Aktivní zálohy obětí chaosu v Armádě České republiky

-
24. 4. 2012
-
16 komentářů
-
Jan Grohmann
Asi málokdo postřehl dění kolem aktivních záloh naší armády uplynulých tří týdnů, pokud mu unikl článek v tištěném vydání MF Dnes „Záložáci si vzali volno a teď sedí doma“, nebo popřípadě nesledoval oficiální stránku aktivních záloh na sociální síti FaceBook. Podle všech indicií ale právě tato zdánlivě okrajová záležitost plně ukázala celkový nynější chaos na Ministerstvu obrany. A možná i ukázala, jak zásadní roli hraje komunikační kanál FaceBook v rozhodování a řízení naší armády.
Aktivní zálohy – civilisté ve službách Armády
Aktivní zálohy čítají něco přes tisíc mužů a žen, kteří podepisují s armádou tříletý kontrakt, v jehož rámci mohou být ročně povoláni až na tři týdny vojenského výcviku a současně kdykoli až na dvě léta vzati do řádného služebního poměru u Armády České republiky.
Jedná se o skutečné nadšence a patrioty, kteří se mnohdy dostávají do konfliktu se svými zaměstnavateli – ti mnohdy nesou nelibě zákonnou povinnost uvolňovat pracovníky na cvičení, jakkoli mzdy Armáda zaměstnavateli proplácí.
Navíc lidé sloužící v aktivních zálohách si mohou nechat zdát o vybavení, dostupném běžným vojákům v AČR. Základní fasovaná výstroj záložníků odpovídá té, kterou měli vojáci povinné základní služby, než byla zrušena – tedy ocelová helma a kožený opasek.
Do kvalitní výstroje, u profesionálních vojáků běžné, tak tito nadšenci investují desítky tisíc korun ze svého. I tak mohlo jejich obětování přijít vniveč, když s nimi Armáda, lépe řečeno, určité její složky, doslova „zametly jako s kusem hadru“.
Odvolávám, co jsem odvolal, slibuji, co jsem slíbil.
Na sklonku března (27.3.) vydaly Síly podpory pokyn ke zrušení již naplánovaného výcviku jednotek aktivní zálohy v měsíci dubnu. Týkalo se i Karlovarské roty aktivní zálohy, která měla nastoupit na výcvik pouze dva dny poté, co byl vydán pokyn k odvolání výcviku.
Zaměstnavatelé dotčených záložníků už podle toho přepsali pracovní směny a mohlo se jednoduše stát, že dotčený zaměstnanec-dobrovolník zůstane „trčet“ doma. Jenže bez obvyklé náhrady mzdy ze strany armády, protože se výcvik nekonal. Na uvedený problém upozornila právě MF Dnes v článku, který vyšel ve středu 13.4. Šlo však teprve o začátek.
O pokynu k rušení výcviku ze strany Sil podpory se ještě týž den (27.3.) dozvěděl Generální štáb AČR a okamžitě jej zneplatnil. Pikantní na tom je, že se to nejen nedozvěděl s předstihem, ale ani o záměrech velitele Sil podpory, které měly teprve následovat, generální štáb nevěděl a dozvídal se o nich „mimoděk“.
Šíření původního, sic týž den zneplatněného, nařízení bylo však tak bleskové, že už nebylo možné odvolané záložníky znovu povolat. Navíc dle našich informací vzešlo záhy od Sil podpory nové, prakticky stejné rozhodnutí, které rušilo výcvik aktivních záloh spadajících také pod Vojenskou policii. Nakonec do třetice, Síly podpory připravily třetí rozkaz, kterým rušily všechna cvičení aktivních záloh až do června - samozřejmě bez vědomí Generálního štábu a ministra Vondry.
Bylo poněkud komické, když se na jednom z oficiálních zdrojů resortu obrany www.facebook.com/aktivnizalohy stále opakovala sdělení, že teprve probíhají analýzy, jak se vyrovnat s dodatečným škrtem 1,4 miliardy korun, že tedy nic není rozhodnuto. Kdežto záložníci informovaní ze svých zdrojů (patrně představitelů Sil podpory) zarputile trvali na tom, že jim cvičení rušena jsou.
Zatímco se domnívali, že s nimi hraje nekalou hru „zatloukající“ admin, bylo stále více zřejmé, že ani vedení ministerstva, ani Generální štáb AČR opravdu o ničem nevědí a stopku pro výcvik záložníků nenaplánovali, natož posvětili.
