Alžírsko zvýšilo objednávku ruských helikoptér Mi-28

Foto: Mi-28
Mi-28N ruské armády; větší foto / Artem Katranzhi; CC BY-SA 2.0

Alžírské vojenské letectvo se rozhodlo navýšit množství objednaných ruských útočných helikoptér Mi-28NE “Night Hunter” z původních osmi kusů na 42. Informoval o tom ruský deník RIA-Novosti.

Alžírské vzdušné síly společně s Irákem jsou prvními zahraničními uživateli této ruské helikoptéry. Irák dosud objednal 19 kusů a podle ruských vyjádření probíhají jednání s dalšími zahraničními zájemci.

Zdroj z ruského ministerstva obrany uvedl, že o Mi-28 projevily zájem některé ze zemí Společenství nezávislých států (sdružení bývalých sovětských republik), Latinské Ameriky a subsaharské Afriky. O nákupu Mi-28NE také uvažují letectva Vietnamu, Malajsie, Thajska, Bahrajnu, Íránu a Egypta.

Úspěšnému nasazení Mi-28NE v Sýrii a Iráku zajišťuje těmto strojům výbornou reklamu. Například minulý týden helikoptéry Mi-28N ruských Vzdušno kosmických sil vyzbrojené řízenými střelami 9M120 Ataka (v kódu NATO AT-9 Spiral-2) zaútočily na pozice Islámského státu v syrské provincii Homs.

Ruské ministerstvo obrany uvedlo, že radioelektronické rušící systémy helikoptér během operace snadno potlačily naváděcí systémy ručně odpalovaných protiletadlových střel MANPADS (MAN-Portable Air Defense Systems), které proti nim islamisté použili.

Během útoku byly podle vyjádření ruského ministerstva obrany helikoptérami Mi-28N zničeny protivzdušné systémy Strela-1 a Igla-1 ruské výroby a střely Hong Ying-5 čínské provenience.

Ruský velvyslanec v Alžírsku Alexander Zolotov se k objednávce Mi-28NE pro Alžírsko odmítl vyjádřit, nicméně uvedl, že se Alžírsko zvažuje akvizici ruských zbrojních technologií. Zolotov dále sdělil, že alžírská armáda je velmi spokojená s kvalitou ruských zraní, které se velmi osvědčily ve specifických podmínkách, jako je prašné pouštní prostředí a vysoké teploty.

Podle zdrojů ruské tiskové agentury TASS alžírské Mi-28 budou schopné operovat jak za dne, tak v noci a za extrémních klimatických podmínek. Vrtulníky budou také upraveny tak, aby bylo možné je pilotovat z místa pilota i operátora zbraňových systémů.

Mi-28 v Sýrii při útoku na pozice Islámského státu.

Vrtulníky Mi-28NE, vyráběné ruským konsorciem Rostvertol, jsou exportní variantou helikoptér Mi-28N. Primárním posláním těchto útočných stojů je boj proti obrněným jednotkám protivníka. Dokáží také zasahovat proti nepřátelské pěchotě, malým plavidlům a pomalu a nízko letícím vzdušným cílům.

Výroba verze Mi-28N  vznikla v roce 2006 a do výzbroje ruského letectva byla oficiálně zařazena roku 2013. Verze Mi-28N v průběhu vývoje prošla rozsáhlou modernizací zahrnující instalaci systému FLIR, nové elektronické vybavení kokpitu a vylepšené motory.

Mi-28NE může nést nejmodernější ruské protitankové řízené střely a také rakety vzduch-vzduch. Mi-28NE je je poháněna dvojicí motorů  Klimov TV3-117VK každý o výkonu 2466 koňských sil. Dolet je 460 km a maximální rychlost je 300km/h.

Prázdný stroj váží 8,5 tuny, maximální vzletová hmotnost je pak 11,5 tuny. Základní zbraní Mi-28NE je 30mm automatický kanón 2A42 Šipunov umístěný v otočné konzoli pod přední částí trupu.

Helikoptéra může být dále vyzbrojena například protitankovými řízenými střelami 9M120 Ataka (AT-9 Spiral-2), 9M114 (AT-6 Spiral), 9A4172 Vichr (AT-16 Scallion), protiletadlovými střelami 9K38 Igla (SA-18 Grouse) a neřízenými raketami ráže 80 a 130 mm.

Cena jednoho vrtulníku se pohybuje v rozmezí 15–16 milionů amerických dolarů (cena v roce 2002).

Alžírsko nákupem většího poštu Mi-28NE značně posílí své letecké síly, které procházejí velkou modernizací, především kvůli rostoucí hrozbě ze strany islamistických skupin v severní Africe.

Minulý měsíc začala Moskva alžírským bezpečnostním složkám poskytovat svá satelitní data mapující pohyb islamistů v Libyi a Maghrebu a obě země začaly aktivněji spolupracovat v boji proti terorismu.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Česká vrtulníková jednotka pro speciální operace

FACV posledních několika dnech se více a více začíná mluvit o vzniku speciální vrtulníkové jednotky. ...

