Americká armáda volí karabiny M4

karabina M4
Foto: Karabina M4 vychází z 50 let starého konceptu pušky AR-15. První karabiny M4 se začaly v americké armádě objevovat v roce 1994 / Wikipedia

Ač mnozí prorokovali brzký konec karabin M4 v americké armádě, opak je pravdou. Pokusy vyvinout zcela nové zbraňové systémy, jako byly OICW a XM8, skončily nezdarem. Američané se proto rozhodli zůstat raději u osvědčených a bojem odzkoušených karabin M4. Navíc, zůstalo se také u ráže 5,56mm, takže žádné dobrodružství do výkonnějších ráží 6,8mm se zatím nekoná.

Objednávka však něčím výjimečná skutečně je. Zakázku na dodávku 120 000 karabin M4/M4A1 získala společnost Remington.  Zklamání tak nepochybně zavládlo v konkurenční firmě Colt, která armádě Spojených států dodávala útočné pušky/karabiny prakticky deset let, jako výhradní dodavatel (avšak první zakázku dostal Colt již v roce 1996).

Nejprve byla před týdnem potvrzena dodávka 24 000 kusů karabin M4 za více než $16 000 000. Před několika dny však došlo k rozšíření dodávky, resp. k potvrzení, až na 120 000 exemplářů. Cena celého kontraktu je skoro 84 000 000 dolarů, což dělá nějakých 673 dolarů za kus (12 612 Kč). První kusy začnou přicházet do armády v roce 2013.

Co se týče firmy Colt, nemusí být nakonec však vše tak tragické. Podle internetového magazínu MilitaryTimes je společnost na pokraji svých výrobních možností a tak velká dodávka je jednoduše nad její možnosti. Očekává se tak, že Colt nebude příliš protestovat.

Mnohé z vás asi šokovala nízká nákupní cena karabin M4. Než začnete lamentovat nad cenou naší CZ 805 BREN, musíme připomenout, že Američané nakupují pouze „holé“ zbraně, bez příslušenství a bez munice, nemluvě o neporovnatelně větším nakupovaném množství. Přesto je velmi těžké pochopit rozdíl mezi cenou 187 000 Kč za jednu pušku CZ 805 BREN (včetně optiky, munice, granátometů) a částkou 12 612 Kč za karabinu M4 od firmy Remington.

Možná je to naivní představa, ale je opravdu takový problém nakoupit pušky pro naši armádu společně s Američany? Opravdu stojí utracené miliardy z krvácejícího armádního rozpočtu za podporu soukromé (české) firmy?  Těžké otázky, na které bohužel neznáme odpověď…

Zdroj: MilitaryTimes

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

M14 EBR - klasická konstrukce v moderním kabátě

Puška M14 byla původně vyvinuta jako náhrada za zbraň M1 Garand.  Avšak již záhy po zavedení do ...

Útočná puška AŠ-12,7 pro ruské speciální jednotky

Boj ve městě nebo osvobozování rukojmí má svá specifika. Boje jsou vedeny často na bezprostřední ...

VIDEO: ACR - Adaptivní bojová puška

V roce 2006 vyvinula coloradská firma Magpul Industries novou modulární útočnou pušku Magpul ...

Těžká odstřelovací puška XM109

Na bitevním poli se často stane, že síla klasických ručních palných zbraní je nedostatečná. Důvod je ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • Miki.H2o
    16:02 08.08.2012

    V USA stojí sa58 cca 10-15 000kč u nás třetinu, navíc amíci vojenskej materiál neradi vyvážej ( pro civilní odběratele). ARky sou taky levnější protože je to stará konstrukce, nejsou potřeba Hi-tec obráběci technologie (protože Remington má určitě zásobu dílů z dob studené války). Navíc jejich armáda nemusí kupovat náboje, zásobníky, všechny ty hovadiny, který vysej na vrchu... Musím uznat že 187 000 je i tak moc a minimálně 1/3 bude prostě marže, kterou si CZUB přihodila za drahej vývoj. Pořád je ale podle mě lepší, když ty peníze dostane naše, ač soukromá firma a zůstanou doma, než aby je dostali amíci, švědi, španělé.... Je lepší vyvážet výrobky než peníze toť základní poučka merkantilismu na, který se zapomíná.

