Akrep II: Elektrické bojové vozidlo z Turecka
- 25. 4. 2019
- 40 komentářů
- Jan Grohmann
Turecká firma Otokar pod názvem Akrep II (Škorpion II) uvedla zajímavý prototyp taktického bojového vozidla 4×4. Víceúčelové vozidlo Akrep II má elektrický pohon a lze ho osadit bojovým modulem s automatickým kanónem střední ráže.
„Akrep II je první krok Turecka do oblasti elektrických, hybridních a autonomních vojenských vozidel,“ uvedl při představení vozidla Serdar Gorguc, generální ředitel firmy Otokar. „Akrep II kombinuje výhody větší ovladatelnosti a nižšího akustického a tepelného podpisu, než mají tradiční obrněná vozidla. Akrep II má pohonnou jednotku schopnou splnit všechny požadavky armád po celém světě.“
Vozidlo veřejnost poprvé uvidí na nadcházející vojenské výstavě IDEF 2019 (International Defense Industry Fair & Exhibition 2019) v Istanbulu. Podle Gorguce je Akrep II jedním z kroků, jak z firmy Otokar udělat světového výrobce vojenské techniky. Mezi nejznámější produkty turecké firmy patří hlavní bojový tank Altay, bojové vozidlo pěchoty Tulpar a celá rodina obrněných vozidel 4×4.
Podle výroční zprávy z roku 2019 Otokar v roce 2018 vyrobil 3700 taktických vozidel a 900 taktických obrněných vozidel. Firma Otokar do výzkumu a vývoje za poslední dekádu investovala 1 miliardu tureckých lir (3,9 miliardy Kč) a vozidla značky Otokar slouží v 32 zemích světa. Jen v roce 2018 Otokar prodal obrněná vozidla v hodnotě 211 milionů dolarů.
Nyní, co víme o vozidle. Akrep II je nástupcem vozidla Akrep I poprvé představeného v roce 1994. Obrněný Akrep I využívá podvozek Land Rover Defender a má hmotnost 3,7 tuny. Akrep I byl navržen především pro protipovstalecké operace a je nasazován tureckou armádou zejména na východě v kurdských oblastech.
Akrep II; větší foto, větší foto, větší foto / Anadolu Ajansı
„V roce 1994 jsme vytvořili vozidlo Akrep. Jednalo se o první turecké lehké obrněné vozidlo s termovizní kamerou. Vytvořili jsme Akrep zejména proto, abychom našli řešení pro přesuny v našich příhraničních oblastech. Akrep vynikal nízkou siluetou, byl tichý a posádku tvořily tři osoby. S výrobou jsme ale skončili v roce 2000,“ uvedl Gorguc.
„S ohledem na měnící se světové trendy a potřeby, Otokar podle současných technologií přepracoval platformu Akrep a vytvořil vozidlo s nízkou siluetou a velkou palebnou silou. Nová platforma poslouží pro průzkum a patrolování. Lze ji také využít k vedení elektronického průzkumu. V budoucnu může jít také o autonomní vozidlo schopné působit s drony nebo roboty,“ dodal Gorguc.
Akrep II pohání čtyři elektromotory na každém kole. Elektřinu dodávají baterie nebo dieselový generátor (hybridní verze). Verze s hybridní pohonnou jednotkou vznikne do jednoho roku. Do jednoho roku rovněž skončí firemní testování elektrické verze, která bude následně nabídnuta k prodeji.
Gorguc na tiskové konferenci mluvil především o obecných výhodách elektrického pohonu u bojových vozidel. Zmiňme hlavně jednodušší konstrukci, menší počet dílů, nízké nebo žádné nároky na mazivo, tichý chod, vysokou akceleraci a nižší tepelnou stopu. Samozřejmě u elektrických vozidel je hlavním problémem baterie, a to nejen z hlediska výkonu a kapacity, ale také z hlediska bezpečnosti, ceny a dostupnosti. Problém jsou také vhodné nabíjecí stanice, resp. ty, které zvládají vysoké nabíjecí proudy.
Představení vozidla Akrep II
Baterie ve vozidle Akrep II údajně vydrží tři hodiny (s rezervou 15 až 20 minut) jízdy a dojezd vozidla je 250 km na dálnici. Baterie se nabije na 20 % do 20 minut. Hmotnost není známá, ale má být menší než u vozidla Otokar Cobra II (13 tun).
Zajímavé je použití bojového modulu Otokar BOZOK s automatickým kanónem ráže 25 mm a spřaženým kulometem ráže 7,62 mm. Otokar BOZOK má moderní senzorové vybavení a použitý kanón lze najednou zásobovat dvěma druhy munice.