Mi-28N Noční lovec oficiálně v ruské armádě

Ruská armáda bitevní vrtulníky Mi-28N Noční lovec používá již několik let, ale teprve nyní jsou ...

Irák nasadí ruské bitevní vrtulníky Mi-28NE „Havoc“

Radikálové z Islámského státu (IS) stále úspěšné působí ve velkých částech severního Iráku a Sýrie. ...

Alžírsko nakoupí ruské Su-34 Fullback

Alžírské vzdušné síly objednaly od ruského výrobce Novosibiřské letecké výrobní sdružení V. P. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • Luky
    14:29 18.04.2016

    Asi to bude tím, že postřelování vzdušných prostředků je už vyžší dívčí...a vhodnější jsou k tomu spíš laufy 20mm+. Vrtulník bude nejzranitelnější při malých úhlových rychlostech, zejména při příletu. Obávám se, že mířená střelba a ještě navíc s předstihem se tam moc nenosí :)
    Co jsem viděl BVP, tak většinou kořistní BVP1 s gromem, který je na to pro své vlastnosti celkem nepoužitelný (navíc každý výstřel totálně vyudí kokpit). Když někdo používá ZU23 s pevnými mířidly tak střílí spíš nazdařbůh. Dobře to bylo vidět na tom videu kde pálili na A-10 - dal si náměr kolmo nahoru a tak nějak střílel na oblohu...možná mu to později padlo na hlavu jak v mrazíkovi...navíc když mají ZU na pickupech tak pálí většinou jednotlivě - špatná stabilizace.
    Celkově mi přijde iritující sledovat to nemíření (je to ale dobře), ale možná tomu jen nerozumím. Je ale fakt, že když mi Žoržína z Aleppa vyprávěla o nejoblíbenějším herci, byl to Arnie. Navíc budou sjetý víc, než si myslíme. Onehdá Amíci natočili dokument o Falludže a hodně se v něm opakovala zkušenost s vyprázdňováním celých zásobníků do nepadajících amfetamiňáků.

  • RiMr71
    12:50 18.04.2016

    ...každopádně je na webu dost videí ze Sýrie s nízkými průlety ruských Mi24/35, kde po nich pomalu hážou i kamení, je s podivem, že něco ještě nesundali...

    Myslím, že je třeba si řící, jestli očekávat konflikt typu UK nebo Sýrie. Zatímco na UK byly vrtulníky poměrně rychle "odejity", nas Sýrií nad ručníkářema řádí takřka beztrestně.. i když by mě moc zajímalo, nakolik efektivně..

  • Luky
    15:08 17.04.2016

    Jasně, ale to asi moc tváří v tvář nebylo. Cvičila se i taktika, jak by Cobry udělaly průseky v PVO a podobně. Mě spíš šlo o to abych poukázal, že pro vrtulník může být smrtelný skoro každý zásah. Rozhodně to není prostředek, který by na sebe takticky navazoval palbu, protože je dobře pancéřovaný.

  • Nikdo
    13:06 17.04.2016

    svang: Prosté porovnání výdaju neni uplně objektivní . Například podpora uralvogonmaše neni započítána do ruských vydajů , kdežto v amerických sou třeba důchody pro vojáky.

    Luky:AH 64 se používali proti pvo určitě minimálně za první války v Iráku vyzbrojené AGM-122 Sidearm , které se ovšem již nepoužívají

  • svang
    18:13 14.04.2016

    Vzhledem k tomu, ze ruske vydaje na armadu dosahuji pouze 8 procent tech americkych, tak je nutne si priznat, ze Rusove vyrabeji opravdu spickove zbrane.

  • skelet
    22:03 13.04.2016

    musíte si srovnat kategorie. Mangusta a Tiger patří spíše mezi odolné a ozbrojené průzkumné vrtulníky. Tomu také odpovídá jejich odolnost.

  • fenri
    21:55 13.04.2016

    Rase - zkušenosti s Mangustou v Afghanistanu nebyly zrovna oslnivé...
    K Tureckému výběru: jistě nebyla ve hře jen technická kritéria. Ekonomika, kompenzace, politika...

  • Rase
    18:55 13.04.2016

    fenri:
    Nevím proč by měla být Mangusta politicko-korektní hračkou. Přeci jen pokud by to byl šmejd jen na parádu, tak by je nezavedli turci jako T129 ATAK (60 ks) - a to si vybírali jak z Ruských (!), tak i ostatních strojů které jsou na trhu. Cena je taky není přemrštěná (oproti Tigeru)

