AH-1Z Viper a UH-1Y Venom: Unikátní schopnosti pro Armádu ČR

AH-1Z Viper a UH-1Y Venom: Unikátní schopnosti pro Armádu ČR
AH-1Z Viper a UH-1Y Venom / Robert Sullivan, Flickr, Public Domain (Zvětšit)

V roce 2023 Armáda České republiky získá první bojové vrtulníky AH-1Z Viper (Zulu) a víceúčelové vrtulníky UH-1Y Venom (Yankee). Čeští vojáci vůbec poprvé do rukou dostanou skutečně bojem ověřený „těžký“ high-tech zbraňový systém. Přechod ze stařičkých vrtulníků Mi-24 na špičkové americké bojové stroje Viper / Venom bude pro vojáky bez nadsázky „civilizačním šokem“.

Bojový dvoumotorový vrtulník AH-1Z Viper u americké námořní pěchoty (USMC) nahradil vrtulník AH-1W Super Cobra (Whiskey) a víceúčelový dvoumotorový UH-1Y Venom nahradil UH-1N Iroquois (November). Přes stejnou (ve skutečnosti dále vylepšenou) aerodynamickou koncepci a tvar jde o zcela nové vrtulníky, přinášející zcela nové schopnosti a způsoby nasazení.

Klíčová je zejména 85% shodnost dílů mezi vrtulníky Viper a Venom, jako je čtyřlistý rotor, převodovka, turbohřídelové motory, celá zadní ocasní část i s vyrovnávacím rotorem, ovládací prvky, elektronika a avionika. Shodnost je tak velká, že piloti mohou volně přecházet mezi vrtulníky Viper a Venom a využívat k výcviku jediný typ letového simulátoru. Velká shodnost umožňuje také podle potřeby měnit mezi vrtulníky Viper a Venom díly a zásadně zjednodušuje logistický řetězec a servis. Údržbu Venomů a Viperů zajistí jen jeden vyhrazený technický tým.  

Viper i Venom mají digitální kokpit s rozměrnými LCD panely, automatický letový kontrolní systém AFCS (Automatic Flight Control System) s integrovanou satelitní a inerciální navigací (GPS / INS). AFCS umožňuje létat s vrtulníkem bez zásahu pilota a snižuje pracovní zátěž pilota, dokonce i ve visu vrtulníku. Standardem jsou samozřejmě klíčové ovládací prvky na řídící páce HOCAS (Hands-On-Collective-And-Stick).

V případě Viperu jsou obě pozice zaměnitelné – z předního i zadního místa lze vrtulník řídit i vést palbu. Systém řízení palby umožňuje zaměřovat zbraňové systémy na více cílů současně.


Vybavení pilota Viperu a přilba Optimized TopOwl; větší foto / U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Zachary DiPadov  / CC BY-SA 2.0

Helma Optimized TopOwl (zjednodušený model TopOwl používaný na evropských vrtulnících Tiger) s průhledovým displejem od francouzské společnosti Thales je spárována u vrtulníku Viper s dopředným senzorem AAQ-30 Target Sight System (TSS) a u vrtulníku Venom se senzorem Brite Star Targeting System. Oba senzory jsou vybaveny infračervenou elektrooptikou FLIR (Forward-Looking InfraRed), digitální barevnou kamerou a laserovým značkovačem.

Průhledový HUD displej přilby Optimized TopOwl zobrazuje záběry ze senzorů společně se zbraňovými a navigačními údaji. Optimized TopOwl nemá noční vidění (jako TopOwl), takže posádka (nebo jeden člen posádky) musí používat klasické brýle pro noční vidění.

Nový čtyřlistý kompozitní rotor vylepšuje manévrovatelnost, ovládatelnost a zvyšuje cestovní rychlost. Obsahuje o 75 % méně dílů než běžné rotory a snáší zásahy z 23mm protiletadlového kanonu. Nové motory T700-401C poskytují výkon 2×1365 kW (2×1253 kW). Typická cestovní rychlost Viperu v bojové konfiguraci (se zbraněmi) je 260 km/h, maximální 333 km/h.

Co se týče Venomu, tak ten ve srovnání s UH-1N se chlubí téměř o 125 % vyšším užitečným zatížením, téměř o 50 % větším dosahem, sníženými vibracemi a vyšší cestovní rychlostí (293 km/h; zřejmě v prázdné a čisté konfiguraci). Oba vrtulníky mají kvůli možnému bojovému poškození redundantní hydraulickou soustavu. Vzhledem ke svému původně námořnímu určení jsou Venomy i Vipery odolné proti korozi a vodě.


AH-1Z Viper s přídavnou nádrží; větší foto / U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 2nd Class Kenan O’Connor/Released / CC BY-SA 2.0​

Podle velícího důstojníka mariňácké vrtulníkové letky HMLA-169 a odborníka na vrtulníky Viper / Venom, podplukovníka Jamese Isaacsa, zavedení Viperů a Venomů zcela změnilo koncept nasazení této vývojové větve vrtulníků. Mimochodem ještě v 90. letech Super Cobry a Iroquoisy operovaly odděleně. Teprve v roce 2003 v Iráku začaly oba stroje létat společně.

„Přechod na kombinaci Yankee – Zulu nás vedlo k poznání, že párování pro nás ve skutečnosti mění bojiště. Vylepšením prošel bojový dosah, užitečné zatížení a ničivost, zatímco zbraňové systémy Whiskey vyžadovaly mnohem užší a bližší vzdálenost pro bojový kontakt. Se starým typem AH [Whisky] byl rozsah zbraní omezen balíčkem senzorů. I když jste měli zbraň se zdokonaleným dosahem – mluvíme o Hellfire – senzor nedokázal na velkou vzdálenost provést identifikaci a zaměření, aby se využilo maximálního efektivního dosahu střely,“ uvedl Isaacs s tím, že senzory vrtulníků Viper dokážou identifikovat a zaměřit cíl na mnohem větší vzdálenost, než je dosah střel Hellfire.

Střely AGM-114 Hellfire (lze použít jen na strojích Viper) v jakékoliv verzi mají dosah 8000 metrů. Schopnost TSS objevit, rozpoznat, identifikovat a zaměřit cíl není známá. Pokud ale Isaacs říká, že senzor dokáže zaměřit cíl (zřejmě velikosti bojového vozidla) na mnohem větší vzdálenost, než je dosah Hellfire, mluvíme o vzdálenosti 10 000 metrů a vyšší.