Akrep II tak svým konceptem připomíná technologický demonstrátor CRAB (Combat Recce Armored Buggy), který v roce 2012 představila francouzská firma Panhard (nyní součást Renault Trucks Defense). Rovněž CRAB je taktické obrněné vozidlo 4×4 s nízkou siluetou a automatickým kanónem ráže 25 mm. CRAB ale využíval klasický spalovací motor a do výroby se zatím nedostal.
V každém případě turecké zbrojní firmy nabízejí čím dál vyspělejší zbrojní produkty, které čím dál více konkurují největším světovým výrobcům. Hlavním exportním teritoriem tureckých zbraní jsou zejména muslimské země, od Severní Afriky, přes Střední východ až po Střední Asii.
Zdroj: Defence Blog, AA
Související články
Hlavní bojový tank Altay - pýcha tureckého zbrojního průmyslu
Turecké národní sebevědomí je na vzestupu. Muslimská země se skoro 80 milióny obyvatel je již nyní ...
- 18.04.2012
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
Turecké námořnictvo
Nejsilnější námořní silou v Černém moři (resp. v oblasti) je Turecké námořnictvo (Türk Deniz ...
- 09.03.2014
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
Turecká bojová vozidla PARS 4×4 a KAPLAN-20
Turecká společnost FNSS Defence Systems představila na probíhající výstavě International Defence ...
- 07.05.2015
- 18 komentářů
- Jan Grohmann
Turecko-indonéský střední tank MMWT
Turecká firma FNSS a indonéská PT.Pindad společně vyvíjejí nový střední tank MMWT (Modern Medium ...
- 06.12.2016
- 10 komentářů
- Jan Grohmann
uprostred boje: velitel - dochazi nam baterie!
ridic - 20km daleko je rychlo nabijecka tesly
velitel - vpred!uprostred boje: velitel - dochazi nam baterie!
ridic - 20km daleko je rychlo nabijecka tesly
velitel - vpred!Vojenská verze tohoto.
https://www.idnes.cz/technet/t...Vojenská verze tohoto.
https://www.idnes.cz/technet/t...Vojenská verze čehokoliv z elektromobilitou bude vždy logisticky náročnější než lití benzinu/nafty do nádrže, aby si získal to samé.
Vojenská verze čehokoliv z elektromobilitou bude vždy logisticky náročnější než lití benzinu/nafty do nádrže, aby si získal to samé.
Naprostý souhlas ale v případě že z nějakého důvodu je prosazovaná varianta - elektromobil tak my přijde jako nejlepší varianta pojízdná nabíjecí stanice s generátorem a výměnnými ...Zobrazit celý příspěvek
Naprostý souhlas ale v případě že z nějakého důvodu je prosazovaná varianta - elektromobil tak my přijde jako nejlepší varianta pojízdná nabíjecí stanice s generátorem a výměnnými battery packy pro vozidla. Ten by se pohyboval v bezpečí tak aby poskytoval servis bojovým vozidlům u kterých je ta potřeba elektro pohonu z důvodů tichosti a menší tepelné stopy.Skrýt celý příspěvek
Čistě elektrická verze by měla smysl pouze v případě že baterie by byly uloženy v nějakém za pár minut vyměnitelném kontejneru. Součástí jednotky by byla dobíjecí podpora s ...Zobrazit celý příspěvek
Čistě elektrická verze by měla smysl pouze v případě že baterie by byly uloženy v nějakém za pár minut vyměnitelném kontejneru. Součástí jednotky by byla dobíjecí podpora s několika bateriemi v záloze. Ovšem v bojové oblasti si to moc nedovedu představit.Skrýt celý příspěvek
výměnné baterie jsou ideální cesta. bohužel, zatím se výrobci nejsou schopni shodnout na žádných standardech a každý si jede vlastní cestou. Bez toho se nepohnou ani městské ...Zobrazit celý příspěvek
výměnné baterie jsou ideální cesta. bohužel, zatím se výrobci nejsou schopni shodnout na žádných standardech a každý si jede vlastní cestou. Bez toho se nepohnou ani městské elektromobily.Skrýt celý příspěvek
Je to tím vtipnější, že ty baterie stejně vyrábí někdo jiný, než automobilka, takže sjednocení by bylo skutečně jednoduché.
Je to tím vtipnější, že ty baterie stejně vyrábí někdo jiný, než automobilka, takže sjednocení by bylo skutečně jednoduché.
