Aero Vodochody dodalo armádě první L-159 po předepsaných pracích PP16

Aero Vodochody dodalo armádě první L-159 po předepsaných pracích PP16
První opravený L-159 (6052) / AERO Vodochody AEROSPACE (Zvětšit)

Aero Vodochody předalo 21. základně taktického letectva Čáslav první z 16 jednomístných letounů L-159 ALCA, které prochází periodickými pracemi po šestnácti letech provozu (PP16). Provoz těchto lehkých bitevníků tak bude na základě smlouvy s armádou prodloužen o dalších osm let.

Smlouva na opravy jednomístných letounů L-159 za celkem 1,6 miliardy korun byla podepsána v roce 2019 na veletrhu IDET v Brně. „Nyní předáváme první hotový letoun, aktuálně máme v různé fázi rozpracovanosti dalších 8 letounů a další L-159 by měla dorazit na opravy do Aera koncem letošního roku. Dodávky letounů poběží v pravidelných intervalech do konce roku 2022 tak, aby byla zajištěna provozuschopnost flotily L-159 a obranyschopnost České republiky,“ sdělil Jan Štechr, viceprezident Aera Vodochody pro oblast MRO.

Kromě předepsaných prací zajišťuje Aero Vodochody také řadu vylepšení na letounech L-159. Jedná se například o jejich úpravu pro použití brýlí nočního vidění NVG, tedy přizpůsobení kabiny a instalaci souprav vnitřního a vnějšího osvětlení letounu (pozičních, antikolizních a formačních světel). Aero spolupracuje s českou armádou tak, aby byly v nejbližší době kompatibilní s NVG všechny L-159 létající v jejích službách.

Dalším vylepšením je pak instalace zařízení ESIS, tedy Electronic Standby Instrument System, záložního elektronického zobrazovače, který je schopný nahradit několik jiných záložních přístrojů a ukazatelů a poskytnout pilotovi nutné informace o údaje o poloze, vzdušné rychlosti, barometrické výšce, rychlosti, stoupání a klesání či kurzu v případě selhání běžných přístrojů.

L-159 ve Vzdušných silách Armády České republiky
Vzdušné síly AČR v současnosti provozují 16 jednomístných letounů L-159, pět dvoumístných cvičných letounů L-159T1+ a tři dvoumístné verze L-159T2 určené pro pokročilý výcvik.


L-159 (6052); větší foto / AERO Vodochody AEROSPACE

L-159
L-159 spojuje dlouholeté zkušenosti Aera z vývoje vojenských proudových letadel, které řadí Aero mezi historicky největší výrobce této kategorie letounů na světě, s nejnovějšími pokroky v oblasti avioniky, motorů a systémů letounu. L-159 je navržen jako lehký bojový letoun optimalizovaný pro řadu úkolů typu vzduch-země, vzduch-vzduch a průzkumné mise. Letoun je vybaven víceúčelovým radarem pro všechny druhy počasí, denní a noční provoz a může nést širokou škálu standardní výzbroje NATO, včetně raket typu vzduch-vzduch a vzduch-země a laserem naváděných pum. Dvoumístný letoun L-159 vychází z konstrukce jednomístné verze L-159 a je primárně navržený pro pokračovací a operační výcvik. Konfigurace letounu L-159 může být přizpůsobena specifickým požadavkům zákazníka.

AERO Vodochody AEROSPACE
AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a vylepšení civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.

V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Nasazení L-159 ALCA do bojových akcí

O nasazení lehkých bitevních letounů L-159 ALCA české výroby v Afghánistánu se psalo již mnohokrát, ...

Lidé kolem simulátoru L-159

Se zavedením nového typu letounu do výzbroje bývá obvykle zaveden i celý výcvikový systém jak ...

Zaměřovací kontejnery pro L-159 ALCA a JAS-39 Gripen

Ministerstvo obrany České republiky objednalo 200 laserem naváděných pum GBU-12/16 Paveway II pro ...

Kladivo na Islámský stát: Bitevníky L-159 ALCA letí do Iráku

První české bitevníky L-159 ALCA dorazí do Iráku v první polovině záři. Informaci potvrdil iráckým ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Pro vizuální i informační zpřehlednění diskuze jsme od 4.9.2020 vytvořili sbalovací příspěvky. Viditelných bude vždy prvních 180 znaků. V případě zájmu si může čtenář zbytek textu v příspěvku rozbalit a poté zase sbalit.

