Americká armáda testuje kolové BVP LAV 700 s 50mm kanonem

Americká armáda testuje kolové BVP LAV 700 s 50mm kanonem
LAV 700 s 50mm kanonem / Foto: United States Army Futures Command (Zvětšit)

Americké Velení pro budoucnost AFC (United States Army Futures Command) testuje kolové bojové vozidlo pěchoty (BVP) LAV 700 s 50mm automatickým kanonem. Testování je součástí experimentálních, výukových a demonstračních kampaní americké armády (US Army) Project Convergence. Cílem kampaní je umožnit velmi rychlou inovací schopností US Army.

V článku POLEMIKA: Konec BVP? Dobrá zpráva! Jsme polemizovali o nevhodnosti pásových BVP pro potřeby Armády ČR. Kolová vozidla 8×8 mají v současném „transparentním bojišti“ nesporné výhody, zejména z hlediska nízké logistické stopy, možnosti přesouvat se po vlastní ose a nenápadnosti. Kolová BVP mají samozřejmě své nesporné nevýhody, ale jak dokazuje testování AFC, výzbroj mezi ně nepatří.

AFC během letošní série experimentálních kampaní Project Convergence 21 testuje kolové vozidlo LAV 700 od kanadské společnosti General Dynamics Land Systems-Canada. Vozidlo je vybaveno novým bojovým modulem a experimentálním automatickým kanonem Bushmaster XM913 ráže 50 mm.

LAV 700 je nová obrněná kolová platforma (reklamní brožura o vozidle) s podvozkem tvarovaným do „V“. Jedná se o nejnovější přírůstek rodiny kanadských obrněných vozidel LAV (Light Armoured Vehicle), které mimo jiné najdeme u americké námořní pěchoty (LAV-25) nebo u americké armády (M1126 Stryker). Možná tedy americká armáda pomalu hledá náhradu za svá vozidla Stryker a LAV 700 se jeví jako ideální kandidát.

Ostatně není těžké odhadnout, že LAV 700 s 50mm kanonem je určen pro střední brigády „Stryker“ SBCT (Stryker Brigade Combat Team) a pro boj s novou generací ruských obrněných vozidel na evropském bojišti.

LAV 700 má maximální přípustnou hmotnost 32 000 kg, z toho 11 000 kg připadá na užitečné zatížení. Vozidlo pohání dieselový motor Caterpillar C13 o špičkovém výkonu 530 kW (711 koní). Dojezd vozidla na interní nádrže po pevných cestách je působivých 1000 kilometrů. Vozidlo dokáže překonat zákopy široké 2,2 metru a kolmé překážky vysoké 0,8 metru.

Je zbytečné popisovat všechny „vychytávky“, které vozidlo může mít – záleží pouze na zákazníkovi, co si přeje a co je ochoten zaplatit. Navíc společnost GDELS má přístup k nejmodernějším technologiím, takže v tomto ohledu není žádný problém.


Experimentální testování nových schopností US Army. Vozidlo LAV 700 v čase 0:35

Americká armáda s automatickým kanonem XM913 ráže 50 mm počítá pro zbraňový systém střední ráže ALAS-MC (Advanced Lethality and Accuracy System for Medium Caliber) pro budoucí bojová vozidla NGCV (Next Generation Combat Vehicle), včetně nových BVP OMFV (Optionally Manned Fighting Vehicle). V současné době americká armáda testuje minimálně 20 kanonů XM913.

Zbraň střílí municí 50 × 228 mm, konkrétně protipancéřovou podkaliberní XM1203 (APFSDS) a programovatelnou tříštivo-trhavou XM1204 (HEAB), přičemž lze naprogramovat detonaci střely ve vzduchu, při dopadu nebo se zpožděním. Pochopitelně je možný vývoj i další specializované munice. Northrup Grumman dokonce plánuje vývoj naváděné 50mm munice s dosahem až 7000 metrů, která umožní palbu mimo přímou viditelnost. Cena takové munice bude ale jistě astronomická (relativně, vzhledem ke klasické munici ráže 30 mm).

Průbojnost munice XM1203 není udávaná, ale neoficiální odhady mluví o 200 mm válcované oceli na 2000 metrů. Podkaliberní munice ráže 30 mm dokáže probít 100 mm válcované oceli na 1000 metrů.

Hlavní výhodou 50mm kanonu není jen větší účinek v cíli, ale velký účinný dostřel – kanon může vést boj proti obrněným cílům až na vzdálenost 4000 metrů, tedy na dvojnásobnou vzdálenost, než dokáže 25mm kanon M242 BVP Bradley.

Ostatně XM913 byl původně vyvinut pro americký demonstrační program EAPS ID (Extended Area Protection and Survivability Integrated Demonstration), což měl byt kanonový systém určený k boji proti dronům a raketové, dělostřelecké a minometné munici.

US Army se ale zatím nerozhodlo o zavedení kanonu XM1203. Proti hraje nepochybně cena munice. Navíc vozidlo s kanonem ráže 50 mm může mít připraveno ke střelbě násobně méně munice (dvakrát, třikrát?), než vozidlo s kanonem ráže 30 mm.

Zdroj: MilMag

Nahlásit chybu v článku


Související články

Automatický kanon ráže 50 mm pro americká BVP

Americká armáda (US Army) chce v polovině příštího desetiletí získat nová bojová vozidla pěchoty ...

Výsadkový tank MPF od General Dynamics Land Systems

Před týdnem vysocí představitelé americké armády navštívili výrobní závod General Dynamics Land ...

Rozbíhají se testy výsadkových tanků MPF

Celkově 24 prototypů lehkých tanků MPF (Mobile Protected Firepower) od dvou společností postupně ...

Lehký výsadkový tank MPF od BAE Systems

Britská společnost BAE Systems pomocí nové infografiky blíže představila svůj návrh lehkého ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Sgt Murphy
    14:08 16.11.2021

    OS SR by podľa môjho názoru pre potreby vlastnej obrany (a obrany NATO) malo čo v najkratšom časovom horizonte vybudovať vševojskové bojové zoskupenie (BZ) schopné samostatného ...
    Zobrazit celý příspěvek

    OS SR by podľa môjho názoru pre potreby vlastnej obrany (a obrany NATO) malo čo v najkratšom časovom horizonte vybudovať vševojskové bojové zoskupenie (BZ) schopné samostatného fungovania pozostávajúce z hrotových jednotiek, ktoré tvoria:

    - špeciáli 5. pluku
    - výsadkový prápor
    - jednotky cimic a psyops,
    - ľahký komando prápor

    ... Ktorý by boli v čo najkratšom slede vo vedení bojovej činnosti doplnené mechanizovanými prápormi na KBVP, ktoré sú doplnené o:
    - delostrelecký a raketometný oddiel
    - vlastnú PVO v réžii protilietadlového raketového pluku
    - prieskumnú jednotku o veľkosti práporu s ľahkými bojovými drónmi
    - prápor elektronického boja

    ... A celý tento cirkus v čo možno najkratšom slede podporí priamou palebnou podporou tankový prápor.

    Podľa potrieb je BZ (bojové zoskupenie) doplnené o jednotky RCHBO.

    Celému BZ poskytujú od prvého dňa leteckú podporu lietadlá F-16 a vrtuľníky Black Hawk.

    A potom. Ak zvládnu OS SR vybudovať jednotky schopné reálneho a rýchleho bojového nasadenia kdekoľvek v EU a jej záujmových oblastiach, potom sa môžeme baviť v rámci rozpočtových mantinelov o doplnenie ďalšími jednotkami a budovanie dvoch rôznych brigád.
    Skrýt celý příspěvek

  • Sgt Murphy
    22:55 14.11.2021

    Nebudem argumentovať čistou fantazmagóriou pomyselného konfliktu totálneho zničenia, v krátkosti budem argumentovať poznatkami reálneho nasadenia jednotiek US Army z ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Nebudem argumentovať čistou fantazmagóriou pomyselného konfliktu totálneho zničenia, v krátkosti budem argumentovať poznatkami reálneho nasadenia jednotiek US Army z rozbombardovaného Iraku z rokov 2003-2004, zo začiatkov Operácie Iracká sloboda.

    Hlavnou prepravnou kapacitou ťažkých mechanizovaných jednotiek US Army boli ťažké ťahače s prívesmi HETS s váhou 42 t bez nákladu (naložené s M2 Bradley vážili súpravy 70 t resp. s M1 Abrams viac než 100 t), rôzne varianty ťažkých nákladných vozidiel 8x8 HEMTT s váhou 19 t, stredné ťažké nákladné vozidlá M939 a FMTV, terénne automobily HMMVW a palivo pre celé tieto konvoje viezli plné cisternové vozidlá HEMTT o váhe 30 t.

    Postup takejto techniky je mimoriadne náročný a plne závislý od cestnej infraštruktúry. Prejazd 70-100 t naložených súprav po nespevnených poľných cestách nemožný za nepriaznivého počasia. Postup po spevnených cestách obývanými oblasťami zas kriticky zvyšuje riziko útoku na konvoj na slabo chránené nákladné vozidlá.

    Vozidlá Stryker naopak umožňovali jednotkám takmer neobmedzené možnosti presunov po vlastnej ose.

    Možnosti presunov ťažkej techniky sú tiež limitované nosnosťou mostov, kedy mnoho krát bol postup úplne zastavený zničením týchto mostov alebo potreby vyloženia nákladu a samostatného presunu techniky cez most a opätovného naloženia nákladu, čo značne zdržuje postup jednotiek a opäť zvyšuje riziko útoku na konvoj.

    Jednotky s vozidlami Stryker tak boli často nútené zastaviť vlastný postup, nájsť a zabezpečiť vhodné mosty na presun ťažkých mechanizovaných jednotiek.

    S narastajúcimi útokmi na postupujúce ťažké mechanizované jednotky s vozidlami Abrams a Bradley došli velitelia z záveru, že ku každému konvoju vozidiel ťažkých mechanizovaných jednotiek bude priradená jedna rota s KBVP Stryker zabezpečujúca presuny, pretože ťažká pásová technika trpela častými poruchami pri presunoch po vlastnej ose, spotrebovávala príliš veľa paliva a nedokázala spoľahlivo chrániť vlastné jednotky.

    Postup ťažkých mechanizovaných jednotiek bez podpory Strykerov tak neustále závisel od vzdušnej podpory, ktorá však nebola vždy dostupná a preťažená.

    Jednotky vybavené vozidlami Stryker tiež boli schopné rýchlejších presunov a väčšej flexibilite pri posilňovaní bojových postavení iných jednotiek pred útokmi povstalcov.

    Nakoniec boli jednotky postupujúcich vozidiel Stryker rozdelené na tri skupiny. Jedna tvorila predvoj, druhá zabezpečovala postup konvojov ťažkých mechanizovaných jednotiek postupujúcim na sever a trietia skupina zabezpečovala presuny prázdnych zásobovacích vozidiel smerom na juh.

