Ruský dron Altius-U s německými motory poprvé ve vzduchu

Ruský dron Altius-U s německými motory poprvé ve vzduchu
Altair-U / Ruské ministerstvo obrany (Zvětšit)

Dne 20. srpna poprvé vzlétlo nové ruské dvoumotorové bezpilotní letadlo Altair vyvinuté v rámci zkušebně-konstrukčních prací Altius-U. Letoun vyvinul Uralský závod civilního letectví (UZGA) na popud ruského ministerstva obrany.

Začátek vývoje ruského těžkého bezpilotního letadla se startovací hmotností větší než 5000 kg se datuje do roku 2010. Tehdy ruské ministerstvo obrany vypsalo specifikace na novou generaci velkých bezpilotních vzdušných prostředků (UAV).

Na podzim roku 2011 byl vývoj UAV o startovní hmotnosti větší než 5000 kg zadán kazaňské konstrukční kanceláři Simonov (předtím známá jako Sokol). V rámci vědecko-výzkumné práce Altius-M ve výši 1,035 miliardy rublů měla kancelář Simonov navrhnout a postavit technologický demonstrátor velkého UAV, který dostal označení Altair.

Samotný demonstrátor postavil kazaňský závod KAPO-Kompozit (divize Kazaňského leteckého závodu S. P. Gorbunova) a první letový prototyp UAV Altair byl poprvé spatřen v srpnu roku 2014. V témže roce došlo k zahájení zkušebně-konstrukčních prací Altius-O v hodnotě 3,6 miliardy rublů. V rámci Altius-O měly vzniknout dva prototypy dronů Altair.

Letové zkoušky prvního prototypu začaly v červenci 2016. Letové testy druhého prototypu, který byl upraven na základě zkušeností s testováním prvního stroje, začaly v polovině roku 2017.

Program ale provázela od počátku zpoždění (se zahájením sériové výroby se počítalo v roce 2017 nebo 2018) a také neschopnost konstrukční kanceláře Simonov, která nemá s bezpilotními letadly žádné zkušenosti, dokončit projekt. Projektu rozhodně neprospělo ani zatčení Alexandra Gomzina (duben 2018), ředitele a šéfkonstruktéra kanceláře Simonov, který byl obviněn ze „zneužití pravomocí, zneužití rozpočtových prostředků a podvodů.“

V roce 2018 byly proto veškeré práce přesunuty do nově vytvořené kazaňské divize společnosti UZGA (samotná UZGA sídlí v Jekatěrinburgu). UZGA získala projekt díky zkušenostem se stavbou izraelských dronů Searcher Mk.II (Forpost) a BirdEye 400 (Zastava). UZGA, která patří pod koncern Spojená korporace výrobců motorů (ODK), se ale především specializuje na opravy leteckých motorů a převodovek vrtulníků.

Zajímavé je, že v UZGA rovněž vyrábí domestikovaná česká dopravní letadla L-410. Ruská firma také představila projekt L-410 s plováky a plánuje dodat L-410 ruským speciálním jednotkám. Letadlo L-410 má navíc s dronem Altair více společného (viz dále). Podle ruských médií UZGA dokonce výhledově počítá s oživením projektu 40 místného letadla L-610.


První let dronu Altair programu Altius-U

Kazaňská divize UZGA vznikla čistě za účelem vývoje, testování a výroby dronu Altair, a to na pozemku Kazaňské vědecko-výrobní společnosti (KNPP) „Vrtulníky-Mi“. Do nového podniku zamířila také část konstruktérů z kanceláře Simonov. Náklady na převod projektu nejsou známy, ale ruský portál BIZNĚS Online je udává (odvolává se ale na nejmenované zdroje) na sedm miliard rublů.

V roce 2018 v UZGA začaly nové zkušebně-konstrukční práce Altius-U. Kazaňská divize UZGA v rámci prací Altius-U modifikoval třetí prototyp Altair z programu Altair-O. Jak víme u úvodu, prototyp Altius-U (trupové číslo 881) se poprvé odlepil od země 20. srpna 2019.

První let dronu Altair / Altius-U, o maximální startovací hmotnosti 6000 kg, trval 32 minut a byla při něm dosažená výška 800 m. Podle ruského ministerstva obrany je Altair především dron pro radiolokační, optický a elektronický průzkum, který dokáže vykonávat až 24 hodin dlouhé mise. Letoun je pro velmi dlouhé mise rovněž vybaven satelitní komunikací.