  • Luky
    16:44 13.04.2016

    na kanon Apače se dycky hrozně nadávalo, že je máloco tak poruchový jako tenhle "čejngan".
    Podvěšená výzbroj je celkem srovnatelná, ruský vichr se nerozšířil hlavně proto, že byl až moc drahý a sofistikovaný. Měl celkem revoluční rychlost, ale je fakt, že si nepamatuji, že by vyvinuli "vystřel a zapomeň" verzi (ale zas to může kosit i mixéry)....to některé pozdní Hellfajry fire-and-forget uměly. Stejně Rusové stále používají hlavně Ataky - kvůli ceně. Nakonec je smyslem všech těch hraček vybouchnout :)
    Mě se nejvíc zamlouvají izraelské N-LOS verze Spike - tam by asi i větší rychlost byla na škodu. Mi přijde, že je celkem jedno, na co je navěsím - když jdou pálit tak, že se stroj nevystavuje riziku.
    Tyhle debaty o tom co je nejlepší, stejně hlavně nejvíc ovlivňuje PR těch mašin. Ono se o Tygrech a Poštolkách u nás prostě moc nemluví. Nebo co kdo kdy slyšel o číňanově "Z-něco".... výzbroj a nasazení jsou hrozně důležitý, odolnost je dost ošemetná a zrádná věc. Pro normálního operátora, kterýmu nefrčí výrobní linky, jsou prostřílený stroje s vyhořelou elektronikou, strženými motory a vymlácenými skly celkem k prdu i když se vrátí. Je samozřejmě super, když zachrání piloty, ale letecká technika je celkem křehká věc. I kdybyste to celý odlili z titanu a ovládali to nadálku, furt to budou ve vzduchu držet rotory s tím svým zavěšením o spoustě šroubečků a matiček....tohle nasazovat tváří v tvář obrněný technice a PVO je blbost a mýtus, který se v reálu neděje. Nejsou to žádný tanky.

  • fenri
    16:00 13.04.2016

    RiMr: adorovat odolnost a výkony Ka-52 zcela jistě lze. Prostě větší zloun na rynku není. Druhá věc jsou senzory, zasíťování, podvěsná výzbroj. Zde je na tom Ka-52 také relativně dobře (a rychle zraje), ale stále nestačí na Apache nejvyšších verzí. Chci říct, že je třeba upřesnit CO konkrétně na vrtulníku hodnotím. IMHO lze říci, že jako vrtulník je Ka-52 asi opravdu špička, jako zbraňový systém je špičkou stále LongBow. Otázkou je, zda půjdou USA cestou vývoje nového bitevního vrtulníku, který (kromě elektronické superiority) zajistí i špičkový drak a odolnost, nebo na tuto kategorii rezignují s tím, že budou dál vylepšovat Apache, který ale stále bude relativně (sic!) křehkým strojem optimalizovaný na údery z odstupu (což umí výborně). Myslím, že B je správně a že další nový "zlý" vrtulník z USA bude ověšený a opanceřovaný Valor (či něco na ten způsob). To je ovšem konkurent/následník spíše kategorie Mil-24
    Řekl bych, že vedle AH-64 a Ka-52 ostatní vrtulníky nestojí za řeč. Mangusta a Tiger jsou takové cimprlich politicko-korektní hračky, Rooiwalk za sebou nemá peníze a je také poměrně lehký. Mil-28 je ve věčném závěsu za Apachem a vždy bude.
    Efektivní mašina se specifickými účely je pak Viper (uměl bych si ho představit v AČR) a kategorií samou pro sebe je pak Mil-24/35. Ten se možná prolíná s některými verzemi Blackhawku, ale rozdílů je více, než společného.

  • mudry.udrzbar
    15:40 13.04.2016

    RimMr71

    Comanche RAH -66 nepatri do rovnakej kategorie ako AH - 64 ale mal za úkol nahradit AH-1 posobit spolu s AH-64. Neviem z coho posudzujes zbytecne velky technicky naskok a predbehnutie doby...

    vsetky avionicke vymozenosti sa dali aplikovat na prevereny, vykonnejsie a hlavne vacsi AH-64 (napr. 6x Hellfire X 16x Hellfire)

    Jedinu vyhodu Comanche teda zostavali konstrukcne a stealth vlastnosti, pricom cely projekt zrusili prave preto, ze museli konstatovat, ze vrtulniku je vlastne stealth k nicomu(zjednodusene), ked jeho nepriatelmi budu hlavne pozemne jednotky pri utoku v nizkych vyskach. A pri porovnani pomeru cena/vykon zvitazili modernizacie AH-1 ako nizsie spominany AH-1Z Viper.

  • Rase
    15:11 13.04.2016

    Za řeč stojí i A129 Mangusta, zmíněný Tiger, Rooivalk z JAR, Z-10 z číny, bitevní helikoptéru připravují Korejci, indové atd. rozhodně to nejsou jen ruské stroje vs americké

  • juhelak
    14:44 13.04.2016

    ok diky vsem za reakce. ve vrtulnících se nevyznam jen sem i vzpomel ze v clanku o nakupu vrtulniku pro cesko se ve variante s bitevními vrtulniky vzpominal Viper a ten je relativne novy (první let 2010 dle wiki)

  • RiMr71
    14:04 13.04.2016

    RAH-66 ještě tady - hrozná kvalita ale moc hezké záběry.
    https://youtu.be/1qodX7Qjt3E...
    ...tento stroj prosím amíci zařízli PŘED 12 lety!!

