Akrep II: Elektrické bojové vozidlo z Turecka

Akrep II: Elektrické bojové vozidlo z Turecka
Akrep II s automatickým kanónem ráže 25 mm / Anadolu Ajansı (Zvětšit)

Turecká firma Otokar pod názvem Akrep II (Škorpion II) uvedla zajímavý prototyp taktického bojového vozidla 4×4. Víceúčelové vozidlo Akrep II má elektrický pohon a lze ho osadit bojovým modulem s automatickým kanónem střední ráže.

„Akrep II je první krok Turecka do oblasti elektrických, hybridních a autonomních vojenských vozidel,“ uvedl při představení vozidla Serdar Gorguc, generální ředitel firmy Otokar. „Akrep II kombinuje výhody větší ovladatelnosti a nižšího akustického a tepelného podpisu, než mají tradiční obrněná vozidla. Akrep II má pohonnou jednotku schopnou splnit všechny požadavky armád po celém světě.“

Vozidlo veřejnost poprvé uvidí na nadcházející vojenské výstavě IDEF 2019 (International Defense Industry Fair & Exhibition 2019) v Istanbulu. Podle Gorguce je Akrep II jedním z kroků, jak z firmy Otokar udělat světového výrobce vojenské techniky. Mezi nejznámější produkty turecké firmy patří hlavní bojový tank Altay, bojové vozidlo pěchoty Tulpar a celá rodina obrněných vozidel 4×4. 

Podle výroční zprávy z roku 2019 Otokar v roce 2018 vyrobil 3700 taktických vozidel a 900 taktických obrněných vozidel. Firma Otokar do výzkumu a vývoje za poslední dekádu investovala 1 miliardu tureckých lir (3,9 miliardy Kč) a vozidla značky Otokar slouží v 32 zemích světa. Jen v roce 2018 Otokar prodal obrněná vozidla v hodnotě 211 milionů dolarů.

Nyní, co víme o vozidle. Akrep II je nástupcem vozidla Akrep I poprvé představeného v roce 1994. Obrněný Akrep I využívá podvozek Land Rover Defender a má hmotnost 3,7 tuny. Akrep I byl navržen především pro protipovstalecké operace a je nasazován tureckou armádou zejména na východě v kurdských oblastech.




Akrep II; větší foto, větší foto, větší foto / Anadolu Ajansı

„V roce 1994 jsme vytvořili vozidlo Akrep. Jednalo se o první turecké lehké obrněné vozidlo s termovizní kamerou. Vytvořili jsme Akrep zejména proto, abychom našli řešení pro přesuny v našich příhraničních oblastech. Akrep vynikal nízkou siluetou, byl tichý a posádku tvořily tři osoby. S výrobou jsme ale skončili v roce 2000,“ uvedl Gorguc.

„S ohledem na měnící se světové trendy a potřeby, Otokar podle současných technologií přepracoval platformu Akrep a vytvořil vozidlo s nízkou siluetou a velkou palebnou silou. Nová platforma poslouží pro průzkum a patrolování. Lze ji také využít k vedení elektronického průzkumu. V budoucnu může jít také o autonomní vozidlo schopné působit s drony nebo roboty,“ dodal Gorguc.

Akrep II pohání čtyři elektromotory na každém kole. Elektřinu dodávají baterie nebo dieselový generátor (hybridní verze). Verze s hybridní pohonnou jednotkou vznikne do jednoho roku. Do jednoho roku rovněž skončí firemní testování elektrické verze, která bude následně nabídnuta k prodeji.

Gorguc na tiskové konferenci mluvil především o obecných výhodách elektrického pohonu u bojových vozidel. Zmiňme hlavně jednodušší konstrukci, menší počet dílů, nízké nebo žádné nároky na mazivo, tichý chod, vysokou akceleraci a nižší tepelnou stopu. Samozřejmě u elektrických vozidel je hlavním problémem baterie, a to nejen z hlediska výkonu a kapacity, ale také z hlediska bezpečnosti, ceny a dostupnosti. Problém jsou také vhodné nabíjecí stanice, resp. ty, které zvládají vysoké nabíjecí proudy.


