České Gripeny začnou využívat tankery A330 MRTT

České Gripeny začnou využívat tankery A330 MRTT
Certifikační zkouška tankování stíhaček Gripen z letounu A330 MRTT / Robert Novén, Försvarets materielverk (Zvětšit)

Alianční letecká jednotka MMU (Multinational Multirole Tanker Transport Unit) s víceúčelovými tankery A330 MRTT (Multi-Role Tanker Transport) ohlásila počáteční operační připravenost IOC (Initial Operational Capability). MMU značně posiluje strategické transportní, evakuační a tankovací kapacity evropských zemí NATO. Jedním ze šesti členů MMU je i Česká republika.

Letka MMU má počátek v roce 2016, kdy Nizozemsko a Lucembursko podepsaly memorandum o porozumění. Krátce poté se podpisem memoranda o porozumění připojily Belgie, Německo, Norsko a následně i Česká republika. Samotný akviziční program vedoucí k nákupu letounů A330 MRTT (NATO označení KC-30M) pro letku MMU dostal jméno MMF (Multinational MRTT Fleet).

Letka MMU provozuje sedm z prozatím deseti objednaných letadel (desátý byl objednán v prosinci minulého roku). Dva další stroje dorazí v roce 2024, desátý v roce 2026.

Pro potřeby MMU je vycvičeno nejméně 40 pilotů, 20 operátorů tankování ARO (Air Refuelling Operators) a 30 členů palubní obsluhy. Jde o polovinu požadovaného stavu a zároveň postačuje k vyhlášení IOC.

Původně se dosažení IOC očekávalo v lednu 2022, ale pandemie Covd-19 plány odložila o rok. Plná operační schopnost FOC (Full Operational Capability) letky MMU je očekávána v polovině roku 2024.


A330 MRTT podporovaly šestici německých Eurofighterů při nasazení v Indo-pacifiku.

Obvykle operační nasazení začíná až po vyhlášení IOC. Urgentní potřeby, což ukazuje na význam MMU pro NATO, ale přiměly nasadit A330 MRTT ještě před vyhlášením IOC.

Zásobovací lety začaly krátce po dodání prvního letadla v roce 2020. V srpnu 2021 letouny zajistily evakuaci vojáků a civilistů z Kábulu. V březnu MMU podporovala cvičení Cold Response 22 v Norsku, v srpnu téhož roku pak trojice A330 MRTT podporovala přelet šesti německých Eurofighterů do Singapuru, na cvičení Pitch Black 2022 do Austrálie a poté i do Japonska.

Od začátku ruské invaze na Ukrajinu MMU pomáhá vést operace na východním křídle NATO. Jen v loňském roce flotila nalétala více než 1500 hodin, provedla více než 500 misí a dodala palivo stovkám bojových letounů NATO. Na podzim roku 2023 bude jednotka vyslána na Blízký východ.

Armáda ČR vůbec poprvé využila A330 MRTT v červenci 2021 při přepravě kontingentu do mise předsunuté přítomnosti eFP (enhanced Forward Presence) v Litvě a Lotyšsku.


MMU, cesta k IOC

Před letkou MMU je ale ještě hodně práce. Zatím jsou letadla A330 MRTT letky MMU oprávněna podávat palivo letounům F-16 z deseti zemí, F-35A z Nizozemska, Norska, Itálie a Spojených států a německým letadlům Eurofighter a Tornado.

Certifikace pro Gripeny, ale i další klíčové letouny NATO (C-17, A400M, C-130, E-3, atd.), zatím chybí. Švédské Gripeny zahájily certifikační zkoušky loni v říjnu a dokončení se očekává letos. Podle všeho čeští piloti Gripenů začnou využívat tankovacích služeb MMU již letos.

Flotila A330 MRTT významně rozšiřuje letecké a přepravní schopnosti evropských zemí NATO – řeší zejména kritický nedostatek moderních tankovacích letadel. Ostatně generální tajemník NATO Jens Stoltenberg popisuje tankery A330 MRTT jako „páteř spojenecké vzdušné síly“.


Ovládácí konzole ARO; větší foto / MMU


Švédský Gripen se připojil k tankovacímu koši A330 MRTT; větší foto / Robert Novén, Försvarets materielverk

„Tato letadla nám poskytnou prvotřídní možnosti doplňování paliva, přepravy a lékařské evakuace. Tankery jsou páteří spojeneckého letectva,“ uvedl Stoltenberg. „Nejdůležitější je, že flotila již prokázala svou hodnotu. Od brutální ruské invaze na Ukrajinu tyto tankery pomohly chránit východní křídlo NATO.“

A330 zvládne pomocí tankovacího ráhna nebo dvou tankovacích košů dodat letadlům palivo ze svých nádrží (celkový objem nádrží je 111 tun paliva). Kromě toho může přepravit až 267 vojáků nebo 45 tun nákladu. A330 MRTT lze také snadno přeměnit na konfiguraci pro lékařskou evakuaci se šesti lůžky jednotky intenzivní péče a 16 nosítky.

Letouny sídlí na letecké základně v nizozemském Eindhovenu a německém Kolíně nad Rýnem. Flotila je připravena k nasazení 24 hodin denně, sedm dní v týdnu. V případě potřeby Česká republika dostane letouny k dispozici do 48 hodin.


Prohlídka A330 MRTT na letecké základně v Eindhovenu

Za koordinaci operací MMU odpovídá Evropské letecké velitelství EATC (European Air Transport Command) v Eindhovenu. Samotné letouny jsou majetkem NATO. Mimochodem je to jeden z mála případů zařazení bojové techniky přímo do vlastnictví NATO.