    Za dva mesiace jednotky Stryker najazdili 42 700 km so 96% nasaditeľnosťou, eskortovali 8000 vozidiel a počas útokov stratili len 4 z nich. Pred ich príchodom bolo útokmi zničených 88 vozidiel konvojov. Povstalci tak postupne začali útočiť prv na Strykery.

    Veliteľ jednotiek Stryker vyhlásil, že tak rozsiahlu bojovú misiu by nebolo schopné splniť s vozidlami Bradley, pretože tie sú príliš pomalé, veľmi poruchové a na svoje bojové nasadenie potrebovali príliš dlhú reťaz podporných jednotiek.

    Vozidlá Stryker mali samozrejme aj morálny dopad, pozitívny na vojakov US Army, ktorý sa mohli spoľahnúť na "nerozbitné", ťažkými bojmi testované Strykery a od nepriateľa dostali tieto jednotky prezývku "ghost soldiers" vďaka tichým kolesovým podvozkom vozidiel.

    Závery o prednostiach jednotiek vybavených kolesovými BVP zo skutočného bojového nasadenia (nie fantasmagórie Miroslava o dobývaní Bardejova a Skeleta o zablatených cestách), nech si každý spraví sám.
    Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      23:51 14.11.2021

      Zajímavé že když je pásové BVP tak nepoužitelné že chtějí Američani kupovat nové....
      Jinak máte naprostou pravdu v tom že na iráckém bojišti zcela určitě nenarazili na terén krerý ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Zajímavé že když je pásové BVP tak nepoužitelné že chtějí Američani kupovat nové....
      Jinak máte naprostou pravdu v tom že na iráckém bojišti zcela určitě nenarazili na terén krerý by neumožňoval pohyb kolové techniky. Takže pokud chcete OSSR vybavit pro boj na Středním východě nebo Africe je kolová platforma jasná volba.
      Skrýt celý příspěvek

      • Sgt Murphy
        00:12 15.11.2021

        Je zaujímavé že kolesové BVP sú tak bojovo nepoužiteľné lebo zapadnú v prvej zákrute poľnej cesty na kraji lesa pri potoku v bojoch o Bardejov keď začne pršať... že ich nakupujú ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Je zaujímavé že kolesové BVP sú tak bojovo nepoužiteľné lebo zapadnú v prvej zákrute poľnej cesty na kraji lesa pri potoku v bojoch o Bardejov keď začne pršať... že ich nakupujú armády po celom svete.
        Skrýt celý příspěvek

        • Miroslav
          05:04 15.11.2021

          To je vytrhnuté z kontextu a ty to vieš. Ja celý čas píšem o tom, že potrebujeme platformu kolesovú aj pásovú. Kolesovú použiť tam kde to ide a pásovú tam, kde kolesovú použiť ...
          Zobrazit celý příspěvek

          To je vytrhnuté z kontextu a ty to vieš. Ja celý čas píšem o tom, že potrebujeme platformu kolesovú aj pásovú. Kolesovú použiť tam kde to ide a pásovú tam, kde kolesovú použiť nemožno. Čo z toho si nepochopil, že zo seba musíš robiť vola?
          Skrýt celý příspěvek

      • Sgt Murphy
        00:14 15.11.2021

        Alebo to ty si len nepochopil prednosti jedného alebo druhého typu platformy a možnosti ich bojového nasadenia (?).

        Alebo to ty si len nepochopil prednosti jedného alebo druhého typu platformy a možnosti ich bojového nasadenia (?).

        • Sgt Murphy
          00:36 15.11.2021

          Ok, jasné nevýhody pásov a výhody kolies som ti bol dúfam schopný vysvetliť v prvom príspevku (či si to dokázal aj pochopiť už neviem). Nevýhody kolesového podvozku a z toho výhody ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Ok, jasné nevýhody pásov a výhody kolies som ti bol dúfam schopný vysvetliť v prvom príspevku (či si to dokázal aj pochopiť už neviem). Nevýhody kolesového podvozku a z toho výhody podvozku pásového sú v krátkosti jasne popísané nižšie vo videu.

          https://www.youtube.com/watch?...

          Iná platforma si žiada inú taktiku nasadenia, každá exceluje v niečom inom.
          Skrýt celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            00:40 15.11.2021

            "Jinak máte naprostou pravdu v tom že na iráckém bojišti zcela určitě nenarazili na terén krerý by neumožňoval pohyb kolové techniky."

            ?? Čo prosím? Neviem o čom točíš. Nemáš ani ...
            Zobrazit celý příspěvek

            "Jinak máte naprostou pravdu v tom že na iráckém bojišti zcela určitě nenarazili na terén krerý by neumožňoval pohyb kolové techniky."

            ?? Čo prosím? Neviem o čom točíš. Nemáš ani najmenšiu predstavu.

            https://www.youtube.com/watch?...
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            05:32 15.11.2021

            Len pre istotu sa spýtam... Stryker by tam vôbec nezapadol alebo by sa z toho dokázal dostať sám?

            Len pre istotu sa spýtam... Stryker by tam vôbec nezapadol alebo by sa z toho dokázal dostať sám?

          • Scotty
            08:17 15.11.2021

            Je tam rozmoklí terén běžnou záležitostí? Ne. Je to běžné u nás? Celkem ano.

            Je tam rozmoklí terén běžnou záležitostí? Ne. Je to běžné u nás? Celkem ano.

    • Miroslav
      05:01 15.11.2021

      Lenže ty si uviedol jeden jediný aspekt celého toho problému... Irán kde takmer neprší a sneh nevideli vôbec. Ja som myslel, že my kupujeme BVP kvôli obrane domáceho územia a nie ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Lenže ty si uviedol jeden jediný aspekt celého toho problému... Irán kde takmer neprší a sneh nevideli vôbec. Ja som myslel, že my kupujeme BVP kvôli obrane domáceho územia a nie kvôli útoku na Irak
      Skrýt celý příspěvek

      • Sgt Murphy
        08:21 15.11.2021

        V Iraku prší od neskorej jesene do jari. Menej než v miernom podnebnom pásme, ale keď zaprší aj málo tak z púšte je riedke blato. V obývaných oblastiach, kde prebiehala väčšina ...
        Zobrazit celý příspěvek

        V Iraku prší od neskorej jesene do jari. Menej než v miernom podnebnom pásme, ale keď zaprší aj málo tak z púšte je riedke blato. V obývaných oblastiach, kde prebiehala väčšina bojov, sú zavlažované polia.

        O akom type konfliktu sa to bavýme? Na našom domácom území.. predpokladám, východnú hranicu NATO. Myslíš že presun ťážkých mechanizovaných jednotiek 1000 km na východnú hranicu by bol iný než v Iraku? Došli by tam po svojich? Alebo by sme ich naložili na železničné vagóny a Rusko by počkalo než ich fajnovo dovezieme na frontu?
        Skrýt celý příspěvek

        • Miroslav
          09:31 15.11.2021

          1/ Musíme si uvedomiť, že prioritou je obrana domáceho územia a k tomu je nutné aj prispôsobiť bojovú techniku. Neviem prečo do toho stále pletieš Irak

          2/ Stále mi podsúvaš, že ...
          Zobrazit celý příspěvek

          1/ Musíme si uvedomiť, že prioritou je obrana domáceho územia a k tomu je nutné aj prispôsobiť bojovú techniku. Neviem prečo do toho stále pletieš Irak

          2/ Stále mi podsúvaš, že som proti kolesovej platforme, čo nie je pravda. Kolesová platforma musí byť využitá všade tam, kde je to možné. Pásová až keď je terén za hranicou možností kolesovej techniky

          3/ Ak píšeš o východnej hranici, história ukázala, že tam sú pásy nevyhnutnosťou. Alebo to ZSSR/Rusko celý čas robili zle, že sa orientovali na pásovú techniku? Kde urobil Hitler chybu?

          4/ Na jednej strane tvrdíš, že pre expedíčné jednotky sú lepšie kolesá a potom sám postneš video z Iraku, kde sa majú problém vyhrabať aj pásové vozidlá. Keď je tam taký terén, že majú problém pásy, budú na tom kolesá lepšie?
          Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            09:54 15.11.2021

            Prioritou není obrana domácího území vlastními silami, protože takovou armádu nepostavíš, dokonce ani SNP se neubránilo proti početně slabšímu nepříteli. Prioritou je budovat ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Prioritou není obrana domácího území vlastními silami, protože takovou armádu nepostavíš, dokonce ani SNP se neubránilo proti početně slabšímu nepříteli. Prioritou je budovat armádu jako koaliční a u malého státu si nehrát na vševojskovou. Prioritou je mít na excelentní úrovni jednotky, které byly určeny jako příspěvek do koaličních sil a ty bez váhání na výzvu nasadit.
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            10:01 15.11.2021

            To je teória. Prax je taká, že sa môžeme plne spoliehať na to, že pomoc príde?

            To je teória. Prax je taká, že sa môžeme plne spoliehať na to, že pomoc príde?

          • Jura99
            10:13 15.11.2021

            byl jsem tam asi pred 5lety, uzasne misto i sirsi okoli. Dokud to clovek nevidi, nechape souvislosti, treba zjisti ze gen. Sazavsky najel na minu na te hlavni ceste, kde dnes frčí ...
            Zobrazit celý příspěvek

            byl jsem tam asi pred 5lety, uzasne misto i sirsi okoli. Dokud to clovek nevidi, nechape souvislosti, treba zjisti ze gen. Sazavsky najel na minu na te hlavni ceste, kde dnes frčí kamiony. Jsem zvedavy, jak Duklu zmeni planovana dalnice.
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            12:26 15.11.2021

            Priznám sa, že aj keď to mám len nejakých 30 km, bol som tam prvýkrát (myslím na tom konkrétnom mieste). Veľmi na ten smer nechodím lebo je to ako sa u nás hovorí ,,Pánu Bohu za ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Priznám sa, že aj keď to mám len nejakých 30 km, bol som tam prvýkrát (myslím na tom konkrétnom mieste). Veľmi na ten smer nechodím lebo je to ako sa u nás hovorí ,,Pánu Bohu za chrbtom". Som čumel, že im tam postavili Kaufland :D Toho roku zase zrušili letecký deň na základni v Prešove, tak aspoň takýto historický pohľad na bojovú techniku.

