Američané schválili prodej vrtulníků UH-1Y Venom do České republiky

UH-1Y Venom; větší foto / Public Domain 

Ministerstvo zahraničí Spojených států v pondělí schválilo potenciální prodej 12 víceúčelových vrtulníků UH-1Y Venom pro Armádu České republiky. Celková částka prodeje dosáhne maximálně 575 milionů dolarů (12,6 miliardy Kč).

Případná dodávka UH-1Y Venom od firmy Bell Helicopter do ČR proběhne skrz fond zahraničního vojenského prodeje FMS (Foreign Military Sales). FMS slouží k prodeji amerických vojenských technologií a služeb zahraničním vládám. Kupující tedy nejedná přímo s výrobcem, ale s americkou Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency).

Americká vláda od výrobce nakupuje vojenskou techniku a služby ve velkém množství, proto může zajistit lepší ceny. Zahraničním zájemcům poskytuje i výhodné možnosti školení, poradenství nebo technické podpory. Nákup Venomů ze Spojených států tak proběhne přímou dohodou mezi Prahou a Washingtonem.

Případný prodej ještě musí schválit americký Kongres. Pokud Kongres nic nenamítne budou se USA moci po 26. říjnu přihlásit do českého tendru na nové víceúčelové vrtulníky.

Podle informací ČTK konečná částka bude nižší než 575 milionů dolarů. “Vyšší částka podle člověka obeznámeného s detaily procesu byla zvolena kvůli tomu, aby Kongres prodej nemusel znovu posuzovat, pokud by se při domlouvání tendru cena změnila,” píše se na webu ČTK.

Podle mluvčího českého ministerstva obrany Jana Pejška je termín na podání nabídky do českého tendru stanoven do konce října. O vítězi soutěže rozhodne nová vláda, která zvolí mezi UH-1Y Venom a italským AW139M.

Americké ministerstvo zahraničí ve vydaném prohlášení schválilo prodej 12 vrtulníků UH-1Y Venom, 25 motorů General Electric T-700 GE 401C (jeden náhradní), 13 navigačních systémů Honeywell Embedded GPS/INS a 12 kulometů M240 ráže 7,62 mm. Nemusí však jít o konečné číslo, protože s postupným vyřazováním vrtulníků Mi-8/Mi-17 Armáda ČR bude potřebovat 30 až 35 nových víceúčelových dopravních vrtulníků.

Česká republika projevila zájem i o elektro-optický stabilizovaný termovizní pozorovací senzor (kulový senzor pod pilotní kabinou) BRITE Star II, systém varovnání před blížící se protiletadlovou střelou a laserovým ozářením AN/AAR-47, výmetnice klamných cílů AN/ALE-47, výstražný radiolokační přijímač AN/APR-39, společný systém plánování misí, přilbový zaměřovací displej, komunikační vybavení, prostředky radioelektronického boje nebo systém rozpoznáváni vlastní-cizí (IFF).


Klíčovým senzorem UH-1Y Venom je elektro-optické pozorovací a zaměřovací pouzdro BRITE Star II. Pouzdro slouží mimo jiné k zaměření laserem naváděných zbraní (APKWS, Hellfire) nebo fixovaných kulometů/automatických kanónů.

Ze zbraňových systémů dokument zmiňuje minigun GAU-17A v ráži 7,62×51 mm a těžký kulomet GAU-21 v ráže 12,7×99 mm. GAU-17 i GAU-23 jsou palubní zbraně obsluhované palubními střelci. Standardně UH-1Y Venom nese oba dva kulomety GAU-17A a GAU-21.

Dokument však nezmiňuje žádnou raketovou výzbroj, zejména protitankové řízené střely AGM-114 Hellfire nebo neřízené (případně i řízené) střely ráže 70 mm. V původním požadavku přitom Armáda ČR naváděnou raketovou výzbroj pro víceúčelové vrtulníky požadovala. Není ale vyloučen pozdější nákup přesné raketové munice, zejména s možným pořízením bitevního stroje AH-1Z Venom (viz dále).

Součástí dodávky jsou podpůrná zařízení nutná pro provoz vrtulníků, kontejnery s náhradními díly pro motory, nástroje, zkušební zařízení, technické dokumentace a publikace, školení a výcvik personálu nebo technická a logistická podpora na dobu 24 měsíců.

“Tento navrhovaný prodej podpoří zahraniční politiku a národní bezpečnost Spojených států tím, že pomůže zlepšit bezpečnost partnera NATO, který je důležitou silou pro zajištění míru a stability v Evropě. Navrhovaný prodej podpoří potřeby České republiky pro vlastní sebeobranu a podpoří obranné cíle NATO,” zdůvodňuje americké ministerstvo zahraničí schválení prodeje vrtulníků UH-1Y Venom.


Palubní střelci UH-1Y Venom v akci s kulomety GAU-17A a GAU-21.

V prostředí České republiky servis a opravy zajistí společnost LOM Praha– již v roce 2015 Bell podepsal s LOM Praha dohodu o budoucí spolupráci na poskytování servisu pro vojenské vrtulníky. V roce 2016 Bell rovněž podepsal memorandum o porozumění s českou MPI Group. Dodejme, že na letišti Václava Havla existuje také evropské vrtulníkové centrum Bell, které zajišťuje finální montáž vrtulníků Bell civilním zákazníkům, ale i například policejním složkám po celé Evropě.

UH-1Y Venom provozuje pouze americká námořní pěchota (US Marine Corps). Námořní pěchota využívá UH-1Y Venom nejen k transportu lidi a materiálu, ale také jako nosič neřízených (Hydra 70) nebo laserem naváděných (APKWS) raket ráže 70 mm. Na závěsné body UH-1Y lze připevnit i kulomety nebo automatické kanóny – v případě ČR se spekuluje o lafetaci dvojhlavňového českého 20mm automatického kanónu Plamen.

