Američané posilují přítomnost v Evropě

Foto: Americká vozidla Stryker v Německu. / Public domain
Americká vozidla Stryker v Německu. / Public domain

Barack Obama pro fiskální rok 2017 (od 1. října 2016) požaduje 3,4 miliardy dolarů pro posílení americké přítomnosti v Evropě. Jedná se o čtyřnásobný nárůst prostředků proti fiskálnímu roku 2016. Důvodem je pokračující bezpečnostní pnutí mezi Západem a Ruskem.

Pokus o obnovu ztracené síly

Celkově Pentagon požaduje v příštím fiskálním roce na zámořské operace OCO (Overseas Contingency Operations) 58,8 miliardy dolarů. Jedná se o dodatečné prostředky ležící mimo hlavní rozpočet amerického ministerstva obrany, nepodléhají tak případným tlakům na snižování rozpočtu.

V minulém roce Pentagon vyčlenil na OCO 58,6 miliardy dolarů. Největší prostředky z OCO jdou na operace Ozbrojených sil Spojených států v Sýrii, Iráku a Afghánistánu.

Fiskální rok 2017 počítá s výrazným nárůstem peněz pro evropskou bezpečnostní iniciativu ERI (European Reassurance Initiative). Úkolem iniciativy ERI, přijaté ve Varšavě v červnu 2014 po ruské anexi Krymu, je ujistit alianční členy střední a východní Evropy o závazku Spojených států bránit každého člena NATO.

Aktivity financované ERI spadají pod hlavičku operace Operation Atlantic Resolve - jde o širší a dlouhodobou snahu Spojených států podporovat NATO v odpovědi na akce Ruska vůči Ukrajině.

V rámci ERI americká armáda pravidelně posílá na rotace obrněné a výsadkové brigády do Polska a pobaltských států, americké letectvo posílilo vzdušnou ochranu Pobaltí dalšími letadly F-15 a lodě amerického námořnictva pravidelně rotují v Černém moři. Pentagon také v rámci ERI poskytuje finance nečlenským státům NATO jako je Gruzie, Ukrajina a Moldavsko.

ERI se snaží zvrátit snižování amerických vojenských schopností v Evropě. Ještě před rokem 2014 (tedy před anexí Krymu) Spojené státy postupně snižovaly svou přítomnost v Evropě. V 80. letech na evropském kontinentě sloužilo 200 000 amerických vojáků, v roce 2015 již jen 33 000.

V 80. letech měl Pentagon v Evropě dva armádní sbory. Dnes Američané v Evropě uzavřeli od roku 2006 na 100 základen a zařízení a ponechali v Evropě pouze dva brigádní bojové týmy (jeden obrněný) soustředěné v Itálii a Německu.

Rusko jako nová bezpečnostní hrozba

V současné době Pentagon označuje Rusko znovu jako svou hlavní bezpečnostní hrozbu. "Nikdy by mě nenapadlo, že bych znovu viděl pozemní válku v Evropě, ale když jsem šel na Ukrajinu, viděl jsem ji," uvedl generálmajor Watler Piatt, vedoucí operací, připravenosti a mobilizace americké armády (U.S. Army).

Pode amerického admirála v záloze Jamesa Stavirdse, který sloužil jako velitel NATO i jako velitel US European Command, Rusové vedou vojenské operace s velkou "chytrostí". Admirál k popisu použil dnes již silně medializovaný termín hybridní válka. "Někteří lidé nazývají tento typ operací hybridní válka. Je to mix operací speciálních sil, informační války, kyberútoků.... moment překvapení a využívání prvků mnohoznačnosti do vojenských manévrů," uvedl Stavirds.

Jednoduše řečeno, cílem ruských operací je u svých protivníků (a obyvatel cílové země) vyvolat pocit mnohoznačnosti, kdy lze každý ruský tah vysvětlit několika způsoby. Tak se v cílové zemí vytváří chaos, zmatenost, nejistota a napětí, zejména díky střetu velmi vyhraněných názorových skupin, které si ruské kroky vysvětlují po svém.

Dalším klíčem je tzv. "informační slepota", kdy vydáváním několika, často protichůdných, informací zapříčiní, že lidé v cílové zemi jednoduše ztratí schopnost správně vyhodnotit situaci. Součástí řešení NATO je díky větší přítomnosti vojenských jednotek dát lidem v zemí jednoznačně rozpoznatelný pocit jistoty.

První miliardy

Finanční prostředky ERI půjdou na vrub vojenských cvičení s partnerskými státy, výstavby infrastruktury, předsunutých skladů s vojenskou technikou nebo na posilování schopností partnerské armády.

Jedna miliarda dolarů bude vynaložena na udržení a rozšíření americké přítomnosti v Evropě - na starém kontinentě budou vždy přítomny tři brigády, z toho dvě obrněné. 163 milionů padne na vojenská cvičení s partnerskými zeměmi.

Největší suma 1,9 miliardy je určena k vybudování předsunutých skladů s technikou (tanky, vozidla), zbraněmi, vybavením a municí. Díky tomu při případném konfliktu lze přesouvat na místo určení (k předsunutým skladům) pouze vojáky, což výrazně zrychlí rychlost reakce a rozvinutí sil.

Dalších 217 milionů dolarů padne na vylepšení základen a letišť hostitelských zemí, zejména ve východní Evropě a 86 milionů na pomoc středním a východním zemím NATO. Pentagon navíc mimo rozpočet ERI poskytne téměř 1 miliardu dolarů Ukrajině a dalším "evropským, euroasijským a středo-asijským zemím proti ruské agresi."

Největší část prostředků si vyžádá nasazení těžkého obrněného brigádního bojového týmu ABCT (Armored Brigade Combat Team) s tanky Abrams a Bradley v Evropě. Půjde o trvalou přítomnost s pohotovostí 24/7.

Americká armáda počítá s trvalou rotací svých jednotek v Bulharsku, Rumunsku, Polsku a Pobaltí. Avšak sklady s vybavením (technika, munice) budou pravděpodobně díky již připravené infrastruktuře postaveny v Německu.

