mají zkušenosti s provozováním těchto legendárních cvičných strojů. Většina účastníků konference využila příležitosti zúčastnit se roll-outu a seznámit se s novou generací letounů, která má ambici navázat na úspěchy svého předchůdce.
Slavnostní roll-out L-39NG
L-39NG
Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39, avšak využívá soudobé technologie a vybavení. Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů.
Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost Omnipol, která se z 50 % finančně spolupodílí na vývoji letounu. Další podrobnosti o novém letounu zjistíte na www.l-39ng.aero.
AERO Vodochody AEROSPACE
AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj a výrobu civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky stovkám stále používaným letounů L-39 a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.
V oblasti civilního letectví je Aero partnerem největších leteckých výrobců v široké škále projektů. V posledních letech přitom přijalo zodpovědnost nejen za výrobu, ale i za vývoj strukturálních částí letounů díky několika risk-sharingovým programům.
OMNIPOL
OMNIPOL a.s. je spolehlivým globálním systémovým integrátorem a dodavatelem obraných, bezpečnostních a leteckých systémů již od roku 1934. Omnipol se kromě letecké techniky a leteckých cvičných systémů soustředí především na obrannou a bezpečnostní elektroniku. Omnipol stál u zrodu nové etapy jejího rozvoje, když vstupem do pardubické ERY vytvořil podmínky pro rozmach unikátních pasivních (neviditelných) sledovacích a rozpoznávacích systémů nové generace nesoucích značku VERA-NG. Tento systém doplňují další typy pasivních systémů (např. SDD) a poskytují tak komplexní řešení kontroly vzdušného, námořního i pozemního prostoru na principu „vidět a nebýt viděn". Omnipol je také dodavatelem technologických výrobních celků a služeb pro obranný, ale i potravinářský průmysl.
Související články
Do České republiky zavítali uživatelé letounu L-39 Albatros
Čtvrtek 14. září 2017: Zástupci patnácti států, jejichž armády mají zkušenosti s provozem cvičných ...
- 15.09.2017
- 16 komentářů
- kapitán Tomáš Maruščák, 21. zTL
Aero nabízí L-159 a L-39NG americkému letectvu
Největší český letecký výrobce s dlouholetými mezinárodními zkušenostmi v dodávkách vojenských ...
- 13.06.2018
- 64 komentářů
- Tisková zpráva
Roll-out prvního L-39NG v říjnu letošního roku
Výroba prvního letounu L-39NG v Aeru Vodochody pokračuje podle stanoveného harmonogramu. Všechny ...
- 15.08.2018
- 33 komentářů
- Tisková zpráva
Rakousko se zajímá o české cvičné letouny L-39NG
Podle rakouského deníku Kurier česká firma Aero Vodochody nabízí rakouskému letectvu cvičná proudová ...
- 23.09.2018
- 40 komentářů
- Jan Grohmann
Gibon Sny o velmoci? A to jsem proboha řekl kde? Obávám se, že mám o L 39 NG jako částečný insider poněkud lepší informace než-li ty. Takže trvám na tom, že je to jiné letadlo, ...Zobrazit celý příspěvek
Gibon
Sny o velmoci? A to jsem proboha řekl kde? Obávám se, že mám o L 39 NG jako částečný insider poněkud lepší informace než-li ty. Takže trvám na tom, že je to jiné letadlo, byť s původním aerodynamickým konceptem, ale těch změn je tolik, že je to prostě nové letadlo. To je v letectví celkem běžné, že se osvědčená koncepce používá desítky let, nic méně změny jsou v průběhu let takové, že původní verze s tou aktuální má společný už jen ten název. Znovu opakuji, že opravdu původních je jen necelých 15% dílů, ten zbytek je buď úplně nových, nebo překonstruovaných. Možná, to pro tebe bude překvapení, ale to, že změním materiál z něhož je díl vyroben, v drtivé většině případů znamená, že ten díl musím alespoň trochu změnit.
Jinak ta tvá poznámka o "vlhký snech o velmoci", kterými tu rozhodně nikdo netrpí mě přivádí k myšlence, že tyto tvoje řeči jsou spíš "kyselé hrozny" než-li snaha o konstruktivní diskuzi. Čekal bych to spíše od Tryskáče, ale evidentně v tom není sám.Skrýt celý příspěvekJak souvisí tajfun s L-39NG? Mě by víc od odborníků zajímalo zhodnocení L-39NG. Letadla jako L-39NG jsou stejně pro nadcházející válku s mohazmrdy v UWC (united western ...Zobrazit celý příspěvek
Jak souvisí tajfun s L-39NG?
