Airpower Teaming System: Robotický wingman stíhaček

Airpower Teaming System: Robotický wingman stíhaček
Airpower Teaming System / Boeing (Zvětšit)

Firma Boeing na výstavě Australian International Airshow v australském Avalonu představila model bojového dronu Airpower Teaming System (ATS). Dron poslouží jako vedené letadlo (wingman) pilotovaných stíhaček a první let prototypu je očekáván v roce 2020.

Zajímavé je, že projekt robotického wingmana ATS nevzniká ve Spojených státech, ale v Austrálii, konkrétně ve společnosti Boeing Defence Australia.

Před firmou Boeing na rychle rostoucím trhu s robotickými wingmany je však společnost Kratos Defense se svým stealth dronem XQ-58A Valkyrie (dříve XQ-222). Kratos staví dron v rámci experimentálního programu LCASD (Low-Cost, Attritable Strike Unmanned Air System Demonstration) pro americké letectvo. První let XQ-58A se měl uskutečnit na podzim, ale dojde k němu podle agentury Reuters až příští týden.

Podle dostupných obrázků se XQ-58A a ATS odlišují (mají jinak řešeno sání motoru), ale koncepčně a rozměrově jde o velmi podobné stroje. XQ-58A měří na délku 9,14 metru, má rozpětí 8,23 metru a unese náklad o hmotnosti až 272 kg (například dvě pumy GBU-39). Rychlost dronu je 0,9 M, dolet 3890 km. Cenovka XQ-58A je přitom pouze dva až tři miliony dolarů.

ATS bude zřejmě pokročilejší stroj, alespoň podle cenovky ‒ podle agentury Reuters cena dronu ATS dosáhne osmi až deseti milionů dolarů. Podle firmy Kratos si navíc oba robotičtí wingmani nekonkurují a mohou se doplňovat.

„Nejdeme po stejném trhu jako Boeing. Jde o jiný trh,“ říká Jeff Herro, viceprezident pro obchodní rozvoj ve firmě Kratos. „Nemyslím si, že jich lidé nakoupí 1000. Celý náš plán je o rozšíření schopností špičkových stíhaček. Chceme to udělat v oblasti dosahu, schopností a cenové dostupnosti.“


ATS; větší foto / Boeing

Robotický wingman ATS od firmy Boeing je určen jak pro australské letectvo, tak pro nejbližší spojence aliance Five Eyes, což je anglofonní aliance zpravodajských služeb Austrálie, Kanady, Nového Zélandu, Spojeného království a USA. Australská vláda se rozhodla podpořit projekt 40 miliony australských dolarů.

Na robotických wingmanech pracuje řada zemí. Nedávno se na internetu například objevily fotografie velkého ruského dronu Ochotnik-B. O robotických wingmanech mluví také iniciativa Air Force 2030 amerického letectva (USAF). Podle této iniciativy kolem roku 2030 již bude nasazení pilotovaných a robotických letadel zcela běžné.

Podle agentury Reuters výběrové řízení na nákup robotických wingmanů americké letectvo spustí do dvou let.

Hlavní výhodou robotikých wingmanů je nízká cena a nízké provozní náklady oproti klasickým pilotovaným stíhačkám. Díky absenci pilota je letoun navíc zásadně jednodušší, má lepší aerodynamiku a vlastnosti stealth. Díky absenci pilota lze robotické wingmany vysílat na nejnebezpečnější akce, jako je například boj s protivzdušnou obranou (PVO) protivníka. Pilot zadá svému robotickému souputnikovi pouze jednoduchý povel (např. znič konkrétní cíl) a umělá inteligence se již postará o vše ostatní.


