Afghánská armáda se obává o své letectvo

Afghánské C-27
Foto: Alenia C-27A Afghánských vzdušných sil / US Army

Stažení zahraničních jednotek z Afghánistánu v roce 2014 je ohroženo z důvodu komplikací při rozvoji nových afghánských vzdušných sil. Prezident Hamíd Karzaí vyzval vládu USA k zintenzivnění obnovy letectva. Je třeba delší čas pro vyškolení armádních specialistů a znovuobnovení výběrového řízení na nákup nových strojů.

 

Afghánské letectvo v současné době vlastní patnáct přepravních letounů Alenia C-27A Spartan, které ovšem mají zákaz letu z důvodu nevyhovující avioniky, stáří a nedostatku náhradních dílů. Pokulhává i pozemní zabezpečení letounů.

 

Určitě stojí za připomenutí, že obdobný model v trochu jiné specifikaci byl ve výběrovém řízení i pro Českou armádu, kde v tendru nakonec vyhrál model EADS Casa C-295. Český C-295 má kratší dolet a menší užitečné zatížení než C-27, ovšem i díky Omnipolu se jedná o jedny z nejdražších dopravních letadel v Evropě. To už je ale jiný příběh.

 Afghánistán IED

Foto: Dva mrtví Afghánští policisté v provincii Jalabadad / Timesunion.com

 

Americká armáda v dubnu oznámila znovuobnovení výběrového řízení na nákup dvaceti nových, lehkých, útočných letounů. Původně byla zvolena brazilská vrtulová letadla Embraer A-29 Super Tucano, ovšem před dvěma měsíci byla dohoda zrušena.

 

Vzhledem k velice nekvalitním silnicím a častým útokům na pozemní vozidla je letectvo životně důležité nejen k ochraně území, ale v současnosti především k schopnosti zásobování i odlehlých oblastí Afghánistánu.

 

Při pozemní dopravě hrozí bombové útoky, kterých jsou Talibánem organizovány stovky od počátků konfliktu. Nástražná výbušná zařízení IED mají na svědomí tisíce lidských životů. Výbuch IED si vyžádal i oběť v řadách českého PRT, kdy v dubnu 2008 najel v provincii Lógar český voják na nástražné zařízení, ten svým zraněním bohužel na místě podlehl.

 Afghánské L-39

Foto: L-39 Albatros Afghánského letectva /  planes.cz



Připomeňme si, že Afghánské letectvo disponovalo mimo jiné i několika letadly L-39 Albatros, řadou strojů MiG-21 a transportními Antonovy An-26 a An-32. Ruské transportní letouny jsou nyní užívány po renovaci v Tádžikistánu dodnes. Vrtulníková letka zahrnuje částečně zrenovované stroje Mi-8/17 a Mi-24/35.

 

Foto: S budováním afghánského letectva obrovskou měrou pomahají i čeští specialisté / army.cz

 

Na výcviku zejména pozemního personálu se budou podílet i naše jednotky a specialisté na řízení letového provozu. Výcvik bude zaměřen i na technické znalosti v podobě údržby současné techniky. Zejména čeští vojenští piloti jsou ve světě uznávanou elitou a i proto ve spojení s Chorvaty vznikl projekt pro vyškolení Afghánských pilotů vrtulníků, výcvik kromě Afghánistánu probíhá i u nás, v Pardubicích.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Nové vybavení pro účinnější a bezpečnější leteckou podporu

Přímá letecká podpora, neboli CAS (Close Air Support) nabývá v posledních letech na významu. Vojákům ...

Vrtulová letadla se do důchodu nechystají

Ač se to možná nezdá, vrtulová bitevní letadla mají oproti proudovým strojům mnoho výhod, které ...

Renesance bitevních vrtulových letadel

Tak tohle je opravdu zajímavá zpráva. Několik evropských zemí NATO vážně uvažuje o pořízení ...

Revoluce v zásobování vojáků na bojišti

Každý voják si balí do akce jen to, co nutně potřebuje. Každý dekagram navíc představuje zátěž, ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Márty
    12:15 04.06.2012

    Souhlasím že jsme trochu odbočili, ale právě srovnávání faktů je ten důvod proč nedůvěřiji tomuto sistému. Pokud vyhodnocujete pouze z info poskytovaná médii váš názor chápu (viz ...Zobrazit celý příspěvek

    Souhlasím že jsme trochu odbočili, ale právě srovnávání faktů je ten důvod proč nedůvěřiji tomuto sistému. Pokud vyhodnocujete pouze z info poskytovaná médii váš názor chápu (viz revoluce na Isladdu a nikde ani slovo, proč asi ) nicméně to už jsme jinde.Skrýt celý příspěvek

  • Dip
    09:40 03.06.2012

    Mě se na USA nelíbí spousta věcí, například i vaše zmínka o "policejní kontrole". Nemyslím si ovšem, že si američané vyhodili mrakodrapy sami. V těhlech konspiračních teoriích ...Zobrazit celý příspěvek

    Mě se na USA nelíbí spousta věcí, například i vaše zmínka o "policejní kontrole". Nemyslím si ovšem, že si američané vyhodili mrakodrapy sami. V těhlech konspiračních teoriích vidím spíš dobrej byznys ruzných pisálků. Doufám, že tu nevytasíte Dänikena. :-) Možná by jste měl dát přednost literatuře faktu a historii.