Pokud se nic nezměnilo, dron Altair (stejně jako všechny předchozí stroje) stále pohání dvojice německých leteckých pístových motorů RED A03/V12 o maximálním výkonu (2×383 kW; trvalý 2×338) a s plně digitálním řízením FADEC (Full Authority Digital Engine Control). Motory vyrábí německá firma RED Aicraft, kterou vlastní ruský rodák Vladimír Reichlin.

RED A03/V12 je vznětový „dieselový“ vodou chlazený motor spalující letecký petrolej. Motor je levný a má nízkou spotřebu. Typové certifikace EASA pro civilní letectví v EU tento motor omezuje na dostupu na 7600 m. Startování je omezeno na teplotu motoru -20°C (lze startovat za nižších teplotě, ale motor musí být vyhřátý z hangáru nad tuto teplotu). RED A03/V12 je ale těžký (363 kg) a pro dron Altair příliš málo výkonný.

Německé motory A03/V12 měly také pohánět nová ruská cvičná letadla Jak-152 (ruské letectvo poptávalo 150 letadel), ale kvůli sankcím se od dodávek motorů A03/V12 pro Jak-152 upustilo.

Jaké dron Altair dostane nakonec motory, není známo. V Rusku se nevyrábí pístové letecké motory nebo malé turbovrtulové motory s plně digitálním řízením FADEC, které je nezbytnou podmínkou pro použití v bezpilotních letadlech. Rusové zřejmě pro drony Altair použijí vyvíjené turbovrtulové motory Klimov VK-800S (modifikace „vrtulníkového“ motoru VK-800V), o výkonu 605 kW, které mají být mimo jiné použity i pro v Rusku vyráběná letadla L-410. Certifikace těchto motorů má být dokončená v roce 2020.

Dokončení prací nad dronem Altair není známo, ale v každém případě bude nutné provádět minimálně rok nebo dva dlouhé testování s novými motory.

Zdroj: BIZNĚS Online, BMPD, Business Insider

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Drony, systémy S-500: aktuální projekty ruské armády

Jurij Borisov, ruský náměstek ministra obrany, představil v ruském zpravodajském RSN rádiu některé ...

Drony zabijáci: Revoluce v plném proudu

Již několik let američtí vojáci v Afghánistánu masivně používají malé “kamikadze drony” Switchblade. ...

První snímky ruského úderného dronu S-70 Ochotnik-B

Včera se na ruské sociální sítí VK objevily první snímky vyvíjeného ruského dronu S-70 Ochotnik-B ...

Ruský bojový dron S-70 Ochotnik provedl svůj první let

Dle ruského ministerstva obrany v sobotu provedl svůj první let velký bojový dron S-70 Ochotnik ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Medvedzig
    10:12 28.08.2019

    Autor clanku evidentne dehonestuje dron s poduvanim info,ze sa jedna o nemecke motory! Budu nahradene, ked dokazali Juzmasovske pre vrtulniky nahradit, zvladnu aj tieto. Po tom chaose a rozpad sposobenom Gorbacovom a Jelcinom, sa jednoducho vsetko neda.Este to zaberie cast pokial sa spolocnost a ekonomika pozbiera

    • Riiiederner
      16:21 06.09.2019

      Medvedzig odkud se případ jako ty přistěhoval ? To i giviru dáva větší smysl když píše rusky.

  • Pauli
    19:04 22.08.2019

    Ono to má pod křídly nějaké pylony. Že by na nádrže?

  • Arccos
    13:01 22.08.2019

    Následující je zcela mimo téma, ale nevím kam s tím jinam. Tato bleskovka si totiž jistě zaslouží pozornost:
    https://www.lidovky.cz/domov/r...

    • GlobeElement
      13:07 22.08.2019

      Vtipné, před 10 vteřinami jsou totéž postnul taky na nepříslušející diskusi :)

    • PavolR
      13:09 22.08.2019

      Neviem, na akom zariadení pracujete, ale na úvodnej obrazovke AN sa nachádza pás s odporúčanými článkami, kde figuruje aj článok tematicky zameraný na vrtuľníky pre AČR ...

      Mimochodom, v tých lidovkách to majú obrátené - správne majú byť Venomy transportné a Vipery bojové. ;-)

      • Nesher
        13:32 22.08.2019

        Přesně tak a do správného článku jsem to už vložil :-)

      • Arccos
        13:39 22.08.2019

        Ano, je tam, přehlédl jsem ho. Díky.