Situace vyvrcholila v sobotu 14. dubna na FaceBook stránce aktivních záloh, když jeden z velitelů krajských rot aktivní zálohy publikoval v komentáři informaci, že podle velitele Sil podpory generála Gurníka má být v pondělí vyhlášeno odvolání všech cvičení záloh až do poloviny roku. Z reakcí administrátora stránky lze vyčíst nejen to, že byl už poněkolikáté zaskočen, ale i to, že informaci nechtěl podcenit.
Minulé pondělí (16. 4.) opravdu, již po řádné pracovní době, vyšla na oficiálním webu ministerstva konečně zpráva, že výcvik aktivních záloh je obnoven a teprve v posledním čtvrtletí roku se může stát, že bude omezen.
Záležet bude na vyhodnocení vyčerpaných finančních prostředků. Toto konečně platné a veřejně publikované nařízení vydal náčelník Generálního štábu AČR generál Picek. Nejen, že tak vlastně šel proti předchozím rozkazům svých podřízených, ale dovolíme si tvrdit, že patrně konal na rozkaz samotného ministra Vondry. Krásná ukázka toho, jak v české armádě absolutně nefunguje komunikace, neexistují koncepty, a tak každá složka Armády bojuje za sebe – a hlavně podle sebe.
FaceBook – hlavní komunikační zdroj Armády České republiky?
Není tajemstvím, že administrátoři oficiálních stránek resortu obrany na FaceBooku nekomunikují se čtenáři jen pro radost, ale naopak vyhodnocují vše, co se v komentářích šustne a informace předávají dál. Dost možná tyto stránky sleduje i osobně ministr Vondra ze svého profilu, takže znepokojení příslušníků aktivní zálohy v až stovkách komentářů za předchozí dva týdny nejistoty ho dozajisté vykolejilo.
Otázka zní, jak je možné, že se ministr Alexandr Vondra a Generální štáb AČR dozvídají tak zásadní informace ze sociální sítě FaceBook nebo přinejlepším pokoutně od svých „špiónů“ v jiných složkách armády? Je to snad proto, že ministrovi nikdo nechce říkat, co se v resortu děje, nebo co se chystá?
Pak se nesmíme divit, že příslušníci aktivních záloh se dozvídají rovněž zásadní informace z FaceBooku, kde navíc ani samotný admin přesně neví, co se ve skutečnosti děje. Síly podpory ruší cvičení aktivních záloh čistě podle svých akutních pocitů a taktéž Generální štáb AČR a Alexandr Vondra ruší rušicí příkazy, taktéž dle svých akutních pocitů.
Kdo za nynější stav může? Je jednoduché ukázat prstem na jednoho člověka, ale tak snadné to není. Problém je ve zkostnatělém systému Armády České republiky. Co je nejhorší, systém žije sám od sebe a nemá žádnou hlavu, kterou bychom mohli uříznout a vyměnit.
Jake je řešení? Pokud resort obrany musí dodatečně v průběhu fiskálního roku ušetřit asi 3 % původně přidělených peněz, měl by opravdu vycházet z dlouhodobých analýz a pečlivě promýšlených kroků, nikoli z pocitů a mínění té či oné vlastní složky - v tomto případě ze strany Sil podpory a proti nim příslušníků aktivních záloh láteřícím na sociální síti.
Článek v MF Dnes byl opravdu jen třešničkou na dortu – apelem, aby se Ministerstvo obrany vyrovnalo s těmi, kterým již jeho chaotický přístup způsobil potíže. Pokud se nepoučí, snadno může svým chaotickým přístupem napáchat v budoucnu násobně vyšší škody.
Související články
Čeští zbrojaři zaostřují na Indii a Vietnam
České zbrojařské firmy začínají zaostřovat na dva velké asijské importéry zbraní - Indii a Vietnam. ...
-
02.04.2012
-
0 komentářů
-
Luboš Bláha
Problematika taktické výstroje v Armádě České republiky
Dnešním článkem se paralelně připojíme k našemu seriálu o ochranných vestách a nosičích plátů ...
-
05.04.2012
-
24 komentářů
-
Jan Grohmann
Český voják 21. století podle Armádních novin
V dnešním článku budeme pokračovat v populárním tématu, a to jak bude vypadat vojenská výstroj a ...
