Aero zahájilo výrobu prvních letounů L-39NG

L-39NG; větší foto / Aero Vodochody

V uplynulých týdnech se v Aeru Vodochody naplno rozjela výroba nových dílů na letoun L-39NG, novou generaci legendárního Albatrosu.

Klíčový projekt Aera Vodochody a jeho partnera, společnosti Omnipol, tím vstoupil do další fáze. Největší český letecký výrobce plánuje v této etapě vyrobit celkem čtyři letouny L-39NG – tři prototypy a jeden před-sériový kus.

První celý letoun L-39NG s novou certifikací by měl být hotov na koci roku 2019 a první dodávky zákazníkům pak mohou začít v roce 2020.

 „Po celém světě je stále ještě na 60 uživatelů letounů L-39, zhruba 600 těchto strojů je stále v provozu. Tyto starší stroje bude potřeba postupně nahradit novými, proto věříme, že nová generace L-39 má velký potenciál uspět na trhu,“ uvedl president Aera Giuseppe Giordo.

Nová generace letounu přebírá to nejlepší od svého předchůdce – nízké provozní náklady, vysokou spolehlivost, snadnou logistiku a skvělé letové schopnosti – a tyto vlastnosti spojuje s moderní avionikou, nově vyvinutým motorem od výrobce Williams International a řadou dalších vylepšení. Nyní je ve výrobě zhruba 800 nových dílů, dalších 800 dílů L-39NG je převzato z původního Albatrosu.

Ze čtyř letounů, postavených v této fázi výroby, bude první z nich sloužit jako letový prototyp, dva letouny jsou určeny pro zátěžové a únavové zkoušky a čtvrtý letoun už by měl být dodán prvnímu zákazníkovi.

 „V současnosti intenzivně jednáme s potenciálními zákazníky. Vážný zájem má hned několik zemí z řad stávajících uživatelů L-39, ale i dalších zemí, které v příštích letech čeká nezbytná generační obměna letky cvičných proudových letounů,“ doplnil president Aera Giuseppe Giordo.

Letoun L-39NG je moderní a efektivní cvičný typ určený jako jednotný a komplexní prostředek pro plnohodnotný výcvik moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních 

L-39, avšak využívá soudobé technologie a vybavení. Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů.

Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje.

Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost Omnipol se z 50 % finančně spolupodílí na vývoji letounu. Další podrobnosti o novém letounu zjistíte 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

L-39NG pro země Visegrádské skupiny a Švédska?

Aero se s novým letounem L-39NG zúčastnilo konference velitelů letectev a politických ředitelů MO, ...

Český letoun L-39NG je předurčen pro světový úspěch

Na letecké show Farnborough se široké i odborné veřejnosti prezentuje projekt českého lehkého ...

České bitevníky opět v Pobaltí

Na letecké základně v Šiauliai v Litvě probíhá ve dnech 11. až 18. července 2016 druhá část ...

Americká mise bitevníků L-159 ALCA úspěšně pokračuje

Americká firma Draken International přesunula 11 lehkých bitevních a cvičných letadel L-159 ALCA na ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Molle
    21:04 04.04.2018

    Se nám to pomalu rozjíždí.

    http://www.aero.cz/cz/o-nas/me...

    Pokud Šlechtová chce uspět v jednom z tří chystaných projektů PESCO,tak by se měla opřít o nějaké pořádné zázemí,s stroji pokud možno co nejmenšími náklady na provoz.

    http://www.mocr.army.cz/inform...

  • mikojan29
    14:33 26.07.2017

    Zabezpečila by sa kontinuita L 39 => L 39NG, akurát pohon bude iný, bude vyžadovať nové nástroje a celkovú infraštruktúru, ale mala by sa zlepšiť avionika, tak prečo nie. A stále to považujem tak trochu ako domáci stroj, aj keď sa do mňa niektorí diskutéri obujú.

  • Flader
    12:37 26.07.2017

    Asi to tak aj nakoniec bude. Po výmene MiG-29 tých financií moc na cvičné stroje nezostane. A toto je asi najekonomickejšia varianta.

  • mikojan29
    08:25 26.07.2017

    Ak bude NG-čko spĺňať všetko čo deklaruje výrobca, hlavne ekonomickú prevádzku, mohlo by byť adekvátnou náhradou za olietané L39 v letectve OS SR.

  • Nesher
    09:02 24.07.2017

    Lukas
    Neříkám, že nemáte pravdu, v koncepci rozvoje Vzdušných sil se prostě o něčem podobném nepíše ani slovo. AČR ostatně s nákupem L 39 NG vůbec nepočítá, koupí ho CLV LOM což je civilní organizace vlastněná MO. Dle plánů, které MO zveřejnilo se budou rozvíjet hlavně transportní kapacity ( nové vrtulníky a taktická transportní letadla) a hlavně pozemní síly např. dnes má vláda potvrdit zakázku na 60 vozidel Titus (se speciálními nástavbami pro spojaře, štáby a koordinaci palby) a 80 lehkých obrněných vozidel Iveco se speciálním vybavením pro NBC pluk v Liberci.

  • Lukas
    07:31 24.07.2017

    ACR posiada chyba więcej maszyn...

    Rozwiązania które proponują albo już istnieją, albo pojawią się wkrótce. Nie trzeba ich tworzyć "od nowa" tylko zintegrować z maszynami.

    Skoro zasobnik Saab ESTL (do samoobrony) można instalować na MiG-29 9-12 to i na L-159 jest to możliwe.

