Americká námořní pěchota testuje robotické spolubojovníky

Americká námořní pěchota testuje robotické spolubojovníky
Robotic Vehicle Modular RV(M) / Public Domain (Zvětšit)

10. ledna informační systém DVIDS (Defense Visual Information Distribution Service) zveřejnil sérii fotek z testování bezosádkových vozidel UGV (Unmanned Ground Vehicle) a zásobovacích kvadrokoptér. UGV a drony testovala americká námořní pěchota (USMC) na cvičišti Muscatatuck Urban Training Center (MUTC) v Indianě.

Ozbrojené síly Spojených států, včetně USMC, již řadu let rozvíjejí „robotický“ koncept MUM-T (Manned and Unmanned Teaming).

Podle americké výzkumné agentury DARPA je MUM-T „synchronizované nasazení vojáků, osádkových a bezosádkových pozemních a leteckých prostředků, robotů a senzorů s cílem dosažení lepšího situační povědomí, větší ničivosti a schopnosti přežití. Koncept MUM-T kombinuje inherentní přednosti osádkových a bezosádkových platforem k vytváření synergií a nadřazenosti s asymetrickými výhodami.“

Přirozeným jazykem tedy MUM-T označuje způsob společného nasazení lidských a robotických bojovníků. MUM-T však neřeší vývoj konkrétních robotických technologií, ale především nové formy výcviku, taktiky a doktríny jednotek kombinující vojáky a roboty.

Fotogalerie DVIDS zachycuje celkem 25 výcvikových událostí mezi březnem a prosincem minulého roku ve výcvikovém prostoru MUTC. Cvičení uspořádala a koncept MUM-T v rámci USMC rozvíjí výzkumná laboratoř námořní pěchoty MCWL (United States Marine Corps Warfighting Laboratory).

Na obrázcích můžeme rozpoznat několik robotických prostředků. Nejvíce na sebe strhává pozornost kolová robotická platforma Robotic Vehicle Modular (RV(M)), dále volitelně osádková nebo bezosádková bugina Polaris MRZR X (MRZR není zkratka, ale prosté označení) a logistická kvadrokoptéra TRV-80 (Tactical Resupply Vehicle 80).

RV(M) je modulární robotická pásová platforma určená k nesení nejrůznějšího nákladu. RV(M) může posloužit jako logistické vozidlo, pro transport zraněných, pro nesení velitelských, kontrolních, komunikačních, počítačových, zpravodajských a sledovacích prostředků (C4ISR) nebo jako nosič nejrůznějších zbraňových modulů, například dálkově ovládané zbraňové stanice 153A1E1 CROWS-LP.


RV(M); větší foto / Public Domian


RV(M); větší foto / Public Domian


RV(M); větší foto / Public Domian

RV(M) je v podstatě mariňáckou obdobou programu SMET (Squad Multipurpose Equipment Transport) americké armády (US Army). Vozidlo RV(M) působí na úrovni čety a je přepravitelné konvertoplánem MV-22 Osprey. Platforma RV(M) však není sériový stroj ‒ je vyrobená na zakázku společností Pratt and Miller a slouží USMC především k získání potřebného know-how.

Mimo to ale USMC hledá skutečně operačně nasaditelné logistické UGV ‒ na akviziční stránce FedBizOpps vydala USMC žádost o informaci (RfI) ohledně dodávek prototypů logistických robotů kategorie RV(M). Poptávaný robotický prostředek musí podporovat družstvo 12 mariňáků a být přepravitelný konvertoplánem Osprey. Prototypy poslouží USMC k dalšímu prozkoumání robotických technologií a k přípravě podkladů pro budoucí akvizici logistických robotů.

Zájemci musí USMC dodat tři prototypy s minimální nosností 226 kg (ideálně 452 kg), s operační výdrží minimálně osm hodin (ideálně 72 hodin) a s cestovní rychlostí 5,6 km/h v těžkém terénu a při plné zátěži. Požaduje se řízení na dálku i autonomní funkce.


TRV-80; větší foto / Public Domian


Ovládací modul TRV-80; větší foto / Public Domian

Zmíněný dron TRV-80 je součástí rodny zásobovacích kvadrokoptér TRV od společnosti Malloy Aeronautics, která se proslavila konceptem vznášedel Hover Bike. Úkolem dronů rodiny TRV je přepravovat munici, kanystry s vodou a proviant bojujícím vojákům v první linii.

Technologie TRV umožňuje shazovat náklad až do hmotnost 130 kg. Testovany jsou verze TRV-50 s nosností 50 kg, TV-80 s nosností 80 kg a největší TRV-130 s nosností 130 kg.


Polaris MRZR-X; větší foto / Public Domian


Polaris MRZR-X; větší foto / Public Domian

Osádková / bezosádková bugina MRZR-X je rovněž jedním z uchazečů ve zmíněném armádním programu SMETT (Squad Multipurpose Equipment Transport). Robotická MRZR-X vychází z klasické bojové buginy Polaris MRZR 4 si již pořídily americké výsadkové jednotky (82. a 101. výsadková divize) a také USMC.