Představení vozidla Akrep II

Baterie ve vozidle Akrep II údajně vydrží tři hodiny (s rezervou 15 až 20 minut) jízdy a dojezd vozidla je 250 km na dálnici. Baterie se nabije na 20 % do 20 minut. Hmotnost není známá, ale má být menší než u vozidla Otokar Cobra II (13 tun).

Zajímavé je použití bojového modulu Otokar BOZOK s automatickým kanónem ráže 25 mm a spřaženým kulometem ráže 7,62 mm. Otokar BOZOK má moderní senzorové vybavení a použitý kanón lze najednou zásobovat dvěma druhy munice.

Akrep II tak svým konceptem připomíná technologický demonstrátor CRAB (Combat Recce Armored Buggy), který v roce 2012 představila francouzská firma Panhard (nyní součást Renault Trucks Defense). Rovněž CRAB je taktické obrněné vozidlo 4×4 s nízkou siluetou a automatickým kanónem ráže 25 mm. CRAB ale využíval klasický spalovací motor a do výroby se zatím nedostal.  

V každém případě turecké zbrojní firmy nabízejí čím dál vyspělejší zbrojní produkty, které čím dál více konkurují největším světovým výrobcům. Hlavním exportním teritoriem tureckých zbraní jsou zejména muslimské země, od Severní Afriky, přes Střední východ až po Střední Asii.

Zdroj: Defence Blog, AA

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Hlavní bojový tank Altay - pýcha tureckého zbrojního průmyslu

Turecké národní sebevědomí je na vzestupu. Muslimská země se skoro 80 milióny obyvatel je již nyní ...

Turecké námořnictvo

Nejsilnější námořní silou v Černém moři (resp. v oblasti) je Turecké námořnictvo (Türk Deniz ...

Turecká bojová vozidla PARS 4×4 a KAPLAN-20

Turecká společnost FNSS Defence Systems představila na probíhající výstavě International Defence ...

Turecko-indonéský střední tank MMWT

Turecká firma FNSS a indonéská PT.Pindad společně vyvíjejí nový střední tank MMWT (Modern Medium ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • dexnom
    05:52 27.04.2019

    uprostred boje: velitel - dochazi nam baterie!
    ridic - 20km daleko je rychlo nabijecka tesly
    velitel - vpred!

    • dexnom
      07:07 27.04.2019

      lithiove baterie FAKT DOBRE hori...jakoze kontakt s kyslikem je VUUUUUUU..neuhasitelnej

  • Kusa
    08:04 26.04.2019

    Vojenská verze tohoto.

    https://www.idnes.cz/technet/t...

    • Jirosi
      14:38 26.04.2019

      Vojenská verze čehokoliv z elektromobilitou bude vždy logisticky náročnější než lití benzinu/nafty do nádrže, aby si získal to samé.

      • Kusa
        11:33 27.04.2019

        Naprostý souhlas ale v případě že z nějakého důvodu je prosazovaná varianta - elektromobil tak my přijde jako nejlepší varianta pojízdná nabíjecí stanice s generátorem a výměnnými battery packy pro vozidla. Ten by se pohyboval v bezpečí tak aby poskytoval servis bojovým vozidlům u kterých je ta potřeba elektro pohonu z důvodů tichosti a menší tepelné stopy.

  • Kusa
    08:01 26.04.2019

    Čistě elektrická verze by měla smysl pouze v případě že baterie by byly uloženy v nějakém za pár minut vyměnitelném kontejneru. Součástí jednotky by byla dobíjecí podpora s několika bateriemi v záloze. Ovšem v bojové oblasti si to moc nedovedu představit.

    • danny
      13:10 26.04.2019

      výměnné baterie jsou ideální cesta. bohužel, zatím se výrobci nejsou schopni shodnout na žádných standardech a každý si jede vlastní cestou. Bez toho se nepohnou ani městské elektromobily.

      • GlobeElement
        13:33 26.04.2019

        Je to tím vtipnější, že ty baterie stejně vyrábí někdo jiný, než automobilka, takže sjednocení by bylo skutečně jednoduché.

