Výběr americké stíhačky šesté generace NGAD proběhne v roce 2024
- 27. 6. 2023
- 25 komentářů
- Jan Grohmann
Pentagon příští rok vybere vítězný návrh leteckého systému šesté generace NGAD (Next Generation Air Dominance). Program je nebývale utajován. Podle amerických médií americké letectvo (USAF) již testovalo tři letuschopné demonstrátory od třech různých firem.
Úkolem systému NGAD je nahradit stíhačku páté generace F-22A Raptor. Posláním NGAD bude vybojování vzdušné nadvlády proti nejmodernějším letounům protivníka. Současně NGAD musí operovat v přítomnosti moderních systémů námořní a pozemní protivzdušné obrany. Američané NAGD nasadí jak v Tichomoří proti Číně, tak v Evropě proti Rusku.
V užším slova smyslu je zkratkou NGAD označován nový pilotovaný taktický nadzvukový letoun. Ze širšího hlediska jde o novou rodinu leteckých systémů a technologií. Program NGAD pokrývá vývoj proudových dronů CCA (Collaborative Combat Aircraft), nových proudových motorů s adaptivním cyklem, letecké munice, prostředků elektronického boje, senzorů, systémů velení a řízení, síťové schopnosti atd.
De facto samotná platforma – nesoucí pilota, munici a všechny systémy – je tou méně podstatnou částí celého programu.
Také označení „stíhačka šesté generace“ je spíše marketingové. Neexistuje žádná oficiální nebo jednotně uznávaná definice „šesté generace“. Klasifikace generací (tradičně spojená pouze se stíhačkami) má smysl hlavně pro letecké nadšence a velké letecké společnosti v rámci marketingových kampaní. Například Northrop Grumman za letoun „šesté generace“ označuje svůj nový strategický bombardér B-21 Raider.
Z hlediska hardware je u „letounů šesté generace“ považováno za klíčové použití motorů s adaptivním cyklem.
Motory s adaptivním cyklem nabízí velkou úsporu paliva, a tedy i výrazné prodloužení doletu. To je klíčová vlastnost pro operace nad rozhlehlými vodami Tichého oceánu. Velký dolet nabízí obrovské operační výhody. Stačí si vzpomenout na tehdy neslýchaný dolet druhoválečné japonské stíhačky Mitsubishi A6M „Zero“. Právě velký dolet stíhaček Zero umožnil Japonsku naplánovat a provést letecký útok na Pearl Harbor.
„Platforma NGAD je důležitým prvkem rodiny systémů vzdušné nadvlády [Air Dominance Family of Systems], která představuje generační technologický skok oproti letounu F-22,“ uvedl tajemník amerického letectva Frank Kendall. „NGAD bude zahrnovat vlastnosti, jako je zvýšená ničivost, schopnost přežití, vytrvalost, kooperace a flexibilita ve vzdušném prostoru, a to vše ve vysoce konfliktním operačním prostředí. Nikdo tohle neumí lépe než americké letectvo, ale pokud se nyní nepohneme kupředu, o tuto výhodu přijdeme.“
Podle amerických médií letectvo nyní testovalo (nebo testuje) tři demonstrátory od tří různých firem. Jejich jména není těžké uhodnout – Lockheed Martin, Boeing a Northrop Grumman. Demonstrační zkoušky probíhají minimálně od roku 2020.
Podle portálu Defence & Aerospace Report jsou nyní ve finále dvě firmy (nebo dva týmy). O vítězi se rozhodne příští rok.
Celý program je přísně utajován. Neví se ani počet nakupovaných letadel. Kendall mluvil o počtu 200 letounů. Skloňuje se také číslo 250, což má být minimum pro plnění mírových závazků a nabízí také minimální válečnou zálohu.
Podle Kendalla ale otázky kolem počtu NGAD nejsou příliš podstatné. Tajemník se spíše obává rychlého růstu schopností čínského letectva.