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • otecko
    17:32 18.09.2020

    Tady píšou, že NG už získalo certifikaci : ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Tady píšou, že NG už získalo certifikaci : https://www.irozhlas.cz/veda-t...
    Skrýt celý příspěvek

  • bredy
    14:51 18.09.2020

    Proč pořád brečíte jak staré babi. Maminko, a kdyby trabant jel o 10 km/h rychleji to bi určitě autobus dohonil že jo? A nakonec člověk otevře noviny a hned na první stránce- ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Proč pořád brečíte jak staré babi. Maminko, a kdyby trabant jel o 10 km/h rychleji to bi určitě autobus dohonil že jo? A nakonec člověk otevře noviny a hned na první stránce- armáda si dovolila překročit rychlost zvuku. No to bílá ale rána. To se nám nelíbí. Když budu porovnávat osobní automobil a nákladní, kdo vyhraje?????? No přece se to nedá srovnávat. To jen někteří jsou chytří že podle tabulek tohle zrovna vychází lépe. Ve skutečnosti jsou obě auta určena ne něco jiného. A má potom cenu tohle srovnávat a vykřikovat?????
    Skrýt celý příspěvek

    • alexa123
      18:17 18.09.2020
      Oblíbený příspěvek

      Mam ku tvojmu príspevku dve poznámky kamo.
      1/ Absolútne som nepochopil "co tím chtél básnik ŕíci"
      2/ Ako Slovák musím konštatovať, že tvoja čeština je príšerná. Aké známky si mal z ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Mam ku tvojmu príspevku dve poznámky kamo.
      1/ Absolútne som nepochopil "co tím chtél básnik ŕíci"
      2/ Ako Slovák musím konštatovať, že tvoja čeština je príšerná. Aké známky si mal z češtiny kamo?
      Skrýt celý příspěvek

      • bredy
        19:30 18.09.2020

        A já myslel že to je odborné,internetové něco. A ono je to odborná internetová učebnice češtiny. Tak to sorry. Asi špatná kolonka.

        A já myslel že to je odborné,internetové něco. A ono je to odborná internetová učebnice češtiny. Tak to sorry. Asi špatná kolonka.

        • bredy
          19:35 18.09.2020

          Odpověď 2. Proč musí pořád někdo brečet že v sousedním letáku je air policing a l 159 ji nemá? Proč někdo nebrečí že A-10 nemůže dělat air policing ?A nebo alespoň SU-25?

          Odpověď 2. Proč musí pořád někdo brečet že v sousedním letáku je air policing a l 159 ji nemá? Proč někdo nebrečí že A-10 nemůže dělat air policing ?A nebo alespoň SU-25?

          • bredy
            19:43 18.09.2020

            Proč někdo radši nebrečí že kromě darované a nebo cvičné munice skoro nic není? Vžité je že to bilo drahé a zbytečné. A tak hlavně do toho nedat ani korunu. A hlavně neustále hanit ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Proč někdo radši nebrečí že kromě darované a nebo cvičné munice skoro nic není? Vžité je že to bilo drahé a zbytečné. A tak hlavně do toho nedat ani korunu. A hlavně neustále hanit . Gratulují.
            Skrýt celý příspěvek

          • alexa123
            19:48 18.09.2020

            Pretože ak má vo v zbroji A10 resp. Su25, tak ma súčasne aj klasické stíhačky s Machom cca 2. Tým pádom nemusí riešiť, či A10 resp. Su25 s Macom cca 0,7 sú schopné riešiť tebou ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Pretože ak má vo v zbroji A10 resp. Su25, tak ma súčasne aj klasické stíhačky s Machom cca 2. Tým pádom nemusí riešiť, či A10 resp. Su25 s Macom cca 0,7 sú schopné riešiť tebou spomenutý air-policing.
            Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            15:40 19.09.2020

            alexa máš pravdu.. v čáslavi nemáme nadzvuky. tím to bude

            alexa máš pravdu.. v čáslavi nemáme nadzvuky. tím to bude

          • RiMr71
            14:54 20.09.2020

            "Vžité je že to bilo drahé"

            ...tady se právě evidentně bilo málo...