ERI je vnímán jako víceletý plán s postupným nárůstem financí. ERI má navíc ve Spojených státech podporu jak demokratů, tak republikánů, takže se neočekává jeho blízký konec.

Stejná, ale odhodlanější strategie

Podle analytického institutu CSIS zůstává strategie jednání Spojených států s Ruskem stejná - jde o "kombinaci obrany, odstrašení, uklidňování a zvyšování odolnosti mezi spojenci a partnery". Zvýšená aktivita americké armády v Evropě však ukazuje na větší odhodlání amerického ministerstva obrany realizovat tuto strategii a na novou dlouhodobou realitu ve vztazích mezi Ruskem a Západem.

Podle Evelyn Farkas,bývalé zástupkyně náměstka ministra obrany pro Rusko, Ukrajinu a Eurasii, Rusko bude reagovat "způsobem, kterým normálně reagují." "Budou dělat více vlastních cvičení. Bude tam hodně rétoriky o tom, jak jsou obkličování... ať zvolí jakoukoliv reakci, pokusí se, abychom si mysleli, že provokujeme, ale všechno, co děláme, bereme jako velmi přiměřený obranný krok."

Podle CSIS informace o americké provokaci neobstojí (alespoň ve vojenském smyslu), neboť Američané nově nerozmísťují v Evropě žádné útočné zbraně dlouhého dosahu - jako jsou strategické a stíhací bombardéry, které mohou zasáhnout cíle v Rusku. Například v Evropě rozmístěné stíhačky F-15C slouží k vybojování vzdušné nadvlády, nikoliv k útokům na pozemní cíle (jako například F-15E).

Navíc se nepočítá s budováním trvalých amerických základen ve střední a východní Evropě, i když o to například Polsko velmi silně lobuje.

Zdroj: DefenseNews, CSIS

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruské schizma: Zahraniční politika vs. vojenský průmysl

Podle ruského Vojensko-průmyslového kurýru (VPK) existuje mezi ruskou zahraniční politikou a ...

Války našeho věku

Příprava na budoucí války je palčivou otázkou zaměstnávající generální štáby, mezinárodní ...

Austrálie: Prodejte nám stíhačky F-22A Raptor

Bývalý velitel Královského australského letectva RAAF (Royal Australian Air Force) Chris Mills ...

Armáda ČR: Význam rezervistů roste

V dnešní době se hodně mluví o rostoucím významu rezervních jednotek v členských státech NATO i ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • Maroš
    17:58 18.02.2016

    leviathan. Ja prieskumom neverím lebo sú ľahko manipulovateľné hlavne v takýchto veciach. Takže priznávam je to len môj dojem. Ja to tvrdím na základe toho že tu žijem a vnímam to ako celú túto vec Slováci berú aj na základe demonštrácií, komentárov skoro na všetkých weboch a rád sa z ľudmi aj rozprávam. Ved sa pozrite na to ako sme vítali Amerických vojakov (Narozdiel od Čiech sme ich proste nevítali nijak ak tak tak tam boli demonštranti)... Takto ste vítali vy -
    https://www.youtube.com/watch?...
    a takto my-
    https://www.youtube.com/watch?...
    Čo som sa ja rozprával s ľudmi našiel som iba minimum priaznivcov USA prosto nik neverí médiám či už ľudia z dedín tak aj ľudia z mesta.. Ale nemôžem moje tvrdenie podložiť nijakým linkom takže kto tomu verí nech verí a ostatný nech si tvrdia svoje žvásty.. Skús ísť na Slovensko a rozprávaj sa s ľudmi potom spoznáš pravdu a nie takú akú nám prezentujú..
    https://www.youtube.com/watch?...
    https://www.youtube.com/watch?...
    Prosto žiadne vítanie USA vojakov na slovensku tu ešte dlho nebude.
    z ČSR Americký vojaci museli odísť lebo nás oslobodilo RUSKO a nie USA. To aj ja môžem napísať že Rusko odišlo napr. z Kuby.. A vlastne sa stiahli skoro z celej Európy a skutočnosti ktoré ich k tomu viedli ma prosto nezaujímajú tak ako vás tie ktoré viedli k odchodu USA z ČSR.

  • Maroš
    17:58 18.02.2016

    leviathan. Ja prieskumom neverím lebo sú ľahko manipulovateľné hlavne v takýchto veciach. Takže priznávam je to len môj dojem. Ja to tvrdím na základe toho že tu žijem a vnímam to ako celú túto vec Slováci berú aj na základe demonštrácií, komentárov skoro na všetkých weboch a rád sa z ľudmi aj rozprávam. Ved sa pozrite na to ako sme vítali Amerických vojakov (Narozdiel od Čiech sme ich proste nevítali nijak ak tak tak tam boli demonštranti)... Takto ste vítali vy -
    https://www.youtube.com/watch?...
    a takto my-
    https://www.youtube.com/watch?...
    Čo som sa ja rozprával s ľudmi našiel som iba minimum priaznivcov USA prosto nik neverí médiám či už ľudia z dedín tak aj ľudia z mesta.. Ale nemôžem moje tvrdenie podložiť nijakým linkom takže kto tomu verí nech verí a ostatný nech si tvrdia svoje žvásty.. Skús ísť na Slovensko a rozprávaj sa s ľudmi potom spoznáš pravdu a nie takú akú nám prezentujú..
    https://www.youtube.com/watch?...
    https://www.youtube.com/watch?...
    Prosto žiadne vítanie USA vojakov na slovensku tu ešte dlho nebude.
    z ČSR Americký vojaci museli odísť lebo nás oslobodilo RUSKO a nie USA. To aj ja môžem napísať že Rusko odišlo napr. z Kuby.. A vlastne sa stiahli skoro z celej Európy a skutočnosti ktoré ich k tomu viedli ma prosto nezaujímajú tak ako vás tie ktoré viedli k odchodu USA z ČSR.

  • Jura99
    08:36 18.02.2016

    pokud jde o tu cenu ropy, tak dlouhodobým standardem je právě cena +/- 40USD, jen při ekonomických turbulencích to vylítlo třeba k 100USD. To, že ruští soudruzi ekonomové si naplánovali do příjmů státního rozpočtu standardní cenu 120USD a teď jim to nevychází, asi nebude chyba západních imperialistů. Rusko nikdy nebylo oázou spokojených životů obyvatel, ani ekonomickým tygrem. Je proto velmi malá šance, že se na tom něco změní. Nakonec nám to může být jedno, ale nesmíme zaspat obranu a držet je dostatečně daleko od našich hranic.

