Americká stíhačka F-21 pro indické letectvo

Americká stíhačka F-21 pro indické letectvo
Scrennshot stíhaček F-21 z prezentačního videa. / YouTube (Zvětšit)

Indie se opět v rámci nového programu MMRCA 2.0 (Medium Multi-Role Combat Aircraft 2.0) snaží nakoupit nové stíhačky pro své letectvo. Americká firma Lockheed Martin Indům nabízí hloubkově modernizovanou stíhačku F-16 Fighting Falcon označovanou jako F-21. Američané navíc nabízí kompletní přenesení know-how a výroby do Indie.

Indické vojenské tendry jsou pro zahraniční výrobce byrokratickou „noční můrou“. Chaotické zadaní, rušení multimiliardových programů na poslední chvílí nebo nečekané zásadní změny v programu jsou v indických vojenských tendrech normou.

Zahraniční firmy se navíc musí vyrovnat (resp. přizpůsobit) všudypřítomné korupci na všech úrovních a naprostému propojení zločinu a politiky. Například podle webu The Diplomat proti 1580 indickým poslancům a členům zákonodárných shromáždění (33 % z celkového počtu) se vedou trestní řízení. 20 % indických poslanců je navíc obviněno z vážných zločinů, jako jsou vraždy, krádeže nebo útoky na veřejné činitele. Otázkou samozřejmě je, jaká jsou skutečná čísla.

Na druhou stranu Indie má světově pátý největší vojenský rozpočet a je také největším dovozcem zbraní na světě ‒ mezi roky 2008 až 2017 Indie za zbraně utratila 100 miliard dolarů, přitom 60 až 65 % zbraní dodaly zahraniční firmy, především z Ruska.

Pokud jsou zahraniční firmy dostatečně „otrkané“ a značně vytrvalé mohou v Indii uzavřít obchody za mnoho miliard dolarů. To platí i v případě „nekonečné“ snahy Indie pořídit moderní stíhací letouny pro letectvo a námořnictvo. Indie v nejnovějších tendrech poptává 114 víceúčelových stíhaček za 15 miliard dolarů pro letectvo a 60 víceúčelových stíhaček za osm miliard dolarů pro námořnictvo. Indie se přitom snaží nové stíhačky pro letectvo koupit již od roku 2001.

V obou tendrech jsou velmi aktivní americké firmy Lockheed Martin a Boeing, které slibují přenesení výroby a know-how do Indie, přesně v duchu iniciativy „Make in India“ indického premiéra Naréndra Módího. Indie se v rámci „Make in India“ snaží skrze nákup zahraničních zbraní získat špičkové vojenské know-how a budovat vlastní vojenský průmysl. 

Boeing nabízí Indii dvoumotorové stíhačky F/A-18E/F Super Hornet, které může použít letectvo i námořnictvo. Lockheed Martin pro letectvo nejnověji nabízí stíhačku F-21 vycházející z F-16 Fighting Falcon. Lockheed stíhačku F-21 poprvé představil na probíhající indické letecké výstavě Aero India 2019. Také Lockheed počítá s výrobou F-16 / F-21 v Indii, a to jak pro indické, tak i pro zahraniční zákazníky.

Konkurenty Američanů v MMRCA 2.0 jsou Evropané se stíhačkami Rafale, Eurofighter Typhoon a JAS-39 Gripen. Rusové letectvu nabízejí ve stejném programu stíhačku MiG-35. Evropané i Rusové rovněž slibují přenesení výroby do Indie. V tendru pro indické námořnictvo pak soutěží stroje Rafale, Super Hornet, Gripen a MiG-29K.


Propagační video F-21 pro indické letectvo

„Výroba F-16 v Greenville v Jižní Karolíně ‒ pro Bahrajn, Slovensko a další mezinárodní zákazníky ‒ poběží v nejbližší budoucnosti,“ uvedl John Losinger, tiskový mluvčí Lockheed Martin. „Budoucí export [F-16 / F-21] z Indie a další průmyslové příležitosti ‚Make in India‘ budou ujasněny, jakmile Indie vybere novou stíhačku pro indické letectvo.“

Lockheed Martin plánuje F-21 vyrábět v Indii společně s indickou firmou Tata Advanced Systems.

