Africký plyn jako řešení evropské plynové krize

Africký plyn jako řešení evropské plynové krize
Pracovníci na plynovodu WAGP / West African Gas Pipeline Company Limited (WAPCo) (Zvětšit)

Již v roce 1981 se americký prezident Ronald Reagan neúspěšně pokoušel zablokovat stavbu sovětského plynovodu do Evropy. Své západoevropské spojence varoval před rostoucí závislostí na sovětských energetických surovinách. O 41 let později se tato geopolitická diskuze opakuje. Současný prezident USA Joe Biden hrozí postihnout plynovod Nord Stream 2 sankcemi a nutí EU snižovat dodávky ruského zemního plynu. Reaganova i Bidenova doporučení se shodují. Porozhlédněte se v Africe.

Minulý týden se uskutečnila schůzka mezi vrcholnými představiteli Afriky a Evropské unie v Bruselu. Páteční společné prohlášení vyzdvihuje vytvoření africko-evropského investičního balíku ve výši 150 miliard eur, který podpoří společné projekty do roku 2030. Přidělení evropských peněz zohledňuje priority a potřeby afrických zemí včetně investic do energetické infrastruktury a výstavby produktovodů.

V roce 2020 činila celková spotřeba zemního plynu v EU 394 miliard m³, z čehož 326 miliard m³ připadlo na dovoz. Ruské zdroje pokryly 48 % evropské poptávky, norské 24 %, alžírské 9  % a libyjské 1 %. Zbylých 18 % připadlo na zkapalněný plyn od neruských, nenorských a nealžírských vývozců. K dodávkám zemního plynu z Ruska do EU o objemu 156,5 miliard m³ ročně v současné době neexistuje alternativa. Kapacitu existujících neruských plynovodů nelze výrazně navýšit a dodávky LNG se hospodářsky vyplácí jen někdy. Evropská unie totiž soupeří o zkapalněný zemní plyn s Japonskem a Čínou, jejichž dovoz v roce 2020 dosáhl bezmála 200 miliard m³. 

Pokud si EU najde alternativní dodavatele, ruský podíl na dovozu zemního plynu do EU se může snížit. Zpravodajské stránky Newslooks za nejvhodnějšího kandidáta označily výstavbu plynovodu, který propojí subsaharskou Afriku s Evropou. Podle odhadů z loňského roku dosahují africké zásoby zemního plynu více než 22 bilionů m³ a jeho těžba má do roku 2035 vzrůst o 80 %. Jen na území subsaharské Nigérie se nachází šest bilionů m³ a v západněji položeném Senegalu dalších 4,5 bilionu m³.


Dovoz zemního plynu do EU v letech 2019 a 2020 podle hodnoty dovozu / Eurosatat

Do středu pozornosti se dostává Alžírsko a Maroko, jejichž plynovody jsou napojené na evropskou síť. Oba státy si konkurují a pokouší se prosadit svou vizi, jak dostat subsaharský zemní plyn do Evropy. Alžířané navrhují vybudovaní transsaharského plynovodu, jenž má vést z Nigérie přes nigerské území do Alžírska. Maročané na druhé straně prosazují plynovod, který má protínat 11 zemí, jmenovitě Benin, Togo, Ghanu, Pobřeží slonoviny, Libérii, Sierru Leone, Guineu, Guineu-Bissau, Gambii, Senegal a Mauretánii.

Podle alžírského projektu bude nový transsaharský plynovod, někdy označovaný jako NIGAL (Trans-African gas pipeline), asi 4100 km dlouhý. Jeho cílem je přepravovat 30 miliard m³ nigerijského plynu do EU každých dvanáct měsíců. Před 15 lety se cena jeho výstavby odhadovala na 13 miliard dolarů. K jeho realizaci nedošlo z důvodu nedostatečné poptávky. V případě zahájení stavby plynovodu v blízké budoucnosti se náklady pravděpodobně vyšplhají na 20 miliard dolarů. Ziskovost projektu zaručí pouze dlouhodobé smlouvy na dobu 20-30 let.


NIGAL; větší foto / Sémhur / Wikimedia Commons

Alžírští a nigerijští představitelé loni v září oznámili významný pokrok směrem k uskutečnění projektu. Nigerijský ministr energetiky Tembri Silva prozradil, že jeho země zahájila realizaci výstavby plynovodu pro přepravu plynu do Alžírska, které jej bude následně dodávat dalším zemím. Toufik Hakkar, generální ředitel alžírské monopolní těžební společnosti Sonatrach, oznámil, že technické studie pro stavbu transsaharského plynovodu byly dokončeny. Otevřenými tématy podle něj zůstává hospodářská proveditelnost související s poptávkou, nabídkou a cenami.

Jestli se podaří přesvědčit Brusel ke koupi plynu z NIGALu a získat prostředky na jeho financování, stane se největší výzvou zajištění bezpečnosti plynovodu. V jižní Nigérii působí od roku 2016 ozbrojená skupina NDA (z anglického Niger Delta Avengers, česky asi Mstitelé delty řeky Nigeru), jež se zaměřuje na poškozování regionálních produktovodů. Podle nigerijských údajů stála oprava poškozeného potrubí jen v roce 2020 přibližně 144 milionů dolarů. Na severu země k tomu Nigérie vede válku proti džihádistům z Boko Haram a Islámského státu. Se stejnými protivníky se potýká i Niger na jihovýchodě, respektive na západě země, nicméně plynovod má procházet přes relativně klidný region Zinder.


Současný plynovod WAGP a navrhovaný NMGP. Existuje také návrh suchozemské varianty NMGP; větší fotoconstructionreviewonline.com

Alžírsko navrhuje nejkratší trasu a napojení na svou infrastrukturu, Maroko ovšem přišlo s konkurenčním návrhem. Marocký projekt je sice technicky i hospodářsky náročnější, přináší však i některé výhody. Nejenže bude moci navázat na existující plynovod WAGP (z anglického West African Gas Pipeline) v Guinejském zálivu, ale navíc umožní využití významných senegalských ložisek. Projekt marocko-nigerijského plynovodu NMGP (Nigeria-Morocco Gas Pipeline Project) také přispěje k hospodářskému rozvoji 12 afrických zemí, což poslouží africko-evropským rozvojovým cílům na západě afrického kontinentu a přispěje tak ke zmírnění migračních tlaků. V neposlední řadě se má NMGP vyhnout ohniskům napětí a v porovnání s plynovodem NIGAL povede přes relativně bezpečná území.

Náklady na výstavbu plynovodu NMGP se odhadují na 25 miliard dolarů a jeho délka na více než 5600 km. Podle marockých vyjádření bude vybudován v několika fázích, aby v příštích 25 letech uspokojil poptávku zemí, kterými budeme procházet. Není jasné, kolik z plánované kapacity 30-40 miliard m³ ročně, je plánováno pro evropské zákazníky.