Dvoumotorové vrtulníky UH-1Y dokáží působit s minimálním pozemním personálem, v náročných podmínkách a s omezenými zdroji až 90 dní - např. na palubách výsadkových lodí amerického námořnictva nebo na předsunutých základnách. Během této doby vrtulníky potřebují k provozu jen minimální logistické zázemí.


UH-1Y Venom

Maximální startovací hmotnost UH-1Y Venom je 8390 kg a užitečná nosnost 3020 kg (náklad, palivo). Cestovní rychlost UH-1Y Venom je 293 km/h. Bojový rádius s 990 kg užitečného nákladu je 241 km. Standardně Venom kromě dvoučlenné posádky pojme osm členů výsadku.

I když UH-1Y Venom aerodynamicky vychází z legendárního vrtulníku UH-1, jeho drak, motory, rotor i veškeré další klíčové mechanické uzly a vybavení jsou vyrobeny za požití nejnovějších technologií, technologických postupů a materiálů. Kromě aerodynamické koncepce nemá nově vyráběny Venom (v případě verze pro ČR) s původními stroji nic společného.

V případě nákupu se Armáda Česke republiky stane prvním zahraničním uživatelem UH-1Y Venom. Pokud by se česká vláda rozhodla upřednostnit Bell, první vrtulníky ČR získá v roce 2020.

V mediálním prostoru se spekuluje o zájmu ČR pořídit si bitevní vrtulníky. V případě nákupu UH-1Y Venom je jasnou variantou nákup bitevních vrtulníků AH-1Z Viper. Bitevní Viper má s UH-1Y 85 % stejných dílů, což výrazně snižuje nároky na logistiku, servis, údržbu a provozní zázemí. Díky velmi podobné avionice mohou posádky UH-1Y i AH-1Z využívat i stejný letový simulátor.


AH-1Z Viper

Případný nákup AH-1Z je také teoreticky důvodem, proč není k UH-1Y nabízená raketová výzbroj, jak původně požadovala Armáda ČR. Dodejme, že bitevní AH-1Z si již objednal Pákistán a o vrtulníky projevuje zájem Rumunsko.

“Vrtulníky UH-1Y a AH-1Z nabízejí nejkomplexnější interoperabilitu kombinace útočných a užitkových strojů na světě díky bezkonkurenční totožnosti 85 % součástí. To znamená, že sériová čísla většiny opravitelných součástek (čepele, převodovky, hřídele, ocasní nosník a mnohé součásti avioniky) jsou stejná,” uvedl pro Armádní noviny v roce 2015 Keith Flail, viceprezident pro Globální vojenský obchodní rozvoj firmy Bell Helicopetr.

“Kombinovaná flotila by ve srovnání s jinými možnostmi přinesla při více než desetiletém provozu větší než 30% úspory. Jakmile budou Češi umět poskytnout servis a výcvik pro UH-1Y, nebudou z technického hlediska potřebovat téměř žádnou adaptaci pro AH-1Z. Podpůrná infrastruktura je již na místě. A konečně z ekonomické a politické perspektivy je Česká republika naší operační centrálou pro komerční vrtulníky, takže zde dlouhodobě investujeme do úspěchu,” dodal Flail.

Zdroj: DSCA

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

ROZHOVOR: Keith Flail o UH-1Y Venom a AH-1Z Viper pro Armádu ČR

Minulý týden proběhla v Praze konference Combat Helicopter, kde odborníci diskutovali o nejnovějších ...

UH-1Y Venom: Bell Helicopter podepsala memorandum o porozumění s MPI Group

Bell Helicopter, dceřiná společnost Textron Inc. (NYSE: TXT), s radostí oznamuje, že podepsala ...

Armáda ČR míří k nákupu vrtulníků UH-1Y Venom

Podle deníku Právo a zdrojů Armádních novin komise odborníků Armády ČR a Ministerstva obrany ČR (MO ...

Bitevní vrtulník Apache poprvé otestoval bojový laser

V pondělí bitevní vrtulník AH-64 pomocí podvěšeného kontejneru s laserovým dělem zasáhl na ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

UPOZORNĚNÍ: Zeleně budou vždy označeny nejnovější příspěvky za 24 hodin. Podobu diskuze stále ladíme a snažíme se vyjít vstříc všem konstruktivním připomínkám.

Stránka 1 z 2
  • TF_HU
    13:32 23.11.2017

    FALCO

    Sgt.Murphy....napisane to je pekne,myslíš ,že som nečítal toho dosť o týchto dvoch strojoch a ich ulohach,?.Ľahký vrtuľník a bitevenik je krasna kombinacia.Proti tomu nič.Ale teraz mi napíš, aku máte koncepciu ??Treba nahradiť Sokoly,na to je huy fajn,aj 139tka.Načo mate ALCY?CAS vedia aj gripeny.Mat na to aj bojové vrtuľníky je podľa mna len pre bohatých.Jediné načo je ta kombinacia pre ACR dobra je zachovanie schopnosti bojovych helikopter.Vrtuľníkove letectvo v Cechach,je jeden veľký bordel.Ved donedavna samy nevedeli čo chcu.Budete mat aspon niečo.

    Umíte dobře pobavit...