Pochopitelně na objevené cíle nemusí vrtulník Viper / Venom navádět jen vlastní zbraně, ale také palbu jiných raketových, dělostřeleckých nebo leteckých jednotek. V tomto bodě je třeba zmínit hlavní nevýhodu obou vrtulníků  – chybějící datalink. Teprve chystaná modernizace umožní do Viperů a Venomů začlenit datalink Link 16, přes který půjde automaticky předávat údaje o cílech mezi vrtulníky nebo dalším jednotkám na zemi, ve vzduchu, či nadřazeným stupňům velení. Stejně tak přes Link 16 lze řídit jiné drony nebo výhledově z vrtulníku vypouštěné kamikadze drony. 


Kulomet GAU-21/A ráže 12,7 mm a střely ráže 70 mm vrtulníku Venom; větší foto / Robert Sullivan, Flickr, Public Domain

Datalinku lze využít také v rámci boje proti dronům, kdy Viper může předávat informace o zachycených dronech bojovým letadlům (F-35, Gripen) nebo pozemní protivzdušné obraně. Ostatně boj s drony, včetně jejich ničení pomocí střel Sidewinder, mariňáčtí piloti Viperů běžně nacvičují.

Podplukovník Issac považuje schopnost digitální interoperability s dalšími platformami (pomocí datalinku) za nejnaléhavější vylepšení, které zásadně zvýší taktickou účinnost kombinace Viper a Venom. K zástavbě datalinků do mariňáckých Viperů a Venomů dojde ve fiskálním roce 2022. 

Výhodou je, že s integrací datalinku počítá americká námořní pěchota, takže Armáda ČR nebude muset platit vývojové náklady při nevyhnutelné modernizaci svých Viperů a Venomů. Tohle je ostatně jedna z klíčových výhod nákupu vrtulníků Viper a Venom – americká námořní pěchota vrtulníky bude průběžně vylepšovat, včetně zavádění nových zbraní. Armáda ČR tak tyto modernizační balíčky (zevrubně otestované USMC) může jednoduše nakoupit a zavést do svých strojů.

Jde zejména o střelu vzduch-země AGM-179 Joint Air-to-Ground Missile (JAGM) s doletem 8000 metrů a s duální naváděcí hlavicí (radar + laserové navádění). Střela má mimo jiné vylepšenou schopnost zasahovat pohyblivé a bránící se cíle. Dá se očekávat i postupné zavádění nových střel Sidewinder (či jiných střel vzduch-vzduch) a nejnovějších modelů laserem naváděných 70mm střel. Sidewindery dokážou působit i proti pozemním cílům, pokud jsou dostatečně „horké“.


Kokpit UH-1Y Venom; větší foto / U.S. Marine Corps photo by Lance Cpl. Michaela Gregory, Public Domain

V případě Viperu je současnou klíčovou zbraní trojhlavňový 20mm kanon M197 se zásobou 750 kusů munice. Efektivní dostřel kanonu je 2000 metrů. Kanon lze zaměřovat manévrováním vrtulníku (v případě fixní pozice kanonu) nebo pomocí helmy TopOwl obou členů posádky. Viper nyní kromě Hellffire využívá i 70mm střely APKWPS s laserovým naváděním a dostřelem 3000 metrů. Pomocí APKWPS lze ničit statické i pohyblivé cíle.

Jen pro zajímavost. Italská firma Leonardo Armádě ČR v tendru nabízela neexistující vojenský vrtulník AW139M, papírově odvozený od civilního stroje AW139. O složitosti vývoje bojového vrtulníku z civilní platformy jsme již psali. Mnohé ale překvapí, že finanční náklady vývoje lehce militarizované verze MH-139A (rozhodně méně militarizované, než požadovala Armáda ČR) pro americké letectvo byly vyšší, než hodnota celé české akvizice vrtulníků Viper a Venom. Je však pravda, že testovací program amerického letectva byl velmi komplexní.

Podle Isaaca s příchodem Viperů a Venomů mariňáci dostali dva výkonově podobné vrtulníky, které dokážou společně držet krok. Venomy mohou Viperům mimo jiné pomoci pátrat po cílech a v případě potřeby nasadit palubní zbraně, tedy 70mm řízené / neřízené střely a palubní kulomety až do ráže 12,7 mm.

„Pokud se podíváte na řadu základních úkolů, které podporujeme, nejdůležitější je OAS [ofenzivní letecká podpora], zahrnující vzdálenou leteckou podporu a přímou leteckou podporu. Protože Yankee nemá takový dosah jako Zulu, vzdálenou leteckou podporu – pravděpodobně pomocí těžké PGM [přesná řízená střela; Hellfire] – vykoná čistě jen Zulu, ale CAS mise jsou rozhodně ideální pro kombinovaný prvek Yankee / Zulu,“ uvádí Issac.


Venomy a Vipery vykonávající OAS

Rozdíl mezi přímou leteckou podporou CAS (Close Air Support) a vzdálenou leteckou podporu DAS (Deep Air Support) je v rozdílné míře koordinace s pozemními jednotkami. DAS se používá k ničení nepřítele v dostatečné vzdálenosti od vlastních sil, kdy není nutné letecké operace koordinovat s pozemními silami. Naopak v případě CAS dochází k ničení protivníka v blízkosti vlastních sil – letecké operace je tedy nutné koordinovat s pohybem a palbou vlastních pozemních jednotek.

Kromě toho Vipery lze využít jako ozbrojený doprovod, duo Venom a Viper pak v rámci bojového pátraní a záchrany (CSAR), jako předsunuté vzdušné návodčí palby, ozbrojený průzkum nebo pro koordinaci útoků a průzkumu (SCAR).

Celý vrtulníkový systém H-1 je tedy složen z Viperů, které zajišťují OAS a Venomů, které samostatně nebo ve spolupráci zajišťují manévrování, logistiku a blízkou palebnou podporu.

V současné době si kromě americké námořní pěchoty vrtulníky Viper a Venom objednala Česká republika, pouze vrtulníky Viper pak Bahrajn. Další objednávky mohou přijít z Polska a Rumunska.

EDIT: Upravené informace o přílbě TopOwl, resp. Optimized TopOwl. Datalinky Link 16 získají Venomy i Vipery.

Zdroj: HelioOps, SLDinfo, 2

Nahlásit chybu v článku


Související články

Armáda ČR zvolila cestu: Útočný vrtulník AH-1Z Viper a víceúčelový UH-1Y Venom

Armáda České republiky získá osm víceúčelových vrtulníků UH-1Y Venom a čtyři útočné AH-1Z Viper. ...