  • Kruan
    02:10 18.02.2016

    Takže Jobr nedostal noty z Kremlu a dělá, že není.Spasibo Jobr

  • Kruan
    23:28 17.02.2016

    Jobr123: tak pojď ty kluku zkušená...když už jsi dostal noty na Armagedon, vysvětli to prosím a neboj se rozvést své úvahy:

    "Hlavně, že to poškodí Rusko. A, kdo na to doplatí? Hlavně my, obyčejní lidé. Uložte si to v hlavě."

    nebo:

    "Zajisté jste zaregistrovali už ráno zprávu o návrzích na snížení těžby ropy. Takže se můžeme těšit na ropnou krizi, případné fronty aut u čerpadel, cenu PH za litr kolem 40,- Kč. To všechno už tady v minulosti bylo. V Americe na to vzpomínají dodnes. Vedlo to dokonce k válkám. Už se těšíte? Nebo ne? "

    Jobr, pojď do toho...řekni víc. Jen doufám, že to nebude trvat déle, než ti kremelský orgán doručí nové instrukce.

  • Kruan
    22:50 17.02.2016

    Echo: ale koneckonců máš pravdu, ať nám Jobr123 povypráví něco o blahobytu zaměstnanců Roněfť nebo Gazprom, když už to načal ze strany "Shel" - může to i porovnat tak, aby se ukázal být objektivním.

  • Kruan
    22:41 17.02.2016

    Echo: asi né, ověř si s čím obchoduje Gazprom, ropa rozhodně není jejich zanedbaná oblast obchodů. Navíc, pokud vím, tak je cena zemního plynu navázaná na cenu ropy.

    Wiki: "Gazprom se také ve velkém zabývá těžbou a distribucí ropy, dodává plyn hlavně pro Střední Evropu, východní Evropu a státy bývalého Sovětského svazu, ale obchoduje i mimo Evropu".

  • Echo
    22:33 17.02.2016

    Kruan: Gazprom obchoduje so zemnym plynom, takze nechapem co ma spolocne s padom ceny ropy. Pokial viem tak na ropu sa specializuje Rosneft.

  • Kruan
    22:26 17.02.2016

    Echo: máš něco proti? Газпром..

  • Echo
    22:21 17.02.2016

    Kruan .... Gazprom? Buzerujes tu ludi za Dombas a Shel a sam napises taku kravinu?

  • Kruan
    22:19 17.02.2016

    Jobr123: sice nevím, jak vypadá Tvůj měsíční nákupní košík, ale u mě tam nenajdeš:

    2x skládací matrjošku, takovou tu, co různě zapadá do sebe

    3x vrbové košťátko

    2x metlu z vrby

    1x litr moštu z sibiřské klikvy

    1x atomovou elektrárnu

    1x auto Žiguli (už nekoupíš, zkrachovali protože to nekupovali už ani rusové ani jejich gubernie)

    3x T-90 (na zahradě to nechci)

    1x Vzdušný zámek Armata

    Jak chceš na tomto stavět ekonomiku? Pokud máš řešení, jistě tě VVP zahrne tituly a obligátními karafiáty.

    Všem ostatním se omlouvám se za názorný příklad, ale já si vážně nepamatuji, kdy jsem naposledy koupil něco ruského. Kromě ropy a plynu.

  • Kruan
    21:53 17.02.2016

    Jobr123: nech propagandu stranou a nestraš populaci. Nemáš k tomu žádnou analýzu, natož důkaz...

    Stačí se podívat na vývoj rublu a pokud by jsi chtěl držet alespoň náznak objektivity, tak zhodnotíš vývoj ropy vs. kurs rublu a sebereš si ještě data z Ruského ropného průmyslu - když už máš zapotřebí psát o tom kolik zaměstnanců propustil tzv. "Shel" (opět disfunkce kremrole - správně má být Shell)

    Zkus nám také napsat o tom, jak jsou na tom zaměstnanci Gazprom, jakou mají průměrnou mzdu, kolik propustili zaměstnanců atd. Porovnej nám průměrnou mzdu zaměstnance "Shel" a Gazprom a dej vědět, jak se žije v tom pravoslavném ráji.

    zatím pápa

  • jobr23
    20:48 17.02.2016

    Nerad se sem vracím, ale nedá mi to. Co třeba píše Jura99 o cenách ropy. Nechce se mi věřit, že všichni věří tomu, že nízké ceny ropy srazí na kolena Rusko. Vždyť s tím mají problémy i jiné země exportující ropu, dokonce větší. Největší ty, které nic jiného na export nemají. A co společnosti, jako Shel ten už propustil přes 10 tis. zaměstnanců, Exon je doslova na dně, BP se propadlo do takové ztráty, že snad bude na prodej. A tak by se dalo pokračovat. Ropné společnosti, včetně těch Amerických budou na konci tohoto roku podobně. A bez státních podpor nepřežijí. Zajisté jste zaregistrovali už ráno zprávu o návrzích na snížení těžby ropy. Takže se můžeme těšit na ropnou krizi, případné fronty aut u čerpadel, cenu PH za litr kolem 40,- Kč. To všechno už tady v minulosti bylo. V Americe na to vzpomínají dodnes. Vedlo to dokonce k válkám. Už se těšíte? Nebo ne? Hlavně, že to poškodí Rusko. A, kdo na to doplatí? Hlavně my, obyčejní lidé. Uložte si to v hlavě.

  • Kruan
    19:41 17.02.2016

    Kozlus a spol: jasně, je to celkem nedávno, co jsme od voleného orgánu RF slyšeli, že sankce Ruskou federaci posílí, ekonomika má správnou trajektorii a podobně.