    Myslím, že pokud USA získá pocit, že ztrácí techn. náskok a pokud získá pocit a vůli to změnit (což není vůbec jisté, jak se z USA pomalu stává druhá EU), tak mají z čeho brát. Zkušenosti z bojového nasazení tisíců moderních helikoptér ve stovkách bojových situací, moderní technologie užité u F-22 a F-35, zkušenosti s RAH-66... kdo ví, co se u skunků nebo jinde peče...

    MOderní ruské helikoptéry se mi líbí a v Sýrii odvádějí dobrou práci, ale adorovat jejich technickou vyspělost?

    A ty auta (viz video) fakt minuli, což mě s přihlédnutím k tomu, že na to testování do Sýrie neposlali nějaké zelenáče, ale spíš skušené pořezy, skutečně zaráží...

  • logik
    13:52 13.04.2016

    juhelak: Za zmíňku stojí evropskej Tiger od Airbusu. Starší verze měli oproti apachi výrazně lepší sensory, to se s novejma modernizacema apache co vím +- srovnalo.
    Apache má asi o něco lepší pancéřování, tiger výrazně lepší dolet.

    Hlavně ale se nedá koukat na apache jako na něco desítky let starého - pořád se modernizuje a dnešní apache je jinde, než ten co sjel z výrobního pásu v roce 81.

    Jinak bych ještě přihodil myšlenku, že drak vrtulníku je jedna věc, druhá je avionika a senzorové vybavení, a v tom bych řekl, že přes nesporné kvality ruských vrtulníků furt vede západní konkurence.

  • hurvo
    13:48 13.04.2016

    Nuka sa moznost ze riziko ohrozenia nebolo nulove.

  • mudry.udrzbar
    13:45 13.04.2016

    Alexa:

    "Preboha živého - aby sa testoval nočný let v neznámom teréne, na to netreba letieť do Sýrie ale toto sa dá predsa otestovať doma. Aký je rozdiel pre pilota medzi letom v 20-30m výške neznámom teréne doma a kdesi v Sýrii? Naraziť do prekážky môže rovnako tam aj tam."

    Ak nic netestovali ani necvicili, tak mi prosím vysvetli, aky vyznam mal navrat z bojovej misie v tak riskantnom mode? (noc, pilotaz s nocnym videnim, spatne poveternostne podmienky, prizemny let kopirujuci teren)
    Za situacie, ked aj za bieleho dna a vyborneho pocasia su moznosti ich ohrozenia mizive, teda si dovolim povedat, ze v noci je riziko ohrozenia nulove.

  • RiMr71
    13:44 13.04.2016

    Bylo... ale amíci to stopli už před mnoha lety... (asi) správně si spočítali, že s Comanche létat proti konkurentům je jako létat s dnes s F-22 proti syrským nebo ruským mašinám - příliš drahý a zbytečně velký techn. náskok. O správnosti toho svědčí i dostatečnost AH-64 a AH-1 v modernizovaných verzích vůči čemukoliv současnému, přitom o tolik mladšímu. Jak psal Fenri, 30 let to trvalo. Nadřazenost řešení AH-64 jeho konkurentům a to i těm mladším byla obrovská.
    Toto:
    https://www.youtube.com/watch?...
    prostě předběhlo dobu, asi tak jako F-22.

  • hurvo
    13:39 13.04.2016

    Samozrejme ze su aj novsie stroje, ale nie su lepsie. Mangusta, rooivalk, tiger, su novsie. Apache je etalon s ktorym sa porovnavaju ostatne utocne helikoptery, podobne ako u pistoli je etalon GLOCK, u pusiek ar15/AK alebo u zmrzliny vanilkova.

  • juhelak
    13:13 13.04.2016

    Rusko má v Syrii nejlepší mozne testovani všech zbrani a stroju. Na nektera videa vrtulniku je radost se dívat. Tyhle zkusenosti posunou oba vrtulníky o mnoho dopředu..a diky bojovému nasazeni se budou i skvele prodávat. Ty prodeje nastartuji další vyvoj.
    Btw moc se v tom nevyznam, ale Apache je jediny ekvivalent s kterym se daji ty ruske stroje srovnávat? nic novějšího není?

  • KóĎA
    12:53 13.04.2016

    Já bych řekl, že největší nevýhoda Mil-28/Ka-52 oproti Apachům je podvěšená výzbroj. V Sýrii se používají staré Ataky, Vichry z 90. let jsou integrovány zatím jenom u námořních Ka-52, o Hermesech jsem už dlouho nečetl. Proti posledním verzím Hellfirů nic moc. Stejně tak i neřízené střely (v US verzi už řízené) menších ráží.