Podle Kendalla USAF tento nástup nezachytilo včas a neudrželo si dostatečný technologický náskok. Kendall je tak „připraven podstoupit určité riziko“, pokud jde o strukturu leteckých sil, ale ne o jejich modernizaci. Letectvo si podle něj může dovolit nasadit pouze systémy, „které Čínu vyděsí“ a přestane uvažovat o použití vojenských prostředků k dosažení svých cílů.
V každém případě nebude to zadarmo. Jeden pilotovaný letoun NGAD má stát „několik stovek milionů dolarů“. Víceúčelová stíhačka F-35A přitom stojí „jen“ 80 milionů dolarů. Očekává se proto krutý konkurenční boj všech třech zmíněných firem.
Každopádně na výrobě NGAD a všech jeho systémů se bude podílet více firem. Ostatně jako v programu F-35, kde Northrop Grumman vyrábí všechny centrální trupy a radary AN/APG-81 (a vyvíjí pokročilejší AN/APG-85). Důležitý podíl na výrobě F-35 má také britská BAE Systems. Podobně si práci rozdělí firmy i v programu NGAD. USAF tak chce udržet zdravou konkurenci a také „uklidnit“ neúspěšné firmy.
Související články
NGAD: Letecký boj budoucnosti podle amerického letectva
Americké letectvo (USAF) v rámci programu NGAD (Next Generation Air Dominance) posuzuje nejrůznější ...
- 06.09.2019
- 92 komentářů
- Jan Grohmann
NGAD: Američané testovali demonstrátor stíhačky 6. generace
Americké letectvo (USAF) údajně začalo s leteckými testy demonstrátoru nového víceúčelového ...
- 17.09.2020
- 69 komentářů
- Jan Grohmann
NGAD: Americká stíhačka šesté generace ohlídá Tichomoří i Evropu
Spojené státy pokračují ve vývoji nového taktického letadla šesté generace NGAD (Next-Generation Air ...
- 17.06.2021
- 44 komentářů
- Jan Grohmann
Rozhodnuto: F-35 získají modernizované proudové motory F135
Víceúčelové stíhačky F-35 Lightning II nakonec nedostanou revoluční tříproudové „adaptivní“ motory ...
- 14.03.2023
- 10 komentářů
- Jan Grohmann
Neříkalo se že 6 generace bude bezpilotní? Jediné co mě napadá že počítají s odporem veřejnosti k AI autonomní stíhačce a tak do toho posadili "pilota" prostě jen aby tam byl. Vše ...Zobrazit celý příspěvek
Neříkalo se že 6 generace bude bezpilotní? Jediné co mě napadá že počítají s odporem veřejnosti k AI autonomní stíhačce a tak do toho posadili "pilota" prostě jen aby tam byl. Vše bude řídit počítač a člověk bude jen potvrzovat rozkazy. A kdyby šlo do tuhého tak to do vzduchu bude moct i bez lidí...Skrýt celý příspěvek
Bude bezpilotní, na palubě bude sedět pouze operátor zbraňových systémů.
Bude bezpilotní, na palubě bude sedět pouze operátor zbraňových systémů.
O čistě bezpilotním, pokud jsem registroval, nikdy neuvažovali, ale uvažovali a nejspíše stále uvažují o volitelně bezpilotním. Bezpilotního toho kolem něj bude hodně: "Loyal ...Zobrazit celý příspěvek
O čistě bezpilotním, pokud jsem registroval, nikdy neuvažovali, ale uvažovali a nejspíše stále uvažují o volitelně bezpilotním. Bezpilotního toho kolem něj bude hodně: "Loyal Wingman" - "klasická" dvojka, "Expendable" - postradatelný průzkumník, Long Shoot - nosič PLŘS apod. pro zvýšení jejich dosahu apod. A tyto velké drony budou možná volitelně nést i malé drony.Skrýt celý příspěvek
Bezpilotní měl být kvůli manévrování. I s dnešní technologii se musí "krotit" co to zvládne protože v tom sedí křehký pilot. + člověk a podpora života zvyšuje váhu a rozměry.