  • MouseSentinel
    14:47 04.06.2012

    12000 za fungl novou automatickou AR15ku pro americkou armádu??? Sakra proč se se tady stejná zbraň v samonabíjecí verzi prodává skoro 4x dražší??

  • Kajman
    16:11 16.05.2012

    V tom pripade cela kontrola u CZUB jede asi na silnym huleni, nebo si to nedovedu vysvetlit.
    Nafasovat pahntoma nebo 805 ktery je v poradku a opravdu tak zustane je takova mala ruleta... jen ta pravdepodobnost ze vyhrajete v rulete je vyssi

  • Jan Grohmann
    22:57 15.05.2012

    Pokud se vyrobí tisíc součástek, tak kontrola může těžko proměřovat každou zvlášť. Pokud je dělník u mašiny lajdák, tak než aby si dělal těžkosti (možné finanční sankce za zmetky), tak takový kus(y) pustí prostě dál.
    Není v silách kontroly, aby proměřila každou součástku.
    Ono, že u te pistole vypadávají zásobníky, není až tak chybou vedení CZ nebo chybou konstrukce zbraně, ale s největší pravděpodobností chybou člověka, co tu konkrétní součástku dělal.

  • Jakub Mareš
    22:00 15.05.2012

    Jan Grohmann: Nevím kde berete takové informace, ale v tom případě ve fabrice kde se tohle děje nefunguje oddělení kontroly jakosti výroby, který má tohle na starosti a který je běžnou součástí každé větší firmy

  • Jan Grohmann
    21:10 15.05.2012

    Pro psovod. No je to bohužel o lidech, co jsou u mašiny a o slabé kontrole v CZ. Když tam u mašiny bude nějaký hejhula a udělá výrobek mimo toleranci, má dvě možnosti. Když to je jeden kus, tak to prostě vyzmetkuje - když toho je víc, tak se buď přizná, nebo to zapře a pošle dál - ono ta součástka bude nějak fungovat.
    Nechci se zastávat CZ, ale vím jak to v podobných fabrikách funguje. V 99 % to je o lidech. Můžeš mít perfektní konstrukci, ale když to pos... výroba.

  • psovod
    20:47 15.05.2012

    je to dílenským opracováním,ono celkově je ta zbran dílensky hodně odfušovaná,ale to už tak nějak začíná u cz být standart,ale daleko nejhorší je to pouzdro s příslušenstvím,které si cz dovolila dodat ke zbrani,pro mě osobně je jasno-nic od cz už ke mě domů nevkročí,stačí když tyhle šmejdy musím používat v práci

  • Anti
    11:17 14.05.2012

    osobně si myslím že se mělo zůstat u legendární SA 58 a osadit je novým příslušenstvím .Vždyť podle standartů nato nese každý náš voják prakticky lehký kulomet:-))Vše by vyšlo laciněji a naše armáda by měla kvalitní osvědčenou zbraň .

  • Jan Grohmann
    20:20 12.05.2012

    Pro psovod. K pistolím Phantom. Čím myslíte, že to je? Je to podle Vás konstrukční problém, nebo nepřesné dílenské opracování?

  • psovod
    20:15 12.05.2012

    pro dipa-jelikož mám nafasovanou pistoli phantom a třeba v zimě z ní sami vypadávají zásobníky tak můžu napsat úplně v klidu že je to šrot,o tom jak se chovají pracovníci cz při testech zbraní by mohli jiní vyprávět,nové cz 805 v afgoši nefungují-to je prostě fakt,takže opět šrot,takže tady nebudu psát jak je cz báječná a at ji všichni kupují jenom proto,že je to jako česká značka-už dávno není,pokud sám chceš,okamžitě po uvolnění do civilního prodeje utíkej do obchodu a kup si ji,určitě ti bude dobře fungovat protože ji nikde nebudeš provozovat v bojových podmínkách,prostě kupovat cokoliv jenom proto,že je to domácí je blbost,stačí se podíval co fasujeme-rozpadající se maskáče a boty,o další výstroji nemluvě-vše je doma vyrobeno

  • Ace
    14:54 10.05.2012

    "Mnohé z vás asi šokovala nízká nákupní cena karabin M4. Než začnete lamentovat nad cenou naší CZ 805 BREN, musíme připomenout, že Američané nakupují pouze „holé“ zbraně, bez příslušenství a bez munice"