  • Nesher
    10:54 03.11.2017

    Omlouvám se za lehký off topic, ale tato zpráva s vrtulníky úzce souvisí:
    Zdá, že novým výcvikovým strojem CLV společnosti LOM nebude původně avizovaný Bell 505, ale Enstrom 480B-G, dle listopadového čísla L+K už LOM uzavřel smlouvu se společností DSA (výhradní dovozce do ČR) na 6 kusů, z nichž 4 jsou určeny pro výcvik vojenských pilotů a 2 pak pro výcvik ostatních pilotů (zřejmě afghánských či iráckých, případně i jiných)

  • Argel
    18:20 01.11.2017

    Dneska na novinky.cz je napsáno, že Leonardo by měl být za nějakých 7 miliard s protitinámrazovým systémem, kulomety i rakety, americké stroje pouze s kulomety bez protinámrazového systému(který tady v zimě potřebujeme) za 12,6 miliardy.

  • Falko
    16:53 01.11.2017

    Sgt.Murphy....napisane to je pekne,myslíš ,že som nečítal toho dosť o týchto dvoch strojoch a ich ulohach,?.Ľahký vrtuľník a bitevenik je krasna kombinacia.Proti tomu nič.Ale teraz mi napíš, aku máte koncepciu ??Treba nahradiť Sokoly,na to je huy fajn,aj 139tka.Načo mate ALCY?CAS vedia aj gripeny.Mat na to aj bojové vrtuľníky je podľa mna len pre bohatých.Jediné načo je ta kombinacia pre ACR dobra je zachovanie schopnosti bojovych helikopter.Vrtuľníkove letectvo v Cechach,je jeden veľký bordel.Ved donedavna samy nevedeli čo chcu.Budete mat aspon niečo.

  • Sgt Murphy
    13:41 01.11.2017

    Falko: Niekoľko viet k tým tvojim nezmyslom.

    "The Huey has many mission requirements including command and control (C2), escort, reconnaissance, troop transport, medical evacuation and close air support."

    "Typically detachments of two to four Hueys have been deployed with detachments of four to eight Cobras. The forward-mounted weaponry of the Cobra combined with the door guns of the Huey provides a 240° field of fire."

  • Falko
    11:13 01.11.2017

    Jirosi : bojové AH-1Z viper pôjdu zachraňovať pilotov ?nepíšem o venomoch,myslené v širšom suvise.Keby sa neuvažovalo o aj vyslovene bojovom stroji ako doplnku,tak by stačila vyzbrojena AW139tka.Inak si myslíte ,že väčšiu šancu prežiť na bojisku počas CAS má bojovy vrtuľník alebo ľahký bitevnik ?Je to vždy doprovod tomu ,kto ide zachraňovať.A ALCY uz máte kúpené,kdežto nový bitevnik treba kúpiť vyzbrojiť a zaviesť.Tym padom všetky peniaze za Alcy boli vyhodené do vzduchu a lieta sa na nich len preto aby nestáli na zemi...

  • skelet
    10:55 01.11.2017

    tak tu situaci zmršila především generálka Sokolů, kterou museli provést, jelikož si to kluci na ministerstvu špatně naplánovali.
    Proti nákupu AW-139m/UH-1Y nemám zhola nic, nicméně postup, který zde napsal kazd se mi zamlouvá více.

  • stirling
    10:54 01.11.2017

    Souhlas, že neznáme zatím koncovou cenu a co všechno za to dostaneme ani u jedné nabídky, takže je na soudy ještě brzo, ale tak nějak se asi zatím potvrdilo skoro všechno co se v novinách psalo, takže ohledně vrtulníku je to celkem spolehlivý zdroj.
    Pokud jde o nové koncepce vrtulníků co se připravují v USA tak to pro nás teď není téma, možná až budeme nahrazovat mi171. Také bych se bránil teď cokoliv shazovat ze stolu, prostě ať se pořídí jeden či druhý typ, hlavně ať se něco pořídí.

  • KOLT
    10:40 01.11.2017

    kazd, s tím zmršením celé situace máte pravdu. Nicméně pokud to teď shodí ze stolu a bude se další čtyři roky něco vybírat, tak jsme s vrtulníky úplně v hajzlu :-/

    Druhá věc je, že nevíme, co se na poli VTO strojů odehraje koncem 20. let díky aktuální snaze USA, čili dělat koncepci do roku 2030 je z tohohle ohledu poněkud riskantní. Mně z toho tedy vyplývá, že bych, byť se skřípěním zubů, radši ty Venomy koupil. Ale pravdou je, že bych nechtěl sedět na místě, kde se o tom rozhoduje.

  • kazd
    10:12 01.11.2017

    Pokud je to pravda (článek na noviky - cena, výzbroj).. tak zde máme potvrzeno co se se tu píše x let.

    Výsledkem Stropnického neschopnosti = trvání na kontraktu vláda - vláda aby obešel výběrové řízení podle zákona (nikoli získal záruku jak je mylně uváděno, tu je možno řešit státní garancí soukromé firmě, jako například v případě jaderných elektráren)
    a neschopnosti armády stanovit jasné požadavky je tenhle výsledek:
    Nabídky na dva zcela rozdílené stroje z hlediska přepravní kapacity, balistiky, dolet, výzbroje, ceny, doposud vyrobených kusů, rozšíření na trhu atd.
    No vládě nezávidím. V Olomouci si asi už brousí tužku.