    Po pár měsících si můžeme udělat malé zhodnocení:

    1. Ruský Rubl padá výrazněji než měny ropných emirátů (kde máme tu diversifikaci ekonomiky?)

    2. Sny o kooperaci nebo údajném spojenectví v rámci BRICS jsou v řiti, i Čína hodila bobek na zemní plyn ze Sibiře

    3. O uvedení Zlatého Dvouhlavého Rublu jako světové rezervní měny se již nemluví ani náznakem

    4. O projektu "Novoruska" hovoří již jen zapomenuté kremrole

    5. US$ (ani EUR) opět nepadl, i když ho Kremlofilové odsuzují k záhubě již několik dekád.

    Co s tím?

  • Jura99
    19:35 17.02.2016

    Kozlus: tzv. ochrana domácích výrobců je oblíbený omyl. Chránit se "musí" pouze ti neschopní a nekonkurenceschopní. Ale odskáče to kdo jiný, než zákazník.

  • Beld
    19:04 17.02.2016

    Me celkem desi , kolik lidi ,se boji ze rusaci zautoci na evropu . Vzdyt je to naprosta kravina . Horko tezko porazili blbou gruzii . Nemaji nejmensi sanci . Cele je to jen straseni blbym plesatym panakem z kremlu . Komedie . Ale penize to prinese ....

    Bud jadro nebo nic ..... :(

  • leviathan
    17:29 17.02.2016

    Za rok 2013 (pred krizou): USA vyviezli do Ruska tovar za 11 mld USD a doviezli tovar za 27 mld.

    Za rok 2014 : vyvoz za 10 mld a dovoz za 23 mld USD

    ZA rok 2015: vyvoz za 7 mld a dovoz za 16 mld USD
    ----------------------------------------------------------------------------------
    USA jednoznacne znizili obchodnu vymenu s Ruskom po Krymskej krize.

    tu to mate aj na mesacnej baze, je tam perfektne vidiet ten pokles po maji 2014, ked nabehli sankcie

    https://www.census.gov/foreign...

  • leviathan
    17:23 17.02.2016

    Kozlus:

    Za rok 2014 klesol vyvoz USA do Ruska o cca 3% (EU do Ruska o 12%) a len za prvy kvartal roka 2015 klesol americky export do Ruska o cca 30% a prepad pokracoval.

    http://openiazoch.zoznam.sk/cl...

    Treba si uvedomit, ze sankcie sa netykaju vsetkych tovarov.

  • Kozlus
    15:18 17.02.2016

    Jura99: Neco si zjisti o dopadu tech slavnych sankci. Vyvoz EU do RF klesl, ale vyvoz USA vzrostl. Nj, EU zase nekomu hraje uzitecnyho idiota. Ty sankce jsou pro RF celkem vyhodne, sice to znamena nejake problemy, ale pro Putina to je pozehnani, protoze konecne muze poradne diverzifikovat ekonomiku. Domaci vyrobci jsou ted chraneni lepe nez clem a je obrovsky prostor v tom, co muze nahradit domaci produkce. A ne, 90% ekonomiky RF rozhodne neni ropa a plyn.

  • Jura99
    14:55 17.02.2016

    Nejefektivnější obrana proti Rusku je držet dole cenu ropy a pak sankce. Sankce by se vůbec neměly pouštět do té doby, než Rusko vrátí Ukrajině Krym, případně než se tam udělá referendum pod mezinárodním dohledem. Lákadlo v podobě ruského trhu je dvousečná zbraň, protože Rus jakékoliv ekonomické zlepšení promítne do zvýšení zbrojních výdajů. Že na venkově mají slaměné střechy, suché záchody a prašné cesty, je frajerům v Kremlu jedno.

  • leviathan
    13:20 17.02.2016

    Maros:

    vacsina Slovakov nie je orientovana prorusky. Kde ste na to prisli? Uvedte zdroj! Ci to je len vas dojem?

    Kam USA pridu odtial uz neodidu? Co je toto za nezmysel? Napr. z CSR po vojne zial odisli. To prave Rusi maju tendenciu povazovat uzemie, na ktorom su ruski vojaci za uzemie Ruska.

  • crusader
    09:39 17.02.2016

    JG omluvám se smažte mi to taky, než jsem to napsal došlo tu k promazání

  • crusader
    09:38 17.02.2016

    seawolf
    Původně jsem v téhle diskuzi vůbec nechtěl reagovat, ale když se tak obouváte do českého národa a vyčítáte mu zaprděnost a označujete ho za národ kolaborantů musel jsem reagovat.

    Cituji "Jsme vždy kolaborující národ pokud nás někdo neokupuje ( Němci a pak Rusové ) tak se cítíme osamoceni a začíná nám být smutno".
    Vy jste měl v rodině kolaboranty?
    Můj praděda bojoval v legiích proti bolševikům, děda na barikádách za pražského povstání a já ani můj otec jsme nikdy s komunisty nekolaborovali, takže Vaše věta se mě osobně dost dotýká.
    Co do tý věty taky přidat Američany, nevidíte se potom v té větě?
    Skutečně nad sebou někoho potřebujeme?
    A že český národ tak nějak tou historií proplouvá - no víte ono se to jinak bojuje proti režimu když jste mladý a nemáte rodinu a děti.
    Vždyť i do toho odboje proti Němcům odcházeli hlavně mladí důstojníci a nedospělí studenti.
    Když máte rodinu, chcete se o ně postarat a chránit je před nebezpečím. I za cenu, že na čas ohnete hřbet, ale to jednou možná poznáte.

    A k odsunu (vyhnání, říkejte si tomu jak chcete). Vždyť se tím jen sudetským Němcům splnil jejich předválečný požadavek "Domů do Říše (Heim ins Reich)" tak co si dodnes stěžují. Dostali přesně to co chtěli.
    A preventivně jsme vyhnali všechny Němce? V září 1938 nebyl sudetský Němec (kromě antifašistů a židů), který by nechtěl Adolfa Hitlera, dokonce bojovali se zbraní v ruce proti Republice Československé. Takže nevinní Němci?
    Vždyť i ten oslavovaný protihitlerovský "odboj" kolem Stauffenberga chtěl jen zachránit Velké Německo (stav ze září 1939).
    Němci (a sudetští zvlášť) bojovali proti Hitlerovi až když byl po smrti, když se měli zodpovídat ze svých činů za války.

