Afghánští policisté a vojáci obracejí zbraně proti Spojencům

ANA
Foto: Snahou Spojenců a centrální vlády je vybudovat silnou armádu a policii. Povstalci chtějí přesný opak. / Anja Niedringhaus, The Associated Press

Spojenci získali v Afghánistánu dalšího nepřítele, kromě nástražných výbušných systémů IED se to v posledních týdnech a měsících stali tzv. „insiders“ (insider – nastrčená osoba). Jedná se o lidi, kteří často slouží u afghánské armády nebo policie, ale byli naverbování Talibánem nebo jinou povstaleckou skupinou. Mohou se tak dostat ke spojeneckým vojákům se zbraní doslova na pár kroků…

Příklady z posledních tří dnů? V pátek bylo zabito 6 amerických vojáků ve dvou oddělených útocích v Hílmandu. V prvním případě po společné snídani zavraždil afghánský voják tři Mariňáky, ve druhém útoku naopak zavraždil americké vojáky civilní zaměstnanec vojenské základny. Po útoku se oba Afghánci vzdali a byli zadrženi.

Poslední útok se udál v neděli, kdy afghánský policista obrátil zbraň proti Spojencům a dalším afghánským vojákům, v tomto případě naštěstí byl útočník zabit dřív, než dokázal někoho zranit.

Celková bilance? Za poslední týden zamřelo pří útoku „insiderů“ celkově sedm spojeneckých vojáků. Za letošní rok obrátili afghánští policisté a vojáci svou zbraň proti koaličním vojákům celkově 27× , zemřelo při nich 34 vojáků. V roce 2011 to bylo 11 útoků a 20 padlých vojáků.

Stojí za to také připomenout, že podobné útoky vedly až ke stáhnutí francouzského kontingentu z Afghánistánu. V lednu tohoto roku mladý afghánský voják Abdul Sobar zavraždil pět francouzských vojáků, což vedlo k předčasnému odsunu Francouzů z Afghánistánu. Sobar byl za své činy v červenci odsouzen k smrti oběšením.

Afghánská armáda má přibližně 300 000 osob, takže podobné útoky dosahují jen nepatrného promile z celkového počtu vojáků. Přesto díky útokům některých jednotlivců se šíří mezi spojeneckými vojáky frustrace, stres a nedůvěra vůči afghánským ozbrojeným složkám. Samozřejmě to je přesně to, co povstalecké skupiny chtějí.

Odpověď na otázku, co vede afghánské policisty a vojáky k otočení zbraně proti svým partnerům není tak jednoznačná. Někdy to může být jednoduše přílišná emotivita, manipulace a uplácení ze strany povstalců nebo prostě jen iracionální fanatismus a hloupost.

Poslední příčina se jeví jako dostačené vysvětlení pro čin Abdula Sobara, který odůvodnil vraždu neznámých lidí tím, že chtěl pomstít na videu zachycené močení amerických vojáků na mrtvé Talibánce.

Každopádně útoky „insiderů“ hrají do karet povstalcům, kmenovým velitelům a zločineckým bandám. Poslední, co tyto skupiny chtějí, je silná centrální vláda se silnou armádou a policí, která jim bude mluvit do jejich zájmů a obchodních záležitostí.

 

Zdroj: MilitaryTimes

Nahlásit chybu v článku


Související články

Armáda má novou posilu! V Afghánistánu doprovází české vojáky Lvíček Míra.

Plyšový lvíček se poprvé objevil na veřejnosti počátkem roku na benefičním plese ve Vlkoši, kde ...

VIDEO: Přijímací řízení afghánských speciálních sil

Jedním z hlavních úkolů spojeneckých vojsk v Afghánistánu je vybudování silné a sebevědomé afghánské ...

Odsun z Afghánistánu – logistické peklo

Spojenecká vojska v Afghánistánu se chystají na jeden z nejtěžších a nejobtížnějších úkolů za celou ...