    Me spis sokuje, nebo teda nesokuje, protoze to je v CR bohuzel normalni, ale spis je to k nasrani, ze to kupujou jako sadu. Prislusenstvi je na kokot a jeste ke vsemu predrazeny. Nocni viceni meli bejt PVS-14, zamerovace Aimpoint eventuelne EOTech, magnifiery vyklapeci nebo rychlosundavaci, laserovej snackovac je asi dobrej, ale zase kure*sky predrazenej. to by clovek brecel.

  • Ace
    14:46 10.05.2012

    Uwe: me to normalni neprijde. M4ka nenatazena nejde vubec zajistit. Bud to ma bejt takhle jako u M4ku nebo jako 58ma, ze to na zajisteni nezalezi, ale aby se pro natazeni muselo odjistit, no to je fakt chujovina.

  • Dip
    08:47 06.05.2012

    Radek: Ano to je další faktor, který je dobré zmínit. Náklady v USA jsou jistě menší než v socialistický EU.

  • Radek
    07:06 06.05.2012

    Srovnávat nesrovnatelné je nesmysl:-)Amerika a Česko je nebe a dudy naprosto ve všem.Že ta cena za pušky ještě může někoho překvapit:-)Žijeme tam kde žijeme,né?

  • Kim
    23:00 04.05.2012

    zaujimavy clanok prave o problemoch s M4 v Afganistane: http://www.onwar.eu/2009/10/14...

  • Dip
    19:24 04.05.2012

    asdf: Nedělám. ČZ má ve světě zvuk, i když pravda díky pistolim. Jak ale pročítám vaše příspěvky, tak je všechno podle vás krám, takže to nemá smysl.

  • CerVus
    10:44 03.05.2012

    Karcoole: když jde o životy lidí tak nějaký patriotismus jde stranou. Buď ať české firmy vyrábí kvalitně nebo ať se nakupuje v zahraničí.

  • Karcool
    08:23 03.05.2012

    Česká armáda a policie ostatně i politici by měli používat české věci jak zbraně tak auta a ne pořád jsem tahat nějaké křápy z ciziny.

  • Uwe
    05:42 03.05.2012

    Odjisteni zbrane pred natazenim je uplne normalni vec ...

    K clanku: Za tu cenu chapu, proc menit neco co funguje.

  • asdf
    02:04 03.05.2012

    Napsal Dip: CZ je jeden z nejlepších výrobců ručních palných zbraní

    pane vy si delate srandu ?

  • Márty
    01:53 03.05.2012

    Manix: To máš pravdu ,ale bavím se tady o nové zbrani AK už má odzvoněno po všech stránkách ,krom kvality, která je dost podstatná taky. Prostě za ty peníze by byla mnohem lepší pušk a lepší výbava a s výmluvama na rozvoj pracovních míst se můžou jít vycpat. se koukni jak lidi žijou od potravin až po chování . Na práci nudli nikomu neutáhnou. Hold zaje pár chytrejch hlav bude mít snažší život a mi to zaplatíme........

  • Manix
    18:14 02.05.2012

    Márty: Odjištění kvůli natažení, to je absolutní nesmysl. Rád bych věděl, kdo to prosadil. Společně s odlišnou zásobníkovou šachtou, možností střelby dvojranou a neergonomickým vypouštěním zásobníku. Brena se rozhodně nezastávám, ale co třeba AK-47? Ta se nemusí při natažení odjistit?

  • HJ
    18:07 02.05.2012

    Pro začátek by možná stačilo udělat zakázku, která by nebyla cinknutá. To by byla docela dost velká reklama.

  • Jan Grohmann
    16:49 02.05.2012

    Petr.P : Pod to se podepisuji. Kdyby v armádě mysleli trochu strategicky, mohli udělat nějaký reklamní šot o tom, jak kupují české zbraně, jak podporují český vojenský průmysl, atd. - no ale to by byla asi moc velká iniciativa.
    Tak to bude jako dosud : Zbraně potřebujeme, neptejte se proč a za kolik. Prostě je potřebujeme. Schopnost naší armády se propagovat je naprosto žalostná.