Bezpilotní měl být kvůli manévrování. I s dnešní technologii se musí "krotit" co to zvládne protože v tom sedí křehký pilot. + člověk a podpora života zvyšuje váhu a rozměry.
Mánévrování by bylo dost problémové pro pilota dronu s obrovskou latencí a AI na to ještě není. Navíc spíše než se v dnešní době zkoušet střelu vymanévrovat osobně si myslím,že se ...Zobrazit celý příspěvek
Mánévrování by bylo dost problémové pro pilota dronu s obrovskou latencí a AI na to ještě není. Navíc spíše než se v dnešní době zkoušet střelu vymanévrovat osobně si myslím,že se vsadí na lepší protiopatření včetně antiraket.Skrýt celý příspěvek
No dialkovo sa ovladat neda kvoli limitacii rychlosti svetla na vacsiu vzdualenost. Oni su robene ako "optionally manned"- ja to chapem tak, ze bezpilotne budu ak bude A.I ...Zobrazit celý příspěvek
No dialkovo sa ovladat neda kvoli limitacii rychlosti svetla na vacsiu vzdualenost. Oni su robene ako "optionally manned"- ja to chapem tak, ze bezpilotne budu ak bude A.I dostatocne pokrocila na to aby nahradila pilota. Co sa mi vsak nepaci, je sucasna moda stihaciek s jednym pilotom. Ked uz je to pilotovana platforma, pride mi ovela rozumnejsie ten ludsky potencial vyuzit naplno a znizit kognitivnu zataz na minimum aby sa dosiahlo maximalne vyuzitie schopnosti stihacky. Ledaze by ta pilotovana platforma dokazala napr pilotovanie zvladnut sama, co u f-35 ani f-22 nieje. Izrael napr planoval dvojsedadlovu f-35 okolo roku 2014 ale doteraz z toho projektu nic neni, asi kvoli financiam.Skrýt celý příspěvek
Já se jenom pozastavím nad tou limitací rychlosti světla: To spíš ne, na vzdálenosti, o kterých se tu bavíme, to nepředstavuje žádný větší problém - latence je kolem 100ms přes půl ...Zobrazit celý příspěvek
Já se jenom pozastavím nad tou limitací rychlosti světla: To spíš ne, na vzdálenosti, o kterých se tu bavíme, to nepředstavuje žádný větší problém - latence je kolem 100ms přes půl světa. To už víc zpoždění nabere samotné zpracování signálu.Skrýt celý příspěvek
Ja som neni ziaden odbornik cize sa nejdem hadat, iba som vsade cital, ze limitujucim faktorom je rychlost prenosu signalu na dlhu vzdialenost a jamming.
Ja som neni ziaden odbornik cize sa nejdem hadat, iba som vsade cital, ze limitujucim faktorom je rychlost prenosu signalu na dlhu vzdialenost a jamming.
S postupující automatizací tam už pomalu nemá co dělat jeden člověk natož dva.
S postupující automatizací tam už pomalu nemá co dělat jeden člověk natož dva.
Vy toho musite mit hodne nalitano v tech nejmodernejsich strojich, pripadne musite byt jeden z tech systemovych inzenyru avioniky, kteri takove stoje navrhuji, kdyz tohle ...Zobrazit celý příspěvek
Vy toho musite mit hodne nalitano v tech nejmodernejsich strojich, pripadne musite byt jeden z tech systemovych inzenyru avioniky, kteri takove stoje navrhuji, kdyz tohle tvrdite.
Proc tedy napriklad Valor bude mit posadku ctyrclennou, kdyz je automatizace tak daleko? Proc modernizovany AH64 ma/bude mit stale dvouclennou posadku? Kdyz vezmeme opacnou stranu Atlantiku, proc vznikl Ka 52 a nezustali u Ka 50 (a to ten pocet senzoru a vystupu z nich byl nasobne mensi nez dnes)?
