Alžírsko nakoupí ruské Su-34 Fullback

Su-34
Na světě není jiný stíhací bombardér, který se výkonem a výzbrojí vyrovná Su-34 / Oleg Beljakov; CC BY-SA 3.0

Alžírské vzdušné síly objednaly od ruského výrobce Novosibiřské letecké výrobní sdružení V. P. Čkalova (výrobní továrna Su-34) 12 stíhacích bombardérů Suchoj Su-34 Fullback. Nová letadla v alžírském letectvu doplní starší stroje Su-24MK. V rozhovoru pro ruský list Vědomosti to potvrdil generální ředitel novosibiřského závodu Sergej Smirnov.

Su-34 pro Alžírsko

Vyjednávání o dodávce letadel se údajně táhly osm let. Smirnov v rozhovoru nesdělil bližší podrobnosti o kontraktu, ale uvedl, že nadále také pokračují jednání o možnosti generálních oprav a vylepšení alžírských letounů Su-24MK.



Zakázka na dodávku Su-34 do Alžírska byla podle některých zdrojů zahrnuta už v rusko-alžírském zbrojním kontraktu z března roku 2006, který dosáhl výše 7,5 miliardy dolarů a kromě letadel v něm byly zahrnuty systémy protivzdušné a protiraketové obrany, vybavení pro námořnictvo a také pozemní bojová technika.

Ruské letectvo, která bylo dosud jediným provozovatelem Su-34 a v současné době disponuje 83 letouny, zaplatilo za jeden kus Su-34 36 milionu dolarů. Cena pro Alžírsko bude nižší neboť alžírské stroje zcela jistě nebudou srovnatelně vybavené jako ruské. Rusko v budoucnu plánuje rozšířit svou flotilu Su-34 až na 200 kusů.

Alžírsko v současné době provozuje jak stroje západní, tak ruské provenience, přičemž západní techniku tvoří pouze cvičné a přepravní stroje.

Alžírské vojenské letectvo začalo s velkými modernizacemi po roce 1999. V té době došlo k nákupu velkého množství starších MiGů-29S z Běloruska a Ukrajiny a v rozmezí let 1999-2003 bylo do Alžírska dodáno také 25 stíhacích bombardérů Su-24MK.

Zásadní převrat v modernizaci však letectvo prodělalo po roce 2006, kdy byl podepsán již zmiňovaný kontrakt s Ruskem. Alžírsko v rámci něho objednalo 28 kusů stíhacích Su-30MKA, 16 cvičných letounů Jak-130A a 34 MiGů-29SMT.

V roce 2008 však došlo k zrušení kontraktu na MiGy-29SMT a už dodané stroje byly vráceny zpět do Ruska. Místo nich bylo pořízeno dalších 16 kusů Su-30MKA. Nákup Su-34 je tedy logickým krokem v posilování alžírského letectva, neboť má mnoho shodných dílů s v Alžírsku už provozovanými Su-30MKA.

Su-34 je stíhací bombardér poháněny dvěma proudovými motory Saturn AL-31F a konstrukčně vychází ze stíhacího letounu Su-27. Letoun má operační rádius až 4000 km a maximální rychlost 2200 km/h.

Základní výzbroj tvoří 30mm kanón Gš-301 (9A-4071K). Na 12 závěsníků pod trupem letounu je možné umístit výzbroj o celkové hmotnosti až 12 tun, přičemž maximální hmotnost zatížení jednoho závěsníku je 4 tuny.

Letoun unese velké množství výzbroje počínaje raketami vzduch-vzduch, přes chytrou a „hloupou munici", po protilodní střely a střely s plochou dráhou letu.

Su-34 pro boj s terorismem?

Podle mnoha zbrojních expertů bude zakázek na Su-34 přibývat, neboť jim velmi pomohlo jejich úspěšné nasazení v Sýrii. Podle názoru ruského analytika Igora Korotčenka, citovaného webem Defense News, může být Su-34 dobrou volbou pro země vedoucí válku proti terorismu, jako jsou Nigérie a Uganda bojující proti někdejší skupině Boko Haram, dnes součást Islámského státu. Případně pro letectvo Etiopie, které již delší dobu provozuje flotilu ruských strojů Su-27.

Su-34 může být také atraktivní pro letectva Uzbekistánu, Turkmenistánu a Kazachstánu, které také provozují ruské stroje.

Pro likvidaci teroristických hrozeb a protipovstalecký boj je však Su-34 poměrně drahým řešením. Tento stroj je primárně koncipován jako dálkový bombardér, jehož posláním je útočit na pozemní a námořní cíle, je schopen pronikat hustou protivzdušnou obranou a operovat v oblastech se silnou nepřátelskou aktivitou.

Žádná z těchto schopností není primárně nutná při protipovstaleckých operacích, neboť povstalecké a teroristické skupiny jen málo kdy disponují adekvátní protivzdušnou obranou.

Pro státy jako Etiopie, Nigérie, Indie a Írán, které aspirují na roli regionální mocnosti, bude tento stoj jistě zajímavý a mnohé z nich budou usilovat o jeho pořízení. Ale pro státy, které potřebují pouze stroj pro pozemní útoky a potírání povstaleckých skupin bude výhodnější si pořídit levnější letoun jiné kategorie.