Aliance kromě toho provozuje vlastní flotilu 14 „awacsů“ E-3 Sentry, tři transportní C-17 Globemaster III a v rámci programu AGS (Alliance Ground Surveillance) pět dronů RQ-4D Global Hawk.

A330 MRTT je navržen pro 1100 letových hodin ročně. Podle finanční spoluúčasti mají na dopravní služby nárok státy: Německo (5500 letových hodin), Nizozemsko (2000), Lucembursko (1200), Belgie (1000), Norsko a Česká republika (1000). V minulém roce Belgie projevila potřebu o dalších 1000 letových hodin – to vedlo k pořízení desátého letadla.

Kromě toho je A330 MRTT zaveden v řadě dalších zemí. Své vlastní letouny má Francie, Španělsko, Velká Británie, Kanada, Jižní Korea, Singapur nebo Austrálie.

Zdroj: Flight Global, ESUT

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ministerstvo obrany: Nasazení A330 MRTT do 48 hodin

10. srpna 2020 přistálo na letišti v Eindhovenu druhé letadlo Airbus A330 MRTT programu NATO ‒ ...

Maďarské letectvo přechází na transportní letadla A400M, C-390 a A330

Maďarsko postoupilo v dalších klíčových zbrojních projektech. Na spadnutí je akvizice středních ...

Dopravní letadlo A330 pro Armádu ČR? Možná je lepší řešení

Před pár dny média informovala o případném pořízení staršího dopravního letadla Airbus A330 pro ...

PREMIUM České dopravní letectvo plní mise po celém světě

Armáda ČR nasadila transportní letouny An-26, Tu-154M, A319CJ a C295M/MW, případně nasmlouvané těžké ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Splasher
    14:03 29.03.2023

    Jsou v posádkách i Češi? Nevíte někdo?

    Jsou v posádkách i Češi? Nevíte někdo?

    • 3ngelchen
      19:50 29.03.2023

      Jsou, videl jsem nekolik operatoru.

      Jsou, videl jsem nekolik operatoru.

  • Tom90
    11:25 29.03.2023

    Opravdu je to 1000 FH ročně pro ČR? Z toho co si pamatuju, tak se uvádělo okolo 100 FH za rok pro potřeby AČR. A nikde nemůžu najít informaci, že by došlo k takovému nárůstu hodin ...Zobrazit celý příspěvek

    Opravdu je to 1000 FH ročně pro ČR? Z toho co si pamatuju, tak se uvádělo okolo 100 FH za rok pro potřeby AČR. A nikde nemůžu najít informaci, že by došlo k takovému nárůstu hodin a ani z jakého důvodu - všude je zmiňována hodnota okolo 100 - 150 FH za rok (byť se jedná o starší zdroje).

    https://czechairforce.com/news...

    https://www.japcc.org/articles... Skrýt celý příspěvek

    • matu
      11:33 29.03.2023

      jj taky mi to prijde divny, okolo 100h vypada mnohem realneji. 1000h, tj. jedno letadlo pro nas, by muselo byt za sileny prachy, mozna miliada rocne by nestacila, kdyz vezmu cenu ...Zobrazit celý příspěvek

      jj taky mi to prijde divny, okolo 100h vypada mnohem realneji. 1000h, tj. jedno letadlo pro nas, by muselo byt za sileny prachy, mozna miliada rocne by nestacila, kdyz vezmu cenu letadla a provozni naklady.Skrýt celý příspěvek

    • Marty96
      11:53 29.03.2023

      Nevím jestli to čtu špatně ale v článku vidím "Norsko a Česká republika (1000)"

      Já to chapu tak že my a Norové budeme mít po 500h.

      Nevím jestli to čtu špatně ale v článku vidím "Norsko a Česká republika (1000)"

      Já to chapu tak že my a Norové budeme mít po 500h.

  • matu
    09:36 29.03.2023

    Ten objem 1000 hodin rocne me dostal. Ja myslel, ze tam mame jenom nejakych par symbolickych hodin, aby se jednou za rok potrenovalo tankovani za letu. Pokud mame k dispozici ...Zobrazit celý příspěvek

    Ten objem 1000 hodin rocne me dostal. Ja myslel, ze tam mame jenom nejakych par symbolickych hodin, aby se jednou za rok potrenovalo tankovani za letu.
    Pokud mame k dispozici takovy objem hodin, tak by mozna stalo za to doplnit nastavec na tankovani na CASY a na L-159, zatim to vypada, ze je budeme mit jeste hodne dlouho.
    Btw. 1000 hodin znamena, ze vlastne jedna A-330 je "nase".Skrýt celý příspěvek

    • Stonkeeper
      11:47 29.03.2023

      Jsem presvedcen ze tam je o nulu navic

      Jsem presvedcen ze tam je o nulu navic

    • Alfons
      10:11 30.03.2023

      Rovněž se přikláním k názoru že máme zhruba 100 hodin (dle předchozích zpráv). Článek ale může mít formálně pravdu, protože rozdělení mezi Norsko a ČR může být 900 h pro NOR a 100 ...Zobrazit celý příspěvek

      Rovněž se přikláním k názoru že máme zhruba 100 hodin (dle předchozích zpráv). Článek ale může mít formálně pravdu, protože rozdělení mezi Norsko a ČR může být 900 h pro NOR a 100 h pro CZ. Což ovšem dává smyslSkrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...