            "Vžité je že to bilo drahé"

            ...tady se právě evidentně bilo málo...

  • flanker.jirka
    13:19 18.09.2020

    Poněkud překvapující informací je pro mně, to že doposud L 159 nejsou kompatibilní s NVG brýlemi.

    Vážně někdo nakoupil okolo roku 2000 stroje bez této možnosti???
    ...když byly ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Poněkud překvapující informací je pro mně, to že doposud L 159 nejsou kompatibilní s NVG brýlemi.

    Vážně někdo nakoupil okolo roku 2000 stroje bez této možnosti???
    ...když byly k dispozici informace o tom jak probíhaly letecké útoky v první válce v zálivu a efektivita operací den/noc.
    Skrýt celý příspěvek

    • TF_HU
      11:19 12.10.2020

      Taková situace je poplatná době, že? Podívejte se, kdy Aero tento letoun vyrábělo a kdy bylo nakoupeno. Kdy do naší armády byly přístroje a výcvik s NVG zaveden.

      Taková situace je poplatná době, že? Podívejte se, kdy Aero tento letoun vyrábělo a kdy bylo nakoupeno. Kdy do naší armády byly přístroje a výcvik s NVG zaveden.

    • Larry
      17:50 12.10.2020

      Už několikrát jsem psal, jak to bylo s nákupem L-159. Někdy v r. 1996 se dostavil na odborné shromáždění 3 sboru Taktického letectva v Hradci Králové (objekt Hrad) tehdejší premiér ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Už několikrát jsem psal, jak to bylo s nákupem L-159. Někdy v r. 1996 se dostavil na odborné shromáždění 3 sboru Taktického letectva v Hradci Králové (objekt Hrad) tehdejší premiér pan Zeman a v diskuzi řekl. "Bu´d Aero, nebo nic" a "..... zachráníme český letecký průmysl"
      Všichni tehdy na věc přistoupili a s "povděkem kvitovali" Protože jsme nebyli členy NATO, byla v oblasti západní avioniky a elektroniky řada překážek, omezení a embarga.
      Ledacos jde samozřejmě dodělat a upravit, různé upgrade. Jenže! Na vše musí být certifikace "vojskové zkoušky" tomu předchází výzkum, vývoj, ověřovací a letové zkoušky. To není zadarmo, zvláště pokud náklady rozpočítáte na těch pár kousků co provozuje AČR je to pecka.
      Ekonomika je neúprosná a musíte počítat, že se jedná o stroje 20let staré a tudíž technicky a morálně zastarávající.
      Skrýt celý příspěvek

  • JP--
    11:42 18.09.2020

    Link 16, nějaký střelecký kontejnery, nějakej REB kontejner, ráhno pro tankování ze letu, třeba možná i AESA radar by to chtělo, co na to naše slavné ministerstvo? asi nic jako ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Link 16, nějaký střelecký kontejnery, nějakej REB kontejner, ráhno pro tankování ze letu, třeba možná i AESA radar by to chtělo, co na to naše slavné ministerstvo? asi nic jako obyčejně. Škoda takle je to letadlo dost na nic a přitom ta modernizace do hodně použitelnýho stavu (s přihlédnutím k omezením daným výkony) by zas tak nedostupná být nemusela.
    Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      11:54 18.09.2020

      Čistokrvné bojové mašiny pre priamu podporu pozemných síl už vyšli z módy. Američania nahrádzajú A-10 univerzálnym F-35, Rusi tiež nenakupujú nové SU-25. Ich úlohy fakticky ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Čistokrvné bojové mašiny pre priamu podporu pozemných síl už vyšli z módy. Američania nahrádzajú A-10 univerzálnym F-35, Rusi tiež nenakupujú nové SU-25. Ich úlohy fakticky zvládajú útočné vrtáky alebo viacúčelové stíhačky. L-159 je dobrý stroj a krásny ale narodil sa do zlej doby.
      Skrýt celý příspěvek