        • danny
          15:18 26.04.2019

          Máš pravdu. Je to stejně úchylné, jako x verzí nabíjecích konektorů k mobilním telefonům. Asi bude nutné, aby do toho někdo šlápnul a nastavil na tvrodo standardy, pokud se automobilky a distributoři energií nejsou schopni domluvit.

          • Gibon
            22:39 28.04.2019

            Nekdo?
            Klidne si toho niekoho pomenujme. Bola to EU, kto prikazal vyrobcom zjednotit konektory.

      • Jirosi
        17:29 26.04.2019

        První problém je technologii, jde extrémně rychle do předu. Jaké baterie budou standart, z toho ti vypadávají nabíjecí proudy, atd.

        A pak ta druhá rovina. Kde máš zdroje a elektřiny... a kolik těch baterii potřebuješ, na fungovaní 24/7 pro jediné vozidlo.

  • ALCR
    16:35 25.04.2019
    Oblíbený příspěvek

    Tak on celý ten vyspělí turecký zbrojní průmysl stojí na nákupech zahraničních komponent a technické spolupráci s vyspělými zbrojními firmami a odborníky z EU, USA, Jižní Koreje (např. poslední turecký tank Altay by nevznikl bez spolupráce s jihokorejskou zbrojovkou Hyundai Rotem výrobcem K2 Black Panther), ale i např. Ukrajiny atd. a v relativně nedávné minulosti i Izraele, ale to končí Erdogan svými totalitárními a islamistickými kroky v Turecku a politickými střety s USA a členy EU pomalu, ale jistě odstřihává turecké zbrojní firmy od této spolupráce, na to se již Erdogan připravuje a ve velké míře spolupracuje s Čínou a Ruskem což jen, ale urychlí odstřižení od spolupráce se zbrojovkami z USA a EU atd. a to ať z důvodu politických tak i čistě pragmatických-ekonomických, kdy vlády a firmy nebudou chtít poskytovat své moderní technologie někomu kdo k nim umožní přístup Číně a Rusku, navíc to Turecké spojenectví s Ruskem je ošidné ještě nedávno to byli staletí nepřátele na smrt.

    A co se týče vlastního tureckého vývoje, výroby a tureckých odborníků, Erdogan v rámci diktátorsko islamistických čistek vyštval, či zavřel mnoho vědeckých a technických odborníků a zlikvidoval i vědecké a technické školství vyhnáním a zavřením mnoha odborných učitelů a nadaných žáků.

    https://www.idnes.cz/zpravy/za...

    https://echo24.cz/a/iuMan/ture...

    Nadále se turecké školství bude zaměřovat zřejmě hlavně na výuku islámu, výklad koránu a dalších islámských textů a tureckých výzkum se bude věnovat závažným problémům jako jestli si může muslim vytírat prdel toaletním papírem, nebo musí dle koránu používat holou ruku namočenou do vody a když není voda tak šutrem (pokud možno oblým ne ostrým a ne méně než třemi), nebo pískem tento závažný problém turečtí učenci vyřešily v roce 2015 s tím, že toaletní papír muže muslim používat, protože islámské zákazy používání papíru na očistu se vztahují na papír na psaní, ale i nadále by měl muslim preferovat doslovný postup očisty dle koránu s tím ale nesouhlasí všichni muslimští učenci takže spor přetrvává, dalším z mnoha problémů který musí turečtí učenci vyřešit je třeba jak dokázat, že země je placatá, nebo doložit, že placatost je chybný výklad islámských textů a islámské texty nic takového netvrdí.
    https://wikiislam.net/wiki/Pla...

    • danny
      13:05 26.04.2019

      ALCR: závislost jakéhokoli vyspělého průmyslu na integraci řady komponent od specializovaných výrobců není žádné turecké specifikum. Je prostě pár firem na světě, které se specializují na brzdy, vstřikování, tlumiče, těsnění, silenbloky, kabelové svazky a čert ví co. Jen technologicky vyspělá země má ale vlastní průmyslové a konstrukční kapacity, které dokážou jednotlivé komponenty zaintegrovat do vyspělého systému, ve kterém plní požadovanou funkci vyváženě s ostatními použitými prvky.

