Aero ukázalo nový český proudový letoun L-39NG představující budoucnost vojenského leteckého výcviku

L-39NG, větší foto / AERO Vodochody AEROSPACE

V pátek 12. října přesně v 11:50 AERO Vodochody AEROSPACE představilo světu první letoun L-39NG. Roll-out, tedy slavnostní vyjetí prvního předsériového letounu z hangáru, je pro projekt dalším důležitým milníkem, jenž potvrzuje, že vývoj a výroba nového letounu L-39NG pokračují podle plánu. Dalším krokem je příprava letoun na první let, který by měl proběhnout ještě před koncem letošního roku.

Roll-outu přihlížela řada významných hostů, vojenští představitelé několika států, již potvrzení zákazníci a potenciální zájemci o letoun spolu s politickými a diplomatickými delegacemi, včetně předsedy vlády České republiky Andreje Babiše. „Letecký průmysl měl v České republice vždy silnou tradici. Projekt L-39NG ukazuje, že u nás máme výrobní schopnosti stále na vysoké úrovni. Je důležité, že česká vláda tento projekt podporuje, protože má pro český export velkou přidanou hodnotu z hlediska technologií a posiluje konkurenceschopnost českého průmyslu," řekl předseda vlády ČR Andrej Babiš.

Aero Vodochody je s celkovým počtem 6700 proudových letadel historicky největším výrobcem lehkých proudových letounů v Evropě a jedním z největších na světě. Od roll-outu L-159 ale uběhlo již více než dvacet let. „Když jsme v roce 2006 Aero kupovali, firmě se nedařilo dobře a začít vyvíjet nový vlastní letoun nebylo reálné. Proto jsme zvolili strategii, aby Aero budovalo svou pozici jako přímý dodavatel největších světových leteckých výrobců. Zároveň jsme si ale udrželi důležité členy vývojového týmu, abychom zachovali know-how Aera. Jak dnes můžeme vidět, bylo to správné rozhodnutí," popsal Marek Dospiva, zakládající partner skupiny Penta Investments.

V roce 2016 Aero oznámilo svůj plán posílit svou vojenskou výrobu a vrátit se mezi hlavní světové výrobce cvičných a lehkých bojových letounů. Úspěch nové generace legendárních L-39, letounů L-39NG, je při dosahování tohoto cíle klíčový.

„L-39NG představuje budoucnost českého leteckého průmyslu. Staví na kombinaci toho nejlepšího z tradice české letecké výroby s moderními technologiemi a nabízí nejlepší řešení pro výcvik pilotů i pro lehké bojové mise. Již nyní si letoun L-39NG získal velkou mezinárodní pozornost i první zákazníky a komunita uživatelů našich letounů tak dále poroste," řekl prezident a CEO Aera Vodochody Giuseppe Giordo.

Strategickým partnerem projektu nového proudového cvičného letounu je česká společnost Omnipol. „Dnešní roll-out je pro L-39NG důležitým krokem. Jsme hrdí, že Omnipol v červnu 2015 vstoupil do tohoto projektu jako strategický partner a poloviční investor spolu s našimi kolegy s Aero Vodochody Aerospace" vyjádřil se prezident společnosti Omnipol Jiří Podpěra.

L-39NG je vysoce efektivní proudový cvičný letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku. Jde o jednomotorový dvoumístný letoun s vyspělým digitálním kokpitem, který zahrnuje sofistikovaný palubní virtuální výcvikový systém a přilbový zaměřovač HMD (Helmet Mounted Display). Letoun L-39NG je klíčovou součástí inovativního konceptu výcviku vyvinutého v Aeru, jenž nabízí nejmodernější vybavení pro pozemní školení, nové učební metody a prostředí a rozsáhlé využívání technologií virtuální reality a umělé inteligence. Letoun L-39NG je navržený tak, aby mohl spolehlivě sloužit desítky let při zachování snadné údržby.

