Alžírsko nakoupí ruské Su-34 Fullback
- 15. 2. 2016
- 60 komentářů
- Václav Kopecký
Alžírské vzdušné síly objednaly od ruského výrobce Novosibiřské letecké výrobní sdružení V. P. Čkalova (výrobní továrna Su-34) 12 stíhacích bombardérů Suchoj Su-34 Fullback. Nová letadla v alžírském letectvu doplní starší stroje Su-24MK. V rozhovoru pro ruský list Vědomosti to potvrdil generální ředitel novosibiřského závodu Sergej Smirnov.
Su-34 pro Alžírsko
Vyjednávání o dodávce letadel se údajně táhly osm let. Smirnov v rozhovoru nesdělil bližší podrobnosti o kontraktu, ale uvedl, že nadále také pokračují jednání o možnosti generálních oprav a vylepšení alžírských letounů Su-24MK.
Zakázka na dodávku Su-34 do Alžírska byla podle některých zdrojů zahrnuta už v rusko-alžírském zbrojním kontraktu z března roku 2006, který dosáhl výše 7,5 miliardy dolarů a kromě letadel v něm byly zahrnuty systémy protivzdušné a protiraketové obrany, vybavení pro námořnictvo a také pozemní bojová technika.
Ruské letectvo, která bylo dosud jediným provozovatelem Su-34 a v současné době disponuje 83 letouny, zaplatilo za jeden kus Su-34 36 milionu dolarů. Cena pro Alžírsko bude nižší neboť alžírské stroje zcela jistě nebudou srovnatelně vybavené jako ruské. Rusko v budoucnu plánuje rozšířit svou flotilu Su-34 až na 200 kusů.
Alžírsko v současné době provozuje jak stroje západní, tak ruské provenience, přičemž západní techniku tvoří pouze cvičné a přepravní stroje.
Alžírské vojenské letectvo začalo s velkými modernizacemi po roce 1999. V té době došlo k nákupu velkého množství starších MiGů-29S z Běloruska a Ukrajiny a v rozmezí let 1999-2003 bylo do Alžírska dodáno také 25 stíhacích bombardérů Su-24MK.
Zásadní převrat v modernizaci však letectvo prodělalo po roce 2006, kdy byl podepsán již zmiňovaný kontrakt s Ruskem. Alžírsko v rámci něho objednalo 28 kusů stíhacích Su-30MKA, 16 cvičných letounů Jak-130A a 34 MiGů-29SMT.
V roce 2008 však došlo k zrušení kontraktu na MiGy-29SMT a už dodané stroje byly vráceny zpět do Ruska. Místo nich bylo pořízeno dalších 16 kusů Su-30MKA. Nákup Su-34 je tedy logickým krokem v posilování alžírského letectva, neboť má mnoho shodných dílů s v Alžírsku už provozovanými Su-30MKA.
Su-34 je stíhací bombardér poháněny dvěma proudovými motory Saturn AL-31F a konstrukčně vychází ze stíhacího letounu Su-27. Letoun má operační rádius až 4000 km a maximální rychlost 2200 km/h.
Základní výzbroj tvoří 30mm kanón Gš-301 (9A-4071K). Na 12 závěsníků pod trupem letounu je možné umístit výzbroj o celkové hmotnosti až 12 tun, přičemž maximální hmotnost zatížení jednoho závěsníku je 4 tuny.
Letoun unese velké množství výzbroje počínaje raketami vzduch-vzduch, přes chytrou a „hloupou munici", po protilodní střely a střely s plochou dráhou letu.
Su-34 pro boj s terorismem?
Podle mnoha zbrojních expertů bude zakázek na Su-34 přibývat, neboť jim velmi pomohlo jejich úspěšné nasazení v Sýrii. Podle názoru ruského analytika Igora Korotčenka, citovaného webem Defense News, může být Su-34 dobrou volbou pro země vedoucí válku proti terorismu, jako jsou Nigérie a Uganda bojující proti někdejší skupině Boko Haram, dnes součást Islámského státu. Případně pro letectvo Etiopie, které již delší dobu provozuje flotilu ruských strojů Su-27.
Su-34 může být také atraktivní pro letectva Uzbekistánu, Turkmenistánu a Kazachstánu, které také provozují ruské stroje.
