Aero Vodochody po 20 letech prodává nové letouny do zahraničí

Foto: L-39NG / Aero Vodochody

Prezident republiky Senegal Macky Sall oznámil během oslav Dne nezávislosti, připadajícího na 4. dubna, nákup čtyř letounů L-39NG vyvinutých v Aeru Vodochody, předním českém leteckém výrobci.

Objednávka senegalské republiky zahrnuje pořízení čtyř letounů L-39NG ve verzi lehkého bitevníku, které budou zároveň disponovat také schopnostmi pro kompletní výcvik pilotů.

 

 

Oznámený obchod zároveň zahrnuje přecvičení pilotů na L-39NG, výcvik instruktorů a výcvik pro letecký boj, dále pak zaškolení mechaniků, dodávku náhradních dílů, dodávku vybavení pro pozemní podporu a služby logistické podpory.
 

Aero Vodochody se během předchozích let zaměřovalo zejména na takzvaný aerostructures byznys, tedy dodávky leteckých celků pro přední světové letecké výrobce.

 

„Letoun L-39NG představuje budoucnost Aera Vodochody, které vyrábí své vlastní letouny již od roku 1919. L-39NG vychází z úspěšného aerodynamického konceptu stávajících L-39, je ovšem vyroben za použití nových technologií a obsahuje moderní systémy,“ uvedl prezident Aera Vodochody Giuseppe Giordo. „V současnosti máme ve fázi velmi pokročilých jednání další dva kontrakty,“ dodal.

 

V lednu Aero Vodochody zahájilo provoz linky na před-sériovou výrobu letounů L-39NG, v rámci níž probíhá montáž prvních čtyř letounů. První a čtvrtý letoun poslouží k letovým zkouškám, druhý vyrobený kus bude připravený pro statické zkoušky a třetí pro únavové zkoušky. První let předsériového letounu L-39NG je naplánovaný na konec roku 2018. Dodávky letounů zákazníkům by měly započít v roce 2020.
 

O L-39NG

 

Letoun L-39NG je moderní a efektivní cvičný typ určený jako jednotný a komplexní prostředek pro plnohodnotný výcvik moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39, avšak využívá soudobé technologie a vybavení.

 

Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů. Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje.

 

Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost Omnipol, která se z 50 % finančně spolupodílí na vývoji letounu. Další podrobnosti o novém letounu zjistíte na www.l-39ng.aero.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích
Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

  • Jara
    10:01 21.04.2018

    Tak jestli to s Naší obranou myslíme vážně a to se v příštích letech pozná podle toho jak se dotáhnout chystané armádní nákupy a také podle toho jestli vybudujem funkční vicevrstvou PVO a v neposlední řadě naše letectvo.
    Letectvo o 12 strojích prostě nemá šanci udržet nadvládu ve vzduchu nad územím ČR, proslýchá se že by se měl počet navýšit, doufám že ano.
    Jestli se pak početní stavy našeho letectva budou navyšovat budem potřebovat i více pilotů, tuším že dnes máme stále 6 lezounů L39ZA, tak nevidím důvod proč by Naše letectvo nemohlo nakoupit aspoň 6 L39NG doplnil flotilu cvičných L159 a také podpořit domácího výrobce, který si vývoj zaplatil sám !

  • Jara
    19:51 18.04.2018

    Jinak kratší příď a mokré křídlo bez “plováků” na koncích L39ce moc prospělo, je to krásné éro:)

  • Nesher
    13:18 15.04.2018

    Přidávám odkaz na rozhovor s šéfem Aera Vodochody. Zajímalo by mě kdo je tím třetím zákazníkem, dva jsou jasní, Senegal a CLV LOM, ten třetí má být údajně ze Střední Evropy, tj. Rakousko (rakouské firmy spolupracují na výrobě L 39 NG), Slovensko nebo možná Maďarsko či Chorvatsko. Případně některý z pobaltských států.
    https://ekonomika.idnes.cz/aero-vodocho ... nomika_pmk

  • Zemak
    20:53 08.04.2018

    Ok. Diky pane. Do podzimka je jeste cas.