Provozní náklady také nebudou malé, tudíž pro mnoho z deklarovaných zájemců zůstane Su-34 pouze snem.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Rusové nasadili v Sýrii nejmodernější stíhačky Su-35S

Ruské letectvo minulý týden do Sýrie poslalo nejmodernější víceúčelová stíhací letadla Suchoj Su-35S ...

Turecko versus Rusko: Konflikt na ostří nože

Měření sil Turecka a Ruska nabývá na intenzitě, válka nervů je rozehrána jako šachová partie. Jak ...

Austrálie: Prodejte nám stíhačky F-22A Raptor

Bývalý velitel Královského australského letectva RAAF (Royal Australian Air Force) Chris Mills ...

Francouzská vozidla pro Libanon za peníze Saudské Arábie

Libanonská armáda získá 200 francouzských obrněných vozidel a transportérů. Jejich nákup bude ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • jj284b
    08:46 17.02.2016

    Butrus Butrus Gali:

    DRFM is actually not that new, as it's a 40 year old idea and first examples of it were tested before 1975. Most LPI techniques are newer than that (mostly 10-20 years), but of course the DRFM techniques have evolved as well. For DRFM to work, it has to detect a signal (radar pulse or pulses) to memorize and to generate the false targets. LPI radar on the other hand tries to hide the real radar signal in noise to counter that. The problem for jammer is that it doesn't know what kind of signal the radar is sending (mismatched filtering), but the radar of course does (matched filtering). This is not a problem with relatively simple radars as the signals they send are also simple and do not change. So once the signal is detected, it can be stored and easily used against the radar.

    Modern LPI radar on the other hand does a lot of things to make things very difficult for EW systems. They send complex waveforms that is like noise and can only be made sense with filtering. The radar uses matched filtering as it knows exactly the characteristics of the radar signals it has sent (like frequency, PRF, modulation, pulse width). The EW receiver of course does not and must only guess the parameters and thus uses mismatched filtering. Even if the LPI signal is detected and stored, it is not that useful as the radar has already changed the signal parameters and the stored signal will not even give the radar extra work as it would not match the changed filters. EW systems to combat LPI AESA radars will require very sensitive receivers, very fast signal sampling and processing capability and very good transmitters to have a chance of significantly impairing their detection and tracking capabilities. I think it will take a very sophisticated ESM equipment to even detect real LPI radar signals at tactically useful ranges and even more sophisticated jammer equipment to really affect the radar.

    (potrebujes to prelozit?)

  • Butrus Butrus Gali
    02:50 17.02.2016

    JJ

    ked ta zaujima ako funguje princip DRFM, prestuduj si ho sam. Mne sa nechce to hladat a luskat ako laikovi a davat ti vysvetlenia. Je to ale zavedeny princip a pouziva sa, teda to ze ja neviem vysvetlit jeho detaily a ty tiez nic nemeni na fakte, ze je realny a funkcny nielen v Rusku, ale aj na zapade.
    Moj odhad je, ze netreba sifru lamat, pokial cely signal kopirujes a posielas naspat ku zdroju. Modifikacie toh signalu su mozne aj takym sposobom, ze skopirovany signal bude ciastocne znehodnoteny a neumozni nepriatelovi z neho dostat zmysluplne data. Na znehodnotenie, deformaciu signalu nepotrebujes sifru otvarat. Vezmes to , co prichadza a posles naspat deformovane spravnym sposobom. Akym, ja neviem, ale kedze system funguje, skus to nastudovat a budem rad ak tvoj zaujem o podstatu nakoniec pouci ostatnych aj mna.

  • jj284b
    22:12 16.02.2016

    Butrus Butrus Gali:

    "But the Russians, Chinese, and others are using advanced digital jamming which attacks specific frequencies and can spoof the radar. Essentially, they record an incoming radar pulse and play it back in distorted form, confusing the radar receiver. "

    Problem je, ze AESA radar ma vysielanie sifrovane... a tak nahrat zachytene vysielanie a poslat ho spat nebude velmi ucinne, lebo nebude sediet sifra toho vysielania... musel by si bud prelomit tu sifru, co v realnom case nie je mozne (1024k sifru by si prelamoval par dni pri pouziti superpocitaca, palubny system by to nedokazal ani za desiatky rokov.. nema na to matematicky vykon) alebo skratka vysielat v celom spektre a zarusit ho cele, no v tom pripade sa stavas cielom pre REB stroje v oblasti..

    a uz len dodam, ze BUK nema AESA radar.. ale klasicky dopler, rovnako aj ten 36D6. takze to ze dokazali zarusit klasicky dopler nie je nic vynimocne, kedze ALQ99 to dokazal uz v 70tych rokoch.

  • KóĎA
    20:57 16.02.2016

    Mně se stačí podívat na rozlohu Alžíru a jeho potencionálně nebezpečných sousedů a není problém pochopit smysl nákupu. SU-34 byl plánován pro dlouhé útočné mise, s maximální soběstačností bez dalších podpůrných letadel.

  • Butrus Butrus Gali
    18:57 16.02.2016

    Rimr
    25 30 nasobne zvysenie prezitia
    http://www.deagel.com/Aircraft...