  • fenri
    10:48 13.04.2016

    Apache právě útočí z nízkých výšek, krytý terénem. A schovaný za kopcem s vystrčeným radarem nad rotorem a z odstupu.
    Rusové používají hell-circle, kde jsou poměrně na ráně a potřebují pak Vitebsk a pancíř, aby to ustáli.
    Až dosáhne Ka-52 stejných schopností útočit i z odstupu, jako Apache, bude to ultimativní mašina. A nárůst jeho schopností je celkem patrný.
    Až těch samých schopností dosáhne Mil-28, bude to stále jen levnější Apache a sotva bude v něčem citelně lepší, než tenhle prošedivělý a ostřílený veterán.

  • niko
    10:04 13.04.2016

    Rozdielnost Apacha a Ka52 je dana aj bojovou taktikou, ktoru Rusko a USA vyuzivaju. Zatial co Apache utoci na ciele zo strednej vysky a vyuziva tym svoje elektroopticke vybavenie, Rusi na vsetkych svojich masinach, jedno ci MI 24, alebo Ka 52 utocia z malych vysok v taktike tzv. pekelneho kruhu. Tym sa priamo dostavaju do palby protivnikovej PVO a rucnych zbrani. Ergo potrebuju silnejsie pancierovanie.

  • infi
    10:00 13.04.2016

    Jenom bych se chtel vyjadrit k "netrefenym" cilum.

    Osobne mi podle videa pripada, ze nez na vyspelosti technologie to spise zalezi na lidskem faktoru - skillu operatoru, kter strelu navadi...

  • Charlie
    08:07 13.04.2016

    Ka-52 je proti Apache něco jako tank proti BVP. Celá konstrukce je dost obrněná a střed centroplánu je vlastně obrněná kostka, ve který jsou nacpaný motory a reduktory. Zkusím najít ATM, ve kterým nedávno tyhle dva typy porovnávali.

    Apache to zas dorovnává elektronikou.

    Víceméně by se nechalo říct, že zatímco Kamov jde přímo do akce, Apač to ostřeluje z dálky.

  • fenri
    07:41 13.04.2016

    Odolností Ka-52 jsem nemyslel jen odolnost danou dvourotorovou koncepcí, ale konstrukcí integrálního pancéřování a vystřelovacích sedaček k tomu. Apache není žádná křehká slečinka, ale přecijom videa z jeho výroby trochu připomínají laminování kanoí v dřevních dobách vodáckých klubů (pro nechápavé - je to hyperbola).
    Mil-28 v podstatě "zbyl", ale je o něco levnější a výrobce má větší kapacity než Kamov, takže proč ne, když už je. Každopádně je to stroj, který možná časem dožene Apache, ale nemá na to ho překonat. Je to ten druhý, co jde v jeho stopách a s menšími prostředky. A vždycky zůstane jen ruským klonem Apache. Možná vyzraje (ostatně zdá, že už celkem OK), bude to relativně nenákladný a efektivní zbraňový systém, ale do dějin letectví se nezapíše.
    Ka-52 šel svojí cestou a momentálně je to asi nejperspektivnější existující vojenský vrtulník. Projekty "rychlých" vrtulníkoplánů" jsou zajímavé a budou v řadě případů extrémně užitečné, ale postrádám u nich onu odolnost Apache, Ka-52 a vůbec bitevních vrtulníků současné školy. A jestliže F-35 může (dejme tomu a neřešme cenu) efektivně útočit pro CAS, pěšákům stejně bude chybět něco, co se jim motá a hlučí nad hlavou a mají pocit, že je tam s nimi. A na tohle se bojím, že bude ta nová generace křehká a drahá.

  • semtam
    00:58 13.04.2016

    dusan

    JJ nehody byly u zkoušek. U KA-52 měl jednu nehodu právě prototyp, když se mu ve velkém přetížení střetly ty zmiňované listy rotoru. Následně byl dán omezovač, aby k kolizi listů nedocházelo a od té doby bez problémů. Za běžných podmínek se k tak hraničním limitům, aby se vám střetly listy nedostanete. To je bližší spíše k akrobatickým kouskům, jaké třeba předvádí MI-28. V praxi akrobacii těžko využijete, ale spíše se setkáte s ohrožením vyrovnávacího rotoru a opotřebením různých systémů, ne-li i draku stroje kvůli vibracím zadního rotoru.

  • dusan
    00:47 13.04.2016

    semtam

    Čo som pozrel ešte do ATM z roku 2014 tak dovtedy havarovali pre problémy s reduktorom až 4 ks Mi-28 + jeden Berkutu je to spolu 5 ks + ten "sýrsky" (uvidíme príčinu) ... a to je už dosť tragická bilancia ....na celkom "vzácny" typ.