  • kuban
    20:31 08.04.2018

    @Nesher děkuju za link
    překvapujeme mě, že nejsou fotky relativně hotovýho stroje
    přeci jenom, jestli má za půl roku letět, tak bych čekal finišování hydrauliky a elektriky, aby byl čas na zabudování motoru a testy

    @Zemak to je info od výrobce a jeden pan pilot povídal (tisku), jinak o tom nic nevím (jenom mě zajímá nová hračka z Vodochod)

    http://zpravy.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/vodochodsky-letoun-l-39ng-v-predseriove-verzi-vzletne-jeste-letos-1343911

    Aerodynamický koncept je odkazem původního letounu, protože je skutečně kvalitní. Rozdíl mezi novým a starým letounem je například kratší příď letounu nebo zmenšené sací otvory. Letoun tak získá menší odpor vzduchu," řekl dnes testovací pilot David Jahoda.

  • Nesher
    20:13 08.04.2018

    Flanker

    Ačr NG kupovat nebude, kupovat ho bude CLV LOMu.

  • flanker.jirka
    20:07 08.04.2018

    Kuban: hlavní práce mají zmaknute, jak křídlo, tak motor. Chtělo by to, aby se i AČR rozhoupala.

  • Zemak
    19:47 08.04.2018

    Kratší příď, menší vstupy a nový překryt?

    Měl jsem za to, že více méně změny budou spíše vnitřního charakteru, kromě křídla a závěsů tedy. Je k tomu někde bližší info.?

  • Nesher
    19:40 08.04.2018
  • kuban
    19:36 08.04.2018

    @flanker.jirka ano to je ten technologický demonstrátor (alias upravená L-39C?), co má asi motor FJ44-4M a pravděpodobně prototyp mokrýho křídla (a jiný vybavení kokpitu)

    to jsem viděl
    myslel jsem finální verzi, co má kratší čumák + definitivní verzi křídla + menší vstupy vzduchu + kabinu, včetně překrytu + případně další detaily, o kterejch se zatím neví

    nevím o tom, že by to už letělo
    mě zajímalo, jestli už někdo náhodou neviděl něco z reálnýho letadla, co by se mělo prodávat (z fabriky atd.), ne demonstrátor
    díky

  • Nesher
    19:36 08.04.2018

    Skelet
    Ano, je to CW, NG poprvé vzlétne (pokud půjde vše podle plánu a zatím tomu vše nasvědčuje) na podzim.
    To, že si Senegal objednal letadlo, které ještě ani nevzlétlo je slušná práce obchodníků Aera potažmo Omnipolu.

  • skelet
    18:31 08.04.2018

    flanker.jirka: není na tom videu onen technologický demonstrátor "CW"?

  • flanker.jirka
    18:04 08.04.2018

    Kubáň: jasně, že litá
    https://m.youtube.com/watch?v=ULjkeLJ3RDQ

  • flanker.jirka
    18:03 08.04.2018

    logik: osobně s tím problém nemám, ale zákazníci z rozvojových zemí mohou mít. Jednak s cenou a treba i s potencionálním výpadkem náhradních dílů.
    V novém LK je příklad něčeho podobného. Myanmar koupil vrtulniky W3A Sokol a teď je územního to, že nové polské firmy patří amíkům.
    To by ovšem musel stát Aero podpořit pořádně, doposud je to marné.

  • skelet
    14:11 08.04.2018

    ta atrapa se odborně nazývá technologický demonstrátor.

  • kuban
    13:51 08.04.2018

    viděl to letadlo někdo někdy prosím? chápu, že ještě nelítalo
    klidně na fotce
    nemyslím tu "atrapu", co stála kdysi na dnech NATO (aspoň to tenkrát vypadalo jako normální Albatros na "maškarním" - zjevně zabastlený konce křídel, lehce potuněná kabina - tadáá)

  • logik
    13:48 08.04.2018

    flanker.jirka: Už prosím nech toho FUDu o problémových západních komponentech. To byl minoritní problém i u 159, natož u 39NG, která byla stavěna právě se zacílením na "východní" trhy.

  • Jura99
    12:48 08.04.2018

    astor: NG ma civilni motor, tam zadne povoleni nepotrebujes.