    Su 34 zvladlo znicit palebne gruzinske posty systemu Buk M, ktory branil radar 36D6 pred utokom. Rusi poznali velmi dobre ako Buk funguje, pretoze ho vymysleli a zostrojili a preto nebol problem vyradit pamat Buku a znicit ho. Znicenie radaru 36D6 prebehlo klasickou protiradarovou raketou. Na tom nic mimoriadne nie je znicit nebraneny radar protiradarovou raketou. Ten radar je sice hlavny detekcny komponent systemu S 300, ale gruzinci system S 300 nemali. Mali iba radar systemu S 300. Vrany ani Raptory s tym nemaju nic. Staci v klude vnimat o com je debata.

    Shania

    Chibiny neboli vyvinute v 80. rokoch. V tej dobe zacal vyvoj predchadzajucich prostriedkov REB Knirti, Sorpcija, ktore boli predchodcom Chibiny a boli to analogove prostriedky rozdelene na viacero modulov so samostatnou funkciou bez schopnosti spolocneho digitalneho spracovania signalu. Rovnako nikto nebude hovorit, ze F 15 v podstate pochadza zo 40. rokov minuleho storocia, pretoze vtedy zacali lietat prve prudove stihacky. Chibiny boli vyvinute az po roku 2008 ako odpoved na skusenosti s vojnou v Gruzinsku. Chibiny su pokrocily system s digitalnym spracovanim signalu s funkciou DRFM. Analogove boli systemy, ktore boli vyvijane v 80. rokoch, neboli to integrovane systemy REB a nespolupracovali pri spracovavani signalu. Boli to izolovane systemy. Chibiny su uplne novy koncept.

    Traditional analog jamming can be effective, but it’s pretty obvious, Thurgood said: It just blasts out interference in selected wavelengths in a given area. But the Russians, Chinese, and others are using advanced digital jamming which attacks specific frequencies and can spoof the radar. Essentially, they record an incoming radar pulse and play it back in distorted form, confusing the radar receiver.

    http://breakingdefense.com/201...

  • RiMr71
    16:01 16.02.2016

    "Chibiny.....Schopnost prezitia Su 34 na bojisku zvysuje 25-30 nasobne"

    Není to málo? Neznělo by líp třeba "32-45 nasobne"?
    Hlavne aby to nebylo jen "21-24 nasobne", to by taky sučko v ceně dvou až tří tisíc Fabií mohlo skončit na ploše dvou až tří fotbalových hřišť...

    ______________

    A ještě tohle:
    "s pouzitim prostriedkov REB vyradil palebny system gruzinskeho Buk-M dodaneho v tom roku Ukrajinou a tiez vyradilz prevadzky hlavny radar 36D6, ktory byva ustrednym radarom systemu S 300 PMU "

    Když se tu jinde dělá ze systémů S300 a S400 totální gamechanger kvůli kterému se bojí leckde lítat i vrány a rači chodí pěšky a západní soldáti propadají těžkým depresím a houfně odcházejí do civilu - tak zdá se, že tento "totální systém degradující F-35 a F-22 na drahé hračky" tedy není tak těžké vyřadit, dokonce se zdá, že to jde docela snadno.
    Takže to co zvládlo RUsko s jednou Su-34 vůči Gruzii nezvládnou vůči Rusku případní protivníci s F-35, nebo F-22... nebo Su-34?"

  • Shania
    14:40 16.02.2016

    Butrus Butrus Gali: sice o REB toho tak nevím, ale porovnáváte tu dva systémy s naprosto rozdílným určením a úlohou.

    AN/ALQ-99 je stand off jammer a Chibiny je pro vlastní obranu, porovnatelný spíš s AN/ALQ-184 a podobnými pody.

    Co se týká staří, tak Chibiny je z 80 let.

    Všechny negativní body co jsi k AN/ALQ-99 uvedl (až na snížený dolet) jsou irelevantní, vzhledem ke způsobu nasazení Growlerů.

    AN/ALQ-99 je plně schopen rušit AESA radary, komunikaci na podstatně větší vzdálenosti. Schopnost zpracovat a odhalit signály bude u EA-18G taky někde jinde.

    A ještě jedno moudro od (myslím že od) CSBA:

    The Russian's have astonishingly good EW capability for jamming and passive detection.
    They've always been absolutely masters of analog electronics, especially when it comes to high power outputs.

    Their signal processing and identification capability is lacking, as is their ability to deal with spread spectrum capabilities (which goes back to signal processing).

  • jj284b
    14:06 16.02.2016

    a rusit radar AESA tiez nebude take jednoduche.. v podstate potrebujes poznat sifru ktorou sifruje svoje vysielanie.. posielat spat zachyteny signal je nanic, kedze ten uz nebude aktualny a AESA ho odignoruje... jedina sanca je vyzarovat silnejsi signal na vsetkych frekvenciach, co ale znamena ze sa vyzarovac stava lahkym cielom...