Mě by víc od odborníků zajímalo zhodnocení L-39NG.
Letadla jako L-39NG jsou stejně pro nadcházející válku s mohazmrdy v UWC (united western caliphates) vhodnější než stíhačky vyvinuté pro boj ve vysokých výškách.Skrýt celý příspěvek@Matesaax Neřekl bych podobné, protože Rafale bylo od svého počátku navrhováno do role multifunkčního bojového letounu se schopností plnit všechny úkoly letectva z pozemních ...Zobrazit celý příspěvek
@Matesaax
Neřekl bych podobné, protože Rafale bylo od svého počátku navrhováno do role multifunkčního bojového letounu se schopností plnit všechny úkoly letectva z pozemních základen i letadlových lodí, včetně jaderných zbraní. Dassault od počátku přemýšlel a upřednosňoval letoun, který bude kompromisem ve všech bojových výškách a rychlostech (ve vyšších výškách a středních - vyšších bojových rychlostech získává převahu Typhoon) s cílem nahradit všechny ostatní stroje francouzkého letectva. Eurofighter Typhoon šel svou vlastní cestou a měl se stát prvořadě výkonným stíhačem schopným ubránit vzdušný prostor s možností útoku na pozemní cíle, ale prvořadě čistokrevný výkonný stíhač s výbornou stoupavostí a schopný využívat automatizaci a pokročilou elektroniku. Zatímco Rafale bylo navrhováno jako všestranný letoun, Typhoon svou multifunkčnost pomalu získává, ovšem nikdy nebude schopen operovat z palub letadlových lodí. Prostě a zkrátka proto, že takový letoun nebyl potřeba (s ohledem na situaci v době vývoje a zavádění do výzbroje).
Dassaut zavedl inovativní výrobní řetězce a postupy, které používají sdílené konstrukční modely pro vývoj, výrobu, servis, výcvik a budoucí modifikace. Novinka, kterou před Dassault nikdo nepoužil (... a tak vznikla Catia). Dassault šel ještě dál a začal redukovat hmotnost použitím nejmodernějších kompozitních materiálů (pozn.: kompozitní materiál neznamená vždy uklíková nebo skelná vlákna) s oxidy kovů např.: oxidu titaničitého (TiO2), oxidu zlatitého (Au2O3) ... a dalších prvků, které bylo možné vyrábět až s dalším vývojem v oblasti pokročilých materiálů. Tzn. výroba přesných struktur vyžadovala další enormní vývoj. Přesné složení zůstává tajemstvím a celou pravdu o struktuře materiálů se dozvíme nejdříve za 20 - 30 let. Takové informace na věřejnost nepatří a pro uspokojení hladu po informacích stačí sdělit např.: náběžná hrana je z titanu. Což je polovina pravdy, ačkoliv samozřejmě může být celá z kompozitních složek, jejichž hlavní součástí bude titan, ale nikdo vám neřekne, zda náběžná hrana obsahuje dalších 10 vrstev, které jsou přesně vyrobené z různých kovových oxidů, protkány feritovými vlákny, elastickými materiály pro proměnu elektromagnetické energie na kinetickou, .... a další elektronické vrstvy, které mají za úkol absorbovat elektromagnetické záření. Třeba u F-22 a F-35 by měla být také "titanová", ale to není dost dobře možné, protože se jedná o stealth letouny s dynamickým RCS a nábežná hrana s kořenem křídla patří k nejexponovanějším částem, kde nelze pouze odklánět, ale rovnou absorbovat a klamat elektromagnetické vysílače (radary). Takové informace na veřejnost napatří.