    • Arccos
      12:06 18.09.2020

      AESA radar a podobně, to už je přece jenom přehnané. Ale ono by stačilo, kdyby se pro toto letadlo nakoupila moderní výzbroj a střelecké kontejnery, tedy vybavení, se kterým se od ...
      Zobrazit celý příspěvek

      AESA radar a podobně, to už je přece jenom přehnané. Ale ono by stačilo, kdyby se pro toto letadlo nakoupila moderní výzbroj a střelecké kontejnery, tedy vybavení, se kterým se od začátku vývoje počítalo. Jenomže to se mělo stát tak před patnácti lety...
      Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      12:09 18.09.2020

      Nemá smysl takhle investovat do letadla o jehož budoucnosti se vlastně ještě nerozhodlo.

      Nemá smysl takhle investovat do letadla o jehož budoucnosti se vlastně ještě nerozhodlo.

      • flanker.jirka
        13:11 18.09.2020

        Je to letadlo vhodné pro pokračovací výcvik na cestě k víceúčelové stíhačce.
        Avionika po modernizaci a se systémy jako REB, Litening, AESA radar (jak navrhuje JP--) efektivněji ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Je to letadlo vhodné pro pokračovací výcvik na cestě k víceúčelové stíhačce.
        Avionika po modernizaci a se systémy jako REB, Litening, AESA radar (jak navrhuje JP--) efektivněji využijí nadzvukové stroje.
        Stačí se podívat na možnosti nadzvukového T 50/ FA 50 Golden Eagle a to jen díky nadzvuku může s velmi podobnou výbavou, jakou mají L 159 provádět i air policing a s přehledem zastane i CAS mise typické pro využívání L 159.
        Skrýt celý příspěvek

        • CerVus
          13:48 18.09.2020

          Nj jenže nemůžeme srovnávat podzvukový L-159 s nadzvukovým T-50. To je letadlo na úplně jiné úrovní a s úplně jinými možnostmi.
          Navíc mu v dnešní době mu konkurují i turbovrtulové ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Nj jenže nemůžeme srovnávat podzvukový L-159 s nadzvukovým T-50. To je letadlo na úplně jiné úrovní a s úplně jinými možnostmi.
          Navíc mu v dnešní době mu konkurují i turbovrtulové stroje jako Pilatus PC-21 umožňující přímý přechod na stíhací stroje. A co je nejhorší v současné podobě akorát armádě váže zdroje, které by se jinak daly využít na pořízení dalších nadzvuků.
          Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            17:18 18.09.2020

            mohu je srovnávat, oba mají podobný radar a základní výbavu.

            mohu je srovnávat, oba mají podobný radar a základní výbavu.

          • CerVus
            17:34 18.09.2020

            Jenže jedno dopravní letadlo dožene, ale druhé ne.

            Jenže jedno dopravní letadlo dožene, ale druhé ne.

          • flanker.jirka
            17:38 18.09.2020

            PC 21 vám nepřipraví pilota po taktické stránce tak dobře jako L 159 vybavená vícefunkčním radarem a RWR.
            To že L 159 ubírají finance jinam je zřejmé, ale když už tu jsou, tak je ...
            Zobrazit celý příspěvek

            PC 21 vám nepřipraví pilota po taktické stránce tak dobře jako L 159 vybavená vícefunkčním radarem a RWR.
            To že L 159 ubírají finance jinam je zřejmé, ale když už tu jsou, tak je lepší využít jejich schopnosti než je před skončením životnosti nahradit například PC 21, snad doufat, že bude nějaký L 39 NG.
            O počtech nadzvuků asi rozhodne další vývoj ekonomiky. Politici se nyní tváří, že armádu oškubat nechtějí, ale můžeme opravdu věřit našim politikům?
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            19:22 18.09.2020

            Cervus

            Přesně, jedno dopravní letadlo dožene. Právě proto si myslím, že bychom měli chtít minimálně dvě letky nadzvuku. A golden eagle je příkladem ekonomický výhodného řešení, že ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Cervus

