Afghánské bezpečnostní díry

Afghánská policie
Při vší úctě, afghánští policisté se chovají někdy lehkovážně / Michal Voska

Možná vám připadá titulek podivný, ale vězte, že jsme během našeho putování po Afghánistánu, zejména pak po Kábulu, viděli spoustu život ohrožujících bezpečnostních pochybení. Podívejme se společně na to, proč jsou mnozí sebevražední atentátníci tak úspěšní a proč se daří propašovat výbušniny i tam, kde bychom očekávali nejpřísnější bezpečnostní opatření.

KAIA autem

Nejproblematičtější je bezpečnostní situace v okolí mezinárodního kábulského letiště KAIA, potencionálního to cíle sebevražedných útočníků, zejména z Talibánu. Pokud přijíždíte k letišti s někým z místních (taxi atp.), je na prvním checkpointu provedena zevrubná kontrola dokladů. Zde se prokážete pasem či občankou a jedete dál.

Pak tu máme druhý checkpoint. Tady musejí cestující vystoupit z vozu (nikoli řidič) a se zavazadly projít další kontrolou. Zavazadla odloží na pás, kde jsou zrentgenována. Když jsme se u takové kontroly ocitli my, obsluha radaru se na obrazovku vůbec nepodívala a bohorovně si datlovala nonstop něco do mobilu.

Kábul KAIA Kábulské hlavní letiště se rozhodně nedá označit za "nedobytnou pevnost" / Michal Voska

Pakliže je vše v pořádku, mohou cestující pokračovat dál. My jsme se přesunuli pěšmo několik desítek metrů. Jestli byste očekávali kontrolu vozu, pak byste čekali marně. Auta ani jeho kufru si nikdo nevšímal. A že by přibližně čtyřsetlitrový kufr Toyoty Corolly pojal něco výbušnin! Na parkovišti před letištěm jsme se s díky rozloučili se šoférem a předali mu požadovanou odměnu. Pohodička.

KAIA pěšky

Pokud jdete na KAIA pěšky, situace se prakticky opakuje, jenom se tentokrát vyhnete prvnímu checkpointu a zamíříte rovnou ke druhému. Místní ženy s dítětem na ruce musí projít zvláštní bezpečnostní "buňkou", kde je prohledá žena. Neexistuje, aby ji kontroloval muž!

ulice kábuluUlice Kábulu / Michal Voska

V určitém okamžiku však kontrolorka na checkpointu chyběla. Po chvíli obdržela žena s miminkem pokyn, aby pokračovala. Ačkoli neznáme jazyk darí, pochopili jsme, že se kontrole zželelo plačícího děcka. Na dalším checkpointu již stačilo ukázat pas či jiný doklad a nezbytnou letenku.

Vstup do letiště hlídají poměrně laxní stráže, které se ženy rovněž nesmějí dotknout. Takže uznejte sami, že se tu potenciální sebevražedná atentátnice může pohybovat velice volně. A i kdyby žena sama podstoupila kontrolní prohlídku, miminka si všímat stejně nikdo nebude. Je to sice drsná poznámka, ale co si budeme povídat, do zavinovačky se nějaké to kilo výbušnin také vměstná. 

ulice kábulu Ulice Kábulu / Michal Voska

A nyní k letišti. Tam se bez potíží dostanete autem až k odletové hale. Pěšky je to ještě snazší, a poznovu – obzvláště pro ženu s dítětem. Teoreticky tudíž dostanete do blízkosti letištní haly buď minimálně 250 kg výbušnin vozem, anebo několik kilogramů přímo do příletové/odletové haly.

Nenápadnost – základ bezpečnosti

A teď si probereme bezpečnost ubytování. Použili jsme selský rozum a vybrali si menší "guest house" se základní ochranou. Proč? Domníváme se, že takto na sebe neupozorníte, nebudete vytrubovat do světa jako třeba v případě hotelů à la Intercontinental, Serena, že na to máte. Takové hotely jsou dosti často terči útoků.

Hotel Star Kábul Hotel Star / Michal Voska

Jejich zabezpečení je několikaúrovňové: Projíždíte několika branami a vše obepíná masivní zeď. Ale i zde chybují. Sice prohlížejí nás i batohy, chtějí, abychom zprovoznili fototechniku, zda skutečně fotí, zrcátkem zkoumají spodek vozu, ale…! Ale zase nikdo nepožaduje otevřít kufr.

A tak zase můžete propašovat ke vstupním branám hotelů stovky kilogramů výbušnin. Pak aby nebylo lákavé zaútočit na ty čtyř- a pětihvězdičkové, obvykle využívané například diplomaty či rozličnými delegacemi!