    Pokud tady jde někomu o Armádu, tak to zruší, hodí do koše ten blábol co se jmenuje koncepce a udělají jasný harmonogram na základě
    - náhrady Mi a sokolu do roku 2030,
    - požadavku nového státního podniku na vrtulníky pro LZS
    - požadavku CLV na vrtulníky pro výcvik.
    Na základě toho vyhlásí otevžené výběrko na cca 50 ks.
    Jestli bude Bartoš předseda bezp. výboru, tak jsem zvědav jak tento výsledek Stropnického akce rozchodí, až to dostane na stůl. Open card je proti tomu efektivní řešení :-)

  • KOLT
    10:12 01.11.2017

    skelet, tak nějak. Když životnost Mi-171 o pár let prodloužíme, můžeme je pak nahradit dokonce Valorem nebo Defiantem ;-)

  • skelet
    10:05 01.11.2017

    Stirling:
    Amíci zveřejnili cenu maximální, ale ne konečnou. Mimochodem na Palba.cz jsem zaznamenal informaci, že UH-1Y a AH-1Z budou kupovat Rumuni, respektive je i přímo vyrábět/kompletovat.

    Jinak v době vyřazování Mi-171š budou vrtulníky UH-60/S-70 celkem výběhové typy, osobně bych dal spíše západním vrtulníkům podobného konceptu jako Mi-171š, tedy NH-90, AW101, S-92 a ze stávajících i H215/H225 (což už budou v letech 2027 taky už výběhové typy).

  • Flader
    09:49 01.11.2017

    Tak ono je otázne, aká je skutočná ponuka ktorú dostalo vaše MO od Američanov. Známa je zatiaľ iba schválená maximálna suma. Tá skutočná môže byť výrazne nižšia.

  • stirling
    09:27 01.11.2017

    https://www.novinky.cz/domaci/453556-italove-nabidli-cesku-vrtulniky-o-pulku-levneji-nez-usa.html
    Myslím, že pokud je to pravda, tak UH-1Y neprosadí ani Šedivý, argument s misí neberu, protože stále na to máme mi-171š a až doslouží tak bych právě pořídil UH60, který se bude hodit na nasazení v zahraničí asi tak jako žádný jiný typ díky rozšířenosti. Navíc pořizovat do našich podmínek vrtulník bez protinámrazového systému? Asi lze Venom provozovat i bez něj, ale neni to zbytečné takto riskovat?
    Každopádně ať hlavně rozhodnou a něco vyberou, nejhorší by bylo pokud by to zase zrušili a táhlo se to ještě x let...

  • skelet
    10:13 30.10.2017

    Cervus: mám za to, že UH-1Y má certifikovány laserem naváděné modifikace 70mm raket. Takže neumí leda Hellfire, respektive nemá je certifikovány.

    Jinak raketovou výzbroj bychom měly mít nakoupené pro naše L-159, takže možná se přesunou od L-159 k UH-1y? kdo ví..

    Předpokládám, že jednání jsou na začátku, takže se bude ještě hábat s cenami,a třeba nám hodí pár jetých OH-58D jako bonus. Anebo se koupí AW139m. Vojáci taky chtěli C-27 a nakonec dostali C295

  • CerVus
    09:31 30.10.2017

    skelet: Proto nechápu že nám jako bonus nenabídli zdarma oh-58f jako Chorvatsku. Už jen proto, že UH-1 neumí naváděné rakety. I kdyby jich dali 6, tak to je drápek pro další nákupy.

  • Jirosi
    21:05 29.10.2017

    Falko:"podla mna sa ACR mala jednoznacne vybrať cestou rozsirenia a upgradu schopností ALCY máte skvelé stroje ktore po upgrade budú na CAS idealne,tak načo su vam bojové vrtuľníky ???"

    Aby měl kdo létat zachraňovat ty sestřelené piloty.
    Protože kolik znáte armád bez PVO, krom IS?

  • skelet
    20:49 29.10.2017

    Ani ta AW139M není kdo ví jak rozšířená, když se mrknu na wiki, tak v součtu všech vojenských uživatelů (včetně AW139) je podobném počtu jako ta UH-1Y.
    Rozšířenost je tedy přímo odvislá od civilních provozovatelů.
    Dále pochybuji, že se krom těch dvanácti mašin pořídí další, možná po roce 2021 za Sokoly, ale o tom dosti pochybuji. Tam už spíše čekám vrtulníky typu H135 pro průzkumnou a protitankovou úlohu, jediné co nás pak bude čekat je nový typ za Mi-171 po roce 2027.

  • Falko
    18:15 29.10.2017

    Ja si myslím ,že slovenské Blackhawky su kvalitný a novy holobyt je len otázkou času ,kedy sa donho dokupi kvalitný nabytok :)....Ak sa čechy výberu.cestou venomu a vipera ,tak to neznie zle napohlad,je to racionalna cesta ako zachovat aj bojové helikoptéry a získať ľahký skutočne bojovy stroj na vysadky.Len to ma veľké, ale a tych ale je viac .Ad.1:tym je malá rozsirenost venomu,a zvacsovat sa zrejme velmi nebude.Tym padom je super ,ze tie stroje maju spoločné diely,jednoduchu udrzbu,no zároveň ako malý užívateľ bude ACR držať vela ND.Ad.2 :Za chvíľu príde nastupca a väčšina si počká prave bud na Valor alebo defiant.Ad.3:Ta cena za nakup Venomov je adekvatna a je to strop ktorý sa značne zníži.Ad.4: podla mna sa ACR mala jednoznacne vybrať cestou rozsirenia a upgradu schopností ALCY máte skvelé stroje ktore po upgrade budú na CAS idealne,tak načo su vam bojové vrtuľníky ???

  • Tecka
    12:33 29.10.2017

    Duze szanse w strone AW 101 ale z silnikami RR RTM322, ten sam silnik trafił do WAH-64 ...dla nas to istotne . ZOP raczej w konfiguracji brytyjskiej
    Poza tym warto zauważyć co sie dzieje wokół programu NAREW. Brytyjczycy (BAE)oferuja pełny transfer tech na rakiety CAMM ( ER) i do tego (razem) budowa fregat 31e . Jak widac,sprawa mocno polityczna,zobaczymy co z tego wyjdzie.