Dokončení jednoho z afrických plynovodů bude představovat hmatatelný úspěch pro EU a snížení závislosti na ruském zemním plynu. Výrazného snížení lze ovšem dosáhnout pouze v případě výstavby obou, NIGALu i NMGP. Při maximální možné kapacitě pro evropské zákazníky a při spotřebě podle roku 2020 by se tak dodávky z Ruska zmenšily na 86,5 miliard m³, což odpovídá podílu 26,5 % z celkového dovozu ročně.     

Zdroje: Evropská komise, Newslooks, Afrikantradehouse, NES, Energy Capital & Power, S&P Global

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ropa a plyn: Ruské kroky ze širší perspektivy

Za vlády Vladimira Putina udělalo Rusko celou řadu ofenzivně laděných kroků. Oč Rusku ve skutečnosti ...

Geopolitické úsilí jde do plynu

Jakkoliv jsou Spojené státy označovány jako viník mnoha vojenských konfliktů ve světě kvůli ropě, je ...

Obří vrtné lodě a turecká plynová expanze ve Středozemním moři

Turecko si během posledních tří let pořídilo tři specializovaná plavidla na těžbu zemního plynu z ...

PREMIUM Šance pro Evropu v Mosambiku: Pobít islamisty a získat přístup k zemnímu plynu

V poslední době se výrazně zhoršila situace v provincii Cabo Delgado na severu Mosambiku. ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • SYN_
    20:58 24.02.2022

    Nejsou teď otevřené naleziště v Izraelské části Středozemního moře? Odtama by měl jít plynovod relativně v pohodě...

    Nejsou teď otevřené naleziště v Izraelské části Středozemního moře? Odtama by měl jít plynovod relativně v pohodě...

  • Pirat49
    04:00 24.02.2022

    Polsko uz nema zmluvu na odber plynu od rusov a tak prave rokuju z Norskom. Na SVK bude o par mesiacov dokoncena pripojka na Polsko a tak nevidim problem dovazat plyn z Norska ak ...Zobrazit celý příspěvek

    Polsko uz nema zmluvu na odber plynu od rusov a tak prave rokuju z Norskom. Na SVK bude o par mesiacov dokoncena pripojka na Polsko a tak nevidim problem dovazat plyn z Norska ak by bol lacnejsi nez rusky.
    Dalsi variant je LNG z Kataru do Chorvatska , cez Madarasko. Infrastruktura exizstuje , staci ju zacat vyuzivat.
    Mozeme nakupovat prave od toho kto bude lacnejsi.Skrýt celý příspěvek

    • SYN_
      20:30 24.02.2022

      Měli bysme nakupovat i mírně dráž, hlavně když to nebude od Ruska... to za to stojí.

      Měli bysme nakupovat i mírně dráž, hlavně když to nebude od Ruska... to za to stojí.

  • dusan1
    18:20 23.02.2022

    Nedávno sa hovorilo o odchode "legendy" Merkelovej ... No možno doma viedla excelentnú domácu politiku, ale z hľadiska zahraničnej politiky je evidentne, že to Nemci pod jej ...Zobrazit celý příspěvek

    Nedávno sa hovorilo o odchode "legendy" Merkelovej ...

    No možno doma viedla excelentnú domácu politiku, ale z hľadiska zahraničnej politiky je evidentne, že to Nemci pod jej vedením zmrvili na celej čiare.

    Po roku 2014 v podstate akceptovali okupáciu Krymu a Donbasu a NS2 bežal (výstavba). V rámci "ekológie" odtavili atómky a ostali úplne závislí na Rusku ...

    Dnes nemajú Nemci žiadne rýchle a dobré riešenie ... a to spätne nerobí tú Merkelovú takú "legendu" ... nakoniec sama musela priznať, že pre NS2 bola pod obrovským tlakom lobistov .... a "legenda" sa podvolila.Skrýt celý příspěvek

    • SYN_
      20:42 24.02.2022

      Takhle, nezatajujme si že na rozdíl od nás Němci mají 50% z OZ... to je víc než u nás OZ+atom dohromady. Ale s tím zbytkem souhlasím... mohli být už prakticky soběstační kdyby tam ...Zobrazit celý příspěvek

      Takhle, nezatajujme si že na rozdíl od nás Němci mají 50% z OZ... to je víc než u nás OZ+atom dohromady. Ale s tím zbytkem souhlasím... mohli být už prakticky soběstační kdyby tam nebláznili, a navíc si prakticky zařízli domácí atomové strojírenství, teď už jen paděrkují když nedodávají ani vlastní vládě, to potom není kloudná důvěra...

      A jak "zaváleli" s dodávkama zbraní na Ukrajinu... žeprej nebudou dodávat do krizových oblastí... bullshit. Tím pádem se stávají nedůvěryhodným dodavatelem i pro nás, jelikož my máme největší strach z Ruska a tam je nenulová šance že kdyby něco, dají i před náma přednost "neutralitě". Takže pokud bude alternativa, Německé zbraně nechtít...Skrýt celý příspěvek

  • otecko
    13:09 23.02.2022

    Již první věta článku je úžasné proroctví, je vidět, že doba poválečná a studená válka dokázala generovat politiky s mozkem, intuicí a geostrategickým myšlením. To, čeho se ...Zobrazit celý příspěvek

    Již první věta článku je úžasné proroctví, je vidět, že doba poválečná a studená válka dokázala generovat politiky s mozkem, intuicí a geostrategickým myšlením. To, čeho se posledních 25 let politikům na Západě nedostává, neboť jejich obzor je nasměřován pouze na jedno volební období. Předpokládám, že za tímto Reaganovým názorem stál sám Zbignew Brzezinski, na něj pak americký prezident dal.Skrýt celý příspěvek

  • otecko
    11:57 23.02.2022

    Od úterka má smysl si znovu přečíst články s Bartosiakowými vyjádřeními o evropsko-ruské geopolitice. To, co před měsícem dvěma vypadalo jako fantasmagorie toho pána je dnes ...Zobrazit celý příspěvek

    Od úterka má smysl si znovu přečíst články s Bartosiakowými vyjádřeními o evropsko-ruské geopolitice. To, co před měsícem dvěma vypadalo jako fantasmagorie toho pána je dnes krutá realita. A to včetně jeho názoru na opuštění Evropy USA. Také v zrcadle toho, jaké "sankce" EU přijala vůči Rusku se stále více ukazuje jeho proroctví. Pokud se nevzpamatujeme a nepřijmeme odpovědnost na vlastní obranu, skončíme opět v ruských rukách. Viz Putinův úterní projev. Argumentoval stejně, jako Hitler.
    https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

    • SYN_
      20:47 24.02.2022

      Přesně, používá tu ruskou menšinu velice podobným stylem jako Hitler... asi tokud se nakonec podaří ho zastavit, bude na řadě otázka vystěhování menšiny "za tatíčkem", on se o ně ...Zobrazit celý příspěvek

      Přesně, používá tu ruskou menšinu velice podobným stylem jako Hitler... asi tokud se nakonec podaří ho zastavit, bude na řadě otázka vystěhování menšiny "za tatíčkem", on se o ně jistě rád postará...
      U nás to byl relativně hnus, ale prostě se to vyřešilo, víceméně nafurt, minimálně 100 letSkrýt celý příspěvek