            S tou diaľnicou (rýchlostná cesta R4, teda ani nie diaľnica) by som bol opatrný. Napojenie z Prešova na Poľskú hranicu vypadlo z priorít a skôr ako v roku 2030 sa tým ani nebudú zaoberať. Vidím to na niekedy okolo roku 2040 a neskôr. Ak by si sa tu niekedy vyskytol, rád ťa pozvem na pivo (aj keď ja pivo nepijem) a možno aj nájdeme spoločnú reč na niektoré témy :-). Myslím, že by sme sa mali o čom rozprávať.
            Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            13:03 15.11.2021

            Miroslav: ještě tam pojedu určitě tak se ti ozvu :-). Jinak výlet to je nejmíň na den jen na slovenské straně (na polské jsme nebyl), vzal jsem to od muzea ve Svidníku, přes tanky ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav: ještě tam pojedu určitě tak se ti ozvu :-). Jinak výlet to je nejmíň na den jen na slovenské straně (na polské jsme nebyl), vzal jsem to od muzea ve Svidníku, přes tanky v údolí smrti u Kapišové až na Vyšný Komárnik vč. vyhlídkové věže. Dobrý je ten kostelík v Nižném Komárniku, který je sice dřevěný, ale kupodivu se do něj nikdo netrefil. Povedený je známý památník ve Vyšném Komárniku, to byla ještě precizní kamenicko-zednická práce.
            Skrýt celý příspěvek

    • Jura99
      09:49 15.11.2021

      Je to zajímavý spor kola vs. pásy, obecně asi čím lehčí stroj, tím přirozeněji na kolech a obráceně. Buggyna s pásy asi těžko a MBT na kolech také těžko. Pro Miroslavovu obranu ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Je to zajímavý spor kola vs. pásy, obecně asi čím lehčí stroj, tím přirozeněji na kolech a obráceně. Buggyna s pásy asi těžko a MBT na kolech také těžko. Pro Miroslavovu obranu kopců kolem Bardejova, resp. dopravu pěchoty na ty kopce by nejspíš vyhověly Gerlachy, ale který blázen by po zkušenostech s Duklou chtěl obsazovat Slovensko přes hory ? Da Dukle přišel čs. tankový prapor bezmála o všechny tanky a projít přes kopce byla spíš ruční práce.
      Skrýt celý příspěvek

      • Miroslav
        10:06 15.11.2021

        Mimochodom, včera som sa na Dukle pozrieť bol s deťmi.

        Mimochodom, včera som sa na Dukle pozrieť bol s deťmi.

    • Martinos
      10:59 15.11.2021

      Pásové BOV a POV je hlavné bojové vozidlo mechanizovaných jednotiek. Schopné prepraviť mechanizované družstvo s primeranou ochranou vezenej živej sily na miesto zosadnutia a ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Pásové BOV a POV je hlavné bojové vozidlo mechanizovaných jednotiek. Schopné prepraviť mechanizované družstvo s primeranou ochranou vezenej živej sily na miesto zosadnutia a podporovať paľbou z lafetovaných zbraní zosadnutú pechotu. Organická výzbroj vozidla umožňuje nepretržité vedenie bojovej činnosti v celom spektre očakávaných situácií na bojisku. Vzhľadom na úroveň balistickej ochrany a charakter výzbroje je ideálne na využitie v ofenzívnych ako aj defenzívnych operáciách vysokej intenzity.
      Ma 8x8 balisticku ochranu ako pasove BOV (az stanag L6)? Aky to ma dopad na manevrovatelnost?
      Skrýt celý příspěvek

      • Sgt Murphy
        18:59 15.11.2021

        Poučky z brožúrky alebo dlho pripravované cvičenie, kde si pásová technika zajazdí pár km a potom putuje späť na náves/vlakový vagón a späť na základňu, za úplne ideálnych ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Poučky z brožúrky alebo dlho pripravované cvičenie, kde si pásová technika zajazdí pár km a potom putuje späť na náves/vlakový vagón a späť na základňu, za úplne ideálnych podmienok... je vec jedna. Reálne bojové presuny na dlhé vzialenosti, časté presuny do miesta bojov kam sa pásy nepohnú bez ťažkých ťahačov, návesov a cisterien s palivom, nedostupnosť spevnených ciest/železníc, zničených mostov, útoky na logistické a zásobovacie konvoje, bez ktorých sa ťažké mechanizované jednotky s pásovou technikou takmer nehnú z miesta prípadný nedostatok alebo nedostupnosť paliva, munície, náhradných dielov a ďalších zásob počas dlhodobého nasadenia... je vec druhá. Realita je iná než brožúrka. V tom majú kolesá navrch oproti pásom.
        Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          19:24 15.11.2021

          /cisterien s palivom, nedostupnosť spevnených ciest/železníc, zničených mostov, útoky na logistické a zásobovacie konvoje,
          prípadný nedostatok alebo nedostupnosť paliva, munície, ...
          Zobrazit celý příspěvek

          /cisterien s palivom, nedostupnosť spevnených ciest/železníc, zničených mostov, útoky na logistické a zásobovacie konvoje,
          prípadný nedostatok alebo nedostupnosť paliva, munície, náhradných dielov a ďalších zásob počas dlhodobého nasadenia/
          Tohle platí jedna k jedné i na kolovou techniku. Zvlášť tu těžkou.
          Skrýt celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            19:57 15.11.2021

            Nie v takej miere ako na ťažká pásová technika, ktorá:

            - Zožerie viac paliva pri presune po vlastnej ose
            - Potrebuje viac náhradných dielov pri presune po vlastnej ose
            - Nedokáže ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Nie v takej miere ako na ťažká pásová technika, ktorá:

            - Zožerie viac paliva pri presune po vlastnej ose
            - Potrebuje viac náhradných dielov pri presune po vlastnej ose
            - Nedokáže sa presúvať rýchlo, na väčšie vzdialenosti po vlastnej ose, ich možnosti nasadenia nie sú flexibilné
            - Potrebuje byť na väčšie vzdialenosti prevážaná kolesovými ťahačmi, ktoré žerú ďalšie palivo a potrebujú ďalšie náhradné diely
            - Osádky vezených pásových vozidiel cestujú v ďalších kolesových vozidlách, ktoré sú slabo pancierované oproti KBVP a potrebujú ďalšie palivo a náhradné diely
            - Vozidlá nesúce palivo a náhradné diely tiež potrebujú palivo a náhradné diely
            - Vezená pásová technika je pri presune ťahačmi nebojaschopná, takže potrebujeme ďalšiu zabezpečovaciu techniku na presun
            - Zabezpečovacia technika potrebuje opäť ľudí, palivo a náhradné diely
            - Naložený, nebojaschopný konvoj potrebuje neustálu vzdušnú podporu, čo zas ďalej zväčšuje reťazec potrebný k postupe ťažkých mechanizovaných jednotiek
            - Ťažké ťahače s prívesmi naložené obrnenou technikou majú minimálnu priechodnosť terénom
            - Súpravy celkovej váhy 70t a viac sú plne závislé na dobrom stave/nosnosti ciest a mostov, takže plánovanie týchto presunov je mimoriadne náročné a nepriateľom ľahko predvídateľné
            Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            22:34 15.11.2021

            S něčím souhlasím z něčím ne. Ovšem Doporučuji si nastudovat článek věnující se přesunu KBVP do Pobaltí. Opravdu kola nejsou jen samá pozitiva a sociální jistoty. Skoro mám pocit ...
            Zobrazit celý příspěvek

            S něčím souhlasím z něčím ne. Ovšem Doporučuji si nastudovat článek věnující se přesunu KBVP do Pobaltí. Opravdu kola nejsou jen samá pozitiva a sociální jistoty. Skoro mám pocit že kdyby míst těch KBVP jeli podvaly s tahači zase tak moc se nezmění.
            https://www.armadninoviny.cz/e...
            Navíc pokud by jsem uvažovali přesun těžkého BÚU vyjde jako jediná schůdná možnost přesun po železnici. Jsem přesvědčen že přesun BVP nebo KBVP by se musel uskutečnit ještě před začatém bojových operací. V opáčeném případě je naděje na úspěch mizivá a opravdu nejde o to jaké bude podvozková platforma.
            Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            07:59 16.11.2021

            Sgt Murphy: právě proto se experti neshodnout jestli kola nebo pásy. Kola mají milion výhod na přesunu a milion nevýhod v bojové situaci či v terénu. Pásy zase obráceně. Před sto ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Sgt Murphy: právě proto se experti neshodnout jestli kola nebo pásy. Kola mají milion výhod na přesunu a milion nevýhod v bojové situaci či v terénu. Pásy zase obráceně. Před sto lety to chtěli řešit kombinací, kolohousenkou, ještě ruské tanky BT (bystrochodnyje) měly jezdit i bez pásů, ale to byla také slepá cesta. Protivník (Rusko) se pásů nezbavuje, spíš naopak, takže bychom se u BVP měli zachovat stejně. Na kolech ať jsou lehké a výsadkové síly.
            Skrýt celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            13:25 16.11.2021

            V mojom prvom príspevku sa dočítaš, že armáda by si mala zachovať pásy aj kolesá, pretože obe platformy majú svoje plusy a mínusy. ČR by toho mala byť schopná, vy by ste nemali mať ...
            Zobrazit celý příspěvek

            V mojom prvom príspevku sa dočítaš, že armáda by si mala zachovať pásy aj kolesá, pretože obe platformy majú svoje plusy a mínusy. ČR by toho mala byť schopná, vy by ste nemali mať problém ufinancovať dvojnásobne väčšiu armádu než SR. Ja si nemyslím, že OS SR môže mať dve brigády, jednu na pásoch a druhú na kolesách resp. na úkor spôsobilostí iných jednotiek, moju predstavu približnej štruktúry OS SR nájdeš tiež v jednom z príspevkov. Naša "ťažká" brigáda mala byť preto postavená na KBVP, ktoré skracujú reakčný čas nasadenia jednotky, sú pohyblivejšie po vlastnej ose a samostatnejšie vo vedení bojovej činnosti. Samozrejme doplnené o tanky, tých sa nezbavovať.

            Rusko má pásové jednotky, ale tiež sú priekopníkmi kolesových bojových vozidiel - BTR, pokiaľ dôjde k bleskovému obsadeniu niektorého z území NATO, bude to na týchto vozidlách a so vzdušnou podporou a také rýchle, že mechanizované jednotky NATO s pásmi v nestihnú ani naštartovať.

