Aero ukázalo nový český proudový letoun L-39NG představující budoucnost vojenského leteckého výcviku

L-39NG, větší foto / AERO Vodochody AEROSPACE

V pátek 12. října přesně v 11:50 AERO Vodochody AEROSPACE představilo světu první letoun L-39NG. Roll-out, tedy slavnostní vyjetí prvního předsériového letounu z hangáru, je pro projekt dalším důležitým milníkem, jenž potvrzuje, že vývoj a výroba nového letounu L-39NG pokračují podle plánu. Dalším krokem je příprava letoun na první let, který by měl proběhnout ještě před koncem letošního roku.

Roll-outu přihlížela řada významných hostů, vojenští představitelé několika států, již potvrzení zákazníci a potenciální zájemci o letoun spolu s politickými a diplomatickými delegacemi, včetně předsedy vlády České republiky Andreje Babiše. „Letecký průmysl měl v České republice vždy silnou tradici. Projekt L-39NG ukazuje, že u nás máme výrobní schopnosti stále na vysoké úrovni. Je důležité, že česká vláda tento projekt podporuje, protože má pro český export velkou přidanou hodnotu z hlediska technologií a posiluje konkurenceschopnost českého průmyslu," řekl předseda vlády ČR Andrej Babiš.

Aero Vodochody je s celkovým počtem 6700 proudových letadel historicky největším výrobcem lehkých proudových letounů v Evropě a jedním z největších na světě. Od roll-outu L-159 ale uběhlo již více než dvacet let. „Když jsme v roce 2006 Aero kupovali, firmě se nedařilo dobře a začít vyvíjet nový vlastní letoun nebylo reálné. Proto jsme zvolili strategii, aby Aero budovalo svou pozici jako přímý dodavatel největších světových leteckých výrobců. Zároveň jsme si ale udrželi důležité členy vývojového týmu, abychom zachovali know-how Aera. Jak dnes můžeme vidět, bylo to správné rozhodnutí," popsal Marek Dospiva, zakládající partner skupiny Penta Investments.

V roce 2016 Aero oznámilo svůj plán posílit svou vojenskou výrobu a vrátit se mezi hlavní světové výrobce cvičných a lehkých bojových letounů. Úspěch nové generace legendárních L-39, letounů L-39NG, je při dosahování tohoto cíle klíčový.

„L-39NG představuje budoucnost českého leteckého průmyslu. Staví na kombinaci toho nejlepšího z tradice české letecké výroby s moderními technologiemi a nabízí nejlepší řešení pro výcvik pilotů i pro lehké bojové mise. Již nyní si letoun L-39NG získal velkou mezinárodní pozornost i první zákazníky a komunita uživatelů našich letounů tak dále poroste," řekl prezident a CEO Aera Vodochody Giuseppe Giordo.

Strategickým partnerem projektu nového proudového cvičného letounu je česká společnost Omnipol. „Dnešní roll-out je pro L-39NG důležitým krokem. Jsme hrdí, že Omnipol v červnu 2015 vstoupil do tohoto projektu jako strategický partner a poloviční investor spolu s našimi kolegy s Aero Vodochody Aerospace" vyjádřil se prezident společnosti Omnipol Jiří Podpěra.

L-39NG je vysoce efektivní proudový cvičný letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku. Jde o jednomotorový dvoumístný letoun s vyspělým digitálním kokpitem, který zahrnuje sofistikovaný palubní virtuální výcvikový systém a přilbový zaměřovač HMD (Helmet Mounted Display). Letoun L-39NG je klíčovou součástí inovativního konceptu výcviku vyvinutého v Aeru, jenž nabízí nejmodernější vybavení pro pozemní školení, nové učební metody a prostředí a rozsáhlé využívání technologií virtuální reality a umělé inteligence. Letoun L-39NG je navržený tak, aby mohl spolehlivě sloužit desítky let při zachování snadné údržby.