  • Márty
    16:34 02.05.2012

    Pánové víte že AČR je první armádou na sětě, která má zbraň , kterou když chcete natáhnout tak musíte odjistit. Tuning na hovno .............................těžká je,zásobníky na prd, tak mi řekněte pár kladů.
    Jo a pří voj. zkou. vybrali 805 místo SCARA jen protože splňovala krytéryjum vzdálenosti účinného dostřelu ,ale mě by zajmalo jak je to možné při stejné délce hlavně a stejné munici....... někdo si pohrál s číslama záměrně..................

  • Petr.P
    09:17 02.05.2012

    re:"Cena samotné pušky ČZ 805 je předmětem obchodního tajemství."

    Co je to za tajemství ? to abysme neřvali ,až jí prodaj do indie za polovic nebo aby neřvali indové ,že jí koupili za dvojnásobek?
    No já spíše poslední dobou pozoruji,že by armáda potřebovala nějakého schopného PR managera,protože na tomhle mohla získat nějaké mediální body,ale jak už to u naší armády bývá zvykem nebo snad už i tradicí opět to projela se všim všudy.
    Navíc ještě čelí podezření ,že to opět bylo cinknuté.Jo, dokud tam nahoře budou furt ty samý lidi
    tak se nic nezmění.

  • asdf
    02:42 02.05.2012

    jak muze tady nekdo napsat ze M4 je dokonala zbran ? dyt je to strasnej kram... ale ta cena tomu odpovida jestli chce nekdo poradnou m4 musi si priplatit za zakazkove dily, PS: tim nerikam ze cena 13k za kus je spatna. PS2: ten nas 10x drazsi nesmysl je stejnej smejd a stejne poruchovej jako M4 v zakladu. hauk

  • Tomas
    22:23 01.05.2012

    Nejsem odborník ale to se nemohla koupit holá zbraň jen s municí a vybavení (opiky, zaměřovače, značkovače) nakoupit jinde přímo od výrobce/dovozce. Určitě by byla cena nižší. Takhle si určitě CZUB na ty cena příslušenství něco přirazila, protože pochybuju, že to dávají dál za nákupní cenu.

  • JM
    21:36 01.05.2012

    U CZUB sleduji poslední dobou jeden jev, oni jsou schopni vymysled docela zajímavé věci. Ale nedotáhnou je do konce, ba dokonce získávám dojem, že záměrné nedodělávky tvoří nevyhnutelně další investice ze strany kupujícího. Třeba nechápu absenci konverze na zásobníky M4 v základní dodávce, ty se budou určitě ještě dokupovat, proč se komplikují už vyřešené věci??? Mimo jiné, připadá mi opravdu nefér, že naše armáda se stává, z naších daní financovanou zkušebnou CZUB. Až tam v těch horách někomu ustřelej hlavu, jenom kvůli "drobnému" nedodělku, tak to bude už trochu jiná liga.

  • Jakub Mareš
    21:05 01.05.2012

    Celej důvod pořízení opět zbraní M4 je redukce rozpočtu. Kdyby měla americká armáda rozpočet jako ještě před cca 10 lety, nbové pušky už by byli ve výrobě ;)

  • Karel Šubrt
    20:57 01.05.2012

    FAKTA - cena kontraktu: 1,1 miliardy

    "Cena samotné pušky ČZ 805 je předmětem obchodního tajemství."
    Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/zbrojov...

    Kromě 6 687 útočných pušek a 1 250 karabin v ráži 5,56 mm zahrnuje dodávka 397 podvěsných granátometů CZ 805 G1, 7 937 průhledových zaměřovačů kolimátorového typu ZD–Dot, 1 386 noktovizních zaměřovačů NV-Mag3, 1 386 zvětšovacích modulů DV-Mag3, 1 386 duálních laserových zaměřovačů/ osvětlovačů DBAL-A, 1 758 450 nábojů M885/ss109, 771 600 nábojů svítících M856, 12 845 nábojů HE-FRAG92 a 6 850 HE-DP 92 do podvěsných granátometů, 68 souprav náhradních dílů 1 : 100, 16 souprav pro zbrojíře, 43 soupravy náhradních dílů a provozní, výcvikovou a technickou dokumentaci v tištěné i elektronické podobě. Zdroj: MO