    Myslím ovšem, že jsme už hodně dobočili od tématu článku, takže bych tu diskusi ukončil.Skrýt celý příspěvek

  • Michal Voska
    01:11 03.06.2012

    To HU: Reportáž o Afghánistánu je plánuje společně s kolegou Jakubem Míčkem, google je solidnía rychlý zdroj informací a fulltextového vyhledávání, nicméně nebojte, v případě, že ...Zobrazit celý příspěvek

    To HU: Reportáž o Afghánistánu je plánuje společně s kolegou Jakubem Míčkem, google je solidnía rychlý zdroj informací a fulltextového vyhledávání, nicméně nebojte, v případě, že reportáž ,,klapne" nám google sloužit nebude, chceme mít vlastní pohled.Skrýt celý příspěvek

  • Márty
    01:07 03.06.2012

    Mohlo by se stát že se jednou probudíme a budeme nuceni střílet do vlastních lidí!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Mohlo by se stát že se jednou probudíme a budeme nuceni střílet do vlastních lidí!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • Márty
    01:05 03.06.2012

    Pánvé nepadl tady ani slovo o ropě to za prvé a pkud USA bojuje proti ukrutnému Talibanu tak mi vysvětlete proč v Americe umře víc lodí na otravu burákovím máslem než na terr ůtoky ...Zobrazit celý příspěvek

    Pánvé nepadl tady ani slovo o ropě to za prvé a pkud USA bojuje proti ukrutnému Talibanu tak mi vysvětlete proč v Americe umře víc lodí na otravu burákovím máslem než na terr ůtoky (a to je číselně podložený fakt ) není vám divné že slvo terorizmus je skloňované tolikrát že se to nedá pčítat. Všiměte si ta opatření co nastala když si amíci vyhodili mrakodrapi a vše namířeno prti lidem. kdyby se někdo o takovích patřeních zmínil rok před tím tak ho ukřižují. Pokuste se někdy zabrousit na ofiko web FBI a vpřečtěte si kdo to je terorista ,budete překvapení ( jen namátku, jsu to lidé kteří platí v hotovosti, lidé kteří nemají televizi atd kravin ). Jén malá skupina lidí má profit z tohoto válčení a mi to nejsme. Jen to chce otevřít oči a koukat, né na to co je podsouváno ,ale na to co je Kolem viz Island. jen pro zajmavst sem dám odkaz (http://www.youtube.com/watch?v... Skrýt celý příspěvek

  • Left
    21:10 02.06.2012

    Dip: Naprosto souhlasím! Konečně smysluplný a hlavně pravdivý komentář.

    Dip: Naprosto souhlasím! Konečně smysluplný a hlavně pravdivý komentář.

  • HU
    20:18 02.06.2012

    Voska: ..jste mě rozesmál, doufám, že reportáž o Afganistánu nepíšete od stolu s Google vyhledávačem. Vše poznámka k tomu měla hodně blízko :-) Karzáí tlačí na NATO z jiného ...Zobrazit celý příspěvek

    Voska: ..jste mě rozesmál, doufám, že reportáž o Afganistánu nepíšete od stolu s Google vyhledávačem. Vše poznámka k tomu měla hodně blízko :-)

    Karzáí tlačí na NATO z jiného důvodu. On je taková liška podšitá, to je něco podobného jako Pakistán a jeho stížnosti na UAV co pálí po teroristech na AFG-PAK hranici. Karzáí se snaží hrát na obě strany...ale NATO potřebuje, bez něj bude slabší a on to ví :-)Skrýt celý příspěvek

  • Dip
    19:49 02.06.2012

    Jan Grohmann: Jistě že USA je zbrojařská velmoc, ale podíl na ekonomice se umýslně zveličuje. Když se podíváme na deset největších amerických firem tak nenajdeme jedinou ...Zobrazit celý příspěvek

    Jan Grohmann: Jistě že USA je zbrojařská velmoc, ale podíl na ekonomice se umýslně zveličuje. Když se podíváme na deset největších amerických firem tak nenajdeme jedinou zbrojařskou firmu. A nechápu jaký profit by na jakékoli válce mohli mít firmy jako Apple, Microsoft, IBM, GE, GM, Ford, Hewlett-Packard, Wall-Mart, Google. Ty naopak potřebují klid a prosperitu. Možná tak Exxon ohledně té ropy.