      Nevím, odkud čerpáš svoje informace o vývoji tureckého školství, ale právě rozbitá síť vzdělávacích institucí, která spadala pod hnutí Gullena primárně směřovala k náboženské výchově a indoktrinaci studentů elitních, vyšších a odborných škol učením hnutí a jeho ortodoxním výkladem Islámu. Absolventům bylo následně intenzivně pomáháno, aby dostávali na vlivné pozice ve státní správě a dále šířili myšlenku hnutí a podporovali jeho vliv.
      Co se týče úsměvných diskusí na téma používání toaletního papíru... kdykokli se pohybuji v teplejších klimatických pásech, nepřestávám blahořečit vynálezu tureckého záchodu a prdelní sprše. Ale to se těžko vysvětluje, to chce zažít:-)

      • GlobeElement
        13:09 26.04.2019

        S tím tureckým záchodem - pokud člověk neumí levitovat, je to jediná možnost. Ale hrozně nestabilní, používat do třeba ve vlaku vyžaduje rychlý postřeh a hodně štěstí (aby nebyly zatáčky).

        • danny
          15:21 26.04.2019

          Kdykoli jsem se dostal do místa, kde bylo na výběr mezi klasikou a turkem, byla volba jasná. Stačilo se podívat na to, v jakém se který nacházel stavu a bylo po přemýšlení:-D

  • Pepin Nešpor
    14:12 25.04.2019

    Podle mně je to turecký nesmysl.
    Snaha se ukazovat je někdy opakem.

  • Jirosi
    12:26 25.04.2019

    "Problém jsou také vhodné nabíjecí stanice, resp. ty, které zvládají vysoké nabíjecí proudy."

    V bojových podmínkách bude spíše problém zdroj elektřiny, než drát na propojení zdroje a baterie.
    Pokud bude jednotka vybavena třeba 12-24 vozidly, nedovedu si představit ten moloch logistiky.

    • Miroslav
      12:31 25.04.2019

      V Lidli nakúpia elektrocentrály nie?

      • GlobeElement
        13:40 25.04.2019

        Aby to nedopadlo jako v té zprávě agentury Reuters - dnes v noci se z neznámých příčin zřítil letoun na solární pohon.

  • liberal shark
    12:25 25.04.2019

    "Akrep II pohání čtyři elektromotory na každém kole". To máme dneska prakticky celkem 16 elektromotorů :-)).

  • Miroslav
    12:10 25.04.2019
    Oblíbený příspěvek

    Dizajnovo vydarený stroj ale ten elektrický pohon je sprostosť. Ešte tak hybrid ktorý sa dokáže v tichosti pohybovať napríklad pri prieskume pár kilometrov ale čisto elektrické riešenie je dnes neprípustné. V bojovom nasadení je to vysoko nespoľahlivý pohon. Kanister nafty sa dá zohnať aj z miestnych zdrojov. Doliať 10 litrov a dá sa prejsť ďalších 100 km. Kto to bude nabíjať počas bojovej akcií? A kde? Osádka je v strese z možného útoku a ešte väčší stres bude spôsobovať sledovanie stavu batérie.

    • PavolR
      12:25 25.04.2019

      Nedoprajeme snáď Turkom trocha stresu? :-D
      -
      Inak, čo sa dizajnu týka, tak už aj pôvodný Akrep bol povážlivo podobný francúzskemu VBL - tiež produktu firmy Panhard.

    • kisam
      08:53 26.04.2019

      Ja by som v tom nabíjaní veľký problém nevidel. Jednoducho miesto cisterny príde k bojisku tatrovka, ktorá bude naložená nabitými baterkami, tie sa za nejakých 20 minút vymenia za staré vybité (samozrejme baterky budú musieť byť v autách uložené tak aby sa dali rýchlo vybrať) a ide sa ďalej. Tatrovka následne odíde do zázemia kde vybité baterky dobije a znova môže ísť na bojisko. V podstate je to to isté ako dnes s naftou, len bude treba viacej tatroviek s baterkami ako je dnes tých cisternových. Nevravím, že je to záležitosť najbližších 10 rokov, ale potom neskôr? Ktovie.