  • Dip
    20:50 01.05.2012

    Chyba armády je, že přesněji nerozepiše pro veřejnost dílčí ceny. Kdyby napsali cena samotné pušky je taková, nakupujeme k nim další vybavení, které přijde na tohle, tak by možná polovina těch kauz ani nemusela být. Nechci tím obhajovat nákupy, ale přijde mi, že u nás se teď korupce hledá úplně za vším. A pokud není, tak novináři alespoň vytvoří dojem, že by bejt mohla. Jestli to dobře chápu, tak to číslo ceny té pušky je vytvořené tak, že někdo vydělil cenu zakázky počtem pušek. To je asi špatně. Navíc známe detailně podmínky té smlouvy? CZ je jeden z nejlepších výrobců ručních palných zbraní, věřím, že až se BRENu vychytaj mouchy, přijde se na závady při výrobě, tak to bude dobrá zbraň.

  • Padouch
    20:20 01.05.2012

    Já si myslím, že cena CZ 805 Bren je obhajitelná. Dyť k puškám se objednalo 40 000 ks zásobníků, 400 granátometů, 8000 nožů asi 1 milion nábojů a dalšího příslušenství.

  • Jan Grohmann
    19:47 01.05.2012

    Já myslím, že srovnání cen je na místě. Vezměte si cenu M4 a přidejte cenu za optiku, granátomet a další příslušenství, pak přidejte nějaké náboje a uvidíte, na jakou částku jste se dostal.
    Smyslem článku bylo především upozornit na nový nákup pušek pro M4 a ne finančně rozebírat náklady na pořízení CZ 805 BREN. I když mě napadá, to je zajímavý námět na článek…

  • Left
    18:53 01.05.2012

    Naprostou souhlasím s Dipem...jenom tady nadáváme a ani nemáme žádná přesná čísla. Furt tady akorát hazíme s nějakými odhady.
    Když už jsme u toho předražovaní, tak sem hodím docela zajímavý článek, který odhaluje možnou nepředraženost Pandurů: http://www.combat-zone.cz/?pag...
    Snad tomu obětujete několik málo minutek a přečtete to celé :)

  • Dip
    18:18 01.05.2012

    Jak tu bylo řečeno, některé vybavení i dost výrazně převyšuje cenu samotné pušky. Nikdo z vás neví množství munice, která také něco stojí. Vývoj zbraně se specifickými požadavky AČR taky něco stojí. M4 je také skoro dvacet let stará zbraň. Myslím, že v případě BRENu pláčete na špatným hrobě.
    Notabene, když už by jsme si nebyli schopný vyrobit vlastní pušku, tak do prdele co?

  • CerVus
    14:42 01.05.2012

    Při každé návštěvě výstrojního skladu se sám sebe ptám proč armáda nakupuje šunt vyrobený a vyvíjený českými firmami ovládanými kdoví kým, místo toho aby se jednoduše připsala do nějak velké zakázky s tím rozdílem že se do výroby pošle maskování ACR. Měli by jsme výstroj promyšlenou k pohodlí vojáka a ne jen k nabobtnání bankovního účtu ve Švýcarsku. BREN, CZUB, Meopta je to samé. Buďto ať vyvíjejí a šijí srovnatelné vybavení a výstroj se zahraniční konkurencí (za podobnou cenu) a nebo ať zmizí v propadlišti dějin

  • HJ
    14:34 01.05.2012

    V USA zřejmě pochopili, že když vyzbrojují řádově tisíce vojáků, není rozhodující, aby měl každý nejvíc ergonomickou, nejpřesnější a nejspolehlivější pušku na světě, ale je lepší zaměřit se na poměr cena/výkon. Což u M4 za 12.612 Kč určitě trefa do černého. Ušetřené peníze se pak dají využít mnohem účelněji.

  • bredy
    14:27 01.05.2012

    musíte oddělit cenu zbraně a cenu příslušenství. bren je zhruba tak drahý jako G36 ale příslušenství bi jste si určitě nekoupily. příklad-sa85 -----6000kč doplnky - několikrát překročí cenu zbraně výsledná cena 50 000kč není nic nenormálního
    zamyslete se co by jste si koupily a co ne. já bych si určitě nekoupil meoptu- předraženo.