Proč Armáda ČR vybrala vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom?

Armáda ČR získá útočné vrtulníky AH-1Z Viper a víceúčelové UH-1Y Venom. Jedním ze zvažovaných strojů ...

Podepsáno! Armáda ČR získá americké vrtulníky Viper a Venom

Ministr obrany Lubomír Metnar ve čtvrtek večer společně s americkým ministrem obrany Markem Esperem ...

Námořní pěchota vyřadí pětinu vrtulníků AH-1Z Viper a UH-1Y Venom

Podle amerického portálu The Drive:War Zone americká námořní pěchota (USMC) v rámci reformy Force ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Jan Grohmann
    13:31 20.04.2021

    Upraveny informace: Piloti Venomů a Viperů využívají přilbu Optimized TopOwl, což je zjednodušená verze přilby TopOwl bez nočního vidění a možnosti promítat video na hledí. ...Zobrazit celý příspěvek

    Upraveny informace:

    Piloti Venomů a Viperů využívají přilbu Optimized TopOwl, což je zjednodušená verze přilby TopOwl bez nočního vidění a možnosti promítat video na hledí. TopOwl v USMC neprošla nočními zkouškami a na další vývoj nebyl čas ani peníze. USMC má v rozpočtu peníze na zdokonalování tohoto přilbového zaměřovače, ale rozsah vylepšení není zatím znám. Možná se řeší jen zastarávání elektroniky, lepší softwarové funkce, lepší rozlišení hardware (možná přidají barvy).

    Naopak dobrá zpráva je, že datalink Link16 získají Venomy i Vipery.Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      19:36 20.04.2021

      Bude Link 16 i pro české stroje?

      Bude Link 16 i pro české stroje?

      • Nesher
        20:10 20.04.2021

        Jelikož zatím není ani v těch amerických, tak co by si řekl?

        Jelikož zatím není ani v těch amerických, tak co by si řekl?

        • petres
          06:45 21.04.2021

          Nějak nerozumím té ironii. Dodávka pro nás má být realizována v letech 2022-23, což je právě čas zavádění Link16, takže to není vyloučeno. Prostě za 2 roky uvidíme.

          Nějak nerozumím té ironii. Dodávka pro nás má být realizována v letech 2022-23, což je právě čas zavádění Link16, takže to není vyloučeno. Prostě za 2 roky uvidíme.

          • Scotty
            07:11 21.04.2021

            Vzhledem k tomu že podpis smlouvy a nepochybně i schválení parametrů vrtulníků proběhl v roce 2019. Tak se dá očekávat že jejich výbava bude odpovídat době podpisu smlouvy.

            Vzhledem k tomu že podpis smlouvy a nepochybně i schválení parametrů vrtulníků proběhl v roce 2019. Tak se dá očekávat že jejich výbava bude odpovídat době podpisu smlouvy.

      • Jan Grohmann
        09:57 21.04.2021

        Jelikož o tom nepíše DSCA, tak zřejmě ne. Jinak tady zajímavé informace o zavádění Link16 do českých Gripenů - ...Zobrazit celý příspěvek

        Jelikož o tom nepíše DSCA, tak zřejmě ne. Jinak tady zajímavé informace o zavádění Link16 do českých Gripenů - http://czechairforce.com/news/...

        V případě Viperu a Venomu bude zajímavé, zda k případné instalaci Link16 nebo jiné modernizaci bude nutné vrtulníky posílat do USA nebo nám to Washington dovolí udělat tady, resp. jestli to půjde technicky provést tady.Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          10:17 21.04.2021

          Do Gripenu si instalaci datalinku prováděla armáda sama. Ovšem přípravu provedl výrobce při modernizaci v roce 2018. Bude tedy nejspíš záležet jak moc jsou na to vrtulníky ...Zobrazit celý příspěvek

          Do Gripenu si instalaci datalinku prováděla armáda sama. Ovšem přípravu provedl výrobce při modernizaci v roce 2018. Bude tedy nejspíš záležet jak moc jsou na to vrtulníky připravené od výrobce. Samotnou instalaci by pravděpodobné nebyl problém provést v ČR.
          Případné modernizace mají být primárně prováděné přes LOM.Skrýt celý příspěvek

    • darkstyle
      08:13 21.04.2021

      Predpokladám, že ale nočné videnie ten vrtúľnik má, len sa musí s tou prilbou na hlave pilot či strelec sklánať ku obrazovke a tým pádom sa v noci výrazne znižuje čas kedy nie sú ...Zobrazit celý příspěvek

      Predpokladám, že ale nočné videnie ten vrtúľnik má, len sa musí s tou prilbou na hlave pilot či strelec sklánať ku obrazovke a tým pádom sa v noci výrazne znižuje čas kedy nie sú obaja unavený..

      Celkom fail, hlavne u bitevníka..Skrýt celý příspěvek

      • Scotty
        09:00 21.04.2021

        Nemusí se nikam sklánět. Jen musí mít společně s přilbou nasazení i noční vidění.

        Nemusí se nikam sklánět. Jen musí mít společně s přilbou nasazení i noční vidění.

        • darkstyle
          10:39 21.04.2021

          Tá kto je plusto uznávam, mínusom je menšia ako som očakával záťaž ale stále väčšia ako by mohla byť..

          V noci predsa len každých 100g unavuje jaksi viac ako cez deň..

          Tá kto je plusto uznávam, mínusom je menšia ako som očakával záťaž ale stále väčšia ako by mohla byť..

          V noci predsa len každých 100g unavuje jaksi viac ako cez deň..

  • flanker.jirka
    13:25 20.04.2021

    Vlastnosti systému H1 se čtou velmi pěkně, ale bude to opravdu takové výbavě, aby se dalo takto použít? Například, zda přijdou Vipery už s datalinkem, budou peníze na pořádnou ...Zobrazit celý příspěvek

    Vlastnosti systému H1 se čtou velmi pěkně, ale bude to opravdu takové výbavě, aby se dalo takto použít? Například, zda přijdou Vipery už s datalinkem, budou peníze na pořádnou výzbroj?
    V počtu 4 kusů Viperu budou nejspíše lítat okolo komína a cvičit jen základní použití.
    Psát o možnostech modernizace něčeho, co ještě ani neprovozujene a nezaplatili jsme to je minimálně úsměvné, to je tak do AReportu. Realitu vidím tak, že co nyní přijde do ČR bude muset alespoň 15 let stačit, AČR nemá peněz na zbyt.Skrýt celý příspěvek

  • Klimesov
    12:40 20.04.2021

    Hmmmm. Jak vidno i zde se ukazuje, že po technické stránce systém H-1 AČR vyhovuje. Po stránce operační jak vidno také. Po stránce provozní, to se uvidí, ale počítám že ...Zobrazit celý příspěvek

    Hmmmm.
    Jak vidno i zde se ukazuje, že po technické stránce systém H-1 AČR vyhovuje.
    Po stránce operační jak vidno také.
    Po stránce provozní, to se uvidí, ale počítám že minimálně prvních 5 let budeme čítat kdejaké stížnosti na provoz, tak jak to bylo v případě Panduru a jiné nové techniky, která se do AČR zařadila, ale to je pochopitelné. Žádný učený z nebe nespadl :-)

    Takže jediné co kazí tuto zakázku je chyba úředníka, nebo úředníků, na Ministerstvu obrany, která ale byla vyvolaná byrokratickým nesmyslem.

