Americká armáda dostala první Tatry Phoenix pro službu ve výcvikovém prostoru v Německu

Americká armáda dostala první Tatry Phoenix pro službu ve výcvikovém prostoru v Německu
Tatra Phoenix 6×6 ve výcvikovém prostoru Grafenwöhr v Německu. / Tatra Trucks (Zvětšit)

Kopřivnická Tatra Trucks dodává svá vozidla mnoha armádám světa na různých kontinentech. V minulém roce získala první velké zakázky od armád NATO v západní Evropě. Tatry nejnověji budou sloužit i americké armádě v jejím výcvikovém prostoru Grafenwöhr v Německu.

Před několika lety si dánská armáda objednala desítky samohybných houfnic Caesar, které jsou postavené na podvozku Tatra Force 8×8. Na začátku minulého roku bylo oznámeno, že kopřivnická Tatra Trucks získala společně s nizozemskou DAF Trucks a společností Tatra Defence Vehicle zakázku na bezmála 900 logistických nákladních vozidel na podvozku Tatra pro belgickou armádu.

V polovině minulého roku Tatra Trucks s rakouským výrobcem hasičských speciálů Rosenbauer získala kontrakt na více než sedm desítek vojenských hasičských vozidel Tatra Force pro Bundeswehr. Tyto obchodní úspěchy svědčí o tom, že schopnosti a parametry tatrovek čím dál více oceňují i v armádách na západ od českých hranic, kde vládnou již dlouhá desetiletí místní zavedení výrobci.

Nejnověji budou tatrovky sloužit i americké armádě, která má své základny v Německu. Ozbrojené síly Spojených států pro správu svých vojenských výcvikových újezdů vypisují výběrová řízení na vozidla pro údržbu silnic a pro terénní práce. V jednom z nich uspěl i typ Tatra Phoenix. Prvními vlaštovkami ve službách americké armády jsou dva kusy vozů Tatra Phoenix 6×6.

Jde o třístranné sklápěče s pohonem všech kol, které budou sloužit ve vojenském výcvikovém prostoru Grafenwöhr v bavorské Horní Falci, který protíná 300 km dlouhá síť cest a silnic. Za údržbu a čištění silnic je tam zodpovědný tým US Army Garrison Bavaria, Directorate of Public Works, Operation and Maintenance Division. Tato divize disponuje celou škálou těžké ženijní techniky, jako jsou buldozery, grejdry, skrejpry, dempry a mnoho dalších strojů.

První exemplář Phoenixu již dealer tatrovek v Německu, společnost Tschann-Nutzfahrzeuge, předal americké armádě přímo v areálu výcvikového prostoru Grafenwöhr. Další vůz bude brzy následovat a do budoucna není vyloučeno, že se k nim připojí i další tatrovky. Tschann-Nutzfahrzeuge se sídlem v Salzburgu spolupracuje s kopřivnickou automobilkou od roku 2015 a nabízí vozy Tatra i dalších značek především v Rakousku a Německu.

Americká armáda pro údržbu a správu svých vojenských výcvikových prostorech požaduje robustní a odolné automobily s vysokou mírou spolehlivosti, což vozy Tatra splňují a vždy splňovaly. O schopnostech tatrovek se mohli řidiči nového provozovatele na vlastní kůži přesvědčit po oficiálním předání prvního vozu. Vůz však prokázal i odolnost plně odpovídají vojenským normám, a to při čištění v mycím zařízení základny Grafenwöhr, kde se pracuje výhradně s vysokým tlakem vody.

Galerie

Tatra Phoenix 6×6 / Tatra Trucks Tatra Phoenix 6×6 / Tatra Trucks Tatra Phoenix 6×6 / Tatra Trucks

Nahlásit chybu v článku


Související články

Modernizace vozidel TATRA T-815 8x8 LT

Nákladní automobily značky TATRA neodmyslitelně patří k Armádě ČR. Kromě nejnovějších vozidel TATRA ...

TATRA DEFENCE VEHICLE: Nová česká zbrojovka od roku 1993

V úterý 31. 5. 2016 proběhlo za účasti předsedy vlády ČR, ministra obrany ČR, hejtmana ...

Obrněný český Patriot na podvozku Tatra

Česká společnost Excalibur Army, patřící do významného českého holdingu Czechoslovak Group (CSG), v ...

Společnosti Tatra Trucks se daří získávat nové zakázky v oblasti defence

Tatra Trucks polovinu až tři čtvrtiny své produkce exportuje, a to i díky významným zakázkám pro ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Deutschmann
    14:17 21.03.2022

    Dobré zprávy.

    Ještě by bylo dobré, kdyby TATRA dodávala (respektive MO objednávalo) cca 150-200 ks nových vozů ročně pro AČR.

    Dobré zprávy.

    Ještě by bylo dobré, kdyby TATRA dodávala (respektive MO objednávalo) cca 150-200 ks nových vozů ročně pro AČR.