            Přesně, jedno dopravní letadlo dožene. Právě proto si myslím, že bychom měli chtít minimálně dvě letky nadzvuku. A golden eagle je příkladem ekonomický výhodného řešení, že i s levnější avionikou to jde. V L159 se trapně koukáte na radar, jak vám letadla utíká.
            Ale je toho i více, golden eagle je dobrý i na použití Stand off munice v podobě klouzavých pum nebo řízených střel mimo ohrožení PVO, díky vyššímu dostupu a cestovní rychlosti. Když podvesite alcu, tak moc vysoko nevystoupa a rychle nepoletí, tak že municí daleko "nedohodi" ale i tak je dobré, když už je máme, využít jejich potenciál ve výcviku.
            Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            21:44 18.09.2020

            flanker.jirka
            Pořizovat T-50 je nesmysl. Jako levné řešení tu máme zavedený Gripen a nemá vůbec žádný smyl ho nahrazovat horším letadlem. Provozovat takové letadlo jako páteř ...
            Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka
            Pořizovat T-50 je nesmysl. Jako levné řešení tu máme zavedený Gripen a nemá vůbec žádný smyl ho nahrazovat horším letadlem. Provozovat takové letadlo jako páteř letectva je možná řešení pro země třetího světa, ale určitě ne pro nás.
            Skrýt celý příspěvek

          • CerVus
            10:20 19.09.2020

            flanker.jirka: Kdysi jsem si také říkal, že by nám TA-50 stačil. Jenže jsem se pak podíval, čeho je schopný jeho radar. Na dnešní dobu toho opravdu moc nenabízí. A nakonec jsem ...
            Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka: Kdysi jsem si také říkal, že by nám TA-50 stačil. Jenže jsem se pak podíval, čeho je schopný jeho radar. Na dnešní dobu toho opravdu moc nenabízí. A nakonec jsem viděl T-50 naživo a uvědomil si jak malý to je stroj i oproti gripenu.
            Scotty má pravdu. Na výcvik a lehčí CAS by dávalo větší smysl přestavět ještě nějaké T2, k tomu máme L-39 a budou NG, které také můžou mít nějaké ty zoubky. Ten PC-21 jsem zmínil, že dává větší smysl pro země, které nemají něco jako L-39.
            AČR by potřebovala jen další Gripeny. 36 je v dnešní situaci nereálný počet, ale Němci za války také snižovali počet techniky v jednotkách, tak nevidím problém v tom provozovat jich dejme tomu 24. A za nějakých 20 let opustit obě platformy (Alca, Gripen) a přejít na gen 5 letouny.
            Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          14:03 18.09.2020

          Spíš není stále rozhodnuto o tom jestli se budou pořizovat dvě letky nadzvuků nebo ne. Pokud ano, tak provoz jednomístných L-159 nedává do budoucna smysl.

          Spíš není stále rozhodnuto o tom jestli se budou pořizovat dvě letky nadzvuků nebo ne. Pokud ano, tak provoz jednomístných L-159 nedává do budoucna smysl.

          • JP--
            15:26 18.09.2020

            Na 2 letky zapomeňte pokud bude jedna komplet s max 16 nadzvukama, budeme rádi.
            Podle mě by se o L-159 mělo rozhodnout pokud možno ihned. Pokud je nechceme modernizovat na nějaký ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Na 2 letky zapomeňte pokud bude jedna komplet s max 16 nadzvukama, budeme rádi.
            Podle mě by se o L-159 mělo rozhodnout pokud možno ihned. Pokud je nechceme modernizovat na nějaký slušný v boji využitelný standard, tak nemá cenu je vůbec provozovat a bez náhrady vyřadit, prodat a peníze dát někam kde mají větší smysl (vrtulníky, munice pro gripeny, střední dopravní letadla). Na výcvik pilotů stačí Tčka a pak rovnou na Gripeny, současný využití je více méně jenom proto, aby se nevyhodilo 50mld.
            Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            15:38 18.09.2020

            Jediné co by dávalo smysl přidat by byl Link-16 pro zabezpečenou datovou komunikaci s návodčím. Všechno ostatní jsou zbytečnosti a vyhazování peněz.

            Jediné co by dávalo smysl přidat by byl Link-16 pro zabezpečenou datovou komunikaci s návodčím. Všechno ostatní jsou zbytečnosti a vyhazování peněz.