  • cejkis
    10:37 23.02.2022

    Dlouhodobé kontrakty na dodávky plynu jsou špatné, říká pražská kavárna. Inu, protože šlo o ruský Gazprom. Když volá po dlouhodobých kontraktech LNG Katar, budeme nejspíše svědky ...Zobrazit celý příspěvek

    Dlouhodobé kontrakty na dodávky plynu jsou špatné, říká pražská kavárna. Inu, protože šlo o ruský Gazprom. Když volá po dlouhodobých kontraktech LNG Katar, budeme nejspíše svědky veletoče.Skrýt celý příspěvek

    • otecko
      11:44 23.02.2022

      Žádná pražská kavárna, ale je to postoj EU, a je fakt, že to v minulých letech dlouhodobě vycházelo. Ovšem ze strategického hlediska bylo chyba se orientovat na Rusko. To je ...Zobrazit celý příspěvek

      Žádná pražská kavárna, ale je to postoj EU, a je fakt, že to v minulých letech dlouhodobě vycházelo. Ovšem ze strategického hlediska bylo chyba se orientovat na Rusko. To je fakt.Skrýt celý příspěvek

      • cejkis
        17:54 23.02.2022

        V roce 2021 dorazilo z US celkem 246 LNG tankerů, které dodaly celkem 22 mld. metrů krychlových zemního plynu. Tedy 40% kapacity jedné linky Northstreamu. A proč to píšu? Protože ...Zobrazit celý příspěvek

        V roce 2021 dorazilo z US celkem 246 LNG tankerů, které dodaly celkem 22 mld. metrů krychlových zemního plynu. Tedy 40% kapacity jedné linky Northstreamu. A proč to píšu? Protože bez ruských dodávek nelze uspokojit evropskou poptávku. Nelze, chápete to ? Nelze.
        A nyní bude Putin čekat na nějaký nový dlouhodobý kontrakt. Která evropská země přijde první ? Chvilku to potrvá, ale i posluchač v Aspenu Lipavský časem pochopí, že Luhansk, Donětsk, rozšiřování NATO a plyn je jeden obchodní balíček, který je aktuálně na prodej.Skrýt celý příspěvek

        • Ján Paliga
          21:46 23.02.2022

          Už dávno v minulosti Rusko sabotovalo výstavbu plynovodov od iných, ako od ruských producentov... Snahy o diverzifikáciu dodávok plynu v Európe boli po ruských vydieraniach plynom ...Zobrazit celý příspěvek

          Už dávno v minulosti Rusko sabotovalo výstavbu plynovodov od iných, ako od ruských producentov... Snahy o diverzifikáciu dodávok plynu v Európe boli po ruských vydieraniach plynom v prvej dekáde 21. storočia...
          A po Ruskom spôsobenej plynovej kríze minulú jeseň stratilo Rusko svoj kredit úplne. Vlastnou hlúposťou....Skrýt celý příspěvek

        • Pavel 1
          22:01 23.02.2022

          V lednu roku 2022 byl dovoz LNG do Evorpy 10,36 miliard m3 , tedy za jeden měsíc (https://casopisargument.cz/?p=... Zkus si to vynásobit 12, tedy pokud ti matematika jde líp ...Zobrazit celý příspěvek

          V lednu roku 2022 byl dovoz LNG do Evorpy 10,36 miliard m3 , tedy za jeden měsíc (https://casopisargument.cz/?p=... Zkus si to vynásobit 12, tedy pokud ti matematika jde líp než trolení, obchodní balíčku.Skrýt celý příspěvek

        • SYN_
          20:50 24.02.2022

          Nelžete, LZE. Bude to holt dražší a je potřeba na tom cílevědomě pracovat. Ale jde. Ať si prodává do Běloruska a Číny...

          Nelžete, LZE. Bude to holt dražší a je potřeba na tom cílevědomě pracovat. Ale jde. Ať si prodává do Běloruska a Číny...

    • Poly
      12:47 23.02.2022

      Prosím konkrétně tu Pražskou kavárnu. O koho se tedy přesně jedná?

      Prosím konkrétně tu Pražskou kavárnu. O koho se tedy přesně jedná?

      • cejkis
        17:54 23.02.2022

        Aspen Institute Central Europe o.p.s.
        Palackého 740/1, Nové Město, 110 00 Praha 1


        Když se podíváte na street view, tak tento výraz pochopíte.

        Aspen Institute Central Europe o.p.s.
        Palackého 740/1, Nové Město, 110 00 Praha 1


        Když se podíváte na street view, tak tento výraz pochopíte.

        • Poly
          20:47 23.02.2022

          Pražská kavárna ale není místo.

          Pražská kavárna ale není místo.

    • SYN_
      20:48 24.02.2022

      Ano, je to jak píšete, dlouhodobé dodávky od Gazprom jsou zlo, i krátkodobé.

      Ano, je to jak píšete, dlouhodobé dodávky od Gazprom jsou zlo, i krátkodobé.

  • memo
    10:21 23.02.2022

    Oba dva ty plynovody jsou velice hezké a stálo by za to realizovat je co nejdříve ale ten čas! Mělo se to stavět už dávno místo Nord Stream 1 a teď je momentálně dost pozdě. V ...Zobrazit celý příspěvek

    Oba dva ty plynovody jsou velice hezké a stálo by za to realizovat je co nejdříve ale ten čas! Mělo se to stavět už dávno místo Nord Stream 1 a teď je momentálně dost pozdě. V krátkodobém časovém horizontu je možné v Evropě pouze frankování z břidlic jako dělají Američané. V Německu jsou také břidlice, takže mají demokratickou volbu buď plyn z břidlic nebo Winterhilfe. Obavy o znečištění spodní vody je možné opět rozptýlit argumenty buď plyn nebo vodu. Po dobu využívání evropského břidličného plynu, pak právě co nejrychleji vybudovat ty africké plynovody. Ale je potřeba jednat a to rychle. Času není nazbyt. Navíc to budování v Africe budou jistě narušovat Vágner a spol. aby toho nebylo málo.Skrýt celý příspěvek

  • Pirat49
    22:54 22.02.2022

    To by sa musel viest po morskom dne az do Europy , a z tazobneho pola k pobreziu strazit ako oko v hlave.

    To by sa musel viest po morskom dne az do Europy , a z tazobneho pola k pobreziu strazit ako oko v hlave.

  • cejkis
    21:52 22.02.2022

    Stavět plynovody z nestabilních oblastí zasažených konflikty není cesta. Z krátkodobého hlediska se Evropa domluví s Ruskem. Když ne jako celek, tak per partes. Některé země ...Zobrazit celý příspěvek

    Stavět plynovody z nestabilních oblastí zasažených konflikty není cesta.

    Z krátkodobého hlediska se Evropa domluví s Ruskem. Když ne jako celek, tak per partes. Některé země budou chtít americké LNG, některé země využijí ruských plynovodů. Není jiná cesta.