            Rusko pravidelne nacvičuje takto veľké, rýchle presuny, aj "ľahkých" aj "ťažkých" jednotiek, presúva desaťtisíce vojakov hore dole Ruskom, k hranici NATO a zas späť na základne. Pokiaľ by došlo ku konfliktu, NATO by so sťahovaním ťažkých mechanizovaných jednotiek na východnú hranicu malo veľmi veľké problémy.
            Skrýt celý příspěvek

    • Sidon
      21:25 15.11.2021

      No a neni to tak, ze je potreba oboji a obe dve platformy se doplnuji? Samozrejme ze komplexni misi a to ani asymetrickou nelze plnit s jen jednim typem. Dotazeno ad absurdum, ...
      Zobrazit celý příspěvek

      No a neni to tak, ze je potreba oboji a obe dve platformy se doplnuji? Samozrejme ze komplexni misi a to ani asymetrickou nelze plnit s jen jednim typem. Dotazeno ad absurdum, mohli bychom zkusit vyvinout univerzalni vojenske letajici vozidlo, ktere zvladne kazdy typ operace, rychle, tise, s mohutnym pancirem, neskutecnou palebnou silou a rotou potapecu s padaky uvnitr.
      Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    16:27 13.11.2021

    Předpokládám, že až osadí onu věž s kanónem ráže 50 mm (ALAS-MC) na pásové AMPV, tak bude o vozidle OMFV dost jasno. Přeci jen ten podvozek se už vyrábí a bude vyrábět ještě ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Předpokládám, že až osadí onu věž s kanónem ráže 50 mm (ALAS-MC) na pásové AMPV, tak bude o vozidle OMFV dost jasno. Přeci jen ten podvozek se už vyrábí a bude vyrábět ještě dlouho. Tedy by šlo o logický krok na něm velmi rychle vystavět i náhradu vozidel Bradley (z nějž vychází). Jasně, AMPV není zrovna futuristické supervozidlo, ale tak nějak jej beru jako takového vyzkoušeného dříče, který sice nenadchne, ale neurazí. S tou padesátkou ve věži a top elektronikou by navíc šlo o velmi silné vozidlo na bojišti. U americké armády budou mít stejně vždycky prioritu tanky a letectvo, tedy ta BVP by měla být hlavně co nejunifikovanější s dalšími bojovými prostředky, pro snížení provozní zátěže. Zatím se mi zdá, že i tohle je vizí armádních plánovačů.
    Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      19:34 13.11.2021

      Nemusí být futuristické, aby bylo funkční. Jsem zvědav či bude dříve, zda věž s 50 mm kanonem u US army nebo nové bvp v AČR.

      Nemusí být futuristické, aby bylo funkční. Jsem zvědav či bude dříve, zda věž s 50 mm kanonem u US army nebo nové bvp v AČR.

      • SYN_
        20:24 14.11.2021

        To není spravedlivé, oni už budou mít tu věž tak do pěti let :)

        To není spravedlivé, oni už budou mít tu věž tak do pěti let :)

  • flanker.jirka
    20:56 12.11.2021

    Bude zajímavé sledovat, jak si armády povedou s případným zavedením munice 50 mm na západě, nebo 57 mm na východě. Výkon munice vs počet vezene munice v zásobníku oproti 30 mm bude ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Bude zajímavé sledovat, jak si armády povedou s případným zavedením munice 50 mm na západě, nebo 57 mm na východě. Výkon munice vs počet vezene munice v zásobníku oproti 30 mm bude třeba hodně odzkoušet a spočítat.
    Skrýt celý příspěvek

  • Sgt Murphy
    19:46 12.11.2021

    MO ČR hľadá výhovorky a chce ušetriť na armáde. Tam je situácia iná ako v SR, vy by ste nemali mať problém ufinancovať armádu dva krát väčšiu než máme my, teda mať jednu brigádu na ...
    Zobrazit celý příspěvek

    MO ČR hľadá výhovorky a chce ušetriť na armáde. Tam je situácia iná ako v SR, vy by ste nemali mať problém ufinancovať armádu dva krát väčšiu než máme my, teda mať jednu brigádu na pásoch a druhú na kolesách. Naopak OS SR potrebuje zefektívniť a pre nás sú lepšou voľbou práve kolesá.

    OS SR potrebuje čo najskôr transformovať pre potreby aktuálne a budúce, do budúcna by mali (podľa môjho názoru) vyzerať takto:

    1. Bojové sily:

    Sily pre špeciálne operácie
    5. pluk špeciálneho určenia ... špeciálne sily - SF - tier 1
    52. výsadkový prápor ... bojová podpora SF, sily pre špeciálne operácie - SOF - tier 2
    CIMIC a PSYOPS
    ... Sily pre špeciálne operácie potrebujú vybudovať vlastnú vrtuľníkovú letku MH-60M a nové ľahké útočné vozidlá 4x4

    Ľahká mechanizovaná brigáda:
    1x komando prápor (tier 3)
    2x ľahký motorizovaný prápor (horský)
    ... Komando prápor by sa pretransformoval s aktuálneho mechanizovaného práporu v Martine, bol by súčasťou síl rýchleho nasadenia
    ... Ľahké motorizované prápory by sa špecializovali na asymetrický typ boja a humanitárne operácie
    ... prepravné prostriedky komando práporu by tvorili ľahké útočné vozidlá 4x4 typ Jackal a ľahké pásové vozidlá BvS 10
    ... prepravné prostriedky horských práporov by tvorili vozidlá ľahké obrnené vozidlá (JLTV), ľahké pásové obojživelné vozidlá (BvS 10) a obojživelné obrnené vozidlá 6x6 (Patria 6x6)
    ... Hlavnú výzbroj by tvorili 50. cal guľomety, riadené protitankové strely, RPG, automatické granátomety, 81 mm mínomety a ľahké ťažené húfnice 105 mm

    Ťažká mechanizovaná brigáda:
    1x tankový prápor ... modernizované T-72/nové tanky M1, Leo 2)
    2x mechanizovaný prápor ... KVBP ochrana stanag l5, výzbroj min 30 mm kanón + protitankové riadené strely - Patria AMV XP

    2. Sily bojovej podpory

    1x delostrelecký pluk
    - 1x delostrelecký oddiel Zuzana 2
    - 1x raketometný oddiel ... Potreba modernizácie/výmeny Modular na najnovšiu raketovú muníciu
    ... Nákup delostreleckých radiolokátorov

    1x protilietadlový raketový pluk
    - 1x oddiel RBS-98
    - 1x oddiel Strela/Stinger
    ... Zabezpečuje protivzdušnú obranu a vzdušný prieskum ostatným jednotkám na zemi

    1x Pluk prieskumu a elektronického boja
    - 1x ISTAR prápor s novými ľahkými prieskumnými a bojovými drónmi
    ... poskytuje hĺbkový prieskum ostatným jednotkám po zemi a zo vzduchu, je schopný navádzať delostreleckú, leteckú muníciu a ničiť ciele zo vzduchu pomocou ľahkých bojových drónov
    - 1x Prápor elektronického boja

    1x Pluk RCHBO

    3. Sily bojového zabezpečenia:

    1x Ženijný pluk
    1x Pluk logistickej podpory
    1x Pluk podpory velenia a bojového zabezpečenia
    - 1x Prápor podpory velenia Trenčín
    - 1x Prápor nasaditeľných KIS

    Ako vidíte je toho dosť, preto nemôžeme mrhať prostriedkami len na jeden útvar/sily, je potrebné prostriedky rovnomerne rozložiť. Je potrebné modernizovať osobnú výstroj/výzbroj jednotlivca, nové útočné pušky, guľomety, pušky pre presnú streľbu, ostreľovacie pušky, RPG, nové riadené protitankové strely, nové vozidlá, radiolokátory, modernizovať protivdzušnú obranu a preradiť ju pod velenie pozemných síl, zmeniť zákon a začať budovať jednotky teritoriálnej obrany - Aktívne zálohy.

    Ušetrené peniaze treba vložiť do letectva - modernizovať stávajúce Black Hawk do podoby ich možného nasadenia v bojových zónach a pre potreby špeciálnych operácií MH-60 a SAR/CSAR (Combat Search and Rescue) HH-60, bolo by zaujímavé pre potreby ťažkej mechanizovanej brigády mať aj ťažšie stroje za adekvátnu náhradu Mi-17 tj. AW-101 alebo CH-47 a chýbajú tiež bojové helikoptéry AH-64 a bojové dróny.
    Skrýt celý příspěvek

    • toustr
      19:54 12.11.2021

      Budu reagovat na Vaši větu o financování AČR. Jde o to, že politik nechce dělat nepopulární kroky. Armáda je u nás brána jako něco, co není potřeba štědře dotovat, ale pokud v ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Budu reagovat na Vaši větu o financování AČR. Jde o to, že politik nechce dělat nepopulární kroky. Armáda je u nás brána jako něco, co není potřeba štědře dotovat, ale pokud v případě nouze nepřispěchá na pomoc dostatečně rychle (samozřejmě ve starých sovětských plechovkách), nezaslouží si ani to minimum. Až se něco semele a konflikt nám bude klepat na vrata, tak si to uvědomí... jenže k čemu nám to potom bude? :,)
      Skrýt celý příspěvek

      • Scotty
        20:30 12.11.2021

        Hlavně nikdo žádné výhovorky ani jiné hovorky nehledá. Zajímalo by mě jak na něco takového serža přišel.

        Hlavně nikdo žádné výhovorky ani jiné hovorky nehledá. Zajímalo by mě jak na něco takového serža přišel.

        • toustr
          21:03 12.11.2021

          Já hlavně nereagoval na první větu. Reagoval jsem zejména na větu druhou a doplnil ji o můj názor, jak laická veřejnost vnímá armádu a její nákupy. Také mi nepřijde, že by se třeba ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Já hlavně nereagoval na první větu. Reagoval jsem zejména na větu druhou a doplnil ji o můj názor, jak laická veřejnost vnímá armádu a její nákupy. Také mi nepřijde, že by se třeba MO vykrucovalo z nákupu něčeho, ale kdo ví, třeba máme jen špatné informace ;)
          Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      20:32 12.11.2021

      /MO ČR hľadá výhovorky a chce ušetriť na armáde./
      Citation needed.

      /MO ČR hľadá výhovorky a chce ušetriť na armáde./
      Citation needed.

    • Arthur
      22:18 12.11.2021

      Veľmi zaujímavé a dokonca premyslené - za mňa palec hore.

      Jeden z najlepších príspevkov, ktoré som za poslednú dobu čítal.

      Noazaj som rád, že táto diskusia tu je a že zmena ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Veľmi zaujímavé a dokonca premyslené - za mňa palec hore.

      Jeden z najlepších príspevkov, ktoré som za poslednú dobu čítal.