F-21 podle amerických médií vychází z nejnovější verze F-16 Block 70. O samotné stíhačce F-21 ale nejsou prakticky žádné informace ‒ firma Lockheed zveřejnila pouze propagační video.

Hlavní vnější odlišností F-21 je použití nových konformních nádrží a přidruženého nástavce pro tankování ve vzduchu.

Za zmínku stojí také tažné klamné cíle ALE-50 ATD umístěné ve speciálním pylonu pod křídlem. Klamné cíle ALE-50 ATD používají americké letouny k rušení nepřátelských střel vzduch-vzduch i země-vzduch s radiolokačním naváděním. Velkou změnou prošel kokpit, kde se nachází jediný širokoúhlý dotykový displej. Podobný najdeme u stíhaček F-35 Lightning II.

„F-21 nabízí bezkonkurenční příležitosti ‚Make in India‘ a upevňuje indickou cestu k budoucí moderní letecké síle,“ uvedl Vivek Lall, viceprezident pro strategický a obchodní rozvoj v Lockheed Martin. „Nové označení [F-21] zdůrazňuje naše odhodlání poskytnout pokročilou a přizpůsobivou stíhačku indickému letectvu, bezkonkurenční průmyslové příležitosti a urychluje indicko-americkou spolupráci v pokročilých technologiích.“

Zdroj: The Aviationist

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Indie se zajímá o švédské stíhačky Gripen NG

Švédský ministr obrany Peter Hultqvist plánuje během probíhající návštěvy Nového Dillí nabídnout ...

MMRCA: Indie oficiálně zrušila nákup stíhaček Rafale

Indie před pár dny oficiálně zrušila mnohaletý tendr MMRCA (Medium Multi Role Combat Aircraft). V ...

Smlouva podepsána: Indie získá 36 stíhaček Rafale

Francie a Indie před dvěma týdny podepsaly závaznou smlouvou na dodávku 36 francouzských stíhaček ...

Indická verze Su-57: Rusko a Indie se blíží dohodě

V dohledné době má dojít k podpisu finální dohody, podle které Indie nakoupí 108 rusko-indických ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • damik
    23:07 24.02.2019

    https://www.businessinsider.co...

    As the scientist said, Russia didn't even appear to seriously try to make a stealth aircraft. The Su-57 takes certain measures, like storing weapons internally, that improve the stealth, but it's leaps and bounds from a US or even Chinese effort. This highlights the true purpose of Russia's new fighter — not to evade radar itself, but to kill US stealth jets like the F-35 and F-22.

    As The Drive's Tyler Rogoway writes, the side-mounted radars on the Su-57 allow it to excel at a tactic called "beaming" that can trick the radars on US stealth jets. Beaming entails flying perpendicular to a fighter's radar in a way that makes the fighter dismiss the signature of the jet as a non-target.

    No tak molodci hodne stesti s "beaming". Toho si ty ostatni radary okolo vubec nevsimnou ... ta Ruska propaganda je fakt k smichu

  • givicz
    22:26 20.02.2019

    V článku se píše cituji : " Rusové letectvu nabízejí ve stejném programu stíhačku MiG-35 "

    řekl bych, že nabízejí ještě o hodně něco většího.. :)

    Ruský bojový letoun páté generace Suchoj Su-57 je připraven k vývozu
    https://www.armyweb.cz/clanek/...
    " Projekt víceúčelového bojového letounu páté generace Suchoj Su-57 je otevřen (zahraničním zájemcům) pro spolupráci za vzájemně prospěšných podmínek a je připraven k vývozu, uvedl víceprezident ruské letecké korporace OAK Ilja Tarasenko v rámci rozhovoru pro agenturu Interfax. Stalo se tak před zahájením letecké výstavy AeroIndia - 2019 v Bangalore.