Kábul Test fotoaparátu / Jan Maršálek

Totéž platí i o  přesunech v rámci města. Lepší je stará corolla, která se mezi jí podobnými tisíci ztratí, než na sebe upozorňovat těžkými terénními auty s masivními rušičkami. Mnohdy v nich sedí 4–5 vojáků, na hlavách přilby, na sobě vesty – a samozřejmě v plné zbroji. Chápu, že předpisy jsou předpisy, ale tyto vozy doslova bijí do očí.

Rozhodně bezpečnost nepodceňujte. Ale ani nepřeceňujte. Někdy méně znamená více. Úsměvná byla skupina britských novinářů, kteří oděni ve vestách a s nasazenými přilbami naskakovali do terénních vozů Land Cruiser. Auto zářilo do dálky svou bělostí, stejně tak na sebe upozorňovaly modré PRESS vesty.

Toyota Kábul Kábulem nejlépe se starou Toyotou Corolla / Jan Maršálek

Přiznám se, že jsem se v menším hotelu, bez vesty, přilby a obrovského offroadu cítil bezpečněji, než se zmiňovanou výbavou. Afghánistán není bezpečný, ale i tady má všechno svá pravidla: raději na sebe neupozorňovat a nic nedělat pravidelně, ve stejný čas. Doufám jen, že jsou zdejší rozvědky a tajné služby schopny zabránit maximu útoků.

Poznámka závěrem

Přál bych si, aby si lidé při vyslovení názvu Afghánec automaticky nepředstavovali teroristu. Obyvatelé jsou výteční, dobrosrdeční a pohostinní lidé. Ovšem, jak se říká, každá mince má dvě strany. I ta spojenecká. Pokud tedy zveřejňujeme informace o teroristických akcích Tálibánu, měli bychom také informovat o tom, kolik civilních obětí zanechá po sobě třeba takový spojenecký vzdušný útok. A že jsou těch civilních obětí ročně tisíce.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Fotografie jako zbraň

Dým, špína na tvářích smísená s krví, zoufalý výraz brečícího dítě hledícího z fotografie, to vše je ...

Afghánistán – zaučujeme afghánského agenta

Cestou do Afghánistánu jsme řešili spoustu otázek, především případnou návštěvu vojenské základny v ...

Exkluzivní rozhovor s generálmajorem Abdulem Wahabem "Wardakem"

Nejprve si vzal slovo generálmajor Abdul Wahab "Wardak", velitel vzdušných sil afghánské armády: ...

Kábul – přestává legrace

Během naší cesty Afghánistánem jsme zatím navštívili Mazár-e Šaríf, provincie Samangan a Balch, kde ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Márty
    14:12 02.05.2013

    Hovorka 11 SOUHLAS.
    Je to jen šaráda jak vydělat a zadlužit další a další......

    Hovorka 11 SOUHLAS.
    Je to jen šaráda jak vydělat a zadlužit další a další......

  • mart
    00:14 22.04.2013

    No, nechci zpochybňovat tragédii civilních obětí... Je třeba si ale uvědomit, že protivník není žádný svatoušek a tyhle věci umí velice dobře využít ve své propagandě. I proto se ...Zobrazit celý příspěvek

    No, nechci zpochybňovat tragédii civilních obětí...
    Je třeba si ale uvědomit, že protivník není žádný svatoušek a tyhle věci umí velice dobře využít ve své propagandě. I proto se ukrývá mezi civilním obyvatelstvem a obklopuje se rád dětmi. A případy, kdy "narafičili" mrtvé do míst dopadu spojeneckých raket také nejsou neznámé.
    A jak už bylo řečeno (souhlas s HU), spojenci to nedělají cíleně, aby zabili co nejvíc civilistů. Na rozdíl od povstalců, kterým je to opravdu jedno (osobní zkušenost - odpálení velmi velké nálože ve vozidle vedle školy, jen proto, že se porouchalo vozidlo a nemohl se odpálit u spojenecké základny...).

    Dále trochu zbytečná rada pro některé diskutující (už se to objevilo na různých debatách tolikrát, až je to trapné....). Najděte si prosím mezinárodní definici žoldáka a rozšiřte si tak své obzory.

    Závěrem osobní dotaz na pana hovorku11:
    můžete nějak vysvětlit vaši poznámku o vítání některých funkcí u chrudimského útvaru? Děkuji.Skrýt celý příspěvek

  • HU
    22:20 21.04.2013

    Neni kabulske letiste nahodou v zelené zóně? Fascinuji me ti co podsouvaji civilni ztraty koalicnim vojakum horem dolem. Uvedomte si...ze ROE jsou takové ze ani nevystrelite ...Zobrazit celý příspěvek

    Neni kabulske letiste nahodou v zelené zóně?