Pro likvidaci teroristických hrozeb a protipovstalecký boj je však Su-34 poměrně drahým řešením. Tento stroj je primárně koncipován jako dálkový bombardér, jehož posláním je útočit na pozemní a námořní cíle, je schopen pronikat hustou protivzdušnou obranou a operovat v oblastech se silnou nepřátelskou aktivitou.
Žádná z těchto schopností není primárně nutná při protipovstaleckých operacích, neboť povstalecké a teroristické skupiny jen málo kdy disponují adekvátní protivzdušnou obranou.
Pro státy jako Etiopie, Nigérie, Indie a Írán, které aspirují na roli regionální mocnosti, bude tento stoj jistě zajímavý a mnohé z nich budou usilovat o jeho pořízení. Ale pro státy, které potřebují pouze stroj pro pozemní útoky a potírání povstaleckých skupin bude výhodnější si pořídit levnější letoun jiné kategorie.
Provozní náklady také nebudou malé, tudíž pro mnoho z deklarovaných zájemců zůstane Su-34 pouze snem.
Zdroj: Defense News
Související články
Rusové nasadili v Sýrii nejmodernější stíhačky Su-35S
Ruské letectvo minulý týden do Sýrie poslalo nejmodernější víceúčelová stíhací letadla Suchoj Su-35S ...
- 02.02.2016
- 85 komentářů
- Jan Grohmann
Turecko versus Rusko: Konflikt na ostří nože
Měření sil Turecka a Ruska nabývá na intenzitě, válka nervů je rozehrána jako šachová partie. Jak ...
- 03.02.2016
- 147 komentářů
- Dagmar Guhryová
Austrálie: Prodejte nám stíhačky F-22A Raptor
Bývalý velitel Královského australského letectva RAAF (Royal Australian Air Force) Chris Mills ...
- 08.02.2016
- 84 komentářů
- Jan Grohmann
Francouzská vozidla pro Libanon za peníze Saudské Arábie
Libanonská armáda získá 200 francouzských obrněných vozidel a transportérů. Jejich nákup bude ...
- 10.02.2016
- 4 komentářů
- Václav Kopecký
To Wenet01, chápu kam míříte, ale Španělsko na tom není moc ekonomicky dobře a Francouzi si taky nemohou vyskakovat. Navíc financujou lodě, ponorky a jaderné síly. A Evropa má ...Zobrazit celý příspěvek
To Wenet01, chápu kam míříte, ale Španělsko na tom není moc ekonomicky dobře a Francouzi si taky nemohou vyskakovat. Navíc financujou lodě, ponorky a jaderné síly. A Evropa má velké výdaje v sociální oblasti. Tak nezbývá než doufat, že ve výcviku, v organizaci a ve velení je lepší.Skrýt celý příspěvek
V případě, že je možné v technice srovnat Alžír se Španělskem je něco hodně špatně - pokud by to bylo možné s Francií je to na mašli...
V případě, že je možné v technice srovnat Alžír se Španělskem je něco hodně špatně - pokud by to bylo možné s Francií je to na mašli...
Píšete tady o síle Alžírského letectva vůči Evropě, ale já myslím, že přeháníte, když to vztáhnu na počet obyvatel. Co třeba takové 9 mil. Švédsko? Tuším, že mají kolem 80 ...Zobrazit celý příspěvek
Píšete tady o síle Alžírského letectva vůči Evropě, ale já myslím, že přeháníte, když to vztáhnu na počet obyvatel. Co třeba takové 9 mil. Švédsko? Tuším, že mají kolem 80 Gripenů... Francie (60 mil.) má kolem +/-200 bojových supersoniků. Španělsko (cca 44 mil) možná o něco hůře než Alžírsko, Řecko relativně dobře na svou velikost, možná i 5 mil. Norsko. Dříve mělo hodně letadel i Nizozemí. VB, Německo, by možná mohly mít více.
Tornádo IDS by nemohlo být západní protějšek SU-34? Lítá ještě? I když uznávám, že nemá takové kvality.Skrýt celý příspěvekPrávě. Alžír ač se to může zdát podivné je proti většině evropských států vojenská velmoc...když se ovšem dnes člověk rozhlédne po světě, tak to ovšem nijak bizarní není. To se jen ...Zobrazit celý příspěvek
Právě. Alžír ač se to může zdát podivné je proti většině evropských států vojenská velmoc...když se ovšem dnes člověk rozhlédne po světě, tak to ovšem nijak bizarní není. To se jen evropa do skvělého ( a ekonomicky silně přínosného) nápadu tahat se s Ruskem o Ukrajinu naprosto vykašlala na vlastní bezpečnost.