Nejistá budoucnost Afghánistánu a afghánské armády

"Až odejdou Spojenci, tak se afghánská armáda rozpadne jako domeček z karet" řekl mi můj kolega při ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Left
    23:29 15.08.2012

    Teď už v zásadě s pány Lacinou a Neználkem můžu souhlasit. Otravný hmyz je asi přesnější než nepřítel pro popsání médií v této souvislosti, ale přesto si dovolím několik ...Zobrazit celý příspěvek

    Teď už v zásadě s pány Lacinou a Neználkem můžu souhlasit. Otravný hmyz je asi přesnější než nepřítel pro popsání médií v této souvislosti, ale přesto si dovolím několik konkrétních případů popsat.
    Určitě si pamatujete na titulky které hlásaly, že Taliban obléhá Kábul a že bezpečnostní síly nezvládají situaci. Opravdu si myslíte, že je možné obléhat dvoumilionové město asi 40 lidmi? No nevím... Co se týče bezpečnostních složek, které údajně nezvládaly situaci, tak se spíš ukázal pravý opak. Útok odrazili řadoví afghánští policisté a obsazenou budovu povstalci vyčistila aghánská specielní jednotka. Zemřeli "jen" 3 policisté a speciální jednotka neutrpěla žádné ztráty. Vše zvládly afghánské ozbrojené složky bez pomoci ISAF.

    Také si vzpomenete na vojáka USA, který postřílel afghánskou 17-ti členou rodinu. Média to propírala snad měsíc. Přitom se jednalo o čin, který spáchal člověk, který se jednoduše řečeno zbláznil, což se mohlo stát klidně i v USA . Ještě ke všemu asi 3 dny po té, co se toto stalo, Taliban vyvraždil stejně početnou rodinu a nikde se o tom neobjevila ani sebemenší zmínka.

    Nedavno také ČT informovala o tom, že členové jedné malé policejní stanice byli uneseni, což je podle nich známkou naprosté neschopnosti ozbrojených složek fungovat a předpovídla také, že jsou s největší pravděpodobností už zavražděni a že se viníci nenajdou. Stal se pravý opak. Druhý den už byli osvobozeni afghánskou speciální jednotkou a asi desítka pachatelů byla zabita.

    Před pár dny opět ČT k nějaké informaci z Afghanistánu svou reportáž zakončila, že na stranu Talibanu přeběhlo několik policistů. Toto se ale stane maximálně jedenkrát za rok. Počet Talibánců, kteří se vzdali a přidali se na stranu současné afghánské vlády se totiž často měsíčně blíží stovce. O tom se však v médiích nedovíme.

    Téměř každá relativně objektivní informace bývá často hodně vzdálená od pravdy...

    Ještě přidávám část článku pana Tomáše Peszyńského o nedávné údajném útoku na základu Shank v Lógaru:
    "Teprve až za použití zahraničních zdrojů lze si udělat přesnější obrázek o včerejším útoku na základnu s českými vojáky v Lógaru. Včera jsem psal, že akce byla pomstou sítě Hakkání za zajetí a smrt několika jejich velitelů v oblasti. Nyní se ukazuje, že to byla opět typická nesmyslná akce této organizace. Lámal jsem si hlavu, jak se Tálibánci na základnu dostali. Nedostali. Bombu neodpálil žádný afghánský zaměstnanec základny (jak psala naše některá média), už jen proto, že podléhají osobním prohlídkám. Došlo k explozi automobilu na tržišti před základnou. Takže nakonec má pravdu afghánská policie, která oznámila, že v útoku bylo zraněno 17 afghánských a 3 američtí vojáci. Ale co ty zbývající oběti? Mělo jich být celkem 34. Ano, Tálibán zranil 11 a zabil 3 civilisty. To se ale už nedozvíme. Tálibán se nebude za smrt a zranění civilistů omlouvat, ani nebude nikoho odškodňovat, ani se omlouvat."Skrýt celý příspěvek

  • Neználek
    18:39 15.08.2012

    Ondřej už to napsal vlastně za mě.... Volný pohyb civilních osob ze západu je v Afghanistánu spíše výjimečný. Povstalečtí vojáci (a je jedno jestli Taliban, Hakkani´s nebo místní ...Zobrazit celý příspěvek