  • Karel Šubrt
    13:53 01.05.2012

    Základní problém je to, že i kdyby výsledná cena samotné zbraně (bez doplňků, munice atd.) byla u CZ 805 poloviční než uváděných 187 tisíc, pořád je to částka 7krát vyšší než u nevybavené M4. Ani náklady na vývoj nemůžou něco podobného vysvětlit. Jsem pro zavádění kvalitních českých zbraní, ale ne za každou cenu. A odstranit chybu v podobě ceny kontraktu lze jen velmi těžko.

  • cvrcek
    13:43 01.05.2012

    Taky veme v potaz jak dlouho se M4 požívá oproti 805 všechno má své chyby které se určitě dají odstranit

  • Marek Lenárd
    13:25 01.05.2012

    CerVe, neřekl bych, že M4 je uživatelsky téměř dokonalá puška. Byla ve své době ve srovnání s puškami své doby, to ano, ale dnes už je ergonomie zase o trochu dál.

    Mimochodem, nevíte někdo, proč se Amerika nerozhodla pro nákup Remington ACR?

  • karlos
    12:54 01.05.2012

    Asi tak, čekal jsem že amerika vymslí nějakou parádní zbraň jako náhradu za m4, ale určitě je lepší ať je mají pořád, než aby měli mít něco podobného jako je 805 bren.

  • Manix
    12:22 01.05.2012

    http://www.novinky.cz/domaci/2...

    Co na to napsat? Já chci také místo BRENU M4!

  • Dip
    12:21 01.05.2012

    No, než spustíte nejaké to lamentování nad cenami, tak byste měl dodat kompletní čísla vč. výbavy a množství munice. Takhle je to jen vhozená rukavice všem prskoňům.

  • Tom
    12:10 01.05.2012

    CZ805 pokud se vychytaji mouchy, tak by mohla byt super zbran, co je ale jeden z jejich nesmyslu jsou ty obrovske k nicemu zasobniky, ktere se nevlezou ani do sumky pro rohliky z sa58. To proste nemohli pouzit stejne zasobniky, ktere jsou do M4 treba s pruhlednym okynkem pro kontrolu munice, nebo podobne nechat vyrobit, namisto techto obrovskych hebel? O cene radeji nemluvim, to by nebylo cesko, takovych prokaucu uz bylo, je a u nas jeste bude :) Jen to zamrzi a nekdo si namasti kapsy.

  • Mrzout
    12:00 01.05.2012

    K předraženosti CZ 805 bych měl pár doplnění. Nákup neobsahoval pouze samotné pušky, ale i značné množství optických doplňků a munici. Pokud vezmeme v potaz ceny, za které prodává meopta své zboží na civilní trh, zjistíme, že cena optických doplňků je cca. 0,55 miliardy, tedy zhruba polovina ceny zakázky. Bohužel další položky jako je cena munice do gránotemetu, nebo cena opravárenských souprav nejsou zjistitelné. Cena pušky se ovšem takto sníží na nějakých 70 000 korun, ve kterých je zahrnuta i cena granátometů a munice do nich. Troufám si tedy tvrdit že cena samotné pušky byla okolo 40 000 až 50 000 korun.

  • Gibbs
    12:00 01.05.2012

    Jedním slovem neuvěřitelné...
    Sice proti CZ805 nic nemám a taky souhlasím že Sa58 je asi nutné u některých jednotkách nahradit ,ale M4 by byly jistě dobrou náhradou.
    Jedním z argumentů byla kompatibilita s armádami NATO ,tak co může být vhodnější než M4.
    Mimo to naše 601.skss je už využívá a pochybuji že přešla na CZ805 BREN. (tedy na žádném záběru sem ji u nich neviděl).
    Ta cenna by přece nemohla být vyšší i s příslušenctvím než 187 000kč

  • Jan Grohmann
    11:38 01.05.2012

    To Tony: Já myslím, že to je kvůli dvou základním věcem, které měly na svědomí mnoho slibných projektů, nejen osobních zbraní - hmotnost a cena.

  • Tony
    11:36 01.05.2012

    Zdravím mám dotaz proč se v americké armádě neuchytili OICW a hlavně XM8 ??

Stránka 1 z 2