Vývoj letounu L-39NG v posledních dvou letech významně zrychlil, aby bylo možné dodržet termín dodání prvního letounu zákazníkovi již v roce 2020. V roce 2017 začala fáze industrializace a předsériová výroba, ve stejném roce Aero dokončilo dohody se všemi významnými dodavateli a partnery projektu, mezi kterými je 40 českých firem a řada zahraničních společností. Na konci roku 2017 Aero získalo certifikaci pro avioniku a instalaci motoru, plné certifikace nového letounu chce Aero dosáhnout do konce roku 2019.

Aero Vodochody očekává, že celosvětová poptávka po cvičných letounech dosáhne v příštích 10-15 letech až 3000 strojů. Většina dnes používaných cvičných letounů se blíží ke konci své životnosti, navíc neodpovídají současným požadavkům na výcvik pilotů pro bitevníky čtvrté a páté generace. Konzervativní odhad Aera je, že by v příštích deseti letech mohlo dodat kolem 150 letadel.

Krátce před roll-outem proběhla v Aeru 3. konference uživatelů letounů L-39, na které se sešli zástupci 18 států, které mají zkušenosti s provozováním těchto legendárních cvičných strojů. Většina účastníků konference využila příležitosti zúčastnit se roll-outu a seznámit se s novou generací letounů, která má ambici navázat na úspěchy svého předchůdce.


Slavnostní roll-out L-39NG

L-39NG

Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39, avšak využívá soudobé technologie a vybavení. Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů.

Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost Omnipol, která se z 50 % finančně spolupodílí na vývoji letounu. Další podrobnosti o novém letounu zjistíte na www.l-39ng.aero.

AERO Vodochody AEROSPACE

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj a výrobu civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky stovkám stále používaným letounů L-39 a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.

V oblasti civilního letectví je Aero partnerem největších leteckých výrobců v široké škále projektů. V posledních letech přitom přijalo zodpovědnost nejen za výrobu, ale i za vývoj strukturálních částí letounů díky několika risk-sharingovým programům.

OMNIPOL

OMNIPOL a.s. je spolehlivým globálním systémovým integrátorem a dodavatelem obraných, bezpečnostních a leteckých systémů již od roku 1934. Omnipol se kromě letecké techniky a leteckých cvičných systémů soustředí především na obrannou a bezpečnostní elektroniku. Omnipol stál u zrodu nové etapy jejího rozvoje, když vstupem do pardubické ERY vytvořil podmínky pro rozmach unikátních pasivních (neviditelných) sledovacích a rozpoznávacích systémů nové generace nesoucích značku VERA-NG. Tento systém doplňují další typy pasivních systémů (např. SDD) a poskytují tak komplexní řešení kontroly vzdušného, námořního i pozemního prostoru na principu „vidět a nebýt viděn". Omnipol je také dodavatelem technologických výrobních celků a služeb pro obranný, ale i potravinářský průmysl.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Do České republiky zavítali uživatelé letounu L-39 Albatros

Čtvrtek 14. září 2017: Zástupci patnácti států, jejichž armády mají zkušenosti s provozem cvičných ...

Aero nabízí L-159 a L-39NG americkému letectvu

Největší český letecký výrobce s dlouholetými mezinárodními zkušenostmi v dodávkách vojenských ...

Roll-out prvního L-39NG v říjnu letošního roku

Výroba prvního letounu L-39NG v Aeru Vodochody pokračuje podle stanoveného harmonogramu. Všechny ...

Rakousko se zajímá o české cvičné letouny L-39NG

Podle rakouského deníku Kurier česká firma Aero Vodochody nabízí rakouskému letectvu cvičná proudová ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Nesher
    20:04 12.10.2018

    Nejen motor, např. i vystřelovací sedačku. Martin Baker je dnes americká firma, byť s britskými kořeny. Ono dnes udělat letadlo bez US potažmo zahraničních komponentů je takřka ...Zobrazit celý příspěvek

    Nejen motor, např. i vystřelovací sedačku. Martin Baker je dnes americká firma, byť s britskými kořeny.
    Ono dnes udělat letadlo bez US potažmo zahraničních komponentů je takřka nemožné, zvlášť pro zemi naší velikosti.