Vývoj letounu L-39NG v posledních dvou letech významně zrychlil, aby bylo možné dodržet termín dodání prvního letounu zákazníkovi již v roce 2020. V roce 2017 začala fáze industrializace a předsériová výroba, ve stejném roce Aero dokončilo dohody se všemi významnými dodavateli a partnery projektu, mezi kterými je 40 českých firem a řada zahraničních společností. Na konci roku 2017 Aero získalo certifikaci pro avioniku a instalaci motoru, plné certifikace nového letounu chce Aero dosáhnout do konce roku 2019.

Aero Vodochody očekává, že celosvětová poptávka po cvičných letounech dosáhne v příštích 10-15 letech až 3000 strojů. Většina dnes používaných cvičných letounů se blíží ke konci své životnosti, navíc neodpovídají současným požadavkům na výcvik pilotů pro bitevníky čtvrté a páté generace. Konzervativní odhad Aera je, že by v příštích deseti letech mohlo dodat kolem 150 letadel.

Krátce před roll-outem proběhla v Aeru 3. konference uživatelů letounů L-39, na které se sešli zástupci 18 států, které mají zkušenosti s provozováním těchto legendárních cvičných strojů. Většina účastníků konference využila příležitosti zúčastnit se roll-outu a seznámit se s novou generací letounů, která má ambici navázat na úspěchy svého předchůdce.


Slavnostní roll-out L-39NG

L-39NG

Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39, avšak využívá soudobé technologie a vybavení. Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů.

Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost Omnipol, která se z 50 % finančně spolupodílí na vývoji letounu. Další podrobnosti o novém letounu zjistíte na www.l-39ng.aero.

AERO Vodochody AEROSPACE

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj a výrobu civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky stovkám stále používaným letounů L-39 a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.

V oblasti civilního letectví je Aero partnerem největších leteckých výrobců v široké škále projektů. V posledních letech přitom přijalo zodpovědnost nejen za výrobu, ale i za vývoj strukturálních částí letounů díky několika risk-sharingovým programům.

OMNIPOL

OMNIPOL a.s. je spolehlivým globálním systémovým integrátorem a dodavatelem obraných, bezpečnostních a leteckých systémů již od roku 1934. Omnipol se kromě letecké techniky a leteckých cvičných systémů soustředí především na obrannou a bezpečnostní elektroniku. Omnipol stál u zrodu nové etapy jejího rozvoje, když vstupem do pardubické ERY vytvořil podmínky pro rozmach unikátních pasivních (neviditelných) sledovacích a rozpoznávacích systémů nové generace nesoucích značku VERA-NG. Tento systém doplňují další typy pasivních systémů (např. SDD) a poskytují tak komplexní řešení kontroly vzdušného, námořního i pozemního prostoru na principu „vidět a nebýt viděn". Omnipol je také dodavatelem technologických výrobních celků a služeb pro obranný, ale i potravinářský průmysl.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Do České republiky zavítali uživatelé letounu L-39 Albatros

Čtvrtek 14. září 2017: Zástupci patnácti států, jejichž armády mají zkušenosti s provozem cvičných ...

Aero nabízí L-159 a L-39NG americkému letectvu

Největší český letecký výrobce s dlouholetými mezinárodními zkušenostmi v dodávkách vojenských ...

Roll-out prvního L-39NG v říjnu letošního roku

Výroba prvního letounu L-39NG v Aeru Vodochody pokračuje podle stanoveného harmonogramu. Všechny ...

Rakousko se zajímá o české cvičné letouny L-39NG

Podle rakouského deníku Kurier česká firma Aero Vodochody nabízí rakouskému letectvu cvičná proudová ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • bredy
    10:07 13.10.2018

    Tak jako vystavené auto v autosalónu se ukazuje v co nejlepší výbavě pro lepší prodej. České prvky jsou a budou součástí možné výbavi. Cca možné dvě varianty. Jedna pro bohatého ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak jako vystavené auto v autosalónu se ukazuje v co nejlepší výbavě pro lepší prodej. České prvky jsou a budou součástí možné výbavi. Cca možné dvě varianty. Jedna pro bohatého a náročného zákazníka. A druhá pro chudšího zákazníka a nebo pod omezeními. A pak vše mezi tím.Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    10:02 13.10.2018

    astor: Není to ono. To co se nabízí Američanům, tak je letadlo co vychází z L-159, jeho název je F/A 259 Striker. Uvidíme jestli se skutečně vývoje toho letadla dočkáme i přesto, ...Zobrazit celý příspěvek

    astor: Není to ono. To co se nabízí Američanům, tak je letadlo co vychází z L-159, jeho název je F/A 259 Striker. Uvidíme jestli se skutečně vývoje toho letadla dočkáme i přesto, že neuspěje v tom americký tendru. Ono nebylo ani včas přihlášený, protože ten americkej program běží už nějakej ten rok.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    09:52 13.10.2018