  • KOLT
    11:16 16.02.2016

    Tak AN/ALQ-99 skutečně není žádný zázrak, koneckonců se plánuje jeho nástupce s IOC *prý* už v roce 2021. Na druhou stranu AESA radar Growleru má sám o sobě jammovací schopnosti velmi slušné :-) Chibiny jsou pravděpodobně velice slušný systém (téměř jistě nejméně o generaci lepší než AN/ALQ-99), na druhou stranu ten výčet schopností je jak z marketingové příručky ;-) Ono porovnávat systémy elektronického boje je dost složité, protože v reálu o nich až na pár lidí nikdo moc neví :-/

  • Butrus Butrus Gali
    02:02 16.02.2016

    Growler pouziva na elektronicky boj modul AN/ALQ-99, co jezariadenie nasadene este pocas Vietnamskej vojny uz v 7O. rokoch. Je pre neho typicka velmi nizka uroven spolahlivosti a caste vypadky. NSystem sposobuje negativne interferencie na palubny AESA radar Growleru, cim sa prakticky vylucuje sucasne pouzitie oboch systemov naraz. AN/ALQ-99 vyznamne znizuje maximalnu rychlost lietadla a kladie prilis vysoku operacnu zataz na posadku Growlera.
    Chibiny boli ako system vyvinute po roku 2008, kde rusi pochopili potrebu vybavit velke mnozstvo lietadiel pokrocilymi modulmi radioelektronickeho boja.
    Medzi AN/ALQ-99 a Chibiny je vyse 40 rokov rozdiel vo vyspelosti, preto je to ovela modernejsi system ECM.
    Ma plnu schopnost rusit datalinky nepriatela, rusit prehladove radary, AESA radary s LPI, skreslovat radarove signaly protivnika a znemoznit zistenie polohy, rychlosti a smeru letu lietadla a znemoznit zameranie a navedenie na ciel.
    Schopnost prezitia Su 34 na bojisku zvysuje 25-30 nasobne. Svoje schopnosti poskytuje aj blizkym lietadlam v dosahu systemu.

  • KOLT
    01:32 16.02.2016

    Éro je to nádherný. Jen by mě zajímalo, čím ho Chibiny dělají "omnoho modernejsim prostriedkom ako typ EA 18G Growler". Nějaké bližší info?

  • Butrus Butrus Gali
    01:21 16.02.2016

    Tu je zaujimavy zaznam letovych schopnosti Su - 34 s tazkou podvesenou vyzbrojou.

    https://www.youtube.com/watch?...

  • semtam
    01:13 16.02.2016

    dusan

    A z kterého zdroje čerpáte, že Venezuela nemá na provoz SU-30. Je možné, že nebude mít. Ale doposud co šlo na armádu nebyla malá čísla a k tomu připočtěme půjčky na nákup.
    To už ale odbočujem od Alžírska do Venezuely :) a od SU-34 k SU-30.
    Doufám, že jste si aspoň udělal představu o možnostech nasazení SU-34 v Alžírsku.

  • Butrus Butrus Gali
    01:07 16.02.2016

    Tu su z toho zniceneho gruzinskeho radaru 36D6 aj zabery s popisom o zniceni raketou z Su 34

    http://www.russiadefence.net/t...

    Inak, su tam aj pekne zabery roztrhnutych tankovych hlavni, napolovicu roztopenych tankovych kolies po poziari a spusta inych chutoviek.

  • Butrus Butrus Gali
    00:54 16.02.2016

    Su - 34 nemoze za chaoticku situaciu sposobenu velenim a pripravou operacie.
    Su - 34 pouzili na znicenie hlavnych komponentov gruzinskej integrovanej PVO. Rusko malo iba jeden zaradeny kus Su - 34 a s pouzitim prostriedkov REB vyradil palebny system gruzinskeho Buk-M dodaneho v tom roku Ukrajinou a tiez vyradilz prevadzky hlavny radar 36D6, ktory byva ustrednym radarom systemu S 300 PMU pre zistovanie protivnika, overovanie FOF, rusenie inych radarov, navadzanie striel zem vzduch.

    Dovtedy posobila Gruzinska PVO problemy najma aktivnym rusenim, rozpoznanim vlastneho/nepriatelskeho prostriedku - preto mali vela lastnych zostrelov. Po zasahu Su - 34 bola gruzinska PVO prakticky zbavena akejkolvek dovtedajsej schopnosti a rusi zacali bez vacsich komplikacii postupovat na Tbilisi. Uz viac nebol problem s cinnostou ruskych vzdusnych sil a pozemne jednotky dostavali stabilnu vzdusnu podporu. Bol to de facto kvalitativny zvrat v celej operacii.

  • jj284b
    00:48 16.02.2016

    mna by zasa dost zaujimalo ako chce Su prenikat vyspelou protivzdusnou obranou... proti hocicomu modernejsiemu by to mali piloti prakticky nemozne... tak ako by F-15E neobstala proti S-300/400, rovnako by Su-34 vela vody nenamutila proti povedzme Patriotom.. o to zvlast ak by slo o dialkovy utok... No samozrejme, pri velkosti Ruska im neostava ina moznost ako stavat dialkove bombardery, ako nahrada za Su-24 je Su-34 v pohode.

  • santiago
    00:39 16.02.2016

    Butrus Butrus Gali Mam dojem,ze rusi v Gruzinsku vobec nepouzili Su-34. Resp.nikde som sa s tymto udajom nestretol.

  • dusan
    00:14 16.02.2016

    Butrus Butrus Gali

    To ako "zažiaril Su-34 v Gruzínsku" by ma celkom zaujímalo, lebo sa mi nezdá, že by ruské letectvo nejako "žiarilo" - útoky omylom na vlastné ciele, polovica strát od vlastnej PVO, strata Tu-22M3, neschopnosť odvrátiť útok gruzínských Su-25 a pod. ...