          • flanker.jirka
            17:21 18.09.2020

            I při provozu dvou letek nadzvuků je stále jednomístná L 159 dobrá pro pokračovací výcvik. Piloti na tom stroji získávají návyky na používání radarů, RWR systémů a taktiky jako ...
            Zobrazit celý příspěvek

            I při provozu dvou letek nadzvuků je stále jednomístná L 159 dobrá pro pokračovací výcvik. Piloti na tom stroji získávají návyky na používání radarů, RWR systémů a taktiky jako takové, jen za menších rychlostí a za jiné peníze než při treninku v nadzvuku.
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            17:26 18.09.2020

            JP--
            pořád je možnost drak využít a začít stavět UAV 159.
            Pokud se nebude používat L 159 pro přímou podporu ve formě CAS, tak by se dalo investovat více do UAV prostředků pro CAS, ...
            Zobrazit celý příspěvek

            JP--
            pořád je možnost drak využít a začít stavět UAV 159.
            Pokud se nebude používat L 159 pro přímou podporu ve formě CAS, tak by se dalo investovat více do UAV prostředků pro CAS, více dronů, nebo SWARM zbraní. Nebo posílené dělostřelectva o raketomety MLRS, protože inteligentní munice dělostřelců také zastane CAS.
            Další mezerou je pořízení například vyčkávací munice.
            (možná je to skok jinam, protože takové systémy by mohli mít sebou velitelé pozemních jednotek u sebe, ale zase by to zvýšilo efektivnost)
            Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            17:36 18.09.2020

            flanker.jirka
            To zvládne L-159T2 víc než dobře. Pokud by opravdu došlo na dvě letky nadzvuků tak prostě budou L-159A přebývat. Což by řešila přestavba dvou dvou áček na T2.

            flanker.jirka
            To zvládne L-159T2 víc než dobře. Pokud by opravdu došlo na dvě letky nadzvuků tak prostě budou L-159A přebývat. Což by řešila přestavba dvou dvou áček na T2.

          • flanker.jirka
            17:45 18.09.2020

            Scotty
            Proč přebývat? Původní počty letadel plánovaných pro AČR byly mnohem vyšší. 72 kusů L 159 a počítalo se zprvu s pořízením 36 kusů nadzvuku.

            Scotty
            Proč přebývat? Původní počty letadel plánovaných pro AČR byly mnohem vyšší. 72 kusů L 159 a počítalo se zprvu s pořízením 36 kusů nadzvuku.

          • Scotty
            18:19 18.09.2020

            No stěží by se stavěla další letka. 212 by se jen přezbrojila na nadzvuky.

            No stěží by se stavěla další letka. 212 by se jen přezbrojila na nadzvuky.

          • TF_HU
            12:03 12.10.2020

            L159 je stroj pro pokračovací výcvik. Pokud jej zrušíte a nahradíte letkou nadzvuků, budete te pokračovací výcvik dělat na nadzvuku? nebo upravíte strukturu a organizai výcviku a ...
            Zobrazit celý příspěvek

            L159 je stroj pro pokračovací výcvik. Pokud jej zrušíte a nahradíte letkou nadzvuků, budete te pokračovací výcvik dělat na nadzvuku? nebo upravíte strukturu a organizai výcviku a ten pokračovací zrušíte?
            Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            16:02 12.10.2020

            TF_HU
            Píšu o jednomístných L-159. Výcvik se létá na spárkách T1/T2. Letky jsou v Čáslavy pokud vím tři a té výcvikové by se to nijak nedotklo.

            TF_HU
            Píšu o jednomístných L-159. Výcvik se létá na spárkách T1/T2. Letky jsou v Čáslavy pokud vím tři a té výcvikové by se to nijak nedotklo.

          • TF_HU
            09:46 19.10.2020

            Ok. Jsem původně pochopil rušení všech...

            Ok. Jsem původně pochopil rušení všech...