Máš pravdu. Je to stejně úchylné, jako x verzí nabíjecích konektorů k mobilním telefonům. Asi bude nutné, aby do toho někdo šlápnul a nastavil na tvrodo standardy, pokud se ...Zobrazit celý příspěvek
Máš pravdu. Je to stejně úchylné, jako x verzí nabíjecích konektorů k mobilním telefonům. Asi bude nutné, aby do toho někdo šlápnul a nastavil na tvrodo standardy, pokud se automobilky a distributoři energií nejsou schopni domluvit.Skrýt celý příspěvek
První problém je technologii, jde extrémně rychle do předu. Jaké baterie budou standart, z toho ti vypadávají nabíjecí proudy, atd. A pak ta druhá rovina. Kde máš zdroje a ...Zobrazit celý příspěvek
První problém je technologii, jde extrémně rychle do předu. Jaké baterie budou standart, z toho ti vypadávají nabíjecí proudy, atd.
A pak ta druhá rovina. Kde máš zdroje a elektřiny... a kolik těch baterii potřebuješ, na fungovaní 24/7 pro jediné vozidlo.Skrýt celý příspěvek
Tak on celý ten vyspělí turecký zbrojní průmysl stojí na nákupech zahraničních komponent a technické spolupráci s vyspělými zbrojními firmami a odborníky z EU, USA, Jižní Koreje ...Zobrazit celý příspěvek
Tak on celý ten vyspělí turecký zbrojní průmysl stojí na nákupech zahraničních komponent a technické spolupráci s vyspělými zbrojními firmami a odborníky z EU, USA, Jižní Koreje (např. poslední turecký tank Altay by nevznikl bez spolupráce s jihokorejskou zbrojovkou Hyundai Rotem výrobcem K2 Black Panther), ale i např. Ukrajiny atd. a v relativně nedávné minulosti i Izraele, ale to končí Erdogan svými totalitárními a islamistickými kroky v Turecku a politickými střety s USA a členy EU pomalu, ale jistě odstřihává turecké zbrojní firmy od této spolupráce, na to se již Erdogan připravuje a ve velké míře spolupracuje s Čínou a Ruskem což jen, ale urychlí odstřižení od spolupráce se zbrojovkami z USA a EU atd. a to ať z důvodu politických tak i čistě pragmatických-ekonomických, kdy vlády a firmy nebudou chtít poskytovat své moderní technologie někomu kdo k nim umožní přístup Číně a Rusku, navíc to Turecké spojenectví s Ruskem je ošidné ještě nedávno to byli staletí nepřátele na smrt.
A co se týče vlastního tureckého vývoje, výroby a tureckých odborníků, Erdogan v rámci diktátorsko islamistických čistek vyštval, či zavřel mnoho vědeckých a technických odborníků a zlikvidoval i vědecké a technické školství vyhnáním a zavřením mnoha odborných učitelů a nadaných žáků.
https://www.idnes.cz/zpravy/za...
https://echo24.cz/a/iuMan/ture...
Nadále se turecké školství bude zaměřovat zřejmě hlavně na výuku islámu, výklad koránu a dalších islámských textů a tureckých výzkum se bude věnovat závažným problémům jako jestli si může muslim vytírat prdel toaletním papírem, nebo musí dle koránu používat holou ruku namočenou do vody a když není voda tak šutrem (pokud možno oblým ne ostrým a ne méně než třemi), nebo pískem tento závažný problém turečtí učenci vyřešily v roce 2015 s tím, že toaletní papír muže muslim používat, protože islámské zákazy používání papíru na očistu se vztahují na papír na psaní, ale i nadále by měl muslim preferovat doslovný postup očisty dle koránu s tím ale nesouhlasí všichni muslimští učenci takže spor přetrvává, dalším z mnoha problémů který musí turečtí učenci vyřešit je třeba jak dokázat, že země je placatá, nebo doložit, že placatost je chybný výklad islámských textů a islámské texty nic takového netvrdí.
https://wikiislam.net/wiki/Pla... Skrýt celý příspěvekALCR: závislost jakéhokoli vyspělého průmyslu na integraci řady komponent od specializovaných výrobců není žádné turecké specifikum. Je prostě pár firem na světě, které se ...Zobrazit celý příspěvek
ALCR: závislost jakéhokoli vyspělého průmyslu na integraci řady komponent od specializovaných výrobců není žádné turecké specifikum. Je prostě pár firem na světě, které se specializují na brzdy, vstřikování, tlumiče, těsnění, silenbloky, kabelové svazky a čert ví co. Jen technologicky vyspělá země má ale vlastní průmyslové a konstrukční kapacity, které dokážou jednotlivé komponenty zaintegrovat do vyspělého systému, ve kterém plní požadovanou funkci vyváženě s ostatními použitými prvky.