  • Butrus Butrus Gali
    23:54 15.02.2016

    Maroko a Alzirsko sa celu studenu vojnu nachadzaju v stupnujucom sa konflikte. Maroko sa orientovalo na zapad a Alzirsko na Rusko. Zbrane Maroka su zapadneho povodu a Alzirsko ma najma ruske zbrane. Konflikt obohc krajin zacaleste v casoch ich osamostatnenia. Bojovali spolu o uzemie zapadnej sahary, ktoru si v 1975 Maroko anektovalo. Alzirsko na odvtedy podporovalo v Maroku hnutie Polisario, ktore vyhlasilo samostatny stat Saharsku arabsku demokraticku republiku. V poslednych desatrociach sa tento konflikt znova zosilnuje, najma na pozadi dalsieho stupnovania konfliktov zapadu a Ruska. S tym suvisia aj stale intenzivnejsie zbrojne zavody medzi oboma krajinami.

    https://www.google.sk/?gfe_rd=...

    Su - 34 posluzi Alzirsku nielen na potlacanie prip. povstaleckych aktivit. Je stavany ako stroj so schopnostou "útočit na pozemní a námořní cíle, je schopen pronikat hustou protivzdušnou obranou a operovat v oblastech se silnou nepřátelskou aktivitou". Ma schopnosti pokrocileho elektronickeho boja cez system chybiny, co ho robi omnoho modernejsim prostriedkom ako typ EA 18G Growler. Su - 34 ma zakomponovane prvky znizeneho radaroveho odrazu, je schopny vzdusneho manevroveho boja proti inym stihacom protivnika. Ma ovela vacsiu nosnost a variabilitu vyzbroje, ovela vacsie mnozstvo neseneho paliva a doletove vykony ako ine stroje pouzitelne v podobnych ulohach. Ma vysoku odolnost vdaka celopancierovanej titanovej kabine pilotov, ma velmi vykonny specializovany na udery proti pozemnym cielom. Umoznuje automatizovany let kopirovanim terenu v prizemnej vyske mimo radaroveho dosahu protivnika. Obsahuje vela spolocnych prvkov s uz zavedenymi Su - 30 , ci uz logisticky, udrzbovo, treningovo, planovanim misie, ... Nove kusy maju mat zamontovany motor zhodny s Su - 35S, ktory ma zvysenu zivotnost na 4500 hodin a vykon zvyseny na uroven cca 150kN.

    Stoji polovicu toho co Hornet a stvrtinu oproti Rafale. No nekup to. Najma ked v Syrii sa tento stroj prave stava dovodom porazky IS a celej protiasadovskej opozicie a robi si najlepsiu moznu reklamu.

    Model Su-34 som si kupil este v 1996 roku od Revell v mierke 1:72 a bol som z jeho popisovanych parametrov vo vtedajsom ATM dost uneseny. Odvtedy presiel vyraznou modernizaciou, zaziaril v boji s gruzinskou PVO a dnes exceluje tak, ze zasadne meni globalnu geopoliticku situaciu za pol roka z totalnej mizerie na totalne vitazstvo. Po tomto promo neexistuje dovod, aby Alzircania a ini nenasli hoci aj posledne drobne na nakup tak vykonneho a vsestranneho bojoveho prostriedku.

  • dusan
    23:41 15.02.2016

    semtam

    Samozrejme, že na to Venezuela nemá ... objednával ešte Maduro ... ktrorý sa inak ako ekonomický analfabet nazvať nedá ... a i preto prehral parlamentné volby a dnes obsadila parlament opozícia.
    Kupovať drahé stíhačky, keď doma kolabuje ekonomika je samozrejme proti zdravému rozumu, Mimochodom i tá prvá várka bola za ruské úvery. Ak sú Rusi pri zmysloch, tak radšej budú požadovať vyplatenie strých dlhov ako dodávku nových strojov, ktoré Venezuela sotva niekedy splatí. Ak samozrejme nepreváži politika.

  • Trener
    22:36 15.02.2016

    To Wenet01, chápu kam míříte, ale Španělsko na tom není moc ekonomicky dobře a Francouzi si taky nemohou vyskakovat. Navíc financujou lodě, ponorky a jaderné síly. A Evropa má velké výdaje v sociální oblasti. Tak nezbývá než doufat, že ve výcviku, v organizaci a ve velení je lepší.

  • Wenet01
    22:29 15.02.2016

    V případě, že je možné v technice srovnat Alžír se Španělskem je něco hodně špatně - pokud by to bylo možné s Francií je to na mašli...

  • Trener
    22:19 15.02.2016

    Píšete tady o síle Alžírského letectva vůči Evropě, ale já myslím, že přeháníte, když to vztáhnu na počet obyvatel. Co třeba takové 9 mil. Švédsko? Tuším, že mají kolem 80 Gripenů... Francie (60 mil.) má kolem +/-200 bojových supersoniků. Španělsko (cca 44 mil) možná o něco hůře než Alžírsko, Řecko relativně dobře na svou velikost, možná i 5 mil. Norsko. Dříve mělo hodně letadel i Nizozemí. VB, Německo, by možná mohly mít více.
    Tornádo IDS by nemohlo být západní protějšek SU-34? Lítá ještě? I když uznávám, že nemá takové kvality.