Boeing prozatím zveřejnil jen krátké propagační video

Robotičtí wingmani také řeší problémy s nízkým počtem velmi drahých stíhacích letadel. Například stíhačky F-35 jsou sice technologicky špičkové stroje, ale také velmi drahé a nedostatkové. V případném střetu s vyspělým protivníkem nebude jednoduše možné sestřelené F-35 velmi rychle nahradit a už vůbec nebude možné rychle nahradit pilota F-35, jehož výcvik stojí miliony dolarů (spíše desítky milionů dolarů) a trvá roky. 

„Spojenci po celém světě se dívají na způsoby, jak maximalizovat a rozšířit strukturu jejich sil. Autonomní systémy a některé navazující technologie mohou výrazným způsobem zlepšit cenovou dostupnost a počty [letadel] a doplnit stávající flotily letadel,“ říká Kristin Robertson, viceprezident a generální manažer divize pro autonomní systémy ve firmě Boeing (Boeing Autonomous Systems).

Robotický wingman ATS vzlétne v roce 2020 a chystá se stavba tří prototypů. Při operačním nasazení se počítá se čtyřmi až šesti robotickými wingmany na jedno pilotované letadlo.


ATS vedle E-7A Wedgetail; větší foto / Boeing

ATS měří na délku 11,7 metru a bude mít dosah 3700 km. ATS získá modulární vnitřní nákladovou šachtu, kde lze umístit nejen zbraně, ale také průzkumné, sledovací a zpravodajské systémy nebo prostředky pro vedení radioelektronického boje (REB).

Dron ATS bude s největší pravděpodobností podzvukový, protože podle webu Aviation Week dron pohání komerční proudový motor z nejmenovaného biz-jetu. K řízení dronů ATS mimo jiné poslouží také letouny včasného varování E-7A Wedgetail a námořní letouny P-8A Poseidon, které jsou ve výzbroji australského letectva.

Vývoj dronu ATS v Austrálii není náhodný, protože dron svými výkony je určen spíše pro operace nad rozlehlými vodami Tichého oceánu. Spojené státy a jejich spojenci se připravují na střet s Čínou, která se naopak snaží narušit námořní dominanci Spojených států v Jihočínském moři a zřejmě (čehož se Washington obává) v celém Tichém oceánu. Zároveň Čína v Jihočínském moři rozmísťuje moderní systémy PVO (jako ruský S-400) a zavádí protilodní střely velmi dlouhého dosahu ohrožující americké lodě.

Robotický wingman ATS se svým doletem může startovat mimo dosah čínských protilodních střel (nebo raket země-země) a díky svým malým rozměrům a stealth bojovat s čínskou PVO.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Americké letectvo posílá do boje robotické stíhačky F-16

Výzkumné laboratoře amerického letectva AFRL (US Air Force Research Laboratories) v bojových testech ...

Air Force 2030: Budoucnost války podle amerického letectva

Výzkumné laboratoře amerického letectva AFRL (Air Force Research Laboratory) zveřejnily koncepční ...

Evropská stíhačka šesté generace

Francie a Německo začnou společně vyvíjet nástupce stíhaček Eurofighter Typhoon a Dassault Rafale. ...

První snímky ruského úderného dronu S-70 Ochotnik-B

Včera se na ruské sociální sítí VK objevily první snímky vyvíjeného ruského dronu S-70 Ochotnik-B ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • UnionPacific
    08:19 03.03.2019

    Neskutočné,ako rýchle dokážu američania stvoriť úplne nový typ dronu,dokončiť v´ývoj,rozbehnúť výrobu a zaradiť do služby. V tomto prípade ťahá kratší koniec nielen Rusko ale aj Európa. USA vždy zostanú najlepším miestom na Zemi. Sláva Amerike.

  • Clavo
    17:15 01.03.2019

    Zaujímavé a súdruhovia z Ruska už takého ťahajú po dráhe s traktorom a že kto je pozadu.

    • PavolR
      20:03 01.03.2019

      Traktorom možno kade-tade ťahať aj toto. :-D

    • Czertik
      23:25 01.03.2019

      Myslis ochotnika ? Jenze ten ma byt obdoba predatoru/reapera. Nema byt autonomni. protoze by se nakonec ukazalo, ze ho ridi rusky trpaslik :).
      Viz ono video u ochotnika o ruskem "robotovi".

