AirMule – úspěšné testy létajícího mezka

AirMule – úspěšné test létajícího mezka
Foto: Představa AirMule v akci. / Urban Aeronautics

Izraelská firma Urban Aeronautics učinila významný pokrok s "vznášedlem" AirMule - strojem s kolmým vzletem a přistáním VTOL (Vertical Takeoff and Landing). AirMule úspěšně dokončil několik zkušebních letů, čímž dokázal svou připravenost pro plnohodnotné testování.

AirMule je létající stroj určený pro zásobování jednotek na bojišti, případně pro odsun zraněných. Jeho výhodou jsou kompaktní rozměry a VTOL schopnosti. Ve své podstatě jde o létající obdobu amerického robotického mezka LS3.

 

Jedinečnou vlastností je absence otevřených rotorů a vrtulí. Potřebný vztlak AirMule dodává dvojice rotorů bezpečně ukrytých uvnitř stroje. Rotory pohání turbohřídelový motor Turbomeca Arriel 2 (691 kW).

 

Zapouzdřené rotory umožňují operovat vznášedlu v zalesněném nebo zastavěném prostoru. Není problém operovat mezi stromy v lese nebo v úzkých ulicích měst. Podlé oficiálních údajů AirMule potřebuje k přistání plochu pouze 40 m2.

 

Urban Aeronautics Foto: AirMule má rozměr dlouhého luxusního SUV. / Urban Aeronautics

Během testů AirMule automaticky startoval, manévrovál ve vzduchu a přistával na daném místě. Při dalších testech se konstruktéři zaměří na zlepšení stability letu a na fázi přechodu z visu do dopředného letu.

 

K navádění letounu se kromě GPS používá i speciální značkovací zařízení. Vojáci umístí značku na příslušné místo na zemi a AirMule pak pomocí optických senzorů značku rozpozná a přistane vedle ní.

 

Mezi základní senzory AirMule patří dvojice laserových výškoměrů a jeden radiovýškoměr. Přesná poloha je vypočítávaná kombinací GPS, inerciálního navigačního systému a optického senzoru – HD kamery, která je schopna rozpoznat jednotlivé body na zemi.

Video: Testování AirMule. / YouTube

AirMule má hmotnost 700 kilogramů a schopnost dopravovat až 640 kilogramů (palivo + náklad) užitečného zatížení maximální rychlostí 185 km/h. Urban Aeronautics ale vyvíjí i „vysokorychlostní“ variantu s maximální rychlostí letu až 460 km/h. Hraniční operační výška leží v 3658 metrech (12 000 stop).

 

Při cestovní rychlostí 120 km/h spotřebuje AirMule 132 kilogramů paliva na hodinu letu. Při nejvyšší rychlosti pak 163 kg paliva na hodinu letu. Maximální doba letu bez nákladu se tak pohybuje kolem 5 hodin.

Zdroj: Urban Aeronautics

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

TALOS: Iron Man se stane skutečností

Americká armáda plánuje v rámci programu TALOS vyvinout neprůstřelný a posilující oblek inspirovaný ...

Česká vrtulníková jednotka pro speciální operace

FACV posledních několika dnech se více a více začíná mluvit o vzniku speciální vrtulníkové jednotky. ...

Americký X-37B již rok ve vesmíru

Zítra tomu bude přesně rok, kdy na oběžnou dráhu Země odstartoval americký špionážní raketoplán ...

Polsko hledá náhradu za T-72 a BWP-1

Polský Inspektorát pro vyzbrojování spustil ambiciozní modernizační program polských obrněných sil. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!