  • toustr
    13:20 21.03.2022

    Tatře se poslední dobou daří prorazit na spoustu trhů, zvlášť u armád. Ale ten největší nákup si myslím, že ji čeká za chvíli. Pokud Ukrajina vydrží, tak první, co udělá, bude ...Zobrazit celý příspěvek

    Tatře se poslední dobou daří prorazit na spoustu trhů, zvlášť u armád. Ale ten největší nákup si myslím, že ji čeká za chvíli. Pokud Ukrajina vydrží, tak první, co udělá, bude budování nové armády a když už, tak podle západních "norem" a zvyků. No a jelikož už Tatrovky odebírala a při přihlédnutí k faktu, že Kraz bude mít sakra problémy, tak se nám tu rýsuje obrovská šance... a to nejen pro Tatru, ale třeba i ČZUB aj.Skrýt celý příspěvek

    • The88
      13:56 21.03.2022

      To je pravda, ale nepodcenoval bych politicky hledisko - na jednu stranu, UA bude mit k CR "moralni zavazek" s ohledem na nasi nezistnou podporu, na druhou stranu, bude se snazit ...Zobrazit celý příspěvek

      To je pravda, ale nepodcenoval bych politicky hledisko - na jednu stranu, UA bude mit k CR "moralni zavazek" s ohledem na nasi nezistnou podporu, na druhou stranu, bude se snazit dat zakazky silnym hracum, aby si od nich zajistila vetsi a rozhodnejsi podporu do budoucna.Skrýt celý příspěvek

      • toustr
        14:40 21.03.2022

        Ano, ale to se bavíme o stíhačkách, BVP, KBVP, AA/AR systémech apod. Osobní zbraně a logistická platforma jsou "zanedbatelné" nákupy, jejich symbolika je prakticky nulová, to ovšem ...Zobrazit celý příspěvek

        Ano, ale to se bavíme o stíhačkách, BVP, KBVP, AA/AR systémech apod. Osobní zbraně a logistická platforma jsou "zanedbatelné" nákupy, jejich symbolika je prakticky nulová, to ovšem neplatí třeba o stíhačkách, ty zná i laik, tudíž je všichni řeší.Skrýt celý příspěvek

        • toustr
          14:44 21.03.2022

          Ještě poznámka... ČR je velmi silným partnerem Ukrajiny, bylo jím i před válkou. Pusťte si poslední 2 vojenské přehlídky ukrajinské armády a počítejte si sekundy, které byly ...Zobrazit celý příspěvek

          Ještě poznámka... ČR je velmi silným partnerem Ukrajiny, bylo jím i před válkou. Pusťte si poslední 2 vojenské přehlídky ukrajinské armády a počítejte si sekundy, které byly věnovány pochodujícím zahraničním zástupcům. Vyjde Vám, že nejdéle na kameře byli vyslanci VB, Kanady, USA a právě Česka, to jsou též náznaky, jak velké partnerství mezi danými státy je.Skrýt celý příspěvek

    • Danik
      16:10 21.03.2022

      Tak tak, z té vzájemné spolupráce je kromě geopolitického a finančního hlediska i obrovský potenciál toho technologického a vojenského. Doufám, že AČR bude úzce spolupracovat s ...Zobrazit celý příspěvek

      Tak tak, z té vzájemné spolupráce je kromě geopolitického a finančního hlediska i obrovský potenciál toho technologického a vojenského. Doufám, že AČR bude úzce spolupracovat s ukrajinským protějškem a to samé bude platit i o zbrojním průmyslu. Přeci jen 40 milionová země, která teď bude mít obrovské zkušenosti a bude doplňovat/budovat armádu. Toho co jim můžeme poskytnout je dost. CZUB, TDV a další části CSG. Oni na oplátku také mají potenciál poskytnout některé svoje systémy, třeba Tochka.Skrýt celý příspěvek

      • toustr
        16:27 21.03.2022

        Točka je passé, my bychom se měli zaměřit na to, aby Ukrajinci dotáhli do úspěšného konce program Grom-2, to by bylo pro AČR, potažmo pro východní křídlo, něco.

        Točka je passé, my bychom se měli zaměřit na to, aby Ukrajinci dotáhli do úspěšného konce program Grom-2, to by bylo pro AČR, potažmo pro východní křídlo, něco.

        • Danik
          17:14 21.03.2022

          Joo to by taky nebylo špatné...

          Joo to by taky nebylo špatné...

      • The Pale Emperor
        16:33 21.03.2022

        Tatrovky a Breny na Ukrajinu i s licencí a do Česka Grom a Vilcha?

        Tatrovky a Breny na Ukrajinu i s licencí a do Česka Grom a Vilcha?