Ta automatizace je tam od toho, aby prioritizovala data, ktera jsou sbirana samotnym letadlem napric ruznymi senzory, vyhodnocuje je a predklada je dle nastavenych priorit pilotovi v dostatecne srozumitelne forme, aby ten mohl udelat rozhodnuti jak provede ukol. A i dnes se stale objevuji stesky nad tim, ze piloti jsou "overloaded", protoze kazdym okamzikem prichazi obrovske mnozstvi dat, ktere je nutne tridit, zpracovat, vyhodnotit a udelat z nich zaver pro uspesne splneni mise- a to i za obrovske pomoci automatizovanych procesu. Pricemz do toho stale nevstoupily UAS apod.
Takze ti piloti se tam fakt nenudi a nesleduji serial na Netflixu, aby po "prijezdu" na misto urceni zmackli cudlik, otocili se domu a pokracovali v cuceni na serial. Ta zodpovednost pilota a jeji teziste uz je davno jinde nez jen v pouhem pilotovani.Skrýt celý příspěvekBavíme se o 6 generaci která byla ještě před pár lety takto charakterizována. To co tady všichni popisujete je max 5+ Zbytek vašeho komentáře je zbytečný. Když do debaty o ...Zobrazit celý příspěvek
Bavíme se o 6 generaci která byla ještě před pár lety takto charakterizována. To co tady všichni popisujete je max 5+
Zbytek vašeho komentáře je zbytečný. Když do debaty o stíhači motáte staré konstrukce helikopter, nebo kočkopes valor který má k stíhačce stejně blizko jako dopravák.Skrýt celý příspěvekJosse: Takze jinymi slovy, my vsichni se pleteme, jenom vy mate pravdu.:) Schvalne sem si dal praci, abych nasel popis seste generace - nicmene maximum co jsem nasel a co ...Zobrazit celý příspěvek
Josse:
Takze jinymi slovy, my vsichni se pleteme, jenom vy mate pravdu.:)
Schvalne sem si dal praci, abych nasel popis seste generace - nicmene maximum co jsem nasel a co potvrzuje slova dalsich lidi z diskuze, tedy ze ten stoj muze byt bez pilota, ale ne ze bude bezpilotni. Co se tyce odkazu, muzeme zacit s clanky, ktere jsou nad diskuzi a pojednavaji o dalsi generaci (te seste) - neni tam zrovna moc o bezpilotnim stroji, pokud se nebudeme bavit o doplnkovych UAS.
Clanek z roku 2009 - opet zminuje pouze moznost ze by mohl byt bezpilotni:
https://www.airandspaceforces....
Collins Aerospace, pomerne svetove znamej vyrobce avioniky/elektroniky, kterej dodava i do sektory military, tudiz existuje predpoklad, ze tusi o cem pise explicitne zminuje pilota:
https://www.collinsaerospace.c...
A nakonec evropskej projekt - opet se diskutuje to co jinde a svete div se, ma to kokpit i pres to, ze je to "jen" pripadova studie, maketa:
https://www.youtube.com/watch?...
Muzete nam nasdilet vy nejaky link od autority, ketra k seste generaci ma vztah a kde je receno, ze to bude bezpilotni stroj?
A zbytek meho komentare zbytecny neni, protoze ukazuje to, ze nejsou schopni/ochotni prevest na bezpilotni stroj o level jednodussi stroje co se tyce jejich mise (napr. preprava z bodu A do bodu B - Valor), natoz aby to udelali se stihackou, kde ta komplexita mise je nasobne vetsi.
A mimochodem, B21 Raider, kterej je nekterymi autoritami razen k seste generaci, ma ten kokpit pro piloty taky.;)Skrýt celý příspěvekJosse - ne, tohle není vtip. Možná některým nedovtipným se tak může jevit. Ale když to teda chceš polopaticky, tak dobrá. "Vysvětli rozdíl mezi IV. generací Octávie (pokud náhodou ...Zobrazit celý příspěvek
Josse - ne, tohle není vtip. Možná některým nedovtipným se tak může jevit. Ale když to teda chceš polopaticky, tak dobrá.