    I navzdory indickému odchodu z programu rusko-indického letounu FGFA vyvíjeného na základě ruského Su-57, je Rusko stále otevřené společné práci na tomto projektu. "

    Aero India Show 2019
    20-24 Feb 2019, Bengaluru
    https://aeroindia.gov.in/Aero-...

    • Rase
      22:43 20.02.2019

      ještě aby ho nechtěli exportovat, peníze z případného exportu znamenají dokončení vývoje i pro vlastní letectvo. Jsem hodně zvědavý, zda se nechá Vietnam zaháčkovat a bude prvním zákazníkem...

      • dusan
        22:48 20.02.2019
        Oblíbený příspěvek

        To by museli byť padnutí na hlavu ...

        O takom niečom môže rozmýšľať len pomerne dosť bohatý štát, ktorý by chcel nakúpiť veľké množstvo a bol by schopný prispieť do vývoja. Také "minimum" vidím takú Brazíliu .... všetko "menšie" je nezmysel.

        • Poly
          23:32 20.02.2019

          Nejlepší spolupráce by byla v případě Jižní Koreji. Bohužel pro Rusko, už se rozhodli pro vlastní KF-X. Mají v plánu nahradit F-5 a F-4 a to je nyní přes 200 kusů. Sice těžko nahradí plánovaná KF-X kus za kus, ale pořád se bude jednat o víc jak 100 mašin. To by byla solidní investice pro další vývoj Su-57.

          • balm
            18:16 21.02.2019

            I kdyby nevybrala, už sama myšlenka zůstává nesmyslná, protože JK by byla donucena vyvíjet vlastní elektroniku, avioniku a ještě převzít zákazy a omezení pro integraci zbraní.

    • Poly
      23:24 20.02.2019
      • (0)
      Oblíbený příspěvek

      Zbožné přání Ruska :-)

    • Jan Grohmann
      10:10 21.02.2019

      To není v rámci MMRCA, který hledá levnou náhradu za MiGy-21 a MiGy-27

    • RiMr71
      15:16 21.02.2019

      "Suchoj Su-57 je připraven k vývozu"

      ...a který z těch pár prototypů s nefinálními motory?

      • cernakus
        17:02 21.02.2019

        Exportní SUčko nebude mít izdělije 30, ale aktuální AL-41F1. Stejně tak bude ponížen v oblasti avioniky, REB atd... Prostě typická monkey verze.

      • balm
        18:08 21.02.2019

        Snad si nemyslíte, že Indie získá s letouny Rafale srovnatelné úrovně, včetně systému Spectra, nové verze radaru RBE2 (odhaduje se 1500 - 1800 T/R modulů), nebo elektrooptické systémy?

        Zavedený standard, bez ohledu na finanční možnosti a přízni. Systém SPECTRA neprodají ani Německu. Stačí se podívat na Saudi, Egypťané, kteří nakupovali SCALP-EG (-100km proti SCALP). Stejně tak akvizice BAE a MBDA v Indii. Prostě nikdy nedostanete stejně schopné verze pokročilých, výhradně kastrát .... dělají to všichni, USA nevyjímaje.

        • Shania
          21:23 21.02.2019

          No poslední dobou ty monkey modely zas tak monkey nejsou..., obzvlášť když jsou zákazníci ochotní zaplatit za extra modifikace...

          Realita je taková, že většina exportujících zemí má majoritu strojů starších verzí... s nedostatkem financí na modernizace a nový zákazníci tak dost často kupují novější stroje... (což samozřejmě pak financuje další vývoj)

          F-35 - zadna monkey verze
          F-15SA - pokročilejší jak F-15C a E USAF
          Su-30Mki - západní avionika, rusové dostali lepší stroj až se Su-35. Nemluve o vyzbroji, jako to ze R-77 sice siroce exportovali, ale nikdy je sami nezavedli.
          UAE F-16 Block 60 - lepsi aspon docasne jak block 70
          Typhoony Tranche 3
          Exportní Rafale, mají lepší výbavu, včetně HMDs což Francouzi nemají (a většina jejich strojů je a bude bez AESA radaru do 2030...)
          Indové např. zaplatili 2/3 ceny za Rafale navíc za extra modifikace...