  • Pavka
    12:00 28.10.2017

    Bez ohledu na vlastnosti těch vrtulníku se z toho mála co se dostává na veřejnost nemohu oprostit od dojmu že tato akvizice je vedena buď naprosto nekompetentně nebo naopak s cílem aby od začátku vyhrál Venom. To je nakonec možné díky tomu že nejde o VŘ dle zákona o VZ ale o nákup na vládní úrovni. Protože možnost odvolat se na "netransparentní" podmínky výběrového řízení je v tomto případě minimálně dost komplikovaná. Je pak jasné že Venom má zákonitě lepší parametry proti AW139 když je také min 2x dražší a zcela mimo původní požadovanou nákupní cenu viz CerVusův postulát.

  • KOLT
    22:21 27.10.2017

    "Ono kdyby výrobci věděli, že ta cena je jen orientační, tak by jsme teď nemuseli vybírat ze dvou kandidátů."
    Souhlas.

    Nicméně místní zatracování Venomu mi jde drobet proti srsti. Jednak ta cena není to, za kolik budeme stroje skutečně kupovat. Slovensko bylo v podobné situaci – Kongresem schválená cena v rámci FMS byla také dosti vysoká, ve výsledku šla o víc jak třetinu dolů. U nás to může (a nemusí) dopadnout podobně. To samé platí i pro výzbroj.

    Srovnání s AW139 je těžké. Ital je rozhodně modernější, jenže je to prostě militarizovaný civil :-/ Ani Italové ho k CSAR nepoužívají, to samé platí pro jeho vítězství v soutěží v USA – ani v jednom případě se nejedná o využití v bojových podmínkách. Tam všichni posílají vojenské vrtulníky. Asi vědí proč. A AČR rozhodně není tak bohatá, aby si mohla dovolit provozovat další vrtulníky, které nejsou určené do bojových operací. Stačí Sokoly :-/

    Takže raději UH-1Y než AW139, i za cenu vyšších nákladů na pořízení (mmchd, co my víme, jaké jsou náklady na dobu životnosti!). Což neznamená, že neplatí to, co psal CerVus a co jsem citoval na začátku – kdyby původní záměr nebyl blbě vypsaný, mohli jsme vybírat z více nabídek.

  • CerVus
    18:16 27.10.2017

    stirling: Tak bitevníky nebudou. To by neřešili instalování Plamenu. MO kupuje stroj, který bude jen drsně vypadat, ale stejně mu nepořídí ani pořádnou výzbroj. Skončí to u Plamenu, neřízených raket a kulometů ve dveřích.
    Pro nás by byl ideální spíše AW 149M. U toho se už dá palubní zbraň ovládat i bez otevření dveří, jenže to zase naráží na cenu. Do té se ale Venom také nevlezl a i tak to vyhraje. Ono kdyby výrobci věděli, že ta cena je jen orientační, tak by jsme teď nemuseli vybírat ze dvou kandidátů.

  • skelet
    18:06 27.10.2017

    životnost Mi-17 končí v dohledné době, životnost Mi-171 koncem dvacátých let

  • stirling
    17:42 27.10.2017

    Beru argument, že při zavádění stojí hodně nové zázemí, školení atd., ale tím spíše je pro nás dobrý nedávný nákup našich sousedů, protože oni také museli pořizovat vše od 0. Navíc když vezmu, že UH60 holý je asi dražší než holý menší a jednoduší UH-1Y tak bude krásně vidět kolik za ty kulomety, fléry, senzory atd. vlastně vyplázneme.
    Za mě je to prostě teď zbytečnost a radši bych nové houfnice, investice do pvo atd. Ten cenový rozdíl bude mezi aw139m a UH-1Y pár miliard a cena provozu bude také úplně jinde. Navíc je to opravdu škoda aw139m s lehčí výzbrojí by byl fajn základní vrtulník pro armádu na běžné úkoly + mi17, ideální kombinace později pak nahradit mi17 a mi24 právě UH60 s lehčí i těžší výzbrojí. Ano bitevník bych prostě oželel a místo toho investoval do dronů a L159.

  • Ludra
    14:38 27.10.2017

    KOLT: Domnívám se, že to bude ne kvůli pořizovacím, ale kvůli provozním nákladům: 1xAW101 = 3 motory, kde navíc RTM332, který údajně používá většina vojenských/námořních strojů, patří na trhu mezi dražší kousky. Americké motory CT7-8E (se kterými je stroj inzerován komerčním zákazníkům, a které vycházejí z původních verzí použitých např. i v UH/AH-1) vyjdou jistě výhodněji, ale i tak se ty 3motory určitě prodraží...

  • KOLT
    09:09 27.10.2017

    Lukas, proč je AW101 podle vás moc drahá? Měla by stát podobně jako Caracal, NH-90 stojí minimálně o polovinu víc. Jako náhrada za Mi-17 mi to přijde jako docela odpovídající stroj.

  • Lukas
    06:13 27.10.2017

    Polska prawdopodobnie nie kupi Blackhawk

    Prawdopodobnie Macierewicz (i reszta debili z ministerstwa ) zrozumieli że
    S70i to nie S70
    Wojsko chce dużej maszyny
    Oferty "z polskich zakładów" nie są tak dobre..