    Jura
    Celkem ano, tady máš video z testování, navíc Aero několikrát použití MB sedaček deklarovalo.
    https://www.youtube.com/watch?...

    Jura
    Celkem ano, tady máš video z testování, navíc Aero několikrát použití MB sedaček deklarovalo.
    https://www.youtube.com/watch?...

  • Jura99
    08:58 13.10.2018

    Jste si jistí, že tam je Martin Baker? V pátek kdosi ve zpravodajství o prezentaci L-39NG mluvil s tím, že tam je české sedadlo (asi VS-20?). Předpokládám, že konfiguraci si určí ...Zobrazit celý příspěvek

    Jste si jistí, že tam je Martin Baker? V pátek kdosi ve zpravodajství o prezentaci L-39NG mluvil s tím, že tam je české sedadlo (asi VS-20?). Předpokládám, že konfiguraci si určí zákazník, např. AČR má VS-20, dát je i do L-39NG by bylo logické.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    08:43 13.10.2018

    Jara Jenže by to dost komplikovalo obchod, přeci jen jsou naše sedačky trochu exotika a oschopnosti globální podpory jakou má Martin Baker si můžeme nechat leda zdát. Ale jak píšu ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara
    Jenže by to dost komplikovalo obchod, přeci jen jsou naše sedačky trochu exotika a oschopnosti globální podpory jakou má Martin Baker si můžeme nechat leda zdát. Ale jak píšu níže, vývoj stále probíhá a nové L 159T2, které Aero momentálně vyrábí dostanou vylepšenou verzi VS 20.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    08:11 13.10.2018

    Ten Martin baker mě trochu mrzí, jsme jedna z pěti zemí zemí co umí vystřelovací sedačky vyvinout a vyrobit, VS 2 a její modernizace s elektrickou iniciací pyropatron by NG slušela ...Zobrazit celý příspěvek

    Ten Martin baker mě trochu mrzí, jsme jedna z pěti zemí zemí co umí vystřelovací sedačky vyvinout a vyrobit, VS 2 a její modernizace s elektrickou iniciací pyropatron by NG slušela více.Skrýt celý příspěvek

  • astor
    23:27 12.10.2018

    Moc pěkný,úplně nové éro... To je to, jak ho chtějí po stovkách nakupovat Američani pro své letectvo? Slyšel jsem, že se snad i chystá výroba přímo v Americe. Úžasný úspěch! ...Zobrazit celý příspěvek

    Moc pěkný,úplně nové éro... To je to, jak ho chtějí po stovkách nakupovat Američani pro své letectvo? Slyšel jsem, že se snad i chystá výroba přímo v Americe. Úžasný úspěch! Gratuluji!Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    23:05 12.10.2018

    @Larry Datum: 12.10.2018 Čas: 20:28 „K té sedačce Martin Baker, asi tolik. Plánoval se vývoj nového typu, který měl vycházet z původní VS 2. Pro licenční výrobu Martina Bakera se ...Zobrazit celý příspěvek

    @Larry Datum: 12.10.2018 Čas: 20:28 „K té sedačce Martin Baker, asi tolik. Plánoval se vývoj nového typu, který měl vycházet z původní VS 2. Pro licenční výrobu Martina Bakera se skončilo na materiálových zkouškách."

    Můžeš nějak rozvinout tu informaci s licenční výrobou sedaček Martin-Baker?Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    22:43 12.10.2018

    Argonaut.CZ:
    Ono taky zkrácený čumák má. Na tom draku je mnohem víc změn, než jen odebrání nádrží na konci křídel.