    Z dlouhodobého výhledu existují dvě cesty

    A) vysokoteplotní reaktory/přebytky výkonu OZE pro produkci vodíku --> syntetický metan
    B) těžba hydrátu metanu na dně moří a oceánů v mezinárodních vodách

    Tipuji, že EU půjde cestou kombinace výše uvedeného.Skrýt celý příspěvek

    • Poly
      23:02 22.02.2022

      Nepůjde. Německo je s Ruskem jedna ruka ať se děje na Ukrajině co chce. Ono se to nakonec všechno zase nějak rozmázne do ztracena a NS2 pojede. Co může Německo paštikovat, když ...Zobrazit celý příspěvek

      Nepůjde. Německo je s Ruskem jedna ruka ať se děje na Ukrajině co chce. Ono se to nakonec všechno zase nějak rozmázne do ztracena a NS2 pojede. Co může Německo paštikovat, když Schroderovi nestačí býti jen předsedou dozorčí rady Rosněfťu, ale přidal předsedu výboru akcionářů NS. A před pár dny přišla nová Ivanova nabídka - nominace na člena dozorčí rady Gazpromu. Sám se označuje jako přítel Putina.
      Ano, to je skutečně ten Gerhard Schröder, který byl kancléřem Německa (pro mladší ročníky).Skrýt celý příspěvek

      • liberal shark
        07:08 23.02.2022

        A není sám. Gazprom má na výplatní listině další německé a rakouské politiky.

        A není sám. Gazprom má na výplatní listině další německé a rakouské politiky.

    • danny
      10:04 23.02.2022

      Plně souhlasím, že není úplně chytré spadnout do závislosti na produktovodech z nestabilních oblastí. Navíc si myslím, že by aspoň části plynu slušelo, kdyby byl využit pro rozvoj ...Zobrazit celý příspěvek

      Plně souhlasím, že není úplně chytré spadnout do závislosti na produktovodech z nestabilních oblastí. Navíc si myslím, že by aspoň části plynu slušelo, kdyby byl využit pro rozvoj černého kontinentu, který přístup k levné energii docela postrádá.
      Souhlasím i s ostatními tezemi, vyjma hydrátu metanu. Ono je ho sice dost, ale ložiska jsou drobná a mnohem méně koncentrovaná, proti plynu nebo ropě. Navíc se stále pracuje na technologii těžby, krystalky mají tendence ucpávat těžební zařízení a trubky. Dle dosavadních experimentů vychází zatím těžba velmi neekonomicky.
      EU má ještě jednu možnost, a to sérií nekompetentních rozhodnutí evropskou energetiku zlikvidovat.Skrýt celý příspěvek

      • cejkis
        10:28 23.02.2022

        Pěkný komentář. Díky.

        Pěkný komentář. Díky.

    • SYN_
      21:03 24.02.2022

      Nic s nima nedomlouvat, odříznout se jak jen to půjde. Stlačit je pod 25%, a ještě navýšit kapacitu zásobníků, abysme se v případě krize obešli kompletně bez nich nejmíň rok...

      Nic s nima nedomlouvat, odříznout se jak jen to půjde. Stlačit je pod 25%, a ještě navýšit kapacitu zásobníků, abysme se v případě krize obešli kompletně bez nich nejmíň rok...

  • krllo
    19:16 22.02.2022

    Ten nigerijský plynovod je dobrý vtip. Z jedné strany ho budou stavět a z druhé strany jej domorodci budou rozebírat na šrot. :-))

    Ten nigerijský plynovod je dobrý vtip. Z jedné strany ho budou stavět a z druhé strany jej domorodci budou rozebírat na šrot. :-))

    • GlobeElement
      09:11 23.02.2022

      https://www.pipeline-journal.n... Nevím, pánové, kdo z vás navštívil černou Afriku. Předsudky o černoších jsou úplně ...Zobrazit celý příspěvek

      https://www.pipeline-journal.n...

      Nevím, pánové, kdo z vás navštívil černou Afriku. Předsudky o černoších jsou úplně mimo. Sice nemají tradici velkých firem a velkých projektů, dělají v malém, ale když přijde schopný manager, který se nebojí velkého projektu, jsou stejně schopní, jako my.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    13:25 22.02.2022

    Aktuálně Německo zastavilo projekt Nord Stream 2. Tak uvidíme jak to ještě dopadne.

    Aktuálně Německo zastavilo projekt Nord Stream 2. Tak uvidíme jak to ještě dopadne.

    • dusan1
      17:18 22.02.2022

      No ak sa pozrieme tak 6 mesiacov ... tak to je dosť radikálny posun ... Nemci sa sami dostali do absurdnej plynovej pasce. Nie len, že narástol podiel zemného plynu na ich ...Zobrazit celý příspěvek

      No ak sa pozrieme tak 6 mesiacov ... tak to je dosť radikálny posun ...

      Nemci sa sami dostali do absurdnej plynovej pasce. Nie len, že narástol podiel zemného plynu na ich energetickej bilancii ... ale odmietli i terminál na skvapalnený zemný plyn, ktorý mohol byť ako zálohou ...ako "drahý" ...

      Nezmyselne odstavujú jadrové elektrárne za ktoré nemajú reálnu náhradu .... a miesto toho nabiehajú uhoľné elektárne !!!

      Už i zelení v Nemecku priznávajú, že to "nebolo ideálne" ... na druhej strane práve zalení tlačili na to aby sa nespoliehalo Nemecko na plyn ....

      Nemecko má zdroje aby si to poriešilo ... a našťastie pre nich i Rusko je závislé od ich platieb. Nemci sú schopní tak do 10 rokov zbaviť závislosti od Ruska .. ale Rusi sú na nás odkázaní.

      Toľko skloňovaný plynovod Sila sibíre 1 využíva východné náložiská Ruska a nie je konkurenciou pre Eur´pou ... Sila sibíre 2 už je konkurenciu .. ale má byť otvorená (možno) v roku 2030 !!!

      Ináč povedané .. Rusi hryzú "ruku" ktorá ich kŕmi ....Skrýt celý příspěvek

      • Poly
        23:08 22.02.2022

        V Německu je extrémní lobbing. Nejsilnější je plynová ruská klika, kterou z německé strany točí vlivní političtí činitelé včetně takových postů jako je bývalý kancléř. Dalšími ...Zobrazit celý příspěvek

        V Německu je extrémní lobbing. Nejsilnější je plynová ruská klika, kterou z německé strany točí vlivní političtí činitelé včetně takových postů jako je bývalý kancléř. Dalšími vlivnými skupinami jsou solárníci a větrníci. Tam se točí miliardy eur a když je řeč o takových penězích, tak je všechno vedlejší včetně lidských životů. Na Ukrajinu Německo z vysoka s***.

        Povolenky udělaly svoji práci a je třeba exportovat elektřinu za solidní prachy.Skrýt celý příspěvek

      • GlobeElement
        09:12 23.02.2022

        Oni si pasti sami vytvářejí. Bude to taková jejich tradice, jako u nás velikonoční pomlázka.

        Oni si pasti sami vytvářejí. Bude to taková jejich tradice, jako u nás velikonoční pomlázka.