    Ondřej už to napsal vlastně za mě.... Volný pohyb civilních osob ze západu je v Afghanistánu spíše výjimečný. Povstalečtí vojáci (a je jedno jestli Taliban, Hakkani´s nebo místní Warlord´s) je berou jako cennou kořist... Máme tu samozřejmě místní média, ale ty do světa logicky pustí jen to, co ISAF spíše uškodí. Musí mezi svými radikálnějšími bratry žít... A to co napsal Ondřej je více než pravda. Západní média se většinou dozví jen to, co jim ISAF pustí. Dále tu máme problém sociálních sítí. Zde se můžeme setkat s různými komentáři či fotkami a videi od samotných vojáků, a to skoro online...
    Souhlasím s jedním: Média (a tím nepřímo veřejné mínění) jsou velice silnou zbraní. Ale že by zrovna ony byly nepřítelem ISAFu to si rozhodně nemyslím. Válka v Afghanistánu je velice složitý konflikt, na který se můžeme dívat z mnoha úhlů. A každý tento pohled nám ukáže jiného nepřítele...Skrýt celý příspěvek

  • Ondřej Lacina
    15:03 15.08.2012

    Barry: Ono jde hlavně bych řekl o to, že nemůžeš aplikovat náš evropskej vojenskej psychotest na jejich vojáky s jejich mentalitou. To by jednoduše z nich neprošel nikdo.. A za ...Zobrazit celý příspěvek

    Barry: Ono jde hlavně bych řekl o to, že nemůžeš aplikovat náš evropskej vojenskej psychotest na jejich vojáky s jejich mentalitou. To by jednoduše z nich neprošel nikdo.. A za druhý i kdyby se psychotesty přizpůsobily jejich způsobům a myšlení, tak pochybuju že by ty testy dotyčnýho insidera odhalili.

    Left: Neřekl bych že média jsou ISAFu nepřítelem, ale spíš otravným hmyzem. Kde se děje něco, co by nemělo vyjít na světlo, tak je tam prostě napustěj. Novináři si tam nemůžou běhat jak ve Vietnamu (ukázková situace, na kterou USA tvrdě dojela). Média ukážou jen to, co jim ISAF dovolí natočit. Vždyť jsme taky viděli jen samé zprávy o mrtvých civilech kvůli bombardování (což se vážně neutají) a nebo videa od samotných vojáků.Skrýt celý příspěvek

  • Left
    12:14 15.08.2012

    To Neználek: Jde o to, že média mají v dnešní době téměř neomezenou moc - mužou zcela zlikvidovat jakoukoliv osobu ze dne na den různými polopravdami a lživými obviněními. Podobné ...Zobrazit celý příspěvek

    To Neználek:
    Jde o to, že média mají v dnešní době téměř neomezenou moc - mužou zcela zlikvidovat jakoukoliv osobu ze dne na den různými polopravdami a lživými obviněními. Podobné je to i při informování o situaci v Afghanistánu. Západní média informují pouze, když se stane nějaká věc, která uškodí obrázku ISAFu, NATa či USA. Příkladů je mnoho...Skrýt celý příspěvek

  • Barry
    12:07 15.08.2012

    Pro: Jan Groghmann. Asi máte pravdu, že to bude i v tom, že tam asi psychologů moc nebude. Nicméně dovedu si představit, že to afghánský náborčí sejme podle instrukcí a materiál ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro: Jan Groghmann.
    Asi máte pravdu, že to bude i v tom, že tam asi psychologů moc nebude. Nicméně dovedu si představit, že to afghánský náborčí sejme podle instrukcí a materiál se pošle k vyhodnocení třeba do ČR nějakému malému týmu, co by se na to specializoval. Spousta věcí se dá zmechanizovat a pro hrubé síto by to mohlo stačit. Blbé ale je, že jejich mentalita je odlišná a kdo ví, zda by to u nich fungalo jako u nás.....Skrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    11:46 15.08.2012

    Pro Barry. Problém bude asi s tím, že moc kvalifikovaných afghánských psychologů nebude k dispozici.