    Ka-52 je určite podarenejší typ. V podstate však nadväzuje na "skrachovanca" Ka-50, ktorý bol až príliš revolučný a prestava jeho tvorcov o automatizácii s jedným pilotom nevydržala realitu. Ka-52 je zreálnenie optimizmu a druhý člen posádky zaraďuje stroj opäť madzi dvojmiestnu "klasiku". Ka-52 sice je v sérii spoľahlivejší, ale nie je to zadarmo. Prototypy mali problémy so stretom protiběžných rotorov a u strojov sa robili úpravy a hlavne sa čiastočne obmedzia letová obálka. Čo pri bežnom lete určite nevadí, ale asi ťažko bude v kritickej situácii pilot hľadieť na také obmedzenia, resp. ho elektronika obmedzí sama. Takže tá výhoda neexistenice vyrovanávacieho rotora nie je zadarmo.

  • semtam
    23:35 12.04.2016

    fenri

    Souhlas, citlivé místo všech klasických vrtulníků je zadní rotor. Má další nevýhodu v tom, že způsobuje vibrace stroje. KA-52 toto nepociťuje, protože ho jednoduše nemá.

    MI-28 je pozůstatkem tzv. "oboronky". Ovšem pro svoji cenu bude pro mnohé země dostupnější než jiné typy bojových vrtulníků.

  • semtam
    23:15 12.04.2016

    dusan

    Tak teda 3. V roce 2011 byli teprve na začátku operačního použití. Ano, 3 kusy jsou na první pohled dost, když Kamov je beze ztráty.

    Ohledně užití AH-64 ne vždy se osvědčili. Na Balkáně zrovna si dobrou pověst nevybudovali.
    Ale opět budu asi nejspíš muset napsat že se jedná o naprostou špičku mezi bitevními vrtulníky.
    Ztráty tohoto typu jsou i k produkci cca 2000 ks (některé zdroje uvádí něco málo přes 1000 ks) nejsou mizivé.

    V Afghánistánu padlo 12 kusů. V Iráku do roku 2008 cca 15 havarovalo a 16 bylo zničeno či poškozeno nepřátelskou palbou. Dále tu máme havárie v mírových podmínkách. Celkově se jedná o několik desítek havárií i sestřelů nepřátelskou palbou ( nezapomínejte na zahraniční uživatele).

    MI-28 mimo RF, která má necelých 100 ks. Lítá ještě v Iráku (do 15 kusů) a Keni také do 15 kusů.

    niko

    Těch 500 MI-24 je z dob SSSR, nejedná se o novovýrobu :D

  • fenri
    22:52 12.04.2016

    niko - kozlus hovořil o Syrii. Tam tolik strojů není...
    Jinak Mil-35 má smysl jako létající BVP, kromě SAR misí je fajn na výsadky speciálů, zásobování exponovaných jednotek, na druhořadém bojišti zvládne i bitevní role.
    Mil-28 je čistě politický projekt a vedle potentnějšího Ka-52 smysl nedává. Na druhou stranu jde o silnější, levnější a odolnější potvoru než evropská konkurence.
    Osobně si myslím, že králem bojiště je dosud Apache a chvíli i ještě bude, ale Ka-52 ho (při investování do vývoje) přeroste. Senzory, zasíťovanost a zaměřovací systémy Apache lze do Ka-52 dostat. Odolnost, manevrovatelnost a bezpečnost Ka-52 do Apache dostat nelze. Každopádně je obdivuhodné, že Apache čekal na alespoň důstojného soupeře bezmála třicet let...

  • niko
    22:44 12.04.2016

    Kozlus 50 MI 35 a asi 500 MI 24 len kvoli zachrane pilotov ? To je nejako vela, nie ? Skor je pravda, ze MI 35 su cenovo dostupnejsie ako MI 28 a Ka 52. Preto ich RuAF dokupuje aby pomohli s obmenou starych olietanych MI 24.

  • Kozlus
    21:39 12.04.2016

    dusan:
    Ty Mi-35 tam maji od zacatku svoje opodstatneni: zachrana pilotu. Vim, ze tam na to maji i dopravni Mi-8, ale tohle je poradne odolna bestie se spoustou zubu. Nedivil bych se, kdyby tohle pri rozhodovani taky hralo roli.

  • dusan
    20:31 12.04.2016

    semtam

    V roku 2011 stratilo ruské letectvo jeden Mi-28, takže to sú už tri ...čo je za pár rokov a pár desiatkach kusov (dodnes ich bolo zaradených do výzbroje necelých 100 ks v rátane exportu) celkom dosť ....
    Kampan v Sýrii sa začala bez nich, nakoľko sa ešte šetrila nehoda skupiny Berkut.

    AH-64 je masovo zavedený typ, ktorý už nemusí nikoho nemusí presviečať o svojich kvalitách. Cez 2 000 vyrobených kusov, dlhé desiatky rokov služby a mnohé konflikty s vrátane protivníkov s vyspelou PVO jasne dokazujú, že zatiaľ nemá porovnávanie s "mladíkom" Mi-28 vôbec zmysel, napriek tomu, že dĺžkou vývoja nie sú až tak veľmi vzdialení.