    • Upgrade
      18:54 22.02.2022

      Mozno uz dopadlo. Ten prejav sa da vysvetlit aj tak, ze neuspel v nicom, ani nic neziskal, tak ako spravny sociopat poobvinoval za svoj neuspech kazdeho, kto mu prisiel na rozum az ...Zobrazit celý příspěvek

      Mozno uz dopadlo. Ten prejav sa da vysvetlit aj tak, ze neuspel v nicom, ani nic neziskal, tak ako spravny sociopat poobvinoval za svoj neuspech kazdeho, kto mu prisiel na rozum az po Lenina, nasledne obsadil, co uz mal obsadene, len aby nestratil tvar a je koniec.Skrýt celý příspěvek

      • Pirat49
        22:56 22.02.2022

        Myslim ,ze koniec este nieje. Sociopati sa radi mstia. Takze cakajme odvetu v podobe predrazeneho plynu.

        Myslim ,ze koniec este nieje. Sociopati sa radi mstia. Takze cakajme odvetu v podobe predrazeneho plynu.

        • GlobeElement
          09:13 23.02.2022

          Myslím si, že se skutečně pokusí rozšířit samozvané separatistické republiky. A teprve, když dojde ke krveprolití, začne řvát.

          Myslím si, že se skutečně pokusí rozšířit samozvané separatistické republiky. A teprve, když dojde ke krveprolití, začne řvát.

  • Míša
    12:26 22.02.2022

    Malovat si, jak ze dne na den dostavíme JB v Dukovanech, nebo Tem. je bláhovost. Blbostí naší je, že jsme nevyužili(nemyslím zneužili) dotovanou energii z OZ. Samosebou by to ...Zobrazit celý příspěvek

    Malovat si, jak ze dne na den dostavíme JB v Dukovanech, nebo Tem. je bláhovost. Blbostí naší je, že jsme nevyužili(nemyslím zneužili) dotovanou energii z OZ. Samosebou by to nevyřešilo problém a plán na dostavbu JE by měl zůstat, ale vždy mít více zdrojů, včetně z obnovitelných je lepší, než spolíhat na fosilní.... Je vždy si z okolníh států vzít to lepší, ne se zaseknout, nebo naopak vzdát atomu.

    Jinak bych rád odtušil, jaká morálka panuje v současné rudé armádě. Když stále vyhrožuje jadernou triádou, přijde mi, že se na své konveční síly nemůže zcela spolehnout. Možná v to víc doufám, ale přijde mi to tak.Skrýt celý příspěvek

    • liberal shark
      12:57 22.02.2022

      Skutečný (tedy ne hypotetický nebo teoretický) energetický potenciál OZE na území ČR je a bude zanedbatelný. Navíc mají značné negativní dopady. Ne nadarmo se jim přezdívá Občasné ...Zobrazit celý příspěvek

      Skutečný (tedy ne hypotetický nebo teoretický) energetický potenciál OZE na území ČR je a bude zanedbatelný. Navíc mají značné negativní dopady. Ne nadarmo se jim přezdívá Občasné zdroje energie.Skrýt celý příspěvek

      • Poly
        23:25 22.02.2022

        Ještě tu je, ale byl by bolestivý. Nicméně pokud půjdou energie nahoru, tak se nálada změní. Příkladem jsou hydroelektrárny Slavíč (1 124 MW) Šumný důl (880 MW) Spálená (880 ...Zobrazit celý příspěvek

        Ještě tu je, ale byl by bolestivý. Nicméně pokud půjdou energie nahoru, tak se nálada změní. Příkladem jsou hydroelektrárny
        Slavíč (1 124 MW)
        Šumný důl (880 MW)
        Spálená (880 MW)
        Červená jáma (674 MW)
        Smědavský vrch (620 MW)
        Velká Morava (536 MW)
        Green Deal by mohl zlomit argumenty ochránců přírody. Vysoké ceny elektřiny by mohly přesvědčit většinu populace. Všechny tyto elektrárny by byly zásadně levnější než stavba jaderných bloků a elektřina vyrobená by byla taky levnější a elektrárny by bylo možné postavit velmi rychle. Další výhody - turistika, ochrana před povodněmi.Skrýt celý příspěvek

        • GlobeElement
          09:15 23.02.2022

          Vodní elektrárna zničí velkou plochu a je závislá na stavu vody. Domnívám se, že prostor pro výrazné posílení vodních elektráren už u nás nebude.

          Vodní elektrárna zničí velkou plochu a je závislá na stavu vody. Domnívám se, že prostor pro výrazné posílení vodních elektráren už u nás nebude.

          • Poly
            12:40 23.02.2022

            Ty elektrárny jsou vyprojektované a spočítané. Vody je v ČR dost. I přes oteplování v ČR spadne pořád stejné množství vody. Trvalé sucho je z toho důvodu, že prší ve "špatném" ...Zobrazit celý příspěvek

            Ty elektrárny jsou vyprojektované a spočítané. Vody je v ČR dost. I přes oteplování v ČR spadne pořád stejné množství vody. Trvalé sucho je z toho důvodu, že prší ve "špatném" období a často nárazově. K tomu je třeba přičíst stále se zhoršující schopnost polí a lesů zadržet vodu.
            Území zabere, to je nepříjemný fakt. Jenže když se odsouhlasí stavba, tak kdo bude mít větší sílu? Budou to naštvaní obyvatelé v dané lokalitě (s referendem) a nebo naštvaný národ kvůli drahé elektřině z povolenek? Voliči to zcela jistě nezapomenou u voleb.
            Navíc nepřijdeme o úrodnou půdu, tam jsou nějaké louky a lesy. Každý týden zabereme betonem a asfaltem 4 hektary půdy... a často se jedná o špičkovou černozem.Skrýt celý příspěvek

        • SYN_
          21:18 24.02.2022

          Takovéhle výkony - to musí být přečerpávačky?? Sice dobré, are produkci neřeší...

          Takovéhle výkony - to musí být přečerpávačky?? Sice dobré, are produkci neřeší...

    • Poly
      23:17 22.02.2022

      Ony ty OZE mají budoucnost a možná budou schopné pokrýt komplet spotřebu. Dokud ale neumíme elektřinu rozumně uskladnit, tak je to pasé. Když ji někdo tam moc moc chce a všem ji ...Zobrazit celý příspěvek

      Ony ty OZE mají budoucnost a možná budou schopné pokrýt komplet spotřebu. Dokud ale neumíme elektřinu rozumně uskladnit, tak je to pasé. Když ji někdo tam moc moc chce a všem ji nutí, tak ať si nějaké to levné skladování vymyslí.
      Nové bloky se už měly teď dokončovat a měla být sjednaná spolupráce na stavbu a náhradu některých uhelných pomocí SMR. Polsko, Rumunsko a pravděpodobně už i Bulharsko už takové rozhodnutí udělali. V Estonsku se začíná taky něco rýsovat. Jednoduchá úvaha - co udělat z uzavřené tepelné elektrárny, když tam je kompletní rozvodná síť schopná přenášet vysoké výkony a zároveň chybí elektrárna? Bateriové úložiště a podobné kraviny asi raději ne.Skrýt celý příspěvek