  • Jan Grohmann
    09:28 17.02.2016

    Promazáno od Řecka, komunistické minulosti ČR a od osočováni. Pokuste se držet tématu.

  • justus
    07:06 17.02.2016

    dovi
    já nejsem markus

    BrothersAndSisters
    je mi tě chlapče líto. Ale omlouvá tě mládí a lehká demence. Víš, já zažil komanče. Propaganda byla, ale každej si myslel o prdeli a žil celkem spokojeně až na pár zarytých komoušů. A ty jsme ignorovali. Propaganda nyní je 10x horší, ale tak blbě udělaná, že jí věří jen lidé s menší hodnotou IQ než je průměr a pár fanatiků.
    Nicméně na PCT shodou okolností vyšel článek pana Rybky
    http://pctuning.tyden.cz/multi...
    který doporučuji přečíst. Do konce. Je mi jasné, že několik stránek souvislého textu ja na některé jedince moc, ale zkus to.

    A další věc, která mě dává naději v tento národ. Sice malou, ale přece jen nepatrnou. Čtu články na Novinkách a Idnes, ne proto, abych se něco dozvěděl, ale kvůli diskusím pod články. A sleduji trend, že lidé se začínají ptát a přemýšlet. A nevěřit. Začalo to na novinkách a nyní už i na baště sluníčkářů Idnes je většina lidí kritických a ta naše zoufalá propaganda je tak průhledná že ji lidé zdrbou.

    Pár z vás si myslí, že jsem ruskej troll. Fakt nejsem. Kdybych si mohl vybrat žít v rusku nebo v USA, vyberu si ameriku. Ale jen kvůli tomu, že tam mají přístup k jakýmkoliv zbraním, který miluju. Obyčejní američani, teda ty co umí přemýšlet, taky nesouhlasí s politikou své vlády. Ale stádo, jako všude, jde s bekotem za bačou na porážku. Někteří i s radostným poskakováním.

    Na válce není nic krásnýho, smrdí tam krev, hovna a spálený maso.

  • Gloton
    02:34 17.02.2016

    Vrátil bych se i trochu k technické stránce věci. Připadá mi, že mají zbytečně "těžkou" vojenskou techniku. Na tísícihlavá stáda "kozomrdů" pobíhajích a drancujících v Evropských městech, budou nejvhodnější automatické útočné pučky a automatické brokovnice. Měli by včas myslet na přezbrojení.
    Aby nečekali nepřítele v tanku z východu a nepřeválcoval je infiltrovaný nepřítel s ručníkem na hlavě.

  • Left
    00:22 17.02.2016

    Když čtu ty rusofilní komentáře, tak mám chuť se přestěhovat někam víc na Západ, protože tady už je to fakt zabitý... Měl jsem dojem, že lidský živočišný druh se vyznačuje vyvinutým mozkem. Zjevně to ale není pravidlem.


    Posilováním přítomnosti USA je samozřejmě logická, rozumná a adekvátní obranná reakce.

  • ruleta
    23:39 16.02.2016

    Re Luky

    http://www.bibliotecapleyades....

    Odkud zdrojuji? Vypada to jako blbost.

    Pod mym vyctem je odkaz na oficialni statistiky DoD a v ramci techto statisik je zapocitana Army, Air Force, Navy, Marine Corps a vysledek je tech 77 tisic v Zapadni Evrope (Stredni nepocitam protoze cisla nejsou vysoka).

    Takze:

    Army - 27 639 (coz odpovida tem 33k v clanku)
    Navy - 7 111
    Air force - 28 561
    Marine Corpse - 1167
    Takze dohromady 64 479 vojenskeho personalu.

    Zbytek (tj. 12 970 ) je tzv. military dependents coz jsou rodinni prislusnici (zeny, muzi, deti kteri nejsou v ani jedne ze vojenskych slozek).

  • BrothersAndSisters
    23:15 16.02.2016

    K rozpoutání války s Ruskem západ nemá důvod a už vůbec podobný důvod k válce nemá Rusko. Rozuměj racionální důvod. Ovšem jak tady uváděl Jan Grohmann ve svém článku o ruské GRU, tak "Kreml a ministerstvo obrany nikdy neopustilo sovětský (možná historicky ruský) paranoidní zrcadlový pohled na své nepřátele. Věří, že jejich nepřátele mají ďábelské plány na jejich zničení, protože mají stejné plány proti svým nepřátelům. Samozřejmě, že ty plány jsou tak tajné (nepřátel - pozn. red.), že žádný satelit je nemůže vyfotit, odhalit nebo sledovat je. Mohou být odhaleny jen lidskými agenty, proto kladou důraz na HUMINT". Tato paranoia spolu nacionalisty a náboženskými blouznivci věřícími ve zvláštní historickou roli Ruska, jako spasitele světa, může vést k nešťastným událostem. Sice nechtěným, ale reálným. Když Turci sestřelili ruský letoun, jistě ne proto, aby rozpoutali válku s Ruskem - Rusko to ví a proto taky žádná válka není, ale situace se vyostřila a vyostřené situace vedou k dalším chybám. Přímý konflikt Ruska s NATO (globální) je nepravděpodobný i když menší - lokální už se tak nemožný nezdá. Samozřejmě ne na území EU, USA nebo RF, ale v Sýrii na Ukrajině v Pobaltí a jinde. A je důležité si uvědomit, že Rusko není normální země. Neprošla normálním vývojem a nemá normální zkušenosti. Jsou jak někdo, kdo žil držený ve sklepě. Díky tomu tam jsou (zjednodušeně řečeno) dvě skupiny Rusů - ti co byli v tom sklepě a ti co je tam drželi. Zkuste to pochopit na sobě samých - 40. let experimentování se socialismem pod vedením KSČ udělalo v duších našich lidí paseku (skoro nevratnou) a to nás socialismus zastihl v rozvinuté fázi funkční společnosti. Rusové tam měli mnohem trvdší verzi a měli ji tam víc než 74 let (téměř dvakrát déle než u nás) a zastihl je v době feudalismu. Jestli dodnes nejsou schopni reflektovat vlastní historii s desítkami a desítkami milonů povražděných vlastních spoluobčanů a klidně nosí v průvodech portéty masového vraha Stalina, dokonce s jakousi hrdostí - nepočítejte moc, že uvažují jako my.