          RBE2 má ted okolo 800-1000... daleko větší radary F-35 a F-22 mají +1600 a 2000
          Francouzi sice plánují mít smart skin, neboli anteny různě rozmístěné po trupu, někdy v 2025... takže jo, pak by se na tyhle cisla dostali, ale vykon hlavní anteny to moc nezvedne.

          Co se týká Spektry, tak to že vubec francouzi mají tyhle systémy vděčí Iranským objednávkam (a požadavkům na ně) v 80letech (vs F-14) a SA penezům...

          Stejně jako Iranská objednávka jeste predtím byla vítaná a velmi důležitá pro preziti F-14, E-2...

          • balm
            22:26 21.02.2019

            Kávu a koblihy dávali také?

            Skutečně? Když už si hrajete s F-35, tak se podívejte na komponenty vyrobené výhradně v LM a porovnejte s regulacemi a zákazem vývozu chráněných technologií. Když postavíte F-35 USAF a RAF, začnou se lišit už v nátěru. Ne, opravdu nemyslím kamufláž.

            Nejvíce se těším na detaily o Typhoon Tranche 3, opravdu se těším, protože i když jsou křídla vyráběna pro všechny uživatele výhradně v Itálii (AA vyrábí sestavy číslo 1 a 2 - levé křídlo a zadní část trupu) a Španělsku, rozhodně nejsou 100% identická. Postup je samozřejmě naprosto identický, strukturální i materiálové vlastnosti, včetně kabeláže, mechanizace, rozvodů i pouzder .... tam se nic nemění. Jenže v pouzdrech elektroniky se skrývají mnohá tajemství rozdílů a křídlo z italského ET by na britském tak nefungovalo. Sice by létalo, blikalo, čerpalo a přečerpávalo palivo, ale to není zdaleka všechno. Budu předpokládat, že v AA jste asi nepracoval .... takže Španělsko EADS CASA (sestava číslo 3 - nebo-li pravé křídlo), nebo Samlesbury Aerodome (UK), kde dochází k výrobě přední části, včetně kritických elektronických systémů? Mohu jen hádat, odkud čerpáte zaručené informace o schopnostech a omezení.

          • cernakus
            02:20 22.02.2019

            Balm:

            vynikající stěr.

            Chtěl jsem mu rozbít tu Su-30, protože o ní něco vím (a určitě mnohem více než Shania), ale s ohledem na to, že jste ho uvařil nejen na západní provenienci, ale i na jeho "srdcovce" F-35, tak bych jen nosil vodu do rybníka.

          • Shania
            07:31 22.02.2019

            Napsal jsem snad nekde, ze jsou ty verze identicke?

            F35- sorry, duveruj, ale proveruj... Vzhledem k tomu, ze casto tvrdis dost zajimave veci, jako ze boeing vyrabi kridla pro F 35 atd, tak:

            1) prosim o zdroj tech komponentu zakazanych pro export.
            2) rozdil mezi USMC a Britskou verzi B...
            RAM se lisit muze, protoze od LRIP asi 9_10 je nova verze (svetlejsi) pro vsechny nove stroje...

          • Shania
            07:34 22.02.2019

            Cernakus: tak ja se rad neco dozvin, takze si dej prosim zalezet + to rozved celkove na su30 a proc jim trvalo tak dlouho zbavit nedomacich komponentu...

          • Olivav
            09:17 22.02.2019

            Proboha člověče tohle dělali dalají a dělat budou všichni. Nejde jen o letadla. Snad možná pěchotní zbraně jsou identické. Tanky, letadla, radary apod mají omezení. Dokonce o tom bylo xy dokumentů. Je nesmysls vyzbrojit potencionálního protivníka lepší technikou než mám sám.