    asfd: Invaze do Afghanistánu byla odvetou proti Talibanu, rozhodně v ní nešlo o dobro afghánců to nikdo netvrdí. Je potřeba si ale uvědomit, že invaze nezačala v době krize (jak se tu někdo snaží podsouvat) - právě naopak. Ať už americká nebo světová ekonomika žádnou invazi do Afghanistánu nepotřebovala. Ani válka v Iráku, která je jistě mnohem více spekulativní, nepřišla v době krize.
    To že v Afghanistánu jsou vzácný kovy jsem již psal já. Ale co mě vyloženě už deptá jsou žvásty o "křížových výpravách" USA za ropou.

    Motorem americké ekonomiky rozhodně není válka, v zájmu amerického tržního hospodářství je pravý opak, potřebuje partnery. Těch pár prodanejch stíhaček a jiných verglů je kapkou v moři.Skrýt celý příspěvek

  • asdf
    17:13 02.06.2012

    DIP: kdo tu psal o rope ? :D v afghanu se tezi vzacne kovy vhodne hlavne do elektroniky atd. toho tam spousty... navic si tam pestuji makovice a travicku :) tam jede business ve ...Zobrazit celý příspěvek

    DIP: kdo tu psal o rope ? :D v afghanu se tezi vzacne kovy vhodne hlavne do elektroniky atd. toho tam spousty... navic si tam pestuji makovice a travicku :) tam jede business ve velkym :) ja nechapu jak si muze nekdo najivne myslet, ze nekdo bude utracet ukrutne sumy jenom pro to. ze chudaci pyzamaci nekde na konci svete, kde podle vas nic neni a nemaj co zrat a neni tam demokracie :DSkrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    09:53 02.06.2012

    No já bych u Spojených států řekl, že právě zbrojní průmysl tam hraje obrovskou roli. Zbrojní průmysl je jedním z největších zaměstnavatelů, ve kterém se ročně protočí stovky ...Zobrazit celý příspěvek

    No já bych u Spojených států řekl, že právě zbrojní průmysl tam hraje obrovskou roli. Zbrojní průmysl je jedním z největších zaměstnavatelů, ve kterém se ročně protočí stovky miliard dolarů.
    Nebudeme si ani nalhávat, že zbrojní průmysl nějakým způsobem nelobuje u politiků. To by bylo naivní…
    Problém je však hlubší, vše už začalo v druhé světové válce, přesněji řečeno po útoku Japonců na Pearl Harbor. Od té doby se v Americe budoval gigantický vojenský průmysl, nutný k poražení Japonska a také Německa.
    Avšak, co se zbrojním průmyslem po konci druhé světové války? Pokud se nemělo propustit statisíce lidí, kteří neuměli nic jiného, než vyrábět zbraně, musela se zbrojní výroba zachovat.
    Proč si myslíte, že vznikaly ty obří plechové Cadillacy (automobily) na které se používaly tlusté plechy, nebo proč vznikla plechová Coca-cola. Bylo to kvůli přebytku ocele z hutí, které byly postaveny během druhé světové války pro porážku Japonska. Tehdy je byla třeba k stavbě obřích bojových a zásobovacích lodí, ale po druhé světové válce nikdo nevěděl, co s tou nadvýrobou ocele.
    Tehdy se nikdo nestaral, co to v budoucnosti přinese. V té době bylo nejdůležitější porazit smrtelného nepřítele, ostatní věci byly podružné.
    Trošku jsem odbočil, ale chtěl jsem jen říct, že laciné pomlouvání a špinění USA je trošku mimo mísu. Problém začal v Německu před 70 lety a „králičí nora“ vede mnohem mnohem hlouběji.Skrýt celý příspěvek

  • Dip
    09:26 02.06.2012

    Márty: Jasně, "vrtná souprava vrtá do afghánské půdy". V Afghanistánu je jiné nerostné bohatství než si zřejmě myslíte. Ale co na tom záleží, když ta písnička je tak populární... ...Zobrazit celý příspěvek

    Márty: Jasně, "vrtná souprava vrtá do afghánské půdy". V Afghanistánu je jiné nerostné bohatství než si zřejmě myslíte. Ale co na tom záleží, když ta písnička je tak populární...
    Nevím jestli v době krize je rozumné zatěžovat už tak napjatý rozpočet válkou. Její význam totiž není zdaleka tak velký, aby nějak zvlášť zamíchala kartama. A proč s něma vůbec míchat, když jsou USA na vrcholu?
    Tahounem americké ekonomiky zdaleka není zbrojní průmysl a dokonce nemá ani tak významnou roly ten ropný. A vězte, že v Afghanistánu té ropy skutečně moc není.
    Bohatství Afghanistánu spočívá zejména ve velkém množství vzácných kovů, které tam díky Talibanu leží ladem, zatímco Afghánci nemají co do huby.
    A konečně těm normálním Afgháncům začíná docházet, že tak dobře jako teď se už dlouho neměli. Proto začínají mít obavy co bude po roce 2014.Skrýt celý příspěvek

  • Left
    00:21 02.06.2012

    Marty: To vůbec není pravda, že válka je motorem americké ekonimky. Je to pravý opak.