    Fascinuji me ti co podsouvaji civilni ztraty koalicnim vojakum horem dolem. Uvedomte si...ze ROE jsou takové ze ani nevystrelite pokud nemate PID.

    At oficialne nebo neoficialne...nejde o cilene akce. Jde o selhani..ktera se prosetri. Kdo prosetri bombu ve skole..bombu na policejni stanici. Nikdo. Kdo prosetri useknute ruce..unosy..mrtve zeny...nikdo.

    A drogy? To nebudu komentovat..nesmyslum o tom, z vojaci maji zakazano je nicit se musim smat.Skrýt celý příspěvek

  • Michal Voska
    15:50 20.04.2013

    Left, děkuji. Ano, jde o oficiální čísla, ta neoficiální hovoří ještě podstatně hůře. At zemře nevinných lidí 50,100, či 1000, pořád jde o nevinné oběti, což je vždy ...Zobrazit celý příspěvek

    Left, děkuji. Ano, jde o oficiální čísla, ta neoficiální hovoří ještě podstatně hůře. At zemře nevinných lidí 50,100, či 1000, pořád jde o nevinné oběti, což je vždy tragédie.

    Každopádně děkuji za pochvalu článku, myslím si, že i zdokonalení bezpečnostních kontrol by tyto tragické počty mohlo snížit...Skrýt celý příspěvek

  • Left
    15:08 20.04.2013

    Dobrý článek. Pochvala pro autora/y. Ale je tu jedna věc: "Pokud tedy zveřejňujeme informace o teroristických akcích Tálibánu, měli bychom také informovat o tom, kolik civilních ...Zobrazit celý příspěvek

    Dobrý článek. Pochvala pro autora/y.
    Ale je tu jedna věc: "Pokud tedy zveřejňujeme informace o teroristických akcích Tálibánu, měli bychom také informovat o tom, kolik civilních obětí zanechá po sobě třeba takový spojenecký vzdušný útok. A že jsou těch civilních obětí ročně tisíce."

    Rád bych přidal nějaká data za minulý rok 2012.
    V Afghanistánu zemřelo 2754 civilistů. 81% mrtvých mají na svědomí protivládní živly (Taliban, Hakkaníovci, povstci....). 8% mrtvých naopak ANSF (ANP, ANA) a ISAF (NATO + několik dalších zemí). Zbylé připady se neprokázaly jedné ani druhé straně konfliktu. To znamená, že za mrtvými civilisty stojí v drtivé většině případů Taliban a další jeho přátelské organizace. A z těch 8% ani zdaleka všichni nebyli zabiti vojáky NATO.Skrýt celý příspěvek

  • Michal Voska
    11:07 20.04.2013

    Ultramarinus, souhlasim, lec mnohym to nedochazi. Clovek by neveril, kolik potka na letisti ,,Eminemu"

    Ultramarinus, souhlasim, lec mnohym to nedochazi. Clovek by neveril, kolik potka na letisti ,,Eminemu"

  • potkan
    10:16 20.04.2013

    ultramarinus: len malý technický dotaz, lsd sa predávkovať nedá :)

    ultramarinus: len malý technický dotaz, lsd sa predávkovať nedá :)

  • Ultramarinus
    09:02 20.04.2013

    Kdyby se nepredavkovali opiem, bylo by to lsd, pervitin, nebo jinej sajrajt. Kdo fetovat touzi, ten fetovat BUDE, zakony nezakony a je mu putna, kde jeho fet pestuji. Clanek je ...Zobrazit celý příspěvek

    Kdyby se nepredavkovali opiem, bylo by to lsd, pervitin, nebo jinej sajrajt. Kdo fetovat touzi, ten fetovat BUDE, zakony nezakony a je mu putna, kde jeho fet pestuji. Clanek je zajimavy, ackoliv sumarizuje jedno ze zakladnich pravidel cestovatelu vsech dob - kdyz jsi v Rime, chovej se jako riman.Skrýt celý příspěvek

  • hovorka11
    07:29 20.04.2013

    Problém Afgánistánu nevidím v místních lidech. Myslím, že i ty bezpečnostní složky fungují lépe než to vypadá vzhledem k evropanům s dokumenty. Spíš bych přemýšlel, jestli vůbec ...Zobrazit celý příspěvek

    Problém Afgánistánu nevidím v místních lidech.
    Myslím, že i ty bezpečnostní složky fungují lépe než to vypadá vzhledem k evropanům s dokumenty.
    Spíš bych přemýšlel, jestli vůbec někdo má rád okupační vojska. Předpokládám, že řada lidí vítá finanční možnosti spoluprací s vojáky, ale rád je nemá asi nikdo.
    Osobně se domnívám, že proti koaličním vojskům zasahují více lidé z okolí než přímo tálibové.