-
15.04.2012
-
32 komentářů
-
Jan Grohmann
Vesta ochranná pancéřová 2009
V současné době jsou vojáci Armády České republiky standardně vybaveni Vestou ochrannou pancéřovou, ...
-
19.04.2012
-
17 komentářů
-
Jan Tříska
Komentáře
Obávám se, že by "švýcarský model" ztroskotal v parlamentu na představě tisíce záložáků, kteří by si po sklepech doma přechovávali granáty, útočné pušky, odstřelovací pušky, nebo ...Zobrazit celý příspěvek
Obávám se, že by "švýcarský model" ztroskotal v parlamentu na představě tisíce záložáků, kteří by si po sklepech doma přechovávali granáty, útočné pušky, odstřelovací pušky, nebo kulomety. Byla by tam příliš velká šance na rozšíření a další využití téhle výzbroje do rukou organizovaného zločinu. Policie, ač se s podobnými excesy vyrovnává prozatím víc než důstojně, by asi nechtěla v civilních vestách a se služební pistolí na ulici čelit (ještě více) lehkým kulometům a granátům.
Rozhodně nechci naznačovat, že by záložáci, jejichž snahu a ochotu velmi obdivuji, něco takového živlům sami nabídli, ale sklep s plechovými dveřmi v rodinném domku se prostě vykrádá mnohem snáz, než vojenský sklad, kolem kterého chodí 24/7 patrola s ostrýma.
Na druhou stranu co se organizace a materiálového zajištění a hlavně míry a stylu výcviku záloh týká, máme se od Švýcarů skutečně moc co učit.Skrýt celý příspěvekNejen pro Civil, samy tu brečíte, jak armáda je zle braná, ale podívejte jak samy berete lidi z airsoftu, neříkám není to armáda, ale pro mě to jako rybaření, florbal,... prostě ...Zobrazit celý příspěvek
Nejen pro Civil, samy tu brečíte, jak armáda je zle braná, ale podívejte jak samy berete lidi z airsoftu, neříkám není to armáda, ale pro mě to jako rybaření, florbal,... prostě jako jakýkoliv jiný sport :-) . A já sám nemůžu sloužit, zkoušel jsem unob a neprošel jsem přes nemocnici...to co by mě mělo omezovat podle doktora mě často nevadí..Skrýt celý příspěvek
Dobrým vzorem pro Aktivní zálohy by mohl být švýcarský model. V každé fungující západní armádě aktivní zálohy hrají velkou roli. Trochu se obávám, že u nás stále funguje spíše ...Zobrazit celý příspěvek
Dobrým vzorem pro Aktivní zálohy by mohl být švýcarský model. V každé fungující západní armádě aktivní zálohy hrají velkou roli. Trochu se obávám, že u nás stále funguje spíše "východní" model armády. Téměř na vše, na co se podíváme, nefunguje tak, jak by mělo. AČR nemá žádnou smysluplnou vizi - nevíme, co chceme. Nákupy techniky jsou mnohdy nekoncepční a počty vždy směšné. Armáda se do roku 2020 přiblíží Policii (vyřezení mi-17, mi-24, BVP-1, BVP-2, 0T-90, T-72, vz.77 DANA, PRAM). No...nevim, nevim. Nevypadá to dobře. Nevím, jak by se to dalo změnit - museli by jsme dostat pořádně "přes hubu", aby se tomu konečně někdo začal věnovat.Skrýt celý příspěvek
Co spot. Mě by úplně stačilo, aby odstranili nutnost absolovat dvouměsíční výcvik v kuse. Je jasný, že pro nás, kterým už vojnu zrušili je to prakticky v jakémkoliv zaměstnání ...Zobrazit celý příspěvek
Co spot. Mě by úplně stačilo, aby odstranili nutnost absolovat dvouměsíční výcvik v kuse. Je jasný, že pro nás, kterým už vojnu zrušili je to prakticky v jakémkoliv zaměstnání nepřekonatelná překážka.Skrýt celý příspěvek
Mám docela dotaz na armádní noviny šlo by stvořit něco jako návrh na spot o AZ ?Mo se o to již pár měsíců snaží ale viditelný výsledek je zřejmě v nedohlednu poslední výmluva byla ...Zobrazit celý příspěvek
Mám docela dotaz na armádní noviny šlo by stvořit něco jako návrh na spot o AZ ?Mo se o to již pár měsíců snaží ale viditelný výsledek je zřejmě v nedohlednu poslední výmluva byla že pracovník který toto má na starosti se dlouhodobě nevěnuje své práci:-( :-(Skrýt celý příspěvek