    Marty: To vůbec není pravda, že válka je motorem americké ekonimky. Je to pravý opak.

  • asdf
    13:24 01.06.2012

    marty : presne jak pises...

    marty : presne jak pises...

  • Márty
    11:59 01.06.2012

    Pánové jedna věc je boj a druhá jsou peníze, nikdo vám neukáže foto jak vrtná souprava dělá díry do Afg půdy, to by se nehodilo a přece je jich tam nepočítaně. Když USA někde válčí ...Zobrazit celý příspěvek

    Pánové jedna věc je boj a druhá jsou peníze, nikdo vám neukáže foto jak vrtná souprava dělá díry do Afg půdy, to by se nehodilo a přece je jich tam nepočítaně. Když USA někde válčí je to vždi za něco. Když jste Ondro nakousl Vietnam plně souhlasm, nezapomeňte že válka v USA vždy přicház v době kryze , protože je to jejich ekonom motor. Vietnam trval tolik let protože byla výrazná taktická omezení do zásahu infrastruktůry nepřítele a proč ,no protože válka je ten největší podnik na vydělávání peněz, to ví dnes každý. A ohledy na pár tisíc či miliónu lidí to se nenosí. Přkladem jsou banky které financovali v dobách války obě strany , což je dost podivné, ale do toho normální člověk nevidí.Skrýt celý příspěvek

  • Michal Voska
    09:08 01.06.2012

    Ondro, to pak zcela chapu, nektere veci jsou nesmyslne... S kolegou chystame reportaz o afghanistanu a i toto jsou stripky, ktere pomohou utvorit mozaiku...

    Ondro, to pak zcela chapu, nektere veci jsou nesmyslne... S kolegou chystame reportaz o afghanistanu a i toto jsou stripky, ktere pomohou utvorit mozaiku...

  • Ondřej Lacina
    00:42 01.06.2012

    Myšleno tak, že afghánská vláda chce přebrat momentálně veci do svých rukou (což je svým způsobem správně), řídit operace, přebírat zodpovědnost atd. a přitom na to nemá ani ...Zobrazit celý příspěvek

    Myšleno tak, že afghánská vláda chce přebrat momentálně veci do svých rukou (což je svým způsobem správně), řídit operace, přebírat zodpovědnost atd. a přitom na to nemá ani materiální ani živou sílu. Jasným příkladem je, že bylo armádám NATO zakázáno operovat v noci - což byla naše výhoda díky technický převaze nad talibanem.
    Prostě mi přijde, že celá ta naše západní podpora Afghánistáni je takový "poděkování" za ozkoušení zbraní a taktiky v "terénu"... Takovej poloviční VietNAM...
    Nejsem žádnej pacifista a věřim ve smysl toho konfliktu, jen mi prostě nejde tohle do hlavy - to financování jejich armády.Skrýt celý příspěvek

  • Michal Voska
    16:41 31.05.2012

    To Ondřej Lacina: prosim, rozvedete trochu to,co jste nakousl,tedy omezovani, vyhaneni jednotek atp.? Dekuji

    To Ondřej Lacina: prosim, rozvedete trochu to,co jste nakousl,tedy omezovani, vyhaneni jednotek atp.? Dekuji

  • Ondřej Lacina
    16:26 31.05.2012

    Já bych se afgháncům na nějakou armádu s prominutím vyprd...Samý omezování rozsahu při akcích, pomalu nás vyháněj ale zásobovat to by chtěli.. Ještě když jsem zjistil že západ bude ...Zobrazit celý příspěvek

    Já bych se afgháncům na nějakou armádu s prominutím vyprd...Samý omezování rozsahu při akcích, pomalu nás vyháněj ale zásobovat to by chtěli.. Ještě když jsem zjistil že západ bude tu jejich "armádu" i financovat, tak jsem se fakt plácl přes čelo.....!Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav Čechura
    15:47 31.05.2012

    Zdá se to jenom mě, nebo ty Afgháncí vždycky když něco chtěj tak USA nebo NATO starejte se :P

    Zdá se to jenom mě, nebo ty Afgháncí vždycky když něco chtěj tak USA nebo NATO starejte se :P

Načítám diskuzi...