    Jinak Aero má pro NG zřejmě dalšího téměř jistého zákazníka, dle dnešního vyjádření ministra obrany pro Události ČT už bylo rozhodnuto, že L 39NG nahradí nyní používané L 39C ve výbavě CLV státní společnosti LOM. Nyní se řeší údajně řeší technikálie a uzavření smlouvy mezi Aerem a LOM (MO?) se dá čekat brzy.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    19:56 12.10.2018

    Maco: ale komerční, který nepodléhá souhlasu americké administrativy. Takže pokud objednatel není pod americkým embargem..

    Maco: ale komerční, který nepodléhá souhlasu americké administrativy. Takže pokud objednatel není pod americkým embargem..

  • Maco
    19:53 12.10.2018

    DuPo nechcem ti kazit radost ale moter to ma americky.

    DuPo nechcem ti kazit radost ale moter to ma americky.

  • lemkin
    19:31 12.10.2018

    Letadlo přišlo ve správný čas, po cvičných strojích je nyní poptávka a na počet bohatých armád máme tak akorát prstů na rukou...... Má potenciál i u soukromých nadšenců a škol. ...Zobrazit celý příspěvek

    Letadlo přišlo ve správný čas, po cvičných strojích je nyní poptávka a na počet bohatých armád máme tak akorát prstů na rukou......

    Má potenciál i u soukromých nadšenců a škol. Spousta států navíc bude muset řešit náhradu právě tohoto konkrétního typu (když to padá už i Slovákům).

    Je hezké vidět na nebi něco Českého, ještě tak ten Evektor a jsme zase velmoc :)Skrýt celý příspěvek

  • DuPo
    19:08 12.10.2018

    Len dúfam, že tam nie sú nejaké subdodávky Made in USA, skúsenosti s L-159 ako aj nedávno z Francúzska sú myslím dostatočne varujúce.

    Len dúfam, že tam nie sú nejaké subdodávky Made in USA, skúsenosti s L-159 ako aj nedávno z Francúzska sú myslím dostatočne varujúce.

  • Gibon
    18:50 12.10.2018

    Tak tato "73 reinkarnacia" L39 bude snat uspesna aj bez RVHP a bez zarucenych odberatelov. Lietadlo je to pekne. Tretinovou cenou oproti konkurencii, si urcite najde cestu do ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak tato "73 reinkarnacia" L39 bude snat uspesna aj bez RVHP a bez zarucenych odberatelov. Lietadlo je to pekne.
    Tretinovou cenou oproti konkurencii, si urcite najde cestu do chudobnych zemi a takych, ktore chcu v prvomrade na letectve usetrit. Trh na to urcite je.Skrýt celý příspěvek

  • IS-3
    18:40 12.10.2018

    Pořád se otvírá kokpit do strany a ručně?

    Pořád se otvírá kokpit do strany a ručně?

  • Jura99
    18:22 12.10.2018

    Tipuju to na bestseler, jednu dobu se zdálo, že dvoumotorové cvičné, lehce nadzvukové stroje jsou správná cesta, ale nejsou. Provozní náklady jsou násobné a nejsou vhodné pro ...Zobrazit celý příspěvek

    Tipuju to na bestseler, jednu dobu se zdálo, že dvoumotorové cvičné, lehce nadzvukové stroje jsou správná cesta, ale nejsou. Provozní náklady jsou násobné a nejsou vhodné pro základní výcvik. Rusové dokonce zvažují oprášit Mig-AT, protože Jak-130 je na základní výcvik moc, ale i Mig-AT má dva motory. L-39NG s komerčním motorem je mimořádně dobrý nápad.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 7 z 7