      Noazaj som rád, že táto diskusia tu je a že zmena paradigmi mantry Mastodontno-Gozillovitých pásových BVP, ktoré odčerpajú značnú časť rozpočtu, ktoré by mohli byť využiteľné niekde inde v rámci kapitoly MO tj. iných spôsobilostí OS je vítaná...
      Skrýt celý příspěvek

      • skelet
        09:55 13.11.2021

        je legrační, že místo mastodontu na pásech prosazuješ mastodonty na kolech. Přičemž ty "lehčí" kolové budou mít větší měrný tlak na plochu, než ty těžší pásové.
        Ale tak hlavně, že ...
        Zobrazit celý příspěvek

        je legrační, že místo mastodontu na pásech prosazuješ mastodonty na kolech. Přičemž ty "lehčí" kolové budou mít větší měrný tlak na plochu, než ty těžší pásové.
        Ale tak hlavně, že se ušetří :))
        Skrýt celý příspěvek

      • Sgt Murphy
        09:57 13.11.2021

        Samozrejme pásové BVP hlavne s príchodom kompozitových pásov ktoré odstraňujú veľa nevýhod tohto podvozku má svoje nesporné kvality s tým sa nieje potreba dohadovať.

        Avšak KBVP ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Samozrejme pásové BVP hlavne s príchodom kompozitových pásov ktoré odstraňujú veľa nevýhod tohto podvozku má svoje nesporné kvality s tým sa nieje potreba dohadovať.

        Avšak KBVP môže ťažiť z hustej cestnej siete EU, rýchlych presunov po vlastnej ose, menšieho zaťaženia na podporné jednotky, nižšiu cenu... tých plusov je veľa a jednoducho pre menšie, univerzálnejšie jednotky schopné rýchleho nasadenia kdekoľvek v EU alebo jej záujmových oblastiach je kolesový podvozok lepšia voľba. Pochopili to v US Army už v Iraku kedy brigády Stryker mali väčšiu bojovú efektivitu než ABCT na pásoch a dnes brúzdajú Dragoony krížom krážom EU na cvičenia, pochopili to aj Francúzi ktorý pásy vyradili úplne a aj taký tradicionalisti ako Briti zavádzajú Boxery. A nemyslím si že malé OS SR majú rozpočet, aby mali obe brigády ťažké BVP na dvoch typoch podvozku, resp. na úkor iných spôsobilostí, ktorých je v OS SR potreba ako soľ.

        Čo z takého moderného BVP bez modernej PVO a vzdušnej podpory, keď z neho vybehne nevycvičený bigoš s 58čkou ktorou ešte jeho dedo strieľal, bez riadnej výstroje, nočného videnia... Boha jeho však v US Army sa už testujú rôzne helmy s dispejmi, exoskeletony a roboty a neviem čo a my máme pechotu na úrovni 70.-80. rokov!
        Skrýt celý příspěvek

        • skelet
          10:27 13.11.2021

          tak samozřejmě v delším konfliktu budeme mít stále zpevněné cesty prost trosek z infrastruktury, ženisté a civilisté velmi rychle tyto trosky uklidí, cesty rychle opraví, polní ...
          Zobrazit celý příspěvek

          tak samozřejmě v delším konfliktu budeme mít stále zpevněné cesty prost trosek z infrastruktury, ženisté a civilisté velmi rychle tyto trosky uklidí, cesty rychle opraví, polní cesty nebudou rozježděné těžkou technikou apod. Vše poběží na drátkách, nikdy během operací nebude pršet, sněžit, bude jen svítit sluníčko.
          Skrýt celý příspěvek

          • Arthur
            11:42 13.11.2021

            Tak ať jen to sluníčko svíti na osemkolesové houfnice Caesar a ich posádky co nejvíce ...

            Tak ať jen to sluníčko svíti na osemkolesové houfnice Caesar a ich posádky co nejvíce ...

          • skelet
            12:34 13.11.2021

            rozdílné zbraně, Arthure, rozdílné zbraně

            rozdílné zbraně, Arthure, rozdílné zbraně

          • Arthur
            13:05 13.11.2021

            Minimálne ako delostrelecký oddiel súčasť ťažkej mechanizovanej brigády skelete, ťažkej mechanizovanej brigády

            Minimálne ako delostrelecký oddiel súčasť ťažkej mechanizovanej brigády skelete, ťažkej mechanizovanej brigády

          • skelet
            13:13 13.11.2021

            akorát dělostřelci nebudou vystrčeni tolik vepředu, takže ženisti a plánovači budou mít na jejich trasy více času.
            Je to jako bys porovnával odstřelovače s kulometčíkem.

            akorát dělostřelci nebudou vystrčeni tolik vepředu, takže ženisti a plánovači budou mít na jejich trasy více času.
            Je to jako bys porovnával odstřelovače s kulometčíkem.

        • Martinos
          10:36 13.11.2021

          Prezbrojenie na PBVP bude trvat 4-5 rokov. Prezbrojenie na nove pusky a vystroj mozno 2 roky. Takze po sutazi na nove PBVP a KBVP sa moze spustit sutaz na vyzbroj a vystroj ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Prezbrojenie na PBVP bude trvat 4-5 rokov. Prezbrojenie na nove pusky a vystroj mozno 2 roky. Takze po sutazi na nove PBVP a KBVP sa moze spustit sutaz na vyzbroj a vystroj jednotlivca.
          Vzdusnou podporou budu F16.
          Skrýt celý příspěvek

        • Jura99
          13:10 13.11.2021

          Drzet 2 brigady a k tomu SF s podporou je nad moznosti SR. Bud bude kvantita ale podfinancovana nebo se ubere jedna brigada a zbytku se venuji prostredky. Dve brigady +SF si drzi ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Drzet 2 brigady a k tomu SF s podporou je nad moznosti SR. Bud bude kvantita ale podfinancovana nebo se ubere jedna brigada a zbytku se venuji prostredky. Dve brigady +SF si drzi dvakrat vetsi staty.
          Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            13:45 13.11.2021

            Prečo by to malo byť nad naše možnosti? Keď to fungovalo doteraz s 1,2% HDP tak prečo by to nefungovalo pri štandardných 2% ?

            To si celý ty. 40x F-35 je pre vás v pohode ale 14x ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Prečo by to malo byť nad naše možnosti? Keď to fungovalo doteraz s 1,2% HDP tak prečo by to nefungovalo pri štandardných 2% ?

            To si celý ty. 40x F-35 je pre vás v pohode ale 14x F-16, 200 pásových BVP a 60 tankov pre Slovensko nad pomery
            Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            13:55 13.11.2021

            Doteraz fungovalo co ? Mate vyzbroj ze sociku vc. rucnich zbrani a jde to od desiti k peti. Tato vyzbroj fungovat dal muze, o tom take pisu, bud kvantitu nebo kvalitu. Oboji ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Doteraz fungovalo co ? Mate vyzbroj ze sociku vc. rucnich zbrani a jde to od desiti k peti. Tato vyzbroj fungovat dal muze, o tom take pisu, bud kvantitu nebo kvalitu. Oboji nepujde a uvidis za 5let, co z tech smelych planu zbyde. Nakupy i velikost ACR si vynasob koeficientem 0.4 a dostanes ekvivalent toho, na co mate financne i poctem jednotek. Takze 40ks F35 je pro vas zhruba 16ks, to je cislo v poradku.
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            14:58 13.11.2021

            Maďarsko má len o 1/3 vyšší HDP ako Slovensko a nezaznamenal som, že by si sa obával o ich ekonomickú situáciu keď len v roku 2018 kúpili 36 vrtuľníkov, 44 Leopardov alebo 24 PzH ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Maďarsko má len o 1/3 vyšší HDP ako Slovensko a nezaznamenal som, že by si sa obával o ich ekonomickú situáciu keď len v roku 2018 kúpili 36 vrtuľníkov, 44 Leopardov alebo 24 PzH 2000
            Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            17:25 13.11.2021

            investuji do tezke brigady, zavazku NATO, a to byste meli delat take. Ty vrtulniky jsou zrovna celkem levne, nejspis staly podobne jako vase UH60.

            investuji do tezke brigady, zavazku NATO, a to byste meli delat take. Ty vrtulniky jsou zrovna celkem levne, nejspis staly podobne jako vase UH60.

          • Miroslav
            18:46 13.11.2021

            Tvoje postoje silne pripomínajú postoje niektorých občanov, ktorí jednak tvrdia, že fašistická vláda ich núti nosiť rúška, obmedzuje im pohyb a núti do očkovania... A na strane ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Tvoje postoje silne pripomínajú postoje niektorých občanov, ktorí jednak tvrdia, že fašistická vláda ich núti nosiť rúška, obmedzuje im pohyb a núti do očkovania... A na strane druhej nadávajú, že vláda nič nerobí aby vyriešila situáciu s Covidom.

            Ty si taký malý schizofrenik. Na jednej strane by si sa chcel voziť po všetkom slovenskom, na strane druhej na to nemáš odvahu aby si to priznal, tak to maskuješ tak, že sa staviaš do roly akéhosi nekompromisného kritika.
            Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            19:28 13.11.2021

            vase vlada preci ma proti covidu atomovku, SNP a vylodeni v Normandii, tak bych byl v klidu. Jinak mi samozrejme krivdis, mam komplet ockovani, delam vse o neco pecliveji nez je ...
            Zobrazit celý příspěvek

            vase vlada preci ma proti covidu atomovku, SNP a vylodeni v Normandii, tak bych byl v klidu. Jinak mi samozrejme krivdis, mam komplet ockovani, delam vse o neco pecliveji nez je narizeno a zatim jsem pres veskerou snahu antivaxery nepochopil, stejne jako nechapu, jak lze uzivit stejne kvalitne ty dve brigady, jako dvakrat pocetnejsi stat. Ale muj selsky rozum se muze samozrejme hrube mylit.
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            22:16 13.11.2021

            Ty si toho nepochopil viac. Napríklad to, že mňa nezaujíma či si očkovaný. Ja som ťa len prirovnal k ľuďom ktorí musia nadávať za každých okolností. A teraz k veci...

            1/ Bráni sa ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Ty si toho nepochopil viac. Napríklad to, že mňa nezaujíma či si očkovaný. Ja som ťa len prirovnal k ľuďom ktorí musia nadávať za každých okolností. A teraz k veci...

            1/ Bráni sa územie a nie počet obyvateľov. Rozloha Slovenska zase nie je oproti ČR polovičná. Podľa tvojej teórie by Rusku stačilo mať armádu na úrovni Japonska keď majú približne rovnaký počet obyvateľov. Alebo nie? Aké územie musí Ruská armáda brániť?

            2/ Ako si sám správne poznamenal, ťažká mechanizovaná brigáda je vyčlenená pre potreby NATO. Mať 2 brigády je teda nutnosť. Čo by tu ostalo keby naša jediná brigáda odišla bojovať mimo územie SR?