    Výsledek: Dobrý obchod. :)Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    11:45 20.04.2021

    Integrace Link 16 bude přínosem, zvláště pokud by umožnila ovládat drony z paluby vrtulníku (například UH-1). Tím by se systém H-1 přiblížil AH-64E Guardian a výrazně zlepšil své ...Zobrazit celý příspěvek

    Integrace Link 16 bude přínosem, zvláště pokud by umožnila ovládat drony z paluby vrtulníku (například UH-1). Tím by se systém H-1 přiblížil AH-64E Guardian a výrazně zlepšil své bojové možnosti a schopnost přežití na bojišti.Skrýt celý příspěvek

  • Scotty
    11:42 20.04.2021

    V článku je pěkné shrnutí možností H-1 a jejich blízké budoucnosti. Něco takového na jednom místě u nás zacházelo. Ovšem docela mě překvapuje že se tu ještě neobjevilo něco o ...Zobrazit celý příspěvek

    V článku je pěkné shrnutí možností H-1 a jejich blízké budoucnosti. Něco takového na jednom místě u nás zacházelo.
    Ovšem docela mě překvapuje že se tu ještě neobjevilo něco o událostech posledních dní. Myslím že různých námětů na články je nepřeberně.Skrýt celý příspěvek

    • Klimesov
      12:10 20.04.2021

      K druhé věci. Za mně by bylo fajn, kdyby redakce AN ještě chvilu počkala jak se nakonec věci vyvrbí. Je jasné, že celý dokument BIS tu nejspíše nepředstaví, ale na druhou stranu, ...Zobrazit celý příspěvek

      K druhé věci. Za mně by bylo fajn, kdyby redakce AN ještě chvilu počkala jak se nakonec věci vyvrbí. Je jasné, že celý dokument BIS tu nejspíše nepředstaví, ale na druhou stranu, stránce by uškodilo, kdyby se chovala afektovaně jako naší politici (politik), který nejprve prohlásí, že šlo o státní terorizmus a na druhý den to zlehčuje a bagatelizuje. Těch informací je včil zase všude až zbytečně moc a čert se v nich nedokáže vyznat.Skrýt celý příspěvek

      • Scotty
        12:20 20.04.2021

        Tak základní kostra příběhu je celkem jasná. Myslím že Babiš nikdy neřekl že šlo přímo o terorismus. Ovšem zrovna chaotická vyjádření a neprosté nezvládnutí krizové komunikace jak ...Zobrazit celý příspěvek

        Tak základní kostra příběhu je celkem jasná. Myslím že Babiš nikdy neřekl že šlo přímo o terorismus. Ovšem zrovna chaotická vyjádření a neprosté nezvládnutí krizové komunikace jak k občanům tak do zahraničí by určitě za rozbor stálo.Skrýt celý příspěvek

        • Klimesov
          12:26 20.04.2021

          Jo jo nejspíš to nepodal tak jak jsem to popsal, ale jeho vystupování je prostě chaotické a na celou věc tím háže smítko pochybnosti. A já bych si osobně raději počkal na nějakou ...Zobrazit celý příspěvek

          Jo jo nejspíš to nepodal tak jak jsem to popsal, ale jeho vystupování je prostě chaotické a na celou věc tím háže smítko pochybnosti. A já bych si osobně raději počkal na nějakou ucelenější zprávu o této problematice než... Těch za poslední 3 dny slýchám a vidím tolik až je mi z toho smutno.Skrýt celý příspěvek

        • Klimesov
          14:03 20.04.2021

          Tak už jsme se dočkali :-)

          Tak už jsme se dočkali :-)

  • JP--
    11:28 20.04.2021

    Šup tam ještě 2 + 4 navrch, aby to bylo lepší a munice by se taky hodila. No aspoň něco. Dál, děla, minomety, logistiku, BVčka, Ptřs, noktovizory, termovize, drony, dovybavit ...Zobrazit celý příspěvek

    Šup tam ještě 2 + 4 navrch, aby to bylo lepší a munice by se taky hodila. No aspoň něco. Dál, děla, minomety, logistiku, BVčka, Ptřs, noktovizory, termovize, drony, dovybavit letectvo...... Seznam by byl.Skrýt celý příspěvek

  • faraonamumu
    11:25 20.04.2021

    Ten nákup by nebyl špatný kdyby: 1. USA nezačaly vrtulníky vyřazovat, 2. kdyby byl zaveden ve více zemích EU, 3. kdyby LOM získal licenci na opravy pro ostatní uživatele, 4. kdyby ...Zobrazit celý příspěvek

    Ten nákup by nebyl špatný kdyby: 1. USA nezačaly vrtulníky vyřazovat, 2. kdyby byl zaveden ve více zemích EU, 3. kdyby LOM získal licenci na opravy pro ostatní uživatele, 4. kdyby AČR měla vyřešené důležitější programy (BVP, tanky), 5. kdybychom byly ropný emirát, který neví co s penězi... Prostě jsme koupili něco na co nemáme a zároveň to nutně nepotřebujeme, navíc ty vrtulníky ještě před zavedením do AČR nemají prespektivu další modernizace..Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      11:35 20.04.2021

      1. Redukcí prošla prakticky všechna výzbroj USMC. To rozhodně není o H-1. 2. bylo by to pěkné, ale nijak zásadní. 3. Stěží. tohle si bude každý chtít řešit doma, pokud bude mít tu ...Zobrazit celý příspěvek