Nevím, odkud čerpáš svoje informace o vývoji tureckého školství, ale právě rozbitá síť vzdělávacích institucí, která spadala pod hnutí Gullena primárně směřovala k náboženské výchově a indoktrinaci studentů elitních, vyšších a odborných škol učením hnutí a jeho ortodoxním výkladem Islámu. Absolventům bylo následně intenzivně pomáháno, aby dostávali na vlivné pozice ve státní správě a dále šířili myšlenku hnutí a podporovali jeho vliv.
Co se týče úsměvných diskusí na téma používání toaletního papíru... kdykokli se pohybuji v teplejších klimatických pásech, nepřestávám blahořečit vynálezu tureckého záchodu a prdelní sprše. Ale to se těžko vysvětluje, to chce zažít:-)Skrýt celý příspěvekS tím tureckým záchodem - pokud člověk neumí levitovat, je to jediná možnost. Ale hrozně nestabilní, používat do třeba ve vlaku vyžaduje rychlý postřeh a hodně štěstí (aby nebyly ...Zobrazit celý příspěvek
S tím tureckým záchodem - pokud člověk neumí levitovat, je to jediná možnost. Ale hrozně nestabilní, používat do třeba ve vlaku vyžaduje rychlý postřeh a hodně štěstí (aby nebyly zatáčky).Skrýt celý příspěvek
Kdykoli jsem se dostal do místa, kde bylo na výběr mezi klasikou a turkem, byla volba jasná. Stačilo se podívat na to, v jakém se který nacházel stavu a bylo po přemýšlení:-D
Kdykoli jsem se dostal do místa, kde bylo na výběr mezi klasikou a turkem, byla volba jasná. Stačilo se podívat na to, v jakém se který nacházel stavu a bylo po přemýšlení:-D
"Problém jsou také vhodné nabíjecí stanice, resp. ty, které zvládají vysoké nabíjecí proudy." V bojových podmínkách bude spíše problém zdroj elektřiny, než drát na propojení ...Zobrazit celý příspěvek
"Problém jsou také vhodné nabíjecí stanice, resp. ty, které zvládají vysoké nabíjecí proudy."
V bojových podmínkách bude spíše problém zdroj elektřiny, než drát na propojení zdroje a baterie.
Pokud bude jednotka vybavena třeba 12-24 vozidly, nedovedu si představit ten moloch logistiky.Skrýt celý příspěvekV Lidli nakúpia elektrocentrály nie?
V Lidli nakúpia elektrocentrály nie?
Dizajnovo vydarený stroj ale ten elektrický pohon je sprostosť. Ešte tak hybrid ktorý sa dokáže v tichosti pohybovať napríklad pri prieskume pár kilometrov ale čisto elektrické ...Zobrazit celý příspěvek
Dizajnovo vydarený stroj ale ten elektrický pohon je sprostosť. Ešte tak hybrid ktorý sa dokáže v tichosti pohybovať napríklad pri prieskume pár kilometrov ale čisto elektrické riešenie je dnes neprípustné. V bojovom nasadení je to vysoko nespoľahlivý pohon. Kanister nafty sa dá zohnať aj z miestnych zdrojov. Doliať 10 litrov a dá sa prejsť ďalších 100 km. Kto to bude nabíjať počas bojovej akcií? A kde? Osádka je v strese z možného útoku a ešte väčší stres bude spôsobovať sledovanie stavu batérie.Skrýt celý příspěvek
Nedoprajeme snáď Turkom trocha stresu? :-D
-
Inak, čo sa dizajnu týka, tak už aj pôvodný Akrep bol povážlivo podobný francúzskemu VBL - tiež produktu firmy Panhard.Nedoprajeme snáď Turkom trocha stresu? :-D
-
Inak, čo sa dizajnu týka, tak už aj pôvodný Akrep bol povážlivo podobný francúzskemu VBL - tiež produktu firmy Panhard.Ja by som v tom nabíjaní veľký problém nevidel. Jednoducho miesto cisterny príde k bojisku tatrovka, ktorá bude naložená nabitými baterkami, tie sa za nejakých 20 minút vymenia za ...Zobrazit celý příspěvek
Ja by som v tom nabíjaní veľký problém nevidel. Jednoducho miesto cisterny príde k bojisku tatrovka, ktorá bude naložená nabitými baterkami, tie sa za nejakých 20 minút vymenia za staré vybité (samozrejme baterky budú musieť byť v autách uložené tak aby sa dali rýchlo vybrať) a ide sa ďalej. Tatrovka následne odíde do zázemia kde vybité baterky dobije a znova môže ísť na bojisko. V podstate je to to isté ako dnes s naftou, len bude treba viacej tatroviek s baterkami ako je dnes tých cisternových. Nevravím, že je to záležitosť najbližších 10 rokov, ale potom neskôr? Ktovie.Skrýt celý příspěvek
Jenomže naftu naliješ hadicí, kdežto baterii musíš vyměnit celou a ta bude vážit několik metráků. Baterie do Tesly váží půl tuny. Musel by na to být nějaký mechanický vehikl. Ale ...Zobrazit celý příspěvek
Jenomže naftu naliješ hadicí, kdežto baterii musíš vyměnit celou a ta bude vážit několik metráků. Baterie do Tesly váží půl tuny. Musel by na to být nějaký mechanický vehikl.