            3/ To, že je jedna brigáda vyčlenená pre potreby NATO vytvára doslova nutnosť mať aspoň túto brigádu na pásoch. Čo ak bude vyslaná na bojovú misiu do Škandinávie alebo do Ruska? História nám už ukázala, že v určitých podmienkach a v určitom čase na určitých miestach je koleso zárukou prehry.
            Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            09:38 15.11.2021

            Miroslav: územní klíč k velikosti armády asi také nebude ten pravý, to by druhý největší stát světa, Kanada, nesměl mít relativně slabou armádu (asi 20. na světě, pro srovnání ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav: územní klíč k velikosti armády asi také nebude ten pravý, to by druhý největší stát světa, Kanada, nesměl mít relativně slabou armádu (asi 20. na světě, pro srovnání ˇˇCR asi 30.). Obranu SR nezajistí jedna, dvě ani pět brigád, ale spolupráce v NATO. Ta spolupráce znamená splnit i své závazky, tj. postavit těžkou brigádu, kde souhlasím s tvým bodem 3), že má být na pásech. Takže když se vrátím k tomu, proč ses do mě nesmyslně pustil, tvrdím, že OSSR ohlásily ambiciózní výdaje, které podle mého reálné nejsou a primárně se musí investovat do těžké brigády, ostatní zredukovat na úroveň přiměřenou možnostem státu. Koupili jste F-16 za +-2mld.€, plánujete další 2mld. za (K)BVP a k tomu radary, houfnice, vrtulníky atp., vcelku zhruba 5mld. € v celkem krátkém čase. To je finančně v poměru k výkonnosti státu totéž, jako kdyby ČR nyní investovala 12mld. €, což se zdaleka neděje a už při 2mld. za BVP se diskutuje, že to je moc peněz nad možnosti rozpočtu a vymýšlí se, jak to ošvindlovat.
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            12:34 15.11.2021

            Neber to tak, že som sa do teba pustil... Len vysvetľujem, že mať 2 brigády nie je luxus. Navyše, tie 2 brigády sú silovo nevyvážené. Jedna je ťažká, ta bude na pásoch, druha ľahká ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Neber to tak, že som sa do teba pustil... Len vysvetľujem, že mať 2 brigády nie je luxus. Navyše, tie 2 brigády sú silovo nevyvážené. Jedna je ťažká, ta bude na pásoch, druha ľahká na kolesách čo dáva možnosti udržať 2 brigády. Ostane to, že jedna brigáda je vyčlenená pre NATO a druhá musí prevziať jej úlohy na domácej pôde v prípade nasadenia druhej, to nie je môj výmysel. Je to takto definované a dáva to aj zmysel. Záleží len na rezorte aby tie peniaze míňal zmysluplne a efektívne
            Skrýt celý příspěvek

  • Scotty
    15:42 12.11.2021

    KBVP s váhou 32 tun je to skvělé a mobilní řešení pro AČR, které projede cestou necestou po vlastní ose až do Polska? To snad nikdo nemůže myslet vážně.
    Připomínám že uvažované ...
    Zobrazit celý příspěvek

    KBVP s váhou 32 tun je to skvělé a mobilní řešení pro AČR, které projede cestou necestou po vlastní ose až do Polska? To snad nikdo nemůže myslet vážně.
    Připomínám že uvažované pásové BVP má pouze o cca. 10 tun víc a o parník lepší průchodnost jakýmkoli terénem.
    Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      16:01 12.11.2021

      Na silnice i nezpevněné cesty 32 tun na 8x8 problém nebude, pouze do rozbahněného terénu. Ještě by si mohli pomáhat jako lesníci, vybavit zadní nápravy ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Na silnice i nezpevněné cesty 32 tun na 8x8 problém nebude, pouze do rozbahněného terénu. Ještě by si mohli pomáhat jako lesníci, vybavit zadní nápravy kolopásy.
      https://www.pewag.cz/shop/fore...

      S čím se rozhodně nezbláznili, je 50 mm kanon.
      Skrýt celý příspěvek

      • Scotty
        16:37 12.11.2021

        Bude se boj vést jen na silnicích a spíš zpevněních cestách? Zrovna ony vyvážečky a harvestory dokáží i při nižší hmotnosti zlikvidovat cesty naprosto dokonale. Nějak je mi cizí ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Bude se boj vést jen na silnicích a spíš zpevněních cestách? Zrovna ony vyvážečky a harvestory dokáží i při nižší hmotnosti zlikvidovat cesty naprosto dokonale. Nějak je mi cizí myšlenka toho že pásové BVP se 40+ tunami je logistické a ženijní peklo. Kdežto kolové BVP se 30+ tunami je to pravé.
        Skrýt celý příspěvek

        • flanker.jirka
          18:11 12.11.2021

          Na Ukrajině se bojuje hlavne v okolí vesnic a měst, všude je tam dost cest. Pokud by to nefungovalo, tak jezdí všichni stále na pásech. Těch 32 tun je podobných jako například u ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Na Ukrajině se bojuje hlavne v okolí vesnic a měst, všude je tam dost cest. Pokud by to nefungovalo, tak jezdí všichni stále na pásech. Těch 32 tun je podobných jako například u vozidla AV15. A s tím se toho dá dost projet
          Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            19:13 12.11.2021

            Problém tejto úvahy tkvie v tom, že na východe Ukrajina je takmer všade rovina. Tam nie je problém zísť z cesty. Ja napríklad bývam v meste kde všade dookola sú kopce a lesy. To by ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Problém tejto úvahy tkvie v tom, že na východe Ukrajina je takmer všade rovina. Tam nie je problém zísť z cesty. Ja napríklad bývam v meste kde všade dookola sú kopce a lesy. To by som teda chcel vidieť ako by sa kolesová technika sťahovala z mesta keby sa mali vyhnúť cestám
            Skrýt celý příspěvek

          • Eiffelos
            20:41 12.11.2021

            Pandur na Doupově zvláda hezký terén a i kopce, a všem je to vykoupeno větším namáháním stroje a častějšími poruchami a nárokem na větší péči o stroj.

            Pandur na Doupově zvláda hezký terén a i kopce, a všem je to vykoupeno větším namáháním stroje a častějšími poruchami a nárokem na větší péči o stroj.

          • flanker.jirka
            20:46 12.11.2021

            Miroslav
            Tak jsou amíci tupci a musíte jim to vysvětlit:-)

            Miroslav
            Tak jsou amíci tupci a musíte jim to vysvětlit:-)

          • skelet
            20:49 12.11.2021

            Ukrajina má v drtivé většině všechny kolové obrněnce s hmotností do 20 tun.

            Ukrajina má v drtivé většině všechny kolové obrněnce s hmotností do 20 tun.

          • Scotty
            20:53 12.11.2021

            Eiffelos
            Pandur je o deset tun lehčí.

            Eiffelos
            Pandur je o deset tun lehčí.

          • Miroslav
            22:07 12.11.2021

            @flanker.jirka

            Co by som mal vysvetľovať američanom? Oni snáď nemajú BVP na pásoch?

            @flanker.jirka

            Co by som mal vysvetľovať američanom? Oni snáď nemajú BVP na pásoch?

          • Miroslav
            22:47 12.11.2021

            @Eiffelos

            Dám taký príklad zo života... Mám po otcovi chatu v kopcoch za mestom. Počas prvej svetovej sa tam na tom mieste odohrali ťažké boje (moja prastará mať zažila, lebo ...
            Zobrazit celý příspěvek

            @Eiffelos

            Dám taký príklad zo života... Mám po otcovi chatu v kopcoch za mestom. Počas prvej svetovej sa tam na tom mieste odohrali ťažké boje (moja prastará mať zažila, lebo vtedy sme tam mali polia). Mám aj fotku ako tam tiahnu R-U vojaci, húfnice sa ťahali koňmi. Keď pôvodná chata v 1992 vyhorela, môj otec sa rozhodol ju obnoviť a postaviť novú. Si dodnes pamätám ako sme tatrovkami vozili materiál. Čistá katastrofa. Asi pol kilometra cesty trvalo celé dopoludnie kým sa tam niečo vyviezlo. V zime alebo po daždi bez šance. Si teda kladiem otázku, ako by tam šli na kolesových BVP naši vojaci keby tam trebalo bojovať o ten kopec dnes. Buď by mali pásovu techniku alebo by tam opäť museli ísť na koňoch asi ako pred vyše storočím. Spálilo sa tam toľko nafty, že som si nie istý či by to nebolo lacnejšie keby sa prenajala Mi-17 s podvesom. Ono je to fakt pekné, že koleso je o polovicu lacnejšie, ale má to svoje limity, hlavne v teréne. Postaviť armádu na kolesových BVP sa dá, ale možno tak v Belgicku alebo Holandsku. Nie u nás kde máme toľko kopcov, lesných ciest a striedanie ročných období.
            Skrýt celý příspěvek

        • SYN_
          11:43 13.11.2021

          Zda harvestory a vyvážeče zlikvidují cestu záleží převážně na tom jak jsou na(pře)ložené a kolikrát danou štreku jedou, nicméně je evidentní že problémy nedosahují takové úrovně ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Zda harvestory a vyvážeče zlikvidují cestu záleží převážně na tom jak jsou na(pře)ložené a kolikrát danou štreku jedou, nicméně je evidentní že problémy nedosahují takové úrovně aby někdo někde zkoušel v lese a okolo pásáky... nebo znáte protipříklad?

          Jinak ty pásy jsou problematické hlavně v pořízení (cena) a pravidelné údržbě, jinak samozřejmě mají též výhody, jinak by je nikdo nepoužíval. Ale ani takový wehrmacht na východní frontě neměl "všechno v pásech" protože holt cena (v tomto případě cena/složitost výroby a údržby, i spotřeba/dojezd) rozhoduje (i za války, možná dokonce hlavně tehdy).
          Skrýt celý příspěvek

        • flanker.jirka
          09:50 14.11.2021

          Scotty
          KBVP s 30 tunami není to pravé dokonalé, ale fungovat to bude. Když se podíváte na to co vše se má stavět na Titus, který má mít max. hmotnost s minometem a municíc 28 tun a ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Scotty
          KBVP s 30 tunami není to pravé dokonalé, ale fungovat to bude. Když se podíváte na to co vše se má stavět na Titus, který má mít max. hmotnost s minometem a municíc 28 tun a má o nápravu méně. Pak jsou na tom poměry trohu jinak. 32 tunové vozidlo 8x8 má zatížení na nápravu 8 tun a Titus o 28 tunách 6x6 má zatížení na nápravu 9,3 tuny.
          Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            10:58 14.11.2021

            Fungovat to bude, ale s omezením plynoucího z měrného tlaku na plochu.

            Fungovat to bude, ale s omezením plynoucího z měrného tlaku na plochu.

          • Scotty
            15:41 14.11.2021

            Zatím je ne Tutusu lehčí spojovací a štábní vozidlo. Co na něm bude v budoucnu je otázka. Minomet může být klidně na Panduru nebo čemkoli jiném.

            Zatím je ne Tutusu lehčí spojovací a štábní vozidlo. Co na něm bude v budoucnu je otázka. Minomet může být klidně na Panduru nebo čemkoli jiném.

