Afghánská armáda postrádá bitevní letouny

-
25. 4. 2013
-
9 komentářů
-
Jan Grohmann
Afghánskému letectvu chybí klíčová vlastnost pro vedení moderních bojových operací – schopnost přesného bombardování pozemních cílů. Právě letecké útoky a blízká letecká podpora jsou jedny ze stěžejních taktických výhod, kterými Spojenci v Afghánistánu disponují. Bohužel afghánskému letectvu stále chybějí bitevní letouny a vhodní piloti.
Afghánská armáda čeká především na lehká bitevní letadla A-29B Super Tucano, která chce koupit afghánskému letectvu americká armáda za 427 milionů dolarů. Prvních 20 kusů má do Afghánistánu dorazit během roku 2014. Jak sdělil Armádním novinám velitel afghánského letectva Abdul Wahab, má afghánské letectvo v úmyslu získat celkem 86 bitevních letadel A-29 Super Tucano.
Avšak ani rok 2014, kdy se Spojenci budou stahovat z Afghánistánu, není ještě jistý. Neúspěšná americká firma Beechcraft, výrobce konkurenčního letadla AT-6B Texan II, opět napadla rozhodnutí americké armády nakoupit pro afghánskou armádu brazilská letadla Super Tucano. Připomeňme, že je to již podruhé, kdy tato firma napadla výsledky téže soutěže.
Pochopitelně, že svou roli zde hraje i politika. Za kansaskou firmu Beechcraft lobbují v americkém Kongresu zákonodárci z Kansasu. Za Super Tucano, jež má být kompletováno na Floridě, zase lobbují zákonodárci z Floridy a Ohia. Důvodem je vytvoření pracovních míst – a další vítané body od domácích voličů. O osudu druhé soutěže tak rozhodne Vládní úřad pro finanční odpovědnost GAO (Government Accountability Office), jenž zrovna v těchto dnech posuzuje námitky neúspěšné kansaské firmy.
Foto: K účinnému použití leteckých pum je nezbytná i dostatečná rychlost útočného stroje. / Embraer
Získat bitevníky je jedna věc, udělat z nich použitelné válečné stroje věc druhá. Afghánskému letectvu chybějí především piloti schopní účastnit se bombardovacích misí nebo misí pro blízkou leteckou podporu. Stejně tak chybějí letečtí návodčí pro pozemní navádění letadel na cíl.
Za všechno mluví zkušenosti z výcviku nových afghánských pilotů pro letadla Super Tucano. Jednou musela být poslána domů celá třída těchto pilotů, neboť se ukázalo, že žáci neumějí číst ani psát. Jak poznamenal H.D. "Jake" Polumbo, generálmajor amerického letectva a velitel vzdušných operací ISAF v Afghánistánu, létání na letadlech Super Tucano "vyžaduje perfektní znalost angličtiny a plnou gramotnost".
V současné době se afghánské letectvo spoléhá především na ruské transportní vrtulníky Mi-17 a bitevní Mi-24 Hind, jejichž podstatnou část dodala ze svých přebytků Armáda České republiky. Pokud však chce účinně podporovat své pozemní jednotky, musí mít k dispozici mnohem rychlejší bitevní letadla. "Víme, že je pro nás ovládnutí vzdušného prostoru naprosto klíčové," říká generálmajor Polumbo. "Tálibán s námi (ve vzduchu – pozn. redakce) nemůže soupeřit."
Zdroj: DefenseTech
Související články
Afghánistán – zaučujeme afghánského agenta
Cestou do Afghánistánu jsme řešili spoustu otázek, především případnou návštěvu vojenské základny v ...
-
10.04.2013
-
17 komentářů
-
Michal Voska
Exkluzivní rozhovor s generálmajorem Abdulem Wahabem "Wardakem"
Nejprve si vzal slovo generálmajor Abdul Wahab "Wardak", velitel vzdušných sil afghánské armády: ...
-
12.04.2013
-
9 komentářů
-
Michal Voska, Jan Maršálek
Kábul – přestává legrace
Během naší cesty Afghánistánem jsme zatím navštívili Mazár-e Šaríf, provincie Samangan a Balch, kde ...
-
15.04.2013
-
2 komentářů
-
Michal Voska, Jan Maršálek
Afghánské bezpečnostní díry
Možná vám připadá titulek podivný, ale vězte, že jsme během našeho putování po Afghánistánu, zejména ...
-
19.04.2013
-
13 komentářů
-
Michal Voska
Tak, kdo má větší sílu v lobbingu? Gigant Boeing, který chce uspět v Brazílií s F/A -18 E/F a nějaké vrtulová letadla ho nezajímají, nebo kansaská firma Beechcraft s vrtuláky AT-6? Zobrazit celý příspěvek
Tak, kdo má větší sílu v lobbingu? Gigant Boeing, který chce uspět v Brazílií s F/A -18 E/F a nějaké vrtulová letadla ho nezajímají, nebo kansaská firma Beechcraft s vrtuláky AT-6?Skrýt celý příspěvek
Tak to je sice dobrý postřeh, ale v USA skvěle funguje lobbing, snad ještě lépe než v ČR - a tak to celé asi i nadále bude váznout na snaze prosadit AT-6
Tak to je sice dobrý postřeh, ale v USA skvěle funguje lobbing, snad ještě lépe než v ČR - a tak to celé asi i nadále bude váznout na snaze prosadit AT-6
Pro Hovorka. Co se týče nákupu zahraničních strojů. Právě nákup Super Tucana může být pro americkou armádu (resp. americkou vládu) skvělý tah. Brazílie totiž chystá tendr na nový ...Zobrazit celý příspěvek
Pro Hovorka. Co se týče nákupu zahraničních strojů. Právě nákup Super Tucana může být pro americkou armádu (resp. americkou vládu) skvělý tah. Brazílie totiž chystá tendr na nový stíhací letoun, kterého se budou chtít americké letecké firmy zúčastnit. "Když vy pomůžete nám, my pomůžeme vám...."Skrýt celý příspěvek
boj proti talibanu je podobný jako boj proti drogovým gangům v Brazílii a tam se super tucano velmi osvědčilo nepotřebuješ schopnost boje proti letadlům protivníka a ani komplexní ...Zobrazit celý příspěvek
boj proti talibanu je podobný jako boj proti drogovým gangům v Brazílii a tam se super tucano velmi osvědčilo nepotřebuješ schopnost boje proti letadlům protivníka a ani komplexní pvo a přitom to unese dost a při malých nákladech na provoz a přitom to může používat nejmodernější zbraně a máto moderní avioniku a je to dost rychlý aby to bylo horko těžko zasažitelný rpg-7 a má to vyšší dostup a dolet (myslím) než vrtulníky takže pro podporu a útoky na povstalce ze vzduchu je to ideálníSkrýt celý příspěvek
Já se domnívám, že Tucano je právě velmi vhodný typ Myslím, že článek odpovídá realitě. Problém je, že amici nemají něco obdobného a cizí stroje se jim nechce platit, proto se ...Zobrazit celý příspěvek
Já se domnívám, že Tucano je právě velmi vhodný typ
Myslím, že článek odpovídá realitě. Problém je, že amici nemají něco obdobného a cizí stroje se jim nechce platit, proto se to protahuje.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...