  • Dovi
    22:42 16.02.2016

    Marcus nebo vám vyhovuje spíš oslovení Justus?
    Pokud se ve vašem pohledu jedna americka základna v Tokiu rovná okupci Japonska a zabrání Kuril ruském přejdete mlčením, tak s vámi těžko lze diskutovat. Chápu že jste většinu života prožil po boku rudého bratra a je bolestivé si teď připustit jaký blud to byl...

  • SeaWolf
    22:25 16.02.2016

    Luky
    Tak opět se přeneseme přes fakt, že Německo i Itálie 70 let po válce jsou ve vztahu k základnám USA na svém území v cela jiné pozici. USA platí totiž nájem. Upsss

    Ale takové Španělsko kde je základna US Navy i US Army ve druhé světové válce ani nebylo. Tedy pokud sem nezačneme motat Modrou divizi a takové ty nešvary kolem.

    Pak tu máme třeba základnu v Řecku které válku pokud vím vyhrálo :-D

  • Maroš
    22:11 16.02.2016

    stirling Neviem či ste reagoval aj na mňa no ja som tu bol aj pred tým a chodím tu už dlho. Moc som neprispieval do diskusií no ked tak som chválil USA techniku a vývojoví prínos aj do civilnej oblasti.. Moje dávnejšie komentáre boli zmazané kvôli nedorozumeniu s pánom Janom Grohmannom no vysvetlilo sa to za čo som mu veľmi vdačný. Nepopieram že je tu veľa trolov aj z jednej aj z druhej strany no aj tak je tu jedna z najlepších internetových diskusií.(ak nerátam tú pod týmto článkom:) ) na margo toho čo ste napísal citujem-
    Nejlepší argument - jako, že něco udělalo rusko? - tak se podívej co dělá usa....:)
    Ano ved odporné veci čo robí Rusko nás nuti o ňom rozmýšľať ako o hrozbe no a tak isto by sme mali rozmýšľať aj pri pohľade na USA... Alebo podľa vás ako by som sa na USA mal pozerať ked nie ako na vraha mnohých nevinných??

  • stirling
    21:43 16.02.2016

    No pěkné to tu je, ale rozhodně nemám problém s fandy ruska i když zastávám opačný názor pokud to jsou lidé, které tu potkávám pořád, ostatní jen potvrzují to, že kreml má své hlásné-trouby všude. Nejlepší argument - jako, že něco udělalo rusko? - tak se podívej co dělá usa....:)
    Možná by nebylo špatné umožnit diskutovat o rusku a jeho hrozbách až po nějaké době od registrace a určitých počtech postů u článků o technice z ne ruska a usa... jinak jsme fakt jak na novinkách, ale chápu majitele, že se pak lépe prodává reklama (tohle není vůbec myšleno ve zlém, každý chce vydělat když do toho investuje)
    Jinak rudým i modrým starousedlíkům zdar a silu do debaty, já ji nemám, ale musím říct, že jsem se u některých postů i zasmál.

  • Magister_Peditum
    21:42 16.02.2016

    SeaWolf píše o základnách i jinde v Evropě a píše, tyto země proti US základnám neprotestují. To jen vy jste reagoval na to Kosovo.:-p

  • Luky
    21:34 16.02.2016

    Nevím do čeho mě to chceš zatahnout.

    Jinak ale Německo a Itálie prohráli druhou světovou....možná by v tom bylo možné najít nápovědu.
    Mě ale US přítomnost v těchto dvou zemích nijak výrazně nezajímá, jen jsem se ptal odkud pochází info k počtu vojáků.

  • mr_kosa
    21:34 16.02.2016

    Co sa tyka tych americkych zakladni inak, davnejsie som videl nejaku reportaz o Guantaname z pohladu obycajnych kubancov. No a pointa bola ta, ze tie civilne pracovne miesta na zakladni - obsluha v McDonald, chyzne,... su tam najvychytenejsie pracovne miesta siroko daleko lebo ludia tam zarabaju viac jak kubanski ministri. To len taky fun fact na okraj...

  • Magister_Peditum
    21:25 16.02.2016

    A Německo nebo Itálie jsou snad zkorumpované loutky?

  • Luky
    21:21 16.02.2016

    Kosovo je zkorumpovaná loutka, ještě aby protestovalo.

    Na otázku proč to tam vybudovali si zkus odpovědět sám....levné to ale nebylo.

  • SeaWolf
    21:15 16.02.2016

    Luky
    Jakou strategickou hodnotu má základna uprostřed Kosova proti základnám v Německu nebo jinde v Evropě? Mimochodem ty země proti základnám US Army na svém území neprotestují. Tak aby jsme se dobrali k tomu co si pod tím představuješ.

    Bratr drahé polovičky sloužil dvě rotace jako součást v rámci EULEXu na kterých se PČR podílí, takže je zábava číst některé teorie ohledně Camp Bondsteel.

  • Maroš
    21:04 16.02.2016

    Koľko USA trolov sa tu zišlo no to je nádhera..:) Ľudia zbláznili ste sa? Že USA spojenec:D ved podporuje jedni z najhorších režimov sveta a to mi stačí na to aby som takúto žumpu nepovažoval za spojenca.. Bezdôvodná intervencia - Bombardovanie a zvrhávanie vlád po celom svete to im teda ide:) Ved sa pozrite kde sú všade nasťahovaný a pochopíte že AJ nie len ale AJ oni sú agresori ktorý ked niekam prídu už ich odtiaľ nik nedostane... Skúste sa im postaviť! potom zistíte čo je demokracia na Americký spôsob tak ako si to skúsili mnohé krajiny.. USA hovorí ako sa má Rusko správať ako nemá zasahovať a starať sa len samo o seba..(To by bolo v poriadku keby to robili aj oni..) Kto dozerá na USA ako sa správa?? Ved oni robia všetko to čo Rusom zakazujú.. Kto im dal právo bombardovať zabíjať a rozkazovať? 600miliárd na obranu a pri tom v rebríčku desiatich najnebezpečnejších miest sú tri z USA..:( A toto nám má určovať akým smerom sa máme uberať.. Väčšina Slovákov-stačí sa pozrieť na diskusie(totálny odpad) alebo sa s niekým porozprávať.. Má radšej Rusko no ja hovorím my nechceme Rusko alebo USA my chceme a chcime samostatnosť EU a to aj toho čo sa týka obrany.. Vyhnať USA vyhnať Rusov a len s nimi obchodovať a nech si pchajú prsty do svojich a nie do našich vecí. Ospravedlňujem sa za hrubšie výrazy no nedalo sa inak reagovať..