      1. Redukcí prošla prakticky všechna výzbroj USMC. To rozhodně není o H-1.
      2. bylo by to pěkné, ale nijak zásadní.
      3. Stěží. tohle si bude každý chtít řešit doma, pokud bude mít tu možnost. Ovšem už delší dobu je v Praze civilní servisní centrum Bellu pro Evropu.
      4. Tanky se nějaký čas ještě řešit nebudou a BVP se snad jednou dotáhne. To ovšem z vrtulníky nijak nesouvisí.
      5. Blbost.Skrýt celý příspěvek

      • Miroslav
        11:50 20.04.2021

        Myslím, že v ČR sú dokonca 2 certifikované servisy Bell-u, na Slovensku je certifikovaný servis v rámci ATE. To by som teda ako problém nevidel

        Myslím, že v ČR sú dokonca 2 certifikované servisy Bell-u, na Slovensku je certifikovaný servis v rámci ATE. To by som teda ako problém nevidel

      • darkstyle
        11:58 20.04.2021

        Scotty, neprekrucuj.. Pokiaľ viem tak USMC navyšuje počet raketometov.. bol tu o tom článok - zamieňa časť výbavy potrebnej pre vyloďovania na pevninu s výbavou potrebnou na ...Zobrazit celý příspěvek

        Scotty, neprekrucuj..
        Pokiaľ viem tak USMC navyšuje počet raketometov.. bol tu o tom článok - zamieňa časť výbavy potrebnej pre vyloďovania na pevninu s výbavou potrebnou na udržiavanie ostrovov v pacifiku..

        Načo by im tam boli tie vrtuľníky, však??Skrýt celý příspěvek

        • skelet
          12:12 20.04.2021

          z onoho článku: "V rámci transformace celkově dojde ke snížení počtu mariňáků ze 189 000 na 179 000, ke zrušení sedmi rot tanků Abrams a tří rot mostních tanků. Počet ...Zobrazit celý příspěvek

          z onoho článku:
          "V rámci transformace celkově dojde ke snížení počtu mariňáků ze 189 000 na 179 000, ke zrušení sedmi rot tanků Abrams a tří rot mostních tanků. Počet dělostřeleckých baterií (s taženými houfnicemi M777A2) klesne na pět (-16), letek konvertoplánů Osprey na 14 (-3) a letek těžkých vrtulníků CH-53K King Stallion na pět (-3)."

          tedy se USMC kompletně transformuje, včetně počtu vrtulníků a konvertoplánů.Skrýt celý příspěvek

          • darkstyle
            08:29 21.04.2021

            https://www.armadninoviny.cz/n... USMC navyšuje počty dronov, tankovacích lietadiel a ...Zobrazit celý příspěvek

            https://www.armadninoviny.cz/n...

            USMC navyšuje počty dronov, tankovacích lietadiel a raketometov..

            Znižuje tanky, delostrelectvo a vrtuľníky..

            Keďže na obsluhu tankov, diel a vrtuľníkov treba značne viac ľudí ako na drony, tankovacie lietadlá a raketomety tak je logické, že príslušných vojakov treba pustiť k vode :)..

            Ešte raz skelet a scotty i Klimensov - neprekrucujte..

            USMC zamieňa techniku nevhodnú na vedenie bojov v pacifiku za techniku vhodnú, a to, že nová technika je menej náročná na ľudskú posádku/osadku je fakt.. čo ich tam mali nechať postávať na základniach??

            P.S: konvertoplany počítam k tým vrtúľnikom..
            Btw: rozmýslajú aj o znížení počtu lietadiel, ale zatiaľ o tom nerozhodli, takže počítam len to o čom sa rozhodlo..Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          12:13 20.04.2021

          Koncepce USMC se mění od vybavení pro boj v Evropě/proti terorismu k válčení v Pacifiku. Redukce se dotkla opravdu veškeré techniky vyjma oněch raketometů (což je v případě kdy se ...Zobrazit celý příspěvek

          Koncepce USMC se mění od vybavení pro boj v Evropě/proti terorismu k válčení v Pacifiku. Redukce se dotkla opravdu veškeré techniky vyjma oněch raketometů (což je v případě kdy se řeší vrtulníky celkem irelevantní). Je také potřeba říct že z vrtulníkové/konvertoplánové části USMC se redukce dotkla vrtulníků H-1 nejméně.
          Vybavení na vyloďování je samozřejmě potřebné i pro boje na ostrovech. Vrtulníky jim tam budou samozřejmě k podpoře pěchoty.Skrýt celý příspěvek

        • Klimesov
          12:17 20.04.2021

          I zvašich slov vyplívá, že Scotty nepřekrucuje. Napsal jste to sám. USMC šáhlo k redukci zbraní, protože se chystá na nový způsob boje v Pacifiku. Takže se samotnými stroji to nemá ...Zobrazit celý příspěvek

          I zvašich slov vyplívá, že Scotty nepřekrucuje.
          Napsal jste to sám. USMC šáhlo k redukci zbraní, protože se chystá na nový způsob boje v Pacifiku. Takže se samotnými stroji to nemá nic společného.
          Každopádně i přes to je pravděpodobné, že se bude USMC nasazovat i na jinačí mise v rámci potřeby, takže si bude držet i část schopností a taktiky, kterou používá dodnes. On Pacifik a to na co se připravuje USMC je poměrně specifické bojiště, a kdyby uměli bojovat jen tam, bylo by to velký špatný.Skrýt celý příspěvek

          • TC82
            00:35 21.04.2021

            USMC redukuje vipery mimojine i proto ze nejsou schopne operovat v zonach pokryte nepratelskou PVO a jejich vyzbroj nema dostatecny dosah aby pusobily mimo dosah.

            USMC redukuje vipery mimojine i proto ze nejsou schopne operovat v zonach pokryte nepratelskou PVO a jejich vyzbroj nema dostatecny dosah aby pusobily mimo dosah.