    Argonaut.CZ:
    Ono taky zkrácený čumák má. Na tom draku je mnohem víc změn, než jen odebrání nádrží na konci křídel.

  • Nesher
    21:50 12.10.2018

    Gibon Aero, stejně jako všechny české firmy (zřízené podle českého práva) platí daně v ČR. Stačí se podívat na justice.cz, každá firmy musí zveřejňovat výroční zprávu včetně ...Zobrazit celý příspěvek

    Gibon
    Aero, stejně jako všechny české firmy (zřízené podle českého práva) platí daně v ČR. Stačí se podívat na justice.cz, každá firmy musí zveřejňovat výroční zprávu včetně účetní závěrky, tam se lze dočíst i kolik ta která firma zaplatila na dani z příjmu. V roce 2016 to bylo v případě Aero Vodochody Aerospace. 150 mil. Kč
    Myslím, že tyto nesmysly mají místo tak možná v Parlamentních listech, tady by se mělo diskutovat na základě faktů. Stejně tak ty řeči o úplatcích, největšími zákazníky jsou prozatím soukromé firmy řízené vlastníky, tam úplatky nehrají roli.
    Dále, srovnání s L 159 není úplně správné, v době roll-outu Alcy mělo Aero jen jednoho zákazníka, české letectvo. Nyní jich má několik a ta česká objednávka zatím není oficiálně potvrzená.
    Tady je k úspěchu skutečně nakročeno. Ostatně lidé z Penty a Omnipolu nejsou blázni, aby investovali do něčeho co nemá na trhu šanci.Skrýt celý příspěvek

  • Argonaut.CZ
    21:38 12.10.2018

    Jsem rád, že se zase bude nějaká technika vyrábět v CZ. Pokud by se jich pár desítek, nebo stovek vyrobilo, byla by to paráda. Akorát mi přijde nějaký kraťounký čumák. A ten ...Zobrazit celý příspěvek

    Jsem rád, že se zase bude nějaká technika vyrábět v CZ. Pokud by se jich pár desítek, nebo stovek vyrobilo, byla by to paráda.

    Akorát mi přijde nějaký kraťounký čumák. A ten design kosočtverců není můj šálek kávy.Skrýt celý příspěvek

  • Gibon
    21:11 12.10.2018

    semtam: exportu pomoze hlavne Penta. Ta sa nikdy nestitila pouzivat vreckove. Len skoda, ze "zdanene" to bude na Cypre, ci v Holandsku, ci kde maju aktualne sidlo. Rovnako bola ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam: exportu pomoze hlavne Penta. Ta sa nikdy nestitila pouzivat vreckove. Len skoda, ze "zdanene" to bude na Cypre, ci v Holandsku, ci kde maju aktualne sidlo.

    Rovnako bola aj L159 predurcena na uspech. Pamatam si dobre vtedajsie vyjadrenia. Len cas ukaze, ci toto lietadlo bude uspesne.
    Objednavka z MO CR je povinna jazda...Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    20:50 12.10.2018

    Martin Baker je největší firma v oboru, na jejich sedačky jsou zvyklí téměř všude, mechanici tyto systémy znají, podpora je globální. To se o našich VS bohužel říci nedá. Jinak ...Zobrazit celý příspěvek

    Martin Baker je největší firma v oboru, na jejich sedačky jsou zvyklí téměř všude, mechanici tyto systémy znají, podpora je globální. To se o našich VS bohužel říci nedá.
    Jinak vývoj řady VS stále probíhá, L 159T2, které momentálně Aero vyrábí pro VS AČR budou vybaveny poslední variantou VS 20.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    20:39 12.10.2018

    Larry Děláš z toho komedii, první roll out a hned tu mluvíš o vyšší pilotáži. Neboj na tu taky dojde, tohle hlavně potěší ty zákazníky, co mají objednávky a také upozorní, že je ...Zobrazit celý příspěvek

    Larry

    Děláš z toho komedii, první roll out a hned tu mluvíš o vyšší pilotáži. Neboj na tu taky dojde, tohle hlavně potěší ty zákazníky, co mají objednávky a také upozorní, že je již zde, plus objednávka od ČR. Je jasný, že tu trochu tak hejtuješ, ale úspěch to je. Co se týče sedaček, tak konfigurátor nemám, ale zákazník si všeobecně může navolit vybavení dle jeho vůle. A je dosti možné, že nové české celky se v letadle časem objeví.Skrýt celý příspěvek