  • Wenet01
    22:03 15.02.2016

    Právě. Alžír ač se to může zdát podivné je proti většině evropských států vojenská velmoc...když se ovšem dnes člověk rozhlédne po světě, tak to ovšem nijak bizarní není. To se jen evropa do skvělého ( a ekonomicky silně přínosného) nápadu tahat se s Ruskem o Ukrajinu naprosto vykašlala na vlastní bezpečnost.
    A co se týká bohatství bohatých evropských států, tak je to všechno na dluh, jednou tu techniku budou muset děti taky nějak zaplatit - což je cesta zásadně se nelišící od přístupu exotičtějších zemí, když tu čtu ten údiv z čeho to utáhnou. Krom toho jim patrně sociální problematika nežere přes padesát procent rozpočtu jako třeba v Německu..
    Na druhou stranu Alžír stejně jako další podobné státy i včetně takové Saudské Arábie jsou i přes vysoké počty vojensky slabé. V případě většího konfliktu bude opět hrát rozhodující roli nejen vlastnictví silné armády, ale hlavně možnost její obnovy. Na výši bude vždy ten stát, který umí techniku vyrobit a vymyslet a nikoliv ten, který bez nákupu nemá jak nahradit ani tank

  • semtam
    21:32 15.02.2016

    dusan

    Venezuela že nemá na provoz SU-30? Před pár měsíci objednala dalších 12 kusů SU-30.
    Jediným málo movitým vlastníkem SU-30 je Uganda.

    Alžírské letectvo je slabé? Alžírské letectvo je zhruba stejně velké jako polské, české a slovenské dohromady.

    Kromě islamských bojůvek a Maroka je ještě velký otazník Libye, kde se daří IS. A tam s SU-25 nedoletíte...

  • pajo
    21:09 15.02.2016

    Rozloha Alzirska je ~2.4mil km2 a zo severu na juh je to ~2000 km, takze si myslim, ze sa im Su-34 zide na pokrytie vlastneho uzemia.

  • dusan
    21:03 15.02.2016

    Je len otázkou či mnohým štátom dochádza aké drahé "hračky" kupujú. To, že sa dajú ruské výkonné stroje pomerne dobre kúpiť je jedna vec, náklady na prevádzku a údržbu iná.
    Typickým príkladom je Venezuela, ktorá nakúpila výkonný stroje Su-30, ale akosi nemá na prevádzku ...resp. má problémy s elementárnym zásobovaním v rátane tých toaleťákov.S bojovým strojom neustále treba cvičiť, modernizovať, generálkovať. A zdá sa mi, že mnohé chudobné štáty hlavne v Afrike sú posadnuté mať moderný "sexi" stroj. Západné sú veľmi drahé, a tak hlavne dnes pri páde rubľa, je možnosť kúpiť nové výkonné stroje celkom lacno.
    A Su-34 je tak vhodný pre väčšie letectvo, alžírske mi pripadá dosť malé a slabé aby ho vedelo vôbec naplno využiť. Ako už bolo spomenuté na protipovstalecký boj je tento stroj úplne nevhodný.

  • Wenet01
    19:42 15.02.2016

    To snad trendy zatím nenaznačují? PVO v rukou silamistů je má osobní noční můra...a nejde o vojenská letadla, tudíž doufám, že ani Saudové ani Turci nejosu takoví šílenci, aby je vyzbrojovali něčím takovým, snad také na konference létají.
    Co se týká SU 34 tak za ty prachy je to dle mého poměrně logický krok a jistě se to netýká pronásledování banditů v poušti, ale spíš využití dobré nabídky kdy by mohli mít na pár desítek let vystaráno...a co se využitelnosti týká, tak co by za ně Kadáfí dal... v dnešní době holt nevíte kdo se za povstalce postaví

  • kazd
    19:04 15.02.2016

    S tím ČSSR bych byl opatrný. Papírová existence není zárukou bojové nasaditenosti.
    Doporučuji přečíst jak dopadlo nasazení armády při náběhu na intervenci do Polska na počátku 80 let. A to se nebavíme o technologicky náročných jednotkách. Část BVP, OT a tanků nebylo schopno dojet ani na hranice.

  • semtam
    18:23 15.02.2016

    SeaWolf

    Vztahy s Marokem určitě nejsou na úrovni ČR-Polsko. Obě země se co se v otázce zbrojení týče dost hlídaj.
    Jak známo, tak islamisté v Sahelu mají velké pole působnosti. Tudíž pro likvidaci různých cílů je potřeba letět poměrně daleko. Tím pádem má SU-34 velkou taktickou výhodu oproti ryze bitevním SU-25.
    Samozřejmě by práci obstarali i SU-30 v současné době. Není nikde vyloučeno a trendy to spíš naznačují, že islamisté a jim podobní budou mít i PVO (nemusí ji nutně vlastnit, ale o PVO se bude starat spřátelený stát).

  • KOLT
    18:11 15.02.2016

    Také mi není jasné, na co potřebují velice drahý a na provoz nákladný *dálkový* stíhací bombardér. Na případný boj s okolními státy by asi stačily Su-30, na boj s teroristy/povstalci řádově méně nákladné bitevní letouny (ať už podzvukové jako Alca nebo vyspělejší nadzvukové) – tady totiž platí, že kvantita a nízká náročnost na provoz jednoznačně převažují kvalitu. Tak doufejme, že se Alžířané nechystají vrátit Francii nějaké staré dluhy ;-) (To je pokus o vtip, pochopitelně...)