A co se týká bohatství bohatých evropských států, tak je to všechno na dluh, jednou tu techniku budou muset děti taky nějak zaplatit - což je cesta zásadně se nelišící od přístupu exotičtějších zemí, když tu čtu ten údiv z čeho to utáhnou. Krom toho jim patrně sociální problematika nežere přes padesát procent rozpočtu jako třeba v Německu..
Na druhou stranu Alžír stejně jako další podobné státy i včetně takové Saudské Arábie jsou i přes vysoké počty vojensky slabé. V případě většího konfliktu bude opět hrát rozhodující roli nejen vlastnictví silné armády, ale hlavně možnost její obnovy. Na výši bude vždy ten stát, který umí techniku vyrobit a vymyslet a nikoliv ten, který bez nákupu nemá jak nahradit ani tankSkrýt celý příspěvekdusan Venezuela že nemá na provoz SU-30? Před pár měsíci objednala dalších 12 kusů SU-30. Jediným málo movitým vlastníkem SU-30 je Uganda. Alžírské letectvo je slabé? ...Zobrazit celý příspěvek
dusan
Venezuela že nemá na provoz SU-30? Před pár měsíci objednala dalších 12 kusů SU-30.
Jediným málo movitým vlastníkem SU-30 je Uganda.
Alžírské letectvo je slabé? Alžírské letectvo je zhruba stejně velké jako polské, české a slovenské dohromady.
Kromě islamských bojůvek a Maroka je ještě velký otazník Libye, kde se daří IS. A tam s SU-25 nedoletíte...Skrýt celý příspěvekJe len otázkou či mnohým štátom dochádza aké drahé "hračky" kupujú. To, že sa dajú ruské výkonné stroje pomerne dobre kúpiť je jedna vec, náklady na prevádzku a údržbu iná. ...Zobrazit celý příspěvek
Je len otázkou či mnohým štátom dochádza aké drahé "hračky" kupujú. To, že sa dajú ruské výkonné stroje pomerne dobre kúpiť je jedna vec, náklady na prevádzku a údržbu iná.
Typickým príkladom je Venezuela, ktorá nakúpila výkonný stroje Su-30, ale akosi nemá na prevádzku ...resp. má problémy s elementárnym zásobovaním v rátane tých toaleťákov.S bojovým strojom neustále treba cvičiť, modernizovať, generálkovať. A zdá sa mi, že mnohé chudobné štáty hlavne v Afrike sú posadnuté mať moderný "sexi" stroj. Západné sú veľmi drahé, a tak hlavne dnes pri páde rubľa, je možnosť kúpiť nové výkonné stroje celkom lacno.
A Su-34 je tak vhodný pre väčšie letectvo, alžírske mi pripadá dosť malé a slabé aby ho vedelo vôbec naplno využiť. Ako už bolo spomenuté na protipovstalecký boj je tento stroj úplne nevhodný.Skrýt celý příspěvekTo snad trendy zatím nenaznačují? PVO v rukou silamistů je má osobní noční můra...a nejde o vojenská letadla, tudíž doufám, že ani Saudové ani Turci nejosu takoví šílenci, aby je ...Zobrazit celý příspěvek
To snad trendy zatím nenaznačují? PVO v rukou silamistů je má osobní noční můra...a nejde o vojenská letadla, tudíž doufám, že ani Saudové ani Turci nejosu takoví šílenci, aby je vyzbrojovali něčím takovým, snad také na konference létají.
Co se týká SU 34 tak za ty prachy je to dle mého poměrně logický krok a jistě se to netýká pronásledování banditů v poušti, ale spíš využití dobré nabídky kdy by mohli mít na pár desítek let vystaráno...a co se využitelnosti týká, tak co by za ně Kadáfí dal... v dnešní době holt nevíte kdo se za povstalce postavíSkrýt celý příspěvekS tím ČSSR bych byl opatrný. Papírová existence není zárukou bojové nasaditenosti. Doporučuji přečíst jak dopadlo nasazení armády při náběhu na intervenci do Polska na počátku 80 ...Zobrazit celý příspěvek
S tím ČSSR bych byl opatrný. Papírová existence není zárukou bojové nasaditenosti.