Z hlediska plnění všech současných misí se Rafale dá označit za pokročilejší letoun, kterým se pomalu a jistě snaží býti i Eurofighter Typhoon (motorem pokroku zůstává Británie a Itálie, které neustále rozvíjí schopnosti - multifunkčnost Typhoon. Bohužel, některé starší Tranche nelze modernizovat na současné verze (Tranche 3A) a budoucí Tranche 4, která by měla dostat L-Band a kompletně dokončený systém 360° Pirate společně s novými výkonějšími motory (více energie pro elektronické systémy se zachováním hmotnosti, těžiště a spotřeby), pro které se bude muset upravit i celý titanový segment (plynem tvarované profilované titanové pouzdra). Co by se hodilo pro AČR více? Typhoon, protože jde především o kontrolu a ovládnutí vzdušného prostoru a příliš se nepočítá, že bychom si vyrazili s nákladem bomb někam na střední východ. Na druhou stranu, s Typhoonem se velmi obtížně dostanete na kobylku nízkoletícím pomalým cílům (to za vás vyřeší moderní střely 4. a 5. generace), protože aerodynamický profil Typhoonu ukrývá nedostatky při letu v malé výšce a minimální rychlosti (daň za jeho exceletní parametry ve středních a vysokých výškách od středních bojových rychlostí). Představte si úzký kaňon a nějakou Cessnu naloženou výbušninami směřující k jaderné elektrárně, která by dokázala potrápit Typhoon více, než Rafale. Rafale zase není schopné takové manévrovatelnosti a ostrých stoupání ve vysoké nadzvukové rychlosti, ve kterých exceluje Typhoon. Rafale disponuje (logicky) i jinými motory, které jsou navržené pro jiné použití, než na Typhoonu a bude-li se jednat o vzdušný boj moderních letadel, tak bude mít Rafale výrazně vyšší servisní nároky, protože motry Typhoonu jsou prostě stavěné na tvrdé změny a tedy i výrazně odolnější. Na druhou stranu, nejsou tak dobré v nízkých výškách (stlačitelnost) a vykazují vyšší míru opotřebení.
Ono je to těžké srovnání, ale co se týče multifunkčnosti a nákladu, je Rafale o notný kus dále než Typhoon, který svou multifunkčnost teprve získá (plánuje se s příchodem Tranche 4 a novými motory RR). Typhoon zase výrazně vede v oblasti automatizace avioniky, pokročilé selekce informací, rozhraní člověk - stroj a schopnosti véct manévrový boj na krátkou až velmi dlouhou vzdálenost současně na více cílů, ačkoliv Rafale se v poslední generace téměř dotáhlo na úroveň Typhoon, výkonem a parametry by vyhrál právě Typhoon, který byl navržen jako plnokrevný stíhací letoun.
@Flanker
Pouze pro budoucí Tranche 4 a součané nové verze 3A (omezeně). Nová generace (dojde-li k realizaci), by měla být konečně opravdu poslední velkou inovací a zájem mají současní uživatelé, pro které se další rozvoj nestal sprostým slovem. Určitě je bude chtít Itálie, Velká Británie, Katar, Saudové a další uživatelé, které financují podpůrné vývojové projekty.Skrýt celý příspěvekNesher: ano funkcne pre koncept daneho lietadla, je to stale ta ista suciastka. Zvacsa sa menili ferozliatiny za kompozity. Suciastky su lahsie, cim sa podarilo usetrit na ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher: ano funkcne pre koncept daneho lietadla, je to stale ta ista suciastka.
Zvacsa sa menili ferozliatiny za kompozity. Suciastky su lahsie, cim sa podarilo usetrit na hmotnosti. Cast suciastok sa uplne vynechala vdaka novemu motoru.
Ale zakladne parametre ako rychlost, stupavost, maximalne pretazenie, spravanie pocas letu a podobne to nijako neovplyvnuje. Aerodynamicky koncept je stale rovnaky. Co meni parametre je americky motor.
Prikladas tymto zmenam vacsiu dolezitost nez skutocne su. Len skrz vhlke sny o velmoci.
Samozrejme to lietadlo je kvalitativne uplne inde ako povodny L39C. Ale to po 50 rokoch od prve letu by aj mal byt. Ci parafrazujem tu diskutujuceho: LOM si objednal skutocneho dedečka.Skrýt celý příspěvekJá jsem rád za nové éro a doufám, že super nízkonákladový jet trainer uspěje. Moc to Aeru přeji. Ale bez těch vřetenových nádrží na konci je to takové vykastrované....:-(
Já jsem rád za nové éro a doufám, že super nízkonákladový jet trainer uspěje. Moc to Aeru přeji. Ale bez těch vřetenových nádrží na konci je to takové vykastrované....:-(
Ale kdepak Neshere. Ať si Balm v Americe prodá své znalosti z ČVUT třeba mimozemšťanům (Boeing mu přirozeně přestane stačit). Měl jsem pouze potřebu rýpnout do jeho antiunijního ...Zobrazit celý příspěvek
Ale kdepak Neshere. Ať si Balm v Americe prodá své znalosti z ČVUT třeba mimozemšťanům (Boeing mu přirozeně přestane stačit).