  • Matesaax
    18:07 15.02.2016

    Letounů Mig-29 bylo plánováno pro ČSLA nakoupit 60 kusů bojových a 8 strojů cvičných verzí.24 bojových a 3 cvičné stroje měl mít 11.SLP v Žatci,Stejný počet měl mít i 8.SLP v Brně.A konečně jedna letka 12 bojových a dvou cvičných letadel měla být v Bechyni u 9.SLP.To vše do roku 1995.Tak aspon hovoří historické prameny,nicméně není vyloučeny,že v dalších letech by přezbrojování pokračovalo..

  • Rase
    18:02 15.02.2016

    Jsem zvědavý, jaký jim tak Rusové zabudují zácho. Jestli klasický s prkýnkem, nebo jen vyvrtají díru do podlahy... )

  • SeaWolf
    18:02 15.02.2016

    semtam
    pro bitevní úlohy jsou lepší Su-25 nikoli nákladný taktický dálkový bombardér. S Marokem má Alžírsko vztahy jako my s Polskem a Alžírsko pojí s Marokem dlouhá historie kdy si obě "etnika" ( pokud to zjednodušíme ) navzájem vypomáhala menších i větších konfliktech s třetí stranou ( Osmané / Němci / Spojenci / Francouzi ). Alžírsko také nemá ambice stát se regionální velmocí jako se dlouhá léta snaží třeba Egypt.

  • RiMr71
    17:56 15.02.2016

    "toaletny na vc sme mali stale"
    Takže je to výmysl pamětníků? A toto natočili revanšisti ze západu?
    https://www.youtube.com/watch?...
    A protože ničeho nebylo, tak jsme žili zdravě, tak nějak po našemu... :)
    Zkrátka to bylo fajn.. :)

    _____________________

    Proti komu k ďasu může Alžír potřebovat takový typ let. zbraně? Navíc víme, jak islámské armády dokáží používat moderní techniku, až na pár světlých vyjímek je to tragedie - viz Saudi v Jemenu..

  • Argonaut.CZ
    17:25 15.02.2016

    jinak k financování - vezměte si, že kdyby u nás šly na obranu 2% rozpočtu, tak je ta situace také jiná.
    Osobně se Alžíru nedivím, protože ta cena je, při řekněme 28-30mil/kus USD, velmi příznivá a jako platforma jim to vydrží bez problémů 30 let.

  • semtam
    16:54 15.02.2016

    Objednávka SU-34 souvisí nejspíš s jeho "předvedením" v Sýrii. Bojově ověřená technika má na trhu vždy plus. Alžírsko se sice po něm (SU-34) poohlíželo delší dobu, ale jeho bojové nasazení i zavedení v armádě RF ukázalo, že tento letoun splňuje požadavky na něj kladené.
    Sýrie funguje pro Rusy také jako ostrá předváděčka zbraní pro potencionální kupce jeho techniky. Ne čistě náhodou tank T-90A bojující nyní u Aleppa je v blízkosti jednotek z Íránu, který má zájem po ukončení embarga o jeho nákup.
    Stejný charakter nasazení bych typnul i pro SU-35 a SU-30SM.

    Koncept SU-34 pro Alžírsko je jednoznačný. Má vedle sebe rivala (Maroko) a v zemi působí i islamisté. Kdyby Alžírsko potkalo to samé co Sýrii, tak Alžírsko dokáže mnohem efektivněji čelit takovéto krizi. Silné letectvo Alžírska má také odstrašující potenciál i proti silným agresorům.

  • dusan
    16:43 15.02.2016

    Vrata

    Migov 29 sme dostali 20 - 18 x MiG-29 a 2 x MiG-29UB. Pôvodný zámer bol myslím 72 ks a mali nahrdiť stroje MiG-21 ale už nie v pomere 1 : 1.

    Su-22m4 určite nebol v roku 1989 zastaraný stroj.

  • RastiSlav
    16:35 15.02.2016

    toaletny na vc sme mali stale.na banany som sa tesil.tak ako kazde male decko.lenze kto chce zdravo zit mal by jest potraviny z okolici lebo niesu chemicky upravovane aby vydrzali cestu.cize pada vyhoda bananov.ked si urobis sumar co clovek dnes potrebuje k zivotu zdravemu zivotu vyjde ti ze ludia zili ovela zdravsie.roky som stravil v holandsku a ti si nekupovali potraviny kazdodenneho uzitia v supermarketoch.tie sme si kupovali mi lacna pracovna sila.v 89 boli miginy21 planovane na postupnu vymenu takze netreba pisat ze boli stare.dodnes na zapade sluzia stre f16 ktore maju byt nahradene f35 a nikto sa neboji zeny nesplnili svoju funkciu.aj mig 21 je dobry stroj len stale zalezi na taktike nasadenia.nebudes ho posielat proti f22.je to na dlhu rozpravu.staci si pozriet taktiku nasadenia pvo v juhoslavii.

  • Luky
    16:20 15.02.2016

    Taky myslím, že ML byl OK, MF méně perspektivní. Kdysi jsem četl o uvažované modernizaci - jednadvacítky se měly měnit za Fulcrumy (snad 144 kusů nebo tak) a SA-2 za S-300. Ještě že to prasklo, to by byla darda, kdyby to chtěli dotahnout....

  • Argonaut.CZ
    15:50 15.02.2016

    Nemyslim, ze zrovna su22/25 lze v roce 89 povazovat za zastarale. Vahal bych i u migu-23.