            Další věc je mít tam trojského koně a tu techniku prostě na dálku vypnout, ale to mi příjde trochu šílené. Právě to, že se kritické komponenty vyrábějí v LM dává USA jasnou možnost ošidit exportní verzi. Nevěřím, že někdo ty USA a ostaní F-35 detailně porovnával měřící technikou, aby našel ty rozdíly. A úvahy, že by se to zjistilo na Red Flag je blbost.

            Ani pitomé PC a mobily nejsou úplně identické. Prostě jsou "regionální verze". I blbé Apple watch 4 vzbudily emoce, protože jen v USA fungovala funkce ECG a jiné modely to měly bloklé. Dělá se to bohužel běžně.

          • danny
            13:44 22.02.2019

            O výrobě letadel vím prd, ale když se člověk podívá do automotive, jak se šidí verze určené pro Latinskou Ameriku a Asii, kdy se při výrobě zcela identického základního modelu používá menší procento vysokopevnostních ocelí a i běžné plechy jsou tenčí. A hliníkové odlitky se pro vybrané trhy nahrazují plechovými výlisky. Přitom to jede z jedné fabriky na jedné lince.

          • balm
            14:56 22.02.2019

            @Shania

            Nevěděl jsem, že RAM nátěr přímou souvisí a závisí na cituji: "svetlejsi" barvě. Děkuji, protože bez Vaší cenné informace bych zabloudil do světa tvarovaných nanočástit, feritových vláken, titanových a železných oxidů, chirálních materiálů, elasticity, odporových částic, relativní permeabilitou .... a stovky dalších zbytečně složitých s komplikovaných nesmyslů.

            Proč? Abych zase četl stejné nesmysly? Low observable bych ještě akceptoval, ale RAM nikoliv. S dalšími odpovědmi se nebudu namáhat dnes, zítra, nebo pozítří.

          • Jirosi
            18:05 22.02.2019

            Danny: "O výrobě letadel vím prd, ale když se člověk podívá do automotive, jak se šidí verze určené pro Latinskou Ameriku a Asii, kdy se při výrobě zcela identického základního "

            Ale, to že se tam díky nízké kupní síle prodávají za půlku už neřekneš že?
            Vyrábí se takové jaké se prodají. V dnešním světě není problém zajet do ciziny a koupit ten orginál a porovnat ho...

          • Shania
            19:36 22.02.2019

            Olivav, Danny: Panove, nejsme první, kdo za ty roky tuhle otázku položil a objevuje se to znovu a znovu…
            Sranda je, že jednou jde o monkey verzi F-35 a pak naopak o super turbo izraelskou F-35I (což je pořád 100% F-35A).

            Takže co víme, zde v posledním postu od SpudmanWP
            http://www.f-16.net/forum/view...
            To jsou relevantní oficiální vyjádření (Boeing je jedna z těch frakcí co odstartovala podobné otázky svými poznámkami)…

            Rád bych taky připomněl, že u JSF se od začátku počítalo s exportem a ty technologie jsou patřičně chráněné.
            Celá řada partnerských zemí měla vlastní testovací stroje a podílela se na vývoji a program každý stará důkladně audituje…
            Všichni piloti a mechanici prochází výcvikem na US strojích a je tu celá řada frakcí a organizací, co by něco takového efektivně využila min při výběrových řízení a ovlivnění veřejného mínění…

            RAM je to poslední o co by měli mít u exportu strach, pokud si někdo myslí, že čína a nebo rusko nenajdou způsob jak získat vzorky a nebo hlavně něco lepšího přímo z US při takovém množství lidí a strojů… A mít přímo přístup k RAM, ještě neznamená, že to dokáží vyrobit.

            Je to jako s RCS (menší/větší než F-22), když prostě jsou oficiální vyjádření vs pocit, že by to tak mělo být…
            A pak jsou další věci, jako přehřívaní motoru atd, ale když se zeptám aspoň na zdroj, tak najednou není… a to je prostě pro mě problém…
            ---
            OK komponenty vyráběné LM. LM převážně montuje, skoro všechno jde od subkontraktorů a ty systémy, co by člověk řek, že budou nejvíce chráněné, jako DAS, Baracuda nevyrábí LM.. A některé z nich se ani nevyrábí v US…

            http://www.airframer.com/aircr...