      • Clavo
        06:16 02.03.2019

        Czertik žasnem kam chodis na tie blbosti že trpaslík aby sme neboli prekvapení.

        • Czertik
          14:12 02.03.2019

          Skutecne si najdi ten link u ochotnika na ktery narazim.
          Tam givi? psal o tom, jak ze rusove sou pokrocili v autonomnim robotu. A ze uz ho predvadeli.
          A nekdo mu tam dal link na clanek, kde rusove meli predvadet humanoidniho autonomnicho robota, aby se nakonec ukazalo ze to byl chlap v kostymu.
          Proto moje extrapolace ridiciho trpaslika :).

    • Vočko
      09:03 04.03.2019

      Soudruzi tahají ochotnika za traktorem, X-47B tankuje za letu a přistává na letadlové lodi. Kdo tahá za ten kratší konec?

  • Proxy
    17:13 01.03.2019

    Má takhle nízká nosnost vůbec význam?

    • PavolR
      20:10 01.03.2019

      vyššia nosnosť = vyššia cena = nižšia obetovateľnosť.
      -----------------------
      Gibon: Práve v tomto vidím fantáziu pre naše budúce F-16.

      • Proxy
        22:24 01.03.2019

        Tak určitě to má své plusy a mínusy, akorát mi nosnost pod půl tuny přijde dost zvláštní. Podobně jako nosnost L-39 oproti prezentované nosnosti NG verze. Ikdyž je fakt, že i takový MQ-1 Predator měl a očividně má využití.

        O Boeing ATS moc konkrétního článek neříká, ale jako doprovod nadzvuků bych asi čekal trochu větší nosnost než Predator, spíš v kategorii Reaper - něco s dobrym poměrem váhy a nosnosti v porovnání s dalším nadzukem po boku.

        • Proxy
          22:45 01.03.2019

          Jo a zapomněl jsem - využití při doprovodu AEW&C a podobných prostředků je super nápad. Osadit něco takového naopak ochranou proti PVO a je z toho hezký "modulární" prostředek pro doplnění schopností, i plnohodnotnému letadlu by se to hodilo jako PVO vzpruha.

      • Gibon
        14:24 02.03.2019

        No to je prave otazne.
        Jednak ATS je vyvijane Boeingom pre v clanku spomenute krajiny. Aka bude ochota predat ich do EU a pre lietadla od LM?
        A XQ-58A je zase wingman pre F-35 a F-22.
        To USAF skor rata s modernizaciou svojich F-16 do podoby bezpilotnych wingmanov.

        Ale áno, fantazii sa medze nekladu. Vedel by som si predsavit tieto hracky posobit v CAS misiách. Vseobecne bude najvacsou vyzvou nasich F-16, prenos dat a ich dalsie vyuzitie pre mechanizovane prapory, delostrelectvo,...

        • PavolR
          15:41 02.03.2019

          To ako prvé napadlo aj mňa, ale tie nákupy realizujeme aj tak formou vláda-vlada a tam nemajú veľký priestor povedať nie. Alebo by sa potom nakúpili tie XQ-58A, ktoré by mali byť s prístrojovým vybavením (lebo o ton to je) v našich verziách F-16 viac kompatibilné.

          • Gibon
            21:32 02.03.2019

            Hej.
            Aj ked ATS sa mi paci viac. Ma mat vacsiu nosnost.
            Avsak cena XQ-58A je lepsia.

            V kazdom pripade je toto moznost, ako k nasej 4++ generacii dat schopnost stealth, za smiesne prachy.

  • Gibon
    16:42 01.03.2019

    Celkom zaujimavy koncept a moznost, ako za par stoviek milionov zdoj-trojnasobit schopnosti svojho letectva.