"Vysvětli rozdíl mezi IV. generací Octávie (pokud náhodou nevíš, tak ta je momentálně nejnovější) a V. generací téhož auta (ještě neexistuje)."
"Básník" tím chtěl decentně naznačit, že dokud nebude reálně existovat šestá generace stíhaček, je zbytečné se dohadovat, v čem přesně se liší od stávající páté, neb nikdo z nás dosud neví, jak přesně bude vypadat.
To je fór, co?Skrýt celý příspěvekKdyž něco vyvíjíš tak máš zadání co to má umět. Takže v případě vývoje 6 generace stíhaček se nedozviš co to umí až po vývoji ale máš to v zadání. To je for co? Prostě nic z popisu ...Zobrazit celý příspěvek
Když něco vyvíjíš tak máš zadání co to má umět. Takže v případě vývoje 6 generace stíhaček se nedozviš co to umí až po vývoji ale máš to v zadání. To je for co? Prostě nic z popisu 6 generace není 6 generace ale buď popis 5 nebo o něco lepší ale ne převratné.Skrýt celý příspěvek
Josse - dobrá, a ty znáš přesné zadání, podle kterého vývoj probíhá? Víš kde ho najít? Asi ne, jak vidno... Vývoj moderní stíhačky je dlouhodobá věc, například u F-22 byl podán ...Zobrazit celý příspěvek
Josse - dobrá, a ty znáš přesné zadání, podle kterého vývoj probíhá? Víš kde ho najít? Asi ne, jak vidno...
Vývoj moderní stíhačky je dlouhodobá věc, například u F-22 byl podán požadavek na vývoj v roe 1981, sériové stroje začaly vstupovat do služby v roce 2005. Čili 24 let.
-------------------------------------------------------------------
A abys neřekl, že jsem do debaty nic nepřinesl, v odkazu najdeš tabulku s rozdělením proudových letadel do jednotlivých generací. Vtip spočívá v tom, že každý si může jednotlivé generace stanovit jak chce.
Například Me 262 je jednoznačne generací první, ale co třeba takový Mig-15 (potažmo Mig-17)? První, nebo druhá?
Ono totiž žádné ostré dělení neexistuje, jednotlivé generace se plynule prolínají.
Obzvlášť patrné je to u Migu-21. Ten se (podle amerického rozdělení) začal vyrábět jako druhá, ale ve výrobě končil jako třetí generace. A aby toho nebylo málo, nezanedbatelné množství exemplářů bylo vylepšeno na standard odpovídající generaci čtvrté.
https://en.wikipedia.org/wiki/...
--------------------------------------------------------------------
Stručně (zjednodušeně):
1. generace = prudový motor, rovně křídlo, vysoce podzvuková (transsonická rychlost).
2. generace = šípovité křídlo, komora přídavného spalování, možnost letu nadzvukovou rychlostí, později i radar a první řízené střely.
3. generace = spolehlivé řízené střely (neúspěšně se laborovalo s odstraněním hlavňové výzbroje), schopnost překonat dva machy, schopnost létat za každého počasí, víceúčelovost (multirole)
4. generace = nástup počítačů, umělá nestabilita (tzn. vyšší obratnost) díky fly-by-wire, pokročilá avionika, kompozitní materiály
5. generace = stealth (vč. interně nesené výzbroje), supercruise, pokročilé senzory a fůze dat, AESA radar, měnitelný vektor tahu motoru (dále zlepšující manévrovatelnost)
4,5. generace - skoro totéž co 5.gen., jen bez stealth, v podstatě byly zpětně aplikovány technologie 5.gen. (hodně zjednodušeně řečeno).
--------------------------------------------------------------------
V případě 6. generace nikdo přesně neví, jak bude nakonec vypadat. Nakonec nikdo kromě Američanů se vlastně zatím nepropracoval ani k té 5. generaci.