            Tak proto se schválně ptám, jaký komponenty používané v F-35 jsou zakázané na export?

            Balm: no technicky asi můžeš mít pravdu, přece jen nátěr používaný USAF se může lišit od toho co používá USMC a USN kvůli agresivnějšímu prostředí na moři. Ale pro to nemám žádný důkaz a ani zmínku. Ale to asi nebyla ta pointa co jsi chtě učinit.

            Tu druhou odpověď jsem moc nepochopil, co má co v tomhle kontextu (barvou) dělat nízká zjistitelnost (LO) s RAM?

            Aby jsi pochopil, co myslím novou světlejší RAM

            http://i.imgur.com/j98hikP.jpg...

            A víc jak barva je pro to charakteristická absence "pruhu" překrývající panely.

            Já nemám problém změnit názor, jen po tobě chci nějaký důkaz… obzvlášť když to jde proti oficiálním vyjádřením.

  • Czertik
    22:15 20.02.2019
    Oblíbený příspěvek

    Muzu si tipnout vysledek ?
    300 polancu ziska nove byty/auta , 150 bude pak vysetrovano za korupci a vypise se konkurz s cislem 3.0.

    • danny
      16:23 21.02.2019

      Czertik: redukoval bych číslo bytů i vyšetřovaných asi na polovinu, ale na tvůj tip bych vsadil:-)

  • Trener
    21:31 20.02.2019

    Američané chtějí z toho vykřesat nějaké peníze (jak jinak) a možná překazit Rusku nějaký kšeft. Všechnu know-how předají Indům? Konstrukce už asi není top. Co třeba výrobu, technologii radaru a nějaký elektroniky, to by předali? Předpokládám, že ne. Jak by to bylo s motorem? To by stejně asi dodávali. Bylo by tady riziko uniknutí nějakých citlivých amerických know-how do Ruska? Není už pro Indy lepší koupit, nebo participovat na SU-57. Díky za komentáře, nechám se rád poučit.

    • Poly
      21:58 20.02.2019
      Oblíbený příspěvek

      Každý chce vykřesat peníze. A nebo snad chce Rusko prodávat zadarmo? Jaké know how bude přeneseno, to si určí Indie. Pokud bude LM a nebo americká vláda proti, tak se prostě nedohodnou a kšeft nebude. Motory si klidně mohou nakoupit. Dělají to i ostatní. Spolupráce na motoru taky nemusí být úplně nemožná. Turecko se taky dohodlo s Eurojetem na společné spolupráci...

    • Miroslav
      22:28 20.02.2019
      • (0)
      Oblíbený příspěvek

      India participovala na projekte SU-57 a odišla z neho. Oficiálne preto, že do toho investovali veľa peňazí a zatiaľ nemajú žiaden hmatateľný výsledok. SU-57 sa proste nevyrába a India potrebuje urgentne desiatky a stovky strojov a nie sa pozerať na 10 predprodukčných strojov, čo kus, to originál a ešte bez motorov ktoré tam majú byť.

      • Pauli
        01:52 21.02.2019

        Indie do toho právě téměř nic neinvestovala a nedohodli se s Ruskem na přesunu některých technologií

        • Gibon
          08:53 21.02.2019

          Ak je to tak, potom su ti Rusovia padnuti na hlavu.

          • Poly
            09:32 21.02.2019

            Hlavním problémem, který Indie nepřekousla je fakt, že čelně nemá SU-57 dostatečné steahl charakteristiky a ty není možné nějak zásadně vylepšit (dle Sanjay Mitra). Indie chce to nejlepší, když utrácí takové prachy, a tohle stávající SU-57 není dostatečné pro 5. generaci. Dalším problémem je onen Izdeliye 30. Stále jen kusová výroba, v roce 2017 to byl prakticky jen prototyp. Dále požadovali naprostý přístup ke kódování a software a to jim Kreml logicky nepovolil. Hodně se toho nikdy nezvíme. Určitě je čelní steahl schopnost SU-57 tak nedostatečná? Jakou roli zde hraje Čína? Vztah Indie - Čína - Pákistán je více než pochybný. Zbrojení Indie se líbí Rusku i USA, ale rozhodně ne Pákistánu a Číně. A právě Čína za nitky tahá seč může, protože na západě pro ni vyrůstá pěkný prů ser a pro Pakistán taky.