          • flanker.jirka
            16:12 14.11.2021

            Scotty
            Máte na mysli MKPP o celkové hmotnosti 27 tun? Jestli toto je "lehčí spojovací a štábní vozidlo" tak kolik budou vážit jiné verze? ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Scotty
            Máte na mysli MKPP o celkové hmotnosti 27 tun? Jestli toto je "lehčí spojovací a štábní vozidlo" tak kolik budou vážit jiné verze?
            https://faei.cz/armada-ukazala...
            Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            20:24 14.11.2021

            27 tun je maximální možná hmotnost Titusu. Jsem si naprosto jist že to tahle verze nemá. To jen někdo opsal údaje z katalogu. Obdobná verze Panduru má lehce přes 22 tun.

            27 tun je maximální možná hmotnost Titusu. Jsem si naprosto jist že to tahle verze nemá. To jen někdo opsal údaje z katalogu. Obdobná verze Panduru má lehce přes 22 tun.

          • flanker.jirka
            22:21 14.11.2021

            Scotty
            Pandur není Titus nebo také KBVP není MRAP. Pandur musel umět plavat, možná je na tom jinak s použitými materiály a má trochu jinou konstrukci. Například MRAP Cougar 6x6 má ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Scotty
            Pandur není Titus nebo také KBVP není MRAP. Pandur musel umět plavat, možná je na tom jinak s použitými materiály a má trochu jinou konstrukci. Například MRAP Cougar 6x6 má hmotnost skoro 23 tun a to má o nápravu méně než Pandur.
            Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            23:48 14.11.2021

            flanker.jirka
            Bojová hmotnost Titusu je 23 tun. Samozřejmě záleží jakým pancéřováním je vybaven. 29 tun je hmotnost při maximálním zatížení a to středně pancéřovaný MKPP určitě ...
            Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka
            Bojová hmotnost Titusu je 23 tun. Samozřejmě záleží jakým pancéřováním je vybaven. 29 tun je hmotnost při maximálním zatížení a to středně pancéřovaný MKPP určitě nemá.
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            17:43 15.11.2021

            Scotty
            Děkuji za upřesnění. I těch 23 tun je dost. Pro srovnání, vozidlo zmíněné v článku, které vám na terén moc nesedí má mít 32 tun, to je 8 tun na nápravu. Titus při pouhých 23 ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Scotty
            Děkuji za upřesnění. I těch 23 tun je dost. Pro srovnání, vozidlo zmíněné v článku, které vám na terén moc nesedí má mít 32 tun, to je 8 tun na nápravu. Titus při pouhých 23 tunách bude mít 7,6 tuny na nápravu. To není nijak závratný rozdíl.
            Plošné zatížení může být ve výsledku ovlivněno i tím jaký rozměr pneumatik vozidla budou mít.
            Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            22:40 15.11.2021

            flanker.jirka
            Titus zvlášť v podpůrné roli jako velitelské stanoviště se bude muset obrazně řečeno dostat jen tam co Tatra nebo Hilux. To zase takový problém není. U vozidla na ...
            Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka
            Titus zvlášť v podpůrné roli jako velitelské stanoviště se bude muset obrazně řečeno dostat jen tam co Tatra nebo Hilux. To zase takový problém není. U vozidla na "hrotu postupu" které by mělo být schopné manévrovat už je to horší. Samozřejmě se dá použít taktika KBVP, kdy je sesunutá pěchota na vozidle z větší míry nezávislá, ale k tomu mi koncept těžkého KBVP moc nesedí.
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            10:36 16.11.2021

            Scotty
            Jasně, pokud bude někde rozbahněný terén, tak výhoda manévru bude obtížně využitelná. Ale na druhou stranu s dostřelem 50 mm kamonu podpoří sesedmutou pěchotu ve větším ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Scotty
            Jasně, pokud bude někde rozbahněný terén, tak výhoda manévru bude obtížně využitelná. Ale na druhou stranu s dostřelem 50 mm kamonu podpoří sesedmutou pěchotu ve větším rozsahu a dálkách
            Skrýt celý příspěvek

  • Sunet
    11:38 12.11.2021

    Tak v rámci diskuzí se můžeme bavit o tom, jestli pořídit bojová vozidla kolová, nebo pásová. Třeba u tohoto typu, LAV 700, je k dispozici i varianta s kanónem 90/105 mm, ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Tak v rámci diskuzí se můžeme bavit o tom, jestli pořídit bojová vozidla kolová, nebo pásová. Třeba u tohoto typu, LAV 700, je k dispozici i varianta s kanónem 90/105 mm, poloautomatickým 120 mm minometem a standardně s kanóny ráže 30/40 mm. Přepravní kapacita je 2-3 členové osádky a 6-8 členů výsadku, což by asi odpovídalo i požadavkům AČR.
    Samotné vozidlo váží 21 t, na náklad připadá 11 t, což je dost vysoká hodnota. Maximální celková ochrana vozidla je proti 14,5 mm protipancéřovým střelám (STANAG 4, ale jen v případě použití přídavného keramického pancéře, pak je otázka, jak se sníží užitečné zatížení), čelní sféra by měla odolat 30 mm střelám (STANAG 6).
    Dojezd působivý, rychlost též, otázka průchodnosti terénem bude klíčová, zde jasně dominují pásové platformy. Ale zase vozidlo disponuje skvělým motorem Caterpillar C13 (530kW / 711hp), což dává působivý poměr výkon/hmotnost 16,6 kW/t nebo 22,2 hp/t.
    Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      12:42 12.11.2021

      Záleží od ročného obdobia. V lete je vo výhode koleso aj v teréne. V zime pásy. Ostáva len zhodnotiť, či nepriateľ s pásovými BVP bude ochotný zastaviť boje a počkať do jary

      Záleží od ročného obdobia. V lete je vo výhode koleso aj v teréne. V zime pásy. Ostáva len zhodnotiť, či nepriateľ s pásovými BVP bude ochotný zastaviť boje a počkať do jary

      • Sunet
        14:02 12.11.2021

        Vážený pane Miroslav,
        beru vaši poznámku jako výzvy do další diskuze, ne jako konstatování faktu. Protože zde na fóru předpokládám určitou erudici k tématu, předpokládám, že jste ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Vážený pane Miroslav,
        beru vaši poznámku jako výzvy do další diskuze, ne jako konstatování faktu. Protože zde na fóru předpokládám určitou erudici k tématu, předpokládám, že jste ji tak určitě nemyslel.

        Ale abych byl konkrétní. Pásová vozidla budou mít vždy výhodu oproti kolovým v jízdě po sněhu, písku, nebo blátě. Díky velké styčné ploše pásů, má vozidlo lepší stabilitu a stoupavost, zároveň disponují lepšími trakčními vlastnosti, což umožňuje vyvinout větší tažné a brzdné síly.
        Další velkou výhodou, jíž pásové podvozky disponují, je schopnost překonat obtížné svislé překážky jako jsou zákopy, závaly, díry, schody a jiné objekty, jež kolová vozidla nejsou schopna překonat vzhledem k pravidlu, že průměr kola musí být nejméně dvakrát větší než překonávaná svislá překážka.
        Jedna z nejužitečnějších výhod pásových vozidel spočívá v jejich manévrovatelnosti,
        kdy lze plynule regulovat rychlost jednoho z pásů až do jeho zastavení, díky čemuž se mohou pásová vozidla otáčet takřka na místě. Tato vlastnost též umožňuje pásovým vozidlům lepší pohyblivost v náročném terénu.
        Skrýt celý příspěvek

        • Miroslav
          15:43 12.11.2021

          Ako som to myslel... Vysvetlím jednoducho, že táto téma nemá len bielu, alebo len čiernu stranu. V lete a suchu nie je problém používať kolesá. Po lúkach a lesných cestách to bude ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Ako som to myslel... Vysvetlím jednoducho, že táto téma nemá len bielu, alebo len čiernu stranu. V lete a suchu nie je problém používať kolesá. Po lúkach a lesných cestách to bude jazdiť s výhodou nižšej ceny ako na obstaranie, tak na prevádzku. Problém nastáva v zime a po dlhších dažďoch kde bude kolesová oproti pásovej technike ťahať za kratší koniec. Osobne si myslím, že kolesová aj pásová platforma má v našich podmienkach svoje miesto. Kolesovú využívať tam, kde to ide, pásovú tam kde to s kolesovou nejde. Iste, nájdu sa hlasy, že 2 platformy sú drahé. Áno, sú drahé... Ale keď sa bude sa bude 8 kolka prehrabávať na mieste v snehu alebo blate, tak tam už argument o polovičnej cene stráca zmysel.
          Skrýt celý příspěvek

        • Tesil
          20:37 12.11.2021

          Jsem rozhodně zastáncem pásové techniky,ale přece jen přes všechny výhody mám dojem,že znehybnit pásové BVP bude snažší než kolové.
          Stačí zničit hnací kolo a máme problém.Třeba ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Jsem rozhodně zastáncem pásové techniky,ale přece jen přes všechny výhody mám dojem,že znehybnit pásové BVP bude snažší než kolové.
          Stačí zničit hnací kolo a máme problém.Třeba poškozená osmikolka se spíše dobelhá za nejbližší roh.
          Skrýt celý příspěvek

    • Arthur
      13:48 12.11.2021

      Presne to je tá správna otázka, ktorá by mala zaujímať minimálne Slovenskú časť osadenstva, kedy ťažkú mechanizovanú brigádu (ďalej len "ŤMB") dokážeme vyskladať aj s kolesovými ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Presne to je tá správna otázka, ktorá by mala zaujímať minimálne Slovenskú časť osadenstva, kedy ťažkú mechanizovanú brigádu (ďalej len "ŤMB") dokážeme vyskladať aj s kolesovými BOV 8x8 level 3 podľa STANAG 4569 s prídavným, modulárnym pancierovaním na level 5 podľa STANAG 4569 tj. 3x manévrový prápor (mechanizovaná pechota) a s podporou 1x tankového práporu (samozrejme modernizovaných "T-72M1-SK") s 1 x delostreleckým oddielom s 155 mm 52 kal. ShKH ZUZANA 2, 1 x prápor logistickej podpory, ženijná, chemická, spojovacia podpora, podpora velenia, brigádne obväzisko alebo role 2B...

      Pri pásových BVP by sme pokračovali modernizáciou BVP-M (nestavali by sme na nich ŤMB).

      U nás by sme vedeli takto realokovať vyše minimálne 1 milardu EUR do ďalších spôsobilostí OS SR kde nás akútne tlačí topánka alebo trčí slama z topánok.

      Veď posúďte sami - štát, ktorí obstaráva za posledný rok vyše 2 miliardy EUR pošle do eFP Lotyšska našich vojakov, ktorí tam síce výborne plnia svoje úlohy avšak keď sa na nich pozriete (ich "jednotné" oblečenie a výstroj) pri nástupe tak máte pocit, že vyšli z ci.kusu...
      zdroj: https://scontent.fbts3-1.fna.f...