souhlasim s timto člankem je to na to alarmujici že hodně založáku se to dozvida až později. Jinak mohu byt rad že aspon jednou do roka se sejdem . ja jsem u jihočeske roty ale ...Zobrazit celý příspěvek
souhlasim s timto člankem je to na to alarmujici že hodně založáku se to dozvida až později. Jinak mohu byt rad že aspon jednou do roka se sejdem . ja jsem u jihočeske roty ale některe se jenom směji s tim vystrojei rot . My si ji opravduvdu dokupujem ale jini emaj na to to aby jsme měli to co profici.Aby byl taky vícvik stejny každa rota cvičí to co je pro ě dobry. A ted otazka : Proč az praha ma vybaveni profi a az jiných kraju ne ? Je jenom jasny praha je stat ve statě a proč jine roty jsou na tom špatně ?Skrýt celý příspěvek
Ctirad Neuwirt: Já osobně náhradu mzdy nevyužívám, jelikož si na cvika beru dovolenou, ale pokud vím proplácí se náhrada vojákovi AZ, který má po dobu cvičení v práci obdobu ...Zobrazit celý příspěvek
Ctirad Neuwirt: Já osobně náhradu mzdy nevyužívám, jelikož si na cvika beru dovolenou, ale pokud vím proplácí se náhrada vojákovi AZ, který má po dobu cvičení v práci obdobu neplaceného volna...Skrýt celý příspěvek
Struk Jan: Kdo chce sloužit, tak o aktivních zálohách ví všechno, co potřebuje. Kdo o aktivních zálohách neví nic, je veřejnost. A vysvětlit dnes veřejnosti k čemu je aktivní ...Zobrazit celý příspěvek
Struk Jan:
Kdo chce sloužit, tak o aktivních zálohách ví všechno, co potřebuje. Kdo o aktivních zálohách neví nic, je veřejnost. A vysvětlit dnes veřejnosti k čemu je aktivní záloha, když pořádně netuší, co dělají profesionální vojáci, kromě "okupování za žold", to bude problém. Ač se to, myslím, zlepšuje, vztah v České republice mezi veřejností a armádou je nefunkční. Do jisté míry to je dané i stavem mentality současných Čechů, ale kauzami a zmatky v armádě (velení) situaci nepomáhají. Starší generace obvykle příliš pro-armádně naladěné nejsou (většina ještě pamatuje příkoří zabitých dvou let) a ta mladá generace, až na pár chlapců s kuličkovkami, co si hrají na vojáky, je prorostlá alternativními -ismy a proti-státní/systémový-mi tendencemi... otázka pak je, jak to skutečně vypadá uvnitř armády. Věřím, že tam je spousta profesionálů, ale když se vojáci "bouří" i kvůli zpřísněným fyzickým prověrkám (které nejsou zas tak přísné), je to s profesionalitou některých taky na pováženou. Dokud se armáda skutečně nezprofesionalizuje a nezefektivní na všech úrovních, nedojde k její podpoře z řad širokého obyvatelstva a dokud politici nebudou tlačeni obyvateli, sami od sebe těžko přisoudí AČR adekvátní financování...Skrýt celý příspěvekAno, v článek v MF dnes je překroucen....Autor at se podívá na FB army... Jinak AZ mají platné místo v OS ČR. Spousta lidí, by chtěla sloužit, ale neví o této možnosti. Chtělo by ...Zobrazit celý příspěvek
Ano, v článek v MF dnes je překroucen....Autor at se podívá na FB army...
Jinak AZ mají platné místo v OS ČR. Spousta lidí, by chtěla sloužit, ale neví o této možnosti. Chtělo by to náborové video, které by běželo třeba na ČT na YouTube....Skrýt celý příspěvekObávám se,že se pořádku v tomto státě nedožijem. Jen mi udivuje jedna věc,to je v armádě takový nedostatek kvalitních manažerů na vyšších postech?Poslední dobou (přibližně 10 ...Zobrazit celý příspěvek
Obávám se,že se pořádku v tomto státě nedožijem.
Jen mi udivuje jedna věc,to je v armádě takový nedostatek kvalitních manažerů na vyšších postech?Poslední dobou (přibližně 10 let) mám pocit,že armáda přešlapuje na místě.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...