    Stąd już dwa lata rządzi PiS - a kontraktu na śmigłowce nie ma...
    Cały misterny plan kupna maszyn morskich ze Świdnika a dla 7 EDS (Eskadra Działań Specjalnych) z Mielca, oraz modernizacji Mi 17 z Ukraińcami rozbija się o to że
    1. S-70i nie nadaje się dla wojsk specjalnych (doposażenie trzeba kupować oddzielnie - to trwa i zwiększa koszty)

    2. AW101 jest koszmarnie drogi - inie jest produkowany w Świdniku
    (Stąd pomysły zakupu 2 w 1 - czyli modułowego śmigłowca morskiego, który będzie realizował zadania zwalczania okrętów podwodnych oraz ratownictwa morskiego)

    3.Aferą na Ukrainie z nowym chińskim właścicielem Motor Sicza, który zaczął demontaż maszyn...

    Generalnie sprawa która była tematem kampanii wyborczej jest teraz ukrywana...
    MON nie wie co ma zrobić (jak mały chłopiec - najpierw narozrabiał a teraz udaje że wszystko jest OK) i czeka... Na kolejne wybory...

  • tryskac
    00:03 27.10.2017

    Slovensko doplni mi17. Matne si spominam, ze na SAR ostanu mi17 v pocte 5ks, asi tolko ich po nehodach ostalo a pribudne 9ks uh60, s podpisanou opciou na dalsich 9? Take boli povodne informacie. Ma byt dokupene 4 ci 5 sad zbranovych systemov, aby z tych uh60 neboli "holobyty" ako niekto spominal. V kazdom pripade mi to pride ako velmi racionalne riesenie.

  • Nesher
    20:44 26.10.2017

    honzase
    Blackhawk vypadl kvůli velikosti, armáda chce přeci jen menší stroje, ostatně Slováci UH-60M nahrazují staré Mi-17. Navíc není úplně pravda, že okolní země budou mít UH-60M. Poláci si zřejmě pořídí S-70i, které si na rozdíl od originálních BH vyrobí doma v PZL.

  • honzase
    20:18 26.10.2017

    Zdravím,
    pamatujete si proč z výběru vypadnul Blackhawk? Bylo to tím, že jej USA nenabízela a nabízel jej jen prostředník? Přeci jenom Blackhawk, který má či bude mít Polsko, Slovensko a Rakousko by byl ideální volbou.

  • CerVus
    10:50 26.10.2017

    kazd: Ono je otázkou jestli se za nějakých 10, 15 let ten vrtulník bude vůbec ještě vyrábět. Spíše to skončí, že si budeme muset odkoupit použité stroje od Námořní pěchoty. Očividně o ně nijak zvlášť nestojí, když je netrápí snížení jejich objednávky o 12ks zamýšlených pro nás. Ti už se teď vidí v Defiantu, Rideru nebo něčem obdobném.

  • kazd
    08:26 26.10.2017

    Starlight:
    rodina Black hawk byl díky obrovskému množství vyrobených kusů / zakázek dotlačen k obrovskému množství variant. Není tedy problém sestavit verzi pro AČR nebo pro ICBM nebo holobyt pro Slovensko nebo téměř bitevní verzi se všemi druhy raket. Lze tedy lehce porovnávat, né že ne.
    Venom to nemá., protože si ho kromě mariňáků nikdo nekoupil.

    Na zákázce ICBM je děsivé to, že ani zakázka v objemu představující několik desítek procent doposud vyrobených Venomů !!!! nedonutila Bell k modifikaci, která by ten stroj dostala variabilitou verzi alespoň na dostřel rodině Black hawku.
    Bell přitom ještě před půl rokem napůl avizoval, že osadí nové motory a redesignuje kabinu. To by mu mohlo pomoct v dalších zakázkách (austrálie) ale nestojí o to.
    Každý ať si domyslí jaké postavení bude mít AČR v budoucnu = buď se vlezete do specifikaci a objednávky marińáků nebo si trhněte.

  • tryskac
    23:06 25.10.2017

    tak Cesi budu ako Rambovia vyskakovat z UH-1 ako marinaci vo Vietname v bojoch kdesi v horach vychodneho Slovenska pri invazii z vychodu. Vsetko samozrejme kropene prudom olova z rotacneho kanonu vo dverach. Ale preco nie, nie kazda armada musi byt rovnaka, aj ked je otazne, ci to je naozaj najlepsie riesenie. Ono na pouzitie v horskom terene sa to moze hodit, kamarata paraglidisku zachranovala Talianska armada v noci prave tymto typom. Na sirich planach by to bola asi velmi lahka korist.

  • Starlight
    18:46 25.10.2017

    1)
    Ad ceny DSCA. Rozpočty jsou vždy nafouknuté. Je třeba zůstat v klidu a počkat na finální reálná čísla.

    UH-1Y pro ČR má strop 575 mil USD pro 12 vrtulníků UH-1Y a všechno okolo. Tedy naprosto špatným laickým výpočtem, který nemá s cenou vrtulníku nic společného, to „vychází“ na 47,9 mil USD za vrtulník s rozpuštěním všech ostatních nákladů.

    Pro porovnání v roce 2015 DSCA schválila prodej UH-60M na Slovensko. Schvalovaný rozpočet za 9 vrtulníků a vše okolo byl 450 mil USD. Tedy naprosto špatným laickým výpočtem, který nemá s cenou vrtulníku nic společného, to „vychází“ na 50 mil USD za vrtulník s rozpuštěním všech ostatních nákladů.

    Skutečnost byla ale taková, že Slovensko nakoupilo 9 vrtulníku se vším okolo za 261 mil USD. Tedy již zde v diskuzi zmíněných 29 mil USD za jeden vrtulník s rozpuštěnou cenou ostatních položek kontraktu (například také poplatky programu FMS, finanční náklady na úvěr a splátky do roku 2024! ).