    Celkovo mi pripadá celá ruská koncepcu"bojového" Mi-28 a "prieskumného" Ka-52 dosť od veci a zbytočné trieštenie finančných prostriedkov. Okram toho ruské letectvo stále objednáva Mi-35, ktorý je deklarovaný hlavne ako typ vhodný pre špeciálne operácie pre svoju prepranú kapacitu. Napriek tomu bol nasadený v Sýrii ako hlavný typ od začiatku konfliku.

  • Muž, co zírá na kozy
    20:30 12.04.2016

    flanker.jirka: Těžko říct, možná člověk automaticky až příliš očekává spektakulární výbuch jako v akčním filmu :) Kdyby minuli tím prvním výstřelem byl by tam vidět nějaký kráter, ale podle mě trefili kabinu.

    Spíše mě zaráží že mají problém se zaměřováním, protože jim spaliny z vlastní odpálené střely evidentně zrušily uzamčení cíle. To by se ve skutečném ostrém boji nemuselo vyplatit...

  • flanker.jirka
    19:54 12.04.2016

    Asi by si měli nejdříve vyzkoušet střelby v menší rychlosti nebo ve visu. Zajímavé mi přijde, že na cca obdobnou vzdálenost a při rychlé dopředném letu minuli stojící auta a jedoucí trefí, nejspíše dva různí operátoři.

  • alexa123
    18:33 12.04.2016

    mudry.udrzbar:
    ... celá kampaň je vlastně aj formou cvičenia a nemyslím, že by nízky nočný prelet bol taktickou nutnosťou. Skor bola táto varianta zvolená v rámci "ostrého výcviku" a testovania, ale to sú len moje domnienky. ..

    Preboha živého - aby sa testoval nočný let v neznámom teréne, na to netreba letieť do Sýrie ale toto sa dá predsa otestovať doma. Aký je rozdiel pre pilota medzi letom v 20-30m výške neznámom teréne doma a kdesi v Sýrii? Naraziť do prekážky môže rovnako tam aj tam.

  • semtam
    18:24 12.04.2016

    Ještě poznámka k nehodám či sestřelum moderních bojových vrtulníků.

    AH-64 byl sestřelen minulý rok v Jemenu. Tato válka není mediálně moc známá, ale co do počtu obětí a ztrát se o žádnou marginálii nejedná.

    https://www.youtube.com/watch?...

    AH-64 provází za dobu jeho služby řada nehod a nikdo ho nepovažuje za šrot. Samozřejmě oproti typům jako MI-28 či KA-52 jich létá větší množství a tak statisticky větší nehodovost AH-64 je samozřejmá.

    MI-28 jich má po zavedení do služby vlastně jen 2. První z minulého roku a nyní. byl by zázrak, kdyby ruské síly neměli žádné ztráty na technice. Viz. třeba odkazy na Afg. či síly arabské koalice v Jemenu.

  • semtam
    18:01 12.04.2016

    MI-28 je bojově nasazen již od minulého roku a to armádou Iráku. V jejich rukou zatím bez ztráty kytičky.
    MI-28 ať sice víc protěžován oproti KA-52, který má štěstí v tom, že se mu vyhýbají nehody si zas až tak nemyslím, že MI-28 je špatný stroj. Nehody v bojových zónách nejsou nic neobvyklého.
    Zde například ztráty aliance v Afghánu:
    https://en.wikipedia.org/wiki/...

    Abych nebyl linčován za to, že jsem zveřejnil ztráty letecké techniky v misi NATO. Tak pro úplnost dodám i ztráty SSSR v Afghánistánu.

    https://en.wikipedia.org/wiki/...

    Zjednodušeným a velmi laickým pohledem, by se dalo říci, že AH-64 je šrot. Což zdaleka není pravda. O MI-24 to samé a ve větším měřítku. I když v případě VKS v Sýrii ho nepotkala žádná nehoda. Nepočítám "sestřelení" u země v záchranné misi.

    K tématu: Alžírsko MI-28 testovalo několik let, tak určitě nekupují zajíce v pytli. Nákup cca 40 ks MI-28 Alžírskem již koluje informačními portály dlouhou dobu. MI-28 je cenově dostupnější než KA-52 a své kvality oba typy chtě nechtě dokazují v Sýrii a MI-28 ještě v již zmíněném Iráku.

    Pro zahraniční zákazníky, kteří se nemusejí tolik dogmaticky řídit politikou a mají přeplněnou armádní pokladnu, tak sáhnou po AH-64. Pro ty co hledají kompromis mezi cenou a výkonem se jeví jako nejlepší volba MI-28. Pro lepší výkony a pověst si mohou připlatit za KA-52. Stroje z EU pro svou cenu a koncepci zakázníky jak vidno moc nelákají. Ti nejchudší či státy s menšími nároky na bitevní vrtulníky sahají zpravidla na MI-24/35.

  • dusan
    17:36 12.04.2016

    Mi-28 je už lieta pomaly 30 rokov a je zrejmé, že má vo vývoji stále rezervy. S osvedčeným a prevereným AH-64 sa nedá porovnávať ani teoreticky.
    Paradoxne by bola pre Rusov bojová strata prijateľnejšia - "šťastný" zásah ešte nerobí zo žiadneho stroja zraniteľný črep. Ale technické pričiny (to je jedno aké) sú naozaj problémom pre typ, ktorý sa s nimi borí už 30 rokov.
    Alžírčanom by som sa dosť divil, keby kontrakt mnimálne napozastavili.....