    • Klimesov
      12:23 18.09.2020

      No ono je otázka jak dlouho a za jakých podmínek vůbec budou L-159 v AČR působit, a co tu budou mít za úkoly.
      V té bílé knize "Koncepce výstavby AČR", ta co má jen cca 56 stránek, ...
      Zobrazit celý příspěvek

      No ono je otázka jak dlouho a za jakých podmínek vůbec budou L-159 v AČR působit, a co tu budou mít za úkoly.
      V té bílé knize "Koncepce výstavby AČR", ta co má jen cca 56 stránek, toho o podzvukovém letectvu moc popsané není. Vlastně jen jedna věta o tom, že doplní schopnosti nadzvukového letectva.
      Tak je tedy otázka, zdalipak se nečeká na to až se vyberou nové nadzvuky a pak podle nich se rozhodne co s L-159. Což je doba těch cca 8 let popsaná v článku.
      Skrýt celý příspěvek

    • Olaf
      13:17 18.09.2020

      Nanic to uplně není, Investovat 50miliard do letadla, které má nulovou bojovou hodnotu a ještě se chlubit tím, že cpeme další peníze do udržení toho nesmyslu při životě, to je ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Nanic to uplně není, Investovat 50miliard do letadla, které má nulovou bojovou hodnotu a ještě se chlubit tím, že cpeme další peníze do udržení toho nesmyslu při životě, to je vyložený dárek všem potenciálním nepřátelům.
      Skrýt celý příspěvek

      • Pavka
        17:28 19.09.2020

        Přesně tak, pro zemi naší velikosti a geograficky/politického umístění vychází z takticko/ekonomickém mixu celkem jednoznačný výsledek v podobě provozu pouze jednoho typu ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Přesně tak, pro zemi naší velikosti a geograficky/politického umístění vychází z takticko/ekonomickém mixu celkem jednoznačný výsledek v podobě provozu pouze jednoho typu univerzálního stroje. Náklady na držení L-159(druhého typu stroje) totiž nejsou jen a = palivo a servis, ale i b = ostatní náklady jako personál a provoz druhé základny. A tedy je třeba hodnotit vždy c = a+b. Nicméně u nás je dlouhodobá snaha toto oddělovat a mluvit ve spojení s L-159 jen o a), aby se omluvilo/zakecalo jaká chyba byla L-159(druhý typ stroje) vůbec pořídit a provozovat.

        Už se budu opakovat, ale logické řešení je jasné a to odepsat L-159 cestou "včera bylo pozdě" a pak se rozhodovat o takticko/ekonomických parametrech nového univerzálního stroje. Pokud by byl nákup dvou letek nových strojů politicky neprůchodný, pak je zde možnost pořídit jednu celou letku 12ks a druhou pro udržení schopností dočasně jen s 4+1ks letadel. Vzhledem k záporné bojové hodnotě L-159 bude mít i 4ks nových univerzálních strojů nekonečně vyšší bojovou hodnotu.
        Skrýt celý příspěvek

    • Jan Grohmann
      13:57 18.09.2020

      Možná by to chtělo jen, výhradně a pouze dvě letky F-35A.

      Možná by to chtělo jen, výhradně a pouze dvě letky F-35A.

      • Matesaax
        15:14 18.09.2020

        Myslím, že i dvě letky Gripenu nejsou moc reálné, natož F-35.

        Myslím, že i dvě letky Gripenu nejsou moc reálné, natož F-35.

      • pjaro77
        16:20 18.09.2020

        Plus nejaké bojové drony na prieskum a palebnú podporu. Keď som s tým začal, má AČR plán kúpiť bojové drony ?

        Plus nejaké bojové drony na prieskum a palebnú podporu. Keď som s tým začal, má AČR plán kúpiť bojové drony ?

        • Scotty
          16:29 18.09.2020

          Ano, má.

          Ano, má.

      • flanker.jirka
        17:33 18.09.2020

        Jan Grohmann
        "Možná by to chtělo jen, výhradně a pouze dvě letky F-35A."

        Otázkou je kdo by takový luxus zaplatil? Nebo už počítáte s tím, že bychom měli sotva 50% ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Jan Grohmann
        "Možná by to chtělo jen, výhradně a pouze dvě letky F-35A."

        Otázkou je kdo by takový luxus zaplatil? Nebo už počítáte s tím, že bychom měli sotva 50% provozuschopnost, tak že by se provozovala sotva jedna letka?
        Skrýt celý příspěvek

        • Pavka
          16:59 19.09.2020

          Teď jste vystihl jedinou skutečnou výhodu L-159 a to že při omezeném rozpočtu umožní slušný nálet hodin v režimu udržení "zcela minimálních schopností moderního pilota".