  • Luky
    20:16 16.02.2016
    Oblíbený příspěvek

    ruleta:
    ano, počty co jste postnul docela odpovídají např. těmto obrázkům:
    (akorát vám tam chybí Velká Británie s cca 10K)
    http://www.bibliotecapleyades....

    Army: 67 168
    Navy: 11 080
    Marine: 912
    AF: 35 700
    --------------------
    celkem: 114 860 v Evropě

    což je docela v rozporu s 33 000 vojáky v článku pana Grohmanna i kdyby mysleli jen ARMY (což ale tedy měli upřesnit).

    Pak je celá řada podobných grafik jako tato:
    http://macedoniaonline.eu/cont...

    Kosovo prostě bývá opravdu často udáváno jednociferné, což neodpovídá základně pro divizi, která má ve výbavě směnárny, supermárket, špitál, tělocvičny, rekreační areály, fotbalové a softbalové hřiště, kinosál, výuková centra, kapučíno bary, Picérii, Taco Bell, Burger Kinga, prádelnu, policejní a hasičskou stanici, 14km dlouhý obvod s jedenácti strážními věžemi, muničáky a spoustu techniky...protože ve třech nebo osmi lidech to prostě nejde ustrážit (ledaže by okolní muslimáci náhodou posádku přemohli a přišli tak nečekaně k výzbroji :)
    ..a to jsem nepsal o zásobování a odpadovém hospodářství, což ale dělají třeba civilové, ale určitě ne pro deset vojáků.

    pks_ napsal:
    Luky: Camp Bondsteel - ta základna je pravděpodobně připravena k přijetí většího kontingentu, který tam teď není.

    Ano, přesně tak to vnímám. Není ani tak podstatné, jestli je teď na základně 800, 1200 nebo 3000 lidí...mají tam zázemí min. pro divizi a když udělám vláček z 15ti Jumbo Jetů, dostanu tam 10 000 lidí přes noc. K tomu nám v posledních letech Amíci cvičili v Rumunsku a Bulharsku v praporním uskupení, takže si 1500 členů zkusili po okolí vydržovat i pár měsíců. Ačkoli se tedy článek snaží sugerovat velký ústup z Evropy, Amíci se v posledních letech hodně přibližovali k Černému moři..a to mají ještě 1500+ lidí v Turecku...

  • marius
    20:12 16.02.2016

    Stanyku, takže podle Vás Rusko vyvolalo válku na Donbase?
    Ještě buďte tak laskav a napište sem, co dobrého světu přinesla americká expanzivní politika. Na to jsem zvědavý, poučte mě prosím.

  • jobr23
    19:52 16.02.2016
    Oblíbený příspěvek

    BrothersAndSisters - v 17:30 - Nechce se mi věřit, že to co jsi tady napsal, tak tomu také věříš. Měl by by sis to lépe srovnat v hlavě časově, kdo za ty uprchlíky do Evropy může a proč? Vždyť už i řada reportérů a komentátorů ze zemí tvých kámošů to píše a zdůvodňuje jinak.

  • Stanyk
    19:21 16.02.2016

    Supreme: "500 milionová Evropa potřebuje ochranu od 300 milionových USA pře 140 milionovým Ruskem"

    Naprostá demagogie, ale zkusím Vás parafrázovat v jiném historickém období.


    367 milionů lidí Evropy (vč. ruska a bez německých spojenců a třetí říse samozřejmě) potřebuje ochranu před 67 milionem Němců od 130 milionů Američanů.

    (zdroj počtu obyvatel je orientační, k roku 1939: https://en.wikipedia.org/wiki/... tím neříkám!!!, že v tom roce byly jednotlivé státy spojenci nebo nepřátelé viz. Molotov x Ribentrov pakt atd.)

    Takže takový argument je fakt debilní, když historicky víte, že to bylo též naopak.

  • ruleta
    19:10 16.02.2016

    Rozmisteni americkeho vojenskeho personalu vcetne stycnych dustojniku a vojenskych misi ve spratelenych zemich (k 30/9/2015):

    Albanie - 5
    Rakousko - 21
    Belgie - 1342
    Bosna a Hercegovina - 7
    Bulharsko - 21
    Chorvatsko - 8
    Kypr - 14
    Ceska republika - 18
    Dansko - 16
    Estonsko - 14
    Finsko - 20
    Francie - 110
    Nemecko - 42 547
    Gibraltar - 6
    Recko - 401
    Gronsko - 146
    Madarsko - 85
    Island - 2
    Irsko - 28
    Italie - 12851
    ....

    Vice tady:

    https://www.dmdc.osd.mil/appj/...

  • Stanyk
    19:03 16.02.2016

    Ad diskuse: Vážení, jakmile se na tomto webu, který je převážně věnován vojenské technice (západní, východní, jakékoliv) vyskytne téma Rusko a jeho mocenské ambice, začne se to v diskuzi množit nicky (osobami) a jejich příspěvky, které počnou admirovat Ruskou potiku a kritizovat ostatní. Ačkoliv např. s panem Suprem a podob. nesouhlasím, jsou to lidé, kteří do diskuse přispívají i u jiných tématů. Ale momentálně je to tu zapleveleno příspěvky osob, kteří tu o ničem jiném (ani o ruské technice) nepíší, což působí podivně. A odpověď v podobě ruských "trollbotů" nebo angažovaných lidí se jeví reálně. I ten počet like a dislike je totálně odlišný od "normální" byť vyhrocené diskuze na téma ruská, us apod. technika.