      • liberal shark
        07:14 23.02.2022

        Přesně tak. I kdybychom přes noc dostavěli 4 bloky po 1,2 GWe v EDU a ETE a k tomu nahradili některé teplárny pomocí SMR (na všem se pracuje) tak by to akorát stačilo nahradit ...Zobrazit celý příspěvek

        Přesně tak. I kdybychom přes noc dostavěli 4 bloky po 1,2 GWe v EDU a ETE a k tomu nahradili některé teplárny pomocí SMR (na všem se pracuje) tak by to akorát stačilo nahradit odstavované uhelky a staré Dukovany. Pro SMR se dělá studie využití současných energetických lokalit.Skrýt celý příspěvek

  • Echo
    12:04 22.02.2022

    Odporucam zobrat globus do ruky. Toto sa rozhodne nepostavi za rok dva :D NIGAL (Trans-African gas pipeline), asi 4100 km NMGP (Nigeria-Morocco Gas Pipeline Project), asi 5600 ...Zobrazit celý příspěvek

    Odporucam zobrat globus do ruky. Toto sa rozhodne nepostavi za rok dva :D

    NIGAL (Trans-African gas pipeline), asi 4100 km
    NMGP (Nigeria-Morocco Gas Pipeline Project), asi 5600 km

    Pre porovnanie:
    Pariz - Teheran, 4200 km
    Pariz - Abu Dhabi, 5200 kmSkrýt celý příspěvek

    • Mortles
      12:32 22.02.2022

      Měl jsem z toho taky takový dojem. Trochu jsem posledních pár dní proklínal, že padl například projekt Nabucco, přitom ten by se nám nyní hodil jako sůl... Takhle plyn z ...Zobrazit celý příspěvek

      Měl jsem z toho taky takový dojem. Trochu jsem posledních pár dní proklínal, že padl například projekt Nabucco, přitom ten by se nám nyní hodil jako sůl... Takhle plyn z Azerbajdžánu a podobně končí v jižní Itálii, což není asi to, co bychom potřebovali.Skrýt celý příspěvek

    • Hevonen
      12:48 22.02.2022

      Nordstream 1 ma 1224km a staval sa v rokoch 2011-2012.

      Nordstream 1 ma 1224km a staval sa v rokoch 2011-2012.

      • Echo
        13:54 22.02.2022

        Neviem ci to mozme porovnavat. Morske produktovody su tahane po dne. Trubky sa zvaraju na lodi a celok sa postupne spusta ku dnu. Vsetko potrebne je na lodi. Pre stavbu potrebujes ...Zobrazit celý příspěvek

        Neviem ci to mozme porovnavat. Morske produktovody su tahane po dne. Trubky sa zvaraju na lodi a celok sa postupne spusta ku dnu. Vsetko potrebne je na lodi. Pre stavbu potrebujes prakticky 'len' zasobovat tu lod. Pekna ukazka napr, https://www.youtube.com/watch?...
        Pri stavbe na pevnine, potrebujes budovat infrastrukturu okolo stavby. A tiez by bolo vhodne produktovod ulozit aspon 2 metre pod zem. Akokolvek na to pozeram, tak tahanie trubiek po dne mora mi pride 'jednoduchsie' na logistiku ako riesit stavbu niekde uprostred puste ci dzungle.Skrýt celý příspěvek

        • Poly
          23:33 22.02.2022

          Na tom videu to vypadá jako pohodka, ale pracuje se pod vodou. Celá mašinérie je dosti šílená a především pěkně ...Zobrazit celý příspěvek

          Na tom videu to vypadá jako pohodka, ale pracuje se pod vodou. Celá mašinérie je dosti šílená a především pěkně drahá.

          https://youtu.be/5ycsfuTqiqE?t...

          https://www.nord-stream.com/do... Skrýt celý příspěvek

        • SYN_
          21:23 24.02.2022

          Tu infrastrukturu (kompr. stanice...) na mořském dně netřeba? Nebo se na dně též staví jednodušeji?

          Tu infrastrukturu (kompr. stanice...) na mořském dně netřeba? Nebo se na dně též staví jednodušeji?

    • kosa2668
      15:27 22.02.2022

      Asi tak Afrika je extremne špecifická Maroko a Alžír majú medzi sebou spory ci uz Alžírsky alebo Marocký plynovod budú si robiť naschvál a financovat rozne extrémistické skupiny ...Zobrazit celý příspěvek

      Asi tak
      Afrika je extremne špecifická
      Maroko a Alžír majú medzi sebou spory ci uz Alžírsky alebo Marocký plynovod budú si robiť naschvál a financovat rozne extrémistické skupiny
      Nigéria je kapitola sama o sebe
      Sever je veľmi nebezpečný plny teroristov a nepriatelskych kmeňov
      Plus tam operujú Wagnerovci
      Každý týždeň je na Al jazeere jak pri kradnutí plynu ropy uhorelo 100 aj viac ľudí
      Nehovoriac o nature spolupráca s Afričanmi je otrasná to je extrém...
      Bez uplatkov sa nič nedá peniaze sa rozkradnú a budú žiadať daľše...
      Byrokracia extrémna neschopnosť nevzdelanosť neochota pracovať malo schopných ludí nehovoriac o extrémnom drancovaní a znečisťovaní prírody
      Politická situácia a neistota (ako keď som šiel jeden večer v Chartúme spať a ráno som sa zobudil do vojenského prevratu :D mesiac bez internetu a telefonneho signalu)
      Po zemetrasení na Haity dostali dotácie od USA na rekonstrukciu a stavbu novych skol za 20 000$ na skolu postavili jeden krivý múr a este sa sťažovali že im stopli dotácie (viem že Haity nieje v Afrike ale je to len príklad)...
      Tam sa utopí strašne veľa miliárd...Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    10:35 22.02.2022

    OK, ale skutečným řešením by bylo snižovat spotřebu zemního plynu v EU. Zatím se děje pravý opak.

    OK, ale skutečným řešením by bylo snižovat spotřebu zemního plynu v EU. Zatím se děje pravý opak.

    • Clibanarius
      11:37 22.02.2022

      Souhlas s vodíkovou ekonomikou ale bez JE to není reálné pro země jako ČR dokonce zcela nereálné

      Souhlas s vodíkovou ekonomikou ale bez JE to není reálné pro země jako ČR dokonce zcela nereálné

    • Upgrade
      12:02 22.02.2022

      To je asi nie celkom realne najblizsich par rokov. Riesenim by bolo mat natahane trubky z Kataru a Iranu ale ako na potvoru idu oba planovane plynovody cez Syriu a ta je zhodou ...Zobrazit celý příspěvek

      To je asi nie celkom realne najblizsich par rokov. Riesenim by bolo mat natahane trubky z Kataru a Iranu ale ako na potvoru idu oba planovane plynovody cez Syriu a ta je zhodou okolnosti destabilizovana. A to jeden plynovod uz mohol byt hotovy v roku 2016 ale projekt padol lebo Syria obvinuje Katar, ze vraj platil ISIS s cielom zvrhnut vladu v Syrii. Ten druhy uz Syria rovno odmietla, lebo vraj musela chranit zaujmy svojho nemenovaneho spojenca, ktory je hlavnym dodavatelom plynu do EU. A Syria je stale destabilizovana, ac sa Rusko roky snazi - co mu sily a triskace stacia - ju stabilizovat.