Měl jsem pouze potřebu rýpnout do jeho antiunijního antiSkopčáctví, které ale nepramení z vlastenectví, protože národem trenérů a brouků pytlíků přirozeně pohrdá.Skrýt celý příspěvekgibon Takže když vyrobím "starou" součástku z nového materiálu, tak je pořád stará? Myslím, že si nerozumíme, cca 50% procent dílů je zcela nových, dalších cca 35% je upravených, ...Zobrazit celý příspěvek
gibon
Takže když vyrobím "starou" součástku z nového materiálu, tak je pořád stará? Myslím, že si nerozumíme, cca 50% procent dílů je zcela nových, dalších cca 35% je upravených, opravdu původních, tj. bez jakékoliv úpravy je jen cca 15%. Prostě ať se ti to líbí nebo ne, je to opravdu nové letadlo.Skrýt celý příspěvekbalm: díky, to už jsou dost podstatné změny křídla, připomíná mi to, co udělali rusové na poslední verzi nebo derivátů migu 29/35. Resila se možnost úpravy křídla se streakem v ...Zobrazit celý příspěvek
balm: díky, to už jsou dost podstatné změny křídla, připomíná mi to, co udělali rusové na poslední verzi nebo derivátů migu 29/35.
Resila se možnost úpravy křídla se streakem v současné tranche?
Jak je to s instalací radaru v náběžné hraně, to už u eft, přece existuje?
Pirate dotaženy do konce bude luxusní. Jak to pak bude s cenou stroje, najde si nové zákazníky? Přece jen je k dispozici F 35.Skrýt celý příspěvekNesher: vyrobca vo svojom videu uvadza nieco ine. Verim vyrobcovi. Z 3600 suciastok je privlblizne polovica uplne novych, z nich je rozdiel hlavne v pouzitych materialoch. Cize ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher: vyrobca vo svojom videu uvadza nieco ine. Verim vyrobcovi.
Z 3600 suciastok je privlblizne polovica uplne novych, z nich je rozdiel hlavne v pouzitych materialoch. Cize aj z tych novych su suciastky tvarovo rovnake, rozdiel je v pouziti novych materialov. Co je logicke.
Novy nos a tvar skla kokpitu nerobi z lietadla nove. Je to evokucia L39. To este aj L159 je viac rozdielne.Skrýt celý příspěvekFakt to tu nechci odvádět od tématu, takže naposledy. Vadí mi ta tvoje útočnost, prostě někdo má, na základě osobní zkušenosti jiný názor a ty na něj začneš útočit poukazováním na ...Zobrazit celý příspěvek
Fakt to tu nechci odvádět od tématu, takže naposledy. Vadí mi ta tvoje útočnost, prostě někdo má, na základě osobní zkušenosti jiný názor a ty na něj začneš útočit poukazováním na nedostatek vlastenectví, případně na to, že za české peníze vystudoval a pak ty znalosti prodá "zlým" Američanům. Jaký rozdíl když své za "české" peníze nabité znalosti prodá Italům? Mimochodem podobný argument měli bolševici, jen ty peníze nebyly české potažmo evropské, ale dělnické.
A pak když tě slušně upozorním na to, že je to za čárou, tak začneš útočit i na mě naprosto argumentačními fauly typu "dablované cíťovství". Prostě i nesouhlas se dá vyjádřit slušně, bez osobních útoků a podobných podpásovek. Mám-li být upřímný, vypadá to, že ti chybí argumenty a tak to nahrazuješ tímto způsobem komunikace, který běžně používají "absolventi vysoké školy" života někde na facebooku. Čímž nechci říci, že mezi ně patříš, jen to, že tvůj způsob diskuze není úplně košer. A tímto vážně končím.Skrýt celý příspěvekVás asi pobouřilo tohle: "No víš Balme, když je někde problém, jsou vždy dvě možnosti - snažit se ho řešit nebo od něj utýct. Když od něj ale utíkáš, většinou ho jen nahradíš ...Zobrazit celý příspěvek
Vás asi pobouřilo tohle:
"No víš Balme, když je někde problém, jsou vždy dvě možnosti - snažit se ho řešit nebo od něj utýct. Když od něj ale utíkáš, většinou ho jen nahradíš větším problémem (tady např. nákup hotového F-35 nebo to nechat Francouzům a platit vše jim)."
To ale špatně čtete pánové (já to nenapsal nejlíp). Evropa (ne Balm) by utekla od problému kooperace na stíhači k americkému, případně čistě francouzskému. A to je dle mě mnohem větší problém, než těžkosti společného vývoje, příp. uražená ega několika konstruktérů.Skrýt celý příspěvekNeshere, abyste se teď z toho dablovanýho cíťovství nezačai moc dojímat. Moje drzost: "Takže teď jdeš k Evropské konkurenci vlastenče, oportunisticky za lepším." Co je na tom ...Zobrazit celý příspěvek
Neshere, abyste se teď z toho dablovanýho cíťovství nezačai moc dojímat. Moje drzost:
"Takže teď jdeš k Evropské konkurenci vlastenče, oportunisticky za lepším."