    Takže nepanikařit a snad uvidíme, kolik budou finální čísla.

    2)
    @ kazd

    Srovnáváš dva rozdílné požadavky. AČR chtěla (a možná ještě chce :-) ) vrtulník do bojové zóny, na provoz v polních podmínkách, který bude převážet lidi (8 členů výsadku) a náklad a také bude útočit střelbou a bude schopen bránit se vojskové PVO. USAF chce „jen“ vrtulník na službu na území Spojených států, kde nejnáročnější misí je rozvoz přepadové jednotky.

    Bell zřejmě nepřihlásil UH-1Y z několika důvodů dvou důvodů:
    - USAF chtělo vždy UH-60 (původně UH-60A z přebytků US ARMY), které by doplnily již u USAF zavedené HH-60G/W pro CSAR, ale Kongres (politici) letectvu nařídili výběrové řízení.
    - USAF požaduje vyšší přeletovou rychlost (= čas k e vzdáleným silům ICBM), které UH-1Y skutečně neplní.
    - USAF požaduje kapacitu 2 +2 + 9 + vybavení. UH-60 má obecně 2+2+11, kdežto UH-1Y spíše 2+ 2 + 8. Jinými slovy USAF by je při výběrovém řízení z důvodů technických parametrů stejně asi odmítlo.

    Osobně odhaduji, že Boeing-Leonardo s MH-139 bude asi jen do počtu. Chtěli UH-60, tak si ho taky zřejmě vyberou. A teprve se uvidí, zda to bude modernizovaný UH-60A z přebytků US ARMY (přes firmu Sierra Nevada) nebo zcela nový HH-60U od Lockheed Martin/Sikorsky.

  • Jan Grohmann
    16:46 25.10.2017

    http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a561879.pdf
    Strany 18, 20 ukazují ceny jednotlivých komponentů. Při zavádění nové vojenské techniky platí prakticky vždy, že cena provozního zázemí se rovná ceně za samotné zbraně. Když koupíme vrtulníky za 10 miliard, provozní zázemí bude stát stejnou částku.
    Stačí se podívat na ceny jednotlivých komponentů a představit si, kolik z ceny padne jen na vytvoření dostatečně robustního skladu náhradních dílů.

  • strikehawk
    16:20 25.10.2017

    12 vrtulníků bez výzbroje za 12 miliard je další mega tunel na MO tentokrát pod patronátem herce Stropnického......
    Co k tomu dodat?

  • kazd
    14:09 25.10.2017

    kdo si chce přečíst o výběrku na vrtulníky ochraňující US ICBM (Náhrada starých UH -1) může zde (Venom se neúčastní)

    http://www.nationaldefensemagazine.org/articles/2017/10/23/competitors-line-up-for-icbm-security-helicopter-program

    Když se tak dívám na počty prodaných venomů mimo USA = nula, ukončenou obnovu u mariňáků
    a
    přeložím si z diplomatické řeči vyjádření zástupce Bellu
    "“From where we are right now and after seeing the requirement,..we have a lot of work going on right now,” he said, citing the V-280 Valor, V-22 Osprey and the company’s civilian offerings, the 505 Jet Ranger and the 525 Relentless. The company did not have an off-the-shelf aircraft suitable for the requirements, he said.

    Tak mě vychází, že ČR bude asi první a poslední kdo si Venom v soutěži koupí a nějaký vývoj už výrobce ani nechytá.
    Požadavky výběrka nejsou dle dostupných info nijak kruté - dolet, rychlost, schopnosti ve velké nadmořské výšce, snášení horka, kapacita, kulomety, elektronika, infra, přestavba na VIP.. venom se ale na AW139 ani na Black Hawk v těhle základních věcech prostě nechytá.

    Zajímavá je nabídka přestavby vyřazovaných generálkovaných UH-60A Black Hawks z US army. Bylo to diskutovano i v ČR (nabídka pro nás nebyla dost dobrá:-)) pro ochranu ICBM asi dost dobrá je.
    Každopdáně je to další signál, že na trhu se chystá velká obměna a vyřazených vrtulníků Black hawk bude kopa, navíc s nabídkou jejich generálek a za velmi nízké ceny (můžem závidět slovákům)

    Mám pocit, že líthium je nic proti tomuhle kšeftu slabý odvar a už během dodávek venomu se ukáže jak jsme zase naletěli.

  • niko
    14:08 25.10.2017

    stirling: Slovenske OS SR nakupili 9 UH 60 M - medium unility helicopter za cca. 29 mil. $ za kus s technickou podporou aj s vycvykom. Vrtulniky su ale nevyzbrojene a bez systemov pasivnej ochrany. 48 mil $ za jeden light utility helicopter, aj ked zo zbranami a vybavenim mi pride preto celkom dost.

  • stirling
    13:56 25.10.2017

    No jako vážně si pořídíme jeden dopravní vrtulník bez raket za skoro 50 milionu dolarů??? To nemůže nikdo myslet vážně. Vždyť Slováci tuším pořídil menší počet kusů uh60 a za jednotkovou cenu 30 mil. usd!!!
    Nějaké vydírání o tom, že tu mají servis tak ať kupujme od nich to fakt nikoho nezajímá kór v tuhle dobu ať se klidně odstěhují myslím, že uvolněné místo zaplní hodně rychle jiná společnost. aw139m pokud bude výrazně levnější by byla slušná volba, výzbroj určitě jen lehčí a pak mi17 nahradit UH-60 což by nám jako náhrada stačilo a ty pak vyzbrojit pořádně, klasický bitevník asi žádný a soustředil bych se na L159 a drony. Jinak chápu, že vybavený UH60 (včetně raket) bude stejně drahý, ale jde o to, že bych ho nepořizoval teď ale právě jako náhradu mi17 později.