      Ono je to fakt zvlastne, ze z toho blizkeho vychodu to ma EU najblizsie a ani jedna trubka. Fakt by ma zaujimalo koho vsetkeho maju Rusi v statoch EU na vyplatnej listine, ked toto cele roky nikto neriesil a len dalej prehlboval zavislost na Rusku. A zaujimava je na tom este jedna vec: plny internet konspiracii o tom, ako za to vsetko moze CIA.

      https://en.wikipedia.org/wiki/...
      https://en.wikipedia.org/wiki/... Skrýt celý příspěvek

    • Hevonen
      12:44 22.02.2022

      znižovať spotrebu plynu nie je v súčasnej dobe možné. Treba nahradiť uhlie, lebo je to ešte väčšie zlo ako ruský plyn, ktorý reálne vôbec nemusí byť čisto ruský. Podiel ruského ...Zobrazit celý příspěvek

      znižovať spotrebu plynu nie je v súčasnej dobe možné.
      Treba nahradiť uhlie, lebo je to ešte väčšie zlo ako ruský plyn, ktorý reálne vôbec nemusí byť čisto ruský.
      Podiel ruského plynu na dovoze do EU treba radikálne znížiť a to v krátkom čase. Eastmed by mohol pomôcť v strednodobom horizonte a LNG z Kataru v kratkodobom.

      Nigeria-Morocco Gas Pipeline Project vyzera veľmi slubne aj z dovodu, ze 12 africkym krajinam da stabilny prijem a tym by mohol zmiernit migraciu.Skrýt celý příspěvek

      • liberal shark
        12:52 22.02.2022

        Opravdu si nemyslím, že by uhlí bylo větší zlo než ruský zemní plyn. Když se započtou všechny externality včetně politických a bezpečnostních, tak to zdaleka nebude tak ...Zobrazit celý příspěvek

        Opravdu si nemyslím, že by uhlí bylo větší zlo než ruský zemní plyn. Když se započtou všechny externality včetně politických a bezpečnostních, tak to zdaleka nebude tak jednoznačné. Navíc zelené Německo pálí uhlí jako vzteklé.Skrýt celý příspěvek

        • Hevonen
          14:07 22.02.2022

          Tak ešte zarátaj externality v podobe predčasných úmrtí a zdevastovaného životného prostredia. Poznáme napríklad štatistiky takej detskej úmrtnosti v okolí Ostravy či uholnej ...Zobrazit celý příspěvek

          Tak ešte zarátaj externality v podobe predčasných úmrtí a zdevastovaného životného prostredia.
          Poznáme napríklad štatistiky takej detskej úmrtnosti v okolí Ostravy či uholnej elektrárne Nováky. Uhlie je bordel a špeciálne hlavne spaľovanie lignitu, ktorý má rovnakú výhrevnosť ako spaľovanie odpadkov v mestskej spaľovni v Bratislave.Skrýt celý příspěvek

          • liberal shark
            07:17 23.02.2022

            Jo, každá forma výroby elektřiny / tepla má svoji death toll. Spalování v moderních kotlích s odlučovači už není tak špinavé, ale těžba, doprava a mletí ano. Je tu ovšem jedna ...Zobrazit celý příspěvek

            Jo, každá forma výroby elektřiny / tepla má svoji death toll. Spalování v moderních kotlích s odlučovači už není tak špinavé, ale těžba, doprava a mletí ano. Je tu ovšem jedna výhoda - nebudeme posílat peníze Putinovi.Skrýt celý příspěvek

          • SYN_
            21:28 24.02.2022

            Nebojte se, na Ostravsku už rozmach těžby dávno nehrozí...

            Nebojte se, na Ostravsku už rozmach těžby dávno nehrozí...

  • GlobeElement
    10:26 22.02.2022

    No jo, Reagan. Patrně nejlepší americký prezident, jakého jsem zažil, inteligentní, rozhodný, navíc vtipný.

    Proto ho levicová smečka tolik nenáviděla a nenávidí.

    No jo, Reagan. Patrně nejlepší americký prezident, jakého jsem zažil, inteligentní, rozhodný, navíc vtipný.

    Proto ho levicová smečka tolik nenáviděla a nenávidí.

    • Mortles
      10:40 22.02.2022

      Ne, levicová smečka ho nenávidí, protože vnímal AIDS jako prostředek genocidy homosexuálů. Záměrně blokoval boj proti epidemii a vývoj léků. Například do vládní rady pro boj HIV ...Zobrazit celý příspěvek

      Ne, levicová smečka ho nenávidí, protože vnímal AIDS jako prostředek genocidy homosexuálů. Záměrně blokoval boj proti epidemii a vývoj léků. Například do vládní rady pro boj HIV nominoval lidi bez kvalifikací, kteří měli záměrně sabotovat rozhodování. A pak samozřejmě pár dalších věcí.

      Ale je pravda, že z našeho dějinného pohledu nám v mnohém pomohl.Skrýt celý příspěvek

      • GlobeElement
        11:26 22.02.2022

        To je jenom jedna z nenávistných legend. Nepodléhal aktivistům a tak ho nenáviděli a pomlouvali, kudy chodili. Tu radu pro výzkum AIDS sám založil. I když ono je to jedno, stejně ...Zobrazit celý příspěvek

        To je jenom jedna z nenávistných legend. Nepodléhal aktivistům a tak ho nenáviděli a pomlouvali, kudy chodili.

        Tu radu pro výzkum AIDS sám založil. I když ono je to jedno, stejně vývoj provádějí soukromé firmy.Skrýt celý příspěvek

        • Mortles
          11:49 22.02.2022

          A jak říkám, jmenoval tam lidi, kteří s medicínou neměli nic společného. A víte co, nenávistné legendy, to teďka Putin taky říká... Ale to je jedno, jenom chci říct, že na různé ...Zobrazit celý příspěvek

          A jak říkám, jmenoval tam lidi, kteří s medicínou neměli nic společného. A víte co, nenávistné legendy, to teďka Putin taky říká... Ale to je jedno, jenom chci říct, že na různé dějinné postavy mohou různí lidé vzpomínat různě a nakonec třeba všichni mít pravdu. Proto říkám, z našeho dějinného pohledu byl třeba hrdina, ale ne každý s tím musí souhlasit a má taky dobré důvody. Historie je složitá věc. Ale to je spíš jenom takové zamyšlení, nechci tady začínat žádný boj o aktivismus nebo Reagana.Skrýt celý příspěvek

          • GlobeElement
            12:58 22.02.2022

            Proto je tam chtěl. Nechtěl lidi s klapkami na očích a neschopné uznat, že něco nevědí nebo neumí. Současnou covid hysterii způsobili právě odborníci na slovo vzatí, jejichž rady ...Zobrazit celý příspěvek

            Proto je tam chtěl. Nechtěl lidi s klapkami na očích a neschopné uznat, že něco nevědí nebo neumí. Současnou covid hysterii způsobili právě odborníci na slovo vzatí, jejichž rady vedly k devastaci ekonomiky celého světa a neměly na šíření viru žádný vliv.