        • Danik
          17:18 21.03.2022

          Tak nějak, můžeme jim nabídnout i Titusy, modernizaci BVP a Téček, časem Patrioty 2 do CSG, Dity a Vampiry. A do budoucna od nich Gromy-2 a zkusit společně i něco se Slováky, ...Zobrazit celý příspěvek

          Tak nějak, můžeme jim nabídnout i Titusy, modernizaci BVP a Téček, časem Patrioty 2 do CSG, Dity a Vampiry. A do budoucna od nich Gromy-2 a zkusit společně i něco se Slováky, Polskem, Baltem a Rumuny (případně Skandinávie, Chorvati a další). To už by něco kloudného vzniknout mohlo.

          Ono by třeba stálo za to i zvážit Bars-8MMKSkrýt celý příspěvek

          • The Pale Emperor
            17:28 21.03.2022

            Ditám nebo vampírům bych moc nevěřil, jelikož Ukrajina je v tomto odvětví na vysoké úrovni, určitě by si zvládli sami něco vymyslet (Dana M2 se kupovala jen kvůli rychlé potřebě ...Zobrazit celý příspěvek

            Ditám nebo vampírům bych moc nevěřil, jelikož Ukrajina je v tomto odvětví na vysoké úrovni, určitě by si zvládli sami něco vymyslet (Dana M2 se kupovala jen kvůli rychlé potřebě přejít na 155mm), stejně tak BVP, Téčka... Spíš bych to viděl hlavně na ty ruční zbraně a tatrovky (tady by mohly v úvahu přijít patrioty, nebo Titusy díky šasi.)
            Na spolupráci se Slováky, Poláky apod. bych to neviděl, viz. ani jeden realizovaný společný nákup.
            Místo Bars bych radši viděl minomet na Panduru.Skrýt celý příspěvek

          • Danik
            19:39 21.03.2022

            Tak Pandur ShM nejspíš brzo bude, Bars bych viděl pro lehčí jednotky, ono doteď nic nevyšlo zejména kvůli tomu, že nebyla moc vůle a vždy se řeklo, že kupujeme u Američanů nebo ...Zobrazit celý příspěvek

            Tak Pandur ShM nejspíš brzo bude, Bars bych viděl pro lehčí jednotky, ono doteď nic nevyšlo zejména kvůli tomu, že nebyla moc vůle a vždy se řeklo, že kupujeme u Američanů nebo Němců. Současná situace by mohla leccos změnit a upřímně po současných zkušenostech vidím nejlepší řešení pro ČR v úzkém svazku CZ,PL, Balt,SK,RO a UA.Skrýt celý příspěvek

          • Danik
            19:41 21.03.2022

            Pravda, že Ukrajinci si v tomhle vystačí sami, ale mají pouze zbraňové moduly, podvozek a kabinu si dováží a tam je vidět, že vyhrává Tatra, takže spáchat něco takhle dohromady je ...Zobrazit celý příspěvek

            Pravda, že Ukrajinci si v tomhle vystačí sami, ale mají pouze zbraňové moduly, podvozek a kabinu si dováží a tam je vidět, že vyhrává Tatra, takže spáchat něco takhle dohromady je skvělý krok.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            20:54 21.03.2022

            The Pale Emperor
            Dana M2 je pořád 152 mm.

            The Pale Emperor
            Dana M2 je pořád 152 mm.

          • The Pale Emperor
            22:00 21.03.2022

            Scotty Jasný, špatné použití slov. Dana M2 je něco na půl mezi starými houfnicemi z východu a moderními houfnicemi ze západu. (Stará ráže, moderní SŘP, ostatně Ukrajina vyvíjí své ...Zobrazit celý příspěvek

            Scotty
            Jasný, špatné použití slov. Dana M2 je něco na půl mezi starými houfnicemi z východu a moderními houfnicemi ze západu. (Stará ráže, moderní SŘP, ostatně Ukrajina vyvíjí své 155mm houfnice (aspoň před invazí vyvíjela.)) Každopádně díky za upozornění na zavádějící větu:-)Skrýt celý příspěvek

        • SYN_
          09:38 23.03.2022

          Pokud o spolupráci na takovém základě mají Ukrajinci zájem, my bychom ho měli mít určitě... a MOŽNÁ by se dalo něco domluvit už teď, koneckonců soudím že v "domácích" ukrajinských ...Zobrazit celý příspěvek

          Pokud o spolupráci na takovém základě mají Ukrajinci zájem, my bychom ho měli mít určitě... a MOŽNÁ by se dalo něco domluvit už teď, koneckonců soudím že v "domácích" ukrajinských fabrikách se momentálně asi nic nevyrobí, nebo jen zlomek, takže by tu teoreticky mohla být šance vyrábět u nás podle vlastních ukrajinských plánů i přímo pro Ukrajinu...
          Akorát si trochu myslím že zrovna pro systémy dlouhého dosahu tohoto typu asi zatím nebude moc cílů... na vlastní území s tím střílet je trošku "o hubu" a na severoasijské území asi zatím moc nestřílejí, aby nešroubovali nahoru napětí (i když jsem zachytil něco o postřelování letiště někde poblíž Krymu)...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...