  • IS-3
    13:28 25.10.2017

    Do budoucna namísto Mi-171 určitě AW101, který místo Caracala zřejmě pořídí Polsko a bude s ním mít zkušenosti.

  • Poutnik
    09:38 25.10.2017

    CerVus: LOH pruzkum ano ale toho zbranema poradně neovesiš a v plne polni to s manevrovanim nebude slavne. Oni fakt nemužou delat podporu. Nejsou stavěny na to. Nezaleži jestli maš 2 nebo jeden. Souhlasim že Venom za tu cenu pro nas moc drahy. Pokud budem kupovat dopravaky tak ty civilni (militarizovany) bez vyzbroje nebo jenom kulomety a zbytek narvat do utočnych pokud jejich počet bude vice nez 10 :)

  • CerVus
    09:19 25.10.2017

    Poutnik: No, já jen že za stejné peníze jako jeden přepravní se dá pořídit jiný, který sice tolik nevydrží (zato je rychlejší a uveze více lidí), ale jako bonus k němu bude dvojčlenný ozbrojený doprovod. AH-6 toho sám o sobě neuveze tolik, ale na 24 z nich se už dá naložit sakra dost zbraní. To beru samo sebou jako příklad. Navíc LOH by mohl dělat to co UH-1 nezvládne - nenápadný průzkum.

  • Poutnik
    08:39 25.10.2017

    CerVus: AH-6? To nemyslite važne. To je ozbrojeny pruzkumnik. 12 malych dopravnich vrtulnik z hlediska přepravy a podpory ok ale z utočneho hlediska absolutni nesmysl. Opravdu doufam ze 12 vrtulniku nebude za $42 M :) Velka škoda ze Mi-24 už nejde použivat. Ten myslim ma prepravni kapacitu 8 a jeste k tomu dokaze mit tolik vyzbroje jako hrabe tak ze ideal jako podpora proti zemi. Napěchovat ho moderni elektronikou s adekvatni vyzbroji a je to zabijak.

  • CerVus
    08:19 25.10.2017

    Schválně co má větší bojovou hodnotu 1x UH-1Y nebo 1x AW136M +2x AH-6?
    Stát naší velikosti s tak malou a mizerně vybavenou armádou by takovéto počty měly zajímat. Protože 12 lehce vyzbrojených přepravních vrtulníků v situaci, kdy se začne střílet nic nezmění.

  • Poutnik
    08:03 25.10.2017

    Edator: Podle stranek http://www.militaryaerospace.com/articles/2015/02/army-attack-helicopters.html cena 1 AH-64E se pohybuje kolem $16 M za kus. K tomu je třeba připočitat věci jako školeni, cenu udržby, zbrane, infrastruktura tak že zas tak jednoznačne to neni. Da se samozřejme koupit starši nebo ořezanejši verzi ale i tak letova hodina toho stroje bude hodne vysoka.

  • Edator
    03:25 25.10.2017

    To je Classika za New cash xDD Ty kraso za to by byla New letka Bitvenich Vrtuliku neee.. WIKI: V roce 1984 se dílčí náklady na výrobu AH-64 pohybovaly na úrovni 7,8 milionu dolarů a průměrná dílčí cena jednoho vrtulníku byla přibližně 13,9 milionů amerických dolarů i s náklady na vývoj.[9] Takže i kdyby jsme dali na 1 Bit.Vrt.20mil.$ takže bysme mohli mit 28 Apache ah-64... Vtipneee.. ps.pocitejte ze sem dal 7mil.$na provoz 1 Bit.Vrt... :)

  • Sorge-227
    00:15 25.10.2017

    12,6 miliardy Kč...za 12 vrtulniku? to bude zo zlata? To je cena, ze bych si za to ceska republika se slovenskem vybudovali tankove vojsko..nechapem k cemu su im take vrtulniky. Slovaci kupuju blach hawky...cesi tieto stroje.....nechapem kto to kupuje, ale urcite ne vpjaci..na co nam to je? Letectvo vobec nepotrebujeme, Dolezita je pozemna armada...a tam nic nemam. Slovensko, cesko ma roznorodu vyzbroj jak India...vsetko je to tam skorumpovane....

  • JaHoDa
    22:50 24.10.2017

    Můj laický názor: obávám se nejvíce jedné věci - a sice že s obměnou vrtulníků zůstaneme na půl cesty - tzn. nakoupíme Venomy s GAU-17/21 a pak někdo chytrý řekne, že to vlastně stačí a Vipery nepotřebujeme. Jenže tímto krokem ztratíme přepraví kapacity (v poměru stroj/nosnost), útočné/obranné kapacity a na dlouhé roky tu budeme mít platformu, kterou ani nemůžeme využít naplno - resp. ne tak jak bychom potřebovali. Získáme jen drahý transport (v poměru k přepravní kapacitě) bez synergie k útočnému stroji. Opět drahý kočkopes.

  • CerVus
    20:20 24.10.2017
    Oblíbený příspěvek

    Já stejně nechápu proč do toho nezahrnuli L159. Udělala by se jim opravdová modernizace založená na útoky na pozemní cíle. Oči by jim dělaly malé průzkumné vrtulníky H135M/ARH-70 a přepravní kapacity by se vyřešily pomocí AW149 / H215M.
    Výsledná cena by se zas tam drasticky nelišila a získali by jsme mnohem více s lepším potenciálem do budoucna.

Stránka 1 z 2