- Původně se uvažovalo, že letouny budou volitelně bezpilotní, s ještě více vylepšeným stealth (bez SOP), že budou vybavené energetickými zbraněmi (lasery atp.).
- Teď to vypadá trochu skromněji, šestka nepochybně dostane lepší (tříproudový) motor, evolučně rozvine schopnosti pětky, přičemž hlavní důraz bude (alespoň v Americe) kladen na přijatelnou cenu (F-22 umřela na finanční spirálu smrti a F-35 tento osud nepotkal jen z toho důvodu, že byla plánovaná jako hlavní letoun NATO a nebyla za něj náhrada).
Také se předpokládá spolupráce s bezpilotními wingmany.
To je asi tak všechno, co se zatím dá na dané téma zatím napsat.
Ale pokud máš nějaké konkrétnější info, neváhej a sem s tím.Skrýt celý příspěvek
Ono spíš to pořád vypadá že označení 6 generace je ze strany Američanů spíš marketing. Loyal wingman má spolupracovat zpětně i s 5 a 4,5. Ale jak píšu celou dobu z popisu NGAD ...Zobrazit celý příspěvek
Ono spíš to pořád vypadá že označení 6 generace je ze strany Američanů spíš marketing.
Loyal wingman má spolupracovat zpětně i s 5 a 4,5.
Ale jak píšu celou dobu z popisu NGAD není zřejmá žádná vylepšení které by měly znamenat novou generaci. (Leda že by dotáhli autonomii)
Jestli teď létají prototypy tak na nich začali dělat před 5 lety a ptojekt zahájili před 10.Skrýt celý příspěvekAno je to marketing, ale zároveň je to nepochopení laické veřejnosti o co nyní u 6. generace jde. 6. generace strojů přirozeně vychází z té 5. generace, ale nyní je hlavním úkolem ...Zobrazit celý příspěvek
Ano je to marketing, ale zároveň je to nepochopení laické veřejnosti o co nyní u 6. generace jde.
6. generace strojů přirozeně vychází z té 5. generace, ale nyní je hlavním úkolem vyřešit problémy, které 5. generace letounů má. A tím je náročná a zdlouhavá výroba.
Už když se objevovali první informace o projektu NGAD, tak se mluvilo, že nejprve se půjde formou zjednodušení výroby a výrobního procesu, dále pak modularita konstrukce a podobně.
NGAD má být nyní konstruována tak aby dokázala účinně, rychle a za dobrý peníz využít technologie, které se nyní používají na letounech 5. generace, s tím že konstrukce má být taková aby v budoucnu mohlo dojít k účinné a rychlé modernizaci za dobrý peníz.Skrýt celý příspěvekHlavným rozdielom medzi 5gen a 6 gen je v motore pane.. Teda motor s adaptívnym cyklom je ten gamechanger.. Vďaka nemu vydrží 2x dlhšie vo vzduchu ako 4 gen a o 50% dlhšie ako ...Zobrazit celý příspěvek
Hlavným rozdielom medzi 5gen a 6 gen je v motore pane..
Teda motor s adaptívnym cyklom je ten gamechanger..
Vďaka nemu vydrží 2x dlhšie vo vzduchu ako 4 gen a o 50% dlhšie ako 5gen..
(zhruba)..
Motory v F-22/F-35 sú niekde úplne Ynde oproti 4 gen..Skrýt celý příspěvekPodle mně to nejlépe vystihl Klimesov. Ze všeho nejvíc je šestá generace o řízení konfigurace a flexibilním designu, který umožňuje efektivně implementovat změny, vyvolané změnou ...Zobrazit celý příspěvek
Podle mně to nejlépe vystihl Klimesov.
Ze všeho nejvíc je šestá generace o řízení konfigurace a flexibilním designu, který umožňuje efektivně implementovat změny, vyvolané změnou prostředí. Není to o konkrétních převratných technologiích, ale celkovém přístupu k dané platformě, která je dovoluje v případě potřeby použít.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...