    Warto zwrócić uwagę na pewien renesans lekkich maszyn mamy bojowego T-50, M346FT, JAK-130

    Nie tylko biedne armie szukają tańszych nosicieli środków bojowych...

  • Nesher
    20:21 22.07.2017

    Lukas
    A kolik by jich AČR koupila? 3? Dovedete si představit náklady na vývoj? Elektronický boj (pokud vůbec) se bude řešit nějakým kontejnerem na Gripenech. AČR s L 159 při zahraničních misích nepočítá, a to ani při operacích dle článku 5, české Alcy půjdou do války jen v případě, že bude napadena samotná ČR. Ostatně je otázka zda AČR tuší co s L 159 dál. Za pár let už jim bude 20 let a bude potřeba je modernizovat (Aero má např. připravené mokré křídlo), ale v žádných veřejně dostupných materiálech o rozvoji VS AČR o tom není ani slovo.

  • Lukas
    19:45 22.07.2017

    Ja to rozumiem - ale myślę tu o ACR

    Może zamiast myśleć o szturmowych śmigłowcach lepiej zainwestować w posiadane samoloty?
    Szczególnie że mając JAS39 możecie podjąć współprace ze Szwedami. Ci maja choćby takie rozwiązania
    http://saab.com/air/electronic...
    W ramach projektu Gripena-e opracowywane są zasobniki EW (Jammer POD)

    Z ALCA A-10 nie będzie, niemniej może być , ale być może udałoby się zrobić maszynę którę przy niskich kosztach eksploatacji może dość bezpiecznie operować na pierwszej linii. (Np. podczas operacji zagranicznych )

  • Horny
    19:36 22.07.2017

    logik: Ten název jsem opravdu spletl. Jinak díky za odkaz, ono těch informací opravdu není moc.

  • Nesher
    15:27 22.07.2017

    Lukas
    Myslím, že takové ambice nikdo nemá, L 39NG je privátní projekt primárně na export. Stát ho sice podporuje, prvním klientem bude CLV LOM (státní společnost, která pro AČR zajišťuje letecký výcvik nových pilotů), ale Aero primárně míří na současné uživatele Albatrosů, což jsou většinou chudší státy. Proto také nabízí nejen dodávky nových letadel, ale i modernizaci stávajících za použití systémů vyvinutých pro L 39NG (cca 50% dílů je nových), záleží na tom co klient bude chtít, respektive co si bude moci dovolit. V Evropě by mohly mít zájem země jako Slovensko, Bulharsko nebo Litva. A mimo Evropu pak země bývalého SSSR (Gruzie, Kazachstán), případně nějaké africké státy. Takže cílem je relativně moderní cvičné letadlo, které bude levné na provoz a s minimem dílů, které podléhají vývozním povolením cizích států (motor je sice z USA, ale je civilní, většina ostatních dílů je česká včetně např. HUD displaye. Pro Vámi navrhovaný sytém by se těžko hledal kupec.

  • Lukas
    14:46 22.07.2017

    A nie myślicie o tym by zintegrować L-39 z urządzeniami (zasobniki i inne) do walki radio-elektronicznej

    Wówczas mogłaby to być lekka maszyna wsparcia pola walki - wsparcia polegającego na paraliżowaniu łączności oraz urządzeń radiolokacyjnych przeciwnika....

  • logik
    18:51 21.07.2017

    Horny: řikaj tomu tušim UL-39, ale jo, myslíme asi to samý letadlo. Dělaj na tom furt.
    Link k tomu moc nemám, jen např.:
    http://www.flying-revue.cz/ul-...
    ale skutečnej důvod havárie se tam nedočteš, pochopitelně se tím příliš nechluběj. Stalo se to během testu výchylky klapek, ale primární problém byl v ne uplně dobře navržený vejškovce.

  • Horny
    15:13 21.07.2017

    2 logik: myslíš UL-159? Neměl bys link? Tak nějak jsem zaznamenal naposledy první zkušební vzlet a od té doby ticho po pěšině...

  • logik
    12:30 21.07.2017

    Protože plovoucí výškovka je výhodná především pro nadzvukové letadla a pro podzvukovou 39 nemá příliš smysl. Tak proč cpát peníze do vývoje - když je tolik jiných oblastí, kam je je třeba dát dřív?

    Btw, právě nesmyslná plovoucí výškovka byla důvodem pádu prototypu letadla s turbofanem, co dělaj na ČVUTu.

  • marfolodej
    09:26 21.07.2017

    proč nemá NF plovoucí výškovku?

  • skelet
    08:26 21.07.2017

    a u L-159NG budou na konci křídel závěsníky, stejně jako to má Hawk 100.. no nic.. konec snění :)

  • Luky
    06:41 21.07.2017

    Bylo to pro Albíka charakteristické, ale hlavní je, že to teď bude lépe létat.
    Třeba tam jednou dají lasery nebo plasmomety a bude to zase ten starý dobrý X-wing se svítícími "špičkami" na koncích :)

    Když pak ale čtete, že i windera raději běžně věší na závěsníky namísto wingtipu, protože to šetří životnost křídla....tak už tam na to asi nikdy nebude kabeláž, nebo maximalně jen na světla...

  • alexa123
    06:25 21.07.2017

    Škoda že zrušili koncové nádrže na krídlach. Bez nich to už nebude také "sexi" lietadlo ako starý nádherný Albatros.

  • Nesher
    21:18 20.07.2017

    Podle informací na Janes.com by prvním zákazníkem, mělo být CLV LOM.

  • Luky
    19:11 20.07.2017
  • Luky
    19:06 20.07.2017

    kde je zjistíme?
    :)