  • Vrata
    15:30 15.02.2016

    Oprava:
    22x Mig 29

  • Vrata
    15:28 15.02.2016

    Rastislav: ona CSSR mela sice obrivske mnozstvi techniky ale zkuste se podivat na jeji slozeni. Pro priklad bojove letectvo v roce 1989:

    Celkem - 400 letounu, z toho:
    cca 200x Mig 21
    cca 60x Su 22
    cca 60x Mig 23
    cca 40x Su 25
    22x Mig 21

    Moderni z toho byly jen Mig 29 a Su 25, Mig 21 a Su 22 je mozno povazovat za zastarale. Kdyz si to vynasobite 2/3 (=podil Ceska), dostanete 15x Mig 29, 27x Su 25, 40x Mig 23 + zastarale stroje.
    No a dnes mame 14x Gripen a 24x Alca.

    Podobne to bylo s pozemni technikou - na Cesko pripadalo v roce 1989 cca 1000 tanku ale jen 1/3 byly T72, zbytek byly T54/55. Dokonce snad jeste v 60-tych letech a mozna i pozdeji existovaly jednotky, ktere mely T34 (ty se ale asi vyrazovaly pred rokem 89). Duvod obrovskeho poctu techniky byl tlak SSSR, ktery jsme ale nebyli z ekonomickych duvodu naplnit (proto ty T34). Situace se vyresila okupaci v roce 1968, kdy podle SSSR nedostatecne Ceskoslovenske jednotky doplnila Sovetska vojska

  • dusan
    15:27 15.02.2016

    niko

    Chudobné Bielorusko žiadne nové Suchoje nakupovať nechce - na to nemá. S ruskou pomocou chcú modernizovať 18 ks pôvodne indických strojov Su-30K a zaradiť do svojho letectva, ale predpokladám, že ani na to nemajú, kdeže sa o tom diskutuje už dlho..

  • Matesaax
    14:01 15.02.2016

    Alžírsko provozuje Su-24,takže nový Su-34 je logickým nástupcem a již zavedený Su-30 může být provozován přednostně jako stíhací stroj.Je jasné,že Su-30 zvládne obojí,ale tak daleko my tady nevidíme:-)
    Dneska se fakt ty Suchoje prodávají jak housky na krámě,když porovnám s chudákem Migem,tak je mi ho docela líto,mít současný Mig-35 o 15 let dřív,tak myslím,že by konkurenci od Su trošku zatopil.

  • asdf
    13:58 15.02.2016

    David > K tomu Alzirsku. Nikde som v clanku nenarazil, do kedy tie lietadla maju dodat.
    V clanku sa spomina, ze vraj sa kupa mala dohodnut uz v roku 2006.
    Teraz ich zase mali objednat. Pokial pred nimu uvazovali uz pred 10 rokmi, tak si mozno na ne uliali uz predtym.

  • lorgarius
    13:55 15.02.2016

    Mozno alzircom ide "iba" o nahradenie starnucich SU24 a 34 je v podstate jediny "special" v danej triede. Samozrejme na napadlo, ze SU30 by sa dal dovybavit a sluzit aj ako bombarder/nosic protilodnych striel za mensi peniaz, ale snad alzirci maju spocitane kolko ich to bude stat a ci sa im investicia oplati. Pripadne neplanuje nejaky vacsi nakup pre armadu Maroko a alzircania chcu takto reagovat?

  • David
    13:34 15.02.2016

    Vojenské výdaje...je to prostě otázka priorit; toho, na co se stát soustředí. Komunistické Československo dokázalo vybudovat obrovskou armádu. Ale to je díky tomu, že mělo vysoké výdaje na obranu - kolem 5% HNP ( kdyby se tehdy počítal HDP, tak by asi byly ještě o něco vyšší). Dnešní Česká republika vydává na obranu jen cca 1%HDP. Pokud by dnešní ČR své vojenské výdaje zpětinásobila, tak by AČR také asi vypadala poněkud jinak. Otázkou je, jak by vypadal stát jako takový.
    A co se týče Alžírska - vrtá mi to hlavou jako Rasemu. Chápal jsem vysoké výdaje a rozsáhlé nákupy výzbroje, když byly vysoké ceny ropy, která je pro alžírský státní rozpočet dominantním příjmem. Ale dnes, když ceny ropy zásadně klesly, tak mne takto ambiciózní nákupy trochu překvapují. U jiných zde zmíněných států (Etiopie) předpokládám nákup spíše Su-30

  • Rase
    13:28 15.02.2016

    RastiSlav:
    Ne jen AČR. Půl Evropy dohromady (!), je na tom hůř jak Alžírsko (pokud jde o počty techniky).
    Navíc, ať je kvalita ruské techniky jakákoliv, tak ten početní rozdíl je natolik enormní, až z toho běhá mráz po zádech.
    ps. Suchoje jsou opravdu krásné letouny

  • Shania
    13:26 15.02.2016

    Kachna se mi z celé rodiny SU-27+ líbí nejvíc.

    Jinak něco k té kuchyni, záchodu.

    Byl problém něco najít, ale video níže stojí za to (spousta pěkných záběrů):

    According to this video, flight deck is big, but "toilet" and "kitchen" a actually misleading.
    Kitchen is a thermos on the wall (shiny cylinder).
    Toilet is a blue thing under seat (labelled "sanitary tank #2" in russian).
    Video at 6:43

    https://www.youtube.com/watch?...

Stránka 1 z 2