          Teď jste vystihl jedinou skutečnou výhodu L-159 a to že při omezeném rozpočtu umožní slušný nálet hodin v režimu udržení "zcela minimálních schopností moderního pilota".

        • Miroslav
          23:04 19.09.2020

          Takto by som to nevidel, že 2 letky F-35 by bol luxus ktorý by si ČR nemohla ekonomicky dovoliť.

          Skôr to bude problém politický. Závisieť to bude od toho, ako sa vaša vláda ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Takto by som to nevidel, že 2 letky F-35 by bol luxus ktorý by si ČR nemohla ekonomicky dovoliť.

          Skôr to bude problém politický. Závisieť to bude od toho, ako sa vaša vláda postaví ku Gripenu.

          Predpokladám, že Švédi vaše Gripeny nebudú chcieť spať. Budú sa snažiť, aby ste si ich ponechali. Možno aj zadarmo ak dokupite E/F. Ak by som si mal tipnúť, tak 2 letky áno, ale Gripenov (starých + nových). Druhá možnosť je, že za zostatkovú cenu Gripeny odkúpite a budete prevádzkovať tak, ako doteraz.
          Skrýt celý příspěvek

          • CerVus
            10:47 20.09.2020

            Tak dovolit by si je mohla, ale mělo by to následky. Jednak už ani amíci nevěří, že je reálné dosáhnutí ceny 25k USD za letovou hodinu do roku 2025 a 36 nových letadel v současné ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Tak dovolit by si je mohla, ale mělo by to následky. Jednak už ani amíci nevěří, že je reálné dosáhnutí ceny 25k USD za letovou hodinu do roku 2025 a 36 nových letadel v současné době (blízké budoucnosti) by mělo přímý vliv na další potřebné investice.
            V to, že nám Švédi budou chtít prodat "naše" gripeny souhlasím. Byl by to nejspíše oboustranně výhodný obchod. Ty letadla nebudou ani v polovině životnosti draku. Jen pochybuji, že by se nám snažili prodat E/F, když se budou tou dobou snažit udat svoje C. Takže spíše vidím reálné, že za dobrých ekonomických podmínek odkoupíme současné, pořídíme k nim několik dalších a provedeme modernizaci. Nevěřím, že by jsme navýšili počet na dvojnásobek.
            Skrýt celý příspěvek

          • CerVus
            10:00 21.09.2020

            Tady jsem to pro nevěřící našel.
            https://www.defensenews.com/ai...

            Tady jsem to pro nevěřící našel.
            https://www.defensenews.com/ai...

    • TF_HU
      11:24 12.10.2020

      To by byl krásný sen. Je potřeba ale vycházet z reálného stavu smluv atd. To co zde čtete jsou periodické práce PP16. Jsou to práce v rámci životního cyklu. Bylo by zajímavé ...
      Zobrazit celý příspěvek

      To by byl krásný sen. Je potřeba ale vycházet z reálného stavu smluv atd. To co zde čtete jsou periodické práce PP16. Jsou to práce v rámci životního cyklu. Bylo by zajímavé srovnat a posoudit tohle...všechny práce u JAS39 byly součástí dohody o pronájmu. U L159 ALCA asi ne, proto se takové smlouvy uzavírají zvlášť na IDET. (jen pro rýpaly, dnes je trend do smluv zahrnovat celou podporu na celé období životního cyklu, což v minulosti evidentně nebylo). Takže se jedná jen o garanční servis po kterém se sty stroje mohou dále provozovat.

      Armáda a ani ministerstvo nemá prostředky na nějaké zásadnější změny v konstrukci a technickém vybavení tohoto letadla. Takové zásahy a modernizace by se asi neděly v rámci PP16, ale ve zvláštním modernizačním programu, který by se musel financovat zvlášť.

      Tedy jinými slovy, ne že by si Armáda neuměla předsatvit nové vybavení, nové vlastnosti atd., ale prostě to nejde bez financí a smluv. Btw, to co jste zmínil by bylo lepší pořizovat s úplně novým letounem, ne překopáváním starého stroje.
      Skrýt celý příspěvek