    Pro Barry. Problém bude asi s tím, že moc kvalifikovaných afghánských psychologů nebude k dispozici.

  • Barry
    09:46 15.08.2012

    Nevím jak se to dělá v náboru do afghánské armády, ale u nás se dělají psychotesty. S tím osobní zkušenost nemám, jen vím jak jsou náročné. Mám ale zkušenost z personalistiky a tam ...Zobrazit celý příspěvek

    Nevím jak se to dělá v náboru do afghánské armády, ale u nás se dělají psychotesty. S tím osobní zkušenost nemám, jen vím jak jsou náročné. Mám ale zkušenost z personalistiky a tam existují nástroje, které dovedou dost dobře odlišit motivaci lidí (i tu skrytou) a hlavně jejich preference. Pokud by se hledalo při psychologické části náboru pouze to, zda nenadržuje Talibanu, tak by to nezabralo ani moc času a moc by to nestálo. Počítám však, že v Afghánistánu stačí k přijetí do armády zdravý ukazováček na pravé ruce a známosti. A tak to zůstane.Skrýt celý příspěvek

  • Neználek
    09:37 15.08.2012

    Left: Můžeš to trochu rozvést? Jaká je tedy situace v Afghanistánu? Doteď jsem myslel, že ji média zprostředkovávaji vcelku věrohodně... A jak jsou média ISAFu nepřátelská? Jako ...Zobrazit celý příspěvek

    Left:
    Můžeš to trochu rozvést? Jaká je tedy situace v Afghanistánu? Doteď jsem myslel, že ji média zprostředkovávaji vcelku věrohodně... A jak jsou média ISAFu nepřátelská? Jako že kameramani střílí na vojáky a reportéři odpalují bomby...?Skrýt celý příspěvek

  • Left
    00:14 15.08.2012

    Situace v Afghanistánu je uplně jiná než se v západních mediích můžeme dočíst. Největším nepřítelem ISAF není Taliban, Hakkaní nebo jiné povstalecké skupiny, ale jsou jím média.... Zobrazit celý příspěvek

    Situace v Afghanistánu je uplně jiná než se v západních mediích můžeme dočíst. Největším nepřítelem ISAF není Taliban, Hakkaní nebo jiné povstalecké skupiny, ale jsou jím média....Skrýt celý příspěvek

  • Márty
    23:01 14.08.2012

    souhlas s Ondřejem............................

    souhlas s Ondřejem............................

  • taiwi
    22:01 14.08.2012

    "Poslední příčina se jeví jako dostačené vysvětlení pro čin Abdula Sobara, který odůvodnil vraždu neznámých lidí tím, že chtěl pomstít na videu zachycené močení amerických vojáků ...Zobrazit celý příspěvek

    "Poslední příčina se jeví jako dostačené vysvětlení pro čin Abdula Sobara, který odůvodnil vraždu neznámých lidí tím, že chtěl pomstít na videu zachycené močení amerických vojáků na mrtvé Talibánce."

    Jestli odvetu za toto vidí autor jako hloupost, tak fakt nevím.......On ne každý uvažuje stejně jako Evropan, kterému chcaní na své mrtvé krajany bude naprosto ukradené a pohne brvou jen v okamžiku, kdy mu někdo zašustí před xichtem bankovkama....Skrýt celý příspěvek

  • Míra
    21:10 14.08.2012

    A co jste čekali?

    A co jste čekali?

  • Ondřej Lacina
    15:04 14.08.2012

    A tuhle takzvanou "armádu", která to životností nevydrží déle než pár let, plnou takovýhle dozadstřelců bude ještě Česká republika financovat. Nevim jak vám, ale mě se to teda ...Zobrazit celý příspěvek

    A tuhle takzvanou "armádu", která to životností nevydrží déle než pár let, plnou takovýhle dozadstřelců bude ještě Česká republika financovat. Nevim jak vám, ale mě se to teda vážně nelíbí!Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...