MRZR 4 je lehké vozidlo 4×4 vycházející z populární civilní buginy Polaris RZR (čti „Razor“). Upravený vojenský stroj uveze standardně čtyři vojáky (nouzově šest). Vozidlo samo o sobě má hmotnost pouze 870 kg a pojme náklad o hmotnosti 680 kg. Motor o výkonu 65 kW lehké vozidlo dokáže pohodlně urychlit až na 100 km/h.

Dlužno dodat, že žádný z testovaných robotů nebo dronů není zaveden masově ve výzbroji. Podobná cvičení slouží především k ověření toho, zda technologie již natolik pokročily, aby umožnily nasazení především logistických robotů čety a zásobovacích dronů v ostrém nasazení. V každém případě není otázkou zda podobné roboty uvidíme ve výzbroji, ale pouze kdy.

Zdroj: DVIDS

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

MADSS a CaMEL: Bojoví roboti od Northrop Grumman

Northrop Grumman na vojenské základně Fort Benning představil v rámci setkání Robotics Limited Demo ...

Robotické konvoje šetří palivo

Roboti, kam se podíváš! Po robotických autech přicházejí robotické konvoje. Americká firma Peloton ...

MUTT – tažné robotické vozidlo pro námořní pěchotu

Americká námořní pěchota (U.S. Marine Corps) testuje nové zásobovací robotické vozidlo MUTT ...

Robotický bojovník z Estonska

Estonská firma Milrem na londýnské výstavě DSEI 2015 (Defence and Security Equipment International ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • 2A42
    16:01 15.01.2019

    5.pšu má buginy Polaris MRZR 4..jedna bola predvedená v Martine pri 100 výročí ČSR

    • PavolR
      20:47 15.01.2019

      Malo by ich byť osem, ale ešte nie sú v OSSR zavedené.

      Mimochodom, nešiel som plán pre zorganizovanie vojenskej prehliadky na 75. výročie SNP a teda musím povedať, že percento techniky, ktorú treba na prehliadku opravovať je vskutku šokujúci - 50% BVP2 (a to asi vybrali roty v najlepšom stave), 80% T-72, 50% BVP1, 7/8 Zuzan, 75% Modilarov a všetky ich muničné vozidlá. Dve BVP-M sú už na záručných opravách:
      http://kss.sk/wp-content/uploa...

      • 2A42
        21:16 15.01.2019

        Moc by som tie % nepreceňoval. Pod opravou sa myslia aj opravy ktoré si vedia spraviť na dvore a stoja na "jednej súčiastke". Nie som naivný čo sa týka stavu techniky, ale do KTP sa dáva technika pri každej poruche..na to to slúži....to neznamená že vozidlo nejazdí alebo že je nebojaschopné. Netreba zabúdať aj na pohľad z dvora...a to že keď je v pláne taká veľká akciá tak je tu príležitosť sa nej zahojiť a pretlačiť max. počet techniky do vopky.

        • Repomen
          21:43 17.01.2019

          Suma 6mil € na opravy hovorí sama za seba.

  • Jirosi
    13:22 15.01.2019

    To vzdušné zásobování si dovedu představit.
    Ale u pozemního mi není moc jasné co budou kluci dělat, až jim to někdo přeprogramuje případně vyřadí... Vyrazí pro zásoby pěšky, budou držet protestní hladovku, případně kdo nahradí práci kterou mohl vykonávat řidič po dojetí na místo?

    • RiMr71
      13:18 16.01.2019

      ...a jak jim to přeprogramuje nebo vyřadí?

  • Rase
    11:25 15.01.2019

    Myslím že by byl ideální Wiesel 1/2 upravený na bezosádkové vozidlo (třeba fungl nový). Pokud jde o převoz raněných, tak je i taková verze. Cenový rozdíl by oproti té pásové plošině patrně nestál za řeč

    https://media.gettyimages.com/...

    • PavolR
      12:40 15.01.2019

      Aj Francúzov to už napadlo :-) : https://en.wikipedia.org/wiki/...

      • Rase
        13:05 15.01.2019

        Nářez, navíc z roku 2005. Tohle si vyvypůjčím .)))

      • Rase
        13:33 15.01.2019

        víc jsem po tom šmejdil a program SYRANO (Système Robotisé d'Acquisition pour la Neutralisation d'Objectifs) byl zahájen koncem roku 1994 na popud DGA (Direction générale de l'Armement). Za jeho vývojem se spojily společnosti Giat Industries, CGEY, THALES a SAGEM. Jako základ byl použit německý tančík Wiesel 2 , jehož rychlost v terénu činí až 40 km/h s dojezdem 10 km. Demonstrátor byl vyroben v roce 1997 a francouzská armáda jej převzala v červenci 1999. Hlavní náplní bezosádkového vozidla bylo shromažďování informací v bojových zónách, zejména v městském prostředí, k čemuž bylo osazeno potřebnou elektronikou.