  • Molle
    20:33 12.10.2018

    Říká se,že letadlo,které dobře vypadá,i dobře lítá ...
    A tohle vypadá seksakra dobře ... :D

    Říká se,že letadlo,které dobře vypadá,i dobře lítá ...
    A tohle vypadá seksakra dobře ... :D

  • Larry
    20:28 12.10.2018

    No po více jak 20ti letech nicnedělání ve vývoji si docela věří. :-))) Představení techniky vyšší pilotáže v reálu má trochu jiný efekt na případné zákazníky, než roll out alias ...Zobrazit celý příspěvek

    No po více jak 20ti letech nicnedělání ve vývoji si docela věří. :-)))
    Představení techniky vyšší pilotáže v reálu má trochu jiný efekt na případné zákazníky,
    než roll out alias parta techniku tlačí "éro" na podiu. Chybí jen roztleskávačky.
    K té sedačce Martin Baker, asi tolik. Plánoval se vývoj nového typu, který měl vycházet.
    z původní VS 2.
    Pro licenční výrobu Martina Bakera se skončilo na materiálových zkouškách.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    20:19 12.10.2018

    Gibon Tak exportu L-39NG určitě pomůže to, že v dobách studené války se exportoval do X zemí celého světa (L-39) a jeho současní uživatelé budou hledat náhradu. Nejen to, nyní ...Zobrazit celý příspěvek

    Gibon

    Tak exportu L-39NG určitě pomůže to, že v dobách studené války se exportoval do X zemí celého světa (L-39) a jeho současní uživatelé budou hledat náhradu. Nejen to, nyní může dokonce uspět i v Evropě, což vlastně již uspěl (Portugalsko) a také bude zajímavý handl v rámci pořízení nových BVP. Je možné, že L-39NG uvidíme ve švédských či rakouských barvách, skopčáci tuším cvičí v USA? Když tak mě opravte.

    skelet

    Tak to je v pytli, časem mimo embargo bude snad jen Izrael, Rijád a Vatikán. Samozřejmě vtípek.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    20:13 12.10.2018

    Larry to už tak v leteckém průmyslu bývá, že mají zakázky ještě před vzletem prototypu

    Larry to už tak v leteckém průmyslu bývá, že mají zakázky ještě před vzletem prototypu

  • Larry
    20:11 12.10.2018

    Aero jsou takoví obchodníci s deštěm. Letedlo udělalo "roll out" a už to nabízejí. No, sebevědomí jim nechybí. Pořádná PR masáž k tomu, sezvaní ministří, velení armády a letečtí ...Zobrazit celý příspěvek

    Aero jsou takoví obchodníci s deštěm. Letedlo udělalo "roll out" a už to nabízejí. No, sebevědomí jim nechybí. Pořádná PR masáž k tomu, sezvaní ministří, velení armády a letečtí přidělenci v ČR.
    Dfm, že nezapomněli rozdávat při odchodu z prezentace tučné obálky.
    Nepřevracel bych se z toho. Avionika od Rockwella, motor Williams, na mokré křídlo si museli vzít "výpomoc zvenku" protože to je úkol který v ČR nikdo nikdy neřešil.
    Zesílení draku a kosmetické úpravy k tomu
    A palubní počítač s predikcí výměny oleje a dalších provozních věcí má i moje auta.
    Není to sice TAP Blue, ale má to konektor OBD2 . To L-39 jistě nemá...... :-)))
    +++++++++
    A proto Rusům trvá vše tak dlouho při vývoji letecké techniky. Řeší si sami svá letadla ze svých zdrojů.Skrýt celý příspěvek

  • gangut
    20:09 12.10.2018

    Motor by mohol byť výkonnejší. Snáď sa to tentoraz Aeru podarí.

    Motor by mohol byť výkonnejší. Snáď sa to tentoraz Aeru podarí.

Načítám diskuzi...

Stránka 6 z 7