      • GlobeElement
        13:36 26.04.2019

        Jenomže naftu naliješ hadicí, kdežto baterii musíš vyměnit celou a ta bude vážit několik metráků. Baterie do Tesly váží půl tuny. Musel by na to být nějaký mechanický vehikl.

        Ale řešitelné to je.

      • Jirosi
        17:27 26.04.2019

        A v zázemí je nabiješ kde?

        • kisam
          18:17 26.04.2019

          Neviem, z trafostanice? :D

          • Jirosi
            18:21 26.04.2019

            Ta společně z elektrárnou budou první cílem nepřátelského útoku.

            Jedině, že by si chtěl vylít z transformátoru olej..

  • kisam
    11:49 25.04.2019

    Dojazd 250km po diaľnici znamená asi 50km v ťažkom teréne. Zatiaľ je to asi nepraktické, ale určite je to budúcnosť. Tie výhody v ľahšej údržbe a tichom pohone sú veľké. Keď niekto vymyslí baterky, ktoré budú fungovať ako reaktívny pancier tak sa elektrické bojové vozidlá vyroja ako huby po daždi.

    • GlobeElement
      12:31 25.04.2019

      Jako reaktivní pancíř (pancíř?) fungují už ty současné, lithium na vzduchu hoří a ve vlhku bouchá.

      Problémem je energetická kapacita. Stejná hmotnost uhlovodíkových paliv má 60x více energie, než baterie. Kdyby to vozidlo bylo z těch baterií úplně celé, vydalo by to jen na 200 litrů nafty.

      • Gibon
        15:52 25.04.2019

        Pokusy Svedov so superkapacitatormi su velmi slubne.

    • Jirosi
      12:48 25.04.2019

      Jen vám ještě chybí zdroj té elektřiny, uložiště elektřiny, atd. A to všechno bude jednotka muset vézt na víc proti dnešnímu stavu.

  • GlobeElement
    11:34 25.04.2019

    Já vám nevím, ale kapacita akumulátorů a doba dobíjení mi přijde pro bojové vozidlo pořád nedostatečná. V terénu to ujede tak půlku, to jest okolo 100 km (takže 50 km tam a 50 km zase zpátky) a načež to bude na půl dne vyřazeno z činnosti kvůli dobíjení. Možná k nějakým speciálním účelům, ale pro běžnou činnost to vypadá dost neprakticky.

    • liberal shark
      12:26 25.04.2019

      Na osmihodinové terorizování nejbližší Kurdské vesnice to možná stačí.

      • GlobeElement
        12:34 25.04.2019

        A zpátky z kopce dolů to sjede samo. Jenom nebude fungovat posilovač řízení.

        • Miroslav
          12:53 25.04.2019

          To som už zažil keď mi na služobnom voze odišiel alternátor a prvé čo počítač vypol bol posilňovač riadenia. Pri 160 km na diaľnici pred zákrutou dosť nepríjemné. A keď ťa naháňa horda rozhnevaných kurdov s palicami a kameňmi rozhodne tiež.

          • GlobeElement
            13:25 25.04.2019

            Předpokládám, že nebudou fungovat ani brzdy, takže ho nedoženou.

          • Miroslav
            13:29 25.04.2019

            Budú dobrzďovať ručnou...

          • Gibon
            15:51 25.04.2019

            Brzdy povacsine na elektromobiloch funguju v rezime rekuperacie a bateriu dobijaju.

      • danny
        13:08 26.04.2019

        Liberal shark: velmi trefné:-D Myslím, že jsi plně vystihl zadání.

        • liberal shark
          07:09 28.04.2019

          V sedm ráno vytáhnou šňůru za zásuvky, od osmi do čtyř trocha pravidelného teroru, v pět to strčí zase do zdi a odchod na kávičku :-).