Ale řešitelné to je.Skrýt celý příspěvek
Dojazd 250km po diaľnici znamená asi 50km v ťažkom teréne. Zatiaľ je to asi nepraktické, ale určite je to budúcnosť. Tie výhody v ľahšej údržbe a tichom pohone sú veľké. Keď niekto ...Zobrazit celý příspěvek
Dojazd 250km po diaľnici znamená asi 50km v ťažkom teréne. Zatiaľ je to asi nepraktické, ale určite je to budúcnosť. Tie výhody v ľahšej údržbe a tichom pohone sú veľké. Keď niekto vymyslí baterky, ktoré budú fungovať ako reaktívny pancier tak sa elektrické bojové vozidlá vyroja ako huby po daždi.Skrýt celý příspěvek
Jako reaktivní pancíř (pancíř?) fungují už ty současné, lithium na vzduchu hoří a ve vlhku bouchá. Problémem je energetická kapacita. Stejná hmotnost uhlovodíkových paliv má 60x ...Zobrazit celý příspěvek
Jako reaktivní pancíř (pancíř?) fungují už ty současné, lithium na vzduchu hoří a ve vlhku bouchá.
Problémem je energetická kapacita. Stejná hmotnost uhlovodíkových paliv má 60x více energie, než baterie. Kdyby to vozidlo bylo z těch baterií úplně celé, vydalo by to jen na 200 litrů nafty.Skrýt celý příspěvek
Já vám nevím, ale kapacita akumulátorů a doba dobíjení mi přijde pro bojové vozidlo pořád nedostatečná. V terénu to ujede tak půlku, to jest okolo 100 km (takže 50 km tam a 50 km ...Zobrazit celý příspěvek
Já vám nevím, ale kapacita akumulátorů a doba dobíjení mi přijde pro bojové vozidlo pořád nedostatečná. V terénu to ujede tak půlku, to jest okolo 100 km (takže 50 km tam a 50 km zase zpátky) a načež to bude na půl dne vyřazeno z činnosti kvůli dobíjení. Možná k nějakým speciálním účelům, ale pro běžnou činnost to vypadá dost neprakticky.Skrýt celý příspěvek
Na osmihodinové terorizování nejbližší Kurdské vesnice to možná stačí.
Na osmihodinové terorizování nejbližší Kurdské vesnice to možná stačí.
A zpátky z kopce dolů to sjede samo. Jenom nebude fungovat posilovač řízení.
A zpátky z kopce dolů to sjede samo. Jenom nebude fungovat posilovač řízení.
To som už zažil keď mi na služobnom voze odišiel alternátor a prvé čo počítač vypol bol posilňovač riadenia. Pri 160 km na diaľnici pred zákrutou dosť nepríjemné. A keď ťa naháňa ...Zobrazit celý příspěvek
To som už zažil keď mi na služobnom voze odišiel alternátor a prvé čo počítač vypol bol posilňovač riadenia. Pri 160 km na diaľnici pred zákrutou dosť nepríjemné. A keď ťa naháňa horda rozhnevaných kurdov s palicami a kameňmi rozhodne tiež.Skrýt celý příspěvek
Liberal shark: velmi trefné:-D Myslím, že jsi plně vystihl zadání.
Liberal shark: velmi trefné:-D Myslím, že jsi plně vystihl zadání.
V sedm ráno vytáhnou šňůru za zásuvky, od osmi do čtyř trocha pravidelného teroru, v pět to strčí zase do zdi a odchod na kávičku :-).
V sedm ráno vytáhnou šňůru za zásuvky, od osmi do čtyř trocha pravidelného teroru, v pět to strčí zase do zdi a odchod na kávičku :-).
Načítám diskuzi...