Americká armáda hledá náhradu za legendární vozidla Humvee

Lockheed Martin, BAE Systems Land & Armaments JLTV
Foto: Vozidlo programu JLTV od aliance Lockheed Martin, BAE Systems Land & Armaments / Lockheed Martin

Americká armáda ví, jak jednat s dodavateli vojenské techniky. Zatímco Armáda České republiky platí pravděpodobně vše, co si výrobce a obchodník řekne, za atlantským oceánem to je jinak. Americká armáda si tvrdě „dupla nohou“ v otázce programu společného lehkého taktického vozidla (JLTV), ze kterého má vyjít nástupce legendárních vozidel Humvee. Americké armádě se vůbec nelíbí původně navrhnutá cena 350 000 dolarů a technické parametry dosahované kandidáty. Oznámila proto nové podmínky soutěže, které mají za úkol snížit výslednou cenu vozidla a přinést nová technická řešení.

JLTV (Joint Light Tactical Vehicle ) je komplexně pojatý program, v jehož rámci mají vzniknout tři kategorie vozidel a celkově jedenáct účelových verzí. Hlavními odběrateli budou především US Army a Marine Corps.

V kategorii A, do nosnosti 1600 kg, má vzniknout jen jedna verze pro dopravu osob a nákladů. Nejvíce verzí vznikne v kategorii B s nosností 1800 - 2000 kg. Půjde například o pěchotní vozidlo, průzkumné, průzkumné-bojové, velitelské, dvě verze nosiče zbraní, nákladní vůz a ambulanci.

Poslední je nejtěžší kategorie C s nosnosti 2300 kilogramů. V „céčkové“ kategorii vznikne nákladní vozidlo pro dopravu materiálů a těžká ambulance.

Jak bylo řečeno v úvodu, vzhledem k velikosti i důležitosti zakázky poupravila americká armáda zadání programu JLTV. V prvé řadě požaduje snížení ceny z původních 350 000 dolarů na 250 000 dolarů (4 500 000 Kč).

Ultra AP , JLTV

Foto: Technologická "vize" Ultra AP od firmy Northrop Grumman / Northrop Grumman

Za druhé, v rámci US Army a Marine Corps se počítalo s výměnou více než 60 000 kusů vozidel HMMWV (Humvee). V nejbližších letech však obě složky americké armády chtějí nakoupit „pouze“ 20 000 vozidel vzejitých z programu JLTV.

Třetí změna obsahuje požadavek na získání detailních technických parametrů vozidla ještě před ukončením soutěže. A konečně v posledním bodě chtějí vojáci od vítězné firmy (po několika letech) získat kompletní technickou dokumentaci vozidla. Armáda tak získá možnost vyrábět náhradní součástky, provádět opravy a úpravy vozidla u jiného (levnějšího) výrobce.

Armáda „Strýčka Sama“ jednoduše nebyla spokojena s dosavadním vývojem programu JLTV. Kromě ceny se jí nelíbila ani hmotnost vozidla a dosahovaná balistická odolnost.

Od nových podmínek si vojáci slibují vytvoření nových aliancí výrobců a nová technická řešení. Nové podmínky zajisté potěší další výrobce. Zmiňme například firmu Navistar, která se sice také účastní programu JLTV, ale zároveň vyvinula své vlastní vozidlo Saratoga - v ceně 250 000 dolarů.

Názor odborníka...



Vcelku netradiční měnit takto zásadně zadávací podmínky, v tak pokročilém stádiu vývoje. Americké ozbrojené síly mají zřejmě ve svých řadách velmi schopné právníky. Nebylo by možná od věci vyslat tyto znalce svého řemesla na misi do, v tomto oboru, velmi zaostalých zemí střední Evropy, jakou je bezesporu i ta naše krásná republika.



Samotné úpravy požadovaných parametrů finálního vozidla by mohly vést v oblasti obrněných vozidel k velkým změnám. Ve většině případů se konstrukční návrh obrněného vozidla potýká se třemi hlavními mantinely: stupeň balistické odolnosti, váha a cena. Americké ozbrojené síly tlačí tyto mantinely k sobě a nutí tak účastníky soutěže k rychlému vývoji. Dnes platí, že balistická odolnost je v přímé úměře s váhou vozidla a jeho cenou. Finální vozidlo má však být odolné, lehké a levné. Lze tedy předpokládat velký posun buď na poli balisticky odolných materiálů, nebo konstrukčního uspořádání balistické ochrany, jenž od Jihoafricko/Rhodeské podlahy do tvaru písmene V již pár dekád nedoznalo větších změn. Nenapadá mě, ale lepší příležitost jak přinutit výrobce k velkým investicím do vývoje než podobným tendrem na tak obrovské množství vozidel.



Já osobně jsem na výsledné návrhy zúčastněných firem, takto zvučných jmen, opravdu velmi zvědavý a těším se, až si o nich zde na stránkách Armádních Novin přečtu.



Gungr, SVOS Přelouč

Fotogalerie

BAE Systems / Navistar Blackwater / Raytheon

Boeing / Textron / Millenworks

Force Protection Inc / DRS Technologies General Dynamics / AM General Northrop Grumman / Oshkosh Truck / Plasan

 

Zdroj: Defense Update

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

L-ATV - nová generace lehkých obrněných vozidel

Nejznámějším představitelem lehkých obrněných vozidel je legendární americké vozidlo HMMWV, neboli ...

Akustická lokace nepřátelských odstřelovačů

V misích jako je ta v Iráku nebo Afghánistánu musí spojenečtí vojáci často čelit nenadálým útokům ...

Hyena - nové vozidlo pro jednotky speciálních sil

Hyena je lehké, mrštné a rychlé zvíře. Stejnými vlastnostmi oplývá i její ocelový jmenovec, který ...

Lehké obrněné vozidlo Saratoga od firmy Navistar

Americká firma Navistar představila nejnovější přírůstek do velké rodiny lehkých obrněných aut. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!