    Zaujala me informace, ze pulka projektu patri Omnipolu. A take, ze oproti ocekavani projekt startuje produkci novych stroju, nikoliv prestavbou stavajicich. Jinak Senegal nema proudove letectvo, jen vrtulniky a dopravaky, toto budou jedine bojove stroje. Kdyby cvicne, na jaky stroj budou cvicit?
    Aero se ukazuje jako dulezity nastroj diplomacie a sireni jmena CR. Uz vycvikova mise ceskeho letectva v Iraku, ktera dela slusne renome i mezi spojenci, je diky produkci Aera.

  • flanker.jirka
    11:55 08.04.2018

    Kolik takových titulků už jsme moli číst od začátku doby produkce L 159? A kolik se jich celkem vyrobilo?
    L 39 NG má lepší potenciál, ale pokud do toho budou mít certifikované a zalétané pouze komponenty západní provenience a USA, tak to bude pro zákazníky, kteří používají L 39 problém. Krom nás na západě víceméně používá albíky pár soukromých akrobatických skupin.
    Mají už v Aeru i nějaké návrhy na sady modernizací a přestaveb v různých úrovních toto vše zohledňující?

    ...možná by nebylo od věci zkusit z toho u dělat i UAV, absencí výbavy cockpitu by se získalo slušné užitečné zatížení a vytrvalost

  • Molle
    10:45 08.04.2018

    Pokud Šlechtová chce uspět v jednom z tří českých chystaných projektů PESCO,tak by se měla opřít o nějaké pořádné zázemí,s stroji pokud možno co nejmenšími náklady na provoz.

    http://www.mocr.army.cz/informacni-servis/zpravodajstvi/ministri-obrany-eu-v-bruselu-schvalili-prvni-vlnu-spolecnych-projektu-141693/

    Pro Astor:
    Ty L39C by šly modernizovat,stejně tak L159.Přeci jen,pokud dnešní česká technika třebas HUD,křídlo a pod mají lepší vlastnosti než cca 15 roků staré americké díly,tak by se to vyplatilo.

  • astor
    10:24 08.04.2018

    Souběh blahosklonných dovolení dodavatele elektroniky a pohonných jednotek s dampingovou cenou ani zdaleka neznamená obchodní boom, nevěřím ani tomu, že armáda ČR pro CLV nějaké odebere. Nejsou prachy a L39C slouží a slouží.

  • Clanek
    07:05 08.04.2018

    Ja clanek chapu tak ze smlouva jiz podepsana je (zvlast ten detajlni vypis co vse je soucasi obchodu, to snad neni jen o nejakem memorandu)... ?

  • Padousek
    22:40 07.04.2018

    Dokud není podepsána smlouva tak bych se neradoval... Do roku 2020 se může v Senegalu změnit vláda, anebo příjde nový ministr alá Šlechtová a všechno může být jinak...

  • Karlos73
    19:18 07.04.2018

    Gratulujem Aero k úspešnému predaju prvých L-36NG. Je to stroj skôr pre menej náročného zákazníka. Viem si predstaviť upgrade slovenských L-39 na NG, ale ako píše Flader, uvítal by som skôr niečo na úrovni L-159NG, prípadne modernejšie lietadlo s novým drakom, schopné poskytnúť tréning pre vyššiu pilotáž... inšpirácia by mohla ísť smerom ako bol zrušený projekt EADS Mako/HEAT ... Len konkurencia s cvičnými prúdovými lietadlami bude v horizonte 10 rokov veľká. Držím palce Aeru.

  • Falko
    18:46 07.04.2018

    Gratulujem ,ďalšia dobrá správa.Som zvedavý ,ako bude v realite vyzerať


    Som zvedavý či sa objavia aj v OSSR. Nedal by som ruku do ohňa či sa už nejedná o nákupe pre OSSR.. No ak výjdu F16tky ,je možné spolupracovať s Poľskom a lietať na ich masteroch alebo si nakúpiť vlastné mastery(ale bol by to smiešny počet tak to nevidím reálne).Ale je to keby bolo keby.Vaše NG čka by boli asi najschodnejšie a nemusela by sa im prispôsobovať infraštruktúra. Naše albíky budú mať za chvíľu vyčerpanú životnosť.Mne osobne sa NG čko páči a fandím mu aj u nás.

  • Flader
    18:30 07.04.2018

    Držím palce, aby takýchto správ bolo viac. Snáď potom bude kapitál a vznikne naozaj aj tá ALCA NG :)