Co je na tom tak strašnýho? Balm už jednou odešel za lepším (odsud do Itálie), je to prostě světoběžník.
A teď Balmův výlev (skopčáky fakt neřeším, mě jde o podstatu):
"Jen doufám, že ČR nebude tak hloupá a nezapojí se do do katastrof jako euroarmáda, eurotank, euro ... cokoliv. Astronomické náklady s nulovou hodnotou a statusem podlidí."
Jsem teď taky proti Euru, ale jednou, kdo ví? Má hroznou péči o to, aby se ČR náhodou nezapojila do nějaké evropské kooperace, ale sám jde k Boeingu. Do federativní země hmm....Skrýt celý příspěvekGibon, nikoliv, ten poměr nových součástek je daleko vyšší, jen na draku je to 90 v 10. Dále nové křídlo, avionika, motor, sedačka, překryt kokpitu...… Mezi L 39 NG a L 39 C je ...Zobrazit celý příspěvek
Gibon, nikoliv, ten poměr nových součástek je daleko vyšší, jen na draku je to 90 v 10. Dále nové křídlo, avionika, motor, sedačka, překryt kokpitu...…
Mezi L 39 NG a L 39 C je opravdu velký rozdíl.Skrýt celý příspěvekNo a o tom právě mluvím. Já se třeba jako Evropan necítím, Evropa je kontinent a nikoliv má vlast, ale nikomu to nepředhazuji. Proto mně ta tvoje narážka na vlastenectví přišla za ...Zobrazit celý příspěvek
No a o tom právě mluvím. Já se třeba jako Evropan necítím, Evropa je kontinent a nikoliv má vlast, ale nikomu to nepředhazuji. Proto mně ta tvoje narážka na vlastenectví přišla za čarou. balm má prostě nějakou zkušenost, kterou tu prezentuje, že v tom vidíš útok na tvůj světonázor je tvůj problém.Skrýt celý příspěvek
@Luky Stručně? Vaše osobní drzost soudit ostatní bez elementárních znalostí vyžaduje hodně silný žaludek. Výhradní odpovědnost a kompetence za vývoj, výrobu a dodání křídel ...Zobrazit celý příspěvek
@Luky
Stručně? Vaše osobní drzost soudit ostatní bez elementárních znalostí vyžaduje hodně silný žaludek. Výhradní odpovědnost a kompetence za vývoj, výrobu a dodání křídel nesou Itálie a Španělsko. Německo odpovídá za vývoj a výrobu středového segmentu (výrábí, ale do dalšího rozvoje se nehrne). Mimochodem, stačilo číst poněkud pečlivěji, protože souvětí o odpovědnosti a kompetencím křídlových segmentů (nebo chcete-li sestav) se v odpovědi nachází.
Ale rozumím. V ČR se nachází největší koncentrace soudců, odborníků, trenérů, ... Vaše představy o spolupráci se nezakládají na faktech, nýbrž na pocitu soudcovské nadřazenosti. Komické, ale naprosto běžné. Mimochodem, konstrukčním pracím a sestavám (PLM systémy) mají přístup a možnost přispívat všechny zůčastněné strany, protože pokud navrhnete např.: nové křídlo, tak musí všechna data doputovat i k výrobci manipulačního vozíku, na které se křídlo upíná, výrobci montážních trnů i vrtaček. Jakmile se změní jedna část, musí se změnit i celý navazující řetězec, protože byste neměl ani možnost křídlo popotlačit upnout do vrtací šablony, která musí naprosto přesně provrtat 4 různé typy materiálu s odlišnými vlastnostmi současně.
P.S.: LM a Boeing společně vyrábí např.: F-35 Lightning II. Firma Boeing zajišťuje výrobu křídela a LM se svými zkušenostmi v oblasti RAM materiálů zajišťuje výrobu kritických segmentu např.: náběžné hrany.Skrýt celý příspěvekJá mu to vůbec nevyčítám (kromě toho výlevu hlavně nic jako Eurotank atd..), stejně jako lidem, co šli po vystudování za český, případně evropský peníze dělat do států. Sorry ...Zobrazit celý příspěvek
Já mu to vůbec nevyčítám (kromě toho výlevu hlavně nic jako Eurotank atd..), stejně jako lidem, co šli po vystudování za český, případně evropský peníze dělat do států.
Sorry možná jsem vyvrhel, ale cítím se jako Evropan. Po tom co se cítím jako Čech a Středočech a náš vesničan - to víš, ve výsledku jsem jen prostý pobíječ much, takže mám k těm prostým Texasanům blízkoSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...