Doporučuji přečíst jak dopadlo nasazení armády při náběhu na intervenci do Polska na počátku 80 let. A to se nebavíme o technologicky náročných jednotkách. Část BVP, OT a tanků nebylo schopno dojet ani na hranice.Skrýt celý příspěvekSeaWolf Vztahy s Marokem určitě nejsou na úrovni ČR-Polsko. Obě země se co se v otázce zbrojení týče dost hlídaj. Jak známo, tak islamisté v Sahelu mají velké pole působnosti. ...Zobrazit celý příspěvek
SeaWolf
Vztahy s Marokem určitě nejsou na úrovni ČR-Polsko. Obě země se co se v otázce zbrojení týče dost hlídaj.
Jak známo, tak islamisté v Sahelu mají velké pole působnosti. Tudíž pro likvidaci různých cílů je potřeba letět poměrně daleko. Tím pádem má SU-34 velkou taktickou výhodu oproti ryze bitevním SU-25.
Samozřejmě by práci obstarali i SU-30 v současné době. Není nikde vyloučeno a trendy to spíš naznačují, že islamisté a jim podobní budou mít i PVO (nemusí ji nutně vlastnit, ale o PVO se bude starat spřátelený stát).Skrýt celý příspěvekTaké mi není jasné, na co potřebují velice drahý a na provoz nákladný *dálkový* stíhací bombardér. Na případný boj s okolními státy by asi stačily Su-30, na boj s ...Zobrazit celý příspěvek
Také mi není jasné, na co potřebují velice drahý a na provoz nákladný *dálkový* stíhací bombardér. Na případný boj s okolními státy by asi stačily Su-30, na boj s teroristy/povstalci řádově méně nákladné bitevní letouny (ať už podzvukové jako Alca nebo vyspělejší nadzvukové) – tady totiž platí, že kvantita a nízká náročnost na provoz jednoznačně převažují kvalitu. Tak doufejme, že se Alžířané nechystají vrátit Francii nějaké staré dluhy ;-) (To je pokus o vtip, pochopitelně...)Skrýt celý příspěvek
Letounů Mig-29 bylo plánováno pro ČSLA nakoupit 60 kusů bojových a 8 strojů cvičných verzí.24 bojových a 3 cvičné stroje měl mít 11.SLP v Žatci,Stejný počet měl mít i 8.SLP v ...Zobrazit celý příspěvek
Letounů Mig-29 bylo plánováno pro ČSLA nakoupit 60 kusů bojových a 8 strojů cvičných verzí.24 bojových a 3 cvičné stroje měl mít 11.SLP v Žatci,Stejný počet měl mít i 8.SLP v Brně.A konečně jedna letka 12 bojových a dvou cvičných letadel měla být v Bechyni u 9.SLP.To vše do roku 1995.Tak aspon hovoří historické prameny,nicméně není vyloučeny,že v dalších letech by přezbrojování pokračovalo..Skrýt celý příspěvek
semtam pro bitevní úlohy jsou lepší Su-25 nikoli nákladný taktický dálkový bombardér. S Marokem má Alžírsko vztahy jako my s Polskem a Alžírsko pojí s Marokem dlouhá historie kdy ...Zobrazit celý příspěvek
semtam
pro bitevní úlohy jsou lepší Su-25 nikoli nákladný taktický dálkový bombardér. S Marokem má Alžírsko vztahy jako my s Polskem a Alžírsko pojí s Marokem dlouhá historie kdy si obě "etnika" ( pokud to zjednodušíme ) navzájem vypomáhala menších i větších konfliktech s třetí stranou ( Osmané / Němci / Spojenci / Francouzi ). Alžírsko také nemá ambice stát se regionální velmocí jako se dlouhá léta snaží třeba Egypt.Skrýt celý příspěvek"toaletny na vc sme mali stale" Takže je to výmysl pamětníků? A toto natočili revanšisti ze západu? https://www.youtube.com/watch?... A protože ničeho nebylo, tak jsme ...Zobrazit celý příspěvek
"toaletny na vc sme mali stale"
Takže je to výmysl pamětníků? A toto natočili revanšisti ze západu?
https://www.youtube.com/watch?...
A protože ničeho nebylo, tak jsme žili zdravě, tak nějak po našemu... :)
Zkrátka to bylo fajn.. :)
_____________________
Proti komu k ďasu může Alžír potřebovat takový typ let. zbraně? Navíc víme, jak islámské armády dokáží používat moderní techniku, až na pár světlých vyjímek je to tragedie - viz Saudi v Jemenu..Skrýt celý příspěvekjinak k financování - vezměte si, že kdyby u nás šly na obranu 2% rozpočtu, tak je ta situace také jiná. Osobně se Alžíru nedivím, protože ta cena je, při řekněme 28-30mil/kus ...Zobrazit celý příspěvek
jinak k financování - vezměte si, že kdyby u nás šly na obranu 2% rozpočtu, tak je ta situace také jiná.