          • Klimesov
            08:16 21.04.2021

            TC82 To co jste napsal nedává smysl. Je to jako tvrdit, že své Abramsy vyřazují protože mají kanón ráže 120mm a ne 130mm. Na AH-1 jsou totiž integrované veškeré nebo většina ...Zobrazit celý příspěvek

            TC82
            To co jste napsal nedává smysl. Je to jako tvrdit, že své Abramsy vyřazují protože mají kanón ráže 120mm a ne 130mm.
            Na AH-1 jsou totiž integrované veškeré nebo většina technických i zbraňových systémů, které jsou integrované na AH-64. Nové zbraňové systém delšího dosahu nebo sebevražedné drony je v plánu integrovat jak na AH-64 tak na AH-1 a tak by se dalo pokračovat. Takže asi tak.
            To znamená ty stroje USMC nevyřazuje, protože by něco neuměli, ale protože jich díky nové doktríně už tolik nepotřebují. Nic víc v tom není.Skrýt celý příspěvek

          • TC82
            10:02 21.04.2021

            To co podle vás nedává smysl jsou závěry USMC shnuté v dokumentu Force design 2030. A ono to dávý smysl vrtulníky se svojí obří RCS jsou snadný cíl pro PVO nebo letectvo zváště v ...Zobrazit celý příspěvek

            To co podle vás nedává smysl jsou závěry USMC shnuté v dokumentu Force design 2030.
            A ono to dávý smysl vrtulníky se svojí obří RCS jsou snadný cíl pro PVO nebo letectvo zváště v nevhodném terénu.
            Nicméně je to tam popsané proč redukují Light Attack o 28% a naopak se soustředí například na Drony a jejich vyzbrojení (nárůst 100%).Skrýt celý příspěvek

          • Klimesov
            10:20 21.04.2021

            TC82 Takže potvrzujete, že základním důvodem snížení počtu vrtulníku systému H-1 nejsou jejich technické vlastnosti, ale to že se USMC chystá na změnu doktríny aby mohla vést ...Zobrazit celý příspěvek

            TC82
            Takže potvrzujete, že základním důvodem snížení počtu vrtulníku systému H-1 nejsou jejich technické vlastnosti, ale to že se USMC chystá na změnu doktríny aby mohla vést účinné vojenské operace na velice specifickém bojišti jakým je Pacifik a jeho ostrovy, kde tyto vrtulníky nemohou využívat taktiku, kterou mohou využívat ovšem v Evropě a tím je přízemní let a využívání terénních překážek pro své krytí?Skrýt celý příspěvek

          • TC82
            13:44 21.04.2021

            RCS je nesporně technické vlastnost. Ted se tů mužeme handrkovat jak efektni je vrtulník který muže vyhledávat a ničit cíle na přímou viditelnost pouze z přízemní výšky.

            RCS je nesporně technické vlastnost. Ted se tů mužeme handrkovat jak efektni je vrtulník který muže vyhledávat a ničit cíle na přímou viditelnost pouze z přízemní výšky.

          • Klimesov
            14:08 21.04.2021

            TC82 Nepopírám, že RCS není důležitá vlastnost, a že při řešení nové doktríny USMC nehrála roli. Ale hraje důležitou roli hlavně z toho důvodu, že USMC se primárně chystá na boj ve ...Zobrazit celý příspěvek

            TC82
            Nepopírám, že RCS není důležitá vlastnost, a že při řešení nové doktríny USMC nehrála roli. Ale hraje důležitou roli hlavně z toho důvodu, že USMC se primárně chystá na boj ve velice specifickém prostředí Pacifiku, kde RCS hraje větší úlohu než na "Evropském bojišti" nebo na nějakém vnitrozemském bojišti, kde vrtulník může využít pro vlastní ochranu terénní překážky.Skrýt celý příspěvek

      • TC82
        00:47 21.04.2021

        1. H-1 neslo castecne do rezerv jenom proto ze by jich USMC vzhlem k redukci muzstva tolik nepotrebovala. 3. To sice je ale kolik lid tam ma typovku na H-1 ? 0. Kolik se planuje ze ...Zobrazit celý příspěvek

        1. H-1 neslo castecne do rezerv jenom proto ze by jich USMC vzhlem k redukci muzstva tolik nepotrebovala.
        3. To sice je ale kolik lid tam ma typovku na H-1 ? 0. Kolik se planuje ze tam bude mit lidi typovku na H-1 ? 0. To ze je na LKPR servis Bellu je z pohledu H-1 bezvyznamne.Skrýt celý příspěvek

    • skelet
      11:38 20.04.2021

      1. nevyřazuje, ale omezuje 2. Bell zde má servisní síť 3. Vrtulníky se táhnou víc jak sedm let. To že se zavádí až teď nemůže AČR, ale minimálně ministr Stropnický. 4. Levnější ...Zobrazit celý příspěvek

      1. nevyřazuje, ale omezuje
      2. Bell zde má servisní síť
      3. Vrtulníky se táhnou víc jak sedm let. To že se zavádí až teď nemůže AČR, ale minimálně ministr Stropnický.
      4. Levnější vojenské vrtulníky nejsou. Navzdory podsouvíní Leomagazínu.Skrýt celý příspěvek

      • TC82
        00:32 21.04.2021

        Bell zde nema servisni sit pro svoji vojenskou produkci.

        Bell zde nema servisni sit pro svoji vojenskou produkci.

  • Andre Fux
    11:19 20.04.2021

    Pěkný tendenční článek vzhledem k nedávným událostem (Vrbětice). Doufám, že využíjeme vyřazování starších Viperů námořnictvem a nakoupíme víc než ty 4 nové stroje. Současné počty ...Zobrazit celý příspěvek

    Pěkný tendenční článek vzhledem k nedávným událostem (Vrbětice). Doufám, že využíjeme vyřazování starších Viperů námořnictvem a nakoupíme víc než ty 4 nové stroje. Současné počty všeho (vrtulníky, stíhačky, tanky, dopravní letadla) co armáda má jsou skoro parodické.Skrýt celý příspěvek

  • Razem
    11:05 20.04.2021

    Obávám se, že dojde na má slova. Pokud AČR potažmo MOČR nechtělo být závislé na Rusku, tak mělo primárně nahradit páteřní typ vrtulníkového letectva AČR a to typ MI-171. Bojový ...Zobrazit celý příspěvek

    Obávám se, že dojde na má slova.
    Pokud AČR potažmo MOČR nechtělo být závislé na Rusku, tak mělo primárně nahradit páteřní typ vrtulníkového letectva AČR a to typ MI-171. Bojový vrtulník je tou poslední strategickou zbraní, kterou AČR potřebuje a v tuhle dobu dvojnásob.

    A zrovna UH-1Y není vhodný nástupce MI-171.
    MI-171 díky Lomu jsme schopný provozovat i nadále, náhradní díly se dají pořídit i nepřímou cestou.