  • Laci
    17:07 12.04.2016

    hurvo: Jak řikáš.. Když jsem to video zkoukl poprvý, měl jsem za to, že zrušili třemi raketami tři vozidla, ale po druhém shlédnutí je jasně vidět, že dvěmi raketami minuli dvě vozidla a ten třetí pokus ví pouze Bůh :D

  • hurvo
    15:02 12.04.2016

    pozeram ze vo videu asi crepiny sposobili nejaku skodu, ale aj tak prva raketa miss, druha raketa miss, a pri strelbe na to SUV sa neda povedat lebo video je seknute ale v pozadi sa pilot modli k leninovej plesine aby trafil.

  • niko
    13:59 12.04.2016

    mudry udrzbar: MI 28 N sa vracal z bojovej misie v meste Homs, kde v noci napadol jednotky An Nusra. Ziadne cvicenie. Bojovy let.
    Vrtulnik zachytil prekazku na uzemi kontrolovanom teroristami pri spiatocnom lete. Tela dvoch pilotov boli vyzdvyhnute a dopravene na zakladnu po search and rescue misii zachranneho timu.

    Rusi maju teraz v Syrii, tak isto ako v letectve k dispozicii 3 typy bojovych vrtulnikov. Silne pochybujem, ze zaviest KA50/52 a MI 28 naraz bolo logisticky to najlepsie riesenie.

  • mudry.udrzbar
    13:41 12.04.2016

    Niko:

    To cvičenie som myslel v zmysle, že celá kampaň je vlastně aj formou cvičenia a nemyslím, že by nízky nočný prelet bol taktickou nutnosťou. Skor bola táto varianta zvolená v rámci "ostrého výcviku" a testovania, ale to sú len moje domnienky.

    Inak KA-52 je výkonnostne aj vlastnostmi inde ako Mi-28 (a dovolím si povedat, že aj celá západná konkurencia), inde je však aj cenovo, preto Rusi zvolili variantu zavádzania oboch strojov, s tým, že KA-52 bude plnit sofistikovanejšie úlohy velitelského stroja, prípadne stroja pre špeciálne operácie.

  • niko
    13:07 12.04.2016

    No cvicenie to urcite nebolo. Vrtulnik sa vracal z bojovej misie a zachytil prekazku. Piloti leteli podla nocneho videnia.

    http://rbth.com/news/2016/04/1...

  • mudry.udrzbar
    12:27 12.04.2016

    Podľa prvých správ mala haváriu sposobiť kolízia s prekážkou pri nočnom lete tesne nad terénom. (pravdepodobne v rámci nejakého cvičenia)

  • BrothersAndSisters
    12:21 12.04.2016

    to Gorn, tak to teda bylo rychlý - pokud to byla havárie, pošramocená pověst se ještě víc pošramotí, pokud to byla raketa, tak zarušení není tak super, jak se píše v článku, pokud to bude navíc raketa západní - i když jak píše autor Islámský stát má hlavně ruské a čínské rakety - tak to už je dobrá pověst ta tam nadobro.

  • Charlie
    12:11 12.04.2016

    Ony reduktory jsou u obou ruských "novinek" slabým místem už od začátku. Kamov s nimi tedy takový problém nemá, ale i tak jsou poněkud zastaralé konstrukce s velkými ztrátami a krátkou dobou provozu "na sucho". Při srovnávačce s Apachem v jednom z dřívějších ATM to byla jedna z velkých slabin (po elektronice, která ne že by byla špatná, ale neumí toho tolik co u nových AH-64).

    Mi-28 měla tuším u prototypů upravený reduktor z dvacet čtyřky, ale ty byl příšerně problematický a nakonec dostala jiný, jestli mě pamět neklame.

  • papaHoth
    11:42 12.04.2016

    Tak je to potvrzeno http://zpravy.idnes.cz/rusko-v...
    a bohužel oba piloti zahynuli. Vypadá to na technickou poruchu. Ale pokud si vzpomínám Mi-28 už má od počátku problémy hlavního reduktoru a transmisní soustavy. Ještě nedávno jsem četl, že povinná kontrola u Mi-28 je předepsaná po 25 hodinách letu a resurz hlavního reduktoru je omezen na 500h, což je peklo. Vypadá to, že to není úplně ok. Jako reklama naprd. Ka-52 se změnil z otloukánka v pár kusech na jasnýho favorita na hlavní vrtulník. Je vybavenej výrazně lépe, spolehlivej s větším modernizačním potenciálem.

  • Gorn
    10:16 12.04.2016

    BrothersAndSisters: hups, tak uvidíme jestli si to Alžírsko ještě nerozmyslí...

Stránka 1 z 2