Osobně se Alžíru nedivím, protože ta cena je, při řekněme 28-30mil/kus USD, velmi příznivá a jako platforma jim to vydrží bez problémů 30 let.Skrýt celý příspěvekObjednávka SU-34 souvisí nejspíš s jeho "předvedením" v Sýrii. Bojově ověřená technika má na trhu vždy plus. Alžírsko se sice po něm (SU-34) poohlíželo delší dobu, ale jeho bojové ...Zobrazit celý příspěvek
Objednávka SU-34 souvisí nejspíš s jeho "předvedením" v Sýrii. Bojově ověřená technika má na trhu vždy plus. Alžírsko se sice po něm (SU-34) poohlíželo delší dobu, ale jeho bojové nasazení i zavedení v armádě RF ukázalo, že tento letoun splňuje požadavky na něj kladené.
Sýrie funguje pro Rusy také jako ostrá předváděčka zbraní pro potencionální kupce jeho techniky. Ne čistě náhodou tank T-90A bojující nyní u Aleppa je v blízkosti jednotek z Íránu, který má zájem po ukončení embarga o jeho nákup.
Stejný charakter nasazení bych typnul i pro SU-35 a SU-30SM.
Koncept SU-34 pro Alžírsko je jednoznačný. Má vedle sebe rivala (Maroko) a v zemi působí i islamisté. Kdyby Alžírsko potkalo to samé co Sýrii, tak Alžírsko dokáže mnohem efektivněji čelit takovéto krizi. Silné letectvo Alžírska má také odstrašující potenciál i proti silným agresorům.Skrýt celý příspěvekVrata Migov 29 sme dostali 20 - 18 x MiG-29 a 2 x MiG-29UB. Pôvodný zámer bol myslím 72 ks a mali nahrdiť stroje MiG-21 ale už nie v pomere 1 : 1. Su-22m4 určite nebol v roku ...Zobrazit celý příspěvek
Vrata
Migov 29 sme dostali 20 - 18 x MiG-29 a 2 x MiG-29UB. Pôvodný zámer bol myslím 72 ks a mali nahrdiť stroje MiG-21 ale už nie v pomere 1 : 1.
Su-22m4 určite nebol v roku 1989 zastaraný stroj.Skrýt celý příspěvektoaletny na vc sme mali stale.na banany som sa tesil.tak ako kazde male decko.lenze kto chce zdravo zit mal by jest potraviny z okolici lebo niesu chemicky upravovane aby vydrzali ...Zobrazit celý příspěvek
toaletny na vc sme mali stale.na banany som sa tesil.tak ako kazde male decko.lenze kto chce zdravo zit mal by jest potraviny z okolici lebo niesu chemicky upravovane aby vydrzali cestu.cize pada vyhoda bananov.ked si urobis sumar co clovek dnes potrebuje k zivotu zdravemu zivotu vyjde ti ze ludia zili ovela zdravsie.roky som stravil v holandsku a ti si nekupovali potraviny kazdodenneho uzitia v supermarketoch.tie sme si kupovali mi lacna pracovna sila.v 89 boli miginy21 planovane na postupnu vymenu takze netreba pisat ze boli stare.dodnes na zapade sluzia stre f16 ktore maju byt nahradene f35 a nikto sa neboji zeny nesplnili svoju funkciu.aj mig 21 je dobry stroj len stale zalezi na taktike nasadenia.nebudes ho posielat proti f22.je to na dlhu rozpravu.staci si pozriet taktiku nasadenia pvo v juhoslavii.Skrýt celý příspěvek
Taky myslím, že ML byl OK, MF méně perspektivní. Kdysi jsem četl o uvažované modernizaci - jednadvacítky se měly měnit za Fulcrumy (snad 144 kusů nebo tak) a SA-2 za S-300. Ještě ...Zobrazit celý příspěvek
Taky myslím, že ML byl OK, MF méně perspektivní. Kdysi jsem četl o uvažované modernizaci - jednadvacítky se měly měnit za Fulcrumy (snad 144 kusů nebo tak) a SA-2 za S-300. Ještě že to prasklo, to by byla darda, kdyby to chtěli dotahnout....Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...