      Čo sa týka Českej vetvy tak tú zaujímavo popísal Jan Grohmann v článku POLEMIKA: Konec BVP? cit. "Pro následující odstavce můžeme uvažovat takto – kolové BVP stojí polovinu toho, co pásové BVP. Zbytek peněz lze využít jinak:" ... "Koupil bych 200 nových Pandurů s osádkovou věží a uvažoval o převěžování původních Pandurů na stejný bojový modul. To už by mohl byt slušný počet pro lokalizaci výroby." atď.
      čítaj viac: https://www.armadninoviny.cz/p...

      KONEČNE sa Nám aj vo verejnom priestore začína meniť paradigma, že na vybudovanie ŤMB nemusia byť len ťažké pásové BVP, ale môžu byť postavené aj na kolesových BOV 8x8, ktoré stoja polovicu toho, čo pásové BVP pričom zbytek peněz lze využít jinak...
      Skrýt celý příspěvek

      • Sabuk
        14:50 12.11.2021

        Při dnešní úrovni senzorů
        je osádkova věž cesta zpět.

        Armáda naší velikosti by si měla vystačit s jednou verzi KBVP. Pandur ale bude mít s těží takový růstový potenciál jako ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Při dnešní úrovni senzorů
        je osádkova věž cesta zpět.

        Armáda naší velikosti by si měla vystačit s jednou verzi KBVP. Pandur ale bude mít s těží takový růstový potenciál jako Boxer, který se úspěšně rozšiřuje ve státech NATO.

        Raději obětovat BVP a tanky ve prospěch přezbrojení obou brigád na Boxery a konečně se zapojit do unifikace vybavení armád NATO.
        Skrýt celý příspěvek

        • toustr
          09:03 13.11.2021

          Obětujeme BVP ve prospěch KBVP..... jo a místo tanků nakoupíme jen jejich kanóny a namontujeme je taky na Boxery. My nejsme USA nebo Kanada, kde je drtivá většina povrchu rovina a ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Obětujeme BVP ve prospěch KBVP..... jo a místo tanků nakoupíme jen jejich kanóny a namontujeme je taky na Boxery. My nejsme USA nebo Kanada, kde je drtivá většina povrchu rovina a kde jsou cesty na každém rohu, díky jejich "čtvercovému systému". Pásy jsou u nás nezbytné pro vedení případného boje, to je myslím holý fakt... ostatní řešení jsou jen snahy ušetřit.
          Skrýt celý příspěvek

        • Sabuk
          12:52 13.11.2021

          Nepíši že bych dal na Boxery tankovy kanón.
          Myslím,že vzhledem k rozpočtu a velikosti armády by se měli vypustit tanky a BVP ve prospěch KBVP.
          Nevýhod jsem si vědom.
          Podle mě ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Nepíši že bych dal na Boxery tankovy kanón.
          Myslím,že vzhledem k rozpočtu a velikosti armády by se měli vypustit tanky a BVP ve prospěch KBVP.
          Nevýhod jsem si vědom.
          Podle mě lepší než jedna platforma v rozumných počtech než 30 tanků a 100 BVP. Viz.nakůp 4 Viperů...
          Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            13:04 13.11.2021

            Veľké počty sú vždy lepšie ako malé a malé vždy lepšie ako žiadne :-)

            Veľké počty sú vždy lepšie ako malé a malé vždy lepšie ako žiadne :-)

          • toustr
            13:50 13.11.2021

            Pletete do tématu počty, které jsou způsobeny něčí neschopností, ne velikostí armády.
            Projekt T72M4 měl za cíl vyrobit 150 kusů (mám dojem, že původně ještě víc), ale kvůli ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Pletete do tématu počty, které jsou způsobeny něčí neschopností, ne velikostí armády.
            Projekt T72M4 měl za cíl vyrobit 150 kusů (mám dojem, že původně ještě víc), ale kvůli komplikacím a vstupu do NATO, tedy pocitu bezpečí, z toho sešlo. Armáda by klidně mohla provozovat 150 tanků, což při jednoduché matematice dělá 5 současných tankových praporů.
            To, že jsme nakoupili systém H1, to je obrovský krok dopředu. Ano, počty jsou žalostné, je to ale tím, že platforma H1 nahrazuje jen Mi-24. Tímto nákupem jsme si víceméně zavřeli dveře před jinými stroji (asi hlavně UH60 a AH64), což je opět neschopností nebo krátkozrakostí, ale rozhodně ne velikostí armády.
            Skrýt celý příspěvek

          • Rase
            16:34 13.11.2021

            toustr:
            V roce 1994 se rozhodlo o modernizaci 353 tanků, počet ale postupně klesal na 140 (po vstupu do NATO) a později na pouhých 33 kusů.

            toustr:
            V roce 1994 se rozhodlo o modernizaci 353 tanků, počet ale postupně klesal na 140 (po vstupu do NATO) a později na pouhých 33 kusů.

          • toustr
            16:56 13.11.2021

            Rase
            děkuju za upřesnění ;)

            Rase
            děkuju za upřesnění ;)

          • Sabuk
            19:08 13.11.2021

            @toustr
            Nákup vrtul je tragédie, kterou je lepší nepřipomínat. Koncepce armády absolutně neodpovídá rozpočtu. H1 je drahý (sice kvalitní)systém,který nikdo jiný krom USMC ...
            Zobrazit celý příspěvek

            @toustr
            Nákup vrtul je tragédie, kterou je lepší nepřipomínat. Koncepce armády absolutně neodpovídá rozpočtu. H1 je drahý (sice kvalitní)systém,který nikdo jiný krom USMC neprovozuje. Na bitevní vrtulníky nemáme. Měl se pořídit evropský vrtulník ala aw169 pro Rakousko. Stálo by to půlku. Za druhou mohlo být 60 Boxerů (Vilkas) pro 44.prapor
            Skrýt celý příspěvek

          • toustr
            19:30 13.11.2021

            Sabuk
            "Koncepce armády absolutně neodpovídá rozpočtu."
            V roce 2025 má být rozpočet armády roven 2% HDP, tedy cca 150 miliard.... přijde Vám, že 150 miliard je pro 25-30 tisíc ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Sabuk
            "Koncepce armády absolutně neodpovídá rozpočtu."
            V roce 2025 má být rozpočet armády roven 2% HDP, tedy cca 150 miliard.... přijde Vám, že 150 miliard je pro 25-30 tisíc vojáků málo?
            "Na bitevní vrtulníky nemáme."
            Prosím, řekněte mi, co je tedy Mi-24?
            A to s AW-169?
            Proboha tahle Augusta NENÍ URČENÁ PRO ARMÁDY. Vždyť to jsou na zeleno nabarvené civilní vrtulníky. A to s tou výzbrojí nemůžete myslet vážně, kolik toho je na ně certifikované a na jak dlouho/kolik by připadná certifikace vyšla? Dostali bychom jen zelený civilní vrtulník, bojová hodnota nula, o životnosti v boji ani nemluvím.
            Skrýt celý příspěvek

          • TF_HU
            11:30 15.11.2021

            Sabuk

            můžete mi poslat cenovou specifikaci na ty AW169. Rád bych porovnal ceny za uvedený počet těchto strojů oproti ceně za systém H1. Děkuji předem.

            (...ne ty vole, dělám si ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Sabuk

            můžete mi poslat cenovou specifikaci na ty AW169. Rád bych porovnal ceny za uvedený počet těchto strojů oproti ceně za systém H1. Děkuji předem.

            (...ne ty vole, dělám si srandu...)
            Skrýt celý příspěvek

        • Sabuk
          10:00 14.11.2021

          @toustr
          2% na armádu se neustále slibují. Takový podíl měla naposledy v roce 2006 a od roku 2011 to není přes 1,3%.

          Pochybuji, že za současné ekonomické situace se to změní. Za mě ...
          Zobrazit celý příspěvek

          @toustr
          2% na armádu se neustále slibují. Takový podíl měla naposledy v roce 2006 a od roku 2011 to není přes 1,3%.

          Pochybuji, že za současné ekonomické situace se to změní. Za mě by byl úspěch trvalý příslib 1,5%. Podle toho by se měla budovat koncepce AČR. Mě z toho vyplývá, že nebude na střední dopravní letoun, bojové vrtulníky, ALCY, tanky ani BVP.
          Skrýt celý příspěvek

          • toustr
            10:40 14.11.2021

            Problém Vaší argumentace je v tom, že úplně všechno (krom středního dopraváku), co jste jmenoval, armáda směle provozovala i v letech, kdy výdaje na armádu nepřesáhly jediné ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Problém Vaší argumentace je v tom, že úplně všechno (krom středního dopraváku), co jste jmenoval, armáda směle provozovala i v letech, kdy výdaje na armádu nepřesáhly jediné procento HDP. Dále je si potřeba uvědomit sílu naší ekonomiky. U nás je HDP na obyvatele skoro 23 000$, v Polsku to je okolo 15 500$. My tedy máme o polovinu větší číslo než Polsko. Ty 2% by naši armádu posunuly úplně do jiných sfér. Pokud tedy Polsko dává 2%, nám i 1,5% bohatě stačí. A jak si můžete všimnout, Polsko nevypadá, že by kvůli rozpočtu:
            -rušilo tanky
            https://www.armadninoviny.cz/a...
            -nemělo Herculesy
            https://www.airforce-technolog...
            -nesnažilo se vyrobit vlastní pásové BVP
            https://www.armyweb.cz/clanek/...
            -neuvažovalo o bitevních vrtulnících
            https://defence24.pl/bell-vipe...
            Skrýt celý příspěvek

          • Sabuk
            19:56 14.11.2021

            Náklady na provoz Viper bude jinde než na Hind. To stejné t72, bvp1/2.

            Musíte si uvědomit, že pro každý typ techniky se musí držet technické zázemi, náhradní díly a hlavně ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Náklady na provoz Viper bude jinde než na Hind. To stejné t72, bvp1/2.

            Musíte si uvědomit, že pro každý typ techniky se musí držet technické zázemi, náhradní díly a hlavně vyškolení technici. Čím méně druhů techniky tím jednodušší údržba. Větší nasaditelnost. Tzn. úspora peněz.

            V době rozpočtu MO na úrovni 1%HDP se nakoupily ani nové "ponožky"..
            Skrýt celý příspěvek

      • mikojan29
        15:29 12.11.2021

        Kolečko še polámalo...alebo skôr pokazený gramofón.
        Stále dokola to isté a všade...

        Kolečko še polámalo...alebo skôr pokazený gramofón.
        Stále dokola to isté a všade...