    Marfolodej, Iandi, justus apod. A nikoliv, neberte to tak, že bych je vyhazoval (to nemohu) ani požadoval jejich vyhození, ale je to úsměvné, taková aktivita.

    Jinak nevím jak zdejší diskutující nebo třeba pan prezident, já osobně jsem schopen za potenciálního riziko schopen vidět jak Rusko, tak blízký východ. Nehrajeme přeci větší bere, kde svršek Sýrie a s ním spojené problémy zcela překrývá ruské nebezpečí.

    Buďme rádi za US a jejich expanzivní záoceánskou politiku v období první světové války, druhé světové války i přítomnosti v době studené války v Evropě. Buďme rádi za to, že US narozdíl od SSSR/Ruska se také naučilo svou vojenskou přítomnost též DOBROVOLNĚ tlumit a omezovat. A též buďme rádi že jsou ochotní ji zase navyšovat.

    Na Ukrajině se v Donbasu před několika lety hrálo ME ve fotbale. Teď tam zuří válka s Rusem, ne s Američanem.

  • marius
    18:56 16.02.2016

    Jsem už starší ročník, mládí v prd.. do důchodu ještě daleko. Na vojně jsem byl v 80-tých letech a o dnešních zbraňových systémech nemám už takový přehled, jako někteří zdejší experti. Snažím se ale používat selský rozum a dlouhodobě se zajímám o geopolitiku a dění ve světě. Jako takový tu mohu s klidným svědomím napsat, že strašit Ruskem jako hrozbou pro Evropu, Pobaltí, atd, jsou šílené bláboly, které pouze pomáhají jistým kruhům v zámoří a jejich zdejším nohsledům vyvolávat v lidech strach a nenávist k Rusku, případně jim pomáhají se udržet u moci. K tomu už jen tolik, že za komunistů byla propaganda a informační válka čajíček, ve srovnání s tím, co tu máme dneska. Nerad někoho urážím, ale BrothersAndSisters je pouze vylízanec, se kterým je škoda vůbec ztratit slovo. Kdyby alespoň trochu zapojil mozek a zajímal se o to co se právě ve světě odehrává, proč a co se v závislosti na to může stát, možná že by se mu v té jeho palici i rozsvítilo.
    Jinak co psal níže Justus o WW I a WW II, je opravdu pravda. První sv. válka vypukla proto, že Britové tahali Němce za fusekli a ujišťovali je, že nevstoupí do války s tím cílem, že se Němci s Rusama vybijí a Američané zase před 2. sv. válkou financovali NSDAP a Hitlera a doufali, že Německo půjde proti Rusku.
    Pokud se zamyslíme nejen nad těmito historickými událostmi pak uvidíme, že jak Britové, tak Američané si to většinou umí zařídit tak, že využivají jiné země proti svým nepřátelům. Je opravdu v zájmu nás všech, aby jim to tentokrát v Sýrii nevyšlo a Turci se Saudy zůstali sedět doma na zadku.
    Pro Doviho, Německo a Japonsko jsou okupované země a pokud se nic nestane tak budou až do roku 2090.
    Ještě ohledně toho posilovaní NATO. Musíme si uvědomit, že pokud se tu nakvartýrujou, tak se možná nikdo z nás nedožijeme toho, že odtáhnou zpátky odkud přišli. A já opravdu v Česku žádné cizí vojáky nechci.

  • ruleta
    18:51 16.02.2016

    re pks_

    "Osobně přikládám mnohem větší význam pozvání z Německa a stavem právního řádu v Německu. Dalším důležitým faktorem jsou kroky Turecka. "

    Zkuste se podivat na ciselnou radu prichozich do Evropy treba tady:

    http://data.unhcr.org/syrianre...

    Hodit to jenom na Merkelovou je lacine. Pres leto dramaticky narust. Druhy narust zari/rijen kdy jsou videt dopady slov Merkelove (prelom srpen-zari kdy BAMF pozastavil Dublinska pravidla pro prichozi Syrany, v platnosti od 21/8/2016).

  • Echo
    18:50 16.02.2016

    Ludska hlupost je skutocne nekonecna. Rusky utok na clena NATO? Totalny nonsens. Co by tym ziskali? Ak aj neberiem do uvahy, takmer isty atomovy armagedon, nevidim absolutne ziadny uzitok pre Rusko z takehoto cinu.

    Preco Rusko nezabralo celu Ukrajinu ked malo idealnu prilezitost? Skutocne si tu niekto mysli, ze jedine co Rusko potrebuje su miliony protiruskych naladenych "obcanov" ? Potrebuje Rusko ekonomicky nezaujimave uzemia, ktore potrebuju miliardove investicie?

    Rusko ma kvantum chyb a problemov, ale urcite ti Rusi nebudu az taki sprosti aby si nejakym dobrodruzstvom v Pobalti vykopali existencny a/alebo ekonomicky hrob.

  • pks_
    18:28 16.02.2016
    Oblíbený příspěvek

    BrothersAndSisters:
    1. Uprchlíci z Afghánistánu - ti proudí už nějakou desítku let, zatím jich bylo málo a dnes si kupují syrský pas, prchají i kvůli stahování USA z Afghánistánu (pokud spolupracovali, tak nejsou v bezpečí).
    2. Uprchlíci přes Libyi - 90% uprchlíků přes Itálii je důsledkem zásahu NATO v Libyi, Kaddáfí je prostě nepouštěl (na přání EU).
    3. Uprchlická vlna se nastartovala přibližně 1 měsíc před prvními ruskými nálety v Sýrii. Kdyby Rusko nezasáhlo, Assad by už brzy padl a s ním bychom měli buď dalších 10 milionů uprchlíků nebo 10 milionů mrtvol v Sýrii. Osobně přikládám mnohem větší význam pozvání z Německa a stavem právního řádu v Německu. Dalším důležitým faktorem jsou kroky Turecka.

    Oslabení vazby EU-USA je v zájmu Ruska, už jen proto, aby USA neomezovaly obchodní výměnu EU a Ruska.

    Rusko se ale může s určitou pravděpodobností opřít i o miliardovou Čínu případně trochu o Indii a další země. Vše záleží na dalších krocích této šachové partie a jejich interpretaci.

Stránka 1 z 2