    Viva la satelitaSkrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      11:15 20.04.2021

      Vaše Mi-171 sú relatívne nové a zbavovať sa ich teraz nemá zmysel. Hlavne, ak za nich nemáte adekvátnu náhradu. Navyše ide o masový stroj ktorý lieta všade po svete a relatívne ...Zobrazit celý příspěvek

      Vaše Mi-171 sú relatívne nové a zbavovať sa ich teraz nemá zmysel. Hlavne, ak za nich nemáte adekvátnu náhradu. Navyše ide o masový stroj ktorý lieta všade po svete a relatívne nenáročný na údržbu. V krajnej možnosti by prišlo ku kanibalizácii ale udržali by ste ich ešte pomerne dlho aj bez technickej podpory výrobcu. S Bellom to už tak jednoduché nebude.Skrýt celý příspěvek

    • Andre Fux
      11:20 20.04.2021

      Ony i MI 35 nejsou zase tak staré. Ale nové řešení se mi líbí více bez ohledu na země původu.

      Ony i MI 35 nejsou zase tak staré. Ale nové řešení se mi líbí více bez ohledu na země původu.

      • Storm
        22:36 20.04.2021

        To tvé "nejsou tak staré" je dost abstraktní tvrzení... Porovnal bych to asi k tomu kdyby ti nekdo v roce 2021 dodal nove v témže roce vyrobene auto, které bylo ale konstruováno v ...Zobrazit celý příspěvek

        To tvé "nejsou tak staré" je dost abstraktní tvrzení... Porovnal bych to asi k tomu kdyby ti nekdo v roce 2021 dodal nove v témže roce vyrobene auto, které bylo ale konstruováno v 70kách... Akorát by ti tam na přístrojovku našroubovali ( protoze jinde by se nevešlo ) moderní rádio s GPS a ve světlech bys měl místo žárovek LEDkové náhrady...Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      11:28 20.04.2021

      No vyřadí se ruské bitevní vrtulníky a s tím dojde k navýšení přepravní kapacity i zachování schopnosti. To rozhodně není špatné řešení. Navíc by technici Bellu mohli konečně ...Zobrazit celý příspěvek

      No vyřadí se ruské bitevní vrtulníky a s tím dojde k navýšení přepravní kapacity i zachování schopnosti. To rozhodně není špatné řešení. Navíc by technici Bellu mohli konečně naučit techniky LOMu jak kvalitně opravovat vrtulníky.
      Odpověď na otázku jestli půjdou dál servisovat Mi-171 je pravděpodobně ano. Akorát si LOM sundá ze zdi ten beztak bezcenný certifikát od Milu a bude muset shánět díly všude možně i nemožně. Případně, pokud to opravdu nepůjde, je AČR nabídne k odprodeji a bude muset pořídit některý z větších západních vrtulníků. Ovšem dodávky z Ruska jsou už dnes tak problematické že pokud se definitivně ukončí bude to změna jen malá.Skrýt celý příspěvek

      • Miroslav
        11:36 20.04.2021

        Pár vyradených alebo odstavených Mi-17 na ND sa u nás nájde

        Pár vyradených alebo odstavených Mi-17 na ND sa u nás nájde

        • Scotty
          13:23 20.04.2021

          Poslední dobou se spíš zdá že se i OSSR snaží udržet maximum svých Mi-17 v provozu.

          Poslední dobou se spíš zdá že se i OSSR snaží udržet maximum svých Mi-17 v provozu.

          • Miroslav
            14:23 20.04.2021

            Zachytil som niečo v tomto zmysle, že Mi-17 naozaj (aspoň niektoré) prejdú GO a budú lietať ďalej aj keď sa mali vyradzovať. Zrejme pretože GŠ pôvodne požadoval 18x BH ale dostali ...Zobrazit celý příspěvek

            Zachytil som niečo v tomto zmysle, že Mi-17 naozaj (aspoň niektoré) prejdú GO a budú lietať ďalej aj keď sa mali vyradzovať. Zrejme pretože GŠ pôvodne požadoval 18x BH ale dostali len 9+2 ks.

            Bratislava 16. februára (TASR) - Dva vojenské vrtuľníky Mi-17 prejdú generálnou opravou. Ministerstvo obrany (MO) SR za ne zaplatí takmer desať miliónov eur. Vyplýva to zo zmlúv, ktoré rezort uzavrel vo februári s Leteckými opravovňami Trenčín.

            Tretia generálna oprava vrtuľníka vyrobeného v roku 1987 bude stáť maximálne 4.999.999 eur. Dokončiť ju majú do 15. marca 2022. Druhý vrtuľník z roku 1989 absolvuje rovnako III. generálnu opravu za sumu 4.399.999 eur. Sfinalizovaná má byť do 30. mája 2022. Opravy majú predĺžiť technický život vrtuľníkov o 1000 hodín alebo sedem rokov.

            "Aktuálne Ozbrojené sily (OS) SR disponujú 12 vrtuľníkmi Mi-17, z ktorých prevádzkujeme štyri, ostatné sú po uplynutí technickej životnosti. Počet prevádzkyschopných kusov sa mení na dennej báze podľa vykonávaných prác a príprav leteckej techniky," doplnila pre TASR hovorkyňa MO SR Martina Kovaľ Kakaščíková.Skrýt celý příspěvek

          • Clanek
            14:39 20.04.2021

            @Miroslav Tak uz jen 4? Skoda. Kdyz jsem to sledoval naposled psalo se jeste neco o pultuctu, pak o peti kusech. No, technika starne a jde to dolu. Ja hlavne doufam ze jak pujdou ...Zobrazit celý příspěvek

            @Miroslav
            Tak uz jen 4? Skoda. Kdyz jsem to sledoval naposled psalo se jeste neco o pultuctu, pak o peti kusech. No, technika starne a jde to dolu. Ja hlavne doufam ze jak pujdou do zaslouzeneho duchodu i ty posledni 4 kusy, ze se nahradi alespon kus za kus BH, idealne ve vybave pro specialy. Mit pak 6 hezky vybavenych a k tomu dalsich 9 mirovych holubic :)) by uz davalo trochu smysl.Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            15:20 20.04.2021

            Keď som bol naposledy na prešovskej základni, narátal som ich na stojánkach 11 ale väčšinou sú odstavené a ich budúcnosť je dosť neistá. Vy ste si za ruský dlh zobrali 16 ks ...Zobrazit celý příspěvek

            Keď som bol naposledy na prešovskej základni, narátal som ich na stojánkach 11 ale väčšinou sú odstavené a ich budúcnosť je dosť neistá. Vy ste si za ruský dlh zobrali 16 ks 171-čiek, my zase máme kozmonauta ktorého ukážu raz ročne na SNP. Kto dojednával deblokáciu na našej strane, by si zaslúžil motykou medzi očiSkrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        19:42 20.04.2021

        Scotty Mohu s vámi souhlasit pouze částečně, schopnosti budou pro bojové nasazení mnohem lepší, hlavně v noci, díky výbavě nových vrtulníků, ale teoretická přepravní kapacita bude ...Zobrazit celý příspěvek

        Scotty
        Mohu s vámi souhlasit pouze částečně, schopnosti budou pro bojové nasazení mnohem lepší, hlavně v noci, díky výbavě nových vrtulníků, ale teoretická přepravní kapacita bude cca stejná nebo menší. Protože každá Mi 24 může přepravit až 8 vojáků. Údajně má AČR 15 kusů, to je 8x15 proti 8 venomům, tedy 8x10.
        Nemluvě o tom, že přepravní kapacita venomu vyzbrojeného bude nižší.Skrýt celý příspěvek

        • skelet
          20:12 20.04.2021

          v praxi se to prakticky nevyužívá.

          v praxi se to prakticky nevyužívá.