      • Aloha
        09:45 21.02.2019

        Asi to tak urgentně nepotřebuje, když už se s tím s.rou od 2001. Osobně Indii nechápu, vzhledem k rostoucí vojenské a technologické úrovni Číny potřebují rychle doplnit stavy kvalitní technikou a oni kolem toho pořád dělají takový cirkus a čím dál více zaostávají. Vzhledem k jejich povaze asi nikdy nebudou reálným soupeřem pro Čínu.

      • Miroslav
        11:38 21.02.2019

        India sa tiež chce zahrať na veľmoc, myslím, že zaslúžene. A na to potrebuje flotilu stoviek špičkových lietadiel. A tie potrebuje čo najskôr. Dôkazom je aj to, že sa snaží vo vlastnej réžii dostať k plnohodnotnej lietadlovej lodi. Samozrejme, je to dôsledok súperenia s Čínou ktorá buduje celú flotilu lietadlových lodí. Najväčšou výhodou Indie je, že aj napriek nízkemu HDP na hlavu majú dostatok financií lebo tých hláv je tam veľa. Taktiež sa nemusí spoliehať na jedného dodávateľa lebo nepatria k žiadnemu mocenskému bloku. Môžu nakupovať v Rusku, rovnako tak v Európe či USA. To samozrejme vytvára tlak na cenu.

        • Gibon
          10:32 22.02.2019

          A prirodzenym zaujmom USA bude podporovať Indiu do takej miery ako im bude vyhovovat, kedže tym Cine vytvori protivahu.

  • Rase
    18:27 20.02.2019

    Izraelská F-35I zničila při náletu poblíž Damašku (20. leden 2019) syrský 3D radar čínské výroby JY-27A Skywatcher-V. Uvádí se, že tento radar detekuje obtížně zjistitelné stroje na dálku kolem 500 km.

    https://defence-blog.com/news/...

    • jj284b
      20:46 20.02.2019

      Viditelne si ten radar nesplnil domacu ulohu...

      • lemkin
        21:08 20.02.2019

        Kdo ví, třeba si ten radar i svou úlohu splnil (těžko říct jak daleko je čína), ale když nemáte letectvo nebo čím po letadle střílet, tak je vám přehledový radar dobrý akorát tak k řízení letového provozu.

      • Roland
        22:15 20.02.2019

        třeba byl tohle jeho úkol - nechat se trefit, zatím co hromada dalších věciček sledovala jak se to stalo

      • Czertik
        22:17 20.02.2019

        No to je tak, kdyz detekuje obtizne zjistitelne cile, tak zas mu nejdou najit snadno detekovatelne cile :).

    • RiMr71
      12:24 21.02.2019
      • (1)
      Oblíbený příspěvek

      ...určitě to bylo hrozně nefér - F-35 neměla zapnutý odpovídač ani nainstalované koutové odražeče, S-X00 neměly nabito, personál byl na obědě, modlil se, měl sra*ku, radar nebyl aktivován, nebo byl ale byl v servisním režimu, F-35 byla schovaná za Tu-154 vezoucí plyšové medvídky syrským dětem,, ale hlavně při útoku té F-35 jich osm sestřelili...

  • PavolR
    17:08 20.02.2019

    Vzhľadom na nesporné predajné úspechy Ruska v Indii s v Lockheede zjavne povedali, že okopírujú taktiku konkurenta a ponúkanému stroju priradia vyššie číslo. :-D

    • janusinko
      20:01 20.02.2019

      Je na tom čosi pravdy, aspoň v našich končinách to na laickú verejnosť zaberá.