    Je to spíše jednáním okupačních vojsk (ruských a později amerických), která vytvořila podmínky pro vznik Tálibánu, jako drsné náboženské protisíly, která těží z křesťanského pokrytectví.
    Pokud fláterníci jajko Duka budou lítat ve vojenském vrtulníku s kulometem nad Afgánistánem a po přistání tvrdit, že se tam bojuje za Prahu a že toužil být letcem, tak je to buď cílená provokace proti věřícím v Afgánistánu, nebo tah k prosazení církevních restitucí. Církev u nás uvolnila cca 10 kaplanů na vojenské mise do první línie v Afgánistánu. Nevím, kolik jich tam je dnes, ale zřejmě jsou u chrudimského útvaru vítáni.
    Neznám jediného fláterníka u nás, který by veřejně kritizoval okupace (mimo sovětské v roce 1968), jak teda lze získat úctu lidí z Afgánistánu ? - nijak.
    ---------------------------------------------
    Dnes v Afgánistánu třetím rokem stoupá výroba koncentrovaného heroinu a jeho prodejem získávají tito výrobci zhruba 3 miliardy dolarů. Koaliční vojáci mají zakázáno ničit maková pole.
    Výroba heroinu bude stoupat se stahováním koaličních vojsk, protože tálibům a především ostatním obyvatelům Afgánistánu zajišťuje vítězné tažení proti armádám NATO. Před vstupem vojsk po 11.září (Tálibán, ani Usáma neměl v teroristickém útoku žádné prsty, ale stopy směřují opět k našim kamarádům do Saudské arábie), Tálibán likvidoval a zakazoval výrobu drog.
    Dnes 75% světové výroby heroinu pochází z Afgánistánu a "dvorní dodavatel" Kosovo je hlavní distributor drog do Evropy. Dle ruských údajů na předávkování drogami umírá u nich ročně 100 000 převážně mladých lidí. Pro to se bombardovalo Srbsko?- asi ano.
    Tak proč by zasahovala USA proti kamarádům v Kosovu, kde má 3 vojenské základny a proč by likvidovala drogy, když ničí našeho "nepřítele " Rusko a drogy z Evropy se do USA těžko dostanou, ale z dlouhých hranic s Mexikem ano ?

    Afgánská produkce opia a její "zářná" budoucnost ( u nás se už expeduje ve velmi silné a čisté koncentraci a zřejmě i zabila mladou maturantku) :

    http://www.theglobeandmail.com... Skrýt celý příspěvek

  • Michal Voska
    00:08 20.04.2013

    Palo, to by znamenalo izolovat celou zemi. Myslíte si, že každý, kdo žije v Afghánistánu je automaticky terorista ? Já se na svých cestách setkal s neskutečnou dobrosrdečností. ...Zobrazit celý příspěvek

    Palo, to by znamenalo izolovat celou zemi. Myslíte si, že každý, kdo žije v Afghánistánu je automaticky terorista ? Já se na svých cestách setkal s neskutečnou dobrosrdečností. Takovou o které si my v "civilizované Evropě" můžeme nechat jenom zdát. Islám také není automaticky zlo, jen ten, který je radikalizovaný, ale radikálů nejsou desítky procent, jde řádově o promile, možná pár procent.

    Každý má právo na jakékoliv vyznání, vždy je problém extrémistická podoba. Která vždy jen vytrhává z kontextu a slova si obrací a přizpůsobuje dle sebe.Skrýt celý příspěvek

  • palo
    23:04 19.04.2013

    ja to hovorim stale.. u exportnych krajin teroru, islamu a drog pomoze iba obohnat ich ostnatym plotom kvality severna - juzna korea.

    ja to hovorim stale.. u exportnych krajin teroru, islamu a drog pomoze iba obohnat ich ostnatym plotom kvality severna - juzna korea.

  • Ferda
    22:17 19.04.2013

    To i mě, autor ale asi ví o čem píše a má pravdu, raději nenápadně

    To i mě, autor ale asi ví o čem píše a má pravdu, raději nenápadně

  • Plech
    21:16 19.04.2013

    Dost mě zaujal tenhle článek... :)

    Dost mě zaujal tenhle článek... :)

Načítám diskuzi...