        • Scotty
          20:28 20.04.2021

          Nicméně přepravní kapacita Mi-24 se údajně nikdy nepoužívala. Mozná právě proto že v případě obsazení osmi vojáky unese citelně méně výzbroje. Což je u primárně bitevního vrtulníku ...Zobrazit celý příspěvek

          Nicméně přepravní kapacita Mi-24 se údajně nikdy nepoužívala. Mozná právě proto že v případě obsazení osmi vojáky unese citelně méně výzbroje. Což je u primárně bitevního vrtulníku nemilé.
          Nezdá se že by Venom osazený raketnicemi měl problém nést výsadek. Ostatně ten vrtulník má dostatečnou rezervu výkonu.
          https://www.securitymagazin.cz... Skrýt celý příspěvek

    • skelet
      11:36 20.04.2021

      UH-1Y je pořízen jako doplněk k Mi-171, který je modernizovaný a má sloužit do roku 2035. Mi-171 bude sloužit nadále, protože se k němu dají pořídit náhradní díly i nepřímou ...Zobrazit celý příspěvek

      UH-1Y je pořízen jako doplněk k Mi-171, který je modernizovaný a má sloužit do roku 2035. Mi-171 bude sloužit nadále, protože se k němu dají pořídit náhradní díly i nepřímou cestou. U Mi-35 už tak velký manévrovací prostor není, plus by ho bylo kompletně třeba překopat (elektronika, výzbroj). Přičemž jediný kdo westernizaci dotáhl do konce je jihoafrický Denel, pár let zpět.
      Takže náklady a rizika spojené s modernizací Mi-35 bychom nesli my, a to při počtu 10-15ks. Což se opět nevyplatí.Skrýt celý příspěvek

      • Jacob
        13:27 20.04.2021

        "Westernizaci" Mi-24 dotáhl do konce i Elbit v Makedonii, IAI v Indii a Srílance, Controp v Senegalu. U nás je už samozřejmě bezpředmětná. Měla se dělat v minulých letech.

        "Westernizaci" Mi-24 dotáhl do konce i Elbit v Makedonii, IAI v Indii a Srílance, Controp v Senegalu. U nás je už samozřejmě bezpředmětná. Měla se dělat v minulých letech.

        • skelet
          13:49 20.04.2021

          plnou? včetně výzbroje??

          plnou? včetně výzbroje??

          • Jacob
            17:40 20.04.2021

            U těchto izraelských modernizací střely Spike nejsou problém. Záleží na uživateli. A neřízenou výzbroj nemá cenu měnit.

            U těchto izraelských modernizací střely Spike nejsou problém. Záleží na uživateli. A neřízenou výzbroj nemá cenu měnit.

          • skelet
            20:08 20.04.2021

            takže je nikdo nemá, tudíž nejsou certifikovány..

            takže je nikdo nemá, tudíž nejsou certifikovány..

        • Clanek
          14:41 20.04.2021

          1) nakup novych vrtulniku a za takoveto penize mi ve stavu v jakem je ACR prijde zbytny, ale i tak musim napsat ze 2) diky bohu ze se do modernizace milu nic nevrazelo. Vyhozene ...Zobrazit celý příspěvek

          1) nakup novych vrtulniku a za takoveto penize mi ve stavu v jakem je ACR prijde zbytny, ale i tak musim napsat ze 2) diky bohu ze se do modernizace milu nic nevrazelo. Vyhozene penize jako tolikrat v minulosti. To uz radeji o tuhle (znovu, za sebe napisu ze pomerne zbytnou) schopnost prijit nez modernizovat sovetsky skanzen.Skrýt celý příspěvek

      • zdeno
        13:45 20.04.2021

        Tak modernizovat lze téměř vše, ale tenhle nákup nejlépe odpovídá tomu co chceme nabízet spojencům v rámci společné obrany

        Tak modernizovat lze téměř vše, ale tenhle nákup nejlépe odpovídá tomu co chceme nabízet spojencům v rámci společné obrany

        • skelet
          13:49 20.04.2021

          modernizovat lze vše, ale za jaké peníze..

          modernizovat lze vše, ale za jaké peníze..

    • liberal shark
      11:42 20.04.2021

      Dopravní vrtulníky jsou úplně jiný příběh než systém H-1. Ty budou jednou nahrazeny Chinookem nebo Valorem, ale rozhodně ne teď.

      Dopravní vrtulníky jsou úplně jiný příběh než systém H-1. Ty budou jednou nahrazeny Chinookem nebo Valorem, ale rozhodně ne teď.

    • Klimesov
      12:21 20.04.2021

      Hmmmm a naopak to nejde? Pokud LOM může "teoreticky" shánět náhradní díly na Mi-24 mimo Ruskou federaci, tak snad by měli být i schopni shánět náhradní díly na Mi-171 mimo Ruskou ...Zobrazit celý příspěvek

      Hmmmm a naopak to nejde?
      Pokud LOM může "teoreticky" shánět náhradní díly na Mi-24 mimo Ruskou federaci, tak snad by měli být i schopni shánět náhradní díly na Mi-171 mimo Ruskou federaci.
      Podle všeho ty vrtulníky lítají ve více jak 60 zemích světa.Skrýt celý příspěvek

      • Miroslav
        12:25 20.04.2021

        Mi-8/17 sú hojne zastúpené aj v civilnom sektore takže tam získať ND je určite omnoho jednoduchšie ako je to u Mi-24/35

        Mi-8/17 sú hojne zastúpené aj v civilnom sektore takže tam získať ND je určite omnoho jednoduchšie ako je to u Mi-24/35

        • Klimesov
          12:32 20.04.2021

          Já vím :-)

          Já vím :-)

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2