            Nové hrozby musí řešit noví lidé, ti staří budou používat svoje staré, v nových podmínkách nefunkční postupy. A tohle Reagan chápal.

            Pobavila mne kritika v jenom článku, podle které byl ten výbor pro výzkum AIDS špatný, protože v jeho vedení nebyl žádný homosexuál. Tak si říkám, jakou odbornost ti aktivisti vlastně vyžadovali.

            Reagan si přiznal jednoduchou věc, Rusko je nebezpečný agresivní stát a je chyba mu jakkoliv pomáhat. To samé si uvědomoval i v případě Číny. Byl to člověk, který viděl hodně dopředu.Skrýt celý příspěvek

      • Clibanarius
        11:45 22.02.2022

        Reagana není potřeba demonizovat ani z jedné strany. Udělal samozřejmě i těžké chyby - k debaklu v Afghanistánu minulý rok je potřeba vskutku jít až do 85/86 kdy přes odpor ...Zobrazit celý příspěvek

        Reagana není potřeba demonizovat ani z jedné strany. Udělal samozřejmě i těžké chyby - k debaklu v Afghanistánu minulý rok je potřeba vskutku jít až do 85/86 kdy přes odpor zpravodajských služeb povolil dodávky Stingerů mudžahedínům ačkoliv mu Gorbačov slíbil odchod - tak jim aspoň pěkně zasolil na rozloučenou. Trochu křivárna, která se Američanům zle vymstila v dalších 30 ti letech. CIA moc dobře věděla co jsou mudžahedíni zač a varovala...

        A takový Zijaúl Hak si s milým Ronniem dosloval vytřel zadniciSkrýt celý příspěvek

        • GlobeElement
          11:58 22.02.2022

          To je nelogické tvrzení. Pokud Gorbačov rozhodl o stažení z Afghánistánu před dodávkami amerických zbraní, neměly tyto dodávky na mudžahedíny žádný vliv. Navíc, síly, které ...Zobrazit celý příspěvek

          To je nelogické tvrzení. Pokud Gorbačov rozhodl o stažení z Afghánistánu před dodávkami amerických zbraní, neměly tyto dodávky na mudžahedíny žádný vliv.

          Navíc, síly, které vyzbrojily USA (potažmo Pákistán) nejsou ty samé, které vládly v Afghánistánu v 90. letech a později. Přesně naopak, byly poraženy Tálibánem, který do Afghánistánu naběhl až po stažení sovětské armády.Skrýt celý příspěvek

          • Clibanarius
            12:07 22.02.2022

            Ano zní to nelogicky ale je to pravda. Pokud se berou historická fakta a ne produkce Holywoodu, dodávky Stingerů neměli vliv na rozhodnutí z Afghanistánu odejít. Přímý dopad jejich ...Zobrazit celý příspěvek

            Ano zní to nelogicky ale je to pravda. Pokud se berou historická fakta a ne produkce Holywoodu, dodávky Stingerů neměli vliv na rozhodnutí z Afghanistánu odejít. Přímý dopad jejich použití byl také omezený - Rusové prostě přesunuli operace do středních výšek nad 4-5 km což ovšem vyžadovalo pro přímou podporu používání přesných zbraní nebo masivní kobercové nálety - oboje finančně náročné. To už chřadnoucí SSSR nehodlal financovat z důvodů vážných problémů. Pravé důvody pro stažení byly politicko-ekonomické. Vojenské jen velmi okrajově.

            Jen doplňuji že statisticky nebyli ztráty po nasazení Stingerů 86-88 vyšší ale stagnovali nebo byli dokonce mírně nižšíSkrýt celý příspěvek

          • GlobeElement
            12:53 22.02.2022

            Nerozumíme si. Pokud bylo o stažení SSSR z Afghánistánu rozhodnuto před dodávkami amerických zbraní, nelze Reaganovi přičítat pozdější události, protože ty se odvíjely od stažení ...Zobrazit celý příspěvek

            Nerozumíme si.
            Pokud bylo o stažení SSSR z Afghánistánu rozhodnuto před dodávkami amerických zbraní, nelze Reaganovi přičítat pozdější události, protože ty se odvíjely od stažení SSSR a to tedy, podle vás, Reagan nezpůsobil.Skrýt celý příspěvek

          • Torong
            12:56 22.02.2022

            Clinabarius: "Rusové prostě přesunuli operace do středních výšek nad 4-5 km což ovšem vyžadovalo pro přímou podporu používání přesných zbraní nebo masivní kobercové nálety - oboje ...Zobrazit celý příspěvek

            Clinabarius:
            "Rusové prostě přesunuli operace do středních výšek nad 4-5 km což ovšem vyžadovalo pro přímou podporu používání přesných zbraní nebo masivní kobercové nálety - oboje finančně náročné. To už chřadnoucí SSSR nehodlal financovat z důvodů vážných problémů. "
            Takže sám potvrzuješ, že dodávkami stingerů USA dosáhly přesně toho, čeho chtěly a tedy bylo to úspěšný krok.Skrýt celý příspěvek

          • Clibanarius
            14:06 22.02.2022

            @Torong Píši, že rozhodnutí SSSR a Gorbačova odejít z Afghanistánu bylo učiněno před zahájením dodávek a nasazením Stingerů. Ty na jeho rozhodnutí neměli vliv a ani nemohli, ...Zobrazit celý příspěvek

            @Torong
            Píši, že rozhodnutí SSSR a Gorbačova odejít z Afghanistánu bylo učiněno před zahájením dodávek a nasazením Stingerů. Ty na jeho rozhodnutí neměli vliv a ani nemohli, protože rozhodnutí na politbyru padlo už rok předtím. Na to existují archivní historické záznamy.Skrýt celý příspěvek

          • Torong
            12:43 23.02.2022

            Clibanarius: A to něco mění na tom co jsem psal? Američani asi těžko věděli, že se Rusové chtějí z Afghanistánu stáhnout. Jako nejúčinnější vyhodnotili vyzbrojení Mudžahedínů ...Zobrazit celý příspěvek

            Clibanarius:
            A to něco mění na tom co jsem psal? Američani asi těžko věděli, že se Rusové chtějí z Afghanistánu stáhnout. Jako nejúčinnější vyhodnotili vyzbrojení Mudžahedínů Stingery a zafungovalo to dle předpokladu. Rusové museli změnit CAS a to jim přineslo neakceptovatelné navýšení nákladů. A z taktického hlediska to pro Mudžahedíny znamenalo úlevu, protože Rusové v té době naproto mizivé množství naváděné munice, takže účinnost bombardování byla mizivá.Skrýt celý příspěvek

    • krllo
      19:18 22.02.2022

      Vy jste ho osobně znal